abonnement Unibet Coolblue
pi_131155608
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.

Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.

In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.

Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Sorry, ik heb niet echt tips, heb cpe nooit hoeven doen want via de studie Engels in Leiden op Iclon beland. Heb wel een vriendin op de tweedegraads opleiding maar die had haar cpe al gehaald voor ze aan haar studie psychologie begon.

Wat gaat use of English over? Grammatica en idioom? Je kunt oefenen met de boeken van Murphy (advanced English grammar), dat is een goeie.
Kwak
pi_131156937
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.

Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.

In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.

Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Krijg je niet eerst CAE? Of is dat tegenwoordig al iets wat je op de middelbare school krijgt? Mocht je geen CAE krijgen, kun je wel het boek Ready for CAE eens bekijken. Daar staan ook heel handige oefeningen in (ook voor andere dingen voor het CPE). Use of English kun je verder met heel veel oefenen wel halen. Dat was bij ons in ieder geval de mantra: oefenen. Dan kom je er vanzelf achter wat de pitfalls zijn en met welke elementen van UoE jij moeite hebt. Echt veel tips heb ik verder ook niet.

Over dat 'bang maken': dat moet je meer als motivatie zien. Ik begon het eerste jaar met ongeveer 160 anderen, na een paar maanden waren dat er 120, het tweede jaar waren er zo'n 70 over en nu gaan er zo'n 30 afstuderen. Er komt nog heel veel op je pad, ook tijdens je stages straks. Als jij er zeker van bent dat dit is wat je wilt, dan lukt het wel. Het is niet onmogelijk namelijk, ook al kunnen de cijfers wat afschrikken.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
  zaterdag 14 september 2013 @ 13:27:03 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131160597
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Alsjeblieft zeg... als je een onnozel woord als "koekebakker" als leerling serieus neemt, dan heb je wel issues met jezelf hoor. Leerlingen weten heus wel wanneer iets als grapje wordt gemaakt of niet. Als mijn leerlingen alles serieus zouden nemen wat ik zei, dan had ik wel een paar afdelingen van een psychiatrisch centrum vol zitten hoor.

Dit lijkt me overigens wel een interessant boek. Ooit ga ik ook zo'n boek schrijven.

[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 14-09-2013 14:43:20 ]
.
pi_131170102
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
pi_131170382
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Wie zegt dat dat de basis van de stelling was?
pi_131170474
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.
pi_131170550
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
pi_131170659
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
Probeer eens iets te onderbouwen.
pi_131170714
Je zou eerder verwachten dat het EM-profiel onder vuur zou zijn komen te liggen aangezien is gebleken dat de mensen die een van de T-profielen volgen beter presteren bij de economische opleidingen. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131170841
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor de zoveelste maal vergeten van het werkboek).
In die context is daar toch niets mis mee? :)
Het is geen belediging die op de persoon is gericht, (daar ligt m.i. de grens), het is een ironische sneer richting het herhaaldelijk vergeten je spullen mee te nemen.
Je kan je wel afvragen waarom er met werkboekjes wordt gewerkt voor het vak economie, dat ging bij mij op school (Heertje) prima zonder werkboekjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131170887
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Probeer eens iets te onderbouwen.
C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.

Overigens stel jij dat het belachelijk is om als vakdidacticus voor te stellen dat c&m afgeschaft kan worden, maar waarom is dat dan? Verder dan twijfels hebben bij een economische redenering kom jij ook niet.
pi_131170929
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In die context is daar toch niets mis mee? :)
Je kan je wel afvragen waarom er met werkboekjes wordt gewerkt voor het vak economie, dat ging bij mij op school (Heertje) prima zonder werkboekjes.
Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.

Overigens ben ik het wel met je eens dat de NT leerlingen over het algemeen de slimste kinderen van de klas zijn.
pi_131170983
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.
Daar vreesde ik voor. En nu die boeken toch 'gratis' zijn...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131171223
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:56 schreef YourAsset het volgende:

[..]

C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.
Want wiskunde is zaligmakend? C&M is inhoudelijk geen perfect maar ook geen slecht profiel. Probleem is alleen dat er verhoudingsgewijs te veel zwakke leerlingen in zitten, en daar moet wat aan gedaan worden. Exameneisen moeten over de gehele linie omhoog, maar je kan je bijvoorbeeld afvragen of tekenen in de huidige vorm wel in het eindexamen thuishoort. Ik zou de kunsthistorische component graag flink verzwaard zien worden.

Op het dwaze idee dat alles economisch te verantwoorden moet zijn kom ik nog wel eens terug.

quote:
Overigens stel jij dat het belachelijk is om als vakdidacticus voor te stellen dat c&m afgeschaft kan worden, maar waarom is dat dan? Verder dan twijfels hebben bij een economische redenering kom jij ook niet.
Dat was ik niet.
pi_131171253
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent.
Nogmaals: mensen mogen van mij als privépersoon de meest vergaande zaken geloven (dat bijvoorbeeld slechts N&T mag bestaan), maar in positie als docent (in dit geval vakdidacticus) is het op z'n zachtst gezegd frappant om je publiek af te branden. Als ik zometeen lesgeef aan C&M-profielen moet ik ook niet gaan verkondigen dat deze leerlingen er eigenlijk niet behoorden te zijn (want ze zijn gewoon te dom voor hun niveau of niet economisch nuttig). Verder zou ik überhaupt af willen van de profielen, aangezien ze veel te beperkend kunnen werken op zulke jonge leeftijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2013 19:07:33 ]
pi_131171268
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Overigens ben ik het wel met je eens dat de NT leerlingen over het algemeen de slimste kinderen van de klas zijn.
Of is het andersom?
pi_131171758
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.
Ze zouden ook andere taalvakken (plusvakken) kunnen aanbieden voor dit profiel net als dat andere wiskunde wordt aangeboden voor de T-profielen (optioneel bij het EM-profiel). Dus meer literatuur, poëzie, grammatica, lessen in stijl, schrijven (fictie en nonfictie), misschien wat taalwetenschap, verplicht 4 vreemde talen, ...
En natuurlijk inderdaad veel theorie over kunstwerken. Maar ja, dat gaat never nooit niet gebeuren aangezien iedereen het best vindt dat CM nu functioneert als "het afvoerputje van het voortgezet onderwijs". ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131171785
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.
Dus in plaats van 1 middelmatig vak en een supplementair vak (dat is het) een vervangend vak en het liefst 2 zo dat er nog wat meer gedifferentiëerd kan worden. Dit geïnspireerd door het Vlaamse ASO wat ook minstens 3 niveaus van wiskunde aanbiedt: 4 lesuur, 6 lesuur en 8 lesuur per week. Wij hebben nu in feite 2 niveaus: A en C + B en D.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 14 september 2013 @ 20:37:42 #119
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_131175119
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou eerder verwachten dat het EM-profiel onder vuur zou zijn komen te liggen aangezien is gebleken dat de mensen die een van de T-profielen volgen beter presteren bij de economische opleidingen. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.
EM is niet alleen voor economische opleidingen. Moet er niet aan denken om nu een T-profiel te doen terwijl ik later niets technisch ga doen. Slecht idee dus gr gr EM-leerling.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 14 september 2013 @ 20:39:21 #120
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_131175183
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.
Dus in plaats van 1 middelmatig vak en een supplementair vak (dat is het) een vervangend vak en het liefst 2 zo dat er nog wat meer gedifferentiëerd kan worden. Dit geïnspireerd door het Vlaamse ASO wat ook minstens 3 niveaus van wiskunde aanbiedt: 4 lesuur, 6 lesuur en 8 lesuur per week. Wij hebben nu in feite 2 niveaus: A en C + B en D.
en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_131175291
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:39 schreef Faux. het volgende:

[..]

en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?
Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.

Ik vind trouwens dat er best wel het een en ander geschrapt kan worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar dat was dus niet aan de orde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 14 september 2013 @ 21:10:00 #122
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_131176558
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.

Ik vind trouwens dat er best wel het een en ander geschrapt kan worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar dat was dus niet aan de orde.
geschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_131176977
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:10 schreef Faux. het volgende:

[..]

geschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.
Je leest niet goed hoor ;).
  zaterdag 14 september 2013 @ 21:22:16 #124
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_131177127
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:19 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Je leest niet goed hoor ;).
zou goed kunnen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_131177275
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:10 schreef Faux. het volgende:

[..]

geschiedenis afschaffen is dom.
:? Waar heb ik gepleit voor het afschaffen van geschiedenis? :?
Ik heb juist expliciet aangegeven dat wat mij betreft niet geschiedenis zou worden geslachtofferd en dat het voor mijn voorstel niet eens nodig is om ergens in te snijden aangezien 1 vak (B) en 1 supplementair vak (D) zou worden vervangen door 1 vak (B++). Vraag aan eender welke wiskundeleraar of dat hij het er mee eens is dat D supplementair is op B.

Het enige probleem (ik speel maar even advocaat van de duivel) zou dan zijn dat je een groter aantal docenturen nodig hebt als school. Dat zou eventueel opgelost kunnen worden door C af te schaffen. Sterker nog, hoogleraren die statistiek doceren aan psychologiestudenten (de meeste psychologiestudenten hebben A gevolgd) hebben er zelfs in de krant voor gepleit om A af te schaffen aangezien zij constateerden dat de schade die werd aangericht bij deze studenten groter is dan het voordeel dat ze er al iets van af wisten. Vergelijk het maar met de gitaarleraar die niet blij is als iemand zichzelf verkeerd heeft leren spelen. Helaas heb ik de link naar dit krantenaritkel niet bewaard, anders zou ik die wel geven. Het is naar Nederlandse maatstaven een A-krant (Trouw, Telegraaf, Volksrkrant, NRC) waarin dat artikel verscheen, dat herinner ik me wel nog.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-09-2013 21:31:17 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')