abonnement Unibet Coolblue
pi_132971165
Ga eens een echt spel spelen.
  woensdag 6 november 2013 @ 18:21:35 #177
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132971179
Schaken geen echt spel, LK?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132977752
Ik heb even wat van die Brakman gelezen; het valt me niet tegen. De eerste alinea van Engel zal iedereen hier wel grappig vinden.

"In de supermarkt werd hij aangesproken, alle grindpaadjes, bruggetjes, trappen en gangen voerden trouwens naar de supermarkt, iedereen uit de verzorgingsflats kwam daar terecht en daar werd hij dan ook aangesproken. Zo op het oog was dat een heel gewone zaak, niet in strijd met het 'verzorgd wonen', maar hij was een oud man en hij hield er niet van onverwachts te worden aangesproken want dat stoorde. Zo was hij bijvoorbeeld in die supermarkt bezig te overwegen of de magere, zeer eiwitrijke kaas vol mineralen die ze daar in kuipjes verkochten en die uit Zwitserland werd aangevoerd, behalve de voor een oud man zo noodzakelijke bouwstoffen aandragen, niet evengoed en voor hetzelfde geld en met dezelfde mineralen de kanker in het zadel kon helpen."

Dat waren drie lange zinnen en in alle drie zitten grapjes. De zin die hierop volgt is dan weer zo geformuleerd dat ik hem vijf keer heb gelezen en nog steeds niet begrijp:

"Het kon geen kwaad daar tussen de rekken eens te overwegen dat die ene fatale rotcel, door de supermarkt tot aan de tanden bewapend, misschien net op dat vredige moment uit de band kon springen waarop hij na het tevreden boertje het oog liet dwalen over een goedverzorgde ontbijttafel met kuipje."

???
Let wel, deze zin sluit direct aan op de geciteerde drie zinnen.

Daarnaast lijdt Willem Brakman aan het modeverschijnsel in de Nederlandse na-oorlogse literatuur dat je allemaal moeilijke woorden moet gebruiken, waardoor het veel energie kost om een zin te lezen. Ik snap soms werkelijk niet wat de beste man nu eigenlijk zegt, zoals deze zin, de eerste van een nieuwe alinea:

"Er waren drie figuren die hem de illusie gaven niet alleen te zijn, het was het destillaat uit een meer van stereotiep gewouwel en in de loop der tijden vele malen op gebruikswaarde getoetst."

:?

Gellius leg het me nou allemaal eens uit
  woensdag 6 november 2013 @ 21:07:00 #179
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132978655
Precies dezelfde kwaal waar jij aan lijdt, nietwaar, MP?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132978686
quote:
11s.gif Op woensdag 6 november 2013 18:21 schreef JAM het volgende:
Schaken geen echt spel, LK?
Als je in een toneelstuk of film een koning uit de zestiende eeuw speelt, ja. Nee, mijn generatie wéét wat echte spellen kunnen inhouden.
  woensdag 6 november 2013 @ 21:08:33 #181
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132978764
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:07 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Als je in een toneelstuk of film een koning uit de zestiende eeuw speelt, ja. Nee, mijn generatie wéét wat echte spellen kunnen inhouden.
Of je kan gewoon niet schaken. Wat dacht je daarvan?
Het komt een beetje op me over als een meisje dat ik ooit kende dat geen waardering had voor jazzmuziek. Dat niet omdat ze het onaardig vond klinken, maar omdat ze meende dat die muzikanten 'maar wat deden'. Daarom hield ze dus niet van jazzmuziek; ze dacht dat dat muziek was die gemaakt wordt door de beginners onder de beginners die gewoon voor het gezellige samenzijn wat met elkaar kwamen spelen.
Daarom hield dat meisje dus wel heel erg van britpop, want dan moest je toch al gauw vier akkoorden kunnen spelen op een gitaar. Dat had ze zelf ook eens een keer geprobeerd en nu-nu-nu, dat was me toch moeilijk zeg!
Zoiets zal dat ook zijn met schaken en weet ik veel wat voor een wonderlijke spelen er wel niet gespeeld worden door de mensen van jouw generatie. Je weet gewoon niet beter.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132979056
Schaak is een geavanceerde vorm van boter kaas en eieren waar je met gememoriseerde zetten en trucjes en veel oefening de tegenstander kunt verslaan.

Net zoals boter kaas en eieren en vier op een rij is schaak een puzzel met een tegenstander, alleen dan met veel meer mogelijkheden. Of vind je topdammers ook van die geniale geesten?
  woensdag 6 november 2013 @ 21:14:06 #183
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132979101
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:13 schreef Mainport het volgende:
Schaak is een geavanceerde vorm van boter kaas en eieren waar je met gememoriseerde zetten en trucjes en veel oefening de tegenstander kunt verslaan.

Net zoals boter kaas en eieren en vier op een rij is schaak een puzzel met een tegenstander, alleen dan met veel meer mogelijkheden. Of vind je topdammers ook van die geniale geesten?
Nogmaals, je [jij dus ook] weet gewoon niet beter. Overigens vraag ik me ook af waar ik heb willen beweren dat ik topschakers briljante geesten vind. Dat heb ik namelijk niet gedaan.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132979147
Dammen is bij uitstek de sport waar je door middel van het onthouden van zetten en trucjes de beste in kunt zijn. Waar gaat precies de vergelijking mank met schaak?
pi_132979186
Ach, schaken. Een handjevol verschillende 'chars' (zoals we dat tegenwoordig noemen) en wat zwarte en witte vlakken. Nee, dat zal ik wel moeten kunnen beheren. Heb het in een periode van ziekte redelijk vaak gespeeld met m'n oude man trouwens. Was gezellig maar niet verheffend. Dát moet ik wel toegeven. De interactie is beter.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2013 21:16:09 ]
pi_132979241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:13 schreef Mainport het volgende:
Schaak is een geavanceerde vorm van boter kaas en eieren waar je met gememoriseerde zetten en trucjes en veel oefening de tegenstander kunt verslaan.

Net zoals boter kaas en eieren en vier op een rij is schaak een puzzel met een tegenstander, alleen dan met veel meer mogelijkheden. Of vind je topdammers ook van die geniale geesten?
Op z'n FOK!s: dit dus.
  woensdag 6 november 2013 @ 21:16:50 #187
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132979262
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:15 schreef Mainport het volgende:
Dammen is bij uitstek de sport waar je door middel van het onthouden van zetten en trucjes de beste in kunt zijn. Waar gaat precies de vergelijking mank met schaak?
Gebakken spekjes zijn bij uitstek iets wat je in een maaltijdsalade kwijt kan. Waar gaat de vergelijking met avocado's mank?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132979321
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:16 schreef JAM het volgende:

[..]

Gebakken spekjes zijn bij uitstek iets wat je in een maaltijdsalade kwijt kan. Waar gaat de vergelijking met avocado's mank?
Waarom zou je schaken als je morgen onder een auto kunt komen?
pi_132979364
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:17 schreef Mainport het volgende:
Waarom zou je schaken als je morgen onder een auto kunt komen?
Met schaken leer je af gepakt te worden, toch ?
  woensdag 6 november 2013 @ 21:19:38 #190
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132979432
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:17 schreef Mainport het volgende:

[..]

Waarom zou je schaken als je morgen onder een auto kunt komen?
Omdat ik dat leuk vind om te doen. Vertel me eens, MP, wat bedoel je eigenlijk met dat 'onthouden van zetten' en 'trucjes'? Je laat het net voortkomen alsof je daadwerkelijk een idee hebt waar je het over hebt,- maar dat betwijfel ik. Licht dat eens toe, als je wil.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 6 november 2013 @ 21:22:20 #191
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_132979589
Mp en LK doen me een beetje denken aan lui die blijven roepen dat poker niets dan geluk is,
omdat ze nu eenmaal altijd met verlies weglopen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_132979617
quote:
5s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:19 schreef JAM het volgende:
Omdat ik dat leuk vind om te doen.
M'n opa was er verzot op. Zijn steen vermeldt dan ook; Hij is uitgespeeld.
Ik blijf er bij, het is een generatie-dingetje. Beide onderwaarderen het andere.
pi_132979761
Op de basisschool zat ik op schaak.

Ik vind het ook leuk om te schaken, maar geen gespreksonderwerp dat behalve pretentie enige waarde heeft. En je hebt het nu al een paar keer terloops laten vallen, dus die pretentie is jou niet vreemd.
pi_132979861
quote:
5s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:07 schreef JAM het volgende:
Precies dezelfde kwaal waar jij aan lijdt, nietwaar, MP?
Bedoel je hiermee dat je mijn zinnen niet begrijpt?
  woensdag 6 november 2013 @ 21:29:38 #195
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132980052
Ik bedoel dat het veel energie kost om te lezen wat je schrijft.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_132980382
Laten we het dan over emancipatie hebben. Uit het nieuws van vandaag:

Weinig films kunnen de Bechdell-toets doorstaan. Hiervoor moet de film minstens één scène bevatten waarin minimaal twee vrouwen over iets anders praten dan over een man. "De films uit de reeksen van The Lord of the Rings en Star Wars en op een na alle Harry Potter-films doorstaan deze toets niet, net als Pulp Fiction of zelfs The Social Network."
  woensdag 6 november 2013 @ 21:34:56 #197
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_132980424
Misschien moest ik eens een filmpje maken of wat dan ook om eens een goed beeld te geven van hoe het er bij het schaken daadwerkelijk aan toe gaat. Ik meen dat men nogal wat veronderstellingen heeft die héél ver van de werkelijkheid liggen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 6 november 2013 @ 22:23:24 #198
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_132983518
quote:
13s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:14 schreef JAM het volgende:
je [jij dus ook]
Ik dacht altijd dat LelijKnap een kloon was van Mainport en dat je met 'je' ze dus allebei al had aangesproken.
pi_132984032
quote:
2s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:23 schreef broer het volgende:
Ik dacht altijd dat LelijKnap een kloon was van Mainport en dat je met 'je' ze dus allebei al had aangesproken.
Ik een kloon van een ander ? Eerder het tegenovergestelde.
  woensdag 6 november 2013 @ 22:40:33 #200
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_132984529
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:32 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik een kloon van een ander ? Eerder het tegenovergestelde.
Nou, vooruit, ik zal maar doen alsof het een grapje van je is.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')