Dat noem je een revolutie.quote:Op zondag 29 september 2013 09:30 schreef _dodecahedron_ het volgende:
en wie beslist wanneer op het reset knopje gedrukt mag worden
Nee, hoor nog 0quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik heb je onderhand drie zeer verschillende prima voorbeelden gegeven.
Zoals ik zei: het punt van discussie met Terecht was waarom ik, als afnemer, niet de vrijheid zou moeten hebben om overheidsdiensten te kunnen kiezen van verschillende aanbieders.quote:Op zondag 29 september 2013 09:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je bent iha meer geinteresseerd in de vraagkant ipv de aanbodkant.
Maar als we werkelijk alleen om onze portemonnee gaven zouden we allemaal stemmen op de vertegenwoordigers met de goedkoopste oplossingen. Dat doen we niet. Kennelijk spelen er dus andere, idealistische, motieven meequote:[..]
Zelfde reden, omdat we een vertegenwoordigende democratie hebben en deze vertegenwoordigers daartoe niet besluiten. Politici verdienen overigens weinig vergeleken met CEO's in bedrijven.
Ik kom overal 80 tegen.quote:[..]
De bailout was 800 miljard.
Een democratie is niet echt een democratie. Het communisme was geen echt communisme. Geen enkele bestaande samenleving voldoet aan een paar papieren uitgangspunten, omdat een samenleving daarvoor veel te complex is. Gezien vanuit utopische idealen is iedere samenleving een gemende utopie, met elementen uit verschillende utopieen. Dat komt omdat deze utopieen aansluiten bij bepaalde problemen waarop zij een antwoord hebben geformuleerd. Maar al deze problemen spelen tegelijk (al zijn ze niet voor iedereen subgoep / klasse gelijk) en hangen vaak met elkaar samen.
Nee, je focust enkel op dat prijsmechanisme, terwijl het evident is dat er ook andere motieven een rol spelen in het consumptiegedrag van mensen. Ambachtelijke bakkerijen worden toch ook niet weggeconcurreerd door supermarktbrood dat de helft kost?quote:Een absoluut vrije markt is een ramp. Maar jij ziet vooral de vraagkant, en niet de aanbod kant. Stel, dat je al voldoende geld hebt, zodat je alleen maar hoeft te consumeren. Een consument kan iedereen tegen elkaar uitspelen en daardoor eisen stellen. Je kan zo een vliegticket kopen naar tal van bestemmingen, en daar kun je zo een woning huren, een auto huren, in restaurants eten. Alles naar eigen keuze. Voor een consument is alleen de overheid is een probleem, want die steelt je geld en kan beperkingen opleggen.
Alle dwang in een pure markteconomie ligt in de aanbodzijde. Je kunt niet zomaar doen waar je wilt, of telkens opnieuw kiezen en wat anders gaan doen. Je wordt tegen elkaar uitgespeeld via het prijsmechanisme. Als massa productie goedkoper is dan kleinschalige ambachtelijk werk, dan zul je over moeten gaan op massa productie of je houdt op te bestaan.
In een democratie bepaal je je lot ook niet individueel. Je neemt hier aan dat die solidariteit plots verdwijnt, terwijl daar geen enkele reden voor blijkt.quote:Zoals ik in een eerdere post al heb uitgelegd, wordt je als mens gesplitst in twee rollen: de producent rol en de consument rol. In een markt situatie leidt dit tot een klassiek voorbeeld van het dilemma van de gevangene. Je kunt als consument je eigen lot als producent niet verbeteren, want die wordt bepaald door alle consumenten samen en daarin is je invloed verwaarloosbaar. Als consument kun je daarom het beste gaan voor consumenten voordelen en koopjes jagen. Als producent merkt je daarvan de gevolgen. De productiekant is hard en kent veel beperkingen en dwang. Maar je hebt volgens mij weinig of geen ervaring met de productiekant, maar alleen met de consumptiekant. Je wilt van de hele samenleving een groot consumenten paradijs maken.
Dit zijn uitspraken die het onderbouwen waard zijn.quote:[..]
O ja, als je je ogen opendoet dan zul je zien dat de basis van de economie bestaat uit massaproductie en daarboven op zijn er wat niches. Er is vooral een voort woekerende dienstensector, die in deze omvang alleen kan bestaan omdat er geen ideale vrije markt is.
Voor het ordenen van een samenleving heb je dus niet per definitie een overheid nodig. De overige punten spelen net zo hard een rol in een overheidsgecontroleerde situatie.quote:[..]
Plus een heleboel voorwaarden, waaronder de voorwaarde dat de samenleving welgeordend is. Want als er teveel incompetente personen in je carierre pad zitten, zoals slechte leidinggevende, verkeerde doelstellingen en boordelingen, disfunctionerende werkplekken, en miskenning van je kwaliteiten dan kom je nergens.
Het is onzin dat de coördinatie daarmee compleet verdwenen zou zijn. Producten zijn zelden identiek: ook de tijd en plaats spelen mee in de "waarde" ervan, en dan nog is dat geen garantie dat dat ook de prijs zal zijn waarvoor het product van hand zal wisselen. Het prijsmechanisme is niet zo dwingend als jij voorstelt.quote:[..]
Yep.
In een ideale vrije markt zijn er geen monopolisten (= prijszetters = partijen met zoveel marktmacht dat ze prijzen kunnen zetten). Daarom is iedereen een prijsnemer (= iemand die zich voegt naar de geldende marktwaarden).
Als consument kun je op de markt natuurlijk 1000 euro betalen voor een appel, maar dat is uitzonderlijk. Als het echter normaal was, dan is er geen tucht van de markt. Zonder de tucht van de markt is iedere coordinatie van de economische bedrijvigheid verdwenen. Efficiente productie en goed afstemming van vraag en aanbod kun je dan op je buik schrijven.
Met als verschil dat als consument de gemaakte keuze 1:1 terugkomt in het resultaat. Jij kiest product A, je betaalt ervoor, dan krijg je het. In een democratie is de kans dat jouw individuele stem de doorslag geeft over onder welke overheid je leeft vrijwel verwaarloosbaar.quote:[..]
Het is nog maar de vraag of de consument de marktsamenleving beter kan aansturen, dan de kiezer een democratie. In beide gevallen ben je afhankelijk van goede informatie en is je individuele invloed verwaarloosbaar.
Nog geen achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie.quote:De rol van de consument is beter vergelijkbaar met de kiezer in een directe democratie. Daardoor heeft de consument meer keuze momenten dan een kiezer in een vertegenwoordigende democratie, maar daardoor neemt het populisme toe. Je kunt wel verantwoordelijk willen zijn, maar de kans is groot dat daar misbruik van gemaakt wordt door charlatans. Je krijgt dus een informatieoorlog, waarin de individuele consument uiteindelijk zelf moet kiezen wie hij geloofd en wie niet. Alle ruimte voor marketing, propaganda en volksmenners.
Het prijsmechanisme is niet zo absoluut als jij stelt. Het is een model waarin je het totaal van markttransacties uit kan tekenen, maar op microschaal speelt het niet zo'n belang als jij doet vermoeden.quote:[..]
Dan geloof je niet in het prijsmechanisme (die zogezegd de markteconomie coordineert). Maar aan de aanbodkant worden liever-koekjes niet gebakken.
Je voorstelling is nogal negatief. Waarom ga je zelf trouwens niet eens in op wat jij een legitieme eigendomsclaim vindt.quote:Op zondag 29 september 2013 09:16 schreef Terecht het volgende:
Volgens mij bestaat er alleen op papier een verschil tussen die twee situaties. In de praktijk zal de dwang precies hetzelfde aanvoelen, of het nu de staat of een grootgrondbezitter is die jou regels oplegt. Een grootgrondbezitter of commune staat in haar volste recht om van jou te eisen dat je je conformeert naar hun regeltjes, of jij dat nu redelijk vindt of niet. Je kunt in Libertopia van mensen die op jouw gronden geboren worden en er opgroeien eisen dat zij later, als zij handelingsbekwaam zijn (volgens Murray Rothbard zijn kinderen dat al op héél vroege leeftijd), zich houden aan de regels van de gemeenschap.
Ik vind dat er altijd een opt-out moet zijn voor elk contract, en met mij volgens mij de meeste libertariers. Je moet niet de optie hebben om jezelf tot slaaf te verkopen en daar voor altijd aan gehouden kunnen worden.quote:Je kan een commune zo inrichten dat je eist dat iedereen die zich in de commune bevindt zich schikt naar de mores van die commune, om de continuïteit van de commune te waarborgen. Er is volgens de libertarische principes niets op tegen om dat te doen.
Ik ging uit van een enkeling die geen zin meer had om te betalen om op het land van een ander te wonen en graag met rust wil worden gelaten in een huisje op het platteland zonder voorzieningen ed, niet van een gehele volksverhuizing. Jij begon immers met de claim dat al het land zou zijn verdeeld maar dit kan nooit het geval zijn.quote:Volgens mij misken je nu waarom mensen massaal in stedelijke gebieden wonen. Je stelt hier eigenlijk een grote volksverhuizing voor waar mensen hun vertrouwde omgeving achter laten waar alle infrastructuur al aanwezig is en iets compleet nieuws van de grond af aan op bouwen
Logisch natuurlijk als je van ze eist hun eigen huis te verlaten. Of je moet het nog steeds willen volhouden dat hun huis eigenlijk eigendom is van de staat.quote:Dat heb ik ook al voorgesteld aan de libertariers, maar toen vonden ze dat onredelijk.
We zijn tevens de begunstigde van veel overheidsuitgaven.quote:Op zondag 29 september 2013 12:28 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Zoals ik zei: het punt van discussie met Terecht was waarom ik, als afnemer, niet de vrijheid zou moeten hebben om overheidsdiensten te kunnen kiezen van verschillende aanbieders.
[..]
Maar als we werkelijk alleen om onze portemonnee gaven zouden we allemaal stemmen op de vertegenwoordigers met de goedkoopste oplossingen. Dat doen we niet. Kennelijk spelen er dus andere, idealistische, motieven mee
Je vergeet TARP (Troubled Asset Relief Program)quote:Ik kom overal 80 tegen.
Toch kun je in Nederland best bestuderen hoe een vrije markt werkt. Er zijn vanwege het markteconomische model vele bruikbare voorbeelden te vinden.quote:En uiteraard bestaan er geen samenlevingen waar één theorie 100% is geïmplementeerd, maar als je zulke wezenlijke onderdelen kan missen en ze volgens jou nog steeds onder die definitie vallen, is die de definitie zo ver opgerekt dat je Nederland ook communistisch kan noemen.
Je blijft maar kijken naar de consument. Als de consument ambachtelijk gebakken brood wil dan krijgt hij dat. Maar is de consument geïnteresseerd in beter brood of in de werkomstandigheden in de bakkerij?quote:Nee, je focust enkel op dat prijsmechanisme, terwijl het evident is dat er ook andere motieven een rol spelen in het consumptiegedrag van mensen. Ambachtelijke bakkerijen worden toch ook niet weggeconcurreerd door supermarktbrood dat de helft kost?
In een democratie geeft de meerderheid de doorslag en in een vrije markt de kapitaalkrachtige bovenlaag.quote:In een democratie bepaal je je lot ook niet individueel. Je neemt hier aan dat die solidariteit plots verdwijnt, terwijl daar geen enkele reden voor blijkt.
Een zuivere vrije markt zuigt door de onderlinge concurrentie alle speelruimte uit de productiekant en de winst daalt naar nul. Zowel werknemers als werkgevers sjoemelen om de marktwerking te temperen. Zelfbescherming met patenten, kartelvorming, sjoemelen met zwart geld, werknemers sjoemelen met pauses, etc. En zo houden mensen het leefbaar.quote:Dit zijn uitspraken die het onderbouwen waard zijn.
Markten zijn beter in de lokale optimalisatie en dat berust op het prijsmechanisme ( = de wet van vraag en aanbod). Overheden zijn noodzakelijk voor collectieve goederen, om markten te reguleren en de samenleving in banen te leiden. Een bedrijf kan mensen lozen, maar een samenleving niet.quote:Voor het ordenen van een samenleving heb je dus niet per definitie een overheid nodig. De overige punten spelen net zo hard een rol in een overheidsgecontroleerde situatie.
Wat een slap gelul is dat.quote:Het is onzin dat de coördinatie daarmee compleet verdwenen zou zijn. Producten zijn zelden identiek: ook de tijd en plaats spelen mee in de "waarde" ervan, en dan nog is dat geen garantie dat dat ook de prijs zal zijn waarvoor het product van hand zal wisselen. Het prijsmechanisme is niet zo dwingend als jij voorstelt.
Een directe democratie is meer populistisch en een vrije markt ook. Het collectief bestede geld is dan ook het best bestede geld. Daarmee financieren we zinvolle zaken, zoals onderwijs, infrastructuur, zorg en houden we het land op orde en de samenleving betrouwbaar. Individueel besteden mensen hun geld veel minder zinvol. Ze besteden veel geld aan allerlei troep.quote:Met als verschil dat als consument de gemaakte keuze 1:1 terugkomt in het resultaat. Jij kiest product A, je betaalt ervoor, dan krijg je het. In een democratie is de kans dat jouw individuele stem de doorslag geeft over onder welke overheid je leeft vrijwel verwaarloosbaar.
In het geval dat je iets koopt loont het om een goed geïnformeerde keus te maken, je gaat namelijk niet betalen voor iets zonder dat je weet of het is wat je wil. Bij het maken van een democratische keuze loont het de moeite niet om je op te hoogte te laten brengen van de verschillende keuzes: de kans dat jouw geïnformeerde keuze iets teweegbrengt is nihil. Daarom is het rationeel verantwoord om ongeïnformeerd te stemmen.
Nog geen achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie.
Het prijsmechanisme werkt alleen op microschaal. Dat betekent dat mensen lokaal kiezen voor de beste mogelijkheid. Dat is ook een zwakte, waardoor er diverse vormen van marktfalen voorkomen.quote:Het prijsmechanisme is niet zo absoluut als jij stelt. Het is een model waarin je het totaal van markttransacties uit kan tekenen, maar op microschaal speelt het niet zo'n belang als jij doet vermoeden.
De legitimiteit volgt uiteindelijk uit het recht van de sterkste (dat geldt evengoed in Libertopia), om dat te verzachten kun je je beroepen op de filosofie van het sociaal contract.quote:Op zondag 29 september 2013 13:14 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je voorstelling is nogal negatief. Waarom ga je zelf trouwens niet eens in op wat jij een legitieme eigendomsclaim vindt.
Nee hoor, want in Libertopia is al het land al verdeeld door vorige generaties, zie verderop in deze reactie.quote:Maar stel dat dit allemaal zo zou zijn, waarom is dit dan niet een verbetering tov de huidige situatie. Je hebt dan iig nog de kans om zelf grond te bemachtigen, in tegenstelling tot nu want alles is geclaimd door staten.
Die op-out is er: bevalt het je niet dan hoepel je maar op. Dat heet marktwerking, stemmen met je voeten.quote:[..]
Ik vind dat er altijd een opt-out moet zijn voor elk contract, en met mij volgens mij de meeste libertariers. Je moet niet de optie hebben om jezelf tot slaaf te verkopen en daar voor altijd aan gehouden kunnen worden.
Hoezo kan dit nooit het geval zijn? Land is het eerste wat er in Libertopia verdeeld zal worden, het is immers schaars en alle menselijke bedrijvigheid vindt er plaats. Het idee dat er altijd vrije stukken land zullen zijn die je zomaar kunt opeisen is een complete fictie. Die vrije stukken land zullen geclaimd worden door grootgrondbezitters, communes en roversbendes, zodat als jij eenmaal in Libertopia geboren wordt, je geen kant meer op kunt zonder je je te conformeren naar de regels van die landeigenaren. Precies zoals dat nu ook het geval is, want Libertopianen zijn immers niet gek en zien ook wel dat je in de huidige situatie met grondbezit veel geld kan verdienen door belastingen te heffen op je bewoners, dus is er alle incentive om in Libertopia deze situatie op de één op andere manier te kopieren. Libertopia is geen tabula rasa, tenzij iedere generatie op de resetknop mag drukken. Dan krijg je dus een eeuwigdurende revolutie.quote:[..]
Ik ging uit van een enkeling die geen zin meer had om te betalen om op het land van een ander te wonen en graag met rust wil worden gelaten in een huisje op het platteland zonder voorzieningen ed, niet van een gehele volksverhuizing. Jij begon immers met de claim dat al het land zou zijn verdeeld maar dit kan nooit het geval zijn.
Dat geldt in Libertopia net zo goed, als je een huisje erft van je ouders dat omgeven wordt door het land van een grootgrondbezitter of gemeenschap die de voorwaarden om van dat land gebruik te maken dicteert, en je je niet kunt vinden in die voorwaarden. Ik zie 3 mogelijkheden:quote:[..]
Logisch natuurlijk als je van ze eist hun eigen huis te verlaten.
Ze hebben een model van de samenleving voor ogen, die zij ontlenen aan uit hun ervaringen als consument. Alle keuzevrijheid hebben, overal bedient worden, maar zonder benul waar het allemaal vandaan komt en wat ervoor nodig is. Daarom denken ze dat er geen dwang in het spel is, als je de overheid maar afschaft.quote:Op zondag 29 september 2013 14:07 schreef Terecht het volgende:
Ja, en ik wil ook wel een auto die 300 km/u kan en 1 op 100 rijdt.
Het is een beetje hetzelfde als mensen die met een zilveren lepel in de mond geboren zijn, en van dat perspectief morele verhaaltjes verkondigen hoe je je aan je eigen laarslussen uit het moeras dient te trekken. Als vervolgens blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is om de draad weer op te pakken als je bijv een hersenbloeding hebt gehad en een helpende hand van de overheid zo gek nog niet is, draaien ze ineens bij.quote:Op zondag 29 september 2013 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ze hebben een model van de samenleving voor ogen, die zij ontlenen aan uit hun ervaringen als consument. Alle keuzevrijheid hebben, overal bedient worden, maar zonder benul waar het allemaal vandaan komt en wat ervoor nodig is. Daarom denken ze dat er geen dwang in het spel is, als je de overheid maar afschaft.
Maar daar zit dan ook de fout in de libertarische samenleving. Zonder een overheid die de markt beschermt van één grote machtige aanbieder (zoals een monopolie, of kartels) zullen de prijzen omhoogvliegen. Vervolgens worden de werknemers óók nog eens uitgebuit om zo goedkoop mogelijk te produceren tegen die prijs.quote:Op zondag 29 september 2013 14:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je blijft maar kijken naar de consument. [..]
Kerel, je geeft nooit voorbeelden.quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik heb je onderhand drie zeer verschillende prima voorbeelden gegeven.
Monopolies of kartels kunnen enkel bestaan JUIST wanneer deze beschermd worden door een overheid en een overvloed aan regels ontworpen om startende ondernemers e.d. dwars te liggen. Anders zijn monopolies en kartels zo goed als onmogelijk.quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar daar zit dan ook de fout in de libertarische samenleving. Zonder een overheid die de markt beschermt van één grote machtige aanbieder (zoals een monopolie, of kartels) zullen de prijzen omhoogvliegen. Vervolgens worden de werknemers óók nog eens uitgebuit om zo goedkoop mogelijk te produceren tegen die prijs.
Dit vind ik toch wel heel bijzonder en dit is eigenlijk het kernpunt van ons verschil in opvatting.quote:Op zondag 29 september 2013 14:07 schreef Terecht het volgende:
De legitimiteit volgt uiteindelijk uit het recht van de sterkste (dat geldt evengoed in Libertopia), om dat te verzachten kun je je beroepen op de filosofie van het sociaal contract.
Ja, tenzij het kind aangeeft daar niet in geinteresseerd te zijn (wie gaat dat eigenlijk controleren?). Gevolg: je krijgt gemeenschappen waarin een sterke geloofscultus bestaat en waar kinderen middels hersenspoeling in gevangen raken omdat niemand de bevoegdheid heeft het onderwijscurriculum te controleren of te corrigeren. In de VS zie je dat christengekkies verwoede pogingen doen het lesmateriaal naar hun ideologische voorkeuren om te buigen, om hun kinderen maar niet te confronteren met zaken die het eigen geloof ondermijnen. In Libertopia krijg je dus écht een christelijke Taliban.quote:Op zondag 29 september 2013 14:41 schreef Euribob het volgende:
Heb je in de libertarische samenleving trouwens ook de vrijheid om je kinderen te verblijden met de wijsheid over Jezus Christus?
Er kan natuurlijk wel een verschil bestaan tussen wie de dienst uitmaakt en aan wie die dienst eigenlijk toekomt (in het geval van een vijandelijke invasie bijv). In de loop van de geschiedenis hebben mensen op vele manieren geprobeerd hun invloed te doen laten gelden, en na veel strijd zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij de natiestaat met een indirecte democratie, zodat iedereen de mogelijkheid heeft zijn stem te laten gelden, hoe klein die stem ook moge zijn (al kun je op lokaal niveau nog best wat bewerkstelligen). Mijn verwachting is dat we met de intrede van Libertopia teruggeworpen worden in de tijd naar bijv het feodalisme, waarna er een lange strijd volgt om bij het punt te arriveren waar we nu zijn. Ik ga dan dus ook niet vrijwillig meehelpen aan de installatie van Libertopia.quote:Op zondag 29 september 2013 14:46 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dit vind ik toch wel heel bijzonder en dit is eigenlijk het kernpunt van ons verschil in opvatting.
Je vindt dat er totaal geen verschil is in wie de dienst op een stuk land uit zo mogen maken en wie daadwerkelijk de dienst uitmaakt?
Daaruit volgt direct jouw verwachting dat al het land direct geclaimd zal worden door een sterke partij en dat je die claims (blijkbaar?) legitiem vindt.
Vanuit die manier van redeneren begrijp ik het wel dat je denkt dat er vrij weinig verschil zal zijn.
Neuh, als ik de enige ben die brood kan bakken maak ik de prijzen gewoon zo hoog als ik wil.quote:Op zondag 29 september 2013 14:43 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Monopolies of kartels kunnen enkel bestaan JUIST wanneer deze beschermd worden door een overheid en een overvloed aan regels ontworpen om startende ondernemers e.d. dwars te liggen. Anders zijn monopolies en kartels zo goed als onmogelijk.
Euribob die niets begrijpt van concurrentie en de markt en als hij dat wel doet deze kennis ontkent.quote:Op zondag 29 september 2013 15:07 schreef Euribob het volgende:
[..]
Neuh, als ik de enige ben die brood kan bakken maak ik de prijzen gewoon zo hoog als ik wil.
Als het ene zuivelbedrijf afspreekt met het enige andere zuivelbedrijf om de melk voor niet minder dan twee euro te verkopen dan heb je dat ook maar te slikken als consument.
Als ik de enige ben die brood kan bakken, bij wie moet de consument het anders halen dan bij mij?quote:Op zondag 29 september 2013 15:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Euribob die niets begrijpt van concurrentie en de markt en als hij dat wel doet deze kennis ontkent.
Natuurlijk.quote:Op zondag 29 september 2013 14:41 schreef Euribob het volgende:
Heb je in de libertarische samenleving trouwens ook de vrijheid om je kinderen te verblijden met de wijsheid over Jezus Christus?
En helemaal niemand die dan in dat gat stapt om met een beetje lagere prijzen ook zijn zakken te vullen?quote:Op zondag 29 september 2013 14:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar daar zit dan ook de fout in de libertarische samenleving. Zonder een overheid die de markt beschermt van één grote machtige aanbieder (zoals een monopolie, of kartels) zullen de prijzen omhoogvliegen. Vervolgens worden de werknemers óók nog eens uitgebuit om zo goedkoop mogelijk te produceren tegen die prijs.
De bakker heeft een patent op het bakken van brood en niemand anders heeft het geld om een zuivelbedrijf te beginnen.quote:Op zondag 29 september 2013 15:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En helemaal niemand die dan in dat gat stapt om met een beetje lagere prijzen ook zijn zakken te vullen?
Waarom mogen kinderen dat niet zelf bepalen?quote:
Dat was mijn vraag ook, hoe zou jij bepalen wie de dienst eigenlijk toekomt. Dat deze uiteindelijk (als mensen zich er niet aan houden) afgedwongen wordt met geweld begrijp ik.quote:Op zondag 29 september 2013 14:59 schreef Terecht het volgende:
Er kan natuurlijk wel een verschil bestaan tussen wie de dienst uitmaakt en aan wie die dienst eigenlijk toekomt (in het geval van een vijandelijke invasie bijv).
Je doet net alsof dit het gewenste eindpunt is. Mijn verwachting is dat mensen op den duur deze staatsvorm zo beu zijn dat er weer iets anders ontstaat, iets wat dan weer toegejuicht wordt.quote:en na veel strijd zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij de natiestaat met een indirecte democratie
Net zoals nu iedereen gevangen is geraakt in het mantra dat democratie het beste is wat ons ooit is overkomen. En nu je geld inleveren bij de machthebbers en doen wat je opgedragen wordt.quote:Gevolg: je krijgt gemeenschappen waarin een sterke geloofscultus bestaat en waar kinderen middels hersenspoeling in gevangen raken omdat niemand de bevoegdheid heeft het onderwijscurriculum te controleren of te corrigeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |