abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 november 2013 @ 08:43:46 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132880793
Ik ben begonnen dit weekend met het plaatsen van ledjes in mijn zoontje (7 jaar) zijn Bruder Xerion 5000, voor de duidelijkheid hij speelt er mee dus het is geen toy voor daddy, alles moet degelijk zijn. Ik ben gegaan voor 3 knopjes (fares cabine, pinkers links rechts, lichten traktor). Dit is mijn tweede project en ik ben een gigantisch amateuristisch prutser.

Claas Xerion 5000 van bruder




Ik ben begonnen met een electrisch schema uit te tekenen als basis, uiteindelijk is er aan de achterfaren een wijziging gedaan, daar heb ik 3 leds in serie gezet in plaats van 2 omdat het anders niet passend te krijgen is, de weerstand verlaagt maar de achterste schijnen dus wel wat minder dan de voorste, op zich niet zo een groot probleem. Ik heb alles opgesplitst in 2, de cabine met 10 ledjes en dan de traktor zelf met 4 leds in de motorkap, 2 leds als standlichten vanvoor, 2 rode leds vanachter en dan 2 knipperleds met in serie 2 gele leds als pinker. In het totaal zijn er dus 22 leds gebruikt. De weerstanden heb ik ook een beetje verlaagd omdat ik anders te weinig licht opbrengst heb. Ik ging uit van exact 9 volt uit een batterij maar ze leveren maar een 8.6, tevens had ik alles wat naar boven afgerond en dan ook nog eens een marge genomen, dat was een beetje veel van het goede, ik heb nu overal tussen de 14 en 19 mAmp (20 opgegeven) dus alles is netjes en veilig. Om alles aan te zetten is er een knopje aan de achterkant van de cabine en 2 op de motorkap, dus ook daar een vereenvoudiging. Dit omwille van plaats :)



De motorkap was het makkelijkst, er waren al gaatjes voorzien waar perfect 5 mm ledjes inpassen, het grijze binnestuk er uit geklikt en dan netjes de leds er ingemaakt. De gaatjes zijn zodanig gemaakt dat de buitenste led's een beetje onder een hoek staan waardoor je een breder licht krijgt. Op de motorkap is ondertussen ook de eerste schakelaar ingebouwd. De tweede voor de pinkers doe ik vanavond.


De cabine is dus een appart circuit omdat de cabine kan draaien boven op de traktor en anders geraakte ik mijn kabels niet kwijt. Er zitten dus 2 cellen in die 2 keer 9 volt leveren. Vooraan in de cabine 4 leds achteraan 6. Aan de achterkant van de cabine ook een schakelaartje in zwart met een eenvoudige aan uit. De 10 leds gaan dus samen aan en uit.


Ik ben een groot amateur voor de duidelijkheid, dit is mijn 2de project en alles gaat dus vrij langzaam. Ik schat dat ik voor 22 ledjes in te bouwen ook echt wel 22 uur nodig heb.


De eerste lichtjes aan de horizon. Ik wilde zo weinig mogelijk kabels zien, tevens wilde ik dat het open dakje netjes op en dicht ging en dat alle functies zoals het stuur behouden bleven. Ook moest het nog altijd mogelijk zijn om de boer die zoonlief heeft nog achter het stuur te laten plaats nemen.


Deze gaatjes moesten wel geboord worden, omdat alles symetrisch is kon ik de ledjes er omgekeerd insteken, solderen en dan terug omdraaien om ze te monteren langs de binnenkant ... ik heb geen derde hand, daar ga ik dus wel eens in investeren wegens echt wel handig. Ik veronderstel dat jullie ook allemaal gaandeweg spulletjes kopen naar "benodigd".


Omgekeerd om te testen en alles past netjes ... oef


Kabels netjes weg gewerkt met tape vast gezet. Geen idee of dat modelbouw gewijs getolereerd is maar tot het dakje er op geklikt was moest ik de kabels op zijn plaats houden. Met het dakje er op kan de kabel niet meer weg omdat er vanalle pinnetjes alles op zijn plaats houden. De tape heb ik dus wel gewoon laten zitten maar die kan je nergens zien.


En toen werkten de achterste ledjes ook. Deze gaan dus wel merkelijk minder, hier ben ik gegaan voor 3 witte leds en een weerstandje van 18 ohm ... echt op de limiet dus wel


De batterij wilde ik makkelijk vervangbaar maken en dus een uitstparing gemaakt in het instrumenten paneel.



Met dit als resultaat voor de batterij. Via het deurtje kan alles netjes er uit gehaald worden, ik kan eventueel nog de batterij zilver spuiten of zo maar op zich stoort het niet. De opening voor de batterij is bewust klemmend gemaakt zodat de batterij niet kan zakken, onder de cabine zit nl een groot tandwil om het stuur te laten werken, je kan door het dak een stuurtje steken om zo het stuur langs buiten te bedienen, dat alles wilde ik behouden.


Achteraan rode standlichtjes en groen flikkerende ledjes, groen omdat dit vrij lichtgroen licht geeft maar vooral omdat er geen gele waren in de electronica winkel, this will do ...


ook hier het omkeer trukje gedaan en alles past netjes. Wel aan de binnekant wat clips moeten weg doen met de dremel. Deze gaatjes waren te boren aangezien het origineel 2 stickers waren, ook hier passen 5 mm ledjes


Avond 1 ... veel gedaan en zoonlief wou toch even testen hoe veel licht de cabine al gaf.


Ook de cabine licht een klein beetje op daar was hij mega enthousiast over ... en om eerlijk te zijn ... ik was ook wel beetje fier op mezelf met dit resultaat. Alles netjes weg gewerkt en het ziet er best realistisch uit Om een tweede projectje te zijn!


De stroom van de achterlichtjes en pinkers moest naar voor komen, ik durf het ding zelf niet open doen omdat het van die 1 keer open kapot en nooit meer dicht clips zijn, tevens vermoed ik dat de binnekant een hoopje tandwielen en zo bevat aangezien het ding op 2 manieren kan draaien. Dus alles naar de onderkant doorgestoken en met krimpkousen alles netjes donker gemaakt.


Hier zijn de vastgeklikte spatborden goed zichtbaar.


De kabeltjes komen door een clipgaatje naar beneden, de klip heb ik gehalveerd zodat alles toch nog netjes vast blijft zitten. Dit was dus het grootste geprul.


Weerstandjes in de kabels gemaakt aangezien ik hier toch een grote afstand moest overbruggen was dat lekker makkelijk.


Aan de voorkant terug naar binnen (ik ga de accu vooraan achter de radiator plaatsen daar heb ik een nette holle ruimte. Ik heb de kabelboom vast gezet met een stukje ductape, jullie zullen dat ongetwijfeld netter doen maar het eindresultaat is best ok.


Vooraan de standlichtjes en pinkers voorgeboord en wat kabeltjes doorgetrokken.


Ook de achterkant ziet er best realistisch en netjes uit

Deze namiddag heb ik nog een paar uurtjes om door te doen en dan verwacht ik dat het af geraakt. Foto updates volgen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 4 november 2013 @ 08:49:32 #2
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_132880847
Dit is gaaf! tvp.

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 08:43 schreef HaerdenC het volgende:
en ik ben een gigantisch amateuristisch prutser.

Dat zal wel meevallen als ik de electra tekening zie :)
Where the weak are strong, singing their songs!
  maandag 4 november 2013 @ 09:04:46 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_132881022
Leuk _O_ Superpapa :Y
  maandag 4 november 2013 @ 09:11:41 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132881117
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 08:49 schreef Bastian het volgende:
Dit is gaaf! tvp.

[..]

Dat zal wel meevallen als ik de electra tekening zie :)
Ik wou net zeggen, daar zit heel weinig amateurisme bij hoor! :o
Gaaf! :Y
***
  maandag 4 november 2013 @ 10:14:02 #5
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132882064
We doen ons best he :)

Voor de liefhebbers ... dit was het eerste projectje







Veel eenvoudiger dus ... vooraan 2 witte ledjes 2000 mcd, achteraan 2 low budget rode, een tuimelschakelaartje en onder het zwarte kapje waar de tuimelschakelaar zit heb ik een 9 volt batterij geplaatst. Dat zwarte klepje is van een zachter plastic dus makkelijk open te doen mocht de 9 volt cell leeg zijn. Nu zo een 9 volt cell heeft een 600 mA, dat wil zeggen dat de ledjes een 35 tal uur onafgebroken kunnen branden. Vervangen is dus eerder een zeldzaamheid denk ik.

[ Bericht 78% gewijzigd door HaerdenC op 04-11-2013 12:36:20 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_132888096
Geweldig..!!
En wat een super schattig zoontje heb je O+
  maandag 4 november 2013 @ 19:58:02 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132900713
Thanx voor de leuke reacties ondertussen is de traktor af geraakt :) en heeft hij hem al direct mee naar de mama (deze week haal ik hem van school en doet mijn ex hem 's morgens naar school ... co-ouderschap en zo).

Morgen post ik uiteraard een foto verslagje van het vervolg en een paar coole foto's van het eindresultaat met de lichtjes aan. Zoonlief was super happy en zwaar onder de indruk. Altijd super als je de oneindige glimlach van blijdschap op zijn gezichtje kan zien. En eerlijk is eerlijk ... het is een papa's kindje :) hihihi
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 5 november 2013 @ 07:06:48 #8
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132915499
Vervolg verslag zoals beloofd.


De knopjes op de motorkap, links rechts voor de pinkers en aan/uit voor de verlichting ...


Kabeltjes, kabeltjes overal.


De krimpkous aan de binnenkant geeft de indruk een leiding of zo te zijn, netjes zwart buisje, motorkapje gaat perfect open en dicht.


Alles begint samen te komen, de pinkers zijn achteraan knipperleds en vooraan low-cost gele leds die daarmee in serie staan ... niet perfect maar het werkt wel en best netjes.


Alles netjes op maatgemaakt, ik plan nog van de kabeltjes vast te zetten met zwarte tie-strips (van die aantrek bandjes) maar ik had enkel witte liggen straks dus even langsde doe-het-zelf markt


En toen was alles ineens klaar ... lichtjes aan en foto's trekken. Zoonlief was ZWAAR onder de indruk en ik stiekem ook een beetje, het is erg netjes gelukt!


Ding geeft behoorlijk veel licht, dat bracht ons ineens ook op het idee om een 9 volt transformatortje te zoeken zodat het eventueel te gebruiken is als nachtlampje voor naast zijn bed :) hij kan dan de 9 volt connector in de cabine los doen en aan de transfo hangen!


Aan de achterkant ziet het ook erg netjes uit ... de zes achterste witte leds zijn merkelijk minder sterk in lichtopbrengst doordat ik ze per drie in serie heb moeten zetten anders was het voor mijn kunde niet mogelijk om alles netjes weg te werken, ik heb er een kleinere weerstand tussen gezet maar het blijft wat minder in opbrengst, desondanks nog altijd genoeg. Als er meer licht nodig is kan hij de cabine draaien ...


Bovenaanzicht (het stuurtje door het dak kan er uiteraard ook uit!


Geeft best veel licht en het lichtbeeld is vrij realistisch ... ik heb geprobeerd de leds echt netjes vast te zetten zodat het zo realistisch mogelijk zou zijn.

In ieder geval het was een leuk projectje, mooi resultaat en een brede glimlach op het gezichtje van je zoontje ... daar doe je het voor.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 5 november 2013 @ 11:51:50 #9
379283 LittleBrownie
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_132919729
Doe je goed! _O_
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  woensdag 6 november 2013 @ 22:19:06 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_132983268
Ondertussen ben ik begonnen aan een graaf machientje ... 6 pinkers, 2 koplampen en achteraan voor het eerst 4 rode 3mm ledjes dus een maatje kleiner. De 3mm ledjes zijn alvast gelukt, de pinker circuits zijn ook klaar morgen rustig verder doen en ik moet nog een schakelaartje en 9 volt batterijtje bij halen ;) daarna stop ik even met de ledjes toestanden en ga ik als alles goed gaat mijn keuken maken ... maar dat is in mijn klussen en wonen topic te volgen ;)

Ik plan wel om nog een John Deere traktor te voorzien van ledjes en dan ook ineens RC sturing dus afstandsbediend. Hiervoor ga ik kijken of ik zelf iets maak of dat ik gewoon een goedkope RC auto koop en daar alles uit pruts ;) ook daarvan later verslag.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 18 november 2013 @ 09:31:49 #11
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_133368832
Ik hou het maar binnen dit topic om Crea niet te vervuilen met een hoop topics. Caterpiller graafmachientje met centrale kniksturing voorzien van 2 voorlampen, 4 kleine achterlampen en 6 pinkertjes (3 aan iedere kant uitraard). Dit is een Bruder ding uit de goedkopere reeks en dat merk je ook aan wat kleine dingen. 1 maal los te doen geen tweede keer ;)


Zoonlief kwam dus met dit speeltje af en gaf de instructies betreffende verlichtingseisen...


Een hoop plastic


Eerste test met 3 mm ledjes ... low curent dus extra zuinig!


Gaatjes voorzien voor de flikkerledjes als pinker. Je kan zien dat hier vanbinnen wel veel plaats is dat maakt het allemaal wat eenvoudiger


Testje pinker


Al snel wordt je geconfronteerd met draadjes ... veel draadjes. Tussen de twee delen de kabels extra beschermd met een krimpkousje


Tussendoor testen


Klik klik alles terug vast gemaakt


Papa ik wil ook eens draadjes tegen mekaar houden


Gaatjes drillen met een klein boortje.


Zoonlief zwaar onder de indruk alweer :) de knopjes zijn dus links recht pinken en de aan uit is voor de verlichting


Ook hier best wel wat licht uit 2 van die witte leds


Andere hoek


Net echt
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 18 november 2013 @ 11:19:06 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133370608
Zo gaaf! _O_
***
  maandag 18 november 2013 @ 11:20:36 #13
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_133370641
quote:
14s.gif Op maandag 18 november 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
Zo gaaf! _O_
ik had nooit verwacht dat vrouwen zo iets gaaf zouden vinden :) hihi thnx
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_133485715
Je zoon is buiten geweest met de tractor :D



http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)en-rond-Parijs.dhtml
  donderdag 21 november 2013 @ 16:37:01 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_133487137
quote:
6s.gif Op donderdag 21 november 2013 15:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je zoon is buiten geweest met de tractor :D

[ afbeelding ]

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)en-rond-Parijs.dhtml
hahaha hij zat veilig op school ... geen zorgen :) traktor staat ook nog altijd netjes geparkeerd als nachtlampje!
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')