abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_131405435
Hoi beste mensen,

Aangezien ik een beetje gespannen ben de laatste tijd en al jaren last heb van enorme slaapproblemen. Heb ik mijn trots opzij gezet en ben begonnen aan het boek: Meditatie for Dummies.

Het lijkt ook nog te werken, aangezien ik bijvoorbeeld gisteren aan het lezen was en ik een oefening moest doen. Meteen viel mijn oog op:de zin: ga niet te comfortabel liggen want dan val je in slaap.

Nou dat liet ik mij geen twee keer zeggen. Dus ik ben comfortabel gaan liggen en waarempel: 5 minuten en ik was weg. Een godszege.

Nu heeft dit dus wel echt mijn interesse getoond omdat ik al merkte dat de vorige oefening ook positief resultaat had op mijn stemming en creativiteit.

Zijn er hier mensen die dit al langer beoefenen, en mij tips kunnen geven? Is het aan te raden om bijvoorbeeld een cursus te gaan volgen om zaken niet verkeerd aan te leren?

Met uitgeruste groet,

:D
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_131405589
Mediteren heeft niks met in slaapvallen te maken, en er over lezen heeft ook niet veel nut. Het beste kun je het gewoon doen en niet te veel aandacht aan je gedachtes besteden.
pi_131405617
Zou je niet beter aan de oorzaken van je spanning werken ipv dit soort slappe vluchtpogingen te doen?
pi_131405720
er zijn duizen verschillende manieren om te mediteren, ik zou zeggen; ga van alles uitproberen, en doe wat goed voelt. uiteindelijk vind je dan de voor jou beste manier.

je kan het dus niet verkeerd aanleren, je kan wel iets doen wat misschien niet optimaal werkt voor jou, of zelfs averechts gaat werken.
probeer dan wat anders. bijt je niet te veel vast in bepaalde methoden. als je het geduld niet hebt om stil te zitten, ga dan eerst yoga of taichi proberen, uiteindelijk is het allemaal hetzelfde.
pi_131405830
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 september 2013 07:24 schreef b4kl4p het volgende:
Hoi beste mensen,

Aangezien ik een beetje gespannen ben de laatste tijd en al jaren last heb van enorme slaapproblemen. Heb ik mijn trots opzij gezet en ben begonnen aan het boek: Meditatie for Dummies.

Het lijkt ook nog te werken, aangezien ik bijvoorbeeld gisteren aan het lezen was en ik een oefening moest doen. Meteen viel mijn oog op:de zin: ga niet te comfortabel liggen want dan val je in slaap.

Nou dat liet ik mij geen twee keer zeggen. Dus ik ben comfortabel gaan liggen en waarempel: 5 minuten en ik was weg. Een godszege.

Nu heeft dit dus wel echt mijn interesse getoond omdat ik al merkte dat de vorige oefening ook positief resultaat had op mijn stemming en creativiteit.

Zijn er hier mensen die dit al langer beoefenen, en mij tips kunnen geven? Is het aan te raden om bijvoorbeeld een cursus te gaan volgen om zaken niet verkeerd aan te leren?

Met uitgeruste groet,

:D
Iets verkeerds aanleren bestaat niet met meditatie...werkt het voor jou dan is het goed, werkt het niet probeer dan wat anders. Meditatie gaat erover dat je leeg en schoon wordt, terug gaat naar de basis essentie en "zen" wordt. Ik doe dit door op bed te liggen en 1 voor 1 al mijn spieren uit te schakelen..dit kost veel training maar het werkt bij mij goed...als dit gelukt is maak je je geest leeg..Ik ga dan vaak tintelen over mijn hele lichaam....Het is te vergelijken met een soft-reset van je telefoon. Succes!

PS: laat je niet teveel leiden door anderen. Iedereen reageert heel anders op meditatie. Zoek iets wat bij je past. Zo'n boek werkt dus bijna nooit.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_131405910
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:24 schreef RichardDawkins het volgende:
Zou je niet beter aan de oorzaken van je spanning werken ipv dit soort slappe vluchtpogingen te doen?
Meditatie is geen slappe vluchtpoging.
Als je langere tijd onder spanning staat kun je in een adrenalinecirkel terechtkomen waardoor je steeds gevoeliger wordt voor stress, steeds minder goed kunt ontspannen (en dus ook steeds minder goed slaapt).
Van meditatie is bewezen dat je dit kunt doorbreken en minder ontvankelijk wordt voor mentale ups en downs. (er zijn hersenscans gemaakt van mensen die veel mediteren, waar deze verschillen zichtbaar werden).
Ik ben het met je eens dat het wegnemen van de oorzaak voor elk probleem meest doeltreffende oplossing is, maar in het geval van TS denk ik dat het vinden van ontspanning op dit moment voorrang moet krijgen.
Als dat met meditatie lukt is hij al een heel eind geholpen.
  zaterdag 21 september 2013 @ 10:49:04 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_131407023
drugs & drank brengen je uit balans
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_131408395
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 10:49 schreef sturmpie het volgende:
drugs & drank brengen je uit balans
daar doe ik beide niet meer aan
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_131408414
cool thanks mensen. ik ga er mee aan de slag.

het is dus eigenlijk niets anders dan concentreren op een ding, en voor de rest gedachtes maar gewoon laten voor wat het zijn.

het is allemaal nog wat nieuw hier :D
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_131408528
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:02 schreef b4kl4p het volgende:
cool thanks mensen. ik ga er mee aan de slag.

het is dus eigenlijk niets anders dan concentreren op een ding, en voor de rest gedachtes maar gewoon laten voor wat het zijn.

het is allemaal nog wat nieuw hier :D
eigenlijk wel ja.
pi_131454244
Qua mindfulnessmeditatie zijn er twee bekenden, namelijk de zogeheten gerichte meditatie en open meditatie.

Bij de eerste focus je op een enkel iets, dat kan een object zijn, een handeling of een zintuig. Dit wordt ook wel mannelijke meditatie genoemd.

Bij open meditatie richt je je op alle zintuigen, prikkels en impulsen tegelijk. Dit noemt men ook wel vrouwelijke meditatie.

De twee hebben overigens niets met de seksen te maken naar ik weet, maar zijn slechts symbolisch zo genoemd. Het doel van beide vormen is aanvankelijk focus trainen zodat je traint je gedachten te observeren, ipv erin mee te gaan. Dit geldt ook voor emoties, gevoelens en prikkels en impulsen. Na verloop van tijd zal de 'bron' van je gedachten gaan kalmeren en kan je eventueel naar andere vormen van meditatie kijken.

Mocht een gedachte toch even bezit van je nemen, straf jezelf dan niet, maar breng zonder te oordelen je concentratie weer terug naar je punt van aandacht.

Overigens kan je mediteren tijdens elke handeling, aangezien je aanvankelijk toch je concentratie verfijnen wil. Liggen, zitten, op stoel of kussen, staan, lopend of breiend; het kan allemaal. Meerdere 'echte meesters' schijnen zelfs niet eens te mediteren, niet in de traditionele zin iig. Mediteren begint en eindigt niet bij het kussen, zou je kunnen zeggen. ;)

Overigens deel ik het standpunt van RichardDawkins hierboven wel, zij het niet de onsympathieke toon; gebruik meditatie niet als vlucht voor je problemen. Dat gaat namelijk niet werken. Gebruik het als ondersteuning bij het aanpakken van je problemen, via de 'bijwerkingen' als rust, energie en helderheid van geest. ;)

En enjoy die ervaring binnenin jezelf. ^O^
pi_138258840
Gisteren weer gemediteerd, ik doe het sinds kort weer maar wat me steeds gebeurt is dat ik snel automatisch heen en weer ga wiegen. Het voelt eigenlijk wel prettig aan maar ik heb er geen verklaring voor waarom het gebeurt. Vroeger had ik dat ook al vaak, soms van voor naar achter soms van links naar rechts en soms wisselt het af. Ik laat het maar gaan maar ik vind het wel opvallend en heb er via google niet echt een duidelijke eenduidige verklaring voor kunnen vinden.

Meer mensen die het bekend voorkomt tijdens de meditatie?
pi_138259063
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:12 schreef Dutchguy het volgende:
Gisteren weer gemediteerd, ik doe het sinds kort weer maar wat me steeds gebeurt is dat ik snel automatisch heen en weer ga wiegen. Het voelt eigenlijk wel prettig aan maar ik heb er geen verklaring voor waarom het gebeurt. Vroeger had ik dat ook al vaak, soms van voor naar achter soms van links naar rechts en soms wisselt het af. Ik laat het maar gaan maar ik vind het wel opvallend en heb er via google niet echt een duidelijke eenduidige verklaring voor kunnen vinden.

Meer mensen die het bekend voorkomt tijdens de meditatie?
ik ga wel eens met mn hoofd draaien, net alsof mn lichaam de spanning in mn nek zoekt en eruit wil halen.
gewoon beetje mee expirimenteren. juist stil blijven zitten of in meegaan, maakt niet uit.
pi_138259108
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik ga wel eens met mn hoofd draaien, net alsof mn lichaam de spanning in mn nek zoekt en eruit wil halen.
gewoon beetje mee expirimenteren. juist stil blijven zitten of in meegaan, maakt niet uit.
Eigenlijk misschien ook wel vreemd dat ik er persee een verklaring voor wil hebben. Dat hoofd draaien heb ik nog niet gehad. Maar goed, het voelt niet vervelend. Het zou inderdaad ook met spanning loslaten te maken kunnen hebben.
pi_138260851
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:12 schreef Dutchguy het volgende:
Gisteren weer gemediteerd, ik doe het sinds kort weer maar wat me steeds gebeurt is dat ik snel automatisch heen en weer ga wiegen. Het voelt eigenlijk wel prettig aan maar ik heb er geen verklaring voor waarom het gebeurt. Vroeger had ik dat ook al vaak, soms van voor naar achter soms van links naar rechts en soms wisselt het af. Ik laat het maar gaan maar ik vind het wel opvallend en heb er via google niet echt een duidelijke eenduidige verklaring voor kunnen vinden.

Meer mensen die het bekend voorkomt tijdens de meditatie?
Vat dit niet verkeerd op, maar ik weet zwakbegaafden dit doen omdat het enorfinen vrijmaakt uit een klier vlakbij de nek. Wellicht doe jij dit onbewust, bewust ook.
pi_138268810
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:24 schreef Gray het volgende:

[..]

Vat dit niet verkeerd op, maar ik weet zwakbegaafden dit doen omdat het enorfinen vrijmaakt uit een klier vlakbij de nek. Wellicht doe jij dit onbewust, bewust ook.
Ik vat het niet verkeerd op hoor. ;)
Nu je het zegt kan ik de link wel leggen. Wel interessant wat jij zegt, ik ga er eens wat meer over lezen, wat mij helemaal niets van bekend.
pi_138269200
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:17 schreef GroningseGast het volgende:
Mediteren heeft niks met in slaapvallen te maken, en er over lezen heeft ook niet veel nut. Het beste kun je het gewoon doen en niet te veel aandacht aan je gedachtes besteden.
:')
Rustig aan.
pi_138269207
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:24 schreef RichardDawkins het volgende:
Zou je niet beter aan de oorzaken van je spanning werken ipv dit soort slappe vluchtpogingen te doen?
:')
Rustig aan.
pi_138273657
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:12 schreef Dutchguy het volgende:
Gisteren weer gemediteerd, ik doe het sinds kort weer maar wat me steeds gebeurt is dat ik snel automatisch heen en weer ga wiegen. Het voelt eigenlijk wel prettig aan maar ik heb er geen verklaring voor waarom het gebeurt. Vroeger had ik dat ook al vaak, soms van voor naar achter soms van links naar rechts en soms wisselt het af. Ik laat het maar gaan maar ik vind het wel opvallend en heb er via google niet echt een duidelijke eenduidige verklaring voor kunnen vinden.

Meer mensen die het bekend voorkomt tijdens de meditatie?
Ik heb ook weleens het gevoel alsof ik aan het tollen ben. Tijdens mijn cursus Transcendente Diepte Meditatie gaven ze aan dat dit het 'transcenderen' is. Je zakt dan eigenlijk wat dieper in je meditatie.

De cursus die ik heb gedaan is het mediteren zoals de oude yogi's in India het doen met een mantra welke je voor jezelf herhaald. Dat kan in principe met ieder woord maar het fijne aan 'mijn' mantra vind ik dat het geen betekenis voor mij heeft. Het wekt geen associaties op.

Het mooie aan mediteren is dat je het eigenlijk niet goed of fout kunt doen. Ook tijdens de meditatie moet je daar niet mee bezig zijn. Soms heb je het gevoel dat je helemaal niet diep zit en dat er veel gedachten naar boven komen, maar als je gestopt bent met mediteren kom je erachter dat je eigenlijk best wel 'diep' zat. De truc is om gedachten die opkomen tijdens het mediteren geen aandacht te geven maar weer terug te gaan naar je focus, en of dat nou je ademhaling, mantra of wat anders is maakt niet uit. Blijkbaar zijn die gedachten er en is je lichaam op dat moment bezig met het verwerken ervan. Wat mij geleerd was is dat dit doodnormaal is en zelfs nodig is, belangrijk is alleen dat je deze gedachten wel voelt, maar niet voed!

Wanneer je 1 keer per dag de 20-25 minuten kan pakken om te mediteren zul je merken dat je jezelf veel stabieler voelt en dat je mentaal meer belastbaar bent en meer 'in control'. Helaas gun ik mezelf maar 2 keer in de week ofzo die tijd, doodzonde!

ps: ik heb de cursus hierbij gedaan: http://www.tdminfo.nl/
Fingerspitzgefühl
pi_138275055
Ik mediteer al jaren, vind ik meer dan prettig, helaas helpt het voor mij niet als ik niet kan slapen :'(
Er is geen juiste manier om het te doen, alleen maar de manier die voor jou werkt, ik zou dus niet trappen in cursusjes die je de juiste manier aanleren. Alleen als je het leuk lijkt om dit met anderen te delen en er geld voor te betalen is een cursus interessant.

Tips, tja, vergeet vooral dat er geen doel is. Val je in slaap, geen probleem, lukt het niet goed je gedachten met rust te laten, ach, geeft ook niet, dat komt vanzelf wel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_138279452
Als je echt veranderingen wil merken door middel van meditatie dan is het belangrijk consequent dagelijks te mediteren.
pi_138283777
Een reden voor mij om weer te beginnen was de onrust in mijn hoofd. Ik merk dat ik overprikkeld raakte en wilde daar op een goede manier mee omgaan. De hele dag sta je bloot aan prikkels en daar werd ik me erg bewust van.
Ik zit dan op een kussentje in de lotushouding en wat ik op een gegeven moment erg apart vond was dat ik op een gegeven moment, heel kort, alleen bewust was van mijn hoofd en mijn twee handen. Heel even was mijn lichaam weg en ervoer ik mezelf als die driehoek. Dat was een heel fijne korte ervaring eigenlijk en best wonderlijk.

Tof om te zien dat meer Fokkers hier mee bezig zijn. ^O^
pi_138285249
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:24 schreef RichardDawkins het volgende:
Zou je niet beter aan de oorzaken van je spanning werken ipv dit soort slappe vluchtpogingen te doen?
Niet aan alle oorzaken van spanning kan altijd maar 'gewerkt' worden. Als je spanning hebt door een sterfgeval, door ziekte, omdat je je baan verliest, verhuizen, noem maar op... Wat kun je daar dan verder aan werken? Spanning hoeft niet altijd door drukte/verkeerde planning te komen. Sowieso niets mis met wat voor ontspanning dan ook, heel gezond!
pi_138335821
Iets waarop je je kan richten, dat je altijd bij de hand hebt, is je ademhaling. Het schijnt dat gedachten opkomen met het ritme van de ademhaling en dat de woorden die verbonden zijn aan psyche zelfs etymologisch verband hebben.

Toen ik last had van slaapproblemen ging ik uit wanhoop en noodzaak gewoon liggen met m'n ogen dicht en letten op het ritme van m'n ademhaling, in de hoop in ieder geval rust te krijgen. Aangezien m'n aandacht was gevestigd op m'n ademhaling, gingen eventuele gedachten zonder moeite door me heen. Vanzelf viel ik in slaap, eerst pas laat, daarna steeds eerder.

Pas later besefte ik dat die periode mijn eerste ervaring was met meditatie. :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')