abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 13 september 2013 @ 09:34:09 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_131120003
Toch wel een klinkende naam in de wereld van de audio techniek....

stukkie van tweakers:

quote:
Geluidspionier Ray Dolby, die audiobedrijf Dolby Laboratories oprichtte, is donderdag overleden. De uitvinder stond aan de basis van meerdere technologieėn die het geluid van films verbeterde, zoals een ruisonderdrukker, Dolby Surround en Dolby Digital Surround.

Dolby-logoDolby, die 80 jaar is geworden en overleed aan de gevolgen van acute leukemie, begon Dolby Laboratories in 1965. Het bedrijf introduceerde een technologie waarmee de ruis op bandopnamen kon worden verminderd. Die technologie werd al snel populair bij platenmaatschappijen, maar in de jaren zeventig begon ook de filmindustrie de technologie van Dolby te gebruiken.

Bekendheid bij het grote publiek kwam met Dolby Stereo, waarmee films konden worden opgenomen met vier geluidskanalen. Hoewel films met meerdere geluidskanalen geen noviteit waren - 20th Century Fox had bijvoorbeeld dertig jaar eerder al een dergelijk systeem - maakte het systeem van Dolby Digital het veel goedkoper voor bioscopen om films met stereogeluid af te spelen. Star Wars en Close Encounters of the Third Kind waren de eerste films die Dolby Stereo gebruikten.

In de jaren tachtig introduceerde het bedrijf Dolby Surround, en in het digitale tijdperk volgde Dolby Digital Surround. Ray Dolby, die meer dan vijftig patenten op zijn naam heeft staan, bleef tot 2009 aan als bestuursvoorzitter, en trok zich terug uit het bestuur in 2011.
Nu uit eerbetoon allemaal de dolby ruisonderdrukking aanzetten, of de dolby surround op standje 10!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_131120470
en iedereen ook even 1 minuut stilte op zijn geluidsset met dolby surround o.i.d. ?

Maar ik wist niet eens dat dolby ook echt een naam was van iemand in dit geval dus de uitvinder van het gelijknamige geluid soort. :o
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  Moderator vrijdag 13 september 2013 @ 09:57:03 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_131120532
Niet van een geluid soort maar van de techniek (filters etc.) van de surround en van de ruisonderdrukking. Ik ken de naam dolby voornamelijk van cassette decks :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_131120868
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 september 2013 09:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet van een geluid soort maar van de techniek (filters etc.) van de surround en van de ruisonderdrukking. Ik ken de naam dolby voornamelijk van cassette decks :D
ik wist even niet hoe ik het moest omschrijven ;)

maar ik kwam het volgens mij voor het eerst tegen op dvd spelers, of het is mij daarvoor niet opgevallen dat het ook op cassettes enzo stond :o
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  Moderator vrijdag 13 september 2013 @ 10:17:30 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_131121012
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 10:10 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ik wist even niet hoe ik het moest omschrijven ;)

maar ik kwam het volgens mij voor het eerst tegen op dvd spelers, of het is mij daarvoor niet opgevallen dat het ook op cassettes enzo stond :o
Het was de ruisonderdrukking voor het opnemen van dingen op cassette.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_131121028
oke, weer wat geleerd :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')