abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_131672489
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:36 schreef SaintOfKillers het volgende:
Een sitcom stopt er vrijwel nooit mee op een hoogtepunt, daar is het bijna verplicht dat het een schim wordt van wat het ooit was, waarna de serie uit medelijden moet geëuthanaseerd worden.
Kan me alleen Seinfeld herinneren dat op het hoogtepunt stopte. Hij zou $110 miljoen krijgen voor een tiende seizoen wat hij afsloeg.
Be curious, not judgmental
pi_131672639
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:36 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Community is leuk, maar de humor en verhaallijnen zijn nou niet zo stabiel als die van TBBT in mijn mening. Parks and Recreation heb ik een paar keer gekeken, maar het heeft niet de humor die mij aantrekt. Puur mijn mening natuurlijk. Ik kijk sowieso weinig comedy ( eigenlijk alleen Community, TBBT, en HIMYM ), en ben meer van de subtiele grapjes in goede drama series.
Same here ^O^ maar op zich vind ik (van wat ik heb gezien) TBBT, HIMYM, Will & Grace, Coupling, Scrubs en Friends dan nog wel leuk.
Tails tell tales
pi_131681459
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 04:19 schreef Nic1 het volgende:

[..]

Ja ja, zo matig dat het het ene na het andere kijkcijferrecord verbreekt. Wat een prutsers, die producers. :')

Ik vond het zelf in het begin ook beter hoor, maar uiteindelijk is het doel het bereiken van zoveel mogelijk mensen en daarvoor moest het wat meer "mainstream" worden. Minder leuk voor jou, leuker voor ruim 2x zoveel andere mensen.
De kijkcijfers zeggen niets over de kwaliteit. Het werd bekend en mensen bleven kijken. Een goed tijdstip en gebrek aan goede alternatieven helpt ook.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_131681534
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:14 schreef Komakie het volgende:
...
Misschien moet je eerst maar eens kijken hoe die conversatie begon. Het ging erom of het echt zo goed is dat je jaloers kan zijn op iemand die nog een flink deel te kijken heeft. Als die persoon de eerste twee seizoenen gezien heeft, is er weinig om echt jaloers op te zijn...
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  zondag 29 september 2013 @ 20:07:24 #55
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_131684669
Ik vind TBBT zelf trouwens nog altijd leuk genoeg om naar te kijken, maar voor mij heeft het zijn charme verloren. Ik kijk vooral uit gewoonte, niet omdat ik nog echt benieuwd ben naar wat er gaat komen

Puur inhoudelijk vind ik het bijvoorbeeld erg dom om Howard te laten trouwen en Raj als loner over te houden, ik denk dat Howard veel meer komisch potentieel had indien hij zoekend bleef. Zo'n Stuart die dichter bij het groepje kwam, was wel een goed idee, maar dat wordt dan weer geschrapt. Met Sheldon-Amy kan ik wel wat meer, dat heeft wel iets (ben dan ook geen Amy-hater, zoals er wel een hoop op FOK! leken te zitten).

Maar datgene wat hen anders maakte dan andere series, dan verdwijnt steeds meer. Het wordt eenheidsworst, want dat is zogezegd "wat het volk wil", maar dat vind ik maar onzin. "Het volk" eet wat je hen voorschotelt, als je ze simplistisch relatiegedoe geeft, dan is dat waar ze aan wennen en wat ze willen. Een serie als Seinfeld schatte zijn publiek hoger in en kijk eens aan, ze bleven toch kijken. Het is wat mij betreft gewoon gemakzucht van de schrijvers, want TBBT 2.0 lijkt me veel gemakkelijker om te schrijven dan TBBT 1.0

Dat laatste is gewoon typisch voor grote netwerken, die hebben blijkbaar een lage dunk van hun publiek, terwijl dat bij kabeltelevisie toch anders is, waardoor de lat automatisch hoger wordt gelegd en men daar niet moet komen aanzetten met herkauwde troep. Al moet daarbij toegegeven worden dat de hopeloos gedateerde en preutse censuur die ze in de VS nog toepassen op network TV daar ook wel voor een stuk tussen zit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zondag 29 september 2013 @ 20:43:35 #56
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_131686290
quote:
99s.gif Op zondag 29 september 2013 20:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
Puur inhoudelijk vind ik het bijvoorbeeld erg dom om Howard te laten trouwen en Raj als loner over te houden, ik denk dat Howard veel meer komisch potentieel had indien hij zoekend bleef.
Helemaal mee eens, ik heb nooit begrepen dat ze Howard in een serieuze relatie zou plaatsen.
Zo gauw hij in een relatie zat was de character Howard eigenlijk verdwenen.
Hij was zo veel leuker als creepy versierder.

Raj's eenzaamheid begint ondertussen aardig irritant te worden.

quote:
99s.gif Op zondag 29 september 2013 20:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar datgene wat hen anders maakte dan andere series, dan verdwijnt steeds meer. Het wordt eenheidsworst, want dat is zogezegd "wat het volk wil", maar dat vind ik maar onzin. "Het volk" eet wat je hen voorschotelt, als je ze simplistisch relatiegedoe geeft, dan is dat waar ze aan wennen en wat ze willen.
Er zit meer in, in het begin was Sheldon nog steeds verrassend, maar we kennen hem nu zo goed dat weinig van hem ons nog verrast.
Hetzelfde geld voor Penny, in het begin waren de botsingen tussen Penny en Sheldon geweldig, zij begreep hem totaal niet en hij haar niet.
Maar na verloop van tijd begrijpen ze elkaar steeds meer, en daarmee worden ook de botsingen tussen Penny en Sheldon minder.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_131686522
Be curious, not judgmental
  zondag 29 september 2013 @ 23:04:47 #59
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131694516
quote:
Er zit meer in, in het begin was Sheldon nog steeds verrassend, maar we kennen hem nu zo goed dat weinig van hem ons nog verrast.
Hetzelfde geld voor Penny, in het begin waren de botsingen tussen Penny en Sheldon geweldig, zij begreep hem totaal niet en hij haar niet.
Maar na verloop van tijd begrijpen ze elkaar steeds meer, en daarmee worden ook de botsingen tussen Penny en Sheldon minder.
Dat is het hem dan ook net. In een langlopende serie kun je verhaallijnen ook niet blijven recyclen. Dat Penny en Sheldon elkaar in het begin niet begrepen was hartstikke grappig, maar ik vond het juist realistisch om te zien hoe dat langzaamaan veranderde. Als ze nu, 7 jaar later, elkaar nog steeds hetzelfde zouden behandelen zou het ook zo saai worden. Het is misschien niet de kant opgegaan die sommige fans waarderen, maar ik vind het alleen maar vooruit gegaan, mede omdat de humor toch een beetje veranderd, gezien de personages ( logischerwijs ) ook veranderen, wat alleen maar realistisch is. Ik heb geen behoefte om 7 jaar dezelfde dilemma's te zien bij karakters. Karakter ontwikkeling is voor mij persoonlijk gewoon enorm belangrijk, zelfs in een comedy.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131694795
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:04 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat is het hem dan ook net. In een langlopende serie kun je verhaallijnen ook niet blijven recyclen. Dat Penny en Sheldon elkaar in het begin niet begrepen was hartstikke grappig, maar ik vond het juist realistisch om te zien hoe dat langzaamaan veranderde. Als ze nu, 7 jaar later, elkaar nog steeds hetzelfde zouden behandelen zou het ook zo saai worden. Het is misschien niet de kant opgegaan die sommige fans waarderen, maar ik vind het alleen maar vooruit gegaan, mede omdat de humor toch een beetje veranderd, gezien de personages ( logischerwijs ) ook veranderen, wat alleen maar realistisch is. Ik heb geen behoefte om 7 jaar dezelfde dilemma's te zien bij karakters. Karakter ontwikkeling is voor mij persoonlijk gewoon enorm belangrijk, zelfs in een comedy.
Helemaal mee eens. Ik vind die ontwikkeling ook niet negatief, ik vind het juist knap hoe subtiel ze dat doen. Ik erger me ook totaal niet aan de dames die erbij zijn gekomen, een welkome toevoeging wat mij betreft. Nog steeds 'n hele leuke serie om te zien.
  maandag 30 september 2013 @ 11:20:38 #61
152771 GooseFM
Sleep is good books are better
pi_131703661
|| “There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear ||
pi_131706243
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:10 schreef Taurus het volgende:

Het ding is dat de ontwikkeling van de characters weliswaar welkom is voor de afwisseling. Echter betekent dat niet dat de ontwikkeling zich perse richting de generaliteit had moeten gaan. Die nerdhumor in het begin met verwijzingen naar BSG, en allerlei oude videogames en de sympathie die daarvoor gevoeld wordt en doorsijpelt in werkelijk alles wat ze deden, was iets waar ze mensen mee aanspraken die dergelijke zaken in hun verleden ook hebben gehad. Hetzelfde geldt voor de waardering van de wetenschap. Het is tegenwoordig alleen maar vooral duidelijk maken dat ze dat zijn, maar het komt niet door in de conversaties die ze houden.

Het is duidelijk voor een groter publiek geschreven tegenwoordig. Maar voor iemand als mij, die wat meer bezig is met wat de groten in het verleden hebben gedaan, en zelf veel van die 'nerd'-shows en films gekeken heeft (hoewel ik de oude Stark Trek-series niet heb gezien) en de 8 en 16-bit game-generatie meegemaakt heeft, is het gewoon jammer dat hèt USP van TBBT tov alles dat er aan sitcoms ooit geweest is, er gewoon niet meer is. Dit terwijl het in het begin volgens mij voor een groter publiek ook grappig was. Maar kennelijk vind (een deel van) dat grotere publiek de meer generale vorm leuker. Kan ik ergens wel begrijpen, omdat de vele syfy, game, en overige nerdelementen een groot onderdeel waren van de show, terwijl maar een deel de volledige nuance meekregen van wat daar leuk aan was... Misschien dat daar het verschil zit tussen de mensen die het leuker vinden worden en de mensen die het veel slechter dan eerst vinden.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 30 september 2013 @ 13:21:20 #63
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131706471
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:10 schreef Kenju het volgende:

[..]

[..]

Het ding is dat de ontwikkeling van de characters weliswaar welkom is voor de afwisseling. Echter betekent dat niet dat de ontwikkeling zich perse richting de generaliteit had moeten gaan. Die nerdhumor in het begin met verwijzingen naar BSG, en allerlei oude videogames en de sympathie die daarvoor gevoeld wordt en doorsijpelt in werkelijk alles wat ze deden, was iets waar ze mensen mee aanspraken die dergelijke zaken in hun verleden ook hebben gehad. Hetzelfde geldt voor de waardering van de wetenschap. Het is tegenwoordig alleen maar vooral duidelijk maken dat ze dat zijn, maar het komt niet door in de conversaties die ze houden.

Het is duidelijk voor een groter publiek geschreven tegenwoordig. Maar voor iemand als mij, die wat meer bezig is met wat de groten in het verleden hebben gedaan, en zelf veel van die 'nerd'-shows en films gekeken heeft (hoewel ik de oude Stark Trek-series niet heb gezien) en de 8 en 16-bit game-generatie meegemaakt heeft, is het gewoon jammer dat hèt USP van TBBT tov alles dat er aan sitcoms ooit geweest is, er gewoon niet meer is. Dit terwijl het in het begin volgens mij voor een groter publiek ook grappig was. Maar kennelijk vind (een deel van) dat grotere publiek de meer generale vorm leuker. Kan ik ergens wel begrijpen, omdat de vele syfy, game, en overige nerdelementen een groot onderdeel waren van de show, terwijl maar een deel de volledige nuance meekregen van wat daar leuk aan was... Misschien dat daar het verschil zit tussen de mensen die het leuker vinden worden en de mensen die het veel slechter dan eerst vinden.
Ik game zelf ook heel veel, en ik heb ook vele Star Trek series gekeken, dus ik begrijp altijd prima waar ze het over hebben, en dat had ik zelfs in de eerdere seizoenen. Maar in mijn mening is er in de latere seizoenen een betere balans. Er wordt nog steeds vrij veel gesproken over de wetenschap, en over hun hobby's / interesses, maar waar het in de eerdere seizoenen feitelijk alleen maar daar over ging ( en een beetje Leonard/Penny ), is het nu iets diverser en realistischer geworden...dat ook hun in relaties terecht komen, etc. Ik heb er geen behoefte aan om meerdere jaren dezelfde grapjes te zien. Penny begrijpt Sheldon iets meer, maar in haar ogen is hij nog steeds een rare vogel, ze heeft het alleen wat meer geaccepteerd. Ik vind in ieder geval dat ze precies op het juiste moment de serie iets hebben uitgebreid, en dat heeft er niks mee te maken dat ik de oude humor niet snapte. Ik ben sowieso niet van de comedy series, maar TBBT is eigenlijk de enige comedy die me seizoen in, seizoen uit, hardop heeft laten lachen, in alle afleveringen. Maar ieder zo zijn ding natuurlijk, je hebt recht op je eigen mening :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131707212
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik game zelf ook heel veel, en ik heb ook vele Star Trek series gekeken, dus ik begrijp altijd prima waar ze het over hebben, en dat had ik zelfs in de eerdere seizoenen. Maar in mijn mening is er in de latere seizoenen een betere balans. Er wordt nog steeds vrij veel gesproken over de wetenschap, en over hun hobby's / interesses, maar waar het in de eerdere seizoenen feitelijk alleen maar daar over ging ( en een beetje Leonard/Penny ), is het nu iets diverser en realistischer geworden...dat ook hun in relaties terecht komen, etc. Ik heb er geen behoefte aan om meerdere jaren dezelfde grapjes te zien. Penny begrijpt Sheldon iets meer, maar in haar ogen is hij nog steeds een rare vogel, ze heeft het alleen wat meer geaccepteerd. Ik vind in ieder geval dat ze precies op het juiste moment de serie iets hebben uitgebreid, en dat heeft er niks mee te maken dat ik de oude humor niet snapte. Ik ben sowieso niet van de comedy series, maar TBBT is eigenlijk de enige comedy die me seizoen in, seizoen uit, hardop heeft laten lachen, in alle afleveringen. Maar ieder zo zijn ding natuurlijk, je hebt recht op je eigen mening :)
Ik zei dan ook misschien. ;) Mag ik vragen hoe oud je bent?
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 30 september 2013 @ 13:52:28 #65
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131707235
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:51 schreef Kenju het volgende:

[..]

Ik zei dan ook misschien. ;) Mag ik vragen hoe oud je bent?
22 :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131707380
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:52 schreef AlwaysHappy het volgende:

22 :)
Niet om het een of ander, maar dan heb je de 8 en 16-bit generatie niet meegekregen, net als dat je bijv. Star Trek op een heel andere manier hebt meegekregen en zaken als He-Man en Transformers ook niet hebt meegekregen. Kortom, de beleving is toch dusdanig anders dat op zijn minst de nuance van de manier waarop de genoemde humor bij je aankomt heel anders ligt. Dit buiten het gegeven dat je zelf vrouw bent (toch?) en het kijken naar vier mannelijke nerds sowieso heel anders is.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 30 september 2013 @ 14:04:52 #67
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131707584
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 13:58 schreef Kenju het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar dan heb je de 8 en 16-bit generatie niet meegekregen, net als dat je bijv. Star Trek op een heel andere manier hebt meegekregen en zaken als He-Man en Transformers ook niet hebt meegekregen. Kortom, de beleving is toch dusdanig anders dat op zijn minst de nuance van de manier waarop de genoemde humor bij je aankomt heel anders ligt. Dit buiten het gegeven dat je zelf vrouw bent (toch?) en het kijken naar vier mannelijke nerds sowieso heel anders is.
Omdat ik 22 ben ( een jongen ben overigens ) heb ik die dingen nooit gezien/ervaren ( niet op de goede manier in ieder geval ) ? Ik geef enkel mijn mening, en daar mag je het niet mee eens zijn, maar oordelen over wat ik wel of niet meegemaakt zou hebben gaat dan wel wat ver :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  maandag 30 september 2013 @ 14:11:53 #68
211083 Angelof9
I must go first
pi_131707766
Toch is het anders hoor, als je in de jaren 70/80 bent opgegroeid. Toen ik klein was, bestonden er niet eens personal computers of game consoles. Het is heel moeilijk voor te stellen hoe dat is als je het niet zelf hebt meegemaakt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 30 september 2013 @ 14:17:02 #69
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131707923
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:11 schreef Angelof9 het volgende:
Toch is het anders hoor, als je in de jaren 70/80 bent opgegroeid. Toen ik klein was, bestonden er niet eens personal computers of game consoles. Het is heel moeilijk voor te stellen hoe dat is als je het niet zelf hebt meegemaakt.
Dat snap ik wel, maar dat haalt niet weg dat ik de humor wel gewoon begrijp, ondanks dat ik niet in die tijd gebruik maakte van de voorbeelden die eerder genoemd werden. Het werd nu een beetje gebracht alsof ik de serie in de latere seizoenen alleen maar waardeer omdat ik de humor in de eerdere seizoenen niet zou snappen, en dat vind ik dus dikke onzin. Met die logica snapt niemand onder de 30 de humor van de eerdere seizoenen. Omdat ik de latere seizoenen net zo goed vind, of zelfs beter, hoeft niet te betekenen dat ik een dom blondje ben en enkel ''simpele'' humor kan waarderen. Zal zo wel niet bedoeld zijn door Kenju, maar zo kwam het wel op mij over.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131708878
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:04 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Omdat ik 22 ben ( een jongen ben overigens ) heb ik die dingen nooit gezien/ervaren ( niet op de goede manier in ieder geval ) ? Ik geef enkel mijn mening, en daar mag je het niet mee eens zijn, maar oordelen over wat ik wel of niet meegemaakt zou hebben gaat dan wel wat ver :)
De nuance is anders. Ik zeg niet dat je de humor niet begrijpt, maar de persoonlijke herkenning heb je niet. De wereld van tekenfilms en de manier waarop je het beleefde (zonder internet, achtergrond info, veel meer fantasie nodig, spelen met actionfigures van die jaren '80 tekenfilms, etc.) is echt heel anders. Die figuren hebben voor jou een heel andere emotionele waarde, als die waarde er überhaupt is. Dat jij naar Star Trek-series hebt is al speciaal (immers heb je hooguit 'Enterprise' (die vrij tegenvallend was en erg kort liep) bewust meegekregen als actuele serie). Voor de characters was het onderdeel van actuele populaire media en content, mits je nerderig genoeg was om ernaar te kijken. Nu herken ik dat wat minder, omdat ik alleen naar VOyager actief gekeken heb en verder de films. Maar als het over games en comics ging, lag dat heel anders.

Verder weet je niet wat het is om in je late 20-er jaren met dat soort dingen nog altijd in je hoofd rond te lopen. Dit terwijl dat precies is wat ze in TBBT deden in de eerste twee seizoenen. Ik weet verder ook niet of je toevallig een academische studie gedaan hebt? De manier waarop ze bepaalde mensen noemden uit de wetenschap of zich vanuit dat opzicht spiegelen aan bepaalde figuren uit bijv, comics, is ook iets dat op een andere manier over komt.

Juist die nuance was zo goed gedaan, dat die serie een grote following en waardering kreeg onder mensen die in die tijd opgegroeid zijn die de genoemde dingen leuk vonden. Het verschil tussen een waardering met het label 'erg goed', en 'redelijk' is het goed raken van die nuance. Aangezien de zaken die de serie zo anders maakte dan andere dingen feitelijk naar de achtergrond verdreven zijn, is het dus minder dan redelijk.

En ja, ik denk dat aan de eerste twee seizoenen, mensen die ouder zijn (en (deels) de genoemde interesses altijd hebben gehad) veel meer plezier hebben beleefd dan anderen. Zoals gezegd, ligt daar het verschil in waardering tussen mensen zoals jij enerzijds en mensen zoals ik anderzijds.

[ Bericht 19% gewijzigd door Kenju op 30-09-2013 14:59:55 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 30 september 2013 @ 15:31:39 #71
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131709820
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:52 schreef Kenju het volgende:

[..]

De nuance is anders. Ik zeg niet dat je de humor niet begrijpt, maar de persoonlijke herkenning heb je niet. De wereld van tekenfilms en de manier waarop je het beleefde (zonder internet, achtergrond info, veel meer fantasie nodig, spelen met actionfigures van die jaren '80 tekenfilms, etc.) is echt heel anders. Die figuren hebben voor jou een heel andere emotionele waarde, als die waarde er überhaupt is. Dat jij naar Star Trek-series hebt is al speciaal (immers heb je hooguit 'Enterprise' (die vrij tegenvallend was en erg kort liep) bewust meegekregen als actuele serie). Voor de characters was het onderdeel van actuele populaire media en content, mits je nerderig genoeg was om ernaar te kijken. Nu herken ik dat wat minder, omdat ik alleen naar VOyager actief gekeken heb en verder de films. Maar als het over games en comics ging, lag dat heel anders.

Verder weet je niet wat het is om in je late 20-er jaren met dat soort dingen nog altijd in je hoofd rond te lopen. Dit terwijl dat precies is wat ze in TBBT deden in de eerste twee seizoenen. Ik weet verder ook niet of je toevallig een academische studie gedaan hebt? De manier waarop ze bepaalde mensen noemden uit de wetenschap of zich vanuit dat opzicht spiegelen aan bepaalde figuren uit bijv, comics, is ook iets dat op een andere manier over komt.

Juist die nuance was zo goed gedaan, dat die serie een grote following en waardering kreeg onder mensen die in die tijd opgegroeid zijn die de genoemde dingen leuk vonden. Het verschil tussen een waardering met het label 'erg goed', en 'redelijk' is het goed raken van die nuance. Aangezien de zaken die de serie zo anders maakte dan andere dingen feitelijk naar de achtergrond verdreven zijn, is het dus minder dan redelijk.

En ja, ik denk dat aan de eerste twee seizoenen, mensen die ouder zijn (en (deels) de genoemde interesses altijd hebben gehad) veel meer plezier hebben beleefd dan anderen. Zoals gezegd, ligt daar het verschil in waardering tussen mensen zoals jij enerzijds en mensen zoals ik anderzijds.
Ik heb enorm veel plezier gehad van de eerdere seizoenen ( zitten nu zelfs midden in een rewatch op dvd ), en ondanks dat ik niet in die tijd heb geleefd, heb ik de humor altijd kunnen begrijpen en kunnen waarderen. En ik heb me er zelfs in kunnen verplaatsen ( misschien niet in Sheldon, omdat die qua gedrag gewoon net nog iets anders is ) omdat ik vooral tot mijn 20e best wel een nerd was. Ik heb alle Star Trek series teruggekeken, ik heb talloze spellen gespeeld ( en nog steeds ), en de eerste keer dat ik gebruik maakte van een ''moderne'' console was toen ik ongeveer 16 was in de vorm van de Nintendo Gamecube. Voor die tijd heb ik me vermaakt met comics, en zeer oude spelletjes, etc ; gezien we ook pas relatief laat thuis internet hadden. Dus ja, ik leefde niet in die tijd, maar ik kon me prima in de serie herkennen.

MAAR zelfs als ik dat niet had gekund dan was het alsnog gewoon mijn mening geweest. De mening van iemand die in die tijd is opgegroeid is niet meer waard dan dat van iemand die het niet eens is met die mening en de huidige humor in de serie geweldig vind. Zoals jij het brengt komt het over alsof niemand onder de 30 de serie kan begrijpen of zichzelf kan herkennen in de serie, en die logica slaat in mijn mening nergens op. Ik ben geen dom mens die alleen maar de simpele humor op zoekt, dat is vrij beledigend.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131710559
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik heb enorm veel plezier gehad van de eerdere seizoenen ( zitten nu zelfs midden in een rewatch op dvd ), en ondanks dat ik niet in die tijd heb geleefd, heb ik de humor altijd kunnen begrijpen en kunnen waarderen. En ik heb me er zelfs in kunnen verplaatsen ( misschien niet in Sheldon, omdat die qua gedrag gewoon net nog iets anders is ) omdat ik vooral tot mijn 20e best wel een nerd was. Ik heb alle Star Trek series teruggekeken, ik heb talloze spellen gespeeld ( en nog steeds ), en de eerste keer dat ik gebruik maakte van een ''moderne'' console was toen ik ongeveer 16 was in de vorm van de Nintendo Gamecube. Voor die tijd heb ik me vermaakt met comics, en zeer oude spelletjes, etc ; gezien we ook pas relatief laat thuis internet hadden. Dus ja, ik leefde niet in die tijd, maar ik kon me prima in de serie herkennen.

MAAR zelfs als ik dat niet had gekund dan was het alsnog gewoon mijn mening geweest. De mening van iemand die in die tijd is opgegroeid is niet meer waard dan dat van iemand die het niet eens is met die mening en de huidige humor in de serie geweldig vind. Zoals jij het brengt komt het over alsof niemand onder de 30 de serie kan begrijpen of zichzelf kan herkennen in de serie, en die logica slaat in mijn mening nergens op. Ik ben geen dom mens die alleen maar de simpele humor op zoekt, dat is vrij beledigend.
Ik heb wat zaken vet gemaakt die voor mij prima aangeven dat je niet snapt wat ik bedoel. Ik heb het niet over een mening, maar over een feit. De wereld ziet er anders uit in de ogen van iemand die zaken bewust als actueel meegemaakt heeft. Als jij series 'terugkijkt' , ben je dus bewust van het gegeven dat het een oude serie is. De characters uit de serie keken ernaar als een recente serie waarin alles realistisch was. Jij was echter bijv. al veel betere effecten gewend en kijkt er toch naar met een idee van 'in die tijd was dat goed'.

Jij zegt dat je veel gamet. Maar hoe vaak hoor je het in TBBT ze praten over nieuwe games? Het zijn vooral de vintage games, Super Nintendo collecties, etc. Jij noemt de GameCube je eerste 'moderne console'. Voor mij was dat gewoon een evolutionair vervolg op de generatie van de Saturn en Playstation die moest concurreren tegen de PS2 en de positie moest innemen (maar nooit gedaan heeft) die de Dreamcast nooit had (console waar jij waarschijnlijk niets mee hebt, behalve de naam die het heeft in de community), die weer een vervolg waren van de Mega Drive en Super Nintendo (hoewel daartussen ook zaken als de MegaCD en 32X zaten). Gewoon evolutionair dus, niets 'modern'. En dat proces begon voor mensen die eind 20, begin 30 zijn als op ongeveer hun 6e. En dan heb ik het niet eens over het gegeven dat gamen voor de PS2/Gamecube generatie echt anders was, en veel meer een skill-bezigheid dan het volgen van een verhaal. Dat kwam er pas meer in met de PSX en Xbox (en Saturn, hoewel Sega met de Saturn (en in mindere mate de DC) toch meer dat oude idee aanhield met de titels die ze zelf brachten) en met de PS2 en GameCube kwam daar zelfs de nadruk op kwam te liggen.

Snap je dat er dan een verschil is in hoe we naar de wereld kijken? En dat je dus kijkt met een andere rationaliteit dan jij? Ik zeg niet dat jouw groep en die van mij niet alle twee voor 100% rationeel kunnen zijn, maar wel dat die rationaliteit anders gebaseerd is wanneer we bepaalde zaken interpreteren en opnemen en dat het onmogelijk is dat die rationaliteit hetzelfde is als het om nostalgische onderwerpen gaat. Jij spreekt echter in termen van verschil in mening, de waarde van een mening en intellect. Daar heb ik het in deze discussie nooit over gehad.

Je had een paar jaar geleden een tekenfilm op Cartoon Network, Dexter's lab (over een professortje, ken je misschien wel). Dat was echt gericht op kinderen. Maar er zaten ook veel verwijzingen in naar andere zaken die oudere mensen begrepen, en kinderen nooit konden begrijpen. Daardoor werd het erg populair bij o.a. studenten. Als een kind uit die tijd in een auto die Dexter gebouwd had, een Knight Rider-achtige scanner zag, kende hij het niet. Wij wel, en behalve dat, herinnerde we ook hoe vet we Knight Rider vonden. Je kon een kind uit die tijd wel vertellen dat het uit Knight Rider kwam, maar hij zal nooit die nostalgie voelen die wij hadden. Wij zagen iets wat we ontzettend vet vinden in onze jeugd, tussen de 15 en 20 jaar later in een tekenfilm terug wat bevestigde dat de makers van die tekenfilm die passie die wij als kind hadden, begrepen.

Door het leeftijdsverschil zal het nooit hetzelfde zijn. Jij hebt nooit de kans gehad om de genoemde zaken te waarderen op dezelfde manier als mensen die ouder zijn dan jij. Vergeet ook niet dat het een combinatie van zaken is. Het is niet alleen de herinnering en emotie aan een ding, maar aan een heel stijltje. Wanneer ik het over die scanner heb, en dan snappen mensen op eenzelfde manier ook wat er gevoeld moet worden wanneer heel langzaam een rotor begint te draaien, een muziekje begint, wat knoppen ter opstart ingedrukt worden en er uit de top van de berg gevlogen wordt.
Wellicht dat ze ook de neiging hebben op op Youtube effe naar dat muziekje te gaan luisteren zoals ik nu.
Jij voelt er echter niets bij, en weet waarschijnlijk niet eens waar ik het over heb. En dat is logisch.
Heeft niets met intellect te maken, maar met emotie en het gegeven dat jij een gebonden rationaliteit hebt: Je redenatievermogen gaat zover als de specifieke ervaring en kennis die je hebt. Nogmaals: met intellect heeft het niets te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kenju op 30-09-2013 16:06:29 ]
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  maandag 30 september 2013 @ 16:22:49 #73
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_131711235
Dat klopt allemaal wel, maar dat haalt niet weg dat ( en daar begon deze hele discussie mee ) ik niet hier roep dat de latere seizoenen mij goed bevallen, puur omdat ik enkel die humor begrijp/waardeer. Veel dingen die genoemd werden, heb ik zelf gebruik van gemaakt ( Zelfs de Super Nintendo ). Ik leefde misschien niet in de tijd dat het allemaal nieuw was, en ik heb dan misschien die nostalgie niet, maar ik begrijp de humor er rondom wel. Jouw mening dat de eerdere seizoenen beter waren is geen feit, dat is puur een mening. Net zoals het puur mijn mening is dat de serie stabiel is gebleven en zich goed heeft ontwikkeld. Verder heb ik geen zin me verder te hoeven verdedigen. Je hoeft mijn mening niet te delen, maar ik zou het waarderen als je mijn mening in ieder geval wel respecteert,en het niet zo brengt dat ik ( en daarbij alle anderen die die dingen niet in die tijd hebben meegemaakt ) geen goed oordeel over de serie kan vellen omdat ik niet in die tijd geleefd heb.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_131711701
Het gaat eigenlijk niet zozeer om jou (ik gaf immers al aan waarom we er anders naar kijken en erkende dus dat het voor jou anders werkt dan voor mij), maar meer om waarom ik het niet eens ben met de stelling dat het beter is geworden; schrijf-technisch was het in het begin van een beter niveau. Het is namelijk moeilijker om iets te schrijven als wat ze in de eerste seizoenen deden dan wat ze nu deden.

De mate waarin het aan het generale publiek appelleert is commercieel relevant wanneer je de kwaliteit beoordeeld. Dat is echter een te makkelijk getrokken oordeel, en op diezelfde manier zou je kunnen stellen dat de Twilight-films goed zijn.

Dat het ondanks het inhoudelijk mindere schrijfwerk voor jou persoonlijk juist leuker is geworden, dat kan. Ik heb dan ook nooit gesteld dat dat voor jou persoonlijk nooit kon gelden.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_131712111
Ach, deze discussie weer?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')