Je gaat ervan uit dat prive-bezitters geen mensen toelaten op hun bezit, maar dit lijkt me niet juist.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:18 schreef deelnemer het volgende:
De hele aardbol opdelen in privé bezit, is onwerkbaar. Er moet voldoende vrije ruimte overblijven om iedereen voldoende bewegingsruimte te garanderen.
Waarom? Kan iets niet van niemand zijn?quote:Alles dat geen privé bezit is, moet ook ergens onder vallen
Alleen onder hun voorwaarden. Daarin heb je geen inspraak, hooguit een onderhandelingspositie.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je gaat ervan uit dat prive-bezitters geen mensen toelaten op hun bezit, maar dit lijkt me niet juist.
Dan ontstaat een probleem met externaliteiten. Je kunt dan iets schaden, omdat het van niemand is (dus doe je niemand kwaad).quote:Waarom? Kan iets niet van niemand zijn?
Ik niet. Want volgens mij kan uitsluiting ook een vorm van agressie zijn, en libertaries vinden dat geen agressie. Er is weinig overeenstemming in wat mensen agressie, schade, diefstal noemen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De enige waarde die libertariërs gemeen hebben is het non-agressieprincipe. Die is vrij absoluut en ik denk dat de meeste mensen, ook de non-libertariërs, zich er wel in kunnen vinden.
Inderdaad, en het libertarisme bepleit dus het loskoppelen van die algemeen geregelde zaken. Zoals je in jouw omgeving een bepaald aantal werkgevers kan vinden, zij het niet altijd precies wat jij zoekt, zo zullen overheidsdiensten aangeboden worden, zij het niet altijd precies wat jij zoekt. Verhuizen zal dus altijd een optie zijn om je keuzemogelijkheden te vergroten, maar het feit dát je al een keuzemogelijkheid hebt "in je eigen huis" is al winst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De logica die van toepassing is op een geheel, wijkt op een essentiële manier af van de logica die van toepassing is op een deel. Dat komt omdat het geheel geen omgeving heeft. Je kunt dus wel verhuizen naar een ander huis, maar niet naar een ander universum.
Dit speelt hier ook een rol. Als je niet wilt emigreren, dan is de samenleving is het geheel. Daar kun je niet buiten treden. Als binnen die samenleving bepaalde zaken algemeen geregeld zijn (noem dit het systeem) dan kun je daar niet buiten treden. Je kunt alleen van binnenuit werken aan een verandering van de regels / het systeem.
Alles wat wij publiek bezit noemen is eigendom van de staat. Dat betekent niet "vrij toegankelijk", want als je als inheemse Somaliër vrolijk denkt te kunnen fietsen over onze "publieke" pleinen heeft de IND nog een appeltje met je te schillen. Dat een eigenaar voorwaarden kan stellen aan de betreders van zijn opengestelde ruimte's, of deze groep af kan bakenen, is dus geen noemenswaardige achteruitgang.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De hele aardbol opdelen in privé bezit, is onwerkbaar. Er moet voldoende vrije ruimte overblijven om iedereen voldoende bewegingsruimte te garanderen. Dat geld niet alleen voor grond, maar ook voor andere bestaansmiddelen. Alles dat geen privé bezit is, moet ook ergens onder vallen, zodat het niet wordt ingepikt of verziekt. Daarom valt het onder de samenleving als geheel / de overheid. Daarom kun je gewoon over de openbare weg rijden, en is er een verbod op luchtverontreiniging.
Dit geldt ook voor publiek bezit (bezit van de staat), dat mag je ook alleen betreden onder hun voorwaarden. De inspraak die een gewone burger hierin heeft is verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:32 schreef deelnemer het volgende:
Alleen onder hun voorwaarden. Daarin heb je geen inspraak, hooguit een onderhandelingspositie.
Dit volgt niet direct. De lucht als geheel is van niemand, toch kun je mensen kwaad doen door deze te vervuilen.quote:Je kunt dan iets schaden, omdat het van niemand is (dus doe je niemand kwaad).
Ik zie niet waarom iets dat "van belang" is, per se een eigenaar zou moeten hebben. Lucht en regen trekken zich niets aan van grenzen. Ook sluit je door het inademen van of kijken naar de lucht, een ander niet uit om hetzelfde te doen.quote:Maar je doet alleen niemand kwaad als je niemands belangen raakt.Dus alleen iets dat niemands belangen kan raken, kan van niemand zijn. Lucht en regen zijn zeker van belang, dus deze moeten een eigenaar hebben.
Dat is al geregeld met de onschendbaarheid van het individu. Dat zou je eventueel nog wat kunnen versterken (door de algemene burgerrechten te versterken).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:49 schreef Pokkelmans het volgende:
Inderdaad, en het libertarisme bepleit dus het loskoppelen van die algemeen geregelde zaken. Zoals je in jouw omgeving een bepaald aantal werkgevers kan vinden, zij het niet altijd precies wat jij zoekt, zo zullen overheidsdiensten aangeboden worden, zij het niet altijd precies wat jij zoekt. Verhuizen zal dus altijd een optie zijn om je keuzemogelijkheden te vergroten, maar het feit dát je al een keuzemogelijkheid hebt "in je eigen huis" is al winst.
Je doet telkens alsof de staat een persoon is. Maar de staat is een verzameling afspraken, die op een bepaalde manier gezamenlijk gemaakt worden. Het is alleen een andere manier van samenwerken, dan via een markt. In een markt tref je individuele overeenkomsten, en krijg je waar je mee ingestemd hebt (een gedecentraliseerde oplossing). Bij een overheid tref je collectieve regelingen, waar iedereen aan gebonden is, en waarin je slechts één stem hebt.quote:Alles wat wij publiek bezit noemen is eigendom van de staat. Dat betekent niet "vrij toegankelijk", want als je als inheemse Somaliër vrolijk denkt te kunnen fietsen over onze "publieke" pleinen heeft de IND nog een appeltje met je te schillen. Dat een eigenaar voorwaarden kan stellen aan de betreders van zijn opengestelde ruimte's, of deze groep af kan bakenen, is dus geen noemenswaardige achteruitgang.
En wie is hun?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:55 schreef Wegenbouwer het volgende:
Dit geldt ook voor publiek bezit (bezit van de staat), dat mag je ook alleen betreden onder hun voorwaarden. De inspraak die een gewone burger hierin heeft is verwaarloosbaar.
Dat is precies mijn punt. Het wordt niet beschermd door de eigenaar en zijn eigendomsrecht omdat de lucht geen eigenaar heeft.quote:Dit volgt niet direct. De lucht als geheel is van niemand, toch kun je mensen kwaad doen door deze te vervuilen.
Omdat niemand er dan op past en er de verantwoordelijkheid voor draagt. Het wordt dus gemakkelijk verwaarloost of verziekt.quote:Ik zie niet waarom iets dat "van belang" is, per se een eigenaar zou moeten hebben. Lucht en regen trekken zich niets aan van grenzen. Ook sluit je door het inademen van of kijken naar de lucht, een ander niet uit om hetzelfde te doen.
Diegenen bij wie de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt. Het parlement in het geval van de Nederlandse staat. Of tegenwoordig misschien een of ander EU orgaan.quote:
De lucht heeft geen eigenaar en toch kunnen vervuilers (volgens het NAP) worden aangeklaagd voor vervuiling omdat dit de gezondheid van diegenen schaadt die de lucht inademen. Op deze manier wordt de lucht beschermd. Daar is geen eigenaar voor nodig.quote:Dat is precies mijn punt. Het wordt niet beschermd door de eigenaar en zijn eigendomsrecht omdat de lucht geen eigenaar heeft.
[..]
Omdat niemand er dan op past en er de verantwoordelijkheid voor draagt. Het wordt dus gemakkelijk verwaarloost of verziekt.
Hoe zie jij het voor je dat mensen in een libertarische samenleving de lucht als geheel in bezit nemen? Je niet zomaar zeggen: "ik claim dit, dus dit is nu van mij." Je kan het wel zeggen, maar dat zal ik geen legitiem eigendom vinden. Pas als je een huis bouwt op je land, of er een agrarische bestemming van maakt, enz, dan is het van jou.quote:Maar iets dat van belang is, zal niet lang zonder eigenaar blijven. Je kunt het in bezit nemen als er nog geen eigenaar is (libertariers noemen dat een legitieme verwerving van bezit).
Onschendbaarheid van het individu? Ik kan mij niet zomaar op mijn eigen grond onttrekken aan besluiten van de Nederlandse overheid of ontkomen aan de belastingdienst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is al geregeld met de onschendbaarheid van het individu. Dat zou je eventueel nog wat kunnen versterken (door de algemene burgerrechten te versterken).
De staat is één entiteit. Dat personificeer ik omdat dat makkelijk is in het taalgebruik, en dat dus ook constant wordt gedaan met bedrijven en verenigingen.quote:[..]
Je doet telkens alsof de staat een persoon is. Maar de staat is een verzameling afspraken, die op een bepaalde manier gezamenlijk gemaakt worden. Het is alleen een andere manier van samenwerken, dan via een markt. In een markt tref je individuele overeenkomsten, en krijg je waar je mee ingestemd hebt (een gedecentraliseerde oplossing). Bij een overheid tref je collectieve regelingen, waar iedereen aan gebonden is, en waarin je slechts één stem hebt.
Die laatste alinea is mij te abstract.quote:Sommige zaken lenen zich uitstekend voor individuele overeenkomsten en andere niet. Dat kun je duidelijk zien aan de gevallen die onder het ene of het andere regime vallen. De collectieve regelingen vormen het kader. Het gaat allemaal over grenzen en bodems geformuleerd in termen van rechten en plichten.
Het libertarisme doet alsof er een natuurlijk kader bestaat, bestaande uit het NAP, eigendomsrecht en marktwerking. Dat is een vrij platte vorm van natuurrecht. Want als er natuurlijke gronden zijn, dan krijg je die niet goed geformuleerd zonder te kijken naar de mens, en dus evolutieleer, en de relatie tussen de mens en de rest van het leven, en de relatie tussen het levende en het levenloze.
Het libertarisme volgt de Kantiaanse benadering, en probeert op basis van logica alleen een normatief kader te formuleren. Logische consistentie is een noodzakelijk criterium voor een geloofwaardig algemeen kader. Maar de conceptuele begrippen zijn onvoldoende fundamenteel. Deze manier van jongleren met concepten leidt altijd tot contradicties. De reden daarvoor is simpel. De werkelijk kan wel berusten op eenvoudige principes, maar op het niveau van organisatie waar wij ons bevinden, is het alledaagse leven allang en complex samenspel van factoren. Dit complexe samenspel benaderen met een aantal zelfgekozen uitgangspunten, leidt niet tot een kloppend verhaal dat aansluit bij de feiten.
Deze mensen kunnen hun beslissingsbevoegdheid alleen legitimeren in termen van het algemeen belang, dienen daarvoor verantwoordelijkheid af te leggen aan het parlement, en kunnen door de bevolking weggestemd worden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:16 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Diegenen bij wie de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt. Het parlement in het geval van de Nederlandse staat. Of tegenwoordig misschien een of ander EU orgaan.
Een eigenaar kan zich rechtmatig verzetten tegen de vervuiling zelf. Mensen die klagen over gezondheidsklachten moeten eerst aan tonen dat die veroorzaakt is door de luchtvervuiling.quote:De lucht heeft geen eigenaar en toch kunnen vervuilers (volgens het NAP) worden aangeklaagd voor vervuiling omdat dit de gezondheid van diegenen schaadt die de lucht inademen. Op deze manier wordt de lucht beschermd. Daar is geen eigenaar voor nodig.
Drinkwater is al op veel plekken geprivatiseerd. Zogezegd omdat publiek drinkwater anders te gemakkelijk wordt verspild.quote:Hoe zie jij het voor je dat mensen in een libertarische samenleving de lucht als geheel in bezit nemen? Je niet zomaar zeggen: "ik claim dit, dus dit is nu van mij." Je kan het wel zeggen, maar dat zal ik geen legitiem eigendom vinden. Pas als je een huis bouwt op je land, of er een agrarische bestemming van maakt, enz, dan is het van jou.
Als het vliegverkeer druk wordt, kun je ook het luchtruim privatiseren om het te kunnen reguleren.quote:Water rights
Water right in water law refers to the right of a user to use water from a water source, e.g., a river, stream, pond or source of groundwater. In areas with plentiful water and few users, such systems are generally not complicated or contentious. In other areas, especially arid areas where irrigation is practiced, such systems are often the source of conflict, both legal and physical. Some systems treat surface water and ground water in the same manner, while others use different principles for each.
Water trading
Economists argue that water trading can promote more efficient water allocation because a market based price acts as an incentive for users to allocate resources from low value activities to high value activities. There are debates about the extent to which water markets operate efficiently in practice, what the social and environmental outcomes of water trading schemes are, and the ethics of applying economic principles to a resource such as water.
In the United States, water trading takes on several forms that differ from project to project, and are dependent upon the history, geography, and other factors of the area. Water law in many western U.S. states is based in the doctrine of "prior appropriation," or "first in time, first in use." Economists argue that this has created inefficiency in the way water is allocated, especially as urban populations increase and in times of drought. Water markets are promoted as a way to correct these inefficiencies.
Dat begrijp ik, maar zonder collectief kader geldt 'the law of the jungle'.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:32 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Onschendbaarheid van het individu? Ik kan mij niet zomaar op mijn eigen grond onttrekken aan besluiten van de Nederlandse overheid of ontkomen aan de belastingdienst.
De laatste alinea is belangrijk. Want je doet alsof het libertarisme volledig neutraal is. Alsof het niets anders dan de natuur zelf is, en verder laten we iedereen vrij (het NAP). Dodecahedron heeft al vaak genoeg opgemerkt dat dit onjuist is.quote:De staat is één entiteit. Dat personificeer ik omdat dat makkelijk is in het taalgebruik, en dat dus ook constant wordt gedaan met bedrijven en verenigingen.
Die laatste alinea is mij te abstract.
Voor de rest zou je een punt hebben als het libertarisme een totalitaire, normstellende ideologie was. Maar dat is het niet: het ziet op de wijze van binding aan de normstelling en is daarmee een unieke politieke stroming. Zo zou een libertarische samenleving prima socialistisch ingericht kunnen zijn. Het is immers niet de norm die het libertarisch maakt, maar de wijze waarop deze burgers bindt. Het libertarisme doet dat op basis van vrijwilligheid, een staat op basis van een sociaal contract.
Klopt, dus is er niet per se een eigenaar nodig om iets aan de luchtvervuiling te doen, al is het maar indirect via gezondheidsklachten of schade aan eigendom. En mocht niemand schade ondervinden van luchtvervuiling, waarom is het dan een probleem?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 21:12 schreef deelnemer het volgende:
Een eigenaar kan zich rechtmatig verzetten tegen de vervuiling zelf. Mensen die klagen over gezondheidsklachten moeten eerst aan tonen dat die veroorzaakt is door de luchtvervuiling.
De reden is vooral om conflicten te voorkomen en dat is in dit geval volkomen logisch. Het is niet zo dat ik tegen eigendom ben, mits er een goede claim kan worden gemaakt dat je daadwerkelijk iets bezit. En dat is in het geval van "de lucht" niet het geval. Hooguit het stukje lucht dat je wil inademen, maar zoals eerder gezegd, dat trekt zich niets aan van grenzen.quote:Drinkwater is al op veel plekken geprivatiseerd. Zogezegd omdat publiek drinkwater anders te gemakkelijk wordt verspild.
Je zou kunnen zeggen dat een vliegmaatschappij het stukje luchtruim bezit waar ze gebruik van maken als ze er doorheen vliegen. Dus mag een concurrent niet opeens op dezelfde tijd in hetzelfde stuk luchtruim vliegen. Maar niet dat je het hele luchtruim bezit.quote:Als het vliegverkeer druk wordt, kun je ook het luchtruim privatiseren om het te kunnen reguleren.
Dus als ik de lucht boven jou huis claim, zogezegd om de kwaliteit te gaan bewaken, vind je het prima om mij een premie te betalen voor elke keer dat je uitademt?quote:De lucht kan ook geclaimd worden om de kwaliteit ervan te bewaken, zoals het tegen gaan van teveel CO2 emissie. De eigenaar van de lucht kan dan emissie rechten verhandelen. Of jij dan nog gratis uit mag ademen, is de vraag.
Hoe is uitsluiting precies agressie? Ik wil je niet in mijn paaltjesvoetbalteam hebben omdat je er matig in bent, is dat agressie of gewoon een keuze van mij omdat je er waardeloos in bent?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik niet. Want volgens mij kan uitsluiting ook een vorm van agressie zijn, en libertaries vinden dat geen agressie. Er is weinig overeenstemming in wat mensen agressie, schade, diefstal noemen.
Je zou hem er ook niet in kunnen willen hebben omdat hij stinkt of lelijk is of beiden. Het doet er niet toe waarom je wel of niet met iemand om wil gaan. Dat is jouw keuze net zoals met wie je trouwt of met wie je seks wil hebben. Uitsluiting wat is dat voor een woord?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe is uitsluiting precies agressie? Ik wil je niet in mijn paaltjesvoetbalteam hebben omdat je er matig in bent, is dat agressie of gewoon een keuze van mij omdat je er waardeloos in bent?
Uitsluiting is een prima woord. Ik wil een aantal mensen niet in mijn huis hebben als gast. Die sluit ik uit.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je zou hem er ook niet in kunnen willen hebben omdat hij stinkt of lelijk is of beiden. Het doet er niet toe waarom je wel of niet met iemand om wil gaan. Dat is jouw keuze net zoals met wie je trouwt of met wie je seks wil hebben. Uitsluiting wat is dat voor een woord?
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:38 schreef deelnemer het volgende:
Laten we ons de ontwikkeling van Rights Enforcement Agency's (REA's) eens voorstellen.Zo kan ik ook wel wat doemscenario's bedenken waartoe democratie kan leiden. Bijvoorbeeld tot een samenleving waarin men meer dan de helft van hun inkomsten aan de overheid af moet staan, zodat de elite zich ten koste van hen kan verrijken. Oh shit, die is er al.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu blijkt dat een vorm van agressie te zijn las ik net.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Uitsluiting is een prima woord. Ik wil een aantal mensen niet in mijn huis hebben als gast. Die sluit ik uit.
Selectie of je wel of niet inbrekers in je huis wil hebben. Agressie!!!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nu blijkt dat een vorm van agressie te zijn las ik net.
Mensen die met elkaar willen omgaan op vrijwillige basis zijn er in feite op uit om anderen te discrimineren en buiten te sluiten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Selectie of je wel of niet inbrekers in je huis wil hebben. Agressie!!!
Sowieso ben ik al een muur om je huis aan het bouwen met mijn oneindige geld.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen die met elkaar willen omgaan op vrijwillige basis zijn er in feite op uit om anderen te discrimineren en buiten te sluiten.
Sociaal Darwinisme is waar we op uit zijn. Heersen over de mindere mens. Nee dan liever de staat.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Sowieso ben ik al een muur om je huis aan het bouwen met mijn oneindige geld.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe is uitsluiting precies agressie? Ik wil je niet in mijn paaltjesvoetbalteam hebben omdat je er matig in bent, is dat agressie of gewoon een keuze van mij omdat je er waardeloos in bent?
Er zijn genoeg voorbeelden waarin uitsluiting een redelijke vorm van selectiviteit is, maar dat bewijst niet dat je met uitsluiting geen agressie of dwang kunt uitoefenen. In zijn algemeenheid kan uitsluiting conflicteren met het NAP, maar libertariers willen dat niet begrijpen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je zou hem er ook niet in kunnen willen hebben omdat hij stinkt of lelijk is of beiden. Het doet er niet toe waarom je wel of niet met iemand om wil gaan. Dat is jouw keuze net zoals met wie je trouwt of met wie je seks wil hebben. Uitsluiting wat is dat voor een woord?
REA's zijn geen verbetering, want ze hebben dezelfde nadelen. Het enige verschil is dat REA's een extra selectiecriterium introduceren: je rechtspositie wordt afhankelijk van hoeveel geld je hebt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:55 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Zo kan ik ook wel wat doemscenario's bedenken waartoe democratie kan leiden. Bijvoorbeeld tot een samenleving waarin men meer dan de helft van hun inkomsten aan de overheid af moet staan, zodat de elite zich ten koste van hen kan verrijken. Oh shit, die is er al.
Omdat er sprake kan zijn van schade, maar deze lastig te bewijzen is (zie ook eerdere posten daarover van 99.999) en het halen van je recht zelf kosten met zich meebrengt, wordt het in de praktijk een stuk lastiger als het indirect is.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:41 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Klopt, dus is er niet per se een eigenaar nodig om iets aan de luchtvervuiling te doen, al is het maar indirect via gezondheidsklachten of schade aan eigendom. En mocht niemand schade ondervinden van luchtvervuiling, waarom is het dan een probleem?
Maar bezit van iets claimen om te kunnen reguleren, is alweer een stap verder dan iets in bezit nemen om het te gebruiken (zoals land voor landbouw). Alles wat van belang is kan zo in bezit genomen worden ....quote:De reden is vooral om conflicten te voorkomen en dat is in dit geval volkomen logisch. Het is niet zo dat ik tegen eigendom ben, mits er een goede claim kan worden gemaakt dat je daadwerkelijk iets bezit. En dat is in het geval van "de lucht" niet het geval. Hooguit het stukje lucht dat je wil inademen, maar zoals eerder gezegd, dat trekt zich niets aan van grenzen.
.... ook de lucht om het vliegverkeer te reguleren, en de lucht zelf om het te beschermen.quote:Je zou kunnen zeggen dat een vliegmaatschappij het stukje luchtruim bezit waar ze gebruik van maken als ze er doorheen vliegen. Dus mag een concurrent niet opeens op dezelfde tijd in hetzelfde stuk luchtruim vliegen. Maar niet dat je het hele luchtruim bezit.
[..]
Dus als ik de lucht boven jou huis claim, zogezegd om de kwaliteit te gaan bewaken, vind je het prima om mij een premie te betalen voor elke keer dat je uitademt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |