abonnement Unibet Coolblue
pi_132393191
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:02 schreef heiden6 het volgende:
De vraag is waarom je datgene wat een overheid wel kenmerkt/onderscheidt (het initiëren van geweld).nodig zou hebben om wegen te bouwen. Iets wat hier serieus beargumenteerd werd.
Zodra het wat complexder wordt en mensen niet meer volledig economisch rationeel zijn komt het daar helaas wel op neer. Er zijn altijd mensen die geen trek hebben in verandering en zich er echt niet druk om kunnen maken dat ze dat wat geld kost, die hebben liever rust en 50.000 euro minder dan elke dag herrie aan de kop.
pi_132393516
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zodra het wat complexder wordt en mensen niet meer volledig economisch rationeel zijn komt het daar helaas wel op neer. Er zijn altijd mensen die geen trek hebben in verandering en zich er echt niet druk om kunnen maken dat ze dat wat geld kost, die hebben liever rust en 50.000 euro minder dan elke dag herrie aan de kop.
Vervelend ja dat menselijk gedrag soms. Maar gelukkig bestaat de overheid niet uit mensen! Of misschien uit volledig economisch rationele mensen die het beste weten wat iedereen wil en daarom gerechtvaardigd zijn om mensen te dwingen.
pi_132393745
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 13:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hieraan zie je, dat in een markt het individu de soeverein is, want hij kan altijd zelf kiezen voor wie hij gaat werken.
Het is geen vrije markt, dit staat in het stukje:
quote:
that every single one of the country’s 24 export garment factories was illegally cheating workers
of pay by failing to comply with the country’s legal minimum wage.
Heb je trouwens bewust niet gereageerd op m'n reactie gisteren, of deze over het hoofd gezien?
pi_132393925
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Vervelend ja dat menselijk gedrag soms. Maar gelukkig bestaat de overheid niet uit mensen!
De overheid bestaat ook uit mensen inderdaad. Dat ontkent toch ook niemand?
Ik haal deze beschrijving van een bepaalde problematiek aan om te beargumenteren waarom iets complexere infrastructuur in een zogenaamd libertarische samenleving niet meer aangelegd zal worden. Een zekere mate van tegenstand zal er namelijk altijd zijn en mensen zijn dan niet meer rationeel en je ontwikkeling kan je wel vergeten.
Dat kan een keuze zijn natuurlijk maar is dat wat je wilt een stagnerende economie en welvaart?
quote:
Of misschien uit volledig economisch rationele mensen die het beste weten wat iedereen wil en daarom gerechtvaardigd zijn om mensen te dwingen.
Volgens mij gaat het libertarisme veel meer uit van de veronderstelling dat marktwerking alles wel zal sturen en dat mensen daar rationeel op reageren. Dat sterke maakbaarheidsdenken zie je zelfs bij een SP al niet zo veel meer.
pi_132393972
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:02 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik postte het filmpje naar aanleiding van een discussie hier in deze reeks over het bouwen van wegen.

Jij kunt het wel hebben over collectief financieren en een organisatievorm, maar daar ben ik niet op tegen (en de spreker in het filmpje ook niet). Dat is ook niet wat een overheid kenmerkt. De vraag is waarom je datgene wat een overheid wel kenmerkt/onderscheidt (het initiëren van geweld).nodig zou hebben om wegen te bouwen. Iets wat hier serieus beargumenteerd werd.
Naar mijn weten betwistte niemand dat wegen ook door private partijen gebouwd kunnen worden. Je hoeft simpelweg over de grenzen te kijken om te weten dat dat tot de mogelijkheden behoort.

Het probleem zat hem vooral in het uitkopen van grondeigenaren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132394324
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Naar mijn weten betwistte niemand dat wegen ook door private partijen gebouwd kunnen worden.
Bouwen gebeurt in Nederland over het algemeen ook door private partijen. En voor beheer en exploitatie kan dat in principe ook (gebeurt ook al)
quote:
Je hoeft simpelweg over de grenzen te kijken om te weten dat dat tot de mogelijkheden behoort.

Het probleem zat hem vooral in het uitkopen van grondeigenaren.
En alle bijbehorende procedures.
pi_132395387
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 14:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De overheid bestaat ook uit mensen inderdaad. Dat ontkent toch ook niemand?
Ik haal deze beschrijving van een bepaalde problematiek aan om te beargumenteren waarom iets complexere infrastructuur in een zogenaamd libertarische samenleving niet meer aangelegd zal worden. Een zekere mate van tegenstand zal er namelijk altijd zijn en mensen zijn dan niet meer rationeel en je ontwikkeling kan je wel vergeten.
Dat kan een keuze zijn natuurlijk maar is dat wat je wilt een stagnerende economie en welvaart?

[..]

Volgens mij gaat het libertarisme veel meer uit van de veronderstelling dat marktwerking alles wel zal sturen en dat mensen daar rationeel op reageren. Dat sterke maakbaarheidsdenken zie je zelfs bij een SP al niet zo veel meer.
Want voor het aanleggen van complexe systemen moet je geweld gebruiken? Zoals het ontwikkelen van mobiele telefoons en het bijbehorende netwerk (om maar iets te noemen).

Het blijft grappig dat je je eigen maakbaarheidsdenken steeds projecteert op libertariërs, terwijl het juist een kenmerk is van het libertarisme om niet te denken de hele samenleving te kunnen sturen van bovenaf. Jij pretendeert precies te weten wat voor problemen er optreden bij wegenbouw en hoe je dat moet voorkomen, ik zeg alleen maar dat je er geen geweld voor mag gebruiken en dat mensen er vanzelf wel uitkomen. Als je dat maakbaarheidsdenken noemt snap je neit wat het woord betekent.

Verder zijn mensen niet meer of minder rationeel in een democratie dan in een vrije markt. Dat is ook helemaal niet relevant. Wat je wel weet, is dat mensen die andermans geld beheren daar minder zorgvuldig mee omgaan en dat democratische 'leiders' zeer gericht zijn op de korte termijn, niet zelf aansprakelijk zijn voor wat ze doen en niet ter verantwoording kunnen worden geroepen (je gaat geen contract aan met een politicus waar diegene zich aan dient te houden) Mensen gaan niet zo zuinig om met een huurauto als met hun eigen auto, en ze gaan zeker niet de olie verversen. Democratie kan alleen maar 'werken' met alsmaar uitdijende staatsschulden, omdat je mensen nu eenmaal niet kunt omkopen met hun eigen geld. :') Daarnaast weten we dat monopolies inefficiënt zijn.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132395801
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Want voor het aanleggen van complexe systemen moet je geweld gebruiken? Zoals het ontwikkelen van mobiele telefoons en het bijbehorende netwerk (om maar iets te noemen).

Het blijft grappig dat je je eigen maakbaarheidsdenken steeds projecteert op libertariërs, terwijl het juist een kenmerk is van het libertarisme om niet te denken de hele samenleving te kunnen sturen van bovenaf. Jij pretendeert precies te weten wat voor problemen er optreden bij wegenbouw en hoe je dat moet voorkomen, ik zeg alleen maar dat je er geen geweld voor mag gebruiken en dat mensen er vanzelf wel uitkomen. Als je dat maakbaarheidsdenken noemt snap je neit wat het woord betekent.
We kunnen dat toch prima aankaarten? Dat jij geen problemen ziet; prima. Mij lijkt dat echter een tikkeltje optimistisch, daar instanties en particulieren onderling nu heel vaak met elkaar in de clinch liggen over grond.

Natuurlijk; wegen zullen wel worden aangelegd in Libertopia. Ik vermoed alleen dat het in sommige gevallen erg lastig wordt, vooral wanneer je land meer en meer dichtbevolkt raakt en je in toenemende mate rekening dient te houden met de eisen van mensen die zich in hun recht aangetast voelen. Denk aan geluidsoverlast, grondbezit, etc. Het is te vraag wie in deze realiteit aan het kortste eind trekt. Is het de ontwikkelaar die de hoofdprijs moet betalen voor een paar vierkante meters? Of is het de particulier die te kampen krijgt met gigantische geluidsoverlast omdat er geen wettelijk geluidsplafond bestaat.

Nogmaals, ik twijfel er geen moment dat wegen worden aangelegd. Dat zal best. Ik vraag me alleen af of wij, de burgers, beter af zijn dan in het huidige systeem. En dat waag ik dus te betwijfelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132395966
Ook in Libertopia zal uiteindelijk geweld worden geïnitieerd door de eigenaar als er mensen zijn die niet op een legitieme wijze gebruik maken van de betreffende infrastructuur. Dat wordt immers gezien als geweld dus leidt dat ook weer tot geweld.
pi_132396115
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We kunnen dat toch prima aankaarten? Dat jij geen problemen ziet; prima. Mij lijkt dat echter een tikkeltje optimistisch, daar instanties en particulieren onderling nu heel vaak met elkaar in de clinch liggen over grond.

Natuurlijk; wegen zullen wel worden aangelegd in Libertopia. Ik vermoed alleen dat het in sommige gevallen erg lastig wordt, vooral wanneer je land meer en meer dichtbevolkt raakt en je in toenemende mate rekening dient te houden met de eisen van mensen die zich in hun recht aangetast voelen. Denk aan geluidsoverlast, grondbezit, etc. Het is te vraag wie in deze realiteit aan het kortste eind trekt. Is het de ontwikkelaar die de hoofdprijs moet betalen voor een paar vierkante meters? Of is het de particulier die te kampen krijgt met gigantische geluidsoverlast omdat er geen wettelijk geluidsplafond bestaat.

Nogmaals, ik twijfel er geen moment dat wegen worden aangelegd. Dat zal best. Ik vraag me alleen af of wij, de burgers, beter af zijn dan in het huidige systeem. En dat waag ik dus te betwijfelen.
De hoofdprijs betalen voor een paar vierkante meters en eindeloze procedures en bezwaren is toch precies wat er nu gebeurt? Als mensen er veel last van hebben kun je ook een ombouw om de snelweg maken, of een tunnel graven. Je kunt ook gewoon tol heffen en de ene weg kan duurder zijn dan de andere. Betalingssystemen zouden net zo kunnen werken als nu voor je mobiele telefoon of voor je OV-chipkaart. Uiteindelijk is het maar net waar mensen voor willen betalen. Als je kijkt hoe verschrikkelijk veel geld autorijders nu kwijt zijn... waarvan maar een klein deel wordt gebruikt voor wegen en dergelijke. Voor minder geld dan dat kun je gemakkelijk problemen als geluidsoverlast voorkomen. Ook kan er geëxperimenteerd worden met veiligheidsmaatregelen en daar kan op geconcurreerd worden, waardoor hier innovatie optreedt, in plaats van verkeersveiligheid te misbruiken om mensen een poot uit te draaien.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132396151
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Xa1pt het volgende:
Ook in Libertopia zal uiteindelijk geweld worden geïnitieerd door de eigenaar als er mensen zijn die niet op een legitieme wijze gebruik maken van de betreffende infrastructuur. Dat wordt immers gezien als geweld dus leidt dat ook weer tot geweld.
Als iemand mijn huis niet uit wil en ik verwijder diegene met geweld dan initiëer ik natuurlijk geen geweld, dat doet die andere persoon. :)
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132396402
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De hoofdprijs betalen voor een paar vierkante meters en eindeloze procedures en bezwaren is toch precies wat er nu gebeurt? Als mensen er veel last van hebben kun je ook een ombouw om de snelweg maken, of een tunnel graven. Je kunt ook gewoon tol heffen en de ene weg kan duurder zijn dan de andere. Betalingssystemen zouden net zo kunnen werken als nu voor je mobiele telefoon of voor je OV-chipkaart. Uiteindelijk is het maar net waar mensen voor willen betalen. Als je kijkt hoe verschrikkelijk veel geld autorijders nu kwijt zijn... waarvan maar een klein deel wordt gebruikt voor wegen en dergelijke. Voor minder geld dan dat kun je gemakkelijk problemen als geluidsoverlast voorkomen. Ook kan er geëxperimenteerd worden met veiligheidsmaatregelen en daar kan op geconcurreerd worden, waardoor hier innovatie optreedt, in plaats van verkeersveiligheid te misbruiken om mensen een poot uit te draaien.
Waarom zou je miljoenen euro's spenderen aan goede geluidswallen (ja, zoveel kost die ongein) als je daartoe niet wordt verplicht? Omdat je dan wat boze gezichten krijgt? Het NAP is heilig dus die mensen mogen jouw snelweg niet afbreken. Waarom zou je rekening houden met die mensen als ze jouw snelweg toch wel moeten gebruiken? Scheelt de ontwikkelaar tientallen miljoenen euro's. Kassa.

Effe een tunnel bouwen of de weg omleggen. Je doet overkomen als het aanleggen van infrastructuur een dubbeltje kost. En als ik om mij heen kijk wordt het lastig te concurreren met wegen. Anderzijds lijkt mij dat ook niet wenselijk. Ik heb liever dat mijn prachtige Veluwe met rust wordt gelaten in plaats van dat er zes snelwegen worden aangelegd, zodat ik meer keuzevrijheid heb. Leuk geprobeerd dus, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet.

Eindeloze procedures behoren tot het verleden, beweer jij. Hoe gaan geschillen dan worden beslecht? Is het enige instrument de geldbuidel? Want dan kun je er donder op zeggen dat grond wordt verkocht voor de hoofdprijs of dat grondeigenaren worden weggepest door de kapitaalkrachtige ontwikkelaar. Zie daarvoor de docu 'You've been Trumped'. De praktijk is vaak een stuk lulliger dan de theorie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132396702
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als iemand mijn huis niet uit wil en ik verwijder diegene met geweld dan initiëer ik natuurlijk geen geweld, dat doet die andere persoon. :)
Maar jij begint wel met het geweld dus ?
Ik zou het ook doen... tenzij die ongenode gast veel te sterk lijkt..... dan ga ik hooguit een potje duwen.
pi_132397092
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Want voor het aanleggen van complexe systemen moet je geweld gebruiken?
Tja, loos geleuter over geweld. Dit is niet bepaald van toepassing.
quote:
Zoals het ontwikkelen van mobiele telefoons en het bijbehorende netwerk (om maar iets te noemen).
Daar wordt het wel voor toegepast. Meer dan bij het aanleggen van wegen in Nederland.
quote:
Het blijft grappig dat je je eigen maakbaarheidsdenken steeds projecteert op libertariërs, terwijl het juist een kenmerk is van het libertarisme om niet te denken de hele samenleving te kunnen sturen
In woord en gedrag laat iedere zogenaamde libertariër hier en elders iets compleet anders zien. Het is echt een diep geloof in een maakbare samenleving wat tentoongespreid wordt. Een PvdA'er in de jaren '70 zou er jaloers op zijn.

quote:
van bovenaf. Jij pretendeert precies te weten wat voor problemen er optreden bij wegenbouw en hoe je dat moet voorkomen, ik zeg alleen maar dat je er geen geweld voor mag gebruiken en dat mensen er vanzelf wel uitkomen. Als je dat maakbaarheidsdenken noemt snap je neit wat het woord betekent.
Geloof in een utopie zit vaak heel dicht tegen maakbaarheidsdenken aan ;). Ik geef een heel concreet probleem aan en jij komt aan met een reactie puur vanuit een geloof zonder enige praktische onderbouwing. In lolbertopia zal alles goedkomen, dat is een puur maakbaarheidsgeloof.

quote:
Verder zijn mensen niet meer of minder rationeel in een democratie dan in een vrije markt. Dat is ook helemaal niet relevant.
Toch wel, wanneer je voor je geloof uitgaat van een bepaalde rationaliteit die er niet is dan is dat wel degelijk bezwaarlijk voor de implementatie van je maakbaarheidsdenken.
quote:
Wat je wel weet, is dat mensen die andermans geld beheren daar minder zorgvuldig mee omgaan en dat democratische 'leiders' zeer gericht zijn op de korte termijn, niet zelf aansprakelijk zijn voor wat ze doen en niet ter verantwoording kunnen worden geroepen (je gaat geen contract aan met een politicus waar diegene zich aan dient te houden) Mensen gaan niet zo zuinig om met een huurauto als met hun eigen auto, en ze gaan zeker niet de olie verversen. Democratie kan alleen maar 'werken' met alsmaar uitdijende staatsschulden, omdat je mensen nu eenmaal niet kunt omkopen met hun eigen geld. :')
Dit is puur emotie en niet zozeer feitelijk juist.

quote:
Daarnaast weten we dat monopolies inefficiënt zijn.
Klopt maar dat probleem zal zeker zo sterk spelen, zo niet sterker in een libertarische samenleving. Immers het behalen van een monopolie wordt dan zeer lucratief.
pi_132397255
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als iemand mijn huis niet uit wil en ik verwijder diegene met geweld dan initiëer ik natuurlijk geen geweld, dat doet die andere persoon. :)
Door die ander uit te sluiten wel.
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:14:08 #241
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132397600
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zou je miljoenen euro's spenderen aan goede geluidswallen (ja, zoveel kost die ongein) als je daartoe niet wordt verplicht? Omdat je dan wat boze gezichten krijgt? Het NAP is heilig dus die mensen mogen jouw snelweg niet afbreken. Waarom zou je rekening houden met die mensen als ze jouw snelweg toch wel moeten gebruiken? Scheelt de ontwikkelaar tientallen miljoenen euro's. Kassa.

Effe een tunnel bouwen of de weg omleggen. Je doet overkomen als het aanleggen van infrastructuur een dubbeltje kost. En als ik om mij heen kijk wordt het lastig te concurreren met wegen. Anderzijds lijkt mij dat ook niet wenselijk. Ik heb liever dat mijn prachtige Veluwe met rust wordt gelaten in plaats van dat er zes snelwegen worden aangelegd, zodat ik meer keuzevrijheid heb. Leuk geprobeerd dus, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet.

Eindeloze procedures behoren tot het verleden, beweer jij. Hoe gaan geschillen dan worden beslecht? Is het enige instrument de geldbuidel? Want dan kun je er donder op zeggen dat grond wordt verkocht voor de hoofdprijs of dat grondeigenaren worden weggepest door de kapitaalkrachtige ontwikkelaar. Zie daarvoor de docu 'You've been Trumped'. De praktijk is vaak een stuk lulliger dan de theorie.
Het aanleggen van infrastructuur kost een godsvermogen en dat is inclusief rekening houden met de omwonenden. Ondanks dat het zo duur is weet de overheid de gebruiker daar een paar keer de prijs voor te laten betalen. Het maakt daarbij niet uit of je daadwerkelijk gebruik maakt van die infrastructuur en hoe vaak.

In mijn ideale wereld is grond van iedereen maar kan je wel het recht hebben om op een stukje grond te wonen dan wel om grond te gebruiken. Je betaalt dan een vergoeding aan de overige mensen voor het gebruik van "jouw" grond. De opstallen heb je verkregen door arbeid dus die zijn ten alle tijden van jou.

Omdat grond geen eigendom is kan het dus alleen voorkomen dat de opstal weg moet. Die vergoed je aan de eigenaar ervan en je laat hem ergens anders weer een stuk grond in gebruik nemen waar hij wederom een huis kan bouwen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132397767
quote:
7s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, loos geleuter over geweld. Dit is niet bepaald van toepassing.
Dat is wel van toepassing, en jij verdedigt dat hier.

quote:
Daar wordt het wel voor toegepast. Meer dan bij het aanleggen van wegen in Nederland.
:')

Toelichting aub?
[..]
quote:
In woord en gedrag laat iedere zogenaamde libertariër hier en elders iets compleet anders zien. Het is echt een diep geloof in een maakbare samenleving wat tentoongespreid wordt. Een PvdA'er in de jaren '70 zou er jaloers op zijn.
Nee, dat is niet het geval.

quote:
Geloof in een utopie zit vaak heel dicht tegen maakbaarheidsdenken aan ;).
Dat klopt. Maar ik heb ook al meermaals uitgelegd dat libertarisme (voluntarisme) niets met een utopie te maken heeft.

quote:
Ik geef een heel concreet probleem aan en jij komt aan met een reactie puur vanuit een geloof zonder enige praktische onderbouwing. In lolbertopia zal alles goedkomen, dat is een puur maakbaarheidsgeloof.
'Alles zal goedkomen' is onzin, er zullen altijd problemen blijven bestaan (dat heb ik ook pas dertig keer gepost maar je negeert het elke keer), ik zeg alleen dat het er niet beter op wordt als je geweld gaat gebruiken. Zo los je complexe problemen simpelweg niet op. Denken dat de overheid een magische oplossing voor alles is, dat is ene maakbaarheidsgeloof.

quote:
[..]

Toch wel, wanneer je voor je geloof uitgaat van een bepaalde rationaliteit die er niet is dan is dat wel degelijk bezwaarlijk voor de implementatie van je maakbaarheidsdenken.
Dat zal best ja, ik doe niet aan maakbaarheidsdenken noch ben ik gelovig dus ik neem aan dat dit over jezelf gaat? Aangezien jij denkt dat mensen ineens rationeler worden als ze mogen stemmen of in de regering plaatsnemen.

quote:
Dit is puur emotie en niet zozeer feitelijk juist.

Het klopt wel, en als jij beweert van niet mag je daar ook argumenten voor aandragen in plaats van dit soort onzin te posten.

quote:
Klopt maar dat probleem zal zeker zo sterk spelen, zo niet sterker in een libertarische samenleving. Immers het behalen van een monopolie wordt dan zeer lucratief.
De overheid is per definitie een monopolie, dus als je bang bent voor monopolies kun je nooit voorstander zijn van een staat. Het is inderdaad zeer lucratief, daarom betalen autorijders zich ook groen en geel en zijn er steeds meer files en minder parkeermogelijkheden. Dat kan alleen als je een monopolie hebt, mensen op zo'n manier uitbuiten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132397812
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Door die ander uit te sluiten wel.
Nee. Dit slaat gewoon nergens op, mensen mogen niet zomaar elkaars terrein op of elkaars huis ongevraagd binnen komen. 8)7
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132398045
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 15:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zou je miljoenen euro's spenderen aan goede geluidswallen (ja, zoveel kost die ongein) als je daartoe niet wordt verplicht? Omdat je dan wat boze gezichten krijgt? Het NAP is heilig dus die mensen mogen jouw snelweg niet afbreken. Waarom zou je rekening houden met die mensen als ze jouw snelweg toch wel moeten gebruiken? Scheelt de ontwikkelaar tientallen miljoenen euro's. Kassa.
Omdat je mensen niet zomaar overlast kunt bezorgen natuurlijk. Als je geen BPM, accnijzen, BTW en wegenbelasting meer betaalt heb je geld zat over om voor wegen te betalen. 8)7 Kijk eens hoeveel de staat binnenharkt aan autorijden en hoe weinig daarvan wordt uitgegeven aan autorijden.

quote:
Effe een tunnel bouwen of de weg omleggen. Je doet overkomen als het aanleggen van infrastructuur een dubbeltje kost. En als ik om mij heen kijk wordt het lastig te concurreren met wegen. Anderzijds lijkt mij dat ook niet wenselijk. Ik heb liever dat mijn prachtige Veluwe met rust wordt gelaten in plaats van dat er zes snelwegen worden aangelegd, zodat ik meer keuzevrijheid heb. Leuk geprobeerd dus, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet.
Zie hierboven.

Maar het staat jou vrij om samen met andere mensen de Veluwe op te kopen en daar geen wegen aan te laten leggen uiterarad. Waar dit naartoe gaat weet ik al, namelijk dat je mij wilt dwingen om daaraan mee te betalen terwijl ik er nooit kom.

quote:
Eindeloze procedures behoren tot het verleden, beweer jij. Hoe gaan geschillen dan worden beslecht? Is het enige instrument de geldbuidel? Want dan kun je er donder op zeggen dat grond wordt verkocht voor de hoofdprijs of dat grondeigenaren worden weggepest door de kapitaalkrachtige ontwikkelaar. Zie daarvoor de docu 'You've been Trumped'. De praktijk is vaak een stuk lulliger dan de theorie.
Geschillen zullen worden beslecht via arbitration en neutrale rechtbanken (die bestaan momenteel niet!). Maar aangezien dat heel duur is zal het een laatste optie zijn. Nu kun je eindeloos bezwaar maken en de kosten afwentelen op de rest van de maatschappij.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_132398067
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee. Dit slaat gewoon nergens op, mensen mogen niet zomaar elkaars terrein op of elkaars huis ongevraagd binnen komen. 8)7
Ik heb het niet over nu maar over Libertopia. Als alle grond is opgekocht en verdeeld en je wordt in een niet zo'n welgesteld gezin terecht ben je goed de lul.
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:30:59 #246
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132398184
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:27 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik heb het niet over nu maar over Libertopia. Als alle grond is opgekocht en verdeeld en je wordt in een niet zo'n welgesteld gezin terecht ben je goed de lul.
Iedereen begint met niks. Je hebt een achterstand dat is alles.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132398267
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Omdat je mensen niet zomaar overlast kunt bezorgen natuurlijk. Als je geen BPM, accnijzen, BTW en wegenbelasting meer betaalt heb je geld zat over om voor wegen te betalen. 8)7 Kijk eens hoeveel de staat binnenharkt aan autorijden en hoe weinig daarvan wordt uitgegeven aan autorijden.
Waarom kun je mensen niet zomaar overlast bezorgen? Welke wet bepaalt dat het verboden is om een snelweg direct naast een huis te bouwen? Bestaat er soms zoiets als wettelijk een geluidsplafond?

Accijnzen en wegenbelasting zullen de ontwikkelaar een zorg zijn. Die maalt vooral om het personeel, het materiaal en de machines waarvoor hij geld moet neertellen.

quote:
Zie hierboven.

Maar het staat jou vrij om samen met andere mensen de Veluwe op te kopen en daar geen wegen aan te laten leggen uiterarad. Waar dit naartoe gaat weet ik al, namelijk dat je mij wilt dwingen om daaraan mee te betalen terwijl ik er nooit kom.
Wel heel realistisch ook. Dus omdat ik iets niet wil, zal ik mogelijk reteveel euro's moeten neertellen. Wat is dat nou voor idiote vrijheid? De enigen die vrijheid genieten in een dergelijke wereld zijn de kapitaalkrachtigen die met hun geldbuidel kunnen zwaaien om dingen voor elkaar te krijgen.

quote:
Geschillen zullen worden beslecht via arbitration en neutrale rechtbanken (die bestaan momenteel niet!). Maar aangezien dat heel duur is zal het een laatste optie zijn. Nu kun je eindeloos bezwaar maken en de kosten afwentelen op de rest van de maatschappij.
Ah, het is een kwestie van kosten. Weer zo fijn: dan wint degene met de langste adem of beter; de meeste poen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132398508
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Iedereen begint met niks. Je hebt een achterstand dat is alles.
Onzin. Of je rijke ouders hebt bepaalt een groot deel van je kansen natuurlijk.

in de VS is het zo dat kinderen van de 10% rijkste ouders die géén college degree halen meer kans hebben om rijk te eindigen dan kinderen van de 10% armste ouders die zich nog wél naar een college degree weten te knokken (en dat zijn er weinig!).
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_132398644
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Onzin. Of je rijke ouders hebt bepaalt een groot deel van je kansen natuurlijk.

in de VS is het zo dat kinderen van de 10% rijkste ouders die géén college degree halen meer kans hebben om rijk te eindigen dan kinderen van de 10% armste ouders die zich nog wél naar een college degree weten te knokken (en dat zijn er weinig!).
En waarmee je dus aangeeft dat dit geen libertarisch probleem is maar een algemeen probleem.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_132398711
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarmee je dus aangeeft dat dit geen libertarisch probleem is maar een algemeen probleem.
Waarmee het dus nog steeds een libertarisch probleem is. (en daar gaat dit topic toch over...)

En niet in samenlevingen waar land en productiemiddelen als gemeenschappelijk bezit beheerd worden...
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')