abonnement Unibet Coolblue
pi_132019128
Natuurlijk bestaat er geen échte armoede in Nederland. Maar ik vind het soms erg pijnlijk om te zien wanneer mensen in een financieel moeilijke positie zitten. De stress over rekeningen die betaald moeten worden, het op alles bezuinigen en letterlijk op de centen letten, niks kunnen betalen en van dingen buitengesloten worden; het is super pijnlijk. Het zijn ook kwetsbare mensen. Grote families, alleenstaande ouders, allochtonen, studenten.

Er lijkt echt een klasse verschil te ontstaan. De mensen die ontslagen zijn, de mensen wiens investeringen zuur geworden zijn, de mensen die moeite hebben om rond te komen, en de mensen die 8x per jaar op vakantie gaan, die meerdere keren per week uit eten gaan, en alles weg feesten.

Ik voel me er soms erg akelig over. Dat de ene mens honderden euro’s uitgeeft zonder erover na te denken, zonder op je bankrekening te kijken, zonder te knipperen terwijl de ander keuzes op basis van financiële middelen moet maken in de supermarkt of qua opleiding.

Ook in mijn vriendenkring is er een groot contrast. Er zijn mensen die 5km dronken naar huis lopen omdat ze geen taxi kunnen betalen, en bijvoorbeeld ik die een taxi neem wanneer ik overdag de bus mis en een half uur moet wachten. Maar ook met meedoen aan feestjes, uit eten gaan, op vakantie gaan, maar ook het hebben van een smartphone of goede computer; de welvaart verschillen komen érg dichtbij. Ook wanneer ik door armere stukken van de stad loop is het grafisch. Het vergelijken van prijzen en op bonnetjes kijken, het verkopen van daklozen kranten, en het bedelen op straat…

Ik heb op het moment een goede baan – als ik niet ontslagen ga worden. Ik leef daarom ook een luxe leven met alles wat mijn hartje begeert. Toch vind ik het verschrikkelijk voor de mensen waarbij dit niet het geval is. Ik ben echter wel te gierig om mensen die niet dichtbij me staan financieel te helpen – het vergt veel hard werk aan mijn kant om de standaard te hanteren, en ik ga hem daarom niet gratis weggeven.

Ik heb mijn hele leven nog nooit financiële moeilijkheden meegemaakt. Voor mij is de ergste consequentie dat ik misschien maar 2x per jaar op wintersport kan. Niet kan ik vanavond wel eten? Is het asociaal te zeggen dat deze mensen mijn geld niet verdienen?
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
pi_132019293
Bij het lezen van de TT ging ik er van uit dat dit topic over het niveau in KLB zou gaan -O-
pi_132019443
quote:
9s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:14 schreef Die_Bratpfanne het volgende:
Bij het lezen van de TT ging ik er van uit dat dit topic over het niveau in KLB zou gaan -O-
Hoe leg je die connectie?
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:18:35 #4
413564 Annoyance
#teamGROLSCHHHHH
pi_132019489
Openingspost is van boven gemiddeld KLB niveau. Chapeau.
pi_132019534
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:18 schreef Annoyance het volgende:
Openingspost is van boven gemiddeld KLB niveau. Chapeau.
Topic-diarree of algehele psychose zorgt voor een actiever topic...
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
pi_132019538
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:17 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Hoe leg je die connectie?
Ik ervaar sinds vandaag het droevig lage niveau in KLB en kan dat alleen maar associeren met taalkundige en sociale armoede.
pi_132019555
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:18 schreef Annoyance het volgende:
Openingspost is van boven gemiddeld KLB niveau. Chapeau.
Dat dan weer wel :Y
pi_132019606
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:20 schreef Die_Bratpfanne het volgende:

[..]

Dat dan weer wel :Y
Ik heb altijd de béste topics.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar discussie over het besproken onderwerp zou leuk zijn!
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  Spellchecker woensdag 9 oktober 2013 @ 21:24:50 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_132019750
quote:
9s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:14 schreef Die_Bratpfanne het volgende:
Bij het lezen van de TT ging ik er van uit dat dit topic over het niveau in KLB zou gaan -O-
pi_132019818
Tja, je werkt voor je eigen geld. Tuurlijk mag je zelf weten wat je er mee doet. Je hebt wel een goed punt dat werkloos (en dus relatief arm zijn) in de huidige economische situatie niet altijd een 'keuze' is. Er zijn genoeg slimme/capabele (ook WO-opgeleide) figuren die momenteel echt moeilijk aan een baan kunnen komen terwijl er 5 jaar geleden nog genoeg vraag (incl. 2500+ pm salaris + goeie secundaire arbeidsvoorwaarden als starter) was naar dergelijke mensen, waar nu die hele markt verkloot is door bezuinigingen, mensen die langer door blijven/moeten werken, etc.
pi_132020097
Er is een verschil tussen een financieel moeilijke positie en niet alles kunnen doen wat je wil. Als je altijd je bonnetjes nakijkt is dat niet raar, niet op wintersport gaan is voor het grootste deel van nederland gebruikelijk.

Maar ik weet inderdaad dat ik geluk heb met mn studie en een leuke baan.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:35:42 #12
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_132020212
Overal is armoede, armoede is slechts een relatief begrip. Armoede in de zin van onder de mondiale levensstandaard leven bestaat er niet in Nederland. Maar er zijn wel degelijk mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen en dan kun je spreken van armoede.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:10 schreef Roadtrip het volgende:
en ik ga hem daarom niet gratis weggeven.

Gegeven geld geeft men makkelijker uit dus dat is ook niet aan te raden. Zinvoller is het om die mensen op de goede weg te helpen zodat de oplossing structureel wordt.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_132020240
Armoede is een relatief begrip.
Well, you build it up, you wreck it down
You burn your mansion to the ground
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:41:49 #14
413547 Die_Bratpfanne
Duitse Braadslee
pi_132020507
Echte armoede is kut en dat wens je niemand toe. Ook in Nederland bestaat echte armoede. Alleenstaande moeders in de bijstand bijvoorbeeld. Echter mensen die eerst jaren op de pof leven en vervolgens in de shit raken omdat ze een achterstand op hun hypotheek-, energie-, Wehkampe etc rekeningen hebben, das gewoon dom. Geen medelijden mee.
pi_132020562
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:35 schreef Frank_Drebin het volgende:
Overal is armoede, armoede is slechts een relatief begrip. Armoede in de zin van onder de mondiale levensstandaard leven bestaat er niet in Nederland. Maar er zijn wel degelijk mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen en dan kun je spreken van armoede.

[..]

Gegeven geld geeft men makkelijker uit dus dat is ook niet aan te raden. Zinvoller is het om die mensen op de goede weg te helpen zodat de oplossing structureel wordt.
Je hebt inderdaad wel een punt met een vergelijking met het buitenland. In praktisch elk ander land is de onderkant van de samenleving minder goed beschermt. En zeker in Zuid Amerika of Azië is diepe armoede. (in Afrika ben ik niet geweest -- nog niet)

Maar ik denk inderdaad dat er ook in Nederland spraak is van armoede, alhoewel het wel belangrijk is te zeggen dat er een verschil is tussen onze armoede en armoede in de derde wereld. Maar toch kan je ook hier ook buiten de samenleving staan.
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
pi_132020667
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:41 schreef Die_Bratpfanne het volgende:
Echte armoede is kut en dat wens je niemand toe. Ook in Nederland bestaat echte armoede. Alleenstaande moeders in de bijstand bijvoorbeeld. Echter mensen die eerst jaren op de pof leven en vervolgens in de shit raken omdat ze een achterstand op hun hypotheek-, energie-, Wehkampe etc rekeningen hebben, das gewoon dom. Geen medelijden mee.
Alsnog is het met leningen makkelijk in de problemen te komen. Sommige mensen zijn simpelweg dom, en kunnen de consequenties van leningen niet inzien.

Ik moet zeggen dat ik ook veel leen, vaak rood sta, en hoge rekeningen heb. Zodra ik mijn baan kwijtraak krijg ik geen schulden, maar zou ik mijn levensstandaard behoorlijk naar beneden moeten brengen. Niet meer 9 keer per jaar op vakantie bijvoorbeeld.
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:52:28 #17
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_132021012
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:45 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Alsnog is het met leningen makkelijk in de problemen te komen. Sommige mensen zijn simpelweg dom, en kunnen de consequenties van leningen niet inzien.

Ik moet zeggen dat ik ook veel leen, vaak rood sta, en hoge rekeningen heb. Zodra ik mijn baan kwijtraak krijg ik geen schulden, maar zou ik mijn levensstandaard behoorlijk naar beneden moeten brengen. Niet meer 9 keer per jaar op vakantie bijvoorbeeld.
Als je regelmatig rood staat en moet lenen, dan heb je echt last van financiële problemen.
pi_132021132
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:52 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]

Alsnog is het met leningen makkelijk in de problemen te komen. Sommige mensen zijn simpelweg dom, en kunnen de consequenties van leningen niet inzien.

Ik moet zeggen dat ik ook veel leen,
Alles is relatief. 5% van je inkomen rood staan is toch geen probleem?
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:59:09 #19
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_132021339
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:55 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Alles is relatief. 5% van je inkomen rood staan is toch geen probleem?
Blut is blut, als ik alles zou opmaken zou ik me zorgen maken als er iets stuk gaat.
pi_132021407
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:59 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Blut is blut, als ik alles zou opmaken zou ik me zorgen maken als er iets stuk gaat.
Daarvoor kan je toch rood staan?
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:06:01 #21
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_132021774
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:00 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Daarvoor kan je toch rood staan?
Dus rood staan is je buffer bij onverwachte uitgaven?
De bank en jij hebben zo altijd genoeg geld!
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:08:39 #22
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_132021945
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:43 schreef Roadtrip het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad wel een punt met een vergelijking met het buitenland. In praktisch elk ander land is de onderkant van de samenleving minder goed beschermt. En zeker in Zuid Amerika of Azië is diepe armoede. (in Afrika ben ik niet geweest -- nog niet)

Maar ik denk inderdaad dat er ook in Nederland spraak is van armoede, alhoewel het wel belangrijk is te zeggen dat er een verschil is tussen onze armoede en armoede in de derde wereld. Maar toch kan je ook hier ook buiten de samenleving staan.
Zoals ik al zei, daarom is armoede relatief. Zelfs in de duurste wijken ter wereld is er armoede en heb je een onderlaag die minder kan dan de rest. Schatrijk natuurlijk, maar in vergelijking met de rest armoedig.
Maar waar Nederland naar mijn mening goed in slaagt, dat in tegenstelling tot de rest, is het zorgen dat de kloof tussen arm en rijk betrekkelijk klein is. Natuurlijk heb je rijke mensen maar ook de meeste mensen die tot de onderlaag qua financiële middelen worden gerekend kunnen bijv. een plasmascherm neerzetten. Maar dat wil niet zeggen dat je ook in Nederland genoeg gevallen hebt die echt wel de eindjes aan elkaar moeten knopen.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_132026574
Armoede moet er ook gewoon zijn, het kan niet anders.
ADHD-C
  woensdag 9 oktober 2013 @ 23:59:00 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_132026839
Sommigen maken het er ook wel echt zelf naar. Gisteren een glimp opgevangen van een tv programma waar mensen met schulden worden geholpen.

In dit geval kwam er maandelijks Eur 2500,- binnen (netto) maar ging er Eur 3.200,- uit!! :') :')

Gek he dat je op den duur met 30k schuld zit....
pi_132027359
Wat is dit voor zwakzinnig topic.
Some men are born sodomites, some achieve sodomy, and some have sodomy thrust upon them...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')