Ik ben het met je eens dat moraal iets subjectiefs is. Een moraal is zeer sterk verbonden aan normen & waarden in een bepaalde (sub)cultuur, en die kun je zeker niet objectief noemen. Het voorbeeld van moord is daarentegen wel zeer sterk, omdat dit iets is wat door het overgrote deel van de wereldbevolking als slecht gezien wordt. Dit betekend echter niet dat een moraal objectief wordt.quote:Op maandag 23 september 2013 22:03 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Een psychopaat die dat niet zo voelt is juist een bewijs dat "moord = slecht" niet objectief is.
Nee, niet die ideologie, daar heb ik nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 23 september 2013 22:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja.... die ideologie die pretendeert een samenleving te kunnen stichten waar niemand meer de andere dwingt, er zijn geen bazen meer, maar ze verheerlijken wel kapitalistische dictaturen.
Het is wel psychologisch interessant waarom mensen hier een grote blinde vlek hebben.
Waarom willen ze die onvrijheden en dwang niet zien en dat ze die juist extra willen stimuleren.
Wat jij hier beschrijft is cultuur, niet moraal. Wat goed of slecht is, is niet afhankelijk van de waan van de dag of van waar op aarde je je bevindt. Joden vergassen was ook in 1943 in Duitsland fout.quote:Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat moraal iets subjectiefs is. Een moraal is zeer sterk verbonden aan normen & waarden in een bepaalde (sub)cultuur, en die kun je zeker niet objectief noemen. Het voorbeeld van moord is daarentegen wel zeer sterk, omdat dit iets is wat door het overgrote deel van de wereldbevolking als slecht gezien wordt. Dit betekend echter niet dat een moraal objectief wordt.
Vroeger was het immers heel normaal om midden op straat iemand te onthoofden voor het plegen van een misdaad. In deze tijd zouden we dat ongelofelijk immoreel vinden. Moraal is daarom ook afhankelijk van zaken als cultuur, opvoeding en zaken als wetgeving. De moraal in Nederland is heel anders dan de moraal in een derdewereldland.
Das raar... daar praten we al 6 topics over.quote:Op maandag 23 september 2013 22:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee, niet die ideologie, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Jij niet, jij hebt het heel ergens anders over dan over het libertarisme. Daarom heb je het vast ook de hele tijd over 'libertair'.quote:Op maandag 23 september 2013 22:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das raar... daar praten we al 6 topics over.
Maar je ontkent dat libertaire mensen pro-dictatoriale organisaties zijn in de economie?
Nou nee, want in Duitsland 1943 vonden veel mensen dat juist goed, hoe fout we dat nu ook mogen vinden.quote:Op maandag 23 september 2013 22:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat jij hier beschrijft is cultuur, niet moraal. Wat goed of slecht is, is niet afhankelijk van de waan van de dag of van waar op aarde je je bevindt. Joden vergassen was ook in 1943 in Duitsland fout.
Neem me niet kwalijk, maar met iemand die dit zegt praat ik niet meer verder.quote:Op maandag 23 september 2013 22:38 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Nou nee, want in Duitsland 1943 vonden veel mensen dat juist goed,
De nazi's vonden het goed.quote:Op maandag 23 september 2013 22:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk, maar met iemand die dit zegt praat ik niet meer verder.
Met de kennis die we nu hebben inderdaad wel. Maar in die tijd waren er honderden mensen die hier willens en wetens aan mee werkten. Zij gaven zichzelf dus morele toestemming om dit te doen, omdat ze daadwerkelijk geloofden dat joden een slechte invloed hadden. Dit is ze aangepraat. Hun morele waarden zijn dus veranderd door "nurture" van het nationaal-socialisme.quote:Op maandag 23 september 2013 22:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat jij hier beschrijft is cultuur, niet moraal. Wat goed of slecht is, is niet afhankelijk van de waan van de dag of van waar op aarde je je bevindt. Joden vergassen was ook in 1943 in Duitsland fout.
Je ontkent dus dat libertairisme het dictatoriale bedrijsleven wilt stimuleren ?quote:Op maandag 23 september 2013 22:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Jij niet, jij hebt het heel ergens anders over dan over het libertarisme. Daarom heb je het vast ook de hele tijd over 'libertair'.
Snap je z'n punt nou echt niet?quote:Op maandag 23 september 2013 22:40 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk, maar met iemand die dit zegt praat ik niet meer verder.
Dat maak jij ervan.quote:Op maandag 23 september 2013 22:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap je z'n punt nou echt niet?
Jij denkt dat goed en fout niet afhankelijk zijn van de waan van de dag. Het tegendeel is waar.quote:
Wat goed en fout is, is universeel. Dat de meerderheid van de mensen op grondgebied a iets prima vinden en op grondgebied b ernaast niet, betekent niet dat iets moreel fout is om te doen op grondgebied b en 10 meter verderop niet. Dat heeft niets met moraliteit te maken.quote:Op maandag 23 september 2013 22:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij denkt dat goed en fout niet afhankelijk zijn van de waan van de dag. Het tegendeel is waar.
Dat is een overtuiging die ik niet met je deel. Ik ben wat dat betreft moreel relativist en geloof niet in een universele moraal. Dat is ook één van mijn sceptische opmerkingen tegenover Zeitgeist, omdat daar ook wel eens van die universele moraal uitgegaan wordt.quote:Op maandag 23 september 2013 22:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat goed en fout is, is universeel. Dat de meerderheid van de mensen op grondgebied a iets prima vinden en op grondgebied b ernaast niet, betekent niet dat iets moreel fout is om te doen op grondgebied b en 10 meter verderop niet. Dat heeft niets met moraliteit te maken.
Arbeid is geen eigendom. Een fiets kun je verkopen of verhuren, je arbeid niet (moreel gezien). Die is intrinsiek aan jou verbonden als persoon en aan jouw lichaam, en aan je identiteit en autonomie als vrij mens. Dat kun je niet verhuren of verkopen, net zoals je lichaam zelf. Niet vrijwillig, en ook niet quasi-vrijwillig. Als jij namelijk als enige keus hebt verhongeren of jezelf verkopen, dan liggen slavernij, prostitutie en loonarbeid in elkaars verlengde.quote:Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef heiden6 het volgende:
Een werknemer verkoopt/verhuurt gewoon zijn arbeid voor een bepaalde prijs. Het idee dat een arbeidsverhouding per definitie hiërarchisch is of moet zijn zit bij jou tussen de oren.
Ik kan hier geen chocola van maken. Hoe noem jij het dan als een loodgieter bij mij iets in huis komt doen en ik hem daarvoor betaal, of als iemand voor x euro per uur asperges steekt bij een bedrijf?quote:Op maandag 23 september 2013 23:40 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Arbeid is geen eigendom. Een fiets kun je verkopen of verhuren, je arbeid niet (moreel gezien). Die is intrinsiek aan jou verbonden als persoon en aan jouw lichaam, en aan je identiteit en autonomie als vrij mens. Dat kun je niet verhuren of verkopen, net zoals je lichaam zelf. Niet vrijwillig, en ook niet quasi-vrijwillig. Als jij namelijk als enige keus hebt verhongeren of jezelf verkopen, dan liggen slavernij, prostitutie en loonarbeid in elkaars verlengde.
Ik snap overigens niet hoe libertariërs het verschil zien tussen intellectueel eigendom, dat geen eigendom is, maar arbeid wel als eigendom beschouwen.
Stefan Molyneux universial preferential behavior is nonsense.quote:Op maandag 23 september 2013 22:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat goed en fout is, is universeel. Dat de meerderheid van de mensen op grondgebied a iets prima vinden en op grondgebied b ernaast niet, betekent niet dat iets moreel fout is om te doen op grondgebied b en 10 meter verderop niet. Dat heeft niets met moraliteit te maken.
Als je het Engels zo slecht beheerst heeft het niet zo veel zin om zijn boeken te lezen, iets wat ik overigens zelf niet gedaan heb. Waarom kom je hier mee aanzetten?quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Stefan Molyneux universial preferential behavior is nonsense.
Vooral over iemands taalvaardigheden beginnen. Dat bewijst altijd je gelijkquote:Op dinsdag 24 september 2013 00:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je het Engels zo slecht beheerst heeft het niet zo veel zin om zijn boeken te lezen, iets wat ik overigens zelf niet gedaan heb. Waarom kom je hier mee aanzetten?
Gelijk waarin? Lijkt me een terechte opmerking aangezien het boek waar je aan refereert niet in het Nederlands beschikbaar is. En als je het Engels zo slecht beheerst als jij blijkbaar doet, zul je er niet veel van begrijpen als je het leest. Iets wat je blijkbaar hebt gedaan want je hebt er een mening over. Waarom begin je er eigenlijk over?quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vooral over iemands taalvaardigheden beginnen. Dat bewijst altijd je gelijk
Door privé bezit heilig te verklaren en net te doen alsof alles een keuze is, kun je mensen 'vrijwillig' laten kruipen.quote:Op maandag 23 september 2013 22:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das raar... daar praten we al 6 topics over.
Maar je ontkent dat libertaire mensen pro-dictatoriale organisaties zijn in de economie?
Over zwakke redeneringen gesproken...quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Gelijk waarin? Lijkt me een terechte opmerking aangezien het boek waar je aan refereert niet in het Nederlands beschikbaar is. En als je het Engels zo slecht beheerst als jij blijkbaar doet, zul je er niet veel van begrijpen als je het leest. Iets wat je blijkbaar hebt gedaan want je hebt er een mening over.
Omdat jij denkt dat moraal objectief is en Stefan Molyneux voor jou een soort van goeroe is. Ik ken zijn redenering die lijkt op het godsbewijs van Anselmus, misleidend is, en leidt tot een zuiver negatieve moraal.quote:Waarom begin je er eigenlijk over?
Volgens mij een logische opmerking.quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Over zwakke redeneringen gesproken...
Misschien kun je dit even toelichten want ik ken de redenering niet.quote:Omdat jij denkt dat moraal objectief is en Stefan Molyneux voor jou een soort van goeroe is. Ik ken zijn redenering die lijkt op het godsbewijs van Anselmus, misleidend is, en leidt tot een zuiver negatieve moraal.
Uit taalfoutjes concludeer jij dat je iemands oordeel aan de kant mag schuiven. Dat is geen logische conclusie maar eerder arrogant gedrag.quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Volgens mij een logische opmerking.
quote:Misschien kun je dit even toelichten want ik ken de redenering niet.
Je komt in diverse topics aanzetten met Stefan Molyneuxquote:Verder ben ik niet gediend van dit soort achterlijke opmerkingen, dus die mag je achterwege laten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |