abonnement Unibet Coolblue
pi_131381038
Wat een nu een gangbare courtage bij de verkoop van je huis?
Wat hebben jullie afgesproken met de makelaar? En was er nog veel te onderhandelen ten opzichte van het eerste voorstel?

Ik ben benieuwd. We hebben nu een voorstel van 1,5% liggen.
pi_131382139
Onlangs huis verkocht voor 1,25% ;)
Maar dat was dan wel ex BTW :( en dat terwijl de prijs voor particulieren altijd incl btw vermeld moet worden :D
Is dus 1,5125% incl btw
pi_131382474
Ja dat van die BTW is echt raar bij makelaars, snap ook niet dat ze sowieso prijzen mogen aanbieden ex BTW.

Wij hebben een verkoopcourtage betaald van 1,4% inclusief BTW, daarnaast nog een paar honderd euro bij de start van het verkoopproces voor advertentiekosten e.d.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 20 september 2013 @ 15:40:05 #4
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131383680
1,5% is vrij gangbaar dacht ik zo.
Naarmate het huis beter 'verkoopbaar' is kun je natuurlijk beter onderhandelen voor een lagere courtage. Ik wist dat het bij mijn laatste huizenverkoop een lastige klus zou worden dus ben ik daar maar mee akkoord gegaan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_131383869
Gestaffelde courtage is ook nog wel vrij gangbaar, dus bij een hogere prijs en/of snelle verkoop een hoger percentage dan bij een lagere prijs en een latere verkoop.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 22 september 2013 @ 17:08:54 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_131447189
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:16 schreef Animalmix het volgende:
En was er nog veel te onderhandelen ten opzichte van het eerste voorstel?
Ik heb ooit onderhandelt dat ik de opdracht kosteloos kon annuleren. Ik heb zeer grote kwaliteitsverschillen meegemaakt met makelaars, dus annuleren is een mooie stok om mee te dreigen als het niet naar je zin gaat.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:32:32 #7
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_131613557
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Onlangs huis verkocht voor 1,25% ;)
Maar dat was dan wel ex BTW :( en dat terwijl de prijs voor particulieren altijd incl btw vermeld moet worden :D
Is dus 1,5125% incl btw
Wuut !!

dat mag echt niet, en is een economisch delict.


naar particulieren toe (of bij enige twijfel) dient de prijs altijd incl BTW te worden gegeven. Dat mag je ook aannemen. Er is genoeg jurispredentie die aantoont dat jij altijd van de prijs incl BTW mag uitgaan, en indien een prijsopgave ex BTW werd gedaan dit bedrag als totaalprijs te betalen.

De boete die hierop staat is ook niet mals

Artikel 38 Wet op de omzetbelasting 1968

Artikel 42
Hij die het in artikel 38 vervatte verbod overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van de derde categorie.

// herstel het blijkt dat cosumentenrecht bij een verbintenis niet altijd geld bij aankoop onroerend goed)

[ Bericht 3% gewijzigd door zuigmarmot op 28-09-2013 22:19:09 ]
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_131644503
Vraag eens een prijs op bij een 'prijsvechter' zoals Makelaarsland? Ik denk dat 1,5% erg veel is echter hangt dat 100% af van je prijsklasse van je huis. En natuurlijk wat je zelf doet. Is er daarnaast genoeg incentive voor de makelaar om te verkopen? Of zet hij hem op funda en mag je zelf met tekst en foto verbeteringen komen? (in de verkoop-fase zal hij zeggen van niet; referenties bellen)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_149951247
Megakick!

Inmiddels is het alweer 2015 dus liggen de courtages misschien weer anders?

Wat is momenteel reëel? De makelaar kwam hier met een courtage van 1,85 maar dat lijkt me vrij hoog?
pi_149952719
Wij hebben ons huis per 1 december 2014 verkocht voor 265000 euro. Courtage was 1,3% incl. BTW. We moesten een voorschot betalen van 750 euro en na 6 weken was het huis verkocht.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_149956138
@ klavertje-4

Wat is de verkoopprijs van je woning? Dat speelt ook wel mee natuurlijk..

Als jij een huis verkoopt van een ton is heel anders als 2 of 3 ton.
pi_149958433
Wow dat scheelt nogal. De tweede makelaar vandaag had ook een courtage van 1,85 ex btw...

Onze verkoopprijs zal rond de 215000 liggen
  Moderator maandag 23 februari 2015 @ 19:31:23 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_149964079
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 13:26 schreef RoofingBurner het volgende:
Wij hebben ons huis per 1 december 2014 verkocht voor 265000 euro. Courtage was 1,3% incl. BTW. We moesten een voorschot betalen van 750 euro en na 6 weken was het huis verkocht.
Waarschijnlijk zelf rondleidingen geven en huis niet op funda? Mooie prijs BTW, had ik dat maar eerder geweten!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_149964386
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 15:26 schreef speedfightrage het volgende:
@ klavertje-4

Wat is de verkoopprijs van je woning? Dat speelt ook wel mee natuurlijk..

Als jij een huis verkoopt van een ton is heel anders als 2 of 3 ton.
Is dat zo?
Ik heb mij oprecht verbaasd dat makelaars voor een pand in het hoge segment dezelfde courtage hanteren als de bekende makelaars in het lage segment (tenzij zo'n zogenaamde internetmakelaar)
pi_149964676
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:46 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb mij oprecht verbaasd dat makelaars voor een pand in het hoge segment dezelfde courtage hanteren als de bekende makelaars in het lage segment (tenzij zo'n zogenaamde internetmakelaar)
In %-courtage wel, maar in absolute waarde maakt dat een enorm verschil (= voordeel voor de verkoopmakelaar).

Daarom willen ze maar wat graag een pand van 1/2 à 1 miljoen verkopen; een huis van 1,5 ton hebben ze relatief veel minder aan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_149964772
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]

In % wel, maar in absolute waarde maakt een enorm verschil (= voordeel voor de verkoopmakelaar).

Daarom willen ze maar wat graag een pand van 1/2 à 1 miljoen verkopen; een huis van 1,5 ton hebben ze relatief veel minder aan.
Ja? Zou dat het misschien zijn waarom ik zo verbaasd was?
pi_149964882
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:55 schreef opgebaarde het volgende:

Ja? Zou dat het misschien zijn waarom ik zo verbaasd was?
Ik denk bij nader inzien dat je niet verbaasd was....en ik een beetje naïef?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_149966201
Ligt ook aan de regio.
pi_149969308
West Friesland. Woensdag komt er nog een makelaar, als die ook weer met 1,85 niet onderhandelbaar komt zal het wel een onderling afgesproken dingetje zijn...
pi_149969961
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]

In %-courtage wel, maar in absolute waarde maakt dat een enorm verschil (= voordeel voor de verkoopmakelaar).

Daarom willen ze maar wat graag een pand van 1/2 à 1 miljoen verkopen; een huis van 1,5 ton hebben ze relatief veel minder aan.
Niet helemaal waar natuurlijk, wij zijn op het moment op zoek naar een verkoopmakelaar voor ons appartement. Onze verkoopprijs ligt hierbij rond de 115.000 verwacht ik. Een aantal offertes gehad en omdat het om zo'n laag verkoopbedrag gaat rekenen ze geen percentage meer, maar gewoon een vast bedrag. Eigenlijk allemaal zo rond de 2.500 euro (ex btw), dus dat is ruim boven de 2%!

Anderen ook ervaringen met het verkopen van een appartement in het lage segment? En de courtage die hierbij gerekend wordt willen delen? heb ik op het moment wel interesse in?
pi_149978110
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zelf rondleidingen geven en huis niet op funda? Mooie prijs BTW, had ik dat maar eerder geweten!!
Nee, de prijs was inclusief alles, dus Funda, rondleidingen, brochure etc.Gewoon bij een gerenommeerde makelaar in Bergen Nh. Gewoon een kwestie van strak onderhandelen :) :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_149978262
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 21:32 schreef klavertje-4 het volgende:
West Friesland. Woensdag komt er nog een makelaar, als die ook weer met 1,85 niet onderhandelbaar komt zal het wel een onderling afgesproken dingetje zijn...
Dat zou best kunnen, dan een makelaar net buiten de regio zoeken of 1 die net komt kijken. Aan de andere kant, wat is 1000 euro op alle kosten die je toch al gaat maken bij de ver- en aankoop?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149978580
Mijn pa heeft zijn laatste huis laten verkopen door een makelaar die op zijn voorwaarden inging. En ik denk dat je dat in deze periode langzaam weer kunt doen. Makelaars willen huizen verkopen en de markt trekt aan. Dus zeg niet klakkeloos ja tegen een aanbod van een makelaar, maar onderhandel er van alles uit.

Voorbeeld: Mijn pa belde de grootste makelaar hier in de regio dat hij zijn huis mocht verkopen voor ¤ 5000,-. (Vraagprijs ¤ 300.000) Echter wanneer het na vier maanden niet verkocht was, kreeg de makelaar niets en ging mijn pa een andere maakelaar zoeken. Arrogante makelaar zei: "Nee"
Tweede makelaar zei hier ja op en vervolgens was het huis verkocht voordat het bord in de tuin stond. (4 dagen)

Voorbeeld twee. Kennissen van ons verkochten hun huis en spraken een staffel af met de makelaar. Verkoop binnen een maand: 1,6%, binnen drie maanen 1,4%, binnen zes maanden 1,2% en als het nog lange durrde 1%. Makelaar ging hier mee akkoord en verkocht het huis na 6,5 maanden.
Het is wat.......
pi_149978785
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:32 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Wuut !!

dat mag echt niet, en is een economisch delict.

naar particulieren toe (of bij enige twijfel) dient de prijs altijd incl BTW te worden gegeven. Dat mag je ook aannemen. Er is genoeg jurispredentie die aantoont dat jij altijd van de prijs incl BTW mag uitgaan, en indien een prijsopgave ex BTW werd gedaan dit bedrag als totaalprijs te betalen.

De boete die hierop staat is ook niet mals

Artikel 38 Wet op de omzetbelasting 1968

Artikel 42
Hij die het in artikel 38 vervatte verbod overtreedt, wordt gestraft met een geldboete van de derde categorie.

// herstel het blijkt dat cosumentenrecht bij een verbintenis niet altijd geld bij aankoop onroerend goed)
En als de prijs aangeboden wordt als " 1,4% ex btw"? Het is dan wel duidelijk dat het ex-btw is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')