abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:55:02 #2
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_132692525
het is vandaag uitzonderlijk Veggiedag omdat ik donderdag niet thuis ben.

ik heb gepaneerde nuggets voor bij de frietjes *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_132693647
Vraagje aan alle vegetariérs (die dus geen vlees, vis of gevogelte eten) en veganisten. Hebben jullie wel eens je bloedwaardes laten controleren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132693684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 15:55 schreef sararaats het volgende:
het is vandaag uitzonderlijk Veggiedag omdat ik donderdag niet thuis ben.

ik heb gepaneerde nuggets voor bij de frietjes *O*
Toch geen kipnuggets hè, sara? :D
Ja doei.
pi_132695434
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje aan alle vegetariérs (die dus geen vlees, vis of gevogelte eten) en veganisten. Hebben jullie wel eens je bloedwaardes laten controleren?
Ik ben bloeddonor, mijn hb ligt zo rond de 8.7 wat een zeer mooie waarde is voor een vrouw. Verder geen andere bepalingen laten doen die eventueel in relatie kunnen zijn met mijn vegetarisme. Ik eet bewust en voldoende, sport en zorg ervoor dat ik genoeg zonlicht krijg.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:52:00 #6
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_132696043
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Toch geen kipnuggets hè, sara? :D
geen idee
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_132696187
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 17:52 schreef sararaats het volgende:

[..]

geen idee
hoe weet je dan dat het vegetarisch is?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:58:56 #8
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132696223
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje aan alle vegetariérs (die dus geen vlees, vis of gevogelte eten) en veganisten. Hebben jullie wel eens je bloedwaardes laten controleren?
Joa, niets aan de hand.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:59:32 #9
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_132696242
Soygood

Ook de Aldi heeft tegenwoordig een eigen merk vegetarisch vlees. Namelijk 'Soy good'. Best handig, aangezien vega-vlees vaak vrij prijzig is ;)

Het assortiment bestaat uit balletjes, burgers groente-schrijven en schnitzels.

daar komen m'n nuggets vandaan en zijn blijkbaar bio-nuggets

[ Bericht 0% gewijzigd door Pinnenmutske op 30-10-2013 10:09:32 ]
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_132697290
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje aan alle vegetariérs (die dus geen vlees, vis of gevogelte eten) en veganisten. Hebben jullie wel eens je bloedwaardes laten controleren?
Ik heb iedere 3 maanden een bloedonderzoek dus als er iets mis is hoor is het wel,
tot nu toe nooit iets gehoord dus zal wel goed zijn :+

even tussendoor voor de liefhebbers van Sabra Houmous http://www.sabramezze.nl/nl/assortiment/Houmous/Houmous


verschillende smaken


en Sabra Tehina
http://www.sabramezze.nl/nl/assortiment/Tehina



Aaanbieding bij Dirk van den Broek, Bas en Digros 1,69 euro voor bakjes van 200 gram :9

http://dirk-van-den-broek.folderz.nl/dirk-van-den-broek.html

en voor Sara die van Pompoensoep houdt een Biologische Pompoen (Broké) voor 1.29 euro.

Die pompoen eet ik zo wel op :P
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:39:26 #11
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132697502
Hahahha wat, in die folder staat een pakje tosti's _O- Wat voor halve gare koopt dat dan :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_132697690
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:39 schreef Harajuku. het volgende:
Hahahha wat, in die folder staat een pakje tosti's _O- Wat voor halve gare koopt dat dan :')
Mensen die aartslui zijn en zelf geen tosti kaas, ui tomaat kunnen maken wat veeeeeeeeeel lekkerder
is :P

Moet je het laatste blad kijken onder PRIJSPROTEST :+
pi_132697879
2 pakjes wasa voor een eurootje is ook niet duur trouwens!
zie folder,,,,

http://www.wasa.nl/producten/knackebrod/volkoren/

Deze pagina is ook erg handig even op de nieuwsbrief abonneren en je hebt alle
Biologische aanbiedingen zo in je mail.

http://www.biologischeaan(...)=biologischemerken-1
pi_132706402
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 17:30 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik ben bloeddonor, mijn hb ligt zo rond de 8.7 wat een zeer mooie waarde is voor een vrouw. Verder geen andere bepalingen laten doen die eventueel in relatie kunnen zijn met mijn vegetarisme. Ik eet bewust en voldoende, sport en zorg ervoor dat ik genoeg zonlicht krijg.
Ik let ook erg op wat ik eet en ik heb een vrij goede kennis over voeding (meer dan 99% van de mensen) maar ik zou toch wel graag willen laten controleren dat ik niets tekort kom. Vooral magnesium en ijzer. Helaas is het niet zo simpel dat je alleen moet kijken naar hoeveel je daarvan inneemt, het gaat er ook om in combinatie met wat je dat eet. Zo heb je niets aan ijzer wat in spinazie zit omdat er ook iets in spinazie zit dat de absorbtie van ijzer fors tegenwerkt (ionisatiegraad, complexvorming). Dit is ook een nadeel van bijv. linzen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132706753
Je kan toch ook prima tofublokken gebruiken in plaats van balletjes enz.? Als je het goed kruidt is dat prima.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132706936
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik let ook erg op wat ik eet en ik heb een vrij goede kennis over voeding (meer dan 99% van de mensen) maar ik zou toch wel graag willen laten controleren dat ik niets tekort kom. Vooral magnesium en ijzer. Helaas is het niet zo simpel dat je alleen moet kijken naar hoeveel je daarvan inneemt, het gaat er ook om in combinatie met wat je dat eet. Zo heb je niets aan ijzer wat in spinazie zit omdat er ook iets in spinazie zit dat de absorbtie van ijzer fors tegenwerkt (ionisatiegraad, complexvorming). Dit is ook een nadeel van bijv. linzen.
Daarom is het ook verstandig om ijzerrijke producten te combineren met vitamine C. Ijzer en zuivel is dan weer een minder goede combinatie.
pi_132707687
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Daarom is het ook verstandig om ijzerrijke producten te combineren met vitamine C. Ijzer en zuivel is dan weer een minder goede combinatie.
Slechts een van de vele factoren waar je rekening mee moet houden, de vraag is dan ook nog eens waar je nog meer rekening mee moet houden wat momenteel nog niet bekend is. Dit doe ik trouwens wel fout, ik eet best veel zuivel (eiwitten). Eens zien of dat het wat meer scheiden van kwark en brood helpt. Standaard wat fruit eten bij de broodmaaltijd is in ieder geval een goed idee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132708108
Of je eet gewoon gezond en gevarieerd zonder je teveel zorgen te maken. Leef je een stuk lekkerder.
pi_132710699
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
k let ook erg op wat ik eet en ik heb een vrij goede kennis over voeding (meer dan 99% van de mensen) maar ik zou toch wel graag willen laten controleren dat ik niets tekort kom. Vooral magnesium en ijzer.
Meer dan 99% mensen die Vegetarisch eten of mensen in het algemeen?

edit; meer dan 99% is dus gewoon 100% :')
pi_132716555
Bijna vergeten... deze heb dus vorige week gemaakt

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:05 schreef Beerachtig het volgende:

[..]

Smoothies drink ik zelden, enkel op festivals eigenlijk! Vooral in de winter ben ik veel meer van de koffie, thee, etc. Verplicht Ekomarkt'en is alles behalve vreselijk, haha!

Wat toetjes betreft, hier een recept voor vegan brownies:
- 1 cup dadels
- 1 cup cashewnoten
- 1/4 cup cacao
- 4 eetlepels amandelmelk
- beetje zout
Alles in de keukenmachine, mixen en in de koelkast zetten. :D
Was niet slecht :9
pi_132748556
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 23:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Meer dan 99% mensen die Vegetarisch eten of mensen in het algemeen?

edit; meer dan 99% is dus gewoon 100% :')


Nee, in dit geval is meer dan 99 meer dan 99.0 of meer dan 99,50 maar dat doet er verder niet toe. Meer dan 99% van de mensen, ik kan niet vaststellen of dat vegetariërs wel of niet meer kennis hebben van voeding, ik heb beide types leren kennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132748592
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 22:20 schreef Myraela het volgende:
Of je eet gewoon gezond en gevarieerd zonder je teveel zorgen te maken. Leef je een stuk lekkerder.
Ik eet al gevariëerd, hoewel gevariëerd eten een goede vuistregel is zal je ook met alleen die ene vuistregel niet gegarandeerd voldoende gezond eten. We kunnen nu eenmaal bepaalde kennis opdoen, daar maken we beter dan ook gebruik van.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132752559
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik eet al gevariëerd, hoewel gevariëerd eten een goede vuistregel is zal je ook met alleen die ene vuistregel niet gegarandeerd voldoende gezond eten. We kunnen nu eenmaal bepaalde kennis opdoen, daar maken we beter dan ook gebruik van.
Maar ik snap nog steeds niet wat je wil zeggen, meer dan 99% van de mensen, in het algemeen,
dus vega of vleeseters hebben geen goede bloedwaardes? Wilde je dat zeggen?
pi_132882081
Ik had vanmorgen een héle leuke verassing in mijn mail! :D

quote:
Geachte heer/mevrouw XXX,

Van harte gefeliciteerd! U heeft een dinercheque t.w.v. ¤75,- gewonnen voor een diner voor twee.

Iedere twee maanden verloten wij een dinercheque onder alle ingezonden recepten.
Dit heeft u gewonnen, naar aanleiding van uw ingezonden recept: “Gevulde Paprika’s”.

Om zeker te weten dat de dinercheque goed aankomt, wil ik u vragen onderstaande adresgegevens te controleren:
Hier stonden mijn adresgegevens :P

Met vriendelijke groeten,

XXX
Ik hoef de pagina niet door te geven want het recept hebben
jullie al, staat in het vorige deel :+

Edit: Ik zie net dat hj al op we website staat dus misschien toch wel leuk om door te geven

http://www.bio-plus.nl/consument/in-de-keuken/recepten/

Rechts bij winnende Recepten staat het:

quote:
Winnende recepten

De winnende recepten van de laatste maanden zijn:

Gevulde Paprika's
Marokkaanse Couscous
Kijk voor meer heerlijke recepten in het archief.
Het is een oud Grieks recept van Oma :D dus is toch wel erg leuk, het is wel een beetje zelf
aangepast door de jaren heen, vroeger zat er gewoon gehakt in en rijst i.p.v. Quinoa maar
voor de rest is het zo ongeveer hetzelfde gebleven.

Vorige week hebben we het trouwens weer met gehakt gemaakt maar dan natuurlijk het
gehackt van de Veg. Slager, dat was ''ouderwets'' lekker. Inmiddels heb ik ook de Griekse
Witte Bonen Soep ingezonden, ook een recept van Oma en inmiddels een beetje aangepast
maar toch nog aardig het orginele familierecept.

Dus jullie kunnen insturen, ze zullen wel een tooltje hebben om te kijken of je niet zomaar een
recept ergens vandaan hebt gehaald anders is het wel héél makkelijk :+

Maar succes voor diegene die het willen proberen, ik hoef niet zo nodig nog een prijs te
winnen, maar het is wel leuk dat de ''familierecepten'' zo bewaard blijven.

Dus gewoon doen! :Y

[ Bericht 45% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 04-11-2013 12:45:21 ]
pi_132952518
Ik had afgelopen zaterdag een gele thaise curry met echt superlekkere en fluffy tofu erin.
Nu is mijn vraag natuurlijk: hoe krijg ik het zelf zo lekker en fluffy? Is het gewoon een kwestie van frituren?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_132952672
Tofu puffs? Eerst invriezen en dan frituren geloof ik.
pi_132952903
Dat zou het kunnen zijn! :Y
Ik eet heel weinig tofu omdat het juist zo compact is, maar dit was gewoon heerlijk luchtig! O+
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_132953092
Het is voor zover ik heb onthouden gemaakt van silken tofu, dat is ook heel anders aan structuur
  woensdag 6 november 2013 @ 11:17:30 #29
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_132954871
Ik heb één keer tofu gegeten en toen nooit meer. Tien jaar later kan ik het wel eens opnieuw gaan proberen ^O^
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_132955549
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 10:10 schreef douche-eendje het volgende:
Het is voor zover ik heb onthouden gemaakt van silken tofu, dat is ook heel anders aan structuur
Klopt idd. Google vertelt mij hetzelfde. :)
Binnenkort maar weer eens langs Oriental dan maar. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_132960257
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 10:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Maar ik snap nog steeds niet wat je wil zeggen, meer dan 99% van de mensen, in het algemeen,
dus vega of vleeseters hebben geen goede bloedwaardes? Wilde je dat zeggen?
Ik las het als: 'ik heb meer kennis van voeding, dan 99% van de bevolking'

Dus stel dat kennis van voeding uit te drukken is op een schaal van 0 tot 10, en 99% van de mensen zit tussen de 2 en 9, dan zit hij tussen de 9 en de 10. (bell curve)
And the druids turn to stone...
pi_132960852
Net een schaaltje groenten met een zelfgemaakte aioli als dip. Wow dat vult. :9
pi_132962269
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:58 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Ik las het als: 'ik heb meer kennis van voeding, dan 99% van de bevolking'

Dus stel dat kennis van voeding uit te drukken is op een schaal van 0 tot 10, en 99% van de mensen zit tussen de 2 en 9, dan zit hij tussen de 9 en de 10. (bell curve)
Bram is briljant (8>
pi_132977436
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 14:13 schreef Gray het volgende:
Net een schaaltje groenten met een zelfgemaakte aioli als dip. Wow dat vult. :9
En zo lekker.. :9
pi_132985732
Wat eten jullie bij stamppot? Ik hou er veel van in deze dagen en het is goedkoop, maar ik vind het zonder stukje vlees een beetje eentonig. Ik heb nu tempeh gekocht om te bakken, dat schijnt lekker te zijn, maar variatie daarin is welkom.
pi_132986325
Ik had laatst de courgette-rucola stamppot vande AH website gegemaakt. Daarbij de toscaanse carre, goede combinatie.
Stsmppot andijvie met cashewnoten, zongedroogde tomaat en krokant gebakken tofu. Of de versie uit de slanke vegetariër, met banaan en kaas :9
Paksoistamppot met aardappel-wortelpuree en blokjes rookkaas.

Mn favorieten momenteel :)
pi_132992545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:03 schreef wasmachine01 het volgende:
Wat eten jullie bij stamppot? Ik hou er veel van in deze dagen en het is goedkoop, maar ik vind het zonder stukje vlees een beetje eentonig. Ik heb nu tempeh gekocht om te bakken, dat schijnt lekker te zijn, maar variatie daarin is welkom.
Vierbonenstampot is ook lekker. Afgekeken van een magnetronmaaltijd van de AH. :P

Sperziebonen, snijbonen, doperwten en tuinbonen (technisch gezien dus drie bonen). Scheutje melk voor de romigheid, en wil je een beetje bite, dan doet wat versnipperde zongedroogde tomaten ook wonderen. :)
pi_132994651
Klinkt allemaal lekker, maar ik bedoelde meer: wat doen jullie bij oerhollandse stamppot? Gebakken tofu/tempeh is dus wel lekker? En hoe kruiden jullie het dan?

Ik hou niet zo van gedroogde tomaat en liever ook geen vleesvervangers (ook ivm budget).
pi_132994664
Zelf maak ik meestal alleen een jus (die poeders zijn verbazend vaak gewoon vegetarisch) erbij. Omdat het maar zo weinig (vooral in de winter en dan misschien één keer per maand) gebruikt word, vind ik een keer een poeder niet erg. Mijn vriend doet er vaak kaasblokjes doorheen. Gewoon een schep mayo enóf mosterd is ook erg lekker.

Tempeh vind ik bij stamppot niet zo, maar ik gebruik het wel eens bij gerechten waar ik anders spekjes in zou doen (spekjes door een stamppot vond ik ook altijd mwah ;)). Dan marineer ik de tempeh van te voren even (5 mins is voldoende) in tamari.
And the druids turn to stone...
  donderdag 7 november 2013 @ 12:14:27 #40
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_132999097
vandaag Veggie-dag *O*

ik heb vegetarische ballekes om te bakken *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_132999447
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 10:17 schreef Panthera1984 het volgende:
Zelf maak ik meestal alleen een jus (die poeders zijn verbazend vaak gewoon vegetarisch) erbij. Omdat het maar zo weinig (vooral in de winter en dan misschien één keer per maand) gebruikt word, vind ik een keer een poeder niet erg. Mijn vriend doet er vaak kaasblokjes doorheen. Gewoon een schep mayo enóf mosterd is ook erg lekker.

Tempeh vind ik bij stamppot niet zo, maar ik gebruik het wel eens bij gerechten waar ik anders spekjes in zou doen (spekjes door een stamppot vond ik ook altijd mwah ;)). Dan marineer ik de tempeh van te voren even (5 mins is voldoende) in tamari.
Hmmm ik hou wel van spekjes. En jus is idd lekker, maar ik bedoel echt iets voor erbij. Net als worst. Gewoon stamppot (bijv. hutspot) vind ik altijd een beetje eentonig worden na een paar happen, dan wil ik iets lekkers voor erbij.
pi_133003605
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 12:23 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Hmmm ik hou wel van spekjes. En jus is idd lekker, maar ik bedoel echt iets voor erbij. Net als worst. Gewoon stamppot (bijv. hutspot) vind ik altijd een beetje eentonig worden na een paar happen, dan wil ik iets lekkers voor erbij.
Zeg dat dan. :P

Nou als eerste: wanneer je vegetarisch wil eten, dan moet je ook vegetarisch koken. Dus bepaalde gerechten zijn niet meer beschikbaar, en sowieso niet hetzelfde, zelfs wanneer je vleesvervangers gebruikt. Gelukkig heeft dat ook een positieve keerzijde: je kan geheel andersoortige gerechten gaan bereiden. ;)

En anders zal je iets moeten bedenken voor erbij dat je lekker vind. Je kan bijvoorbeeld een (halve) gevulde paprika ernaast doen. Of iets dat jij lekker vindt.
pi_133006974
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Zeg dat dan. :P

Nou als eerste: wanneer je vegetarisch wil eten, dan moet je ook vegetarisch koken. Dus bepaalde gerechten zijn niet meer beschikbaar, en sowieso niet hetzelfde, zelfs wanneer je vleesvervangers gebruikt. Gelukkig heeft dat ook een positieve keerzijde: je kan geheel andersoortige gerechten gaan bereiden. ;)

En anders zal je iets moeten bedenken voor erbij dat je lekker vind. Je kan bijvoorbeeld een (halve) gevulde paprika ernaast doen. Of iets dat jij lekker vindt.
Ik vind stamppot eerlijk gezegd niet iets wat je ineens niet meer kan eten omdat het vegetarisch is. Ik denk dat een worst makkelijk is te vervangen met iets zoals tofu of tempeh dus, maar er zullen ook wat andere dingen zijn (zoals de zongedroogde tomaten die hier worden genoemd).

Die spekjes-opmerking is misschien verkeerd geïnterpreteerd, ik bedoel dat ik wel van spekjes door de stamppot hou, maar dat dus liever niet eet. Maar ik eet al jaren voor het grootste deel vegetarisch, en eigenlijk pas sinds vorig jaar ben ik weer dol op stamppotten. Dus ik weet wat je wel en niet vegetarisch kan maken hoor ;)
pi_133007845
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 15:41 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Ik vind stamppot eerlijk gezegd niet iets wat je ineens niet meer kan eten omdat het vegetarisch is. Ik denk dat een worst makkelijk is te vervangen met iets zoals tofu of tempeh dus, maar er zullen ook wat andere dingen zijn (zoals de zongedroogde tomaten die hier worden genoemd).

Die spekjes-opmerking is misschien verkeerd geïnterpreteerd, ik bedoel dat ik wel van spekjes door de stamppot hou, maar dat dus liever niet eet. Maar ik eet al jaren voor het grootste deel vegetarisch, en eigenlijk pas sinds vorig jaar ben ik weer dol op stamppotten. Dus ik weet wat je wel en niet vegetarisch kan maken hoor ;)
Daar doel ik dus op; je zal het gerecht moeten aanpassen. Maar het zal nooit hetzelfde zijn. Dat is voor mij een reden om juist naar heel nieuwe soort gerechten te zoeken, omdat je uitgangsbasis voor een gerecht nu geen vlees is, maar veelzijdige vegetarische ingrediënten. :)
pi_133008990
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2013 16:01 schreef Gray het volgende:

[..]

Daar doel ik dus op; je zal het gerecht moeten aanpassen. Maar het zal nooit hetzelfde zijn. Dat is voor mij een reden om juist naar heel nieuwe soort gerechten te zoeken, omdat je uitgangsbasis voor een gerecht nu geen vlees is, maar veelzijdige vegetarische ingrediënten. :)
Ik weet dat het niet hetzelfde zal zijn, maar ik vind dat een groot deel van de gerechten wel vegetarisch/vegan kan worden gemaakt. Maar ik denk dat we het daarin oneens zijn ;)
pi_133010290
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 15:41 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Ik vind stamppot eerlijk gezegd niet iets wat je ineens niet meer kan eten omdat het vegetarisch is. Ik denk dat een worst makkelijk is te vervangen met iets zoals tofu of tempeh dus, maar er zullen ook wat andere dingen zijn (zoals de zongedroogde tomaten die hier worden genoemd).

Die spekjes-opmerking is misschien verkeerd geïnterpreteerd, ik bedoel dat ik wel van spekjes door de stamppot hou, maar dat dus liever niet eet. Maar ik eet al jaren voor het grootste deel vegetarisch, en eigenlijk pas sinds vorig jaar ben ik weer dol op stamppotten. Dus ik weet wat je wel en niet vegetarisch kan maken hoor ;)
Ik weet precies wat jij bedoeld, jij bedoeld dat je weer gewoon eens ouderwets Boerenkool met
Worst wil eten, dan heb ik goed nieuws voor je :P

http://www.sprout.nl/310/(...)ereld-over-gaat.html

quote:
24 okt 2013
Hoe de Vegetarische Slager de wereld over gaat



De grootste slager van de wereld wil hij worden, een vegetarische kiloknaller. Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager, heeft grote ambities. “Dit is de zwaarste klus die ik tot nu toe heb gedaan.”

Worsten, die zijn het moeilijkst. Al honderden heeft Jaap Korteweg (51) er geproefd. Vegetarische kopieën van braad- en rookworsten. Geen één was er goed genoeg. Laatst nog moest hij een delegatie Russen teleurstellen. Drie varianten vegaworst hadden ze meegenomen naar de winkel aan het Spui in Den Haag ter keuring. Helaas. Niet goed genoeg.

Toch is Korteweg optimistisch.
Rond de jaarwisseling ligt er worst in de winkel.
“De smaak hebben we te pakken. Nu de structuur en de kleur nog.”

Korteweg en zijn chef-kok Paul Bom ontwikkelen hun producten in samenwerking met externe slagers. Ze werken met het plantaardige lupine en soja als grondstof, maar het geheim van de smid zit hem in de verwerkingstechniek. Zelfs met erwten, wortelen, bloemkool en uien kun je een rundvleesstructuur nabootsen die nauwelijks van echt is te onderscheiden. Net nieuw in het assortiment: biefstuk en bacon van honderd procent groente, vertelt hij trots. Hutspotbiefstuk? “Nee, je proeft rund. We voegen er smaak aan toe. Geen E-nummers, gewoon kruiden en bijvoorbeeld gistextract.”
Ik zit er ook op te wachten :D , maar je kan ook gewoon tot die tijd Boerenkool met een gehacktbal
eten natuurlijk :+ die gehacktbal maak je met het Rauw gehackt van de Veg. Slager, ze hebben ook kant en klare gehaktballen, die vind ik persoonlijk dan weer niet zo lekker een beetje droog,
dus als ik echt ''Hollandse pot '' wil eten maak ik zelf een gehacktbal, van dit gehackt.

http://www.devegetarische(...)-slager-vers-gehackt



Ingrediënten:
water, 15% soja-eiwit, tarwegluten, palmvet, zetmeel (tarwe), vrije-uitloopkippenei-eiwit, aroma's (gluten, tarwe), gemodificeerd zetmeel, kleurstof: rode biet, gistextact, glucosestroop, plantaardig eiwithydrolysaat (soja), zout, kruiden en specerijen, ijzer, vitamine B12

Ze hebben trouwens ook gerookte spekjes, maar die vond ik niet zo lekker, maar wie
weet vind jij ze wel lekker, ik ben nogal een zeikerd met eten :')

Hier kan je alle producten zien en bekijken wat er in zit.
http://www.devegetarische(...)-slager-vers-gehackt

De enige vleesvervangers die ik nog gebruik tegenwoordig is het rauw en rul gehackt van de
vega Slager, verder niks meer :N maar die worst wil ik wel even gaan proberen, speciaal voor
de Boerenkool :+ misschien is het nostalgie O+ of gewoon lekker dat kan ook :')
pi_133014362
quote:
12s.gif Op donderdag 7 november 2013 17:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik weet precies wat jij bedoeld, jij bedoeld dat je weer gewoon eens ouderwets Boerenkool met
Worst wil eten, dan heb ik goed nieuws voor je :P

http://www.sprout.nl/310/(...)ereld-over-gaat.html

[..]

Ik zit er ook op te wachten :D , maar je kan ook gewoon tot die tijd Boerenkool met een gehacktbal
eten natuurlijk :+ die gehacktbal maak je met het Rauw gehackt van de Veg. Slager, ze hebben ook kant en klare gehaktballen, die vind ik persoonlijk dan weer niet zo lekker een beetje droog,
dus als ik echt ''Hollandse pot '' wil eten maak ik zelf een gehacktbal, van dit gehackt.

http://www.devegetarische(...)-slager-vers-gehackt

[ afbeelding ]

Ingrediënten:
water, 15% soja-eiwit, tarwegluten, palmvet, zetmeel (tarwe), vrije-uitloopkippenei-eiwit, aroma's (gluten, tarwe), gemodificeerd zetmeel, kleurstof: rode biet, gistextact, glucosestroop, plantaardig eiwithydrolysaat (soja), zout, kruiden en specerijen, ijzer, vitamine B12

Ze hebben trouwens ook gerookte spekjes, maar die vond ik niet zo lekker, maar wie
weet vind jij ze wel lekker, ik ben nogal een zeikerd met eten :')

Hier kan je alle producten zien en bekijken wat er in zit.
http://www.devegetarische(...)-slager-vers-gehackt

De enige vleesvervangers die ik nog gebruik tegenwoordig is het rauw en rul gehackt van de
vega Slager, verder niks meer :N maar die worst wil ik wel even gaan proberen, speciaal voor
de Boerenkool :+ misschien is het nostalgie O+ of gewoon lekker dat kan ook :')
Ik zie je er vaker enthousiast over praten. Toch maar eens dat gehackt halen, gewoon uit de diepvries bij Ekoplaza toch?

Wel benieuwd naar zo'n vleesvrije rookworst. Gehakt en spekjes zijn natuurlijk lekker, maar voor mij gaat er niets boven een (rook)worst. Ben benieuwd.
pi_133019733
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:59 schreef wasmachine01 het volgende:
Toch maar eens dat gehackt halen, gewoon uit de diepvries bij Ekoplaza toch?
Dit zijn de verkooppunten, ik haal het ook vaak bij mijn Bio winkeltje als ik daar toch moet zijn

http://www.devegetarischeslager.nl/onze-verkooppunten

Ekoplaza ben ik één keer geweest omdat ik de rest ook eens wilde proberen, maar gewoon
uit nieuwsgierigheid :P , ik ga daar maar niet te vaak heen want ik kocht me straatarm aan
allerlei zooi :D
pi_133023332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dit zijn de verkooppunten, ik haal het ook vaak bij mijn Bio winkeltje als ik daar toch moet zijn

http://www.devegetarischeslager.nl/onze-verkooppunten

Ekoplaza ben ik één keer geweest omdat ik de rest ook eens wilde proberen, maar gewoon
uit nieuwsgierigheid :P , ik ga daar maar niet te vaak heen want ik kocht me straatarm aan
allerlei zooi :D
Ekoplaza zit tegenover de Albert Heijn. Dus eerst naar de AH en dan de laatste dingetjes kopen bij Ekoplaza. Is inderdaad erg duur en erg verleidelijk allemaal.
  vrijdag 8 november 2013 @ 09:58:43 #50
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_133034969
Wat zit er nou allemaal in zo'n vleesvervanger? Ik ben niet zo van de potjes en de zakjes.... Het komt mij een beetje voor als een kant en klaar maaltijd. Klopt dit?
Siesta & Fiesta!
pi_133035752
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:58 schreef Bramito het volgende:
Wat zit er nou allemaal in zo'n vleesvervanger? Ik ben niet zo van de potjes en de zakjes.... Het komt mij een beetje voor als een kant en klaar maaltijd. Klopt dit?
Dat is voor iedere vleesvervanger weer anders natuurlijk, dan zou je bij de ingrediënten
moeten kijken, ik geruik alleen nog maar het gehackt.

Eigenlijk zijn vleesvervangers ook meer iets voor ''Flexitariërs'' die zijn er nog niet
echt aan gewend dan er ook 100.000 recepten zijn zonder vlees en waar je dus ook
geen vleesvervangers voor nodig hebt.

http://www.natuurenmilieu(...)Lv1LoCFafMtAodS1AAkA



Als is het soms voor een Vegtariër ook wel leuk, bijvoorbeeld
als er een échte goeie vega rookworst zou komen zodat je weer eens een keertje Boerenkool
met Worst kan eten :9

Het is natuurlijk niet zo dat je vlees persé vies vindt als je Vegetariër bent of bent geworden,
meestal zijn daar hele andere (best voordehandliggende) redenen voor.
pi_133036677
Ik verwacht niet dat ik ooit 100% vegetariër word, en veganist al helemaal niet.
pi_133036806
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2013 11:05 schreef Gray het volgende:
Ik verwacht niet dat ik ooit 100% vegetariër word, en veganist al helemaal niet.
Dat hoeft toch ook niet?
Daar is dit topic niet voor hoor, ook vleeseters / flexitarërs willen wel eens een vegetarische maaltijd.
Gelukkig :+
pi_133038660
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 11:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet?
Daar is dit topic niet voor hoor, ook vleeseters / flexitarërs willen wel eens een vegetarische maaltijd.
Gelukkig :+
Helemaal waar. :Y

Ik wilde het gewoon even met de wereld delen. oO<
pi_133039266
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Helemaal waar. :Y

Ik wilde het gewoon even met de wereld delen. oO<
:D oO<
pi_133093044
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2013 11:05 schreef Gray het volgende:
Ik verwacht niet dat ik ooit 100% vegetariër word, en veganist al helemaal niet.
Beter iets dan niets. Als veganist kom je voedingsstoffen tekort, daar zou ik om die reden nooit voor kiezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133093833
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Beter iets dan niets. Als veganist kom je voedingsstoffen tekort, daar zou ik om die reden nooit voor kiezen.
Zo denk ik er ook over. :Y

Overigens voel ik me wel 'lichter' nu m'n dieet vooral vegetarisch met een beetje vis is. Ik merk dat m'n ADD minder opspeelt, al kan dat ook liggen aan andere aspecten van m'n levenswijze. Ik heb ooit gelezen dat ADHD'ers baat hebben bij een aangepast dieet, dus het zou goed kunnen dat het helpt. Ik heb meer focus en motivatie, dus dat zijn zeker redenen om het vol te houden.

Ik wil nog eens kijken of vlees naast vis nodig is om alle belangrijke voedingstoffen te consumeren. Weet iemand hier er iets meer over te vertellen, liefst met bronnen?
pi_133093930
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:57 schreef Gray het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over. :Y
Ik las een interview met Bob Harper, een van de twee hoofdtrainers van de Americaanse versie van The Biggest Loser. Hij eet ook vegetarisch, enkele jaren geleden besloot hij om te experimenteren met veganistische voeding. Deze man weet echt wel het een en ander af van voeding, je mag er dus van uitgaan dat hij zo goed als dat mogelijk is zijn veganistische dieet heeft samengesteld. Hij heeft het niet lang volgehouden, binnen een paar jaar merkte hij een beduidende fysieke achteruitgang naar aanleiding waarvan hij "met schuldgevoel weer 's ochtends eiwit ging eten" (hij mijdt de dooiers aangezien het eiwit een veel betere voedingswaarde heeft).

Die aminozuren kan je nog wel aardig vervangen als je genoeg soja en quorn etc. eet maar van alles voldoende voedingsstoffen binnen krijgen (B6, B12, ijzer, magnesium, ...), dat valt toch niet mee als je enkel plantaardig voedsel eet. Als vegetariër mis je trouwens ook iets: creatinefosfaat (je lichaam maakt dat zeer moeizaam aan dus vegetariërs zouden hiervan veel minder hebben dan mensen die vlees/vis/gevogelte eten). Dat is echter hooguit een probleem als je een sprinter bent. ;)
Verder hoef je je voor zo ver het bekend is niet zorgen te maken dat je iets tekort komt als je vegetarisch eet. Ik kan hier bronnen bij zoeken maar dit kan je gerust van mij aannemen aangezien ik me er al vele jaren in heb verdiept en ik wat boeken heb gelezen over voeding, voedingsstoffen en metabolisme. Ik zou me meer zorgen maken om stoffen waarvan je niet te veel binnen wil krijgen die te veel in vlees zitten: 'ongezonde' vetten, cholesterol, ...
Ik denk dat vegetarisch eten gezonder is (moeilijk te staven met statistieken wegens een bias) maar het is niet zo dat je minder snel obees wordt als je vegetarisch eet en ik heb nu niet de indruk dat ik me hierdoor beter kan concentreren of iets dergelijks.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-11-2013 23:10:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133094332
Hier een bron: http://www.vegetariannutrition.org/food-pyramid.pdf
Hopelijk een overbodige opmerking: wanneer ze spreken over dierlijke producten dan hebben ze het over eiëren, kwark, melk, vla, yoghurt, ijs, kaas etc.
Let hierbij op het verschil in samenstelling, zo bevat yoghurt meer B6 en kwark meer B12.
Maar goed, het simpele antwoord is dus dat het prima mogelijk is om met een vegetarisch diëet alle voedingsstoffen binnen te krijgen, het is gewoon een kwestie van je een beetje hierin verdiepen en de juiste keuzes maken. Voor de ijzeropname moet je niet alleen er op letten dat je vitamine C inneemt als je iets inneemt wat veel ijzer bevat (volkorenbrood bijv.), je moet er ook op letten dat je bepaalde stoffen niet tegelijkertijd inneemt: geen koffie, thee (standaard thee), wijn, spinazie, bepaalde peulvruchten, ...
Het moeilijkste vind ik het om voldoende noten en zaden te eten aangezien noten helaas erg duur zijn.

[ Bericht 32% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-11-2013 23:21:28 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133108010
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het moeilijkste vind ik het om voldoende noten en zaden te eten aangezien noten helaas erg duur zijn.
Ik word héél erg misselijk van noten (heb ze een keertje heel veel gegeten toen ik ziek was en nu heeft mijn lichaam die associatie). Is er iets anders om ze mee te vervangen? Gek genoeg lust ik wel pinda's, maar van bijvoorbeeld mijn favoriet macadamia-noten word ik gewoon misselijk.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 10 november 2013 @ 15:15:54 #61
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_133110074
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 14:06 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Ik word héél erg misselijk van noten (heb ze een keertje heel veel gegeten toen ik ziek was en nu heeft mijn lichaam die associatie). Is er iets anders om ze mee te vervangen? Gek genoeg lust ik wel pinda's, maar van bijvoorbeeld mijn favoriet macadamia-noten word ik gewoon misselijk.
Of gewoon van die associatie weer een positieve leren te maken ;). Kan je alle noten weer eten!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_133110208
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 15:15 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Of gewoon van die associatie weer een positieve leren te maken ;). Kan je alle noten weer eten!
Ja dat is echt heel moeilijk hoor. Ik word al misselijk als ik langs een notenkraam loop, en ik heb het in de afgelopen jaren al meerdere keren geprobeerd.
Ik vind het wel oké als het verwerkt zit in dingen, maar dan weer het liefst met een heleboel suiker. Ook niet echt gezond.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 10 november 2013 @ 15:21:30 #63
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_133110280
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 15:19 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Ja dat is echt heel moeilijk hoor. Ik word al misselijk als ik langs een notenkraam loop, en ik heb het in de afgelopen jaren al meerdere keren geprobeerd.
Ik vind het wel oké als het verwerkt zit in dingen, maar dan weer het liefst met een heleboel suiker. Ook niet echt gezond.
Kan je niet afbouwen dan? :) Steeds minder suiker bijvoorbeeld. Want het zou voor jou ook makkelijker zijn natuurlijk!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_133113246
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het moeilijkste vind ik het om voldoende noten en zaden te eten aangezien noten helaas erg duur zijn.
Is pindakaas op je brood geen oplossing? Ik ben een leek op het gebied van voedingsstoffen en het schijnt dat pinda geen noot is, dus pin mij daar maar niet op vast.

Zelf probeer ik te minderen met vlees omdat we gewoon veel te veel vlees eten als samenleving. Helemaal stoppen vind ik erg moeilijk. Vooral bij gehakt. Er is gewoon geen lekker vegetarisch alternatief voor en gehakt maakt veel gerechten wel een stuk lekkerder.
pi_133114960
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:40 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is pindakaas op je brood geen oplossing? Ik ben een leek op het gebied van voedingsstoffen en het schijnt dat pinda geen noot is, dus pin mij daar maar niet op vast.

Zelf probeer ik te minderen met vlees omdat we gewoon veel te veel vlees eten als samenleving. Helemaal stoppen vind ik erg moeilijk. Vooral bij gehakt. Er is gewoon geen lekker vegetarisch alternatief voor en gehakt maakt veel gerechten wel een stuk lekkerder.
Met gehakt zal het wel meevallen toch?

Zo maakte ik laatst een roerei dat me het idee gaf dat ik gehakt aan het eten was. Wat prima zou zijn, ware het niet dat het half negen 's ochtends was. :P
  zondag 10 november 2013 @ 17:31:07 #66
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_133115167
ik ben nog steeds een Flexitariër maar kom hier vooral voor veggie-recepten alhoewel ik nu een vegetarische kookboek heb gekocht op de Boekenbeurs in Antwerpen.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_133117233
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 14:06 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Ik word héél erg misselijk van noten (heb ze een keertje heel veel gegeten toen ik ziek was en nu heeft mijn lichaam die associatie). Is er iets anders om ze mee te vervangen? Gek genoeg lust ik wel pinda's, maar van bijvoorbeeld mijn favoriet macadamia-noten word ik gewoon misselijk.
Het is gebruikelijk dat je een afkeer krijgt van iets waarvan je ziek bent geworden. Zodoende kan je zelfs je lieveringsgerecht vies gaan vinden. Zie het als een verdedigingsmechanisme van het lichaam maar in dit geval via associaties tussen verschillende delen van de hersenen. Dat is dan ook de reden dat jij wel pinda's kan eten, pinda's smaken anders dan die noten waar jij ziek door werd, ze ruiken anders en ze zien er anders uit. Jij zal ze dus niet meer eten (die specifieke noten) maar andere vegetariërs is het hartstikke gezond om dagelijks 30 gram noten of iets dergelijks te eten, ik vind het dan ook jammer dat ze zo moeilijk te kopen zijn. Jammer dat je bij een supermarkt geen bakken met noten hebt zoals je vroeger snoepbakken had (wanneer en waarom zijn die verdwenen? :?) zo dat je voor een redelijke prijs een zak kan vullen met noten. Bij de supermarkt is het eerder een luxe-artikel en meestal ook nog eens gezouten. :N
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133117406
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:40 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is pindakaas op je brood geen oplossing? Ik ben een leek op het gebied van voedingsstoffen en het schijnt dat pinda geen noot is, dus pin mij daar maar niet op vast.
Volgens de voedingspyramide waarnaar ik gisteren verwees valt pindakaas in dezelfde groep als de noten, het zou dus zeker helpen maar de vraag is in welke mate variatie binnen die groep nodig is. Het kan bijv. dat pinda's van de ene vitamine of mineraal meer bevatten, cashewnoten van het andere etc.
Ik zal het eens opzoeken en laten weten hoe het zit. Momenteel eet ik dagelijks wat pindakaas en sesamzaadpasta (via humus), eens zien hoe ik dat het best kan aanvullen met noten, zonnebloempitten etc.

quote:
Zelf probeer ik te minderen met vlees omdat we gewoon veel te veel vlees eten als samenleving.
Goed bezig! Voor de productie van vlees heb je naar schatting minstens 8 keer zo veel voedingsstoffen nodig aangezien zo'n koe, varken etc. nu eenmaal voor heel wat meer processen voedingsstoffen nodig heeft dan voor enkel de opbouw van de spieren. Het minderen alleen al heeft een groot positief effect, ook voor je gezondheid is het goed als je weet wat je doet.

quote:
Helemaal stoppen vind ik erg moeilijk. Vooral bij gehakt. Er is gewoon geen lekker vegetarisch alternatief voor en gehakt maakt veel gerechten wel een stuk lekkerder.
De vegetarische balletjes zijn vrij populair, heb jij die al eens geprobeerd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133117518
Hier nog een interessant artikeltje over bepaalde gezondheidseffecten van vegetarische voeding: http://vegetarian.procon.(...)_and_vegan_diets.pdf
Het artikel (Oxford) is gemakkelijk te lezen voor een leek, laat je er dus niet door afschrikken dat het een wetenschappelijk artikel is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133117547
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is gebruikelijk dat je een afkeer krijgt van iets waarvan je ziek bent geworden. Zodoende kan je zelfs je lieveringsgerecht vies gaan vinden. Zie het als een verdedigingsmechanisme van het lichaam maar in dit geval via associaties tussen verschillende delen van de hersenen. Dat is dan ook de reden dat jij wel pinda's kan eten, pinda's smaken anders dan die noten waar jij ziek door werd, ze ruiken anders en ze zien er anders uit. Jij zal ze dus niet meer eten (die specifieke noten) maar andere vegetariërs is het hartstikke gezond om dagelijks 30 gram noten of iets dergelijks te eten, ik vind het dan ook jammer dat ze zo moeilijk te kopen zijn. Jammer dat je bij een supermarkt geen bakken met noten hebt zoals je vroeger snoepbakken had (wanneer en waarom zijn die verdwenen? :?) zo dat je voor een redelijke prijs een zak kan vullen met noten. Bij de supermarkt is het eerder een luxe-artikel en meestal ook nog eens gezouten. :N
Zijn er eigenlijk noten die niet zo heel erg noot-achtig ruiken?

Ik zit er trouwens aan te denken mss een amandelboter of iets dergelijks te kopen. Volgens mij smaakt dat heel anders dan gewoon een noot, of heb ik dat mis?
pi_133120365
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 18:38 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Zijn er eigenlijk noten die niet zo heel erg noot-achtig ruiken?

Ik zit er trouwens aan te denken mss een amandelboter of iets dergelijks te kopen. Volgens mij smaakt dat heel anders dan gewoon een noot, of heb ik dat mis?
Zeker als je ze roostert. Als popcorn, maar dan lekkerder! :9
pi_133128940
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 18:38 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]

Zijn er eigenlijk noten die niet zo heel erg noot-achtig ruiken?

Ik zit er trouwens aan te denken mss een amandelboter of iets dergelijks te kopen. Volgens mij smaakt dat heel anders dan gewoon een noot, of heb ik dat mis?
Amandelen zijn eigenlijk ook geen noten, maar fruit.
Ze vallen onder de zelfde categorie als perziken, abrikozen en vijgen.
pi_133142342
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 19:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Zeker als je ze roostert. Als popcorn, maar dan lekkerder! :9
De geur van geroosterde noten vind ik dus echt verschrikkelijk. Helaas, vroeger vond ik het heerlijk.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 21:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Amandelen zijn eigenlijk ook geen noten, maar fruit.
Ze vallen onder de zelfde categorie als perziken, abrikozen en vijgen.
Ahh, Nouja, dan walnootboter of welke boter ze ook hebben in de natuurwinkel.
pi_133142723
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 11:26 schreef wasmachine01 het volgende:

[..]



Ahh, Nouja, dan walnootboter of welke boter ze ook hebben in de natuurwinkel.
oh, er is van alles te koop hoor, ik heb alleen geen idee hoe het smaakt en het is nogal prijzig.

http://www.unlimitedhealt(...)boter-biol-c-95.html
pi_133144768
Hoe staan de vegetariërs hier tegenover het eten van insecten?
http://duurzaaminsecteneten.nl/
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_133159818
Als vleesvervanging maakt mijn oma al decennia haar eigen schnitzel-achtige hapjes, speciaal voor jullie zal ik het hier posten. Al 3 generaties in onze vegetarische familie! :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat het weten als je nog vragen hebt. Volgende keer dat ik het zelf eet zal ik wat foto's maken.
pi_133162195
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:09 schreef Unquote het volgende:
Als vleesvervanging maakt mijn oma al decennia haar eigen schnitzel-achtige hapjes, speciaal voor jullie zal ik het hier posten. Al 3 generaties in onze vegetarische familie! :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat het weten als je nog vragen hebt. Volgende keer dat ik het zelf eet zal ik wat foto's maken.
_O_
pi_133162278
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Volgens de voedingspyramide waarnaar ik gisteren verwees valt pindakaas in dezelfde groep als de noten, het zou dus zeker helpen maar de vraag is in welke mate variatie binnen die groep nodig is. Het kan bijv. dat pinda's van de ene vitamine of mineraal meer bevatten, cashewnoten van het andere etc.
Ik zal het eens opzoeken en laten weten hoe het zit. Momenteel eet ik dagelijks wat pindakaas en sesamzaadpasta (via humus), eens zien hoe ik dat het best kan aanvullen met noten, zonnebloempitten etc.

[..]

Goed bezig! Voor de productie van vlees heb je naar schatting minstens 8 keer zo veel voedingsstoffen nodig aangezien zo'n koe, varken etc. nu eenmaal voor heel wat meer processen voedingsstoffen nodig heeft dan voor enkel de opbouw van de spieren. Het minderen alleen al heeft een groot positief effect, ook voor je gezondheid is het goed als je weet wat je doet.

[..]

De vegetarische balletjes zijn vrij populair, heb jij die al eens geprobeerd?
Bedankt voor de tip!

Ik ben erg afhankelijk van wat mijn ouders kopen, dus ik zal het ze eens melden. ;)
pi_133165414
quote:
5s.gif Op maandag 11 november 2013 13:06 schreef Njosnavelin het volgende:
Hoe staan de vegetariërs hier tegenover het eten van insecten?
http://duurzaaminsecteneten.nl/
Is dat niet een vraag die je juist aan vleeseters zou moeten stellen? :+
Het is wel een goed alternatief voor de Bio-Industrie, dat wel, beter voor het milieu enz. enz..
maar erg aanlokkelijk ziet een bordje meelwormen er ook niet uit, dus ik weet niet of mensen
dat zouden gaan eten, of je zou het ze kant en klaar aan moeten bieden, verwerk in een
burger ofzo.



Ik denk dat de meeste vegetariërs dan toch liever een eitje nemen als eiwitbron en
veganisten soja, brood, noten, bonen en linzen, maar goed dat is maar een gokje oO<

Toch meer een vraag voor mensen die elke dag vlees eten denk ik.
Zouden die hun biefstukje willen vervangen voor eensprinkhanen-burger?

De meeste vleeseters geven er niet zo veel om dat hoe meer vlees ze eten hoe meer milieuvervuiling
het oplevert heb ik het idee.
pi_133165596
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De meeste vleeseters geven er niet zo veel om dat hoe meer vlees ze eten hoe meer milieuvervuiling
het oplevert heb ik het idee.
Nee precies, en voor zover ik weet is er ook geen vleeseters-topic, dus mede om die redenen stelde ik de vraag hier :P
Ben zelf vegetariër maar ik zou op zich best eens iets met insecten willen proberen, ben er wel benieuwd naar. Al past dat natuurlijk niet binnen een vegetarisch dieet.

De gerechten op die site die ik postte klinken ook wel interessant vind ik.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_133165748
quote:
10s.gif Op maandag 11 november 2013 21:49 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Nee precies, en voor zover ik weet is er ook geen vleeseters-topic, dus mede om die redenen stelde ik de vraag hier :P
Ben zelf vegetariër maar ik zou op zich best eens iets met insecten willen proberen, ben er wel benieuwd naar. Al past dat natuurlijk niet binnen een vegetarisch dieet.

De gerechten op die site die ik postte klinken ook wel interessant vind ik.
Ik zie mezelf thuis geen sprinkhanen kweken om eerlijk te zijn :P
pi_133168232
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip!

Ik ben erg afhankelijk van wat mijn ouders kopen, dus ik zal het ze eens melden. ;)
Of het zelf kopen en het bonnetje aan je ouders geven. ;)
Kijk naar die voedingspyramide om te weten hoe je verantwoord eet en lees dat artikel (Oxford) waar ik naar verwees als je meer wil weten over de gezondheidseffecten, daar staat wel alle informatie in die je nodig hebt. Samenvatting: het niet eten van vlees, vis en gevogelte heeft geen negatieve gezondheidseffecten als je weet wat je doet en het is praktisch gezien gemakkelijk te realiseren als je je er in verdiept. Veganistisch eten kan waarschijnlijk niet zonder je gezondheid te schaden maar het is ook zeker niet aan te raden als je graag sport.

Nog een tip, probeer eens humus uit. Je kan het kopen of het zelf maken maar het zelf maken is redelijk bewerkelijk. Het is heel wat gezonder dan chocoladepasta/stroop/jam of een derde boterham met kaas. Je krijgt dankzij de kikkererwten extra eiwitten binnen (je moet wel ook soja/quorn en zuivel eten!) en dankzij de sesamzaadpasta bepaalde B-vitaminen en mineralen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133168351
quote:
5s.gif Op maandag 11 november 2013 13:06 schreef Njosnavelin het volgende:
Hoe staan de vegetariërs hier tegenover het eten van insecten?
http://duurzaaminsecteneten.nl/
Het is niet nodig voor een vegetarische voeding dus ik ben niet van plan om hiermee te beginnen maar als ik zou moeten kiezen tussen insecten en zoogdieren dan toch eerder insecten om meerdere redenen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133168365
Sesampasta -O- ik mis het zo.
pi_133168410
:?
Wat belet je om het te kopen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133168558
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 20:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

_O_
Misschien probeer ik het eens uit. Ik zou wel aanraden om twee eieren per persoon te nemen voor wie wat groter is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133168673
Het kopen is het probleem niet, ik ben helaas flink allergisch voor sesam. Onder spoiler foto van mn eerste flinke reactie dit jaar, daarna nog 3 reacties gehad waarbij de zwellingen ook steeds meer toenemen.
Anti-histamine heb ik al en kan deze week ook mn epipen ophalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133168902
quote:
17s.gif Op maandag 11 november 2013 22:46 schreef douche-eendje het volgende:
Het kopen is het probleem niet, ik ben helaas flink allergisch voor sesam. Onder spoiler foto van mn eerste flinke reactie dit jaar, daarna nog 3 reacties gehad waarbij de zwellingen ook steeds meer toenemen.
Anti-histamine heb ik al en kan deze week ook mn epipen ophalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is een heftige reactie :o dat is dus oppassen voor jou met sesam!
pi_133169133
quote:
11s.gif Op maandag 11 november 2013 22:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is een heftige reactie :o dat is dus oppassen voor jou met sesam!
Ja, en dit viel nog mee. De laatste was zo erg dat mn onderlip verdwenen was en mn kin zo gevoelloos was als verdoving bij de tandarts :'). Heb de laatste dagen ook wat hele lichte reacties gehad, dat merk ik dan vooral door tintelende lippen/klein beetje jeuk.
Maar t is niet handig dit :') Wist ook niet dat melba toast zo'n mooie sesambron was, bijvoorbeeld. En sesamzaad/sesamolie is wel een gemis in een aantal gerechten.
pi_133169257
quote:
17s.gif Op maandag 11 november 2013 22:56 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja, en dit viel nog mee. De laatste was zo erg dat mn onderlip verdwenen was en mn kin zo gevoelloos was als verdoving bij de tandarts :'). Heb de laatste dagen ook wat hele lichte reacties gehad, dat merk ik dan vooral door tintelende lippen/klein beetje jeuk.
Maar t is niet handig dit :') Wist ook niet dat melba toast zo'n mooie sesambron was, bijvoorbeeld.
oeps... :') :'( Gelukkig is sesam normaal wel goed te vermijden ttoch? Hoop ik voor je in elk
geval, ik had nog nooit van een sesam allergie gehoord om eerlijk te zijn :@
pi_133169406
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

oeps... :') :'( Gelukkig is sesam normaal wel goed te vermijden ttoch? Hoop ik voor je in elk
geval, ik had nog nooit van een sesam allergie gehoord om eerlijk te zijn :@
De reacties kunnen ook heftiger worden, zoals bij een pinda of noten-allergie. En sesam staat lang niet overal op vermeld en contamineert makkelijk... dus ik hoop dat het niet al te extreme reacties gaat geven.
pi_133169510
quote:
17s.gif Op maandag 11 november 2013 23:01 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

De reacties kunnen ook heftiger worden, zoals bij een pinda of noten-allergie. En sesam staat lang niet overal op vermeld en contamineert makkelijk... dus ik hoop dat het niet al te extreme reacties gaat geven.
Ze moeten die ingrediënten ook eens iets duidelijker op verpakkingen gaan zetten is bijna niet
te lezen zo klein :N en als ze het er niet eens opzetten als het er wél inzit dat is helemaal idioot,
mensen zijn tegenwoordig allergisch voor de gekste dingen heb ik het idee.
pi_133181748
Wie heeft er een goed recept voor vegetarische erwtensoep? Ik ben diehard vleeserwtensoepfan en ik ben bang dat ik meteen voor heel mn leven afknap als ik mislukte vegasoep maak _O- . Dus wie heeft er een toprecept :D ?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133181988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:37 schreef littledrummergirl het volgende:
Wie heeft er een goed recept voor vegetarische erwtensoep? Ik ben diehard vleeserwtensoepfan en ik ben bang dat ik meteen voor heel mn leven afknap als ik mislukte vegasoep maak _O- . Dus wie heeft er een toprecept :D ?
Gewoon hetzelfde maar geen rookworst gebruiken, ja toch? :P
pi_133182017
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien probeer ik het eens uit. Ik zou wel aanraden om twee eieren per persoon te nemen voor wie wat groter is.
Ik gebruik zelf altijd 2 eieren maar in principe hoeft dat niet. Ik vind het zelf alleen erg lekker dus maak 'm altijd wat groter :)
pi_133182068
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:44 schreef Unquote het volgende:

[..]

Gewoon hetzelfde maar geen rookworst gebruiken, ja toch? :P
bij de variant die ik van huis uit heb leren maken gaat er ook spek en varkensvlees in :Y

Als het zo makkelijk was als rookworst weglaten was het me wel gelukt :+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133182114
Ik heb laatst een lekkere erwtensoep gemaakt.

Ingrediënten:
groene erwten (overnacht geweld) (1 kg) (evt kunnen spliterwten ook, maar minder lekker)
Knolselderij (kleintje)
Venkel (kleintje)
Prei (flinke)
Winterpeen (halve)
Laurier
Oude kaas (geraspt)
groentebouillon (2 liter)

Eigenlijk gewoon alles (behalve de oude kaas) in een pan doen en 2 uur laten staan, minimaal.

Oude kaas erin doen bij opdienen.
And the druids turn to stone...
pi_133182416
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:49 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik heb laatst een lekkere erwtensoep gemaakt.

Ingrediënten:
groene erwten (overnacht geweld) (1 kg) (evt kunnen spliterwten ook, maar minder lekker)
Knolselderij (kleintje)
Venkel (kleintje)
Prei (flinke)
Winterpeen (halve)
Laurier
Oude kaas (geraspt)
groentebouillon (2 liter)

Eigenlijk gewoon alles (behalve de oude kaas) in een pan doen en 2 uur laten staan, minimaal.

Oude kaas erin doen bij opdienen.
dit klinkt al zoveel logischer dan alle vage recepten met gerookte tofu die ik online vond :D thnx

Zouden diepvrieserwten eigk ook kunnen? Nooit over nagedacht dat t ook anders kon dan met spliterwten :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133182775
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:58 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

dit klinkt al zoveel logischer dan alle vage recepten met gerookte tofu die ik online vond :D thnx

Zouden diepvrieserwten eigk ook kunnen? Nooit over nagedacht dat t ook anders kon dan met spliterwten :D
Welke diepvrieserwten? Doperwtensoep kan ook, maar is veel zoeter en wordt over het algemeen in de lente gegeten.

Ik maak ook wel eens tuinerwtensoep (van diepvrieserwten) maar dat is ons 'armeluis-eten' :') Dan doe ik er eigenlijk alleen bouillon bij en als ik nog diepvriesgroente heb, doe ik die erbij, of een restje wortel ofzo. Anders gewoon een boterham.
And the druids turn to stone...
pi_133184870
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De meeste vleeseters geven er niet zo veel om dat hoe meer vlees ze eten hoe meer milieuvervuiling
het oplevert heb ik het idee.
Als 't je daarom gaat kan je ze dan het beste industrievlees aanraden, want dat is beter voor het milieu dan de ouderwetse boerderijen.

Ik hoop dat het petrivlees snel door de ontwikkelingsfase heen komt. Dat, of dat mensen niet meer dagelijks vlees hoeven eten.
pi_133185065
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 13:47 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

bij de variant die ik van huis uit heb leren maken gaat er ook spek en varkensvlees in :Y

Als het zo makkelijk was als rookworst weglaten was het me wel gelukt :+
Tja, als je een appel wil die smaakt als een peer, dan moet je een peer kopen en geen appel willen. ;)

Alleen rookworst vervangt rookworst en alleen spekjes vervangen spekjes. Wil je rookworst en spekjes, eet dan rookworst en spekjes.
Anders kan je ter vervanging van de spekjes voor zongedroogde tomaat gaan en voor iets ernaast een gegrilde tomaat, of anders gevuld met iets lekkers als kaas en wat noterigs. ;)
pi_133185523
Ben momenteel nog een soort van middenin verhuizen, en aangezien er regelmatig vleesliefhebbende broertjes van mijn lief meeëten (die helpen sjouwen :)) heb ik in mijn nieuwe huis tot dusver weinig vegetarisch of veganistisch gegeten. Vanaf volgende week maar weer eens goed mee aan de slag! :Y

quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:18 schreef Gray het volgende:
Ik hoop dat het petrivlees snel door de ontwikkelingsfase heen komt.
Dit! :Y Ik vind de ontwikkelingen hierin erg tof om te volgen.
Let me see you stripped down to the bone
pi_133186775
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:25 schreef Gray het volgende:

[..]

Tja, als je een appel wil die smaakt als een peer, dan moet je een peer kopen en geen appel willen. ;)

Alleen rookworst vervangt rookworst en alleen spekjes vervangen spekjes. Wil je rookworst en spekjes, eet dan rookworst en spekjes.
Anders kan je ter vervanging van de spekjes voor zongedroogde tomaat gaan en voor iets ernaast een gegrilde tomaat, of anders gevuld met iets lekkers als kaas en wat noterigs. ;)
Ik ga strakjes plakjes pittige worst grillen voor erdoor, en de oude kaas die eerder gesuggereerd werd, ben benieuwd!

De uitdagingen van samenwonen met n vega ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133191597
Oh damn :9 hij was super lekker! Had er nog n vers pompoenpittenbrood bij gebakken, helemaal nice O+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133205467
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:18 schreef Gray het volgende:

[quote]Als 't je daarom gaat kan je ze dan het beste industrievlees aanraden, want dat is beter voor het milieu dan de ouderwetse boerderijen.
Nou dat ga ik dus nooit doen, walgelijk die vlees''fabrieken'' , idioot dat er zo met dieren wordt
omgegaan en dat vlees kan nooit gezond zijn, dus dat ga ik mensen niet aanraden :N
Biologisch vlees is duurder dus ik zou eerder zeggen doe maar minder vlees dan.

quote:
Ik hoop dat het petrivlees snel door de ontwikkelingsfase heen komt. Dat, of dat mensen niet meer dagelijks vlees hoeven eten.
Petrivlees zou ook kunnen en of mensen nou persé dagelijks vlees zouden moeten eten betwijfel ik,
er zijn mensen die dat willen, maar dat is iets anders.
pi_133208322
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Nou dat ga ik dus nooit doen, walgelijk die vlees''fabrieken'' , idioot dat er zo met dieren wordt
omgegaan en dat vlees kan nooit gezond zijn, dus dat ga ik mensen niet aanraden :N
Biologisch vlees is duurder dus ik zou eerder zeggen doe maar minder vlees dan.
Als je er eerlijk naar kijkt is vleesproductie in zijn geheel walgelijk, al voel ik dat zelf nog niet echt zo. Het vlees uit de 'vleesfabrieken' is niet per se ongezonder hoor, plus dat het doden van de dieren ook heel efficiënt gaat (moet). Het zou op die manier beter kunnen zijn voor de dieren dan ooit. Nou ja, minder slecht dan. ;)

Hoe kom je erbij dat het ongezonder is? En heb je alle perspectieven bekeken van de vleesindustrie, inclusief de bio-industrie, of heb je slechts een documentaire of 2 gezien over industriële veehouderij? Heb je zelf al eens een dier gedood?

quote:
[..]

Petrivlees zou ook kunnen en of mensen nou persé dagelijks vlees zouden moeten eten betwijfel ik,
er zijn mensen die dat willen, maar dat is iets anders.
Dat is waar ik op doelde in die zin. :)
pi_133209620
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2013 07:54 schreef Gray het volgende:



[quote]Als je er eerlijk naar kijkt is vleesproductie in zijn geheel walgelijk, al voel ik dat zelf nog niet echt zo. Het vlees uit de 'vleesfabrieken' is niet per se ongezonder hoor, plus dat het doden van de dieren ook heel efficiënt gaat (moet). Het zou op die manier beter kunnen zijn voor de dieren dan ooit. Nou ja, minder slecht dan. ;)
Bio-Industie is goed voor de dieren? Ja? Hebben ze een goed leven vindt jij?
Het doden van de dieren gaat ook lekker efficiënt?
Ik denk dat wij een ander idee hebben over de Bio-Industrie dan.

quote:
Hoe kom je erbij dat het ongezonder is?
Een plofkip is wel gezond? Al die middelen die die dieren krijgen ingespoten ook?
Nooit van antibioticaresistentie gehoord?

http://medischcontact.art(...)ie-door-eten-kip.htm

quote:
Antibioticaresistentie door eten kip
21 februari 2011

Onderzoek suggereert opnieuw dat het eten van kip antibioticaresistentie bij mensen veroorzaakt. Dat stellen onderzoekers van het RIVM in het tijdschrift Clinical Microbiology and Infection.

De belangrijkste aanwijzing dat het eten van kip leidt tot antibioticaresistentie bij de mens is dat bij één op de vijf patiënten de ESBL-bacteriën genetisch identiek zijn aan de antibioticaresistente bacteriën die bij kippen zijn gevonden. Dit wijst erop dat deze patiënten die bacterie van kip hebben gekregen. Bij patiënten met een ernstige urineweg- of bloedbaaninfectie door ESBL-bacteriën helpt een belangrijk deel van de antibiotica niet.

Volgens de wetenschappers is het onderzoeksresultaat een sterke aanwijzing dat kippenvlees de bron is van infecties bij mensen. Deze conclusie wordt ondersteund door een aantal epidemiologische observaties, stelde Maurine Leverstein-van Hall, de arts-microbioloog die het onderzoek leidde, in NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag. ‘Zo neemt het aantal antibioticaresistente bacteriën bij kippen en bij mensen al jaren evenredig toe en komen ze bij alle leeftijdscategorieën en in heel Nederland voor. Dat maakt het zeer waarschijnlijk dat voedsel een belangrijke bron is van deze antibioticaresistente bacteriën.’

Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), vindt dat het antibioticagebruik in de pluimveesector krachtig moet worden teruggebracht.
quote:
En heb je alle perspectieven bekeken van de vleesindustrie, inclusief de bio-industrie, of heb je slechts een documentaire of 2 gezien over industriële veehouderij?
Nou, nee ik heb me er wel meer in verdiept dat een documentaire of 2 hoor... :)
Ik heb er zelfs eens een topic over geopend, niet met groot succes trouwens want ik kreeg
gelijk een boerin in mijn nek, wat nergens op sloeg, want het was een topic over de Bio-Industie
en niet over Boeren :')

F&F / De Bio-industrie

quote:
Heb je zelf al eens een dier gedood?
Nee en dat was ik ook niet van plan.

quote:
Dat is waar ik op doelde in die zin. :)
Ja dat had ik wel begrepen :)

Maar laten we er geen tweede topic over de Bio-Industrie van gaan maken hier, je kan er natuurlijk
wel zélf een topic over openen als je je geroepen voelt om de Bio-Industrie te promoten.
pi_133212108
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2013 09:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Bio-Industie is goed voor de dieren? Ja? Hebben ze een goed leven vindt jij?
Het doden van de dieren gaat ook lekker efficiënt?
Ik denk dat wij een ander idee hebben over de Bio-Industrie dan.
Denk jij dat het in biologische veehouderij een hemel voor ze is?

quote:
[..]

Een plofkip is wel gezond? Al die middelen die die dieren krijgen ingespoten ook?
Nooit van antibioticaresistentie gehoord?

http://medischcontact.art(...)ie-door-eten-kip.htm
Jazeker, maar gelukkig is de industrie door opgefokte mensen hier verandering in aanbrengen. In Nederland valt het bovendien hartstikke mee door goed beleid en naleving hiervan. :)

quote:
Nou, nee ik heb me er wel meer in verdiept dat een documentaire of 2 hoor... :)
Ik heb er zelfs eens een topic over geopend, niet met groot succes trouwens want ik kreeg
gelijk een boerin in mijn nek, wat nergens op sloeg, want het was een topic over de Bio-Industie
en niet over Boeren :')

F&F / De Bio-industrie
Tsja, het blijft veehouderij, maar dan met schaalvergroting. ;)

quote:
Nee en dat was ik ook niet van plan.
Ook geen insecten iets anders dat leeft?

quote:
Ja dat had ik wel begrepen :)

Maar laten we er geen tweede topic over de Bio-Industrie van gaan maken hier, je kan er natuurlijk
wel zélf een topic over openen als je je geroepen voelt om de Bio-Industrie te promoten.
Nee, ik voel me daar geheel niet geroepen toe. Ik eet zelf ook graag weinig vlees tegenwoordig, voornamelijk vanwege de inefficiëntie van voedselverbouwing op deze wijze, maar ook vanwege de uitdaging, evenals nieuwsgierigheid naar de gestelde positieve effecten ervan op het lichaam.

Ik stelde slechts dat bio-industrie niet per se slechter is dan biologische veehouderij en daar valt wel het een en ander voor te zeggen. Eens ben ik het wel met je, dat we hier geen bio-industrie-topic van moeten maken. Schiet je de volgende keer dan niet meteen uit je panty en plaats je niet direct een persoonlijk manifest als respons? :P
pi_133213302
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2013 11:38 schreef Gray het volgende:

[..]


Ook geen insecten iets anders dat leeft?

[..]

Nee, ik voel me daar geheel niet geroepen toe. Ik eet zelf ook graag weinig vlees tegenwoordig, voornamelijk vanwege de inefficiëntie van voedselverbouwing op deze wijze, maar ook vanwege de uitdaging, evenals nieuwsgierigheid naar de gestelde positieve effecten ervan op het lichaam.

Ik stelde slechts dat bio-industrie niet per se slechter is dan biologische veehouderij en daar valt wel het een en ander voor te zeggen. Eens ben ik het wel met je, dat we hier geen bio-industrie-topic van moeten maken. Schiet je de volgende keer dan niet meteen uit je panty en plaats je niet direct een persoonlijk manifest als respons? :P
Als jij niet meer over de Bio-Industrie begint dat het beter zou zijn, schiet ik niet meer uit mijn panty :P

En ja ik sla wel eens een mug dood als dat beest me lek heeft geprikt en me wakker houd :')
pi_133213560
quote:
17s.gif Op maandag 11 november 2013 22:46 schreef douche-eendje het volgende:
Het kopen is het probleem niet, ik ben helaas flink allergisch voor sesam. Onder spoiler foto van mn eerste flinke reactie dit jaar, daarna nog 3 reacties gehad waarbij de zwellingen ook steeds meer toenemen.
Anti-histamine heb ik al en kan deze week ook mn epipen ophalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wist dat je voor zo'n beetje alles allergisch kan zijn, bij wijze van spreken, maar dit is voor het eerst dat ik hoor van sesamzaadallergie. ;)
Maak jij op een andere manier humus? Bijv. met cashewnotenpasta.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133213673
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 23:03 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ze moeten die ingrediënten ook eens iets duidelijker op verpakkingen gaan zetten is bijna niet
te lezen zo klein
Yep, vaak zijn de letters veel te klein. Ik kan het lezen maar soms kost het wel erg veel moeite. Ik vermoed dat ze vaak liever hebben dat je het niet leest. Hoe dan ook, voor mij zo veel mogelijk 'simpel' voedsel en niet al die troep met allerlei stoffen die niet goed zijn voor een mens.

quote:
mensen zijn tegenwoordig allergisch voor de gekste dingen heb ik het idee.
Dat is altijd al geweest, wel zijn er aanwijzingen dat al enige tijd (decennia) een groter deel van de mensen een allergie heeft. Daar zijn verschillende theorieën voor die bij mijn weten nog niet zijn bevestigd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133213792
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Yep, vaak zijn de letters veel te klein. Ik kan het lezen maar soms kost het wel erg veel moeite. Ik vermoed dat ze vaak liever hebben dat je het niet leest. Hoe dan ook, voor mij zo veel mogelijk 'simpel' voedsel en niet al die troep met allerlei stoffen die niet goed zijn voor een mens.

[..]

Dat is altijd al geweest, wel zijn er aanwijzingen dat al enige tijd (decennia) een groter deel van de mensen een allergie heeft. Daar zijn verschillende theorieën voor die bij mijn weten nog niet zijn bevestigd.
Verslechterde weerstand omdat mensen zo superclean leven is de meest logische reden. Je ziet het al met kraanwater, Westerse mensen worden heel snel ziek van kraanwater in een ander land, maar de bewoners van dat land zelf hebben nergens last van. Die drinken dat hun hele leven al. Hun lichaam is er op ingesteld. Al die verkoudheden, allergieën, hooikoorts etc. komt voort uit het feit dat de meeste mensen de hele dag binnen zitten, ver van natuur en smerigheid.
pi_133213794
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Als 't je daarom gaat kan je ze dan het beste industrievlees aanraden, want dat is beter voor het milieu dan de ouderwetse boerderijen.

Ik hoop dat het petrivlees snel door de ontwikkelingsfase heen komt. Dat, of dat mensen niet meer dagelijks vlees hoeven eten.
Als mensen eens zouden beginnen met 75 gram vlees per dag te eten (gemiddeld lange persoon, langere mensen wat meer, kleinere mensen wat minder) in plaats van 300-400 gram. Goed, laat het 100 gram zijn als je op safe wil spelen en 125 gram als je groot bent, die overdaad waarmee mensen nu vlees eten is nergens goed voor. Het is ook niet goed voor hun gezondheid. Eigenlijk zouden boeren een heffing moeten betalen waarmee de maatschappelijke kosten voor nu en in de toekomst meer worden doorgerekend, op die manier zou je de aankoop van het vlees wat kunnen verminderen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133213834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als mensen eens zouden beginnen met 75 gram vlees per dag te eten (gemiddeld lange persoon, langere mensen wat meer, kleinere mensen wat minder) in plaats van 300-400 gram. Goed, laat het 100 gram zijn als je op safe wil spelen en 125 gram als je groot bent, die overdaad waarmee mensen nu vlees eten is nergens goed voor. Het is ook niet goed voor hun gezondheid. Eigenlijk zouden boeren een heffing moeten betalen waarmee de maatschappelijke kosten voor nu en in de toekomst meer worden doorgerekend, op die manier zou je de aankoop van het vlees wat kunnen verminderen.
Vlees moet gewoon weer voor de happy few worden. Je gaat er echt niet dood van als je maar 1 keer in de week vlees kan betalen. Het zal de dieren ten goede komen omdat er niet aan kiloknallers gedaan wordt, het milieu wordt ontzien en mensen leven gezonder.
pi_133213842
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:40 schreef Unquote het volgende:

[..]

Verslechterde weerstand omdat mensen zo superclean leven is de meest logische reden.
...
Al die verkoudheden, allergieën, hooikoorts etc. komt voort uit het feit dat de meeste mensen de hele dag binnen zitten, ver van natuur en smerigheid.
Dit zijn inderdaad populaire theorieën. Ik geloof dat ook. Je moet gewoon met voldoende allergenen in contact komen op voldoende jonge leeftijd. Maar ja, zelfs al ga je wekelijks naar het bos dan nog is dat niet automatisch het geval aangezijn wij vooral gecultiveerder natuur hebben met een beperkt aantal gewassen. Ik denk dat veel mensen er geen besef van hebben hoe verschrikkelijk het is om een zware allergische reactie te krijgen van niet-vermijdbare allergenen zoals pollen, delen van de stofmijt en tabaksrook, ik heb het dan over het type allergische reactie waarbij je ademhalingsproblemen krijgt. Wat Douche-eendje heeft is een ander type allergische reactie die op een andere manier ontstaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133214071
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik wist dat je voor zo'n beetje alles allergisch kan zijn, bij wijze van spreken, maar dit is voor het eerst dat ik hoor van sesamzaadallergie. ;)
Maak jij op een andere manier humus? Bijv. met cashewnotenpasta.
sesam komt ook steeds vaker voor maar is vaak wel een losstaande allergie voor zover ik kan vinden.

Ik maak mn hummus gewoon als een Kikkererwten-prutje met kruiden.
pi_133214205
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:40 schreef Unquote het volgende:

[..]

Verslechterde weerstand omdat mensen zo superclean leven is de meest logische reden. Je ziet het al met kraanwater, Westerse mensen worden heel snel ziek van kraanwater in een ander land, maar de bewoners van dat land zelf hebben nergens last van. Die drinken dat hun hele leven al. Hun lichaam is er op ingesteld. Al die verkoudheden, allergieën, hooikoorts etc. komt voort uit het feit dat de meeste mensen de hele dag binnen zitten, ver van natuur en smerigheid.
Nou ja, "nergens last van"... Levensverwachting ligt daar toch vaak een stuk lager. Dat je er niet chronisch van aan de diarree bent betekent niet je gezond bent.
pi_133214297
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:50 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

sesam komt ook steeds vaker voor maar is vaak wel een losstaande allergie voor zover ik kan vinden.

Ik maak mn hummus gewoon als een Kikkererwten-prutje met kruiden.
Ik zou als ik jou was toch eens iets als cashewnotenpasta of pindakaas proberen als die niet mogelijk verontreinigd zijn met sesamzaad. Dat maakt het smeuiger en bovendien krijg je dan nog wat extra broodnodige voedingsstoffen binnen (maar misschien eet jij al los noten?).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133214326
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:42 schreef Unquote het volgende:

[..]

Vlees moet gewoon weer voor de happy few worden. Je gaat er echt niet dood van als je maar 1 keer in de week vlees kan betalen. Het zal de dieren ten goede komen omdat er niet aan kiloknallers gedaan wordt, het milieu wordt ontzien en mensen leven gezonder.
Ik vind het prima als vlees erg duur wordt maar je moet natuurlijk wel je dieet aanpassen als je geen vlees meer eet, alleen het vlees weglaten is vragen om een tekort aan voedingsstoffen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133214566
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het prima als vlees erg duur wordt maar je moet natuurlijk wel je dieet aanpassen als je geen vlees meer eet, alleen het vlees weglaten is vragen om een tekort aan voedingsstoffen.
Ik ben 7 jaar vegetariër en ik let er totaal niet op. Niks aan het handje.
  woensdag 13 november 2013 @ 13:11:19 #121
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_133214723
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 13:07 schreef Unquote het volgende:

[..]

Ik ben 7 jaar vegetariër en ik let er totaal niet op. Niks aan het handje.
Ik ook niet :@ Ik begon toen ik een jaar of elf was en nam heel af en toe een vegaburger, maar meestal vervang ik het gewoon niet
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_133215539
quote:
11s.gif Op woensdag 13 november 2013 13:11 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik ook niet :@ Ik begon toen ik een jaar of elf was en nam heel af en toe een vegaburger, maar meestal vervang ik het gewoon niet
als je voldoende kaas/ei/zuivel/noten eet vang je volgens mij het grootste deel wel op :)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_133216141
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou als ik jou was toch eens iets als cashewnotenpasta of pindakaas proberen als die niet mogelijk verontreinigd zijn met sesamzaad. Dat maakt het smeuiger en bovendien krijg je dan nog wat extra broodnodige voedingsstoffen binnen (maar misschien eet jij al los noten?).
noten zijn voor mij vaak ee tussendoortje voor in de middag, in combinatie met wat fruit
pi_133216162
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Als jij niet meer over de Bio-Industrie begint dat het beter zou zijn, schiet ik niet meer uit mijn panty :P
Ik zal me in het vervolg verre van je panty houden. ;) :P

quote:
En ja ik sla wel eens een mug dood als dat beest me lek heeft geprikt en me wakker houd :')
Discriminatie! :o

quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 12:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als mensen eens zouden beginnen met 75 gram vlees per dag te eten (gemiddeld lange persoon, langere mensen wat meer, kleinere mensen wat minder) in plaats van 300-400 gram. Goed, laat het 100 gram zijn als je op safe wil spelen en 125 gram als je groot bent, die overdaad waarmee mensen nu vlees eten is nergens goed voor. Het is ook niet goed voor hun gezondheid. Eigenlijk zouden boeren een heffing moeten betalen waarmee de maatschappelijke kosten voor nu en in de toekomst meer worden doorgerekend, op die manier zou je de aankoop van het vlees wat kunnen verminderen.
Ik doe het max tweemaal per week, nu minder nog omdat ik met een vriend op locatie werk die vegetariër is. Leuk juist, want nu moet ik veel creatiever zijn met eten dan ik normaal ben. We eten regelmatig eieren, maar elke dag gebakken ei is ook maar zozo. Dus heb ik van de week m'n allereerste gepocheerde ei gemaakt en heb ik vorige week leren blancheren. Ook heb ik verse sauzen als aioli en tzaziki leren maken (simpel, maar toch). Leren koken vind ik stiekem nog leuker dan het eten. :)
pi_133223914
Leuk! Zie wel dat je voldoende van alle 'goede' stofjes binnen krijgt die je nu mist omdat je meestal geen vlees eet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133223991
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 13:07 schreef Unquote het volgende:

[..]

Ik ben 7 jaar vegetariër en ik let er totaal niet op. Niks aan het handje.
Voor zo ver jij het weet. ;)
Als dat zo is dan heb jij geluk gehad. Als je het niet goed vervangt dan gaat je lichaam minder goed functioneren, misschien kan je alles nog doen wat je wil en voel je je goed maar verzwakken je sportieve prestaties.
Waarom blind varen op geluk als je de benodigde kennis kan opdoen en op die manier er zeker van kan zijn dat je niets tekort komt? Dat is irrationeel. Een beginnende vegetariër wijs je er beter op om zich goed te verdiepen in de voedingsstoffen en de voedinggsmiddelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133224097
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor zo ver jij het weet. ;)
Als dat zo is dan heb jij geluk gehad. Als je het niet goed vervangt dan gaat je lichaam minder goed functioneren, misschien kan je alles nog doen wat je wil en voel je je goed maar verzwakken je sportieve prestaties.
Waarom blind varen op geluk als je de benodigde kennis kan opdoen en op die manier er zeker van kan zijn dat je niets tekort komt? Dat is irrationeel. Een beginnende vegetariër wijs je er beter op om zich goed te verdiepen in de voedingsstoffen en de voedinggsmiddelen.
Sportieve prestaties :') Mijn moeder, mijn grootouders, mijn oom en mijn tante zijn hun levenslang vegetariër, geen van alle letten ze er specifiek op. Mijn grootouders zijn bovendien geheelonthouders. Bij mijn oma is diabetes ontdekt op haar 75e, 20 jaar nadat haar moeder en oma het hadden. Voor de rest zijn ze allemaal kerngezond, sterker nog, die grootouders van mij gaan het nog erg lang maken volgens mij. Inmiddels beiden 87.

Waarom zou ik met allemaal dingen rekening gaan houden terwijl dat overduidelijk niet nodig is? Mijn hele familie is gezond, gewoon geen vlees eten is makkelijk, gezond en behoeft verder echt geen speciale aandacht.
pi_133224102


[ Bericht 100% gewijzigd door Unquote op 13-11-2013 17:52:25 ]
pi_133224570
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 17:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Leuk! Zie wel dat je voldoende van alle 'goede' stofjes binnen krijgt die je nu mist omdat je meestal geen vlees eet.
Ben jij nou eigenlijk Vegetariër of niet?
Het lijkt wel alsof je hier het eten van vlees van het promoten bent.
Volgens mij letten de meeste vegetariërs wel op wat ze eten, de meeste vleeseters juist totaal niet,
die eten vaak juist te weinig groente en fruit en ook nog eens veel te veel vlees en dan liefst zo
goedkoop mogelijk, dus uit de Bio-Industrie. Ik denk dat je beter kan gaan preken in die hoek.
Het lijkt wel alsof je denkt dat alle vegetariërs dom zijn ofzo, ik weet niet hoor, maar het komt
allemaal erg betweterig over die posts van jou.
pi_133225062
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 17:51 schreef Unquote het volgende:

[..]

Sportieve prestaties :')
Voor jou is het misschien niet belangrijk, voor veel andere mensen wel. Veel belangrijker is dat het een teken is van een slechtere conditie (belangrijk voor alles wat je doet) en een slechtere gezondheid.

quote:
Waarom zou ik met allemaal dingen rekening gaan houden terwijl dat overduidelijk niet nodig is?
Wat jij doet moet jij weten zolang jij anderen niet schaadt maar geef alsjeblieft niet het advies aan startende vegetariërs dat ze het vlees gewoon weg kunnen laten en verder niet hun voeding hoeven aan te passen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133225115
quote:
15s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ben jij nou eigenlijk Vegetariër of niet?
Ja.

quote:
Het lijkt wel alsof je hier het eten van vlees van het promoten bent.
:? :? :?
Ik promoot om in de gaten te houden dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Gray maakte zich daar - terecht - zorgen om.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133225151
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]



:? :? :?
Ik promoot om in de gaten te houden dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.
Maar dat doen we hier toch al :?
pi_133225180
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Maar dat doen we hier toch al :?
Niet iedereen blijkbaar aangezien iemand aangaf daar totaal niet op te letten en het op goed geluk te doen. Prima, maar dan waarschuw ik graag even mensen zoals Gray dat dat onverstandig is. Dat is alles.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133225219
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor jou is het misschien niet belangrijk, voor veel andere mensen wel. Veel belangrijker is dat het een teken is van een slechtere conditie (belangrijk voor alles wat je doet) en een slechtere gezondheid.

[..]

Wat jij doet moet jij weten zolang jij anderen niet schaadt maar geef alsjeblieft niet het advies aan startende vegetariërs dat ze het vlees gewoon weg kunnen laten en verder niet hun voeding hoeven aan te passen.
Maar dat hoeft bijna nooit tenzij je lactose intolerant bent of walgt van kaas. Kaas en ei zijn de meest gebruikte alternatieven voor vlees en krijgen de meeste vegetariërs dus wel genoeg binnen. Ik ben het met Fannvanhetlaatsteuur eens dat je behoorlijk loopt te panikeren om niks. Je maakt met jouw posts eerder startende vegetariërs bang door te doen alsof het hun hele leven zal veranderen en ze er iedere dag rekening mee moeten houden.
  woensdag 13 november 2013 @ 18:33:02 #135
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_133225379
Ik eet al een jaar of 14 geen vlees en bar weinig vervanging, sporten heeft er nooit onder te lijden gehad. Ik danste altijd heel veel en de laatste jaren is het fitness en hardlopen. Geen problemen.

Ik eet wel elke dag kaas :+ :9
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_133225465
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:33 schreef Harajuku. het volgende:

Ik eet wel elke dag kaas :+ :9
*O*
pi_133225524
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet iedereen blijkbaar aangezien iemand aangaf daar totaal niet op te letten en het op goed geluk te doen. Prima, maar dan waarschuw ik graag even mensen zoals Gray dat dat onverstandig is. Dat is alles.
Jij hebt het topic geopend dus zet er volgende keer linkjes bij voor beginnende vegetariërs als
je je daar bezorgd om maakt, of misschien kun je vragen om die linkjes er alsnog bij te zetten als
je de OP niet meer kunt aanpassen. dan hoeft niemand zich meer zorgen te maken. :+
pi_133225718
Je had bijvoorbeeld deze in de OP kunnen zetten Bram?
Die link is al een aantal keren voorbij gekomen trouwens in het vorige topic geloof ik.

http://www.vegetariers.nl/voeding
pi_133251172
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:28 schreef Unquote het volgende:

[..]

Maar dat hoeft bijna nooit tenzij je lactose intolerant bent of walgt van kaas. Kaas en ei zijn de meest gebruikte alternatieven voor vlees en krijgen de meeste vegetariërs dus wel genoeg binnen. Ik ben het met Fannvanhetlaatsteuur eens dat je behoorlijk loopt te panikeren om niks. Je maakt met jouw posts eerder startende vegetariërs bang door te doen alsof het hun hele leven zal veranderen en ze er iedere dag rekening mee moeten houden.
Integendeel! Ik geef op een eerlijke manier informatie waardoor ze weten dat het perfect mogelijk is om gezond te eten als je vegetarisch (niet veganistisch!) eet zolang je je maar een beetje in voeding en voedingsstoffen verdiept. Alleen kaas en ei volstaat niet, denk bijv. aan de ijzeropname. Je moet je er wat in verdiepen. De mensen die overwegen om vegetarisch te eten en die bezorgd zijn of dat dat veilig kan stel je niet gerust met vage "het zal wel meevallen"-beweringen, die stel je gerust met objectieve informatie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_133265474
Bah, de afgelopen drie dagen vlees gegeten (zwak moment) en ik barst inmiddels alweer drie dagen van de buikpijn. Ben er nu geloof ik wel klaar mee :(

Overigens houd ik me ook niet zo heel erg bezig met wat ik allemaal wel en niet binnenkrijg. Ik denk dat er in elk dieet wel bepaalde tekorten kunnen komen, vleeseters letten ook niet zo op hun vitamine-inname, ik ken genoeg vleeseters die nooit fruit in huis halen. Waarom zou je dat dan als vegetariër wel plotseling nauwkeurig alles moeten gaan bijhouden?
pi_133283187
Kan ik amandelmelk ook gewoon maken met een zeef? Kleine stukjes vel neem ik voor lief, want ik vind 7 euro voor een kaasdoek die ik hooguit 1x in de twee maanden zal gebruiken wel wat veel (mijn goede blender staat bij mijn ouders en die wil ik niet meenemen naar mijn studentenhuis want dan is ie gegarandeerd binnen een paar maanden kapot).
pi_133286456
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 13:54 schreef wasmachine01 het volgende:
Kan ik amandelmelk ook gewoon maken met een zeef? Kleine stukjes vel neem ik voor lief, want ik vind 7 euro voor een kaasdoek die ik hooguit 1x in de twee maanden zal gebruiken wel wat veel (mijn goede blender staat bij mijn ouders en die wil ik niet meenemen naar mijn studentenhuis want dan is ie gegarandeerd binnen een paar maanden kapot).
Ik doe het altijd in een schone theedoek.. Die leg ik in een kom, dan schenk ik de amandelmelk/pulp erop en knijp ik hem uit. Werkt perfect :)
pi_133286774
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 15:46 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:

[..]

Ik doe het altijd in een schone theedoek.. Die leg ik in een kom, dan schenk ik de amandelmelk/pulp erop en knijp ik hem uit. Werkt perfect :)
Natuurlijk! Ik was bang dat de gaatjes daarin te klein waren maar dat maakt dus niet echt uit?

Bij de Turkse groenteboer 100 gram amandelen voor 1 euro. Ik vind het in de supermarkt echt veel te duur. Heb 250 gram gekocht dus kan flink wat maken.
pi_133287291
Nee vind ik niet. Het lukt hier althans prima :)
pi_133288599
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 13:54 schreef wasmachine01 het volgende:
Kan ik amandelmelk ook gewoon maken met een zeef? Kleine stukjes vel neem ik voor lief, want ik vind 7 euro voor een kaasdoek die ik hooguit 1x in de twee maanden zal gebruiken wel wat veel (mijn goede blender staat bij mijn ouders en die wil ik niet meenemen naar mijn studentenhuis want dan is ie gegarandeerd binnen een paar maanden kapot).
minilot had dit filmpje een tijdje geleden geplaatst, leuk filmpje :Y en dat meisje gebruikt
gewoon een panty :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:09 schreef minilot het volgende:
O, kijk nou.. De mooie, blije Sarah Britton van mijn favoriete vega blog My New Roots heeft een TedTalk gedaan:


O+ !
Als je dáár nou nog geen zin van krijgt om je eetgewoontes aan te passen..

O, en ze laat ook nog even zien hoe gemakkelijk het eigenlijk is om zelf notenmelk (van amandelen, cashews enzo..) te maken.
Doen jullie dat wel eens? Ik soms, en het is echt tien keer lekkerder dan uit een pak. :9
pi_133307910
Die Valess-gehaktballetjes met pizzasmaak. _O_
pi_133308004
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of het zelf kopen en het bonnetje aan je ouders geven. ;)
Kijk naar die voedingspyramide om te weten hoe je verantwoord eet en lees dat artikel (Oxford) waar ik naar verwees als je meer wil weten over de gezondheidseffecten, daar staat wel alle informatie in die je nodig hebt. Samenvatting: het niet eten van vlees, vis en gevogelte heeft geen negatieve gezondheidseffecten als je weet wat je doet en het is praktisch gezien gemakkelijk te realiseren als je je er in verdiept. Veganistisch eten kan waarschijnlijk niet zonder je gezondheid te schaden maar het is ook zeker niet aan te raden als je graag sport.

Nog een tip, probeer eens humus uit. Je kan het kopen of het zelf maken maar het zelf maken is redelijk bewerkelijk. Het is heel wat gezonder dan chocoladepasta/stroop/jam of een derde boterham met kaas. Je krijgt dankzij de kikkererwten extra eiwitten binnen (je moet wel ook soja/quorn en zuivel eten!) en dankzij de sesamzaadpasta bepaalde B-vitaminen en mineralen.
Nog nooit gehoord van humus. Zal er eens naar kijken.

Momemteel is het voor mij pindakaas en halvajam. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2013 00:49:05 ]
pi_133310623
Fann, ik heb de kip vd vegetarische slager geprobeerd en ik vond het lekkerder dan echte kip. Ik eet nooit vervangers maar ik was wel onder de indruk van de proteínen in het product en ik vond de lijst met ingrediënten ook oké itt veel vervangers. Lekkere shizzle zeg!
Go hard or go home
pi_133310900
quote:
15s.gif Op woensdag 13 november 2013 18:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ben jij nou eigenlijk Vegetariër of niet?
Het lijkt wel alsof je hier het eten van vlees van het promoten bent.
Volgens mij letten de meeste vegetariërs wel op wat ze eten, de meeste vleeseters juist totaal niet,
die eten vaak juist te weinig groente en fruit en ook nog eens veel te veel vlees en dan liefst zo
goedkoop mogelijk, dus uit de Bio-Industrie. Ik denk dat je beter kan gaan preken in die hoek.
Het lijkt wel alsof je denkt dat alle vegetariërs dom zijn ofzo, ik weet niet hoor, maar het komt
allemaal erg betweterig over die posts van jou.
:')

Hoe lees jij zijn berichten in hemelsnaam? Hij informeert alleen welke voedingsstoffen je binnen zou moeten krijgen. Hij zegt zelfs dat vegetariër zijn en verantwoord eten prima kan. Wat voor spoken zie jij?

Als iemand die overweegt vegetariër te worden vind ik het oprecht nuttig om te weten.
pi_133321915
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 08:24 schreef Noek het volgende:
Fann, ik heb de kip vd vegetarische slager geprobeerd en ik vond het lekkerder dan echte kip. Ik eet nooit vervangers maar ik was wel onder de indruk van de proteínen in het product en ik vond de lijst met ingrediënten ook oké itt veel vervangers. Lekkere shizzle zeg!
:D Leuk dat je het geprobeerd hebt, ik was ook onder de indruk, inderdaad beter dan ''echte'' kip
en je hoeft je geen zorgen te maken om welke zooi er in zit :Y
pi_133347335
  zondag 15 december 2013 @ 10:54:37 #152
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_134283361
de groentenburgers liggen klaar om gebakken te worden *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_134285620
Van de week heb ik me toch iets lekkers gegeten: risotto met ui en knoflook, en daar doorheen geroosterde 'beetroot' (rode biet) geroerd. Vanwege z'n paarsrode kleur omgedoopt tot Bloody Risotto. :9

Daarbij gegrilde pastinaak en Chinese kool, alle ingrediënten vers van t land geplukt een uur daarvoor. Behalve de rijst natuurlijk. ;) Als dip bij de pastinaak en kool een honingmosterdbalsamicoazijnchilisaus, het resultaat van 'intuitive cooking'. :)

Overigens nu alweer bijna 2/3 maanden vrijwel geheel vega aan t eten. Het bevalt goed: voel me energieker en gezonder. Bovendien ben ik meer geïnteresseerd geraakt in het koken en geniet daarom meer van eten. Winning! ^O^
pi_134286085
Fijn gray!

Als vegavakantie-aanrader; nepal. Mijn hemel :9 wat heb ik daar goed en vooral lekker kunnen eten!
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 14:19:12 #155
414785 sirdanilot
pi_134288824
Als student is het vaak lekker voordelig om vega te koken (mits je geen dure vleesvervangers koopt natuurlijk), dus dat doe ik ook vaak.

Maar ik ga vlees alleen maar lekkerder vinden, hoe langer ik zonder doe. Eerst vond ik vlees altijd maar gewoontjes en nam ik het ook niet altijd, maar nu vreet ik het op als een leeuw als ik het een keer in huis haal :') Het is ook gewoon een stuk makkelijker om lekker te koken met vlees, voor vega-gerechte moet je toch wat meer moeite doen al kan het natuurlijk ook erg lekker zijn.

Iemand nog een lekker vega-pasta recept dat geschikt is voor de budget student? Ik maakte laatst een pasta met bloemkool die erg lekker was; de dure parmezaanse kaas vervangen door gewone oude kaas.

- spaghetti, al dente gekookt
- bloemkool in kleine roosjes (ook de stronk geschild en fijngesneden, je bent zuunig of je bent het niet)

- knoflook/ui gefruit in olijfolie
- bloemkool toegevoegd, deksel erop tot het beetgaar is. Volgens mij deed ik er ook nog wat bouillon bij want zonder vocht wordt het moeilijk gaar, dat weet ik even niet meer. Een beetje van het pasta water zou ook kunnen?

- daarna een paar verkruimelde beschuitjes in olie kort geroerbakt om een topping te maken (klinkt raar, maar erg lekker), met wat italiaanse kruiden, peper, zout en geraspte oude kaas. In Italië doen ze dit ook wel eens over de pasta, maar dan met zelfgemaakte bread crumbs natuurlijk.

- Op het einde alles bij elkaar doen, de kruimels er boven op en extra kaas en flink wat peper erop. Je zou dit ook als een 'casserole' in de oven kunnen doen dan wordt de bovenkant lekker crunchy. MAar het is ook lekker als de kruimels een beetje zacht worden.

Het klinkt erg raar maar het is erg lekker. Tegenwoordig is iedereen natuurlijk bang voor koolhydraten, maar het proeft zeker niet als 'double carb', die kruimels voegen echt iets toe aan de smaak en structuur van de pasta. Het voornaamste bezwaar is voor mij dat er wat veel vet in zit, niet per se die extra koolhydraten. Al valt dat ook wel mee als je wat meer 'saus' en minder pasta maakt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134291534
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:19 schreef sirdanilot het volgende:
Iemand nog een lekker vega-pasta recept dat geschikt is voor de budget student? Ik maakte laatst een pasta met bloemkool die erg lekker was; de dure parmezaanse kaas vervangen door gewone oude kaas.
Pasta, walnoot, broccoli, ui en knoflook, blauwe of oude kaas.

Pasta, pesto, (zongedroogde) tomaat, ui en knoflook, cashew/zonnebloempit, roomkaas, boontjes (al vind ik spinazie persoonlijk lekkerder, maar is niet per se gezonder. Iets met melk te maken ofzo.)

Pasta carbonara met zongedroogde tomaatjes en daarnaast een groene groente naar keuze, bijvoorbeeld spinazie met knoflook, of gegrilde groente ernaast.

quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:02 schreef douche-eendje het volgende:
Fijn gray!

Als vegavakantie-aanrader; nepal. Mijn hemel :9 wat heb ik daar goed en vooral lekker kunnen eten!
Nog voorbeelden van recepten? O-)
  donderdag 23 januari 2014 @ 18:24:44 #157
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_135859712
Zojuist gespot bij Jumbo: :9~ !
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 23 januari 2014 @ 18:25:25 #158
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_135859723
ik miste het topic al. morgen of van 't weekend groentenburgers bakken *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_135868394
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 15:34 schreef Gray het volgende:

[..]

Pasta, walnoot, broccoli, ui en knoflook, blauwe of oude kaas.

Pasta, pesto, (zongedroogde) tomaat, ui en knoflook, cashew/zonnebloempit, roomkaas, boontjes (al vind ik spinazie persoonlijk lekkerder, maar is niet per se gezonder. Iets met melk te maken ofzo.)
Een vegetariër eet beter geen spinazie omdat je slechter ijzer opneemt als je spinazie eet. Om dezelfde reden mijd je beter ook bepaalde andere groenten, koffie, thee en wijn en eet je beter niet heel de dag door zuivel (bijv. alleen 's ochtends) en veel groenten en vruchten die de ijzeropname bevorden. Het zijn toch gezonde eetgewoontes dus dat komt goed uit. ;)

Recepttip, couscous met fèta maar dat is helaas wel iets duurder aangezien je 1,50 Euro kwijt bent aan de fèta. Als je geld wil besparen snijd dan steeds zelf je groenten, koop je groenten bij de Lidl (niet een slechtere kwaliteit dan bij de A-supermarkten al is biologisch beter (minder gifstoffen)) en koop geen troep (koek, chips, snoep, frisdrank (waaronder energiedrank), ...).
Algemene tip voor vegetarische recepten: noten (met cashewnoten kan je weinig verkeerd doen), pitten (zonnebloempitten, pompoenpintten), vegetarisch alternatief, ei en kaas maar beter dat kaas niet dagelijks (1 keer per week of zo kan wel).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135868500
Oh ja, een goede tip voor iedereen: bak de pasta nog eventjes in de koekepan met de rest wanneer je de pasta hebt gekookt, het smaakt beter, de pasta wordt krokanter en de pasta plakt niet. Ik had deze tip gekregen doordat ik naar een kookprogramma op de BBC keek (Ready Steady Cook) en ik heb het zelf uitgeprobeerd, het werkt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135868757
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 18:25 schreef sararaats het volgende:
ik miste het topic al. morgen of van 't weekend groentenburgers bakken *O*
Die zijn inderdaad prima te doen.
pi_135868893
Zie wel dat ze voldoende eiwitten bevatten. Dat is vaak een probleem bij groenteschijven, ook die je in de supermarkt koopt (bijv. 9 gram/100 gram vs. 19+ bij andere vegetarische vervangingen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135868897
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een vegetariër eet beter geen spinazie omdat je slechter ijzer opneemt als je spinazie eet. Om dezelfde reden mijd je beter ook bepaalde andere groenten, koffie, thee en wijn en eet je beter niet heel de dag door zuivel (bijv. alleen 's ochtends) en veel groenten en vruchten die de ijzeropname bevorden. Het zijn toch gezonde eetgewoontes dus dat komt goed uit. ;)
Goed dat je het zegt man! De laatste tijd drink ik juist heel veel zuivel omdat ik bang ben voor een tekort aan vitamine B12. Al dat Valess is ook op melkbasis maar met toegevoegd ijzer.

Zou dat dan ook minder goed worden opgenomen?
pi_135869279
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:25 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Goed dat je het zegt man! De laatste tijd drink ik juist heel veel zuivel omdat ik bang ben voor een tekort aan vitamine B12. Al dat Valess is ook op melkbasis maar met toegevoegd ijzer.

Zou dat dan ook minder goed worden opgenomen?
Bij mijn weten remt die zuivel de ijzeropname ja, zelf eet ik 500 gram magere kwark per dag en 40 gram kaas per dag maar ik eet dat altijd 's ochtends en 's avonds eet ik gemiddeld zo'n 600 gram groenten met volkorenspaghetti of rijst waarvan veel voedingsstoffen zijn behouden (soms gebakken aardappelen aangezien ik anders brocolli en spruitjes wel heel erg saai vind). Of dat dit scheiden in tijd 100% effectief is weet ik niet maar het zal vast wel helpen. Wat betreft de vegetarische vervanging, ik kies ofwel voor een gewoon sojablok ofwel voor een vegetarisch product wat minimaal 19 gram eiwitten per 100 gram bevat. Ook kook ik 's avonds standaard een ei voor wat extra voedingsstoffen (eiwitten en B12). Op mijn brood eet ik 2 of 3 sneeën met zelfgemaakte humus (sesamzaadpasta (een soort van pindakaas met sesamzaad als basis) en kikkererwten) en ik eet vaak nog wat pinda's en noten. Wel opletten met calorieën bij die laatste ingrediënten. Als je twijfelt dan kan je altijd eens bloedwaardes laten meten (B6, B12, ferritine en hemoglobine) maar doe dat zeker nadat je een jaar of 10 vegetarisch hebt gegeten aangezien dan pas bepaalde tekorten aan het zicht komen. Jij eet nu nog zo kort vegetarisch dat jij waarschijnlijk nog geen tekort zal hebben. Je hebt op een dag 0,8 gram eiwit per kg. lichaamsgewicht nodig en hierbij moet je een aantal aminozuren ((semi-)essentiële aminozuren heten die) dagelijks binnen krijgen, die zitten bijv. wat meer in vlees, eiëren, soja en quorn. Ook moet je er op letten dat je bepaalde essentiële vetzuren voldoende binnen krijgt, dit probleem is nog niet zo bekend bij veel vegetariërs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135894609
Voor Robin en andere nieuwe vegetariërs en mensen die overwegen vegetarisch te gaan eten merk ik het op. Ik heb naar wat bloedwaardes laten kijken. Na meer dan 10 jaar vegetarisch te hebben gegeten blijk ik ruim voldoende ijzer te hebben, een hoge hemoglobine-concentratie (de zuurstof bindt aan het hemoglobine in het bloed), ruim voldoende vitamine B6 en B12 te hebben, een lage triglyceridenconcentratie en een gunstige hoge verhouding tussen het goede en het slechte cholesterol. Kortom, als je weet wat je doet dan is een vegetarisch diéet zonder enig twijfel gezonder maar je moet wel weten wat je doet anders kan je wel tekorten krijgen. Vruchtbare vrouwen moeten sowieso eens het ijzer laten controleren als ze zich gedurende een langere tijd slapjes voelen gezien hun maandelijkse bloedverlies.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-01-2014 22:35:19 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135895156
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor voor Robin en andere nieuwe vegetariërs en mensen die overwegen vegetarisch te gaan eten merk ik het op. Ik heb naar wat bloedwaardes laten kijken. Na meer dan 10 jaar vegetarisch te hebben gegeten blijk ik ruim voldoende ijzer te hebben, een hoge hemoglobine-concentratie (de zuurstof bindt aan het hemoglobine in het bloed), ruim voldoende vitamine B6 en B12 te hebben, een lage triglyceridenconcentratie en een gunstige hoge verhouding tussen het goede en het slechte cholesterol. Kortom, als je weet wat je doet dan is een vegetarisch diéet zonder enig twijfel gezonder maar je moet wel weten wat je doet anders kan je wel tekorten krijgen. Vruchtbare vrouwen moeten sowieso eens het ijzer laten controleren als ze zich gedurende een langere tijd slapjes voelen gezien hun maandelijkse bloedverlies.
Helemaal helder. Bedankt voor alle adviezen. _O_
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 24 januari 2014 @ 15:28:27 #167
414785 sirdanilot
pi_135895254
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een vegetariër eet beter geen spinazie omdat je slechter ijzer opneemt als je spinazie eet. Om dezelfde reden mijd je beter ook bepaalde andere groenten, koffie, thee en wijn en eet je beter niet heel de dag door zuivel (bijv. alleen 's ochtends) en veel groenten en vruchten die de ijzeropname bevorden. Het zijn toch gezonde eetgewoontes dus dat komt goed uit. ;)

Ik heb juist altijd geleerd dat er ijzer zit in spinazie?
En zonder koffie is het leven ook niks waard :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_135895633
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb juist altijd geleerd dat er ijzer zit in spinazie?
En zonder koffie is het leven ook niks waard :')
Koffie. :r

Maar dat van spinazie heb ik ook altijd geleerd.

Misschien een beetje gênant en misschien leg ik verkeerde verbanden, maar ik ben erg luchtig om het even netjes te zeggen sinds ik vegetariër ben. ;(
pi_135896457
Ik ben luchtig sinds meer eiwitten ivm trainingen. .... tsja.
pi_135896829
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:28 schreef sirdanilot het volgende:
En zonder koffie is het leven ook niks waard :')
QFT.

Hele maaltijden zonder vlees, maar geen dag zonder koffie :{w
Ja doei.
pi_135912371
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:25 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Helemaal helder. Bedankt voor alle adviezen. _O_
Als je ergens eens over twijfelt dan mag je me altijd een PB sturen. ;)
Oh ja, voor de duidelijkheid vermeld ik er nog maar even bij dat ik nooit pilletjes (ijzer, vitamine, ...) heb geslikt. Je kan als vegetariër gewoon alles uit je voeding halen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Koffie. :r

Maar dat van spinazie heb ik ook altijd geleerd.
Elke vegetariër moet dit soort zaken weten. Er zijn trouwens ook aardig wat websites waarop je dit soort informatie kan vinden. Doe het goed en je leeft gezonder met een vegetarisch diëet (voor sommige vegetariërs het doel, voor anderen een leuke bijkomstigheid), doe het verkeerd en je komt voedingsstoffen (eiwitten, B6, B12, ijzer) tekort met bijv. als gevolg dat je een slechtere conditie hebt of dat je minder kracht hebt.

quote:
Misschien een beetje gênant en misschien leg ik verkeerde verbanden, maar ik ben erg luchtig om het even netjes te zeggen sinds ik vegetariër ben. ;(
Ik kan pas zeggen wat de oorzaak is als ik weet wat je eet maar in ieder geval is het waarschijnlijk het gevolg van gassen die vrijkomen doordat bacteriën iets verteren. Bij bepaalde groenten blijf je dat probleem hebben (ik raad iedereen af om 's ochtend chili sin/con carne te eten. ;)) maar in andere gevallen kan de veranderende hoeveelheid groenten die je eet hiervoor zorgen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:12 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

QFT.

Hele maaltijden zonder vlees, maar geen dag zonder koffie :{w
Ieder zijn heug, ik heb drie keer geprobeerd om koffie te drinken en ik begrijp nog steeds niet hoe mensen het binnen krijgen. ;)
Helaas lijkt koffie ook via enkel de geur verslavend te zijn want elke keer dat ik koffie ruik merk ik een of andere rare neiging om het ook te gaan drinken. :?

[ Bericht 22% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-01-2014 22:47:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135912478
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb juist altijd geleerd dat er ijzer zit in spinazie?
Dat klopt maar de persoon die jou dat heeft verteld heeft dus de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. Spinazie bevat ook een stofje wat de opname van ijzer verhindert, dat houdt dus in dat je niet alleen de ijzer uit de spinazie slecht opneemt wanneer je spinazie eet, je neemt ook de ijzer uit andere voedingsmiddelen slecht op. Voor de ijzeropname zijn twee factoren relevant: de ionisatiegraad (2+ of 3+) en het al dan niet gebonden worden. Vandaar dat ik altijd 's ochtends al mijn zuivel eet, dan wordt de rest van de dag het ijzer wat ik inneem via mijn voedsel beter opgenomen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135953251
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij mijn weten remt die zuivel de ijzeropname ja, zelf eet ik 500 gram magere kwark per dag en 40 gram kaas per dag maar ik eet dat altijd 's ochtends en 's avonds eet ik gemiddeld zo'n 600 gram groenten met volkorenspaghetti of rijst waarvan veel voedingsstoffen zijn behouden (soms gebakken aardappelen aangezien ik anders brocolli en spruitjes wel heel erg saai vind). Of dat dit scheiden in tijd 100% effectief is weet ik niet maar het zal vast wel helpen. Wat betreft de vegetarische vervanging, ik kies ofwel voor een gewoon sojablok ofwel voor een vegetarisch product wat minimaal 19 gram eiwitten per 100 gram bevat. Ook kook ik 's avonds standaard een ei voor wat extra voedingsstoffen (eiwitten en B12). Op mijn brood eet ik 2 of 3 sneeën met zelfgemaakte humus (sesamzaadpasta (een soort van pindakaas met sesamzaad als basis) en kikkererwten) en ik eet vaak nog wat pinda's en noten. Wel opletten met calorieën bij die laatste ingrediënten. Als je twijfelt dan kan je altijd eens bloedwaardes laten meten (B6, B12, ferritine en hemoglobine) maar doe dat zeker nadat je een jaar of 10 vegetarisch hebt gegeten aangezien dan pas bepaalde tekorten aan het zicht komen. Jij eet nu nog zo kort vegetarisch dat jij waarschijnlijk nog geen tekort zal hebben. Je hebt op een dag 0,8 gram eiwit per kg. lichaamsgewicht nodig en hierbij moet je een aantal aminozuren ((semi-)essentiële aminozuren heten die) dagelijks binnen krijgen, die zitten bijv. wat meer in vlees, eiëren, soja en quorn. Ook moet je er op letten dat je bepaalde essentiële vetzuren voldoende binnen krijgt, dit probleem is nog niet zo bekend bij veel vegetariërs.
Jij maakt het zo ingewikkeld dat ik bijna weer vlees zou gaan eten ..
pi_135953290
:') nou, ik gooi de spareribs alvast in de marinade FANN!
Ja doei.
pi_135953312
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
:') nou, ik gooi de spareribs alvast in de marinade FANN!
:') ja nou daar wordt je toch niet goed van? :D
pi_135953441
Rucola wetenschap! Dat vegetarisme!
Ja doei.
pi_135953901
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 15:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Koffie. :r

Maar dat van spinazie heb ik ook altijd geleerd.

Misschien een beetje gênant en misschien leg ik verkeerde verbanden, maar ik ben erg luchtig om het even netjes te zeggen sinds ik vegetariër ben. ;(
Meer gasvorming is een logisch gevolg van meer groente eten.
Oa gember, knoflook, korianderzaad, komijnzaad, kurkuma, venkelzaad en asafoetida (duivelsdrek, te koop in toko's) helpt hier goed tegen. Is ook erg goed voor de rest van de spijsvertering. En met deze dingen kun je een heerlijke curry maken.
pi_135955543
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 10:49 schreef motorbloempje het volgende:
Rucola wetenschap! Dat vegetarisme!
Nou, ik heb net gewoon mijn oude vertrouwde Smoothie gemaakt en niks afgewogen hoor :P
Straks ga ik naar een feestje en daar hebben ze Indonesische hapjes, hopelijk zit er iets
Vegetarisch bij en anders vreet ik het bakkie pinda's wel leeg :+
pi_135955618
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Nou, ik heb net gewoon mijn oude vertrouwde Smoothie gemaakt en niks afgewogen hoor :P
Straks ga ik naar een feestje en daar hebben ze Indonesische hapjes, hopelijk zit er iets
Vegetarisch bij en anders vreet ik het bakkie pinda's wel leeg :+
Pas op de calorieën!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_135955635
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Pas op de calorieën!
Morgen weer :D vandaag is het feest :P
pi_136086406
Spruitjestijd! :9

Spruitje ontdoen van blaadjes met bruine randjes of gaatjes, even wassen en door midden snijden. Grote spruiten in vieren. Met boter in de pan en even goed roeren zodat ze aan alle kanten ingevet zijn. Voeg ook wat kruiden toe als peper, zout en nootmuskaat. Tien minuten op laag vuur opbakken, met een deksel op de pan. Af en toe tussendoor even roeren.

Daarnaast bak je wat aardappeltjes (ik deed schijfjes, maar krieltjes kan ook) op middelhoog vuur. Met gesneden knoflook, rode ui en peper en zout kan je het lekker op snaak brengen. Zelf deed ik er ook wat pittige paprikakruiden bij.

Snij een paar zongedroogde tomaatjes in repen. Wanneer de spruitjes en de aardappeltjes klaar zijn breng je ze over in één pan, samen met de zongedroogde tomaatjes. Roerbak het nog even op middelhoog vuur en voeg eventueel nog wat peper en zout toe.

Normaal gesproken maak je dit met spek, maar deze vervang ik graag met zongedroogde tomaatjes. :)

Eet smakelijk!
pi_136086417
Spruitjes zijn lekker. :9
Ja doei.
pi_136098211
Wie van jullie gebruikt lijnzaadolie? Het bevat veel alpha-linoleenzuur (essentiëel vetzuur) en dus is het uitstekend geschikt voor vegetariërs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136098292
Ik ben geen liefhebber van spruitjes (met boter gaat mij wat te ver hoewel ik het wel lekker vind) maar ik probeer ze minstens 1 keer per week te eten en minstens 1 keer per week broccoli te eten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136100567
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 11:06 schreef Gray het volgende:
Spruitjestijd! :9



Eet smakelijk!
Klinkt ook niet slecht :P
Vroeger lustte ik geen spruitjes, maar mijn Griek is er dol op, ja rare griek ik weet het :')
Hij maakte ze een keer met gebakken uien erdoorheen, en vanaf toen lust ik ze wel,
hij kan ook beter koken dan ik dus hij kookt het vaakst.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wie van jullie gebruikt lijnzaadolie? Het bevat veel alpha-linoleenzuur (essentiëel vetzuur) en dus is het uitstekend geschikt voor vegetariërs.
Ik doe altijd lijnzaadpoeder door mijn smoothie, je gaat er lekker van poepen (8> dat
is ook een voordeel.
pi_136100680
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 16:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben geen liefhebber van spruitjes (met boter gaat mij wat te ver hoewel ik het wel lekker vind) maar ik probeer ze minstens 1 keer per week te eten en minstens 1 keer per week broccoli te eten.
Waarom vind je dat te ver gaan?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_136100868
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Klinkt ook niet slecht
Vroeger lustte ik geen spruitjes, maar mijn Griek is er dol op, ja rare griek ik weet het
Hij maakte ze een keer met gebakken uien erdoorheen, en vanaf toen lust ik ze wel,
hij kan ook beter koken dan ik dus hij kookt het vaakst.
Met wat boter en ui wordt het wat zoetig, wat een heel fijne afwisseling geeft aan de smaak van spruitjes, die wat bitter zijn. Met nog wat zoutigs ernaast, zoals spekjes, of zongedroogde tomaat voor vega's: een heerlijke smaakervaring! :9
pi_136100926
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Met wat boter en ui wordt het wat zoetig, wat een heel fijne afwisseling geeft aan de smaak van spruitjes, die wat bitter zijn. Met nog wat zoutigs ernaast, zoals spekjes, of zongedroogde tomaat voor vega's: een heerlijke smaakervaring! :9
De uien worden gebakken in de olijfolie :@ is ook goed toch? :D
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 29 januari 2014 @ 17:24:35 #189
414785 sirdanilot
pi_136101104
Ik vind spruitjes dus helemaal niet zo bitter. Vroeger waren ze veel bitterder naar het schijnt, maar dat is voor mijn tijd.

Maar goed, ik hou ook van bittere dingen zoals die bittere komkommer-dingen bij de tropische winkel. :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136101128
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

De uien worden gebakken in de olijfolie :@ is ook goed toch? :D
Kan denk ik ook wel, al zal het wel anders zijn. Volgens mij heb je meer een bakproces bij boter, waardoor het ook lekker bruine randjes vormt aan de spruiten. Zal wel aan de uiteindelijke temperatuur liggen? Boter heeft echter meer een zoete smaak, waar olijfolie dat niet heeft.

Denk wel dat het gezonder is trouwens. Maar zo zag ik het in een recept dat hierop leek, plus dat het beter combineert met de aardappeltjes, die ik ook het liefst in boter bak. Of eventueel zonnebloemolie.
pi_136101198
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:25 schreef Gray het volgende:

[..]

Kan denk ik ook wel, al zal het wel anders zijn. Volgens mij heb je meer een bakproces bij boter, waardoor het ook lekker bruine randjes vormt aan de spruiten. Zal wel aan de uiteindelijke temperatuur liggen? Boter heeft echter meer een zoete smaak, waar olijfolie dat niet heeft.

Denk wel dat het gezonder is trouwens. Maar zo zag ik het in een recept dat hierop leek, plus dat het beter combineert met de aardappeltjes, die ik ook het liefst in boter bak. Of eventueel zonnebloemolie.
Grieken bakken alles in olijfolie :+ dus de aardappeltjes ook...
pi_136101313
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Grieken bakken alles in olijfolie :+ dus de aardappeltjes ook...
Haha, dat geloof ik best! :D

Ik wil voor mezelf nog eens een klein onderzoekje doen naar olieen. Want ze bakken anders, smaken anders en zullen ook wel anders zijn qua voeding (lees: gezondheid). Laatst een tijdje in kokosolie gebakken, wat heel lekker is, maar een lagere baktemperatuur lijkt te hebben. Het gaart anders, minder lijkt wel. Maar qua smaak merk je er niets van, en het schijnt het meest gezond te zijn. En ik weet graag de chemie achter het koken. :)
pi_136101382
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Haha, dat geloof ik best! :D

Ik wil voor mezelf nog eens een klein onderzoekje doen naar olieen. Want ze bakken anders, smaken anders en zullen ook wel anders zijn qua voeding (lees: gezondheid). Laatst een tijdje in kokosolie gebakken, wat heel lekker is, maar een lagere baktemperatuur lijkt te hebben. Het gaart anders, minder lijkt wel. Maar qua smaak merk je er niets van, en het schijnt het meest gezond te zijn. En ik weet graag de chemie achter het koken. :)
Al kom je met 100 theorieen dat een andere olie beter zou zijn dan zou dat nog niks uitmaken hoor :D
dus ik laat het maar zo :+
pi_136101452
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Al kom je met 100 theorieen dat een andere olie beter zou zijn dan zou dat nog niks uitmaken hoor :D
dus ik laat het maar zo :+
Gewoon doen idd. Gewoonten en voorkeur zijn ook belangrijk voor de smaakervaring. ;)
pi_136101534
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:13 schreef mjan het volgende:

[..]

Waarom vind je dat te ver gaan?
Verzadigde vetzuren, dan heb ik liever wat andere extra vetten zoals lijnzaadolie als ik te weinig vet eet. ;)
Ik krijg al genoeg verzadigde vetzuren en transvetzuren binnen met roomboter, kaas en chocolade.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136101606
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:33 schreef Gray het volgende:

[..]

Gewoon doen idd. Gewoonten en voorkeur zijn ook belangrijk voor de smaakervaring. ;)
Ik heb een heel oud (zelfgemaakt) boekje met recepten van zijn Oma, alles in de olijfolie...
kan ik niet gaan veranderen hoor, wil ik ook niet, het zijn lekkere recepten en de meeste
zijn Vegetarisch, niet omdat die mensen vegetarisch waren, maar arm :@ konden niet
eens vlees betalen en er was 1,5 koe in dat dorp daar zijn Oma vandaan komt dus die gingen
ze niet slachten natuurlijk..
pi_136101641
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Haha, dat geloof ik best! :D

Ik wil voor mezelf nog eens een klein onderzoekje doen naar olieen. Want ze bakken anders, smaken anders en zullen ook wel anders zijn qua voeding (lees: gezondheid). Laatst een tijdje in kokosolie gebakken, wat heel lekker is, maar een lagere baktemperatuur lijkt te hebben. Het gaart anders, minder lijkt wel. Maar qua smaak merk je er niets van, en het schijnt het meest gezond te zijn. En ik weet graag de chemie achter het koken. :)
Kokosolie moet ik nog proberen, momenteel bak ik met arachide-olie waarvan momenteel nog minder schadelijke effecten bekend zijn dan zonnebloemolie en olijfolie (koud prima, voor bakken niet), of dat het ook minder schadelijke effecten heeft zal nog moeten blijken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136101657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik heb een heel oud (zelfgemaakt) boekje met recepten van zijn Oma, alles in de olijfolie...
kan ik niet gaan veranderen hoor, wil ik ook niet, het zijn lekkere recepten en de meeste
zijn Vegetarisch, niet omdat die mensen vegetarisch waren, maar arm :@ konden niet
eens vlees betalen en er was 1,5 koe in dat dorp daar zijn Oma vandaan komt dus die gingen
ze niet slachten natuurlijk..
Daar moesten ze natuurlijk Griekse Yoghurt en Tzaziki mee maken. :+
pi_136101716
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Met wat boter en ui wordt het wat zoetig, wat een heel fijne afwisseling geeft aan de smaak van spruitjes, die wat bitter zijn.
Een ui en een tomaat bakken zou ik wel eens kunnen proberen bij de spruitjes, ik denk dat dat inderdaad al veel helpt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136101800
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:10 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik doe altijd lijnzaadpoeder door mijn smoothie, je gaat er lekker van poepen (8> dat
is ook een voordeel.
Poeder?
Ik had gehoopt dat iemand tips heeft hoe het te eten (salade?). Ik heb helaas weinig ervaring met het maken van salades en ik weet niet waar je lijnzaadolie kan kopen. Gezien de essentiële vetzuren wil ik het vanaf nu gaan eten. Ik heb bovendien te horen gekregen dat ik te weinig vet eet dus ook wat dat betreft kan het geen kwaad.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136101874
quote:
14s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:38 schreef Gray het volgende:

[..]

Daar moesten ze natuurlijk Griekse Yoghurt en Tzaziki mee maken. :+
Ja precies! :D
Ze verbouwde ook hun eigen tabak en daar rolde ze van die dikke sigaren van :7
pi_136101951
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Poeder?
Ik had gehoopt dat iemand tips heeft hoe het te eten (salade?). Ik heb helaas weinig ervaring met het maken van salades en ik weet niet waar je lijnzaadolie kan kopen. Gezien de essentiële vetzuren wil ik het vanaf nu gaan eten. Ik heb bovendien te horen gekregen dat ik te weinig vet eet dus ook wat dat betreft kan het geen kwaad.
Nou ja poeder, deze bedoel ik, in elk geval geen olie

pi_136101965
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een ui en een tomaat bakken zou ik wel eens kunnen proberen bij de spruitjes, ik denk dat dat inderdaad al veel helpt.
Tomaat aan het einde toevoegen, want die stopt het bakproces.

Wel lekker om eens tomaat en ui, 1 op 1 in de pan te gooien op hoog vuur en flink doorroeren. Warm op een bruine boterham scheppen wanneer goudbruin. Moeders recept! O+

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Poeder?
Ik had gehoopt dat iemand tips heeft hoe het te eten (salade?). Ik heb helaas weinig ervaring met het maken van salades en ik weet niet waar je lijnzaadolie kan kopen. Gezien de essentiële vetzuren wil ik het vanaf nu gaan eten. Ik heb bovendien te horen gekregen dat ik te weinig vet eet dus ook wat dat betreft kan het geen kwaad.
Salades?

Ik doe er altijd iets stevigs bij, als rijst, pasta, aardappels of avocado. Lekker wat vezels binnen. Wat brood erbij met kruidenboter kan ook. Verder wat vloeibaars om het wat sticky te maken, wat van alles van olie tot saus kan zijn. Of een zachte kaas. Verder wat knapperige groenten, eventueel geroosterd, en noten voor de bite. :9

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja precies! :D
Ze verbouwde ook hun eigen tabak en daar rolde ze van die dikke sigaren van :7
Helden. :7
pi_136102075
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Tomaat aan het einde toevoegen, want die stopt het bakproces.

Wel lekker om eens tomaat en ui, 1 op 1 in de pan te gooien op hoog vuur en flink doorroeren. Warm op een bruine boterham scheppen wanneer goudbruin. Moeders recept! O+
Weet je wat ook lekker is? :D
Uien en champignons bakken (in olijfolie, maar misschien kan boter ook) en dan op lekker vers
wit brood :9 Bruin brood is vast gezonder, maar dit moet je echt op wit brood doen, veel zwarte peper
en een béétje zout...

Heeft niks met spruitjes te maken, maar tis wel vegetarisch :+
pi_136102098
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Tomaat aan het einde toevoegen, want die stopt het bakproces.
Oh? Ik zal het eens proberen.

quote:
Wel lekker om eens tomaat en ui, 1 op 1 in de pan te gooien op hoog vuur en flink doorroeren. Warm op een bruine boterham scheppen wanneer goudbruin. Moeders recept! O+
Een goed idee. Prima alternatief voor de chocoladehagelslag (voor 1 boterham dan gezien mijn verslaving). ;) ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136102138
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Nou ja poeder, deze bedoel ik, in elk geval geen olie

[ afbeelding ]
Ah, dat zou ik dus in de kwark of yoghurt kunnen doen? Dan alleen nog even uitzoeken hoeveel gram ik per dag nodig heb.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136102168
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Weet je wat ook lekker is? :D
Uien en champignons bakken (in olijfolie, maar misschien kan boter ook) en dan op lekker vers
wit brood :9 Bruin brood is vast gezonder, maar dit moet je echt op wit brood doen, veel zwarte peper
en een béétje zout...

Heeft niks met spruitjes te maken, maar tis wel vegetarisch :+
Klinkt ook goed! :Y :9

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh? Ik zal het eens proberen.

[..]

Een goed idee. Prima alternatief voor de chocoladehagelslag (voor 1 boterham dan gezien mijn verslaving). ;) ^O^
Zo voerde mijn moeder ons op koudere dagen wat warms tussen de middag, dat ook nog eens gezond was. :9

En lekker! Want de ui wordt zoet wanneer gebakken, en combineert daarmee goed bij de tomaat. ;)
pi_136102195
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Verzadigde vetzuren, dan heb ik liever wat andere extra vetten zoals lijnzaadolie als ik te weinig vet eet. ;)
Ik krijg al genoeg verzadigde vetzuren en transvetzuren binnen met roomboter, kaas en chocolade.
Ik zou dan eerder de chocolade schrappen ;) Maar goed, je hebt geluk dat koolzaakolie een beetje naar roomboter smaakt alleen dan niet de verzadigde vetten bevat.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_136102275
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:46 schreef Gray het volgende:
Salades?

Ik doe er altijd iets stevigs bij, als rijst, pasta, aardappels of avocado. Lekker wat vezels binnen. Wat brood erbij met kruidenboter kan ook. Verder wat vloeibaars om het wat sticky te maken, wat van alles van olie tot saus kan zijn. Of een zachte kaas. Verder wat knapperige groenten, eventueel geroosterd, en noten voor de bite. :9
Ik probeer niet al te veel kaas te eten, af en toe eet ik fèta bij couscous en daar houd ik het bij buiten 40 gram kaas die ik op mijn brood doe.

Ik heb geen ervaring met het maken van salades en ik zou die meer moeten eten, het zou goed zijn als ik die standaard bij mijn broodmaaltijd eet: meer gespreide groente-inname, meer bladgroenten die ik nu nog te weing eet volgens een diëtiste en lagere glycemische index (minder snel trek tussendoor). Ik wil dus echt eens wat salades gaan maken maar ik kan dit nog niet buiten de bekende ijsbergsalade. ;)
Nu jij toch over de advocado begint, ook dat moet ik gaan eten wegens de vetten die daar in zitten maar ik heb ook met deze groente totaal geen ervaring. Waar kan je dat zoal in doen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136102279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ah, dat zou ik dus in de kwark of yoghurt kunnen doen? Dan alleen nog even uitzoeken hoeveel gram ik per dag nodig heb.
Jij eet wel echt op de komma's he? Zelf eet ik meer op gevoel. Wat overigens wel makkelijker is omdat ik niet een 100% vegetarier ben. Ik eet het alleen wanneer aangeboden of bij echte trek ernaar. Of per ongeluk, zoals in die tomatensoep van de week. 8-)
pi_136102316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:53 schreef mjan het volgende:

[..]

Ik zou dan eerder de chocolade schrappen ;)
Geen optie wegens verslaving. Wel met zo'n hoog mogelijk cacaopercentage.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136102335
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Jij eet wel echt op de komma's he?
In grote lijnen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136102500
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In grote lijnen.
Heb je daar een speciale reden voor, zoals gezondheidsoverwegingen?
pi_136111540
Ik heb ondertussen Fasolada gemaakt, dat is Griekse Witte Bonensoep.
voor de liefhebbers hier het recept, het is een maaltijdsoep, dus best
wel lekker met dit weer, stevige kost, geen soepje vooraf zeg maar

750 gram witte bonen
Je kan zelf bonen weken en koken, maar dan moet je ze dus een avond van te voren in de week
zetten en érg lang laten koken, dus ik neem gewoon altijd één grote en één klein potje Hak Witte bonen, misschien is dat lui, maar dat is dan maar zo...

4 grote uien klein snijden en veel verse selderij ook kleinsnijden of scheuren

1 koffiekop met olijfolie, ik meet nooit alles zo precies af :@ soms moet er nog
een beetje bij.. dit keer heb ik er ook nog een bijna een half kopje erbij gegooid.

500 gram worteltjes in plakjes snijden

zwarte peper / zout

1 blik gepelde tomaten, beetje klein gesneden (of eventjes in de blender kan ook)
Tomatenpuree kan ook, dan 1 á 2 van die kleine blikjes , maar gepelde tomaten is beter.

1 á 2 theelepeltjes sambal of 1 of 2 rode pepertjes kleingesneden, dat kan ook.

1 Liter water

Doe het water en de olijfolie in een grote soeppan met de sambal, tomaten, zout en peper erbij.

Doe dan de gesneden uien en de plakjes worteltjes en de selderij erbij.

Aan de kook brengen en als de worteltjes zacht beginnen ten worden doe je
de witte bonen erbij en dan 10 minuten doorkoken, tot de soep een oranje kleur heeft.

Deze foto is nog van de vorige keer, zat nog in mijn archiefje, scheelt weer een foto maken :D

pi_136111696
Zit er goed uit Fann!

Ik had gisteren deze schorsenerensoep met geroosterde knoflook en linzen. Ook een welkome stevige maaltijdsoep! Wel met veggieboullion gemaakt natuurlijk.
pi_136120703
Knolrapen, lof, schorseneren en prei!
Ja doei.
pi_136120768
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 23:21 schreef motorbloempje het volgende:
Knolrapen, lof, schorseneren en prei!

*O*
pi_136122178
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nu jij toch over de advocado begint, ook dat moet ik gaan eten wegens de vetten die daar in zitten maar ik heb ook met deze groente totaal geen ervaring. Waar kan je dat zoal in doen?
AVOcado, is een steenpitvrucht. Geen groente. ;)

Het combineert lekker met gekookt ei, zongedroogde tomaatjes of geitenkaas in bijvoorbeeld salades. Zelf maak ik soms lauwwarme avocadosoep, deze is met kokosmelk , limoen en een topping van cashewnoten. Voor de niet vegetariërs, ook lekker met zalm.
And the druids turn to stone...
pi_136123462
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:00 schreef Gray het volgende:
Heb je daar een speciale reden voor, zoals gezondheidsoverwegingen?
Je lichaam is je kostbaarste bezit, daar zorg je beter goed voor.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136123913
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 23:57 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

AVOcado, is een steenpitvrucht. Geen groente. ;)

Het combineert lekker met gekookt ei, zongedroogde tomaatjes of geitenkaas in bijvoorbeeld salades. Zelf maak ik soms lauwwarme avocadosoep, deze is met kokosmelk , limoen en een topping van cashewnoten. Voor de niet vegetariërs, ook lekker met zalm.
Dat klinkt goed maar wat doe je in die salade als alternatief voor kaas?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136127244
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klinkt goed maar wat doe je in die salade als alternatief voor kaas?
Ik neem aan dat je helemaal zonder zuivel bedoeld? als je namelijk alleen de geit wil omzeilen werkt feta of roomkaas ook prima, natuurlijk.
Dat vind ik lastiger, maar mayonnaise maakt het ook smeuiïg, al zit daar ei in. en geen zuivel insinueërt veganisme, maar kan net zo goed allergie zijn natuurlijk.
Misschien hebben anderen in dit topic nog avocadotips?
And the druids turn to stone...
pi_136128070
Het is niet gezond om al te veel kaas te eten i.v.m. verzadigde vetten en transvetten. Je kan het wel dagelijks eten maar de hoeveelheid die je op je brood doet is bij verreweg de meeste mensen al genoeg. Af en toe een keer extra kaas eten is natuurlijk niet slecht maar als je dat bijv. 3 keer per week doet is het wellicht wat minder gezond.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136128171
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 10:16 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Misschien hebben anderen in dit topic nog avocadotips?
Avocado! Er liggen er hier weer twee klaar voor vanavond voor guacamole O+ voor bij de nachos con todo!

En speltwraps met avocado en restjes gegrilde kip, maar dat is niet zo vega. Al kun je tegenwoordig ook 'vegetarische kip' krijgen ofzo, dus als dat hetzelfde smaakt dan kan dat een optie zijn :P en dan met een likje knoflookmayo of creme fraiche!

En gegrillde portobello gevuld met blokjes avocado (in limoensap en rode peper gemarineerd) met eventueel wat garnalen als je wel vis/schaaldieren eet (pescetarian bent).

Avocado is awesome.
Ja doei.
pi_136128311
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 10:52 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Avocado! Er liggen er hier weer twee klaar voor vanavond voor guacamole O+ voor bij de nachos con todo!

En speltwraps met avocado en restjes gegrilde kip, maar dat is niet zo vega. Al kun je tegenwoordig ook 'vegetarische kip' krijgen ofzo, dus als dat hetzelfde smaakt dan kan dat een optie zijn :P en dan met een likje knoflookmayo of creme fraiche!

En gegrillde portobello gevuld met blokjes avocado (in limoensap en rode peper gemarineerd) met eventueel wat garnalen als je wel vis/schaaldieren eet (pescetarian bent).

Avocado is awesome.
Ja, ik vind de 'stukjes dès' van Quorn erg naar kip smaken. Zeker als je de stukjes nog iets zilter marineert met tamari oid. Zelf eet ik trouwens (met mate) wel vlees en vis en schaal/schelpdieren, en één van mijn favoriete lunches is een 'prutje' met garnalen, gekookt eitje, avocado en geitenkaas. Als ik het toch in huis heb ook lekker met tuinkers of alfalfa.
And the druids turn to stone...
pi_136128431
Ik kan prima hele maaltijden zonder vlees eten, maar vind vlees ook gewoon wel érg lekker O+ Maargoed, we doen bijvoorbeeld met z'n tweeën met 1 kipfiletje per avondmaaltijd, 200 gram gehakt samen, etc. Dus we zijn geen grootverbruikers. Ben daarom zelf ook niet zo'n fan van die 'vervangende' meuk: als ik vlees wil eten eet ik vlees, als ik vega wil eten dan eet ik vega, gewoon, met groenten/noten/watdanook. Met mate, net als met alles.

Over eten gesproken.. maar eens ontbijten :')
Ja doei.
pi_136128696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je lichaam is je kostbaarste bezit, daar zorg je beter goed voor.
Ah, op die manier.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik heb ondertussen Fasolada gemaakt, dat is Griekse Witte Bonensoep.
voor de liefhebbers hier het recept, het is een maaltijdsoep, dus best
wel lekker met dit weer, stevige kost, geen soepje vooraf zeg maar

Deze foto is nog van de vorige keer, zat nog in mijn archiefje, scheelt weer een foto maken :D

[ afbeelding ]
Oeh, dat ziet er wel uit als iets dat ik zou eten. :9 ;)
pi_136131998
quote:
:D Drs. P O+ _O_

Ik heb het recept van je schorsenerensoep gezien en ik moet eerlijk zeggen ik heb nog
nooit schordeneren gegegeten :o

Géén idee hoe dat smaakt dus :D

Advocado gebruik ik alleen in mijn Smoothies, daar ben ik niet zo dol op om zo te eten,
wel geprobeerd met verschillende recepten van salades die ik had opgezocht, maar daar
ben ik dus niet zo'n Fan van :P kan gebeuren... maar als ik het door mijn smoothie doe juist
weer wel, doe ik meestal met blauwe bessen, sojamelk scheutje verse sinaasappelsap en
dan lijnzaad en havermout, stevig ontbijtje wel hoor :+
pi_136132133
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 00:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je lichaam is je kostbaarste bezit, daar zorg je beter goed voor.
Dat is hélemaal waar!
pi_136132310
quote:
14s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:09 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is hélemaal waar!
:N M'n motor is dat :{w
Ja doei.
pi_136132336
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:N M'n motor is dat :{w
vast niet! :+
pi_136132357
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

vast niet! :+
Nou ja, m'n hardloopschoenen zouden ook nog kunnen.
Ja doei.
pi_136132405
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:17 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nou ja, m'n hardloopschoenen zouden ook nog kunnen.
Als je ziek bent kun je niet hardlopen mop :P noch op de motor rond gaan rijden...

Moet je ook niet doen ook als je ziek bent hoor :(
pi_136132429
Ach.. details. :{w
Ja doei.
pi_136132469
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:20 schreef motorbloempje het volgende:
Ach.. details. :{w
Wel cool dat je een motor hebt trouwens 8-) ik heb 1x achterop gezeten en ik scheet bagger :')
  donderdag 30 januari 2014 @ 13:24:20 #236
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_136132563
Misschien een interessant artikel voor de mensen die zweren bij quinoa:
http://www.theguardian.co(...)latable-truth-quinoa
/linkdump
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_136399129
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:24 schreef Madame_Paon het volgende:
Misschien een interessant artikel voor de mensen die zweren bij quinoa:
http://www.theguardian.co(...)latable-truth-quinoa
/linkdump
Dat is triest hoor, heel triest, maar als je dit soort linken alleen gaat dumpen in een topic over
vegetarisch eten dan wil je daar dus iets mee zeggen. maar wat wil je daar mee zeggen?
Moeten vegetariërs allemaal ineens heiliger dan de paus zijn? Ga dan alle uitbuiting van
arbeiders opnoemen.

Als is bij jou een link over Poolse werknemers post die hier de asperges komen plukken eet
jij dan nooit meer asperges?

http://www.z24.nl/geld/ui(...)eslag-en-rommelboete

Of als ik deze link dump, ga je dan nooit meer bij Mac Donalds eten?
http://cover-up-praktijke(...)omen-voor-je-rechten

Googel eens op uitbuiting werknemers vleesindustrie
http://www.fnvbondgenoten(...)bond_in_actie_tegen/

Wie weer, misschien wordt je nog een vegetariër.
Ik zou er trouwens geen enkel probleem mee hebben om nooit meer quinoa te eten, zilvervliesrijst
is ook best, aardappelen ook, maar straks komt er iemand met een linkdump over werknemers
of bevolkingsgroepen die daar weer de dupe van worden.

Ik weet niet waar je wil gaan eindigen, Ikea?
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)ng-bevoorraders-ikea

Vanavond eet ik trouwens gewoon aardappeltjes met snijboontjes, ik weet niet wie de snijboontjes
hebben geplukt en hoeveel ze daarvoor betaald hebben gekregen, ik hoop genoeg.
  donderdag 6 februari 2014 @ 14:23:23 #238
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_136401229
Asperges plukken, hihi.
pi_136401352
Zo uit de boom.
Ja doei.
  donderdag 6 februari 2014 @ 14:35:25 #240
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_136401645
quote:
Wat een aannames. :{
Ik kwam dat artikel toevallig tegen toen ik op het twitteraccount van Milouska Meulens keek.
En nee, ik word geen vegetariër. Ik eet niet elke dag vlees en als ik bij Albert Heijn kip koop, kies ik altijd voor de variant met ten minste 1 Beter Leven-ster en dat vind ik wel genoeg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  donderdag 6 februari 2014 @ 14:51:33 #241
421264 E_S
erik67.infoteur.nl
pi_136402798
quote:
13s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:35 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Wat een aannames. :{
Ik kwam dat artikel toevallig tegen toen ik op het twitteraccount van Milouska Meulens keek.
En nee, ik word geen vegetariër. Ik eet niet elke dag vlees en als ik bij Albert Heijn kip koop, kies ik altijd voor de variant met ten minste 1 Beter Leven-ster en dat vind ik wel genoeg.
maar het is wel een erg krom artikel. Als in, voorheen kon je quinoa alleen op de plaatsen kopen waar de gemiddelde vegan/vegetarier iets vaker komt dan de gemiddelde consument. Maar ook een grote naam als Lassie moet ineens meedoen aan een hype en vond men het ook nodig om het uit te roepen tot supervoedsel van het jaar.

Vleeseters maken zich ook geen zorgen om de massale regenwouden die verdwijnen voor soja-plantages. Want vegetariërs eten toch alleen soja? :')
Maar helaas, het overgrote deel van de soja gaat direct door voor diervoeding.
pi_136406162
Volgens mij kan je bijna niets eten tegenwoordig wat diervriendelijk, mensvriendelijk en milieuvriendelijk is.
pi_136407427
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgens mij kan je bijna niets eten tegenwoordig wat diervriendelijk, mensvriendelijk en milieuvriendelijk is.
Nope. Maar alsnog ben ik blij met mijn biopakketje met groente en fruit. Seizoensproducten O+


Een soort vega Jamie-Oliver. Met recepten ingedeeld op seizoenen en leuke achtergrondinfo :7. Heb het boek al een aantal jaar en kook er regelmatig wat uit.
pi_136414105
quote:
13s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:35 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Wat een aannames. :{
Ik kwam dat artikel toevallig tegen toen ik op het twitteraccount van Milouska Meulens keek.
En nee, ik word geen vegetariër. Ik eet niet elke dag vlees en als ik bij Albert Heijn kip koop, kies ik altijd voor de variant met ten minste 1 Beter Leven-ster en dat vind ik wel genoeg.
ja nou, je zal er toch wel ''iets'' mee willen zeggen, anders snap ik je linkdump niet, maar misschien
ligt dat aan mij, kan ook.
pi_136416072
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:33 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Nope. Maar alsnog ben ik blij met mijn biopakketje met groente en fruit. Seizoensproducten O+

[ afbeelding ]
Een soort vega Jamie-Oliver. Met recepten ingedeeld op seizoenen en leuke achtergrondinfo :7. Heb het boek al een aantal jaar en kook er regelmatig wat uit.
Hij lijkt zelfs op Jamie Oliver! :D
pi_136417248
Jammer dat ze bij DWDD steeds die kok uitnodigen die alleen maar gerechten maakt waarin vlees centraal staat. Nu heb je natuurlijk met vlees meer mogelijkheden dan zonder vlees maar het zou leuk zijn als ze ook eens een vegetarische topkok zouden uitnodigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136417313
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:33 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Nope. Maar alsnog ben ik blij met mijn biopakketje met groente en fruit. Seizoensproducten O+

[ afbeelding ]
Een soort vega Jamie-Oliver. Met recepten ingedeeld op seizoenen en leuke achtergrondinfo :7. Heb het boek al een aantal jaar en kook er regelmatig wat uit.
Misschien moet ik dit boek maar eens kopen, gelukkig is het niet al te duur.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136423317
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien moet ik dit boek maar eens kopen, gelukkig is het niet al te duur.
Toen ik hem destijds kocht was hij wel wat prijziger, maar vind het leuk om mezelf zo af en toe een goed of bijzonder kookboek cadeau te doen. Zo vond ik een tijdje geleden deze in de kringloopwinkel:

Uit 1981 O+. Nog niks uit klaar gemaakt, maar dat staat zeker nog op de planning. Het is sowieso superleuk om door te lezen en handig voor de vergeten groenten die ik regelmatig eet. Dat voor die ¤3.50, veel plezier voor dat bedrag gehad.

Meest fijne vind ik nog altijd how to cook everything vegetarian / de dikke vegetariër van Mark Bitmann. Dat is gewoon een bijbel voor in de keuken O+. Er is ook een "gewone" variant van, "how to cook everything". Mocht je ooit eens geld over hebben :P
pi_136424129
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:05 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Toen ik hem destijds kocht was hij wel wat prijziger, maar vind het leuk om mezelf zo af en toe een goed of bijzonder kookboek cadeau te doen. Zo vond ik een tijdje geleden deze in de kringloopwinkel:
[ afbeelding ]
Uit 1981 O+. Nog niks uit klaar gemaakt, maar dat staat zeker nog op de planning. Het is sowieso superleuk om door te lezen en handig voor de vergeten groenten die ik regelmatig eet. Dat voor die ¤3.50, veel plezier voor dat bedrag gehad.

Meest fijne vind ik nog altijd how to cook everything vegetarian / de dikke vegetariër van Mark Bitmann. Dat is gewoon een bijbel voor in de keuken O+. Er is ook een "gewone" variant van, "how to cook everything". Mocht je ooit eens geld over hebben :P
De Snelle Vegetarier is ook echt een aanrader, koken wij hier heel veel uit. En uiteraard de Zilveren Lepel, super praktisch en heel veel vega.
Wel tof dat boek uit '81. :)
pi_136424410
De snelle en de dunne heb ik ook ja. Zilveren lepel niet, misschien is dat een optie voor mn pluim van kerst 2012... :')
pi_136443481
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:05 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Toen ik hem destijds kocht was hij wel wat prijziger, maar vind het leuk om mezelf zo af en toe een goed of bijzonder kookboek cadeau te doen. Zo vond ik een tijdje geleden deze in de kringloopwinkel:

Uit 1981 O+. Nog niks uit klaar gemaakt, maar dat staat zeker nog op de planning. Het is sowieso superleuk om door te lezen en handig voor de vergeten groenten die ik regelmatig eet. Dat voor die ¤3.50, veel plezier voor dat bedrag gehad.


Wat leuk! O+ Toch maar eens neuzen tussen de kookboeken ...
pi_136760746
Vast al eerder genoemd:

als vervanger van spek bij ons ontbijt, eten vegetarisch-etende lief en ik sinds een jaar ofzo gegrillde haloumi. Een griekse, zoutige, heel stevige kaas die zich erg goed laat bakken/grillen. Ervaringen mee, mede-vego's?
Mon 'en!
pi_136760809
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 03:33 schreef bloempjuh het volgende:
Vast al eerder genoemd:

als vervanger van spek bij ons ontbijt, eten vegetarisch-etende lief en ik sinds een jaar ofzo gegrillde haloumi. Een griekse, zoutige, heel stevige kaas die zich erg goed laat bakken/grillen. Ervaringen mee, mede-vego's?
Ja erg lekker! Vandaag nog bij een parel couscous salade :9
pi_136762455
Dat wil ik nog steeds eens proberen, waar kan je dat kopen?
pi_136762898
Ik heb haloumi bij de kaaswinkel gekocht.
And the druids turn to stone...
pi_136763340
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:05 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Toen ik hem destijds kocht was hij wel wat prijziger, maar vind het leuk om mezelf zo af en toe een goed of bijzonder kookboek cadeau te doen. Zo vond ik een tijdje geleden deze in de kringloopwinkel:
[ afbeelding ]
Uit 1981 O+. Nog niks uit klaar gemaakt, maar dat staat zeker nog op de planning. Het is sowieso superleuk om door te lezen en handig voor de vergeten groenten die ik regelmatig eet. Dat voor die ¤3.50, veel plezier voor dat bedrag gehad.

Meest fijne vind ik nog altijd how to cook everything vegetarian / de dikke vegetariër van Mark Bitmann. Dat is gewoon een bijbel voor in de keuken O+. Er is ook een "gewone" variant van, "how to cook everything". Mocht je ooit eens geld over hebben :P
:D Die heb ik hier ook, twee keer! O+ (die van mijn moeder en van mijn oma) Ik ben echt opgegroeid met dat kookboek. O+ (waarmee ik dan niet wil zeggen dat ik alles erin kan waarderen of dat ik hem echt zou aanraden, eea is wel echt achterhaald)
pi_136768507
Haloumi koop ik bij kaaswinkel, turkse supermarkt en inmiddels ook bij de Ekoplaza. Daar waar ik ook paneer vond. Is bijna hetzelfde maar net even anders :P
Ik doe hem vaak bij deze:
http://www.snijbiet.nl/re(...)jnen-pijnboompitten/

En zo at ik vorig jaar een fantastische vegetarische burger met haloumi in Ierland, zo lekker dat de dag erna ook de salade ermee geprobeerd moest worden :9. De eerste keer dat ik hem had at ik het in een hele fijne pasta in een restaurant. Fijn kaasje :Y alleen hoop ik niet dat het zo'n hype gaat worden als de "maaltijdsalade geitenkaas", de voorgerechtjes met geitenkaas of gewoon, geitenkaas :X Ik ben het beu als ik uit eten ga!

Fijne in de kaas-soorten, maar van een heel ander soort en gebruik vind ik taleggio ook een fijne om eens mee te experimenteren. Heel zacht, wat zoetige kaas.

quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 10:40 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

:D Die heb ik hier ook, twee keer! O+ (die van mijn moeder en van mijn oma) Ik ben echt opgegroeid met dat kookboek. O+ (waarmee ik dan niet wil zeggen dat ik alles erin kan waarderen of dat ik hem echt zou aanraden, eea is wel echt achterhaald)
Ja, deels is het natuurlijk wel achterhaald, maar alsnog blijft het een leuk boek. Geeft net even een andere draai dan het "moderne" koken.
pi_137290618
Oat Avoine drink naturel _O_

Nooit meer zuivel.
  zondag 2 maart 2014 @ 01:48:23 #260
3878 Vork
Manisch creatief
pi_137294625
Ik gebruik wel eens haloumi ja, omdat het zich het beste laat grillen. De kaasboer heeft het, maar daar is het erg duur, bij de Turk kan ik het niet altijd vinden. De meeste supermarkten in Duitsland verkopen het standaard voor een schappelijke prijs. Als ik daar ben dan neem ik het meestal wel mee. Verder doe ik er niet veel bijzonders mee, behalve grillen in een grillpan en daar doe ik dan een beetje honing over en sesamzaadjes.
  zondag 2 maart 2014 @ 01:52:22 #261
3878 Vork
Manisch creatief
pi_137294704
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jammer dat ze bij DWDD steeds die kok uitnodigen die alleen maar gerechten maakt waarin vlees centraal staat. Nu heb je natuurlijk met vlees meer mogelijkheden dan zonder vlees maar het zou leuk zijn als ze ook eens een vegetarische topkok zouden uitnodigen.
Het gaat bij dat DWDD item ook echt om de meer obscure gerechten. Tradities uit het buitenland die bewerkelijk zijn en die zijn toch vaak met vlees. Nu heb ik toch wel meer dan een keer gezien dat er iets vegetarisch werd gemaakt (een keer zeker, maar ook dat er een vegetarische variant beschikbaar was). Ik weet niet meer wat het voor een gerecht was, maar ik weet zeker dat het al is voorgekomen.
  zondag 2 maart 2014 @ 01:56:31 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137294779
Ze zouden ook dat maandelijks kunnen doen. Het is te gemakkelijk om te stellen dat je enkel met vlees hele bijzondere gerechten kan maken, hoe je dat "bijzonder" ook definiëert. Hoe meer ingrediënten hoe meer mogelijkheden, wat dat betreft heb je met vlees, vis en gevogelte meer mogelijkheden dan zonder maar ook met enkel planten, zuivel en eieren kan je hele bijzondere dingen doen. Je moet dan alleen wat verder kijken dan dat je neus lang is, bijv. naar de Indische keuken die zeer veel mogelijkheden biedt maar waar nog geen aandacht aan is besteed door deze koks. Ik vind dat jammer gezien de vele goede gerechten die daar tussen zitten. Ze zouden bijv. ook best eens zeewier kunnen gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 2 maart 2014 @ 02:00:46 #263
3878 Vork
Manisch creatief
pi_137294849
Sja, ik weet niet of DWDD daar het juiste platform voor is. Het richt zich op aan de ene kant progressief ingestelde mensen, maar aan de andere kant ook weer niet. Plus dat het item met de koks wel erg op de Franse keuken gericht is, een favoriet van de presentator en die staat niet echt bekend om de vele vegetarische opties (in tegendeel).
  zondag 2 maart 2014 @ 02:24:16 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137295228
Die presentator kiest voor deze Franse koks omdat ze mediageniek zijn, niet zo zeer omdat ze Frans zijn. Dat hij zelf een liefhebber is van de Franse keuken is natuurlijk wel mooi mee genomen. Dat heeft MvN zelf wel eens aangegeven, dat de vaste gasten die wat interessants te vertellen hebben vooral een vaste gast zijn omdat ze het leuk doen en dat het hem eigenlijk weinig uitmaakt wat hun specialisme is. Case and point, die slangenspecialist en die Nederlandse mediamagnaat in Rusland. Als hij toevallig wel gespecialiseerd zou zijn in de Indische keuken en hij een leuk kookprogramma zou presenteren of eens voor een itempje in een ander programma het leuk deed dan zou hij daar regelmatig over de Indische keuken hebben mogen spreken.
Toch denk ik dat MvN wat beter zijn best zou mogen doen en zelf proactief zou kunnen zoeken naar een goede vegetarische kok die wel wat bijzonders kan en die het leuk kan vertellen. Het zou inderdaad passen bij de VARA die zo graag progressief wil ogen.

Sowieso merk ik dat erg weinig restaurants uit de voeten kunnen met vegetarische gerechten, de meeste restaurants komen anno 2014 nog steeds niet verder dan het vlees weglaten. :N
Dat dat zoiets is voor vegetariërs als dat het is voor vleeseters om hetzelfde gerecht zonder vlees te eten begrijpen ze niet, dat ook een vegetariër behoefte heeft aan meer verschillende smaken, wat hartigs en een beet en dat dit ook met goede vervangingen kan worden gerealiseerd begrijpen ze niet. Zolang de vegetariërs met groepen gaan eten waarin minstens 1 vleeseter zit die luidkeels protesteert als er geen bijzondere vleeskaart is blijft het amateurisme vrees ik. Er zijn genoeg vegetariërs maar het is zoals met groepen waarin rokers zitten, de rokers winnen het altijd, zelfs als ze in de minderheid zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 2 maart 2014 @ 08:34:44 #265
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137297262
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 01:48 schreef Vork het volgende:
Ik gebruik wel eens haloumi ja, omdat het zich het beste laat grillen. De kaasboer heeft het, maar daar is het erg duur, bij de Turk kan ik het niet altijd vinden. De meeste supermarkten in Duitsland verkopen het standaard voor een schappelijke prijs. Als ik daar ben dan neem ik het meestal wel mee. Verder doe ik er niet veel bijzonders mee, behalve grillen in een grillpan en daar doe ik dan een beetje honing over en sesamzaadjes.
Haloumi is prima zelf te maken :)
  zondag 2 maart 2014 @ 11:02:49 #266
3878 Vork
Manisch creatief
pi_137299793
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 02:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die presentator kiest voor deze Franse koks omdat ze mediageniek zijn, niet zo zeer omdat ze Frans zijn. Dat hij zelf een liefhebber is van de Franse keuken is natuurlijk wel mooi mee genomen. Dat heeft MvN zelf wel eens aangegeven, dat de vaste gasten die wat interessants te vertellen hebben vooral een vaste gast zijn omdat ze het leuk doen en dat het hem eigenlijk weinig uitmaakt wat hun specialisme is. Case and point, die slangenspecialist en die Nederlandse mediamagnaat in Rusland. Als hij toevallig wel gespecialiseerd zou zijn in de Indische keuken en hij een leuk kookprogramma zou presenteren of eens voor een itempje in een ander programma het leuk deed dan zou hij daar regelmatig over de Indische keuken hebben mogen spreken.
Toch denk ik dat MvN wat beter zijn best zou mogen doen en zelf proactief zou kunnen zoeken naar een goede vegetarische kok die wel wat bijzonders kan en die het leuk kan vertellen. Het zou inderdaad passen bij de VARA die zo graag progressief wil ogen.
Die progressiviteit van de VARA op dat gebied valt wel mee hoor. Je kunt je vast nog wel dat experiment herinneren waarbij de kantine van VARA, VPRO en NTR een week lang enkel een volledig vegetarisch aanbod hadden. Nou daar waren de medewerkers boos om, die konden daar geen begrip voor opbrengen, ookal was het maar voor een week. Nee wat eten betreft valt dat vies tegen. Wat ik bijvoorbeeld eerder een gemiste kans vind, is dat een zender als 24Kitchen geen vegetarische kookshow heeft. Ze hebben genoeg mensen binnen de gelederen die dat zouden kunnen maken (denk aan Andy MacDonald bijvoorbeeld). Omdat het toch 24 uur per dag koken is, is het ook veel makkelijker om het aanbod te verbreden binnen het kookprogrammaconcept, lijkt me.
quote:
Sowieso merk ik dat erg weinig restaurants uit de voeten kunnen met vegetarische gerechten, de meeste restaurants komen anno 2014 nog steeds niet verder dan het vlees weglaten. :N
Dat dat zoiets is voor vegetariërs als dat het is voor vleeseters om hetzelfde gerecht zonder vlees te eten begrijpen ze niet, dat ook een vegetariër behoefte heeft aan meer verschillende smaken, wat hartigs en een beet en dat dit ook met goede vervangingen kan worden gerealiseerd begrijpen ze niet. Zolang de vegetariërs met groepen gaan eten waarin minstens 1 vleeseter zit die luidkeels protesteert als er geen bijzondere vleeskaart is blijft het amateurisme vrees ik. Er zijn genoeg vegetariërs maar het is zoals met groepen waarin rokers zitten, de rokers winnen het altijd, zelfs als ze in de minderheid zijn.
Dat is een ander punt, maar daar heb je wel gelijk in. Hoewel de vegetarische opties op een kaart ook meestal wel verraden of de rest van het menu (dus vlees en vis) de moeite waard is. Er zijn ontzettend veel restaurants met een eetcafemenu. Waarbij het alleen vlees is waar het gerecht om draait en je mazzel hebt als de groente die erbij wordt geserveerd niet uit een potje of blikje komt. Ik ken zelfs mensen die de keuze of ze ergens willen eten er ook vanaf laten hangen of ze vegetarische opties meer zijn dan enkel een maaltijdsalade geitenkaas, ookal zijn ze helemaal niet van plan om vegetarisch te gaan eten.

Ik kook zelf ook voor groepen en ik probeer altijd een gerecht samen te stellen waar alles een beetje in terugkomt. Dus niet alleen koolhydraten en eiwitten, maar ook alle smaken en texturen. Het moet een geheel zijn, maar niet bij iedere hap het zelfde. Daar moet nog best over worden nagedacht en ik verwacht van een chefkok toch ook op z'n minst dat zo iemand heeft nagedacht over alle ingrediënten op het menu.
  zondag 2 maart 2014 @ 12:10:24 #267
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_137301392
Ik zou gisteren uit eten gaan bij 100% Veggie, waren ze dicht -O-. Nou ja, die blijft op mn lijstje voorlopig want het lijkt mij wel echt heel leuk om daar eens te eten :). Ik zat mij al helemaal te verheugen op een lekkere thali :9

Overigens mijd ik tegenwoordig restaurants die een maaltijdsalade geitenkaas aanbieden. Gewoon, omdat het inmiddels het meest on-orginele stukje voer is wat je een vegetariër neer kunt zetten en vaak niet eens lekker :N Maak wel een uitzondering voor restaurants die wel wat origineels durven doen ermee. Zo heb ik een keer croutons gevuld met geitenkaas en een of ander fruitig abrikozenprutje gehad. Dat was wel lekker.
  vrijdag 14 maart 2014 @ 15:35:47 #268
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_137733788
Ik wil in april meedoen aan de veganchallenge. Ik kan weinig info vinden maar mijn idee is om 2 dagen per week volledig vegan te eten. Daarnaast eet ik sowieso al minstens eens per week vegetarisch dus dat scheelt toch weer.
Mijn struikelblok is echt brood. Ik ben gek op brood. En dat eet ik meestal met kipfilet of smeerkaas. Daar moet een alternatief voor komen wat wel mager is. Dus geen 4 boterhammen met pindakaas (ben aan het afvallen),
Hummus kan ik wel weer eens proberen, vond het nooit echt superlekker. Maar die dingen van Tartex, is dat het waard te halen? En anders? Avocado vind ik ook smerig :P
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 14 maart 2014 @ 15:38:22 #269
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_137733873
Er komt een deze dagen een ebook uit van de groene meisjes, vegan ontbijtrecepten. Ze hebben ook veel andere vegan-tips op de blog staan
pi_137734672
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 15:35 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik wil in april meedoen aan de veganchallenge. Ik kan weinig info vinden maar mijn idee is om 2 dagen per week volledig vegan te eten. Daarnaast eet ik sowieso al minstens eens per week vegetarisch dus dat scheelt toch weer.
Mijn struikelblok is echt brood. Ik ben gek op brood. En dat eet ik meestal met kipfilet of smeerkaas. Daar moet een alternatief voor komen wat wel mager is. Dus geen 4 boterhammen met pindakaas (ben aan het afvallen),
Hummus kan ik wel weer eens proberen, vond het nooit echt superlekker. Maar die dingen van Tartex, is dat het waard te halen? En anders? Avocado vind ik ook smerig :P
Tartex met champignons is lekker :Y

Advocado is lekker door een Smoothie trouwens... maakt het lekker romig :9
pi_137735882
Ik eet de laatste tijd steeds vaker vegetarisch. Vaker wel dan niet. Ben gek op Indiase curry's met groente en/of paneer dus die maak ik regelmatig. Bijv bloemkool, wortel en erwten, of spinazie, en natuurlijk linzen. En nu heb ik ook een Indiase winkel in de buurt ontdekt die allerlei fantastische diepvries-producten uit India heeft, zoals nan of paratha (plain of gevuld met groente). Nan is wat mij betreft het allerlekkerste brood dat er is, en paratha is superlekker als ontbijt. Even opwarmen in de koekepan, pickles en yoghurt erbij, smullen maar. :9

Veganistisch eten gaat me nog steeds te ver. Zuivel (yoghurt, boter) en ei is te lekker om te laten staan.
pi_137773405
De Makkelijkste en Snelste Spaghetti ooit! én nog lekker ook natuurlijk...

Voor 2 personen

2 groene pepertje in ringetjes snijden
2 of 3 verse teentjes knoflook uitpersen of kleinsnijden
Verse Basilicum kleinsnijden
Tomaatjes in partjes snijden



Spaghetti koken in water met een flinke scheut olijfolie erbij, afgieten en uit laten lekken in
vergiet.

Olijfolie in dezelfde pan als waar je spaghetti in hebt gekookt, dan pepertjes even laten bakken,
knoflook erbij, dan de gare spaghetti erbij en alles flink door elkaar roeren, dan de basilicum
en tomaatjes erbij, nog even roeren, tomaatjes worden zo ook een beetje warm en klaar is Kees!





Goed receptje voor als je eens geen zin hebt om te koken of zoals bij bij het geval vandaag, als
je gootsteen is verstopt en je zo weinig mogelijk afwas wilt hebben :')
pi_137774138
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De Makkelijkste en Snelste Spaghetti ooit! én nog lekker ook natuurlijk...

Voor 2 personen

2 groene pepertje in ringetjes snijden
2 of 3 verse teentjes knoflook uitpersen of kleinsnijden
Verse Basilicum kleinsnijden
Tomaatjes in partjes snijden

[ afbeelding ]

Spaghetti koken in water met een flinke scheut olijfolie erbij, afgieten en uit laten lekken in
vergiet.

Olijfolie in dezelfde pan als waar je spaghetti in hebt gekookt, dan pepertjes even laten bakken,
knoflook erbij, dan de gare spaghetti erbij en alles flink door elkaar roeren, dan de basilicum
en tomaatjes erbij, nog even roeren, tomaatjes worden zo ook een beetje warm en klaar is Kees!

[ afbeelding ]



Goed receptje voor als je eens geen zin hebt om te koken of zoals bij bij het geval vandaag, als
je gootsteen is verstopt en je zo weinig mogelijk afwas wilt hebben :')
Mooi, lekker, gave foto's! O+

Zelf ben ik een liefhebber van (blauw)kaas, dat zou ik hier in mengen. :9
pi_137774363
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Mooi, lekker, gave foto's! O+

Zelf ben ik een liefhebber van (blauw)kaas, dat zou ik hier in mengen. :9
Kan heel goed denk ik !

Het was érrug lekker in elk geval :D
pi_137775424
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De Makkelijkste en Snelste Spaghetti ooit! én nog lekker ook natuurlijk...

Voor 2 personen

2 groene pepertje in ringetjes snijden
2 of 3 verse teentjes knoflook uitpersen of kleinsnijden
Verse Basilicum kleinsnijden
Tomaatjes in partjes snijden

[ afbeelding ]

Spaghetti koken in water met een flinke scheut olijfolie erbij, afgieten en uit laten lekken in
vergiet.

Olijfolie in dezelfde pan als waar je spaghetti in hebt gekookt, dan pepertjes even laten bakken,
knoflook erbij, dan de gare spaghetti erbij en alles flink door elkaar roeren, dan de basilicum
en tomaatjes erbij, nog even roeren, tomaatjes worden zo ook een beetje warm en klaar is Kees!

[ afbeelding ]



Goed receptje voor als je eens geen zin hebt om te koken of zoals bij bij het geval vandaag, als
je gootsteen is verstopt en je zo weinig mogelijk afwas wilt hebben :')
Leuk, dat ga ik eens maken! En tof met foto's er bij zo O+
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:48:04 #276
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137775973
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 11:02 schreef Vork het volgende:

[..]

Die progressiviteit van de VARA op dat gebied valt wel mee hoor. Je kunt je vast nog wel dat experiment herinneren waarbij de kantine van VARA, VPRO en NTR een week lang enkel een volledig vegetarisch aanbod hadden. Nou daar waren de medewerkers boos om, die konden daar geen begrip voor opbrengen, ookal was het maar voor een week. Nee wat eten betreft valt dat vies tegen. Wat ik bijvoorbeeld eerder een gemiste kans vind, is dat een zender als 24Kitchen geen vegetarische kookshow heeft. Ze hebben genoeg mensen binnen de gelederen die dat zouden kunnen maken (denk aan Andy MacDonald bijvoorbeeld). Omdat het toch 24 uur per dag koken is, is het ook veel makkelijker om het aanbod te verbreden binnen het kookprogrammaconcept, lijkt me.

Vleesnochvis bedoel je? Natuurlijk werden die mensen boos, ik zou ook boos worden als iemand met een opgeheven vingertje zou besluiten dat er de hele week alleen nog maar dit en dat op het menu staat want dat is zo goed voor je. Of het nou vega-spul is of pannekoeken maakt niet uit.
pi_137776302
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Leuk, dat ga ik eens maken! En tof met foto's er bij zo O+
Ik zal er vaker aan proberen te denken om eens een fotootje te maken ;)
pi_137777126
Op 5 april is er hier in het muziekcentrum een vegadate-avond. Ik ben single. Ik ga :7
pi_137778030
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:14 schreef douche-eendje het volgende:
Op 5 april is er hier in het muziekcentrum een vegadate-avond. Ik ben single. Ik ga :7
Een leuke Veganist is nooit weg! :D
pi_137779908
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:34 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Een leuke Veganist is nooit weg! :D
Vegetariër is ook prima hoor :P
pi_137779955
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 21:16 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Vegetariër is ook prima hoor :P
Welja, we kijken niet zo nauw... Flexitariër is ook best :P
pi_137785177
Niet te hoge eisen hebben etc.
  zondag 16 maart 2014 @ 01:19:59 #283
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137788825
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De Makkelijkste en Snelste Spaghetti ooit! én nog lekker ook natuurlijk...

Voor 2 personen

2 groene pepertje in ringetjes snijden
2 of 3 verse teentjes knoflook uitpersen of kleinsnijden
Verse Basilicum kleinsnijden
Tomaatjes in partjes snijden

[ afbeelding ]

Spaghetti koken in water met een flinke scheut olijfolie erbij, afgieten en uit laten lekken in
vergiet.

Olijfolie in dezelfde pan als waar je spaghetti in hebt gekookt, dan pepertjes even laten bakken,
knoflook erbij, dan de gare spaghetti erbij en alles flink door elkaar roeren, dan de basilicum
en tomaatjes erbij, nog even roeren, tomaatjes worden zo ook een beetje warm en klaar is Kees!

[ afbeelding ]



Goed receptje voor als je eens geen zin hebt om te koken of zoals bij bij het geval vandaag, als
je gootsteen is verstopt en je zo weinig mogelijk afwas wilt hebben :')
Je moet er dan wel nog een vleesvervanging bij doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137792614
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet er dan wel nog een vleesvervanging bij doen.
Waarom? Je kan toch ook 's middags of 's morgens iets met ei of kaas eten?
Je eet toch ook niet 3x er dag vlees?
  zondag 16 maart 2014 @ 17:09:14 #285
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137804977
Ik denk dat je met alleen kaas of ei op een hele dag veel te weinig binnen krijgt van bepaalde stoffen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137805261
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat je met alleen kaas of ei op een hele dag veel te weinig binnen krijgt van bepaalde stoffen.
Je eet toch niet 30 dagen per maand deze maaltijd?
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_137805277
Maar wie eet er nou de hele dag alleen maar kaas en ei?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:01:33 #288
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_137999760
quote:
10s.gif Op zondag 16 maart 2014 17:16 schreef thenxero het volgende:
Maar wie eet er nou de hele dag alleen maar kaas en ei?
Hij bedoelt in plaats van vlees denk ik.
pi_138000701
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2014 17:16 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Je eet toch niet 30 dagen per maand deze maaltijd?
Soms word ik een beetje moe van Bram :'(
pi_138003763
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Soms word ik een beetje moe van Bram :'(
Dat krijg je als je 30 dagen per maand hetzelfde eet.
pi_138006129
quote:
8s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat krijg je als je 30 dagen per maand hetzelfde eet.
mja... sorry, weinig inspiratie -O-
  zaterdag 22 maart 2014 @ 14:45:55 #292
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_138041023
Dit heb ik van de week gemaakt, het was me toch lekker! Aanrader dus!
http://www.ah.nl/allerhan(...)-thai-met-tofu-en-ei
L'Enfer, c'est les autres.
pi_138043291
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 14:45 schreef Maria2.0 het volgende:
Dit heb ik van de week gemaakt, het was me toch lekker! Aanrader dus!
http://www.ah.nl/allerhan(...)-thai-met-tofu-en-ei
Ziet er lekker uit! :Y
pi_138046312
Net gemaakt en geen foto gemaakt :@ sorry ik had het al half op toen ik eraan dacht :')

Vezelrijke Macaroni (Honig) koken (2 personen)

Nodig:
Macaroni
Olijfolie
Uien
(Kastanje)champignons
Tomaten
Basilicum

eventueel; pastakaas

lijfolie in grote hapjespan, 3 uien snipperen (waren een beetje kleine uien, dus vandaar drie)
en in pan gooien, zachtjes aan laten fruiten (niet bakken!)

(1/2 bakje) kastanjechampignons in partjes snijden en in de pan bij de uitjes doen.
Samen lekker even laten sudderen, kan je ondertussen een paar tomaatjes in stukjes
snijden en een beetje verse Basilicum fijnsnijden.

Als de uien en champignons goed zijn dan doe je de stukjes tomaat erbij, even door elkaar roeren
dan, de Macaroni erbij en even goed alles door elkaar blijven husselen, op het laatst pas de basilicum
erbij doen.

Doe op je bord en strooi er (al je wil) pastakaas over, dat smelt er lekker doorheen :P

Deze is erg lekker... http://www.arla.nl/produc(...)llo-pasta-pamellano/
pi_148410086
Hallo :)

Ik ga morgen een vegetarische lasagne klaarmaken. Hebben jullie nog een mooi recept daarvoor? Internet zit met 10.000 recepten, en zie de bomen door het bos niet meer. ;(
pi_148420748
Deze http://www.jamieoliver.co(...)-and-tomato-lasagne/ van Jamie Oliver is lekker, is wel wat meer werk.

Als je wat makkelijker wil kan je ook een simpele rode saus maken (zoals pastasaus) en een witte saus (een roux met melk en kaas).

Dan rode saus onderop, lasagnevellen, witte saus, rode saus, lasagnevellen, witte saus, rode saus, geraspte kaas. (evt zonnebloempitten of nootjes kan er nog bovenop)
And the druids turn to stone...
  donderdag 8 januari 2015 @ 08:40:02 #297
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_148457048
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 11:42 schreef Panthera1984 het volgende:
Deze http://www.jamieoliver.co(...)-and-tomato-lasagne/ van Jamie Oliver is lekker, is wel wat meer werk.

Als je wat makkelijker wil kan je ook een simpele rode saus maken (zoals pastasaus) en een witte saus (een roux met melk en kaas).

Dan rode saus onderop, lasagnevellen, witte saus, rode saus, lasagnevellen, witte saus, rode saus, geraspte kaas. (evt zonnebloempitten of nootjes kan er nog bovenop)
zoiets had ik laatst ook gedaan, en dan ook nog linzen door de saus. Verrassend lekker! (Wel goed afspoelen als je ze uit blik gebruikt)
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_148472804
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:01 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hij bedoelt in plaats van vlees denk ik.
No shit. :)
Gelukkig begrijpt iemand het nog. ^O^

Ik word trouwens moe van simpleminded vegetariërs/veganisten die verkeerde adviezen geven aan beginnende vegetariërs. Voeding is niet simpel, dat is nu eenmaal hoe het werkt. Iedereen moet voor zichzelf weten wat hij doet maar geef mensen en in het bijzonder beginnende vegetariërs en mensen die overwegen om vegetarisch te gaan eten alsjeblieft geen verkeerd advies.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148472914
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 11:42 schreef Panthera1984 het volgende:
Deze http://www.jamieoliver.co(...)-and-tomato-lasagne/ van Jamie Oliver is lekker, is wel wat meer werk.

Als je wat makkelijker wil kan je ook een simpele rode saus maken (zoals pastasaus) en een witte saus (een roux met melk en kaas).

Dan rode saus onderop, lasagnevellen, witte saus, rode saus, lasagnevellen, witte saus, rode saus, geraspte kaas. (evt zonnebloempitten of nootjes kan er nog bovenop)
Thanks voor het antwoord. Ik heb uiteindelijk toch een ander recept van het internet geplukt met wortels, gepelde tomaten, ui, knoflook, paprika, crougette en aubergine. Saus is niet helemaal gelukt, maar de gasten vonden het lekker (ikzelf vond het niet echt super :') ). ^O^
pi_148472983
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:40 schreef Etsu het volgende:

[..]

Thanks voor het antwoord. Ik heb uiteindelijk toch een ander recept van het internet geplukt met wortels, gepelde tomaten, ui, knoflook, paprika, crougette en aubergine. Saus is niet helemaal gelukt, maar de gasten vonden het lekker (ikzelf vond het niet echt super :') ). ^O^
Iets hartigs er bij (een vegetarische vervanging, noten, ...) zou het mi. al veel lekkerder maken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_151444289
Tijd voor een nieuw topic.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')