Ja, maar thuis kan ik voor een tientje voor 4 man koken. Als ik in een hotel moet overnachten dan haal ik naar misschien net een pizza margarita voor.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je thuis zou zijn moet je ook eten toch?
Je eet voor 125,- en het kost je prive 25,-. Ik zie het probleem niet. Je zou ook voor 62,50 kunnen eten, dan kost het je prive nog maar 12,50.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:47 schreef Coelho het volgende:
Ja, maar thuis kan ik voor een tientje voor 4 man koken. Als ik in een hotel moet overnachten dan haal ik naar misschien net een pizza margarita voor.
Of dat schappelijk is of niet, dat is een andere discussie. Waar het me om gaat is dat er dus blijkbaar niet zoiets bestaat als pass through costs.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je eet voor 125,- en het kost je prive 25,-. Ik zie het probleem niet. Je zou ook voor 62,50 kunnen eten, dan kost het je prive nog maar 12,50.
Oftewel, je hebt het zelf in de hand.
Jawel, maar jij wil kosten die je thuis ook zou hebben, ook nog eens aftrekbaar hebben. En ja, thuis kun je voor 10,- koken, maar kun je dat vergelijken met een diner van 125,- ? Vast niet. En zo ja, dat anderhalf uur dat je dan staat te koken, reken je dat ook mee? Vast ook niet.quote:Op dinsdag 12 november 2013 23:11 schreef Coelho het volgende:
Of dat schappelijk is of niet, dat is een andere discussie. Waar het me om gaat is dat er dus blijkbaar niet zoiets bestaat als pass through costs.
Je kunt de bonnetjes toch helemaal uit je boekhouding houden? Alles op naam van je opdrachtgever laten zetten en het zelf (privé) hooguit voorschieten. Of mag dat niet?quote:Op dinsdag 12 november 2013 23:11 schreef Coelho het volgende:
[..]
Of dat schappelijk is of niet, dat is een andere discussie. Waar het me om gaat is dat er dus blijkbaar niet zoiets bestaat als pass through costs.
Maak je van de bonnen een factuur of dien je een declaratieformulier in?quote:Op dinsdag 12 november 2013 21:51 schreef Coelho het volgende:
Ik ben regelmatig een dag of enkele dagen van huis voor een klant. Voorheen (lees: loondienst) gingen de bonnetjes naar de opdrachtgever die ze als declaraties weer aan me overmaakte. Netto resultaat is dus ¤0,-
Echter nu schijn ik er op toe te leggen volgens mijn accountant, want voor elke ¤121 incl. BTW aan bijvoorbeeld maaltijden mag ik slechts 73,5% van ¤100 opvoeren als kosten en bovendien krijg ik de BTW niet terug. Daar kan ik dan wel ¤121 inkomsten tegenover zetten (de declaratie), maar 121-73=48x52% = ¤25 kosten voor eigen rekening.
Ik zou graag kosten één op één wegstrepen tegen declaraties, ik haal er tenslotte geen voordeel uit. Of is dat überhaupt niet mogelijk?
Ik moet een declaratieformulier invullen en laten ondertekenen voor akkoord, en deze dan samen met de bonnen en een factuur ter grootte van het declaratieformulier naar de betaalafdeling sturen (hoe complex kun je het maken).quote:Op woensdag 13 november 2013 18:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maak je van de bonnen een factuur of dien je een declaratieformulier in?
Probeer dan of je het als doorlopende posten kunt verantwoorden.quote:Op donderdag 14 november 2013 01:25 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik moet een declaratieformulier invullen en laten ondertekenen voor akkoord, en deze dan samen met de bonnen en een factuur ter grootte van het declaratieformulier naar de betaalafdeling sturen (hoe complex kun je het maken).
Dat klinkt als een mogelijkheid. Ik ga me er eens in verdiepen. Dank!quote:Op donderdag 14 november 2013 22:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Probeer dan of je het als doorlopende posten kunt verantwoorden.
Is een grijs gebied, dat geef ik toe. Maar ik zou het aandurven om het standpunt in te nemen dat het kosten zijn die je maakt/voorschiet voor de opdrachtgever.
Dan heb je geen probleem met BTW en beperkte aftrekbaarheid.
En wat de bijtelling van 26,5% betreft: voor de uiteindelijke belastingdruk kan je hier ook nog de factor 86% op los laten. Scheelt toch weer een paar euro mocht het grijze gebied je te donker zijn.quote:Op donderdag 14 november 2013 23:18 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dat klinkt als een mogelijkheid. Ik ga me er eens in verdiepen. Dank!
Ja ik doe programmeerwerk als ZZP-er. Maar dat soort dingen moet je bespreken met diegene waar je mee werkt, die heeft daar als het goed is wel een idee over.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Iemand ervaring in dingen laten programeren? Ben nu bezig met een projectje waar redelijk wat programmeerwerk in zit.
Nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik denk zelf aan code volledig krijgen en het auteursrecht over laten dragen?
Weet je wat er gebruikelijk is? Of verschilt het echt heel veel per cliënt?quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:04 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ja ik doe programmeerwerk als ZZP-er. Maar dat soort dingen moet je bespreken met diegene waar je mee werkt, die heeft daar als het goed is wel een idee over.
In principe mag je gewoon dezelfde naam hanteren, totdat ze je aanklagen. Maar goed, een uitzendbureau en een stichting administratiekantoor lijkt me niet heel boeiend. Was Hoorn ook een voorbeeld of woon je daar echt?quote:Op donderdag 21 november 2013 23:52 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Ik ben aan het kijken om iets part time voor mezelf op te zetten. Ik werk bij een winkel en zie een bepaalde behoefte bij sommige mensen die ik zou kunnen vervullen die mijn werkgever niet biedt. De dienst die ik zal aanbieden zal vooral in hulpverlening en wat kleine verkopen zitten(richting detailhandel/techniek). Nu heb ik een domein geregistreerd dat ongeveer zo luidt:
-AdhominemHoorn.nl
Nu zitten er in dezelfde regio twee bedrijven: Adhominem Uitzendbureau en Stichting Administratiekantoor Adhominem.
Ik heb al gekeken naar handelsnamen ed. op de KvK-site, ik denk dat ik hier weinig problemen mee kan krijgen want ik zit in een andere branche, tevens zijn de websites ed. van twee bovengenoemde niet echt up to date... De namen van de twee websites luiden ongeveer zo: AHU.nl en de ander lijkt er in de verste verte niet op..
Iemand een idee waar ik nog op moet letten en of dit problemen kan opleveren?
Bvd.
De marges zijn in veel branches inderdaad erg laag, maar er staan ook lagere kosten tegenover. Of de concurrentie killing is, hang af van hoe je het aanpakt. Ik heb in elk geval wel geleerd dat het hebben van een goed draaiende webshop gewoon een dik gevulde dagtaak is. En dan heb ik het vooral over het up-to-date houden van je site, werken aan je vindbaarheid, etc.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:00 schreef Kandijfijn het volgende:
Ben ik trouwens de enige zonder webshop hier? Het idee trekt me ergens wel maar de marges en concurrentie lijken me echt killing.
Nee, ik heb ook geen webshop.quote:Op vrijdag 22 november 2013 21:00 schreef Kandijfijn het volgende:
Ben ik trouwens de enige zonder webshop hier? Het idee trekt me ergens wel maar de marges en concurrentie lijken me echt killing.
Ja kijk dat dacht ik dus al, bedankt voor de info! En Hoorn was een voorbeeld, de naam bestaat wel uit iets Grieks(of latijns oid.) + plaats van dienstverleningquote:Op vrijdag 22 november 2013 19:53 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
In principe mag je gewoon dezelfde naam hanteren, totdat ze je aanklagen. Maar goed, een uitzendbureau en een stichting administratiekantoor lijkt me niet heel boeiend. Was Hoorn ook een voorbeeld of woon je daar echt?
Verschilt maar zover ik weet behouden veel bedrijven auteursrecht, bijvoorbeeld door een servicepakket waarbij de website en/of applicatie gehost wordt op een server die wordt onderhouden door de ontwikkelaar.quote:Op vrijdag 22 november 2013 18:47 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Weet je wat er gebruikelijk is? Of verschilt het echt heel veel per cliënt?
Toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Het pakket geeft aan dat ik een bepaald bedrag aan inkomsten heb, hetgeen ik dus eigenlijk nog niet heb ontvangen.quote:Een gemaakte factuur is direct geldig
Let op dat een factuur die gemaakt is ook direct meetelt voor de omzetbelasting. Als je op 30 september voor 25.000 euro aan facturen kunt maken en deze worden pas in de eerste week van november betaald (zie punt 1) dan moet je de Belastingdienst 4.750 (het BTW bedrag over de 25.000) voorschieten.
Het klopt; je moet de factuurdatum aanhouden.quote:Op zondag 24 november 2013 18:12 schreef Flitskikker het volgende:
Hallo, ik heb een korte vraag waar ik niet zo snel een duidelijk antwoord op kan vinden.
Ik heb deze maand een factuur verzonden naar een klant. Deze factuur is nog niet betaald.
Toch wordt in mijn nieuwe boekhoudpakket het gefactureerde bedrag onder de inkomsten voor deze maand weergegeven. Ik vraag mij af of dit klopt.
Ik heb dit op internet gevonden:
[..]
Toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Het pakket geeft aan dat ik een bepaald bedrag aan inkomsten heb, hetgeen ik dus eigenlijk nog niet heb ontvangen.
Kunnen jullie hier mij wat over vertellen?
Nee, de leverdatum is leidend.quote:Op zondag 24 november 2013 18:14 schreef Kluis het volgende:
[..]
Het klopt; je moet de factuurdatum aanhouden.
quote:Op zondag 24 november 2013 18:14 schreef Kluis het volgende:
[..]
Het klopt; je moet de factuurdatum aanhouden.
De dienst is geleverd en de factuur is al verzonden (beide deze maand).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |