abonnement Unibet Coolblue
pi_131897955
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het kan en het is gebeurd. Waarom denk je dat we wetten in het leven hebben geroepen om dat te voorkomen?
Maar het is geen inherent gevolg zoals Euribob stelt.

Hij schetst een (zeer onwaarschijnlijk) beeld waarbij het resultaat al inherent aan de vraagstelling is, namelijk een klein groepje dat machtiger is dan de rest van de samenleving. Daarbij is de hele antwoordmogelijkheid al afgesloten omdat de vraag afgesloten is. Er wordt geen aandacht meer besteed aan de mogelijkheid van het tot stand komen van die hele uitgangspositie van de vraag, of de waarschijnlijkheid daarvan, en eventuele ex-ante controlemechanismen worden voor het gemak buiten beschouwing gelaten.
  zondag 6 oktober 2013 @ 13:37:26 #77
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131898041
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:34 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maar het is geen inherent gevolg zoals Euribob stelt.

Hij schetst een (zeer onwaarschijnlijk) beeld waarbij het resultaat al inherent aan de vraagstelling is, namelijk een klein groepje dat machtiger is dan de rest van de samenleving. Daarbij is de hele antwoordmogelijkheid al afgesloten omdat de vraag afgesloten is.
Je kan dan ook geen antwoord geven op het argument van 5000 jaar aan menselijke geschiedenis.

quote:
Er wordt geen aandacht meer besteed aan de mogelijkheid van het tot stand komen van die hele uitgangspositie van de vraag, of de waarschijnlijkheid daarvan, en eventuele ex-ante controlemechanismen worden voor het gemak buiten beschouwing gelaten.
Geen mens heeft daar ooit aandacht aan besteed, ze gingen gewoon voor de macht en dat mocht wat kosten. Van jouw controlemechanismen zal niemand zich ook maar iets aantrekken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_131898064
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:34 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maar het is geen inherent gevolg zoals Euribob stelt.

Hij schetst een (zeer onwaarschijnlijk) beeld waarbij het resultaat al inherent aan de vraagstelling is, namelijk een klein groepje dat machtiger is dan de rest van de samenleving. Daarbij is de hele antwoordmogelijkheid al afgesloten omdat de vraag afgesloten is. Er wordt geen aandacht meer besteed aan de mogelijkheid van het tot stand komen van die hele uitgangspositie van de
vraag, of de waarschijnlijkheid daarvan, en eventuele ex-ante controlemechanismen worden voor het gemak buiten beschouwing gelaten.
Waarom is hetgeen Bob schetst onwaarschijnlijk? Heb je enig benul van de geschiedenis van beschaving? Hiërarchie loopt als een rode draad door onze historie. Dat zal in Libertopia niet anders zijn. Je houdt mensen die meer macht willen vergaren. En geen wet die deze machtswellustelingen beteugelt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131898277
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:37 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je kan dan ook geen antwoord geven op het argument van 5000 jaar aan menselijke geschiedenis.
?

quote:
[..]

Geen mens heeft daar ooit aandacht aan besteed, ze gingen gewoon voor de macht en dat mocht wat kosten. Van jouw controlemechanismen zal niemand zich ook maar iets aantrekken.
Het gaat om jouw vraagstelling, die deugt niet.

Je wijze van redeneren gaat uit van een bepaalde, mogelijke maar onwaarschijnlijke -althans, niet waarschijnlijker dan alle andere alternatieven-, startpositie. Het proces daarvoor laat je buiten beschouwing. Je vult die startpositie op een bepaalde manier in waaruit een inherent gevolg blijkt ("machtiger dan de rest") om vervolgens je eigen conclusie te trekken. Als ik die wijze van beargumenteren tegen de huidige overheid zou hanteren zou ik mijn eigen uitgangspositie kiezen, een racistische, fascistische, militaristische partij met een absolute meerderheid in de Staten-Generaal. Dat zo invullen dat daar een gevolg uit blijkt, dat ze racistische wetten aannemen, en daaruit mijn eigen conclusie kunnen trekken dat het democratisch bestel inherent leidt tot racistische wetgeving.

Kortom, zowel je wijze van vraagstelling als je conclusie zeggen niets over de voor- en nadelen van het libertarisme, maar over je zelfgeformuleerde, zeer beperkte uitgangspositie.
pi_131898289
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wetten gaan over macht en maakbaarheid.
Een libertair die iemand van zijn land afschiet ook.
Daarom o.a. ging de samenleving wetten en bestuurlijke hiërarchieën maken.
Dat mensen niet eigen rechter gaan spelen en elkaar afmaken of dat duistere machtconcentraties gaan heersen
  zondag 6 oktober 2013 @ 13:53:53 #81
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131898596
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

?
Het empirisme is u werkelijk vreemd?

quote:
[..]

Het gaat om jouw vraagstelling, die deugt niet.
Dat jij geen antwoord kan geven op mijn vraag duidt er eerder op dat je ideologie niet deugt.

quote:
Je wijze van redeneren gaat uit van een bepaalde, mogelijke maar onwaarschijnlijke -althans, niet waarschijnlijker dan alle andere alternatieven-, startpositie. Het proces daarvoor laat je buiten beschouwing. Je vult die startpositie op een bepaalde manier in waaruit een inherent gevolg blijkt ("machtiger dan de rest") om vervolgens je eigen conclusie te trekken.
In een samenleving zullen altijd mensen die beter, efficiënter, sterker, slimmer of gemener zijn dan de rest. Daar komen die machtige mensen vandaan die van jouw Libertopia niets meer dan een leuk fantasietje maken.

quote:
Als ik die wijze van beargumenteren tegen de huidige overheid zou hanteren zou ik mijn eigen uitgangspositie kiezen, een racistische, fascistische, militaristische partij met een absolute meerderheid in de Staten-Generaal. Dat zo invullen dat daar een gevolg uit blijkt, dat ze racistische wetten aannemen, en daaruit mijn eigen conclusie kunnen trekken dat het democratisch bestel inherent leidt tot racistische wetgeving.
Dan zeg ik grondwet.

quote:
Kortom, zowel je wijze van vraagstelling als je conclusie zeggen niets over de voor- en nadelen van het libertarisme, maar over je zelfgeformuleerde, zeer beperkte uitgangspositie.
Nee, je ideologie heeft gewoon geen antwoord op menselijk gedrag.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_131898711
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:53 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het empirisme is u werkelijk vreemd?
Ik snap niet naar welk argument je verwees?

quote:
[..]

Dat jij geen antwoord kan geven op mijn vraag duidt er eerder op dat je ideologie niet deugt.
Mijn antwoord was dat je dan een staat hebt. Niet iets waar libertariërs voor pleiten dus.
quote:
[..]

In een samenleving zullen altijd mensen die beter, efficiënter, sterker, slimmer of gemener zijn dan de rest. Daar komen die machtige mensen vandaan die van jouw Libertopia niets meer dan een leuk fantasietje maken.
Minder genivelleerd. Dat is niet per definitie iets slechts.

quote:
[..]

Dan zeg ik grondwet.
Dan maken we er een 2/3e meerderheid van.

quote:
[..]

Nee, je ideologie heeft gewoon geen antwoord op menselijk gedrag.
Als je het nu eerst eens degelijk weet te onderbouwen en beargumenteren kunnen we dat zien.
  zondag 6 oktober 2013 @ 14:06:40 #83
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131898981
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 13:56 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Ik snap niet naar welk argument je verwees?
Het argument dat de menselijke historie uitwijst dat mensen zich niet zo gedragen als jouw ideologie graag zou willen.

quote:
[..]

Mijn antwoord was dat je dan een staat hebt. Niet iets waar libertariërs voor pleiten dus.
Dus jullie pleiten voor een Libertopia, wat (gezien de menselijke geschiedenis) gaat leiden tot een staat, maar jullie pleiten niet voor een staat?

quote:
[..]

Minder genivelleerd. Dat is niet per definitie iets slechts.
Niemand die de rechten van minderheden waarborgt is wel per definitie iets slechts.

quote:
[..]

Dan maken we er een 2/3e meerderheid van.
Dat gaat in de praktijk dus nooit gebeuren. De overheid heeft namelijk wél talloze checks and balances.

quote:
[..]

Als je het nu eerst eens degelijk weet te onderbouwen en beargumenteren kunnen we dat zien.
Alles is prima onderbouwd. Dat het pijn doet om zoiets te accepteren snap ik ook wel.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_131899321
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:06 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het argument dat de menselijke historie uitwijst dat mensen zich niet zo gedragen als jouw ideologie graag zou willen.
Waar blijkt dat volgens jou concreet bezien uit? Uit het handelen in eigenbelang?
quote:
[..]

Dus jullie pleiten voor een Libertopia, wat (gezien de menselijke geschiedenis) gaat leiden tot een staat, maar jullie pleiten niet voor een staat?
Nee, ik geloof wel dat er staatachtige structuren zullen zijn, maar geen soevereine staat. Dat heb ik enkele posts terug aannemelijk proberen te maken. Een staat is wel een mogelijke uitkomst, maar dat is niet waarvoor gepleit wordt. Net als dat mensen die voor een democratie pleiten, niet direct pleiten voor een racistische invulling daarvan.

quote:
[..]

Niemand die de rechten van minderheden waarborgt is wel per definitie iets slechts.
Waarom zou niemand die rechten waarborgen? Er zijn zat private "wereldverbeteraars".
quote:
[..]

Dat gaat in de praktijk dus nooit gebeuren. De overheid heeft namelijk wél talloze checks and balances.
Ah, dus nu doen ex-ante controlemechanismen er wél toe? Ookal heb ik de uitgangspositie zo ingevuld dat ik een voor mij wenselijk antwoord weet te ontlokken?

quote:
[..]

Alles is prima onderbouwd. Dat het pijn doet om zoiets te accepteren snap ik ook wel.
Ik heb hier uitgelegd wat jouw wijze van redeneren was:

quote:
Je wijze van redeneren gaat uit van een bepaalde, mogelijke maar onwaarschijnlijke -althans, niet waarschijnlijker dan alle andere alternatieven-, startpositie. Het proces daarvoor laat je buiten beschouwing. Je vult die startpositie op een bepaalde manier in waaruit een inherent gevolg blijkt ("machtiger dan de rest") om vervolgens je eigen conclusie te trekken. Als ik die wijze van beargumenteren tegen de huidige overheid zou hanteren zou ik mijn eigen uitgangspositie kiezen, een racistische, fascistische, militaristische partij met een absolute meerderheid in de Staten-Generaal. Dat zo invullen dat daar een gevolg uit blijkt, dat ze racistische wetten aannemen, en daaruit mijn eigen conclusie kunnen trekken dat het democratisch bestel inherent leidt tot racistische wetgeving.

Kortom, zowel je wijze van vraagstelling als je conclusie zeggen niets over de voor- en nadelen van het libertarisme, maar over je zelfgeformuleerde, zeer beperkte uitgangspositie.
Dat is geen tactiek die stand houdt in, laten we zeggen de wat serieuzere debatten of een rechtszaal.
  zondag 6 oktober 2013 @ 14:38:25 #85
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131899891
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:18 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Waar blijkt dat volgens jou concreet bezien uit? Uit het handelen in eigenbelang?
Dat mensen zich helemaal niet zo rationeel gedragen als je zou willen. Genoeg mensen die desastreuze maatregelen nemen omdat ze denken dat het in hun eigen belang is, terwijl dat helemaal niet zo is (door asymmetrische informatie of gewoon uit domheid).

En dan heb ik het nog niet eens over die mensen die precies weten hoe ze kunnen profiteren van een situatie ten koste van de samenleving als geheel.

quote:
[..]

Nee, ik geloof wel dat er staatachtige structuren zullen zijn, maar geen soevereine staat. Dat heb ik enkele posts terug aannemelijk proberen te maken. Een staat is wel een mogelijke uitkomst, maar dat is niet waarvoor gepleit wordt. Net als dat mensen die voor een democratie pleiten, niet direct pleiten voor een racistische invulling daarvan.
Dus eigenlijk wil je gewoon een staat zonder de staat maar met alle functies geregeld door de markt maar dan zonder de legitimiteit en grondrechten. Klinkt niet prettig.

quote:
[..]

Waarom zou niemand die rechten waarborgen? Er zijn zat private "wereldverbeteraars".
Er zullen nooit genoeg wereldverbeteraars zijn, daarom is die hele overheid in het leven geroepen.

quote:
[..]

Ah, dus nu doen ex-ante controlemechanismen er wél toe? Ookal heb ik de uitgangspositie zo ingevuld dat ik een voor mij wenselijk antwoord weet te ontlokken?
De markt heeft hele andere controlemechanismen dan de overheid. Vraag- en aanbod is iets heel anders dan het hele legitimiteitsproces van de rechtstaat.

quote:
[..]

Ik heb hier uitgelegd wat jouw wijze van redeneren was:

[..]

Dat is geen tactiek die stand houdt in, laten we zeggen de wat serieuzere debatten of een rechtszaal.
Dat is gewoon inzien dat mensen zich op een bepaalde manier gedragen en daarnaar handelen.
Je kunt je theorie wel blijven blaten, maar als de praktijk uitwijst dat je ideologie niet zal werken dan gaat het hem gewoon niet worden voor de libertariërs.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 6 oktober 2013 @ 14:43:35 #86
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_131900036
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 11:26 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dit is nou juist een van de redenen dat ik tegen de staat ben. Het bestaan van een staat geeft dit soort machtsbeluste types immers een uitstekend platform om een grote groep onderdanen te overheersen. In de huidige situatie krijgen dergelijke types vrij spel.
Zolang zo'n organisatie nog niet bestaat dan vechten mensen elkaar de tent uit om hun macht te vergroten. Door uit te gaan van een gecentraliseerde macht en deze zo goed mogelijk te temmen, is de situatie gunstiger.
The view from nowhere.
  zondag 6 oktober 2013 @ 14:48:13 #87
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131900175
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zolang zo'n organisatie nog niet bestaat dan vechten mensen elkaar de tent uit om hun macht te vergroten. Door uit te gaan van een gecentraliseerde macht en deze zo goed mogelijk te temmen, is de situatie gunstiger.
Het verbaast me hoe veel moeite sommige mensen hier hebben om die realiteit te kunnen accepteren.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_131900574
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:38 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dat mensen zich helemaal niet zo rationeel gedragen als je zou willen. Genoeg mensen die desastreuze maatregelen nemen omdat ze denken dat het in hun eigen belang is, terwijl dat helemaal niet zo is (door asymmetrische informatie of gewoon uit domheid).
In een democratische overheidssituatie ga je er ook van uit dat zowel het electoraat als de vertegenwoordigers daarvan de juiste, geïnformeerde keuzes maken.

Waar foute keuzes in een libertarische samenleving doorgaans enkel de eigen belangen schaadt, is dat in het geval van een overheid de gehele samenleving
quote:
En dan heb ik het nog niet eens over die mensen die precies weten hoe ze kunnen profiteren van een situatie ten koste van de samenleving als geheel.
Die vinden we nu gek genoeg vaak in de (semi-)publieke sector.

quote:
[..]

Dus eigenlijk wil je gewoon een staat zonder de staat maar met alle functies geregeld door de markt maar dan zonder de legitimiteit en grondrechten. Klinkt niet prettig.
Nee, ik zei dat ik verwacht dat er staatachtige structuren zullen ontstaan in het aanbod van wat we nu overheidsdiensten noemen. Geen soevereine staten. De legitimiteit daarvan berust op privaatrechtelijke constructies.

quote:
[..]

Er zullen nooit genoeg wereldverbeteraars zijn, daarom is die hele overheid in het leven geroepen.
Jij vindt het toch prima als je belastingcenten worden gebruikt voor het helpen van de minderbedeelden? Dan zal je in een libertarische samenleving ook best wat kunnen missen voor de minderbedeelden toch?

quote:
[..]

De markt heeft hele andere controlemechanismen dan de overheid. Vraag- en aanbod is iets heel anders dan het hele legitimiteitsproces van de rechtstaat.
Uiteraard, maar in jouw "argument" liet je alles maar buiten beschouwing, en stelde je een zelfgeformuleerde uitgangspositie, zonder deze aannemelijk te maken, en voor het gemak zonder controlemechanismen.

quote:
[..]

Dat is gewoon inzien dat mensen zich op een bepaalde manier gedragen en daarnaar handelen.
Je kunt je theorie wel blijven blaten, maar als de praktijk uitwijst dat je ideologie niet zal werken dan gaat het hem gewoon niet worden voor de libertariërs.
Nee, dat is foutief beargumenteren.
pi_131900706
Ook zo fijn; in Libertopia word je beloond als je niks geeft aan minderbedeelden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131901332
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:03 schreef KoosVogels het volgende:
Ook zo fijn; in Libertopia word je beloond als je niks geeft aan minderbedeelden.
Inderdaad. Als je armen laat stikken kom ik langs om je een high-five te geven.
pi_131901497
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:25 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Inderdaad. Als je armen laat stikken kom ik langs om je een high-five te geven.
Armen moeten het hebben van giften van weldoeners. Wie geen geld doneert en armlastigen laat stikken, is spekkoper. Allereerst profiteer je van het altruïsme van anderen, terwijl je zelf meer geld overhoudt. En jij weet ook: geld maakt geld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131901654
In een democratie zijn de controlemechanismen een parlement, een rechtstaat, een grondwet etc.

In Libertopia is het controlemechanisme concurrentie en competitie, wat in het geval van een LEA vaak betekent: oorlog. Want dat is uiteindelijk hoe LEA's concurreren: welke LEA is het sterkst.
pi_131901970
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Armen moeten het hebben van giften van weldoeners. Wie geen geld doneert en armlastigen laat stikken, is spekkoper. Allereerst profiteer je van het altruïsme van anderen, terwijl je zelf meer geld overhoudt. En jij weet ook: geld maakt geld.
"...Dus moeten we hen onder dreiging van geweld dwingen mee te betalen."

quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:35 schreef _dodecahedron_ het volgende:
In een democratie zijn de controlemechanismen een parlement, een rechtstaat, een grondwet etc.

In Libertopia is het controlemechanisme concurrentie en competitie, wat in het geval van een LEA vaak betekent: oorlog. Want dat is uiteindelijk hoe LEA's concurreren: welke LEA is het sterkst.
Ik weet niet op basis van welke elementen jij een private politiedienst zou beoordelen, maar ik zou kijken naar de effectiviteit van misdaadbestrijding in plaats van naar het toegepaste geweld.
pi_131902095
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

"...Dus moeten we hen onder dreiging van geweld dwingen mee te betalen."
Het zijn dus de winnaars die niks geven. Er bestaat geen echt incentive om de allerarmsten te helpen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_131902262
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:45 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

"...Dus moeten we hen onder dreiging van geweld dwingen mee te betalen."

[..]

Ik weet niet op basis van welke elementen jij een private politiedienst zou beoordelen, maar ik zou kijken naar de effectiviteit van misdaadbestrijding in plaats van naar het toegepaste geweld.
Het gaat er niet om hoe jij of ik zo'n private politiedienst beoordelen .... het gaat er om wie gaat winnen als twee politiediensten in conflict met elkaar komen, dan is het toch de sterkste politie of niet dan?
pi_131902321
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het zijn dus de winnaars die niks geven. Er bestaat geen echt incentive om de allerarmsten te helpen.
Die incentive is er voor Jan Modaal ook niet, naast het goede gevoel dat je iemand anders helpt. Uiteraard is het zo dat als je niets geeft, zelf meer overhoudt. Maar het alternatief is dat je het onder dreiging van geweld ontneemt, en dat zie ik niet zitten.
pi_131902409
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:53 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Het gaat er niet om hoe jij of ik zo'n private politiedienst beoordelen .... het gaat er om wie gaat winnen als twee politiediensten in conflict met elkaar komen, dan is het toch de sterkste politie of niet dan?
Nee. Wat ik aannemelijk heb proberen te maken is dat diplomatie voor beide partijen de meer aantrekkelijke wijze van geschilbeslechting is. Met een onafhankelijk mediator die rechtspreekt dus. In zo'n onderhandeling spelen financiële middelen en het aantal personen dat je vertegenwoordigt een grotere rol dan fysieke macht.
pi_131902670
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 15:55 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Die incentive is er voor Jan Modaal ook niet, naast het goede gevoel dat je iemand anders helpt. Uiteraard is het zo dat als je niets geeft, zelf meer overhoudt. Maar het alternatief is dat je het onder dreiging van geweld ontneemt, en dat zie ik niet zitten.
Dan zijn er veel mensen die meeprofiteren van het feit dat jij de portemonnee trekt en zelf lekker blijven sparen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 6 oktober 2013 @ 16:07:09 #99
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131902671
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:58 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

In een democratische overheidssituatie ga je er ook van uit dat zowel het electoraat als de vertegenwoordigers daarvan de juiste, geïnformeerde keuzes maken.

Waar foute keuzes in een libertarische samenleving doorgaans enkel de eigen belangen schaadt, is dat in het geval van een overheid de gehele samenleving
Schaliegasboringen (ik noem maar iets) die fout gaan schaden echt niet alleen de eigen belangen.

quote:
[..]

Die vinden we nu gek genoeg vaak in de (semi-)publieke sector.
En worden die gestraft in het huidige systeem? Ja.
In Libertopia? Nee.

quote:
[..]

Nee, ik zei dat ik verwacht dat er staatachtige structuren zullen ontstaan in het aanbod van wat we nu overheidsdiensten noemen. Geen soevereine staten. De legitimiteit daarvan berust op privaatrechtelijke constructies.
Een paar man met geweren heeft echt geen zin in die discussies over privaatrechtelijke constructies, die pakken gewoon wat ze hebben willen.

quote:
[..]

Jij vindt het toch prima als je belastingcenten worden gebruikt voor het helpen van de minderbedeelden? Dan zal je in een libertarische samenleving ook best wat kunnen missen voor de minderbedeelden toch?
Ja, maar een heleboel mensen niet. Dus die minderbedeelden gaan er gigantisch op achteruit.

quote:
[..]

Uiteraard, maar in jouw "argument" liet je alles maar buiten beschouwing, en stelde je een zelfgeformuleerde uitgangspositie, zonder deze aannemelijk te maken, en voor het gemak zonder controlemechanismen.

[..]

Nee, dat is foutief beargumenteren.
Empirische argumenten zijn ook gewoon argumenten, als je dat niet accepteert kunnen we het beste deze discussie maar stopzetten.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_131902858
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Zolang zo'n organisatie nog niet bestaat dan vechten mensen elkaar de tent uit om hun macht te vergroten. Door uit te gaan van een gecentraliseerde macht en deze zo goed mogelijk te temmen, is de situatie gunstiger.
Zolang er meerdere staten bestaan dan vechten deze staten elkaar de tent uit om hun macht te vergroten. Door uit te gaan van een wereldstaat en deze zo goed mogelijk te temmen, is de situatie gunstiger.

See what I did there?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')