abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 november 2013 @ 08:43:46 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132880793
Ik ben begonnen dit weekend met het plaatsen van ledjes in mijn zoontje (7 jaar) zijn Bruder Xerion 5000, voor de duidelijkheid hij speelt er mee dus het is geen toy voor daddy, alles moet degelijk zijn. Ik ben gegaan voor 3 knopjes (fares cabine, pinkers links rechts, lichten traktor). Dit is mijn tweede project en ik ben een gigantisch amateuristisch prutser.

Claas Xerion 5000 van bruder




Ik ben begonnen met een electrisch schema uit te tekenen als basis, uiteindelijk is er aan de achterfaren een wijziging gedaan, daar heb ik 3 leds in serie gezet in plaats van 2 omdat het anders niet passend te krijgen is, de weerstand verlaagt maar de achterste schijnen dus wel wat minder dan de voorste, op zich niet zo een groot probleem. Ik heb alles opgesplitst in 2, de cabine met 10 ledjes en dan de traktor zelf met 4 leds in de motorkap, 2 leds als standlichten vanvoor, 2 rode leds vanachter en dan 2 knipperleds met in serie 2 gele leds als pinker. In het totaal zijn er dus 22 leds gebruikt. De weerstanden heb ik ook een beetje verlaagd omdat ik anders te weinig licht opbrengst heb. Ik ging uit van exact 9 volt uit een batterij maar ze leveren maar een 8.6, tevens had ik alles wat naar boven afgerond en dan ook nog eens een marge genomen, dat was een beetje veel van het goede, ik heb nu overal tussen de 14 en 19 mAmp (20 opgegeven) dus alles is netjes en veilig. Om alles aan te zetten is er een knopje aan de achterkant van de cabine en 2 op de motorkap, dus ook daar een vereenvoudiging. Dit omwille van plaats :)