abonnement Unibet Coolblue
pi_133951230
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leerlingen vragen zelf vaak om meer cijfers bij mijn vak. Dan vinden ze één of twee cijfers per periode toch wel erg weinig.

[..]

Deed jij vroeger anders? Ik niet.
nee, maar ik kan me werkelijk niet herinneren ooit meer dan 4 toetsen per week gehad te hebben. dan is het nog bij te houden.
Kwak
pi_133951327
Ik ging in de bovenbouw veel hogere cijfers halen dan in de onderbouw omdat er zoveel minder werd getoetst en ik geen stomme woordjes SO's e.d. meer had, of in elk geval een stuk minder. Ik ben veel meer van de lange adem en overzicht. Ik was als leerling echt gillend gek geworden als ik had moeten doen wat deze leerlingen doen. Je behandelt ze dan echt als debielen in mijn ogen, en ja, er zijn echt veel verantwoordelijke leerlingen die wel kunnen en willen plannen en die verantwoordelijkheid aan kunnen. Maar als je ze niet de kans geeft om dat te laten zien danwel te ontwikkelen dan wordt het ook niks. Het getuigt allemaal van zeer weinig vertrouwen; heel controlfreakerig. En dat past misschien inderdaad wel bij de tijd waarin we leven, maar treurig is dat wel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133951510
Wat zijn we het weer eens met elkaar! En het publiek van de school maakt dus niet zoveel uit, de populaties van onze scholen zijn immers nogal verschillend...
Kwak
pi_133969043
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
in Finland krijgt de leraar ook niet goed betaald
Dat wordt vaak aangehaald ja, als argument waarom het niet nodig zou zijn leraren hier beter te belonen: een Finse leraar verdient in dollars minder dan een Nederlandse. Maar de salarisachterstand van leraren t.o.v. andere hogeropgeleiden is daar wel veel kleiner dan hier (in bovenbouw VO heb je er zelfs een salarisvoorsprong t.o.v. de gemiddelde andere hogeropgeleide). Relatief ben je in Finland als leraar in financieel opzicht dus wel beter af dan hier. Meer rendement van je studie-inspanningen.

Waar ook graag mee wordt geschermd is dat uit allerlei enquetes onder leraren blijkt dat ze salaris helemaal niet belangrijk vinden en dat reparatie van de salarissen DUS niet de manier zou zijn om het lerarentekort tegen te gaan. Maar dan vraag je het aan degenen die nu leraar zijn (en vaker dan in andere sectoren geen kostwinner). Nogal wiedes dat die salaris niet enorm belangrijk vinden, anders deden ze wel wat anders.

Als het gaat om "hoe kunnen we iets doen aan het lerarentekort" is het handiger om ook -of juist- hogeropgeleiden te enqueteren die geen leraar zijn geworden.

[ Bericht 1% gewijzigd door ShadyLane op 06-12-2013 01:12:22 ]
pi_133971198
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:05 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat wordt vaak aangehaald ja, als argument waarom het niet nodig zou zijn leraren hier beter te belonen: een Finse leraar verdient in dollars minder dan een Nederlandse. Maar de salarisachterstand van leraren t.o.v. andere hogeropgeleiden is daar wel veel kleiner dan hier (in bovenbouw VO heb je er zelfs een salarisvoorsprong t.o.v. de gemiddelde andere hogeropgeleide). Relatief ben je in Finland als leraar in financieel opzicht dus wel beter af dan hier. Meer rendement van je studie-inspanningen.

Waar ook graag mee wordt geschermd is dat uit allerlei enquetes onder leraren blijkt dat ze salaris helemaal niet belangrijk vinden en dat reparatie van de salarissen DUS niet de manier zou zijn om het lerarentekort tegen te gaan. Maar dan vraag je het aan degenen die nu leraar zijn (en vaker dan in andere sectoren geen kostwinner). Nogal wiedes dat die salaris niet enorm belangrijk vinden, anders deden ze wel wat anders.

Als het gaat om "hoe kunnen we iets doen aan het lerarentekort" is het handiger om ook -of juist- hogeropgeleiden te enqueteren die geen leraar zijn geworden.
Ik heb tienduizend euro extra studieschuld door leraar te zijn geworden. (Ingewikkeld verhaal) dan zou wat meer salaris echt wel fijn zijn. Nu staat het het kopen van een huis nogal in de weg namelijk.
Kwak
pi_133971375
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:05 schreef ShadyLane het volgende:

Waar ook graag mee wordt geschermd is dat uit allerlei enquetes onder leraren blijkt dat ze salaris helemaal niet belangrijk vinden en dat reparatie van de salarissen DUS niet de manier zou zijn om het lerarentekort tegen te gaan. Maar dan vraag je het aan degenen die nu leraar zijn (en vaker dan in andere sectoren geen kostwinner). Nogal wiedes dat die salaris niet enorm belangrijk vinden, anders deden ze wel wat anders.

Als het gaat om "hoe kunnen we iets doen aan het lerarentekort" is het handiger om ook -of juist- hogeropgeleiden te enqueteren die geen leraar zijn geworden.
Het hangt ook nogal af van de vraagstelling in die enquêtes. Als het steeds als tegenstelling wordt gebracht als in: wat is belangrijker: een hoger salaris of het plezier in je werk? Dan begrijp ik dat mensen dan kiezen voor het tweede. Vraagstellingen kunnen nogal sturend zijn richting een bepaald (gewild) antwoord. Sowieso breng je leraren altijd al snel in gewetensnood als je de lieve kindjes afzet tegen zakelijke belangen als geld. Kijk maar naar hoe docenten reageren als er oproep tot staking is... "Ja maar ik moet mijn zesde klas echt zien, want het examen, etc. etc."

Maar daaruit valt geenszins te concluderen dat hogere salarissen niet nodig zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133971790
Eens met wat hierboven gezegd is. Ik ben best heel tevreden met mijn salaris (nou ligt dat in het hbo ook wel weer wat hoger dan het vo, volgens mij), maar vind het niet echt in verhouding staan tot het aantal uren dat ik daarvoor moet (over)werken. Gisteravond na pakjesavond ook nog weer anderhalf uur zitten werken, dat is gewoon niet leuk.

Vak maakt ook veel uit. Voor mij als neerlandicus zijn er - als ik echt in mijn vakgebied wil blijven, wat ik wil - niet echt carrièreopties waarbij ik veel meer zou verdienen, maar veel van mijn collega's, die jurist zijn, zouden buiten het onderwijs aanzienlijk meer kunnen verdienen.
pi_133972636
Het vervelende van ons vak is dat je ook niet snel de kont tegen de krib zal gooien en zegt: nu ben ik klaar, want dan heb je al snel het gevoel dat je je leerlingen in de stront laat zakken. En dat is vaak ook zo, want een slecht voorbereide les is een hele lange, en een stuk minder leerzaam voor de leerling.

Wat ik wel zou doen als ik een hoge werkdruk zou ervaren, is minder of niet meedoen aan 'extra' dingen: studiedagen, vergaderingen, extra taken. Ik zie bij mijn moeder in het basisonderwijs (contract voor drie dagen, werkt praktisch vijf dagen) dat leerlingen leerkrachten min of meer onder druk worden gezet om naar studiedagen te komen (het is verplicht! :') ), maar als ik haar was zouden ze m'n rug op kunnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 14:19:25 ]
pi_133978181
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:04 schreef Sloggi het volgende:
Het vervelende van ons vak is dat je ook niet snel de kont tegen de krib zal gooien en zegt: nu ben ik klaar, want dan heb je al snel het gevoel dat je je leerlingen in de stront laat zakken. En dat is vaak ook zo, want een slecht voorbereide les is een hele lange, en een stuk minder leerzaam voor de leerling.

Wat ik wel zou doen als ik een hoge werkdruk zou ervaren, is minder of niet meedoen aan 'extra' dingen: studiedagen, vergaderingen, extra taken. Ik zie bij mijn moeder in het basisonderwijs (contract voor drie dagen, werkt praktisch vijf dagen) dat leerlingen min of meer onder druk worden gezet om naar studiedagen te komen (het is verplicht! :') ), maar als ik haar was zouden ze m'n rug op kunnen.
bij ons is t ook gewoon verplicht hoor, zit in je algemene taakuren en dus onafhankelijk van de grootte van je aanstelling. er zijn ook collega's die zeggen "prima, maar op mn vrije dag ben ik niet voor werk beschikbaar dus kom ik dan niet". ik ben dan de docent aan de andere kant, ik ben er wel, en vind een vergadering met veel ontbrekende collega's lastig en minder nuttig.
Kwak
pi_133978575
Bij ons is dat jaren een discussie geweest. Kom je wel of niet op je vrije dag naar een studiedag. In de MR is ooit afgesproken dat je verplicht bent op je vrije dag naar studiedagen te komen, maar sinds dit schooljaar geldt die regel niet meer. We zijn vrij om te komen en mogen vooraf afspraken over compensatie als je op je vrije dag naar een studiedag komt.
Studiedagen op je werkdagen zijn, net als vergaderingen, ouderavonden (ongeacht of het je werkdag is), surveilleren, verplicht. Het wegblijven bij deze activiteiten om de werkdruk te verlichten is dus niet geaccepteerd.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_133978657
Volgens mij staat er gewoon in onze CAO dat je aanwezig dient te zijn bij zaken als rapportvergaderingen. Dit moet echter wel aan het begin van het schooljaar al in de jaarplanner staan.
pi_133978711
Geen idee hoe het juridisch in elkaar steekt, maar in het voorbeeld dat ik gaf doelde ik op een studiedag op een vrije dag.
  vrijdag 6 december 2013 @ 14:36:50 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133979274
Tsja, de open dag valt voor helemaal niemand op zijn werkdag, maar daar hoor je ook gewoon te zijn. Voor ouderavonden is het niet anders. Hoort allemaal bij het pretpakket wat mij betreft.

Dat je trouwens moeite hebt met het concept kan ik op zich nog wel begrijpen. Waar ik alleen doodmoe van wordt zijn de mensen die elke keer op nieuw die discussie menen te moeten aanzwengelen. Zo is het nu eenmaal, deal with it.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133979278
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:19 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgens mij staat er gewoon in onze CAO dat je aanwezig dient te zijn bij zaken als rapportvergaderingen. Dit moet echter wel aan het begin van het schooljaar al in de jaarplanner staan.
Nee, dat staat niet zo in de CAO.

In de CAO-VO staat letterlijk: 'Tenzij met de werknemer anders is afgesproken en/of met P(G)MR anders is overeengekomen, geldt voor de inzetbaarheid van de medewerker de volgende tabel'
Dan volgt een tabel met boven de tweede kolom de tekst 'maximaal aantal dagen in te roosteren voor werkzaamheden.' Er staat dus 'niet lesgevende werkzaamheden', maar gewoon 'werkzaamheden'.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_133979861
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:36 schreef Janneke141 het volgende:
Tsja, de open dag valt voor helemaal niemand op zijn werkdag, maar daar hoor je ook gewoon te zijn. Voor ouderavonden is het niet anders. Hoort allemaal bij het pretpakket wat mij betreft.

Dat je trouwens moeite hebt met het concept kan ik op zich nog wel begrijpen. Waar ik alleen doodmoe van wordt zijn de mensen die elke keer op nieuw die discussie menen te moeten aanzwengelen. Zo is het nu eenmaal, deal with it.
Het is nogal situatieafhankelijk, dat maakt de discussie lastig. Waar de een niet zo moet zeuren staat de ander volledig in zijn of haar recht.
  vrijdag 6 december 2013 @ 15:34:35 #266
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133981372
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 14:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is nogal situatieafhankelijk, dat maakt de discussie lastig. Waar de een niet zo moet zeuren staat de ander volledig in zijn of haar recht.
Als het in jouw eigen situatie problemen oplevert, moet je dat lekker 1 op 1 met je leidinggevende regelen. Het heeft geen zin om herhaaldelijk plenair een discussie aan te zwengelen waarvan je al weet wat de uitkomst is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133981423
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het in jouw eigen situatie problemen oplevert, moet je dat lekker 1 op 1 met je leidinggevende regelen. Het heeft geen zin om herhaaldelijk plenair een discussie aan te zwengelen waarvan je al weet wat de uitkomst is.
Laten we dit forum dan maar opdoeken. Vermoeiend hoor, al die discussies.
  vrijdag 6 december 2013 @ 15:41:07 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133981580
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Laten we dit forum dan maar opdoeken. Vermoeiend hoor, al die discussies.
Dat bedoel ik niet, grapjurk. Voor iedere studiedag of ouderavond in de teamvergadering aangeven dat je het niet eens bent met de verplichting om aanwezig te zijn, vind ik nogal nutteloos. En vermoeiend.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133981663
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet, grapjurk. Voor iedere studiedag of ouderavond in de teamvergadering aangeven dat je het niet eens bent met de verplichting om aanwezig te zijn, vind ik nogal nutteloos. En vermoeiend.
Jij vindt dat schijnbaar normaal, Sloggi niet. Als ik iets onacceptabel vind, dan geef ik dat ook aan.
pi_133983985
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet, grapjurk. Voor iedere studiedag of ouderavond in de teamvergadering aangeven dat je het niet eens bent met de verplichting om aanwezig te zijn, vind ik nogal nutteloos. En vermoeiend.
Wie doet dat dan?
  vrijdag 6 december 2013 @ 16:43:13 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133984159
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:39 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wie doet dat dan?
Twee of drie mensen bij mij op school. Sorry als ik je de indruk gaf dat ik op jou doelde, want dat was niet zo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133984249
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Twee of drie mensen bij mij op school. Sorry als ik je de indruk gaf dat ik op jou doelde, want dat was niet zo.
Oké, duidelijk.

Ouderavonden en open dagen horen er inderdaad gewoon bij en zijn in de regel nuttig. De studiedagen die ik heb meegemaakt zijn wel te missen, en dat is zacht uitgedrukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2013 16:45:19 ]
pi_133984522
Als je meer leert van een goed gesprek met een tweetal autistische vrienden dan van een complete 'workshop' over autisme op je studiedag is het inderdaad tijd om je af te vragen wat het nut nu is. :P
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_133986266
In bijval voor Franny_G, over die veelheid aan toetsen: dat lijkt in de bovenbouw inderdaad veel meer te zijn dan wat ik me herinner van toen ik zelf leerling was. Sowieso had je toen maar zeven of acht vakken, dat scheelt al. Verder werd het schoolexamencijfer bepaald door het gemiddelde van de drie tentamens in klas 6 -niks schoolexamens in klas vier die voor 4 of 7% meetellen- en waren er minder herkansingsmogelijkheden. Ik had in mijn herinnering dus helemaal niet zo vaak een toets en vond dat wel lekker.

Sowieso ben ik erg blij dat ik toen leerling (en student, want op de uni gaat het er ook steeds schoolser aan toe) was en niet nu. Alle dingen die bedacht zijn om te voorkomen dat leerlingen afhaken/buiten de boot vallen (veel meer toetsmomenten, meer groepsopdrachten, niet meer lekker, en hooguit af en toe, op je eigen manier een werkstuk mogen maken met je eigen niet altijd even efficiente aanpak, maar bij elk vak werkstukken, vaak zelfs meerdere per vak, waarbij je braaf binnen de lijntjes moet blijven en e.e.a. aanpakken volgens een vast stramien met 'begeleidingsgesprekken' - alsjeblieft zeg, laat me met rust, ik zorg heus wel dat het goed komt.)

Waar was ik....al die dingen die bedoeld zijn om te voorkomen dat leerlingen afhaken/buiten de boot vallen zouden mij juist danig demotiveren.
pi_133990660
En over salaris: ik denk dat het volgende wel voldoende aanwijzing is dat salaris zeker meespeelt: tot aan de HOS was er ruim voldoende aanbod van eerstegraders voor alle vakken, terwijl er toen veel minder mensen een universitaire opleiding hadden. Sinds de drastische salarisverlaging van de HOS hebben we grote tekorten, terwijl de hoeveelheid academici in Nederland veel groter is geworden. Natuurlijk is het leraarschap ook om andere redenen minder aantrekkelijk geworden, maar ik zou toch weleens willen zien wat er gebeurt als je die HOS terugdraait. Helaas lijkt het entreerecht bij de lopende CAO-onderhandelingen te gaan sneuvelen nog voor het is ingegaan. Voorlopig kunnen we dus niet proefondervindelijk vaststellen of salarisverhoging helpt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')