Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij is ouder1 een ouder van een VeVe'r of een die volgend jaar VeVa wil gaan volgenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:34 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Ja, ik dacht alleen aan de vragen specifiek, vanwege zijn gebruikersnaam
Jammer dat ik mijn interesse moet gaan uitleggen/verantwoorden.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:34 schreef BredeBroeder het volgende:
Ja, ik dacht alleen aan de vragen specifiek, vanwege zijn gebruikersnaam
Want? Je bent bang dat ze je moeder is?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 20:34 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Ja, ik dacht alleen aan de vragen specifiek, vanwege zijn gebruikersnaam
Hij kan gerust zijn.. Ik ben zijn moeder niet. Kan natuurlijk wel zijn dat ik eendere vragen stel als zijn moeder.. wat het alleen maar waardevoller maakt om dergelijke vragen ook in dit topic te beantwoorden (ik vind zijn verhalen wel heel eenzijdig over het fysieke/stoere deel gaan) als hij, zoals hij zegt, dit topic is begonnen als voorlichting. Ik denk dat er wel meer ouders hier lezen, ook ouders van jongens die volgend jaar de Veva willen gaan doen. Theorie is gewoon de grootste hap en huiswerkbelasting erg belangrijk voor de voorlichting.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:46 schreef jitzzzze het volgende:
Want? Je bent bang dat ze je moeder is?
Hij heeft het sinds dag 1 al over het fysieke/stoere deel, de rest ziet hij als noodzakelijk kwaad. Hij zal denk ik niet snel meer aandacht aan de theorie en huiswerkbelasting gaan besteden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hij kan gerust zijn.. Ik ben zijn moeder niet. Kan natuurlijk wel zijn dat ik eendere vragen stel als zijn moeder.. wat het alleen maar waardevoller maakt om dergelijke vragen ook in dit topic te beantwoorden (ik vind zijn verhalen wel heel eenzijdig over het fysieke/stoere deel gaan) als hij, zoals hij zegt, dit topic is begonnen als voorlichting. Ik denk dat er wel meer ouders hier lezen, ook ouders van jongens die volgend jaar de Veva willen gaan doen. Theorie is gewoon de grootste hap en huiswerkbelasting erg belangrijk voor de voorlichting.
Dus je wilt dat ik ga praten over wat er voorkomt in een Nederlands toets? Het is een MBO 3, theoretische schoolvakken krijg je dus ook op MBO 3 niveau, met geen een stukje "defensie" erin. Ik wil best wel in detail over de lesjes vertellen hoor, en nou niet zeggen dat ik daar later geen aandacht aan ga besteden, want theoretisch krijg je ook examens (bijv ZHKH), en als je een stageverslag niet inlevert ben je flink de sjaak.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hij heeft het sinds dag 1 al over het fysieke/stoere deel, de rest ziet hij als noodzakelijk kwaad. Hij zal denk ik niet snel meer aandacht aan de theorie en huiswerkbelasting gaan besteden.
Er lezen veel mensen mee; zie maar het aantal views van dit topic en het vorige deel. Daarom zou ik graag zien dat er meer kleine updates komen die een beter beeld geven van de opleiding. Nu komt het op mij over als "lekker buiten spelen onder leiding van een Sergeant en af en toe een lesje", en ik geloof er niet in dat de opleiding daaruit bestaat.
Ik vind het niet vreemd hoor, zag alleen dat het specifieke vragen waren en was gewoon benieuwd m.b.t. je naamquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jammer dat ik mijn interesse moet gaan uitleggen/verantwoorden.
Je start een topic, in je eigen woorden, om mensen voor te lichten. Maar als iemand dan vragen gaat stellen dan vind je dat vreemd? Ik ben gewoon zeer betrokken bij mijn zoon en hoor graag meer verhalen over zijn opleiding dan wat ik van hem hoor.
Ik kwam je topic tegen lang voor de opleiding was gestart en ben het toen gaan volgen.
Ik lees liever wat over de theoretische lessen. Ik heb begrepen dat veel daar ook uit groepsopdrachten bestaat.. toch anders dan op het VMBO. En ZHKH heeft toch echt een directe link met defensie, wijkt ook af van EHBO bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:18 schreef BredeBroeder het volgende:
Dus je wilt dat ik ga praten over wat er voorkomt in een Nederlands toets? Het is een MBO 3, theoretische schoolvakken krijg je dus ook op MBO 3 niveau, met geen een stukje "defensie" erin. Ik wil best wel in detail over de lesjes vertellen hoor, en nou niet zeggen dat ik daar later geen aandacht aan ga besteden, want theoretisch krijg je ook examens (bijv ZHKH), en als je een stageverslag niet inlevert ben je flink de sjaak.
Met ZHKH bedoelde ik dat je voor Defensie ook theoretische examens moet doen, aangezien een groot deel theorie is. Maar goed, de theoretische schoolvakken verschillen niet heel veel van wat ik op het VMBO heb meegemaakt, behalve het aanmelden en afmelden in de les is het gewoon van, open je boek op die en die blz, dan krijg je een stukje theorie, of uitleg zonder boek erbij, meeschrijven, opgaven doen, je krijgt huiswerk mee en de les is weer over. Groepsopdrachten heb ik bij de theoretische non-defensie vakken nog niet meegemaakt. Groep is in de lessen gewoon serieus, 1 keertje wat gebeurd bij Nederlands waardoor er 2 jongens uitgestuurd waren, maar dat is de volgende mentor les rechtgetrokken dus dat zal niet snel meer gebeuren. Tot nu nog niks samen buiten gedaan buiten school, maar daar komt nog wel verandering in.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik lees liever wat over de theoretische lessen. Ik heb begrepen dat veel daar ook uit groepsopdrachten bestaat.. toch anders dan op het VMBO. En ZHKH heeft toch echt een directe link met defensie, wijkt ook af van EHBO bijvoorbeeld.
Feit is dat je schooldag maar voor 2 uur uit sport bestaat.. dan hoor ik ook graag meer over dat grootste deel; theorie. En over je groep, hoe gaan jullie met elkaar om en zo. En doen jullie buiten school ook dingen samen?
Je brengt het wel terug naar een heel smal plaatje.
Maar hoe gaan jullie met elkaar om? In de lessen, sport, theorie, groepsopdrachten maar ook in pauzes en zo. 'De groep' is erg belangrijk maar ik hoor je er eigenlijk nooit over.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:43 schreef BredeBroeder het volgende:
Groep is in de lessen gewoon serieus
Lachen als het kan, serieus als het moet. Iedereen is vrij relaxed met elkaar, soms tijdens een discussie wil er nog wel eens een kippenhok ontstaan, maar daar corrigeer je elkaar dan weer op. Wij hebben ook de mazzel dat we de op een na kleinste klas zijn van heel VeVa, dan is het wat makkelijker om een geheel te vormen. Individueel gaat iedereen ook relaxed met elkaar om, hoewel ik en andere zo ook mijn uitzondering heb op een bepaald persoon.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar hoe gaan jullie met elkaar om? In de lessen, sport, theorie, groepsopdrachten maar ook in pauzes en zo. 'De groep' is erg belangrijk maar ik hoor je er eigenlijk nooit over.
Je hebt het vaak over 'corrigeren'. Wat versta je daar onder? En is dat normaal in een 'snotneusjes-klas'? De kleinste klas in A'dam of in NL? Hoe groot is jouw groep dan? En waarom valt die ene persoon buiten de groep?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:52 schreef BredeBroeder het volgende:
Lachen als het kan, serieus als het moet. Iedereen is vrij relaxed met elkaar, soms tijdens een discussie wil er nog wel eens een kippenhok ontstaan, maar daar corrigeer je elkaar dan weer op. Wij hebben ook de mazzel dat we de op een na kleinste klas zijn van heel VeVa, dan is het wat makkelijker om een geheel te vormen. Individueel gaat iedereen ook relaxed met elkaar om, hoewel ik en andere zo ook mijn uitzondering heb op een bepaald persoon.
Elkaar corrigeren op fouten of aangeven wanneer iemand te ver gaat, gewoon orde houden. Als je je niet normaal gedraagd in de groep wordt je daarop aangesproken, bijv. als iemand loopt te kutten terwijl die in de 1e rust staat, en of dat normaal is weet ik niet, dat hebben we gewoon zo afgesproken aan het begin van het jaar dat we niet zo worden als de 3e jaars die elke les lopen te kutten . Kleinste klas van VeVa A'dam, 14 man inc. mijzelf.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je hebt het vaak over 'corrigeren'. Wat versta je daar onder? En is dat normaal in een 'snotneusjes-klas'? De kleinste klas in A'dam of in NL? Hoe groot is jouw groep dan? En waarom valt die ene persoon buiten de groep?
Ik heb er even over nagedacht.. En ik ken de situatie natuurlijk niet, en de opdracht van de docent niet of hoe jullie als groep hier doorgaans mee omgaan.. Maar wat je in dit voorbeeld deed leest wel een beetje als 'maten-naaien' en dat gevoel heb ik vaker als ik je verhalen lees. Hebben jullie specifiek de opdracht gekregen om foute commando's te negeren? Of was dat jouw eigen initiatief? Wat is er mis aan de optie om een foutief commando waarvan je donders goed wist wat er bedoeld werd gewoon op te volgen en het aan de docent over te laten om de klassenoudste daar later op aan te spreken? Of wilde je demonstreren dat jij het beter wist/beter bent, dan hij? Dat zou voor mij de reactie van je klasgenoot wel verklaren.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:
en probeert elke gelegenheid te pakken om me af te kraken. Bijvoorbeeld met marsen, ik was links voor, dus de pas werd van mij overgenomen, krijg ik een incorrect bevel van de klassenoudste, (hoofd der colonne linksom) Dus ik wacht tot die zich hersteld en het juiste bevel zegt, ondertussen staat die vent naast me me al uit te schelden dat ik als een mongool loop en niet naar bevelen luister Snap trouwens niet hoe 't komt
Je zit net een maand in de opleiding, tegen de tijd dat je zelf in het 3e jaar zal zitten zal je de sleur ook wel merken. Ik weet niet of je bedoelt dat ze tijdens hun eigen lessen lopen te kloten of dat ze dat doen tijdens het lesgeven. Het laatste zou jammer zijn, maar als ze dat in hun eigen lessen doen is dat begrijpelijk, zelf ook vaak genoeg gedaan. En ja, ga er maar vanuit dat het bij jou ook die kant op zal gaan.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Elkaar corrigeren op fouten of aangeven wanneer iemand te ver gaat, gewoon orde houden. Als je je niet normaal gedraagd in de groep wordt je daarop aangesproken, bijv. als iemand loopt te kutten terwijl die in de 1e rust staat, en of dat normaal is weet ik niet, dat hebben we gewoon zo afgesproken aan het begin van het jaar dat we niet zo worden als de 3e jaars die elke les lopen te kutten . Kleinste klas van VeVa A'dam, 14 man inc. mijzelf.
Ik ken diegene verder niet, maar soms helpt het ook om dan gewoon uit te voeren en het erna nog even over te hebben, achteraf. Die vent snapt het ook nog lang allemaal niet, is ook niet zo vreemd, maar zal me niks verbazen als er wat stress bij kwam kijken, hij een bevel gaf waarvan hij dacht dat het goed was, en er vervolgens niks gebeurde. Sommigen worden boos, anderen stil, maar voor een groep staan en er verantwoordelijk voor zijn geeft nu eenmaal (wat) druk (in het begin).quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:
En die persoon valt niet zozeer buiten de groep, alleen hij doet gewoon irritant tegen mij, is snel jaloers en probeert elke gelegenheid te pakken om me af te kraken. Bijvoorbeeld met marsen, ik was links voor, dus de pas werd van mij overgenomen, krijg ik een incorrect bevel van de klassenoudste, (hoofd der colonne linksom) Dus ik wacht tot die zich hersteld en het juiste bevel zegt, ondertussen staat die vent naast me me al uit te schelden dat ik als een mongool loop en niet naar bevelen luister Snap trouwens niet hoe 't komt, want heb nooit wat op hem tegen gehad, totdat die ineens irritant ging doen.
Ik weet heus wel dat exercitie nog niet 100% strak verloopt, foute commando's hoeven we niet op te volgen. De klassenoudste, die dat commando gaf, is notabene me buddy, waarom zou ik hem gaan naaien? Hij wist dat die een fout commando gaf en daardoor herstelde die zich ook snel om het wel goed te zeggen. En ik ben niet de hele tijd bezig met corrigeren, dat doet de groep wel. Dat is verder ook niet als iets negatiefs bedoeld hoor, ik word ook wel eens gecorrigeerd op dingen en dan wordt ik ook niet kwaad, dan doe je er wat mee.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb er even over nagedacht.. En ik ken de situatie natuurlijk niet, en de opdracht van de docent niet of hoe jullie als groep hier doorgaans mee omgaan.. Maar wat je in dit voorbeeld deed leest wel een beetje als 'maten-naaien' en dat gevoel heb ik vaker als ik je verhalen lees. Hebben jullie specifiek de opdracht gekregen om foute commando's te negeren? Of was dat jouw eigen initiatief? Wat is er mis aan de optie om een foutief commando waarvan je donders goed wist wat er bedoeld werd gewoon op te volgen en het aan de docent over te laten om de klassenoudste daar later op aan te spreken? Of wilde je demonstreren dat jij het beter wist/beter bent, dan hij? Dat zou voor mij de reactie van je klasgenoot wel verklaren.
Wie weet zou je je eens minder met het corrigeren van je klasgenoten bezig moeten houden en je meer richten op het vormen van een groep; voor elkaar zorgen, voor elkaar opkomen, elkaar niet afvallen maar steunen en helpen.
Ik denk dat je daar binnen defensie verder mee komt.
Nice, wij gaan na bivak uit en later in het jaar nog paintballenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:06 schreef Thaboel het volgende:
Zo zijn wij als V&V klas zelfs een weekendje weg geweest met zn alle...
Klopt, het zal vast allemaal wel saai worden als je in het 3e jaar zit, maar ik heb gehoord dat ze zich daar om de haverklap ziek melden, neerkijken op 1e en 2e jaars en zich over het algemeen alleen maar beter voelen dan de rest.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 13:55 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Je zit net een maand in de opleiding, tegen de tijd dat je zelf in het 3e jaar zal zitten zal je de sleur ook wel merken. Ik weet niet of je bedoelt dat ze tijdens hun eigen lessen lopen te kloten of dat ze dat doen tijdens het lesgeven. Het laatste zou jammer zijn, maar als ze dat in hun eigen lessen doen is dat begrijpelijk, zelf ook vaak genoeg gedaan. En ja, ga er maar vanuit dat het bij jou ook die kant op zal gaan.
[..]
Ik ken diegene verder niet, maar soms helpt het ook om dan gewoon uit te voeren en het erna nog even over te hebben, achteraf. Die vent snapt het ook nog lang allemaal niet, is ook niet zo vreemd, maar zal me niks verbazen als er wat stress bij kwam kijken, hij een bevel gaf waarvan hij dacht dat het goed was, en er vervolgens niks gebeurde. Sommigen worden boos, anderen stil, maar voor een groep staan en er verantwoordelijk voor zijn geeft nu eenmaal (wat) druk (in het begin).
Edit: Deels wat ouder zegt, had ik nog niet aan gedacht. Minder corrigeren en meer groepsvorming, corrigeren mag wel, is het niet. Maar op een gegeven moment kan je de middelvinger verwachten als je alleen maar corrigeert.
Ga je ook hier nog iets mee doen?:quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:23 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik weet heus wel dat exercitie nog niet 100% strak verloopt, foute commando's hoeven we niet op te volgen. De klassenoudste, die dat commando gaf, is notabene me buddy, waarom zou ik hem gaan naaien? Hij wist dat die een fout commando gaf en daardoor herstelde die zich ook snel om het wel goed te zeggen. En ik ben niet de hele tijd bezig met corrigeren, dat doet de groep wel. Dat is verder ook niet als iets negatiefs bedoeld hoor, ik word ook wel eens gecorrigeerd op dingen en dan wordt ik ook niet kwaad, dan doe je er wat mee.
Het is namelijk een terugkerend gevoel dat ik bij je posts krijg. Ook omdat je het dus eigenlijk nooit over het groepsgebeuren hebt. Behalve corrigeren, uitlachen en 'straffen' dan..quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
je meer richten op het vormen van een groep; voor elkaar zorgen, voor elkaar opkomen, elkaar niet afvallen maar steunen en helpen. Ik denk dat je daar binnen defensie verder mee komt.
Dat ziek melden weet ik niet, en volgens mij kan jij dat ook niet bijhouden. Het is niet ongebruikelijk dat je als 2e/3e jaars beter voelt dan de voorgaande jaren.. Het hangt er alleen vanaf hoe dat gaat, simpelweg moeten ze ook beter zijn dan jullie, want dat wordt van hun verwacht en daar worden ze waarschijnlijk ook mee doodgegooid. Net zoals er redelijk wat beroeps tegen VeVa aankijken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:27 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Klopt, het zal vast allemaal wel saai worden als je in het 3e jaar zit, maar ik heb gehoord dat ze zich daar om de haverklap ziek melden, neerkijken op 1e en 2e jaars en zich over het algemeen alleen maar beter voelen dan de rest.
Onze groep is prima gevormd, wat jij net allemaal opnoemde gebeurd elke keer weer. Volgens mij komt het een beetje over alsof de dingen die ik zeg altijd 24/7 gebeuren, corrigeren gebeurt namelijk echt niet elke dag, en een correctie kan ook een "shh" zijn als iemand praat in de 1e rust, dat hoeft niet meteen een "houd je bek anders zijn we de lul" te zijn.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ga je ook hier nog iets mee doen?:
[..]
Het is namelijk een terugkerend gevoel dat ik bij je posts krijg. Ook omdat je het dus eigenlijk nooit over het groepsgebeuren hebt. Behalve corrigeren, uitlachen en 'straffen' dan..
Geen van beidequote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Typisch.. Vast een voorproefje op.. of ter compensatie van.. ?
We horen een en ander van onze mentor, die dus ook die 3e jaars klas van 8 man les geeft, die is er ook niet zo over te spreken. Tuurlijk zijn ze beter en meer ervaring, maar je blijft V&V'er, niks vergeleken met beroeps dus.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 14:38 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Dat ziek melden weet ik niet, en volgens mij kan jij dat ook niet bijhouden. Het is niet ongebruikelijk dat je als 2e/3e jaars beter voelt dan de voorgaande jaren.. Het hangt er alleen vanaf hoe dat gaat, simpelweg moeten ze ook beter zijn dan jullie, want dat wordt van hun verwacht en daar worden ze waarschijnlijk ook mee doodgegooid. Net zoals er redelijk wat beroeps tegen VeVa aankijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |