abonnement Unibet Coolblue
pi_133153881


In verband met de huidige zaken rondom het verzamelen van data, is hier het topic over privacy en beveiliging op internet voor mensen die er niet bekend mee zijn.

Waarom?

Zie hier het topic over nieuwsberichten rond de NSA

SPOILER: Youtube
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bedoeling van dit topic is elkaar te helpen en te informeren om privacy en veiligheid op internet zo goed mogelijk te maken. Bedenk hierbij wel dat volledige anonimiteit zo goed als onmogelijk is en als er eenmaal wat op internet staat, het voor altijd terug te traceren is.

In dit topic gaan we het hebben over encryptie (zowel online als offline), VPN & Proxy, en verdere anonimiteit online. Samen maken we een lijst met software en links om iedereen zo goed mogelijk te helpen. :)
Iedereen is welkom om veranderingen en/of informatie aan te vullen


Klik hier voor een compleet overzicht van software, gericht op anonimiteit & veiligheid.

Encryptie
SPOILER: Wat is encryptie?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Encryptie-software
Https Everywhere browserextensie

Chrome
Firefox

Offline-encryptie
TrueCrypt

E-mail met encryptie
Hushmail
Sendinc
Go Mail
RiseUp

VPN & Proxy


SPOILER: Wat is VPN en wat is Proxy?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele gratis proxies:
CoreGeek
Hide My Ass

Gratis VPN (soms met bandbreedte-limiet):
HotSpotShield
VpnBook
Cyber Ghost VPN (Windows & Mac)

Browsers met ingebouwde prox(y)(ies):
Epic Browser
Tor Project



Anonieme Zoekmachines
In tegenstelling tot Google slaan deze zoekmachines geen informatie op. Zo kun je veilig op het internet zoeken.

DuckDuckGo
EpicSearch
Ixquick
Blekko

Overig

KeePass: Wachtwoord manager, slaat al je wachtwoorden op en is in staat om zelf lastige wachtwoorden te genereren. Handig om betere wachtwoorden te maken en om voor al je verschillende accounts, verschillende wachtwoorden te hebben. Vergeet niet om een back-up te maken van je gegevens!

Comodo Firewall: Een van de betere en gratis firewalls op de markt. Hiermee kun je onder andere handmatig aangeven welke programma’s toegang kunnen krijgen tot het internet.

CCleaner: Erg handige cleaner om al je cookies, tijdelijke bestanden en andere sporen mee uit te wissen. Ook handig om registerfouten mee te herstellen en om in te stellen welke programma’s opstarten als windows opstart.

OpenDNS: Hiermee kun je je internet verbinding omleiden en handmatig sites blokkeren. Zo kun je jezelf afschermen tegen buitenstaanders.

Extensies (klik hier voor handige extensies per browser.)

Adblock: blokkeert advertenties die je informatie kunnen achterhalen. Voor FOK! is het belangrijk dat je een uitzondering maakt, in verband met dat FOK! niet zonder advertenties kan voortbestaan. Zie hier voor extra lijsten om advertenties te blokkeren.

Ghostery, Disconnect: Een extensie die trackers blokkeert, zodat je informatie niet wordt achterhaald. Hiervoor geldt hetzelfde als voor Adblock, graag een uitzondering voor FOK! maken. ;)


Alle aanvullingen zijn welkom ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door Dubbeldrank op 24-11-2013 14:10:03 ]
pi_133153934
Nice OP brah
pi_133155455
Doe zelf niet aan encryptie, omdat ik geen data heb die zo belangrijk is ;) Zet op (mobiele) apparaten wel altijd een wachtwoord, maar dat is puur als eerste barriere dat iemand niet direct van alles ermee kan doen.

Heb qua internet alleen in mn browser de extension 'Facebook Disconnect', om die like-knopjes e.d. uit te schakelen. Daarmee kan Facebook precies zien welke sites je allemaal bezoekt.
pi_133158158
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 18:26 schreef Palomar het volgende:
Doe zelf niet aan encryptie, omdat ik geen data heb die zo belangrijk is ;) Zet op (mobiele) apparaten wel altijd een wachtwoord, maar dat is puur als eerste barriere dat iemand niet direct van alles ermee kan doen.

Heb qua internet alleen in mn browser de extension 'Facebook Disconnect', om die like-knopjes e.d. uit te schakelen. Daarmee kan Facebook precies zien welke sites je allemaal bezoekt.
Dat is hetzelfde wat ghostery doet, alleen geldt ghostery voor alles sites die je bezoekt. Facebook is lang niet de enige site die dat doet
pi_133162149
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2013 19:36 schreef Motorbass het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde wat ghostery doet, alleen geldt ghostery voor alles sites die je bezoekt. Facebook is lang niet de enige site die dat doet
Daarvoor gebruik ik de app Disconnect. Die doet volgens mij hetzelfde.

https://disconnect.me/

Is ook open-source trouwens.
pi_133163619
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:47 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Daarvoor gebruik ik de app Disconnect. Die doet volgens mij hetzelfde.

https://disconnect.me/

Is ook open-source trouwens.
Toegevoegd aan OP ^O^
pi_133163645
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:14 schreef Motorbass het volgende:

[..]

Toegevoegd aan OP ^O^
Als zoekmachine gebruik ik DuckDuckGo.
pi_133163795
quote:
6s.gif Op maandag 11 november 2013 21:14 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Als zoekmachine gebruik ik DuckDuckGo.
Same here
pi_133164033
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2013 19:36 schreef Motorbass het volgende:
Dat is hetzelfde wat ghostery doet, alleen geldt ghostery voor alles sites die je bezoekt. Facebook is lang niet de enige site die dat doet
Dit is trouwens bij uitstek een praktijk die verboden zou moeten worden. Uitgelogd = uitgelogd.

:r

waarom zitten die like knopjes trouwens overal? Sites krijgen er toch niets voor terug dacht ik?
pi_133164298
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:21 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dit is trouwens bij uitstek een praktijk die verboden zou moeten worden. Uitgelogd = uitgelogd.

:r

waarom zitten die like knopjes trouwens overal? Sites krijgen er toch niets voor terug dacht ik?
Alle informatie die je achterlaat die te linken valt met jou als persoon, is geld waard. Grotere database, gerichtere advertenties, etc. ;)
pi_133164440
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:25 schreef Motorbass het volgende:

[..]

Alle informatie die je achterlaat die te linken valt met jou als persoon, is geld waard. Grotere database, gerichtere advertenties, etc. ;)
Waarom facebook dat doet mag duidelijk zijn, maar ik bedoel eigenlijk waarom sites zelf een like knopje op hun site neerzetten. Iets als fok krijgt bijvoorbeeld toch geen geld voor het feit dat er een like knopje onderaan de pagina staat?
pi_133164775
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Waarom facebook dat doet mag duidelijk zijn, maar ik bedoel eigenlijk waarom sites zelf een like knopje op hun site neerzetten. Iets als fok krijgt bijvoorbeeld toch geen geld voor het feit dat er een like knopje onderaan de pagina staat?
Tsja, populariteit he. Een like op Facebook is extra views van anderen die de like zien.
pi_133164891
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tsja, populariteit he. Een like op Facebook is extra views van anderen die de like zien.
Wat, klikt iemand ooit daarop dan? :D
pi_133164914
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Wat, klikt iemand ooit daarop dan? :D
Daar hopen ze op.
pi_133167079
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Waarom facebook dat doet mag duidelijk zijn, maar ik bedoel eigenlijk waarom sites zelf een like knopje op hun site neerzetten. Iets als fok krijgt bijvoorbeeld toch geen geld voor het feit dat er een like knopje onderaan de pagina staat?
http://allfacebook.com/wh(...)s-and-buttons_b60617

quote:
Adding standard sharing like buttons to your site has value too, as clicks produce news feed stories recommending your site, and the button registers your site in Facebook’s internal search bar.
pi_133169135
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Wat, klikt iemand ooit daarop dan? :D
ik klik(te) er ook af en toe wel op :P Bijv. bij een interessant nieuwsartikel of grappig filmpje ofzo. Zet heel soms die disconnect extension dan even uit om erop te kunnen klikken :@
pi_133171052
Mooie OP geworden zeg. Mijn complimenten.
pi_133177190
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 23:37 schreef robin007bond het volgende:
Mooie OP geworden zeg. Mijn complimenten.
Dank :) Ik hoop dan ook dat het topic binnenkort nog wat meer van de grond komt. Privacy is een belangrijk onderwerp de laatste tijd.

3 zoekmachines toegevoegd :s)
  dinsdag 12 november 2013 @ 11:57:27 #19
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_133179012
quote:
6s.gif Op maandag 11 november 2013 21:14 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Als zoekmachine gebruik ik DuckDuckGo.
Ik heb DuckDuckGo als voornaamste zoekmachine en gebruik hiernaast Yippy en Поиск Маил.Ру
http://clusty.com/ (server in V.S. dus niet veilig)
http://go.mail.ru/ (server in Russische Federatie)
DuckDuck zit in Ierland.
  dinsdag 12 november 2013 @ 12:04:41 #20
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_133179201
Betreffende e-mail: gebruik uiteraard nooit e-mail op Amerikaanse servers, de V.S. is het nieuwe DDR.

Hotmail dus nooit gebruiken, trouwens ook verschrikkelijk irritant programma sinds het outlook geworden is. Yahoo idem dito. Apennootje.nl blijkt ondanks het .nl toch op Amerikaanse server te zitten.

www.mail.ru (Russische Federatie)
www.seznam.cz (Tsjechische Republiek)

zijn betere opties, je moet wel het Russisch c.q. Tsjechisch enigszins machtig zijn.

Verder stuur ik gewoon weer brieven na al die schandalen met betrekking tot de NSA, er gaat niets boven een handgeschreven brief, is ook veel leuker om te ontvangen, met een echte postzegel erop. :D
Ik overweeg ook de aanschaf van een typemachine. De Russische geheime dienst gebruikt niet langer computers en Russen zijn toch wel bazen, dus wellicht is het zaak hun voorbeeld te volgen.

Binnenkort zijn de typemachines niet meer aan te slepen in Rusland. :P En dat allemaal dankzij Obomba en zijn DDR-matties. :7
pi_133179208
Vergeet niet te melden dat je bij Adblock ook filters moet toevoegen.
Volgens mij zit er standaard Easylist in maar verder niks. (ook element hiding, is een apparte addon)

https://easylist.adblockplus.org/en/
Kan je deze vinden:
EasyPrivacy
EasyList Dutch
  dinsdag 12 november 2013 @ 12:08:47 #22
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_133179315
Geen Windows gebruiken scheelt natuurlijk ook een heleboel.
Geen Internet Explorer gebruiken.

Ik gebruik Firefox in combinatie met Ubuntu. Ubuntu van Linux is zeer gebruikersvriendelijk en momenteel zelfs gebruikersvriendelijker dan Windows. Veel sneller ook dan Windows en gratis en vooral dat laatste moet een Calvinistische Nederlander of Fries toch aanspreken. :D
pi_133179369
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 12:08 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Geen Windows gebruiken scheelt natuurlijk ook een heleboel.
Geen Internet Explorer gebruiken.

Ik gebruik Firefox in combinatie met Ubuntu. Ubuntu van Linux is zeer gebruikersvriendelijk en momenteel zelfs gebruikersvriendelijker dan Windows. Veel sneller ook dan Windows en gratis en vooral dat laatste moet een Calvinistische Nederlander of Fries toch aanspreken. :D
Behalve dat Ubuntu standaard ook spyware heeft geïnstalleerd.
Kan je beter Debian of Mint Debian gebruiken.

-edit- ja je kan het gewoon uninstallen, maar waarom een OS gebruiken die dat standaard installeerd.
  dinsdag 12 november 2013 @ 12:12:09 #24
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_133179417
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 12:10 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Behalve dat Ubuntu standaard ook spyware heeft geïnstalleerd.
Kan je beter Debian of Mint Debian gebruiken.
Ow, ook al. ;(

Misschien overschakelen op Mint dan.
pi_133179476
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 12:04 schreef t4rt4rus het volgende:
Vergeet niet te melden dat je bij Adblock ook filters moet toevoegen.
Volgens mij zit er standaard Easylist in maar verder niks. (ook element hiding, is een apparte addon)

https://easylist.adblockplus.org/en/
Kan je deze vinden:
EasyPrivacy
EasyList Dutch
Done ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')