Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:50 schreef powerflux het volgende:
[..]
Wat gaf de sloop er nog voor dan dat dat aantrekkerlijker was dan op de 2e hands markt zetten?
Bovagquote:Tweede Kamer stemt in met hogere accijns diesel en LPG
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met het Belastingplan 2014 en daarmee met circa 1 miljard euro lastenverhoging voor autorijdend Nederland. Accijnzen gaan omhoog, motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat omhoog en de aanschafbelasting (BPM) gaat omhoog.
VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie sloten in oktober een akkoord over de begroting voor 2014 en spraken daarin af dat de voorgenomen accijnsverhoging van 3 en 7 cent per liter op diesel en LPG per 1 januari ongemoeid zou blijven, evenals de inmiddels jaarlijkse inflatiecorrectie op de accijnzen van alle brandstoffen (en bovenop al die verhogingen komt ook nog 21 procent BTW). Daarnaast gaven de partijen fiat voor het deels schrappen van MRB-vrijstellingen voor oldtimers en werd de MRB-compensatie voor zuinige auto's teruggedraaid. Als klap op de vuurpijl besloten de vijf partijen om vanaf 1 januari 2015 de BPM op zuinige auto's flink te verhogen. Samen met allerlei andere maatregelen is de automobilist voor zo'n 1 miljard euro extra aan de beurt, bovenop de circa 20 miljard die reeds op jaarbasis aan de schatkist wordt afgedragen.
Desastreus
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt diende een amendement in en stelde voor de accijnsverhoging voor diesel terug te draaien, mede omdat deze desastreuze gevolgen gaat hebben voor pomphouders in de grensstreek. Diesel wordt immers duurder dan in België en Duitsland en transporteurs zullen hun vrachtwagens in het buitenland gaan voltanken, met honderden liters tegelijk. Het prijsverschil voor benzine bedraagt door het Nederlandse accijnsbeleid al sinds jaar en dag tussen de 15 en 20 cent per liter, waardoor geen enkele particulier meer bij een pomp aan de Nederlandse kant van de grens tankt. Ook tabak, drank en de wekelijkse boodschappen worden bij de Zuider- en Oosterburen ingeslagen. Belgische en Duitse ondernemers (en hun ministers van Financiën) zijn de lachende derde, terwijl Nederlandse ondernemers hun zaak moeten sluiten. VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie, die samen tevens een meerderheid in de Eerste Kamer vertegenwoordigen, hebben hiervoor echter hun ogen gesloten. Medio december buigt de Eerste Kamer zich ook nog over het Belastingplan 2014.
Voor de diesel- en LPG-oldtimers zal dit weinig uitmaken omdat die massaal geëxporteerd/gesloopt/teruggebouwd zullen worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:01 schreef AchJa het volgende:
En het volgende kan er natuurlijk ook wel bij:
[..]
Bovag
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?
Hmm, daar heb je een punt. Toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen geloof ik...quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:16 schreef Nucky het volgende:
Ligt het nu aan mij of is het kamerdebat van vandaag niet veel nieuws onder de zon? Er komt geen overgangsregeling, andere plannen blijven als waar we al op gerekend hadden.
Had ook geen overgangsregeling verwacht. Te veel gedoe.
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar wat betekent dit op korte termijn, nog specifieker, voor januari en februari 2014? Want ik wil eigenlijk weer een oldtimer kopen.
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Die had ik al. Als je ff terugleest kun je zien dat ik van twee naar 1 auto ben gegaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.
Niet als de 123 vooral hobbymatig werd gebruikt natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Nee. Maar blijf dat vooral geloven, jij rekent je ook al rijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Of in het weekend ff een stuk voor de lol toeren etc. Dat ga je ook echt doen in de auto waar je de rest van de week al in zit...quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haagquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Ik ga het ook eens uitrekenen... Inclusief boodschappen moet ik een heel eind kunnen komen denk ik (ongeveer 90km van de Duitse grens).quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:32 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haag
Nou, eigenlijk snap ik niet helemaal wat er nu besloten is. Is onderstaand nog van toepassing?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?
Hahaa! Wat dacht je hier van? De http://www.citybugclub.nl/!! Word mischien binnenkort errug populair on ex oldtimer op diesel bezitters die toch weer 't club gevoel willen hebben..quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Maar moet gas er dan wel uit? En waar heb je dit vandaan?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:47 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |