abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_132887196
Als ik het zo bekijk zijn er iedere week selectierondes!
En dit zal zo door blijven gaan. Ook in het nieuwe jaar
pi_132903834
Dat hoop ik heel erg, zie nu op de website alleen nog maar selectierondes voor de klas van februari/maart 2014 en het lijkt mij dat ze op een gegeven moment wel genoeg hebben. Maar even afwachten nog, misschien dat er in het nieuwe jaar wel nieuwe selectierondes op komen te staan :P
pi_132908851
Ze hebben nog altijd een tekort (google bijvoorbeeld naar de samenvattingen van het jaarverslag van lvnl)
pi_132917060
@Thom_88, hoe ging je FEAST/DART gister?

@iris123, ik heb vooralsnog alleen gelezen dat ze bij EUROCONTROL tot 2017 niets zoeken.. Volgens mij is het personeelsbestand bij LVNL best evenredig verdeeld qua leeftijd en is de instroom aan nieuwe luchtverkeersleiders ongeveer gelijk aan de uitstroom die stopt of met pensioen gaat. Ze zullen dus ieder jaar weer een aantal nieuwe luchtverkeersleiders nodig hebben. Maar als je je daar echt zorgen om maakt kun je altijd even bellen/mailen met recruitment, zij weten vast wel al of er nog nieuwe selectierondes gaan komen volgend jaar..
pi_132921702
Ik heb het jaarverslag opgezocht en zie inderdaad staan dat ze de komende jaren alleen maar meer nodig zullen hebben, phoe dat is wel een geruststelling!
En marjannee bedankt voor de tip ik heb toch nog even een mailtje gestuurd om het zeker te weten
pi_132930909
Na een aantal jaar wachten (Rond m'n HBO dit schooljaar af) mezelf afgelopen zondag eindelijk aangemeld. Vandaag telefoontje gehad van LVNL dat ik volgende week donderdag al langs mag komen voor de capaciteitentest en (hopelijk) radartest.

Tevens een goede reden om hier maar eens een account aan te maken. Zit al veel te lang mee te lezen met jullie mooie verhalen. ;-)
pi_132961317
Hey allemaal,

ik heb na veel lezen mij toch ook maar even aangemeld. Ben zelf geen Nederlander maar een Belg.

Ik heb aanstaande maandag en dinsdag de 2 gradingsdagen. (11 en 12 nov)

Zelf vind ik de e-tool wel handig, vooral de vluchtvoortgangsstrippen. Dit is het enige waar ik heel onbekend mee ben.

De communicatie, routes, tma enz heb ik geen problemen mee. Heb zelf een opleiding piloot achter de rug en dit zijn dingen die ik weet. Enkel de flightlevels en hoogtes bij FIX, TV en marker moet ik even leren want dit is iets dat je nooit met kennen als piloot.

Die strips is wel iets anders, vind het systeem wel logisch, maar irritant om te leren, vooral omdat de e-tool heel erg raar doet bij mij. Het oefenen ervan gaat niet vlot, maar we doen ons best!

De gradingstest zelf, hoe gaat dit exact in zijn gang? Want in de e-tool gaat met 1 vliegtuig tegelijk, ik kan me voorstellen dat dit op de grading met meerdere toestellen tegelijk gaat? Wordt er een scherm gebruikt met een radar zodat je de toestellen ziet?
Ik kan me er vrij weinig van voorstellen (enkel de video in het begin van de e-tool laat iets zien, maar daar zie je enkel een klok)

groeten!
pi_132966260
Bij de grading wordt getest of je het inzicht hebt van een controller. Je kan de kisten niet zien tijdens de Grading. Je flightstrips zijn je houvast.

Ik ben als het goed is 11 en 12 november ook bij de LVNL. Zal misschien wel zwaaien :P :W
pi_132977845
Toch ook maar even een account aangemaakt om mee te praten. Zelf ben ik volgende week aan de beurt voor de FEAST/DART. Kan niets anders dan gewoon m'n best te doen en zie van zelf wel of ik geschikt of ongeschikt ben. Succes allemaal :D
pi_132983349
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:52 schreef Kiyomizu het volgende:
Toch ook maar even een account aangemaakt om mee te praten. Zelf ben ik volgende week aan de beurt voor de FEAST/DART. Kan niets anders dan gewoon m'n best te doen en zie van zelf wel of ik geschikt of ongeschikt ben. Succes allemaal :D
Volgende week donderdag ook? Dan doen wij ook even zwaaien! :W
pi_133003689
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:20 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Volgende week donderdag ook? Dan doen wij ook even zwaaien! :W
Nee, niet op donderdag dus geen gezwaai =[ *teleurgesteld*
pi_133009559
Hmn, kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je kon zien of je crashes hebt tijdens je DART?
pi_133014333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:15 schreef Kiyomizu het volgende:

[..]

Nee, niet op donderdag dus geen gezwaai =[ *teleurgesteld*
Jammer! Dat verklaart wel dat er *volgens mij* nogal wat FEAST/DART-dagen zijn. Iemand die kan vertellen met hoeveel personen je tegelijk de test maakt?
pi_133015105
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:58 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Jammer! Dat verklaart wel dat er *volgens mij* nogal wat FEAST/DART-dagen zijn. Iemand die kan vertellen met hoeveel personen je tegelijk de test maakt?
Op de site staat ergens dat je met 20 personen tegelijkertijd de test maakt. Ik had ook niet verwacht dat ik zo snel kon beginnen met de selectie. Kan het zijn dat ze te weinig mensen hebben voor de start van de studie in februari/maart en extra rondes hebben ingelast?
pi_133015281
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:15 schreef Kiyomizu het volgende:

[..]

Op de site staat ergens dat je met 20 personen tegelijkertijd de test maakt. Ik had ook niet verwacht dat ik zo snel kon beginnen met de selectie. Kan het zijn dat ze te weinig mensen hebben voor de start van de studie in februari/maart en extra rondes hebben ingelast?
Denk dat dat niet noodzakelijk is. Zodra er een aanmelding is, willen ze volgens mij zo snel mogelijk weten of het een Go of No Go is om onnodig wachten te voorkomen. Zelf heb ik me aangemeld voor de klas van september 2014 en mag toch volgende week al. Wel erg veel zin in!
pi_133015807
@SvBoxel en @Kiyomizu, je doet inderdaad met 20 personen tegelijk de FEAST.
pi_133017049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:29 schreef xxmarjannee het volgende:
@SvBoxel en @Kiyomizu, je doet inderdaad met 20 personen tegelijk de FEAST.
Thanks! Had jij vandaag niet de FEAST? Hoe is het gegaan?
pi_133023418
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
pi_133026348
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 21:58 schreef xxmarjannee het volgende:
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
Gefeliciteerd met de FEAST in dat geval. En wat betreft de DART; laat het ons weten, ben benieuwd! Wat zijn de gradaties qua ernstigheid in de DART eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat je collisions en conflicts moet voorkomen, maar kan het ook op andere punten fout gaan? (Ben vooral benieuwd, heb niet de intentie om mezelf er op voorbereiden gezien daar niemand beter van wordt)
pi_133028567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 21:58 schreef xxmarjannee het volgende:
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
Gefeliciteerd met de FEAST! Ik hoop voor je dat je de DART ook hebt gehaald ! Je bent in ieder geval verder gekomen dan alle mensen die de FEAST niet hebben gehaald :D dat is al een hele prestatie als je 't mij vraagt ^^
pi_133038134
Helaas! De DART niet gehaald.. Waarschijnlijk toch te veel rode vliegtuigjes denk ik, maar ik ga nog even om feedback vragen..

Er zijn 3 dingen belangrijk tijdens de DART en dat is (in deze volgorde van prioriteit):
1. avoid conflicts, geen crashes en collisions dus ;)
2. efficiency, efficient vliegen: weinig verandering in flightlevel en weinig bijsturing
3. accuracy/precision, je moet binnen een bepaalde straal langs het 'checkpoint' vliegen, hoe dichterbij hoe beter

Daarnaast is gaat het laatste onderdeel ook om multitasking. Tijdens de test hoor je door de koptelefoon een reeks letters en cijfers. De cijfers moet je optellen en ook invoeren. Er is mij verteld dat dit ook wel erg belangrijk is, want ook al scoor je heel hoog op het vliegen als er een onvoldoende voor multitasking tussen staat val je ook per definitie af.

Maar dit wordt allemaal ook nog uitgelegd tijdens de DART (gewoon op het scherm, tussen de testen door)
pi_133043601
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 16:27 schreef LongBowNL het volgende:
[...]
Ik ben als het goed is 11 en 12 november ook bij de LVNL. Zal misschien wel zwaaien :P :W
Ik ben er helaas al om 8 uur. Dus misschien kan ik tijdens de lunch nog zwaaien :P

Jammer dat je de DART niet gehaald heb. Ik ga volgende week beginnen met AAPRO deel 2, dan gaat het pas echt moeilijk worden.
pi_133092187
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
pi_133093207
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:04 schreef VosDaan9 het volgende:
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
Je moet een HBO propedeuse hebben of een VWO diploma, een afgeronde HBO opleiding mag ook, wel moet je cijferlijsten opsturen. Ik weet niet wat voor eisen ze aan je cijfers stellen. Zelf heb ik een afgeronde HBO opleiding en ik mag gewoon meedoen met de selectie.
pi_133107106
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:04 schreef VosDaan9 het volgende:
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
Als je erg geïnteresseerd bent in luchtvaart, kan je de opleiding Aviation Studies op de Hogeschool van Amsterdam proberen. Deze kan je eventueel combineren met luchtverkeersleiding en willen de selecties niet lukken, dan kan je gewoon doorgaan met de opleiding op de HvA.

http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/aviation/
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')