abonnement Unibet Coolblue
pi_132544458
Ik heb een ORV die verpand is aan mijn hypotheek. Bekende verhaal, keert uit na afloop van de hypotheekperiode of bij eerder overlijden van ondergetekende.
Nu staat deze alleen op mijn naam en is mijn vriendin die kort geleden mijn ger. partner werd alleen door gemeenschap van goederen bij deze hypotheek en ORV betrokken. Ik wilde de ORV graag uitbreiden dat ook bij haar overlijden het volledige bedrag uitgekeerd wordt.
Het gaat om 160.000 euro. Inmiddels is zo'n 25.000 gespaard (er resteert nog 27 jaar)
Nu is de geboden optie: uitbreiding voor een kleine 9 euro pm komende 21 jaar (en 27 gedekt).
Alternatief waar ik aan dacht met ongeveer dezelfde kosten: evenredige OVR (niet verpand) van circa 80.000/90.000.
Wat is de beste optie?
Reden van uitbreiding van de ORV/extra ORV is financiële zekerheid. TS en partner breiden het aantal mensen op deze aardbol binnenkort uit en dan is het wegvallen van 1 vd 2 ook financieel gezien 'zwaar' (emotioneel ook).

(En wees nou niet flauw met geintjes als TS wil cashen...)
Edit: Ik heb om wat voor reden dan maar ook OVR ipv ORV geschreven, bedankt voor de hint Hallmark, kan de titel helaas niet aanpassen

[ Bericht 3% gewijzigd door keko op 25-10-2013 12:09:02 ]
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:07:32 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132544607
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:02 schreef keko het volgende:
Nu is de geboden optie: uitbreiding voor een kleine 9 euro pm komende 21 jaar (en 27 gedekt).
Is de uitbreiding 9 euro per maand extra? Of ben je dan in totaal per maand 9 euro kwijt?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_132544741
9 extra
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:50:57 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132545675
Wat is het dan in totaal? Daar zou ik naar kijken.

Ter vergelijking: mijn vriendin heeft pas een ORV afgesloten voor een ton, op mijn leven, voor 5,xx euro per maand. Dat is wel met een annuitair aflopende uitkering over de looptijd (30 jaar) maar dat lijkt me sowieso een goed idee als het verpand is.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:08:10 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132546162
Wat is het voordeel van het verpanden aan een hypotheek?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:11:10 #6
414627 Waters
Perfect Sense
pi_132546244
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:02 schreef keko het volgende:
Ik heb een ORV die verpand is aan mijn hypotheek. Bekende verhaal, keert uit na afloop van de hypotheekperiode of bij eerder overlijden van ondergetekende.
Wat je beschrijft is niet een ORV, maar een gemengde verzekering (bijvoorbeeld een spaarverzekering). Een ORV keert alleen uit bij overlijden.

Bovenstaande stukje theorie is niet belerend bedoeld, maar het is mij nu niet duidelijk of je alleen een extra bedrag wilt ontvangen in geval van overlijden van één van jullie beiden of dat je dat zelfde bedrag ook aan het eind van de looptijd wilt ontvangen. Dat laatste zal namelijk niet zomaar gaan.

Als het om een extra bedrag alleen bij overlijden gaat, dan is het nog handig om te weten wat je met dat bedrag wilt (kunnen) doen. Aflossen op de hypotheek? Of als buffer achter de hand (kosten die me de nieuwe aardbewoner te maken hebben)? Of voor specifieke dingen zoals minder kunnen werken voor de achterblijvende partner?
pi_132547905
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 13:11 schreef Waters het volgende:

[..]

Wat je beschrijft is niet een ORV, maar een gemengde verzekering (bijvoorbeeld een spaarverzekering). Een ORV keert alleen uit bij overlijden.

Bovenstaande stukje theorie is niet belerend bedoeld, maar het is mij nu niet duidelijk of je alleen een extra bedrag wilt ontvangen in geval van overlijden van één van jullie beiden of dat je dat zelfde bedrag ook aan het eind van de looptijd wilt ontvangen. Dat laatste zal namelijk niet zomaar gaan.

Als het om een extra bedrag alleen bij overlijden gaat, dan is het nog handig om te weten wat je met dat bedrag wilt (kunnen) doen. Aflossen op de hypotheek? Of als buffer achter de hand (kosten die me de nieuwe aardbewoner te maken hebben)? Of voor specifieke dingen zoals minder kunnen werken voor de achterblijvende partner?
Die gemengde verzekering is er sowieso (thnx voor de verbetering, ik ben alleen maar blij met hulp). Dus ervan uitgaande dat ik niet overlijd, dan heb ik over 27 jaar die 160k bij elkaar gespaard. In het geval van mijn voortijdig overlijden komt die 160k sowieso beschikbaar. Ik vraag me gewoon af wat praktischer is. Overlijdt mijn vriendin en zit ze mee in 'mijn' polis, heb ik geen omkijken meer naar die hypotheeklasten. Zit ze niet in mijn polis, kan ik deels aflossen (binnen de boetevrije regels), maar afhankelijk van het moment zelf meer overhouden. Stel zij komt laat te overlijden in de polistijd, is dat een winst voor mij (hypotheek grotendeels afbetaald met 'eigen premies + extra uitbetaling van haar ORV). Als het vroeg in de polistijd gebeurt, is die hypotheek verre van afbetaald, maar heb ik wel een redelijk bedrag beschikbaar als buffer.
Ik kan me moeilijk voorstellen wat ik precies zou gaan doen in die situatie en kan dus geen hard antwoord geven.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:36:16 #8
414627 Waters
Perfect Sense
pi_132548543
Misschien is het dan wel goed om eerst eens samen te overleggen wat er allemaal wel/niet zou gebeuren als één van jullie komt te overlijden. Dus bijvoorbeeld:
* wil de achterblijver in dit huis blijven wonen?
* gaat de achterblijver minder werken ivm zorg voor jullie kind?

Dat soort afwegingen plus wat cijfers (werken jullie allebei? Zo ja, is er verschil in jullie inkomen? is er nabestaandenpensioen/wezenpensioen en hoeveel?) geeft je een eerste idee over wat voor uitkering je zou willen ontvangen bij overlijden van je vrouw. En misschien kom je tot de conclusie dat bij jouw overlijden er ook meer/minder verzekerd moet worden.

Voordeel van het veranderen van de bestaande verpande verzekering kan zijn dat dat goedkoper is dan een nieuwe afsluiten. Nadeel is dat je dan geen keuze hebt wat je met het uitgekeerde bedrag wilt doen, dat wordt als aflossing op de hypotheek gebruikt (en in flexibiliteit zit dan het voordeel van de losse verzekering mogelijk).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')