abonnement Unibet Coolblue
pi_133016878
2014 komt er weer aan en ik ben me aan het verdiepen in zorgverzekeringen. Op dit moment zit ik bij VGZ, wat ik een prima verzekeraar vind. Overigens zit ik daar via UnitedConsumers, dus met korting.
NB: Ik ben nog niet zwanger, maar hopelijk duurt dat niet lang meer :)

Ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:

Moet ik me aanvullend verzekeren voor kraamhulp en bevallen in het ziekenhuis? Ik wil niet thuis bevallen, ik wil naar het ziekenhuis daarvoor. Dat is dan geen medische noodzaak en ik las iets van 200 euro per dag eigen bijdrage.
Daarnaast heb je verschil tussen kraamhulp en luxe kraamhulp. Je betaalt een eigen bijdrage van ¤4,10 per uur voor kraamhulp en je krijgt 10 dagen kraamhulp. Hoeveel uur per dag komt een kraamhulp? En bij sommige pakketten krijg je 'luxe kraamhulp', wat is het verschil? Ik kon dat zo snel niet vinden.
Moet ik nog aan andere zaken denken?
Alvast bedankt voor de antwoorden :)
pi_133017009
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:54 schreef MevrouwCactus het volgende:
2014 komt er weer aan en ik ben me aan het verdiepen in zorgverzekeringen. Op dit moment zit ik bij VGZ, wat ik een prima verzekeraar vind. Overigens zit ik daar via UnitedConsumers, dus met korting.
NB: Ik ben nog niet zwanger, maar hopelijk duurt dat niet lang meer :)

Ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:

Moet ik me aanvullend verzekeren voor kraamhulp en bevallen in het ziekenhuis? Ik wil niet thuis bevallen, ik wil naar het ziekenhuis daarvoor. Dat is dan geen medische noodzaak en ik las iets van 200 euro per dag eigen bijdrage.
Daarnaast heb je verschil tussen kraamhulp en luxe kraamhulp. Je betaalt een eigen bijdrage van ¤4,10 per uur voor kraamhulp en je krijgt 10 dagen kraamhulp. Hoeveel uur per dag komt een kraamhulp? En bij sommige pakketten krijg je 'luxe kraamhulp', wat is het verschil? Ik kon dat zo snel niet vinden.
Moet ik nog aan andere zaken denken?
Alvast bedankt voor de antwoorden :)
ik heb geen antwoorden, maar ik lees mee want heb dezelfde vragen!
Kwak
  donderdag 7 november 2013 @ 20:02:49 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_133017287
poliklinisch bevallen zonder medische indicatie kost idd 200 euro volgens mij, zonder aanvullende verzekering, en je krijgt iets minder uitgebreide kraamzorg. Voor zover ik weet zijn de overige kosten gewoon in de basisverzekering :Y
disclaimer
pi_133017290
Kraamhulp krijg je afhankelijk hoeveel kraamzorgers er zijn. Ik kreeg zelf 5x een halve dag (3 verschillende) terwijl ik bevallen was van een tweeling (eerste kinderen). De eerste dag thuis had ik helemaal geen kraamhulp. De vrouw met wie ik mijn hulp moest delen had een keizersnede gehad. En ja ik hád recht op 10 dagen a 8 uur. Maar wat niet is....
Dus zorg dat je eventueel backup hebt van ouders oid
pi_133017399
Interessante vraag, ik lees even mee :)
S. 2014
J. 2016
pi_133017439
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:02 schreef gargamel het volgende:
Kraamhulp krijg je afhankelijk hoeveel kraamzorgers er zijn. Ik kreeg zelf 5x een halve dag (3 verschillende) terwijl ik bevallen was van een tweeling (eerste kinderen). De eerste dag thuis had ik helemaal geen kraamhulp. De vrouw met wie ik mijn hulp moest delen had een keizersnede gehad. En ja ik hád recht op 10 dagen a 8 uur. Maar wat niet is....
Dus zorg dat je eventueel backup hebt van ouders oid
Back-up van moeder zal er zijn, goed dat je het zegt :)
pi_133017517
Het kan zijn dat je in overleg met de verloskundige hebt besloten niet thuis maar in het ziekenhuis te bevallen. Als je hiervoor geen medische indicatie hebt spreken we over een poliklinische bevalling. Hier zijn kosten aan verbonden van ¤ 321,50 (2013). Deze worden door het ziekenhuis in rekening gebracht. Afhankelijk van de zorgverzekeraar en het aanvullende pakket wordt dit al dan niet vergoed.

Per kraamzorguur en per uur bevallingsassistentie betaal je een wettelijk verplichte eigen bijdrage. Deze wordt aan de cliënt in rekening gebracht door ofwel je zorgverzekeraar ofwel Careyn Kraamzorg. Voor 2013 is de eigen bijdrage door het College van Zorgverzekeraars vastgesteld op ¤ 4,00 per uur. Afhankelijk van je zorgverzekeraar en je eventuele aanvullende pakket wordt dit deels, in zijn geheel of niet vergoed.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:54 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoeveel uur per dag komt een kraamhulp?
Het minimum aantal uren kraamzorg bedraagt 24 uur en het maximum 80

Het standaard aantal uren kraamzorg volgens het Landelijk Indicatie Protocol is overigens 49 uur.

[ Bericht 22% gewijzigd door Pvoesss op 07-11-2013 20:17:29 ]
  donderdag 7 november 2013 @ 20:12:49 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133017762
Lees voordat je overstapt heeeel goed de voorwaarden en kijk of er iets in staat mbt zwanger worden kort na het sluiten van het kontrakt. Zeker met betrekking tot de extra paketten.

Je wilt niet eerst ff gauw de extra paketten afsluiten om er vervolgens achter te komen dat je ze eerst een goed jaar moet hebben voor de eerste bevalling :)
pi_133017835
Bij ons was er écht wel garantie dat je kraamzorg kreeg. Misschien is dat afhankelijk van regio of organisatie.

Over zorgverzekeringen en degenen die bij CZ zitten (van andere verzekeraars weet ik niets): je kunt een keer per jaar tijdens het jaar een aanvullende verzekering erbij nemen in geval van zwangerschap. Situatie in 2012 was zo dat je bij aanvullende verzekering Gezinnen een heleboel vergoed kreeg. Ziekenhuisbevalling, geen eigen bijdrage voor kraamzorg hoeven betalen, zwangerschapsgym en nog 1 cursus, kraampakket. Misschien nog wel iets, weet even niet meer wat. Maar ik heb de maand of 6 waarin ik extra betaalde voor de verzekering er dik uitgehaald.
pi_133018015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Bij ons was er écht wel garantie dat je kraamzorg kreeg. Misschien is dat afhankelijk van regio of organisatie.
Regio en erg afhankelijk van periode. :Y
En de meeste kraambureau's geven alleen de 24 uur minimum als garantie :)
pi_133018129
Heb vorig jaar alles uitgezocht en via een bepaalde site delta lloyd afgesloten, puur voor de bevalling, omdat die toen werkelijk alles wat je kan bedenken vergoedden tegen een relatief lage premie O+ Geen idee of dat komend jaar ook zo is, maar volgens mij kun je dat via de verzekeringsvergelijker van de consumentenbond als alle nieuwe premies en dekkingen bekend zijn, vrij eenvoudig bekijken.
Sarcasme. Herken het.
pi_133018144
En kijk ook even verder maar bijvoorbeeld lenzen, anticonceptie en eventueel cursussen. Ik ben begin dit jaar bevallen en aanvullend verzekerd en ben nu nog even flink aan het declareren, het was net niet genoeg om altijd aanvullend te zijn maar in combinatie met bevalling en zo vond ik het wel de moeite waard. Gelukkig maar want was sowieso medisch en geen kraamzorg meer want ziekenhuisopname.
pi_133018179
Kijk trouwens ook naar echo's; niet alle verzekeraars vergoeden alle echo's (sommigen alleen de 12 en 20 weken). En lactatiekundig advies!!
Sarcasme. Herken het.
pi_133018187
Het is echt heel verstandig om van verzekering te switchen als je in 2014 gaat bevallen. Ik heb nog nooit in de voorwaarden gelezen dat je niet binnen een bepaalde tijd na het afsluiten van een aanvullend pakket zwanger mag worden, en ik heb al heel wat polissen doorgenomen. Nu ga ik weer switchen. Reken gewoon uit hoeveel geld je kwijt zou zijn wanneer eigen bijdrage kraamzorg (49 uur x eigen bijdrage van ¤4,10 voor 2014), poliklinische bevalling, kraampakket en eventueel een zwangerschapscursus zelf zou moeten betalen. Dan kom je in het geval van dit alles samen op meer dan ¤600. Een aanvullende verzekering van minder dan ¤50 per maand kan dan uit. Luxe kraamzorg vind ik zelf onnodig, maar het kan fijn zijn dat bijvoorbeeld fysiotherapie ook vergoed wordt vanuit de aanvulling.

Maar ja, dan moet je dus wel een risico nemen, want je weet niet zeker of je 't allemaal nodig gaat hebben in 2014 of dat het 2015 wordt. Dus succes met overwegen.
pi_133018208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:21 schreef Spirit82 het volgende:
Kijk trouwens ook naar echo's; niet alle verzekeraars vergoeden alle echo's (sommigen alleen de 12 en 20 weken).
Ah, dank u! Dat was waar ik niet op kon komen. Wij kregen ook de combinatietest vergoed. En al het vervolgonderzoek.
pi_133018276
Alleen bij sommige verzekeringen kun je alleen per 1 januari switchen. Dat is dan weer minder.
pi_133018374
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:23 schreef Kyara het volgende:
Alleen bij sommige verzekeringen kun je alleen per 1 januari switchen. Dat is dan weer minder.
Klopt, daarom sprak ik specifiek over CZ. Van de rest weet ik niets.
pi_133018431
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:25 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Klopt, daarom sprak ik specifiek over CZ. Van de rest weet ik niets.
Bij De Friesland kan het ook, maar daar hebben ze niet zo'n flitsende gezinnenverzekering als bij CZ.
pi_133019711
Ik had FBTO en ben dit jaar bevallen. Had het aanvullende pakket aangezet en kreeg een pretecho óf nekplooimeting vergoed, tegemoetkoming in de kosten van poliklinische bevalling, lactatiekundig pakket à ¤400, 49 uur eigen bijdrage kraamzorg vergoed, een compleet kraampakket en de hele set zwanger/babyboeken van Pauline Oud. Ik ben erg tevreden, en het mooiste is, de maand na bevalling kon ik 'm weer uitzetten!
Home is where the O+ is...
pi_133020115
quote:
2s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:07 schreef Pvoesss het volgende:
Het kan zijn dat je in overleg met de verloskundige hebt besloten niet thuis maar in het ziekenhuis te bevallen. Als je hiervoor geen medische indicatie hebt spreken we over een poliklinische bevalling. Hier zijn kosten aan verbonden van ¤ 321,50 (2013). Deze worden door het ziekenhuis in rekening gebracht. Afhankelijk van de zorgverzekeraar en het aanvullende pakket wordt dit al dan niet vergoed.

Per kraamzorguur en per uur bevallingsassistentie betaal je een wettelijk verplichte eigen bijdrage. Deze wordt aan de cliënt in rekening gebracht door ofwel je zorgverzekeraar ofwel Careyn Kraamzorg. Voor 2013 is de eigen bijdrage door het College van Zorgverzekeraars vastgesteld op ¤ 4,00 per uur. Afhankelijk van je zorgverzekeraar en je eventuele aanvullende pakket wordt dit deels, in zijn geheel of niet vergoed.

[..]

Het minimum aantal uren kraamzorg bedraagt 24 uur en het maximum 80

Het standaard aantal uren kraamzorg volgens het Landelijk Indicatie Protocol is overigens 49 uur.
Schiet me nog wat binnen. Kosten voor poliklinische bevalling betaal je voor jezelf. Mocht je moeten overnachten, dan rekenen ze ook nog een bedrag per kind.
Hoewel mijn babies in 1 bakje lagen en geen zorg nodig hadden (behalve mamma's borst) werd er per kind een flink bedrag gerekend. Vraag vooral na hoe dit bij jouw verzekering zit.
pi_133020211
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:55 schreef gargamel het volgende:

[..]

Schiet me nog wat binnen. Kosten voor poliklinische bevalling betaal je voor jezelf. Mocht je moeten overnachten, dan rekenen ze ook nog een bedrag per kind.
Hoewel mijn babies in 1 bakje lagen en geen zorg nodig hadden (behalve mamma's borst) werd er per kind een flink bedrag gerekend. Vraag vooral na hoe dit bij jouw verzekering zit.
Ja, dat was voor mij een belangrijke reden om sowieso voor aanvullend te kiezen. Ik wist al dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen en had verschillende ervaringen in mijn omgeving van 5-6-700 euro als afrekening op de mat. Daar werd ook voor gewaarschuwd bij onze zwangerschapscursus.
pi_133036637
Ik ben verzekerd bij Ik! omdat ik vond dat zij het meest waard boden voor het maandbedrag. Ziekenhuisbevalling en eigen bijdrage kraamzorg worden volledig vergoed en ik mag voor 200 euro per jaar een cursus doen (zwangerschapsyoga bijvoorbeeld). Pretecho of combinatietest wordt niet vergoed (behalve als je boven de 36 oid bent natuurlijk) en ik krijg ook geen kraampakket of lactatiekundige zorg.

Daar staat dan wel weer tegenover dat ik maar 107 euro ofzo per maand betaal en dat is inclusief tandarts en fysio. Die kleinere kosten als een kraampakket of combinatietest kan ik dan dus prima zelf betalen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dot. op 08-11-2013 11:09:48 ]
pi_133036671
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:55 schreef gargamel het volgende:

[..]

Schiet me nog wat binnen. Kosten voor poliklinische bevalling betaal je voor jezelf. Mocht je moeten overnachten, dan rekenen ze ook nog een bedrag per kind.
Hoewel mijn babies in 1 bakje lagen en geen zorg nodig hadden (behalve mamma's borst) werd er per kind een flink bedrag gerekend. Vraag vooral na hoe dit bij jouw verzekering zit.
Dat is een goede, dat ga ik nog even checken! Ik beval volgend jaar pas, dus kan altijd nog even overstappen :)

Ik bedenk me nu ineens iets, valt dit niet onder de verzekering van je kind?

[ Bericht 4% gewijzigd door Dot. op 08-11-2013 11:10:47 ]
  vrijdag 8 november 2013 @ 11:08:01 #24
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
pi_133036780
Ik heb hier vorig jaar een topic over geopend, zal eens kijken of ik hem hier kan linken :).
  vrijdag 8 november 2013 @ 11:10:52 #25
344364 ProjSkippy
Meestal ongevaarlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')