abonnement Unibet Coolblue
pi_134163047
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:33 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik ga eerst een knol schoonborstelen, in plakken snijden en bakken in boter. Ik wil dat eerst puur proeven.
als je ze kort kookt laat de schil makkelijk los. Scheelt een boel gepruts met schillen.
pi_134180628
Ik heb een kilo mosselen gekregen, en die moeten vandaag op. Heeft er nog iemand een goed recept? Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, wat ik wel ongeveer weet (zonder google):

-Spoelen, kijken of ze allemaal dicht zijn. Anders even kloppen en als ze dan niet dicht gaan: weggooien
-Boter, prei, wortel, ui, knolselderij, peper (geen zout?) in pan
-5 minuten koken met deksel erop
-Mosterdsausje van kookvocht maken
  donderdag 12 december 2013 @ 10:56:49 #203
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134182853
quote:
5s.gif Op woensdag 11 december 2013 17:11 schreef Aad_Straat het volgende:
Goedemiddag lieve mensen,

Ik was vandaag bij de Aziatische supermarkt in Beverwijk (altijd weer een feest). Nu heb ik deze keer onder andere een flesje Szechuanpeperolie gehaald. Ik had ergens in mijn hoofd zitten dat dit een interessant product was. Nu vraag ik me af wat ik er allemaal mee kan. Ik heb het even geproefd en vond het een interessante smaak hebben. Op internet lees ik dat men het met van alles combineert, dus daar word ik ook weinig wijzer van. Heeft iemand wat ideeën om mij met dit ingrediënt op weg te helpen?
Dat is net als sesamolie een olie die je niet gebruikt om in te bakken maar om op het laatst je gerecht mee op smaak te maken. Dus je wokt iets en vlak voor het serveren druppel je er een theelepeltje olie over. Of meer.

Volgens mij ook lekker in aardpeersoep of zo. Van die dingen.
pi_134183616
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:01 schreef NutKees het volgende:
Ik heb een kilo mosselen gekregen, en die moeten vandaag op. Heeft er nog iemand een goed recept? Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, wat ik wel ongeveer weet (zonder google):

-Spoelen, kijken of ze allemaal dicht zijn. Anders even kloppen en als ze dan niet dicht gaan: weggooien
-Boter, prei, wortel, ui, knolselderij, peper (geen zout?) in pan
-5 minuten koken met deksel erop
-Mosterdsausje van kookvocht maken
Koken in witte wijn een idee?
pi_134183639
Ik maak voor het eerst van mijn leven sucadelappen, in rode wijn. Is het een probleem dat sommige stukjes van de lappen boven het vocht uitsteken?
pi_134184471
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:01 schreef NutKees het volgende:
Ik heb een kilo mosselen gekregen, en die moeten vandaag op. Heeft er nog iemand een goed recept? Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, wat ik wel ongeveer weet (zonder google):

-Spoelen, kijken of ze allemaal dicht zijn. Anders even kloppen en als ze dan niet dicht gaan: weggooien
Als een mossel zich niet sluit of de schelp gebroken is is hij waarschijnlijk overleden. Dit hoeft geen probleem te zijn, Mosselen kan je rauw, dus levend of gegaard, dus dood eten. Een dode niet bereide mossel bederft wel erg snel.

Als je ze weggooit voorkom je daar mee niet dat je ziek word van mosselen. Shellfish poisoning word veroorzaakt door de gifstoffen van een alg die ook in levende mosselen voorkomt.

quote:
-Boter, prei, wortel, ui, knolselderij, peper (geen zout?) in pan
Zout naar smaak, zelf vind ik het onzin en vind ik ze zout genoeg van zichzelf. Groentes in de pan, even goed aanzetten, mosselen erbij en eventueel afblussen met witte wijn/bier/waar je zin in hebt

quote:
-5 minuten koken met deksel erop
Mosselen kook je tot ze gaar zijn. 5 minuten vind ik erg lang. Te lang is erg zonde ze worden stuiterballen en taai. Tip: pak de grootste pan die je hebt, en kook op het grootste vuur wat je beschikbaar hebt. Het lijkt meer op wokken dan op koken.

quote:
-Mosterdsausje van kookvocht maken
Kookvocht gebruiken kan erg lekker zijn. Nadeel is wel dat er een redelijke kans is dat er zand is achtergebleven in het vocht. En het grootste nadeel is dat terwijl je mosselen klaar zijn (en op zijn lekkerst) je eerst nog een saus moet gaan maken. Ik maak altijd eerst mijn sausen, dek de tafel, schenk de wijn in etc. en maak dan de mosselen af.
eten!!!
pi_134184531
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Ik maak voor het eerst van mijn leven sucadelappen, in rode wijn. Is het een probleem dat sommige stukjes van de lappen boven het vocht uitsteken?
Is niet erg. Probeer het wel zo veel mogelijk te voorkomen. Draai af en toe je vlees even om.
eten!!!
pi_134184532
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:01 schreef NutKees het volgende:
Ik heb een kilo mosselen gekregen, en die moeten vandaag op. Heeft er nog iemand een goed recept? Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, wat ik wel ongeveer weet (zonder google):

-Spoelen, kijken of ze allemaal dicht zijn. Anders even kloppen en als ze dan niet dicht gaan: weggooien
-Boter, prei, wortel, ui, knolselderij, peper (geen zout?) in pan
-5 minuten koken met deksel erop
-Mosterdsausje van kookvocht maken
-Grote pan nemen, want de mosselen gaan open.
- Knoflook, ui, prei, bladselderij, en wortel fruiten in de boter
-bij voorkeur witte peper over de mosselen malen, en flink wat ook
- Mosselen in de pan, witte wijn of droge sherry erbij en vuur omhoog
- Na 2-3 minuten even omschudden
- Na 4-5 minuten even onder de deksel kijken of ze bijna allemaal open zijn.

Zo ja, niet door laten garen. Platte peterselie erover, kan ook in het begin, kan ook beide. Zout hoeft er inderdaad niet meer bij, dat heeft de zee al gedaan. Het kookvocht is wel lekker om een saus van te maken maar dan worden de mosselen koud. Je kunt ze ook in een soepbord serveren met het kookvocht en dan een stukje brood erbij. Je kunt het dan zeven, maar dat hoeft niet, je kunt er creme fraiche doorheen roeren maar dat hoeft niet. Sausje erbij hoeft niet en komt ook niet precies, mayo, yoghurt, knoflook, platte peterselie, bieslook, lente-ui en peper en zout vind ik altijd wel lekker.

Het is allemaal niet ingewikkeld of verfijnd. Het enige wat precies komt is de garing. Als ze te lang koken worden ze ook niet meteen heel vies, maar ze worden wat taai en droog en gaan minder naar de zee smaken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134184865
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:02 schreef janatwork het volgende:

[..]

Is niet erg. Probeer het wel zo veel mogelijk te voorkomen. Draai af en toe je vlees even om.
Bedankt.
  donderdag 12 december 2013 @ 12:15:41 #210
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_134184881
M. b.t. de mosselen:
Alles wat hiervoor al gezegd is, maar dan i.p.v. water/wijn er een goede Belgische triple-bier voor gebruiken om in te koken. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 12 december 2013 @ 12:26:00 #211
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134185153
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:32 schreef Sloggi het volgende:
Ik maak voor het eerst van mijn leven sucadelappen, in rode wijn. Is het een probleem dat sommige stukjes van de lappen boven het vocht uitsteken?
Maak een cartouche: dat is een cirkeltje van bakpapier dat precies in de pan past. Met een gaatje in het midden.



(alleen zijn ze op deze foto dus vergeten het gaatje in het midden te maken. ;) )
pi_134185550
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:26 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Maak een cartouche: dat is een cirkeltje van bakpapier dat precies in de pan past. Met een gaatje in het midden.

[ afbeelding ]

(alleen zijn ze op deze foto dus vergeten het gaatje in het midden te maken. ;) )
Goede tip! En zo precies hoeft het niet. Gewoon een stuk bakpapier vouwen tot een prop, even nat maken, uitvouwen en erop duwen, gaatjes erin en klaar.
eten!!!
pi_134186239
Bedankt voor de mossel tips allemaal ^O^ , ik heb genoeg informatie om er wat lekkers van te maken vanavond!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 12 december 2013 @ 13:41:27 #214
414785 sirdanilot
pi_134187312
Zal ik als Zeeuw eens mosseltips geven? Jullie tips zijn allemaal wel vrij goed hoor overigens.

Je moet natuurlijk kijken: houd ik me aan voedseltradities of juist niet? Wil je de mosselen maken 'zoals het hoort' of sla je dat in de wind? Het is vaak wel verstandig om te weten hoe het hoort, en dus bewuste keuzes te maken als je daar van af wijkt, wat prima kan natuurlijk. Zeker bij de eerste keer mosselen klaarmaken is het leuk om de 'klassieker' te maken, en dan kun je later gaan experimenteren.

- Je moet de mosselen wel voorbereiden. Ga ze allemaal na en borstel ze eventueel een beetje af met een borstel. Open mosselen, mosselen met een gat erin, mosselen die zwaar aanvoelen (slikmosselen) allemaal wegdoen. Probeer pokken (van die witte dingen) een beetje eraf te borstelen, maar goed dat is niet zo heel kritisch. De mosselen moet je dezelfde dag opeten, als dat je ze hebt gekocht.
- Er hoort eigenlijk geen boter bij mosselen. Of je dat nu eigenwijs toch doet is natuurlijk je eigen keuze, maar het hoort niet ;)
- Mosselgroenten zijn prei, wortel, ui, bladselderij (niet te veel), peterselie. Knoflook kan wel maar hoort natuurlijk éigenlijk ook niet, maar het is wel lekker op zich. Of er zout bij moet, daar verschillen de meningen over. Ik vind persoonlijk van niet.
- Een Belgische tripel kan wel bij mosselen, maar een wat mildere smaak krijg je met doodgewone pils. Witte wijn kan ook en doen wij meestal.
- Ik mis bij jullie beschrijvingen de stap van het omschudden van de pan tijdens het koken. Voor een goede garing schud je ze halverwege flink; daarom heb je ook een grote pan nodig. Het deksel blijft te allen tijde op de pan.
- Mosselen die dicht blijven inderdaad weggooien.
- Het kookvocht van de mossel kun je bewaren voor een mosselsoep de volgende dag. Heerlijk !

- De mosselen eet ik vaak met een lege mosselschelp die ik als tang gebruik. Je kunt er brood bij serveren, maar ook friet en mayonaise.

- Overgebleven mosselen kun je uit de schelp halen en bakken !

Ik vind het zelf erg lekker, maar één keer is dan ook genoeg. Dan hoef ik het een maand niet meer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 12 december 2013 @ 14:44:22 #215
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_134189438
Zoals het hoort? (braaksmiley!) zo doen ze het bij jou thuis zeker? Voedseltradities bestaan alleen in hele algemene lijnen. Je denk toch niet dat ze daar vroeguh tijd voor hadden. Dichte mosselen weggooien is onzin. Niks mis met een mossel met een sterke sluitspier. Ennuh, ik denk niet da mosselen in witte wijn typisch Zeeuws is.....
Siesta & Fiesta!
pi_134189582
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 13:41 schreef sirdanilot het volgende:

- De mosselen eet ik vaak met een lege mosselschelp die ik als tang gebruik. Je kunt er brood bij serveren, maar ook friet en mayonaise.
Traditioneel Vlaams wel friet maar geen mayonaise. En als je eens een mossel met traditionele Vlaamse mayonaise proeft snap je meteen waarom.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 12 december 2013 @ 16:06:54 #217
414785 sirdanilot
pi_134192079
Traditioneel zal wel zonder alcohol zijn, doe ik ook wel eens, of misschien met gewone pils. Ik zou het de eerste keer met gewone pils doen, dan heb je een wat mildere smaak. Wel een beetje een goede pils hè, geen schultenbrau :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 12 december 2013 @ 16:43:52 #218
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134193363
Ik heb voor een voorgerechtje zo'n zalmhaasje van de Lidl op het oog. Ik zag dat ze een TGT datum hadden van 18 december. Als ik die nu zou kopen en in de vriezer doe, blijven ze dan nog goed voor de kerstdagen?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 12 december 2013 @ 17:30:37 #219
414785 sirdanilot
pi_134194817
Lijkt mij persoonlijk wel, maar er heeft vast iemand meer ervaring mee. Dingen in de vriezer bewaar ik zelf meestal vrij lang... alleen als je het er vaak in en uit haalt, zoals ijs, wordt het slecht.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 12 december 2013 @ 22:37:56 #220
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134208981
Piet reageert zelfs niet op een mailtje dus ik denk dat het misschien definitief is. :'( :'( :'(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134209749
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 22:37 schreef Isegrim het volgende:
Piet reageert zelfs niet op een mailtje dus ik denk dat het misschien definitief is. :'( :'( :'(
;(
pi_134210435
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 10:56 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat is net als sesamolie een olie die je niet gebruikt om in te bakken maar om op het laatst je gerecht mee op smaak te maken. Dus je wokt iets en vlak voor het serveren druppel je er een theelepeltje olie over. Of meer.

Volgens mij ook lekker in aardpeersoep of zo. Van die dingen.
RobinOok weet VEEL MEER dan Piet, en is tenminste ook niet zo pretentieus. EN maakt supergoeie foto's! En heeft recensies van plekken waar je iets aan hebt (en niet een of ander nietszeggend restaurantje in Höbberklutzerplatz ergens in Duitsland). Maar winkels en restaurants waar een normaal mens kan komen en ook iets kan besteden :W
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
pi_134211889
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:04 schreef zakschijt het volgende:

[..]

RobinOok weet VEEL MEER dan Piet, en is tenminste ook niet zo pretentieus. EN maakt supergoeie foto's! En heeft recensies van plekken waar je iets aan hebt (en niet een of ander nietszeggend restaurantje in Höbberklutzerplatz ergens in Duitsland). Maar winkels en restaurants waar een normaal mens kan komen en ook iets kan besteden :W
He snotneus, scheer je weg.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 12 december 2013 @ 23:34:23 #224
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134211948
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 22:37 schreef Isegrim het volgende:
Piet reageert zelfs niet op een mailtje dus ik denk dat het misschien definitief is. :'( :'( :'(
Ach trekt wel bij, hij is wel eens eerder voor altijd vertrokken hier :P
pi_134212388
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:34 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ach trekt wel bij, hij is wel eens eerder voor altijd vertrokken hier :P
Hij heeft weer eens een ban.
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')