abonnement Unibet Coolblue
pi_133118039
Dit is een foto van Anna Wödl, een verpleegster uit Wenen op haar arm heeft ze haar zoontje Alfred
Alfred (6 jaar) werd op 22 februari 1941 tijdens Aktion T4 vermoord in het kinderdagverblijf "Am Spiegelgrund''

Zijn moeder had alles in het werk gesteld om hem te redden, ze schreef brieven, riep andere ouders van gehandicapten kinderen op dit ook te doen, en reisde uiteindelijk naar Berlijn om daar in een persoonlijk gesprek met Herbert Linden, een hoge ambtenaar van het ministerie van binnenlandse zaken, voor het leven van haar zoon te pleitten.

Dit mocht allemaal niet baten wel werd haar beloofd dat de dood snel en pijnloos zou zijn, als officiële doodsoorzaak longontsteking genoteerd in werkelijk was dit een dodelijke injectie.

Anna Wödl en haar zoon Alfred


De moord op gehandicapten in het Derde Rijk startte officieel in september 1941 maar was onofficieel al eerder dat jaar begonnen.

Een van de eerste slachtoffers was Gerhard Kretschmar en deze vond plaats op verzoek van zijn ouders.
Richard Kretschmar en Lina Kretschmar kregen op 20 februari 1939 een zoon die lichamelijk en geestelijk gehandicapt was, euthanasie was in Duitsland verboden en daarom schreven de ouders een brief aan Hitler met het verzoek een einde aan het leven van hun zoon te mogen maken.

Hitler stuurde zijn lijfarts Karl Brand voor een medisch onderzoek, Brandt deed dit samen met Dr. Werner Catel en kwamen tot de conclusie dat de kwaliteit van leven voor de baby minimaal zou worden dat euthanasie op zijn plaats zou zijn, deze werd 25 juli 1939 uitgevoerd.

Toch zijn niet alle historici overtuigt van de echtheid van bovenstaande brief, hij zou, volgens kritische schrijvers, verzonnen zijn door de verdediging tijdens de Neurenberger processen in een poging te doen lijken of T4 een verzoek uit de bevolking was.

In de periode 1939-1945 werden tussen de 250.000 en 300.000 gehandicapten vermoord in zogenaamde euthanasie centra verspreid over heel Duitsland en Oostenrijk

Een overzichtskaart van de verschillende centra


Met 18.000 doden was Hartheim (Oostenrijk) de meest "effectieve"
Afgelopen september bezocht ik het kasteel dat nu een Lern- und Gedenkort is.

Schloss Hartheim was al vanaf 1900 in gebruik als psychiatrisch ziekenhuis en een dependance is dat nog steeds.


Na een verbouwing werd het slot in mei 1940 als euthanasie-centrum in gebruik genomen.

Een toen & nu 1940-2013


Vanuit inrichtingen verspreid over heel Oostenrijk werden de gehandicapten met bussen aangevoerd en werden via een aan het slot gebouwde garage naar binnen geleid, deze garage werd gebouwd om de operatie verborgen te houden voor de dorpsbewoners.

De garage is afgebroken maar een op de plaats is een soort reconstructie gemaakt, in de glazen wanden staan de namen van de slachtoffers.



Via de garage kwamen de slachtoffers in de uitkleed ruimte.
Ook hier de namen van slachtoffers.


In de kamer er naast vond de vergassing plaats.
Al in 1944 werd deze gaskamer verwijderd en de ruimte weer als kamer ingericht.



Naast de gaskamer zat het crematorium, ook deze is in 1944 ontmanteld in een poging de sporen uit te wissen.



Het crematorium werkte dag & nacht, deze foto, rook uit de schoorsteen, werd gemaakt door een dorpsbewoner.


De binnenplaats van het slot

Deze toen & nu maakte ik op de binnenplaats, een deel van het (keuken) personeel poseert voor de foto rond 1940
De man links is Kurt Franz hier nog als kok later werk hij zich op in de organisatie en uiteindelijk wordt hij, via diverse functies, kampcommandant in Treblinka

In 1965 krijgt hij tijdens de Treblinka processen levenslang maar wordt in 1993 vrijgelaten, in 1998 overlijd hij.


Op de binnenplaats diverse herdenking-maquetes.



Het slot is ingericht als museum met diverse zalen die ieder een thema behandelen.


Boeken over rassenkunde en medische instrumenten uit die periode.



Brieven en foto's van het personeel.


Uiteraard werd "vergassing" niet als officiële doodsoorzaak opgegeven, in de overlijdingsacte stond een ziekte, bijvoorbeeld longontsteking.
De ouders kregen een urn thuis gestuurd met een brief waarin (een verzonnen) ziekte werd opgegeven als verklaring voor het overlijden.


Bodemvondsten en achtergebleven potjes, brillen e.d.



Dossiers


In een van de zalen is een propagandafilm te zien waarmee het nut van euthanasie aan de Duitse bevolking duidelijk gemaakt werd.


De Duitse propaganda gebruikte kostenbesparing en ras behoud als argumenten om de Duitse bevolking klaar te stomen voor het verwijderen van gehandicapten uit de samenleving al werd er het vermoorden natuurlijk niet openlijk genoemd.


In de tuin werden na de oorlog menselijke resten gevonden, deze zijn op deze plaats herbegraven.


Schuin tegenover de begraafplaats maakte ik deze toen & nu
Op de foto te zien Christian Wirth één van de belangrijkste uitvoerders van het euthanasieprogramma


Het euthanasie programma lekt steeds meer uit naar de Duitse bevolking en er deze begon zich te verzetten, de brieven stroomden binnen bij Hitlers Rijkskanselarij
Het was uiteindelijk kardinaal August von Galen die er op 3 augustus 1941 voor zorgde dat het T4 project officieel door Hitler werd gestopt.

In de kerk van Münster vroeg von Galen aandacht voor de moord op gehandicapten en sprak er zijn afschuw over uit, zijn preek werd door heel Duitsland verspreid en later als pamflet door de RAF uitgegooid boven Duitse steden, Hitler had de bevolking hard nodig voor de inval in Rusland vreesde onrust en staakte de euthanasie.

Kardinaal von Galen kreeg huisarrest en overleefde de oorlog, ondanks het officiële einde van Aktion T4 gingen veel artsen in het diepste geheim verder.

Een deel van de artsen werd tijdens Nürnberger Ärzteprozess veroordeeld tot straffen
variërend van gevangenisstraffen tot de doodstraf.
Het grootse deel van de medewerkers was onvindbaar of kon door een gebrek aan bewijs niet veroordeeld worden.


De naam T4

Aktion T4 heeft zijn naam te danken aan het hoofdkwartier aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn.
Hier stond de villa van waaruit de operatie geleid werd, T4 was daar een afkorting van, de villa is verdwenen en er is slechts een foto van.


Ik bezocht de Tiergartenstraße in 2010 en maakte deze foto's



Op de plaats van de villa staat nu dit informatiepaneel.


Ik zet regelmatig toen & nu foto's en reisfoto's op Facebook

Meld je aan
https://www.facebook.com/koos.winkelman
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 10 november 2013 @ 19:07:11 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_133118438
Mooie uitleg, dank je wel.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_133118480
Was er niet al zoiets sinds 1934? Of vergis ik me met een andere groep?
  zondag 10 november 2013 @ 19:09:24 #4
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_133118513
Wat een OP _O_
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_133118677
Mooie reportage :)

Weet je dat dit in veel Oostblok landen nog gebeurt? Niet met gaskamers.. maar wel met kinder tehuizen vol met ongewilde gehandicapte kinderen die ik vreselijke omstandigheden leven? Of als blijkt dat bij de geboorte het kind niet 'gezond' is, het op mysterieuze wijze ineens verdwijnt?
Ik weet dat dit niet vergelijkbaar is, maar ik moest er wel aan denken.
Yeah bitch ! Magnets !
pi_133118815
Dat was sowieso 2 jaar geleden ook nog heel normaal hier in Nederland

http://www.nu.nl/binnenla(...)bij-baby-zelden.html
pi_133119052
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:19 schreef LittleLady het volgende:
Dat was sowieso 2 jaar geleden ook nog heel normaal hier in Nederland

http://www.nu.nl/binnenla(...)bij-baby-zelden.html
Ik vind dit niet vergelijkbaar, sorry.
Yeah bitch ! Magnets !
pi_133119304
Ik vind het meest bizarre nog dat ze hiervoor gaskamers gebruikt hebben. Een injectie kun je nog op een of andere manier als pijnloos uit het lijden verlossen zien, in de zin dat de betrokken daarmee hun geweten zouden kunnen sussen.

Gaskamers zijn in dat opzicht van een hele andere orde. Dan denk je eerder aan begrippen als 'verdelgen'.
pi_133122419
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:32 schreef CafeRoker het volgende:
Ik vind het meest bizarre nog dat ze hiervoor gaskamers gebruikt hebben. Een injectie kun je nog op een of andere manier als pijnloos uit het lijden verlossen zien, in de zin dat de betrokken daarmee hun geweten zouden kunnen sussen.

Gaskamers zijn in dat opzicht van een hele andere orde. Dan denk je eerder aan begrippen als 'verdelgen'.
Er werden ook injecties gebruikt maar dat was een tijdrovende aangelegenheid.

De gaskamers die in 1940 en 1941 tijdens aktion T4 ontwikkeld werden gebruikten de Duitsers verder uit ontwikkeld tijdens de holocaust

Een groot deel van de uitvoerders in aktion T4 zien we later ook terug in kampen zoals Sobibor en Treblinka
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 10 november 2013 @ 20:42:58 #10
409579 LuDann
All the way
pi_133123403
Interessant topic. Ik heb voor een studie een tijdje o.a ouders van omgebrachte gehandicapten kinderen in WOII geïnterviewd, erg moeilijk.
pi_133123520
Ik vraag me af in hoeverre de mensen uit dat dorpje op de hoogte waren, of er iets tegen konden doen..
pi_133126435
quote:
2s.gif Op zondag 10 november 2013 20:44 schreef Nemephis het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre de mensen uit dat dorpje op de hoogte waren, of er iets tegen konden doen..
Er is vanuit het dorp wel wat verzet geweest maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb.
Ik duik er even in.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_133138035
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:26 schreef Plienn het volgende:

[..]

Ik vind dit niet vergelijkbaar, sorry.
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:15 schreef Plienn het volgende:

Ik weet dat dit niet vergelijkbaar is, maar ik moest er wel aan denken.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_133144001
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 20:42 schreef LuDann het volgende:
Interessant topic. Ik heb voor een studie een tijdje o.a ouders van omgebrachte gehandicapten kinderen in WOII geïnterviewd, erg moeilijk.
Die moeten dan toch stokoud geweest zijn?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_133144222
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:28 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Die moeten dan toch stokoud geweest zijn?
Jup
pi_133153921
quote:
2s.gif Op maandag 11 november 2013 02:53 schreef Polacco het volgende:

[..]

[..]

Ik vind dit toch écht een hele andere hoek ;)
Yeah bitch ! Magnets !
  maandag 11 november 2013 @ 23:02:52 #17
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_133169454
Wat hebben de nazi's toch verschrikkelijk veel slachtoffers gemaakt.. :{

De joden zijn dan misschien wel de bekendste, maar idd ook gehandicapten, homo's, Polen, zigeuners en iedereen die niet tot het Arische ras behoorde. Echt consequent waren ze ook niet met Indiërs en Afrikanen in hun leger en een fuhrer die blonde haren en blauwe ogen aanbad, maar zelf zwarte haren en bruine ogen had..
reset
pi_133184508
Mooie en informatieve post! :)

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:32 schreef CafeRoker het volgende:
Gaskamers zijn in dat opzicht van een hele andere orde. Dan denk je eerder aan begrippen als 'verdelgen'.
Vergassen van joden etc. kwam voort uit het euthanasieprogramma zoals hierboven beschreven, niet zozeer als snelle methode, maar om de leden van de doodseskaders die huishielden in Polen en Rusland te beschermen. Velen kregen last van hun geweten door het dagelijks afschieten van grote groepen mensen, en door vergassing toe te gaan passen dacht de nazi-leiding dat de soldaten er mentaal minder onder zouden lijden.
Het doden moest plaatsvinden met zo min mogelijk menselijk contact.
pi_133229964
Mooi werk weer afgeleverd over een triest stuk geschiedenis. Bijna alle betrokkenen uit het T4-programma waren later overigens betrokken bij Aktion Reinhard. T4 was een goede testcase voor het nog grotere werk, het op zeer grote schaal liquideren van alle groepen die in aanmerking kwamen voor vernietiging.
pi_133230296
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 20:35 schreef Ericr het volgende:
... Aktion Reinhard.
:? Wat was die Aktion Reinhard?
  woensdag 13 november 2013 @ 20:52:35 #21
11102 knep
Mountainfreak
pi_133230704
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2013 20:43 schreef Nemephis het volgende:
Aktion Reinhard
Systematische vernietiging van Poolse Joden. Google staat er vol mee.
pi_133230768
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2013 20:43 schreef Nemephis het volgende:

[..]

:? Wat was die Aktion Reinhard?
Het vernietigingsprogramma van de Nazi's waarbij de minderheidsgroepen (hoofdzakelijk Joden) afgevoerd werden gevoerd naar de Aktion Reinhard kampen (Belzec, Treblinka, Sobibor). De kampen Chelmno en Majdanek werden onder dezelfde vlag ook gebruikt voor vernietiging van Joden maar waren officieel geen Aktion Reinhard kampen.
pi_133231666
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:06 schreef Ferry_76 het volgende:
Vergassen van joden etc. kwam voort uit het euthanasieprogramma zoals hierboven beschreven, niet zozeer als snelle methode, maar om de leden van de doodseskaders die huishielden in Polen en Rusland te beschermen. Velen kregen last van hun geweten door het dagelijks afschieten van grote groepen mensen, en door vergassing toe te gaan passen dacht de nazi-leiding dat de soldaten er mentaal minder onder zouden lijden.
Het doden moest plaatsvinden met zo min mogelijk menselijk contact.
Het is een tikje offtopic, maar wat ik me daarbij altijd afgevraagd heb is waarom ze nu bij zyklon-b uitgekomen zijn. Juist om het voor de beulen en ook de opruimers minder belastend te maken lijkt het me handiger als men enigszins vreedzaam in zou slapen ipv een pijnlijke dood te sterven.

Waarom is er niet gewoon voor koolstofmonoxide gekozen?
pi_133232290
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 21:12 schreef CafeRoker het volgende:
Waarom is er niet gewoon voor koolstofmonoxide gekozen?
Snelheid denk ik.

Opruimen gebeurde toch door gevangenen, en het toedienen door een of meerdere kokers in het dak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')