abonnement Unibet Coolblue
pi_132149364
Ik heb mijn houten vloer van de keuken eruit gehaald. Doel is om de onderzijde van de gehele vloer te isoleren. Die planken worden dus weer teruggemonteerd.

Een aantal planken zijn verrrot en een aantal planken hebben houtworm. De oorzaak van beide is vochtontwikkeling. De oorzaak daar weer van heb ik gevonden.

Die planken zijn -denk ik- plm 50 jaar oud, 2,5 cm dik en 11,5 cm breed. Sterk dus.

In die planken waar nog gaatjes van die houtworm zit kan ik wel weer gebruiken, stabiel genoeg.

Ik vermoed dat er thans geen actieve houtwormen zijn, maar dat is gevoel.

Niettegenstaande is voorkomen beter dan genezen en daarom wil ik die planken behandelen tegen houtworm.

Via google las ik dat petroleum en andere producten bruikbaar zijn. Maar er wordt over bepaalde producten tegengsproken.
Zo zegt bv Milieu Centraal dat je die planken moet verven ter bescherming terwijl er weer anderen zijn die claimen dat houtworm dwars door gelakte houten delen gaat.

De vraag is: wat is een effectieve behandeling. Ik kan er later niet meer bij namelijk.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:28:19 #2
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_132149559
Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en de aangetaste planken direct vervangen?
pi_132149588
Wij hebben het een jaar geleden laten behandelen door mensen van Prosekt. Zijn vast wel te vinden via google. Ook wij hadden het idee dat de activiteit van de houtwormen over was maar blijkbaar werkt het zo dat er 1 soort zijn kraamkamers in het hout maakt en daarin ook uitvliegt. Oftewel je weet nooit of er niet gewoon nog een hele familie in het hout woont zonder dat je daar iets van merkt totdat de balk voldoende uitgeholt is dat heel de rambam instort.

We hebben toen maar voor de zekerheid laten behandelen. Ook omdat we er 10 jaar garantie op kregen. Prima deal vond ik ik.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:39:04 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132149751
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:29 schreef RichardDawkins het volgende:
We hebben toen maar voor de zekerheid laten behandelen. Ook omdat we er 10 jaar garantie op kregen. Prima deal vond ik ik.
Dit. Als je een bedrijf met garantie in de arm neemt, kun je ze gewoon blijven bellen totdat het opgelost is. Mijn ouders hebben tot vijf keer toe de bestrijder terug moeten laten komen, maar geen extra kosten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_132151749
Losse planken/klein grut kan je prima zelf behandelen tegen houtworm!

1 Je kwast het in met het middeltje (buiten!)
2 hermetisch inpakken in plasticfolie
3 een paar dagen laten liggen
4 uitpakken, klaar.

Lastiger wordt het als de houtvernielers in je huisconstructie zitten.
Of in grote meubels.
pi_132160725
Na behandeling van houtworm zou ik de planken en balken in de houtmenie zetten, blijft het voorlopig in ieder geval goed!
pi_132162880
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:28 schreef Lollertrolle het volgende:
Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen en de aangetaste planken direct vervangen?
Als ik dit letterlijk neem dan zou ik alle planken moeten vervangen. Ongeveer de helft is in meer of mindere mate aangetast. De keuken is 9 bij 4 meter. De dikte van de plank is 2,5 cm.

Dat wordt een kostbare zaak dan. Daarom wil ik eens weten wat er nog gebruikt kan worden.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132162920
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:29 schreef RichardDawkins het volgende:
Wij hebben het een jaar geleden laten behandelen door mensen van Prosekt. Zijn vast wel te vinden via google. Ook wij hadden het idee dat de activiteit van de houtwormen over was maar blijkbaar werkt het zo dat er 1 soort zijn kraamkamers in het hout maakt en daarin ook uitvliegt. Oftewel je weet nooit of er niet gewoon nog een hele familie in het hout woont zonder dat je daar iets van merkt totdat de balk voldoende uitgeholt is dat heel de rambam instort.

We hebben toen maar voor de zekerheid laten behandelen. Ook omdat we er 10 jaar garantie op kregen. Prima deal vond ik ik.
Na 10 jaar zou ik dan de vloer moeten controleren. Daar kom ik niet meer bij. Zoals gezegd de oorzaak is gevonden en wordt hersteld, vocht dus.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132162944
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:09 schreef klaarover het volgende:
Losse planken/klein grut kan je prima zelf behandelen tegen houtworm!

1 Je kwast het in met het middeltje (buiten!)
2 hermetisch inpakken in plasticfolie
3 een paar dagen laten liggen
4 uitpakken, klaar.

Lastiger wordt het als de houtvernielers in je huisconstructie zitten.
Of in grote meubels.
Is dit een ervaring ? Of algemeen gebruik ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132162959
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 17:25 schreef usernaamvergeten het volgende:
Na behandeling van houtworm zou ik de planken en balken in de houtmenie zetten, blijft het voorlopig in ieder geval goed!
Dat lijkt me een goed idee. Bedankt daar voor.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132163284
Geen probleem! Als ik een houten vloer had gehad, was deze al 100 keer geïsoleerd geweest, maar hier is het beton en dat is toch een stukje moeilijker, kutklus. Laat het voorlopig maar voor wat het is.
pi_132165454
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:55 schreef usernaamvergeten het volgende:
Geen probleem! Als ik een houten vloer had gehad, was deze al 100 keer geïsoleerd geweest, maar hier is het beton en dat is toch een stukje moeilijker, kutklus. Laat het voorlopig maar voor wat het is.
Ik heb dit 2 jaar geleden gekocht. De vloeren waren niet geïsoleerd en dat wist ik wel. De woonkamer heb ik afgelopen winter gedaan. Het verschil is groot.

Die planken waren wel 100% goed en dat terwijl er ondergronds een open verbinding is met de keuken. Merkwaardig dus dat die beestjes alleen daar gebleven zijn. Het vocht is hun hobby :)
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132180137
Ik weet niet wie je wijs heeft gemaakt dat vocht de oorzaak is achter je houtworm maar die kletst dus volledig uit zijn nek.

Houtrotverwekkende schimmels oke maar houtworm? Zelfs wiki kan je dat vertellen.
pi_132180793
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 07:26 schreef RichardDawkins het volgende:
Ik weet niet wie je wijs heeft gemaakt dat vocht de oorzaak is achter je houtworm maar die kletst dus volledig uit zijn nek.

Houtrotverwekkende schimmels oke maar houtworm? Zelfs wiki kan je dat vertellen.
Ik las eea op google
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132199601
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 07:26 schreef RichardDawkins het volgende:
Ik weet niet wie je wijs heeft gemaakt dat vocht de oorzaak is achter je houtworm maar die kletst dus volledig uit zijn nek.

H oke maar houtworm? Zelfs wiki kan je dat vertellen.
Hoe bestrijdt je houtrotverwekkende schimmels?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_132226988
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Is dit een ervaring ? Of algemeen gebruik ?
De praktijkervaring van iemand met aangetaste meubeltjes.
Ons plaatselijk gaskamer-houtwormbestrijdingsbedrijf (geen bullshit) was ermee opgehouden, dus hebben we het zelf op deze wijze opgelost. Controle is bij meubels gemakkelijker dan bij vloerplanken: geen nieuw zaagsel = missie geslaagd.
pi_132228964
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 18:55 schreef usernaamvergeten het volgende:
Geen probleem! Als ik een houten vloer had gehad, was deze al 100 keer geïsoleerd geweest, maar hier is het beton en dat is toch een stukje moeilijker,
Wat is daar moeilijker aan ? ik ga er van uit dat je een kruipruimte hebt, dan kan je daar toch ook gewoon isolatieplaten onder maken ?
Topic hierover op Tweakers. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335/0
pi_132279391
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:56 schreef klaarover het volgende:

[..]

De praktijkervaring van iemand met aangetaste meubeltjes.
Ons plaatselijk gaskamer-houtwormbestrijdingsbedrijf (geen bullshit) was ermee opgehouden, dus hebben we het zelf op deze wijze opgelost. Controle is bij meubels gemakkelijker dan bij vloerplanken: geen nieuw zaagsel = missie geslaagd.
Is zo moeilijk te controleren als de vloer er weer inligt. Ik heb geen kruipruimte en de isolatie komt tegen onderzijde van de vloer (daar ligt ook het probleem).
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')