Sorry, ik heb niet echt tips, heb cpe nooit hoeven doen want via de studie Engels in Leiden op Iclon beland. Heb wel een vriendin op de tweedegraads opleiding maar die had haar cpe al gehaald voor ze aan haar studie psychologie begon.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.
Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.
In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.
Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Krijg je niet eerst CAE? Of is dat tegenwoordig al iets wat je op de middelbare school krijgt? Mocht je geen CAE krijgen, kun je wel het boek Ready for CAE eens bekijken. Daar staan ook heel handige oefeningen in (ook voor andere dingen voor het CPE). Use of English kun je verder met heel veel oefenen wel halen. Dat was bij ons in ieder geval de mantra: oefenen. Dan kom je er vanzelf achter wat de pitfalls zijn en met welke elementen van UoE jij moeite hebt. Echt veel tips heb ik verder ook niet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.
Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.
In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.
Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Alsjeblieft zeg... als je een onnozel woord als "koekebakker" als leerling serieus neemt, dan heb je wel issues met jezelf hoor. Leerlingen weten heus wel wanneer iets als grapje wordt gemaakt of niet. Als mijn leerlingen alles serieus zouden nemen wat ik zei, dan had ik wel een paar afdelingen van een psychiatrisch centrum vol zitten hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Wie zegt dat dat de basis van de stelling was?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.
Probeer eens iets te onderbouwen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
In die context is daar toch niets mis mee?quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor de zoveelste maal vergeten van het werkboek).
C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Probeer eens iets te onderbouwen.
Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In die context is daar toch niets mis mee?
Je kan je wel afvragen waarom er met werkboekjes wordt gewerkt voor het vak economie, dat ging bij mij op school (Heertje) prima zonder werkboekjes.
Daar vreesde ik voor. En nu die boeken toch 'gratis' zijn...quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.
Want wiskunde is zaligmakend? C&M is inhoudelijk geen perfect maar ook geen slecht profiel. Probleem is alleen dat er verhoudingsgewijs te veel zwakke leerlingen in zitten, en daar moet wat aan gedaan worden. Exameneisen moeten over de gehele linie omhoog, maar je kan je bijvoorbeeld afvragen of tekenen in de huidige vorm wel in het eindexamen thuishoort. Ik zou de kunsthistorische component graag flink verzwaard zien worden.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:56 schreef YourAsset het volgende:
[..]
C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.
Dat was ik niet.quote:Overigens stel jij dat het belachelijk is om als vakdidacticus voor te stellen dat c&m afgeschaft kan worden, maar waarom is dat dan? Verder dan twijfels hebben bij een economische redenering kom jij ook niet.
Nogmaals: mensen mogen van mij als privépersoon de meest vergaande zaken geloven (dat bijvoorbeeld slechts N&T mag bestaan), maar in positie als docent (in dit geval vakdidacticus) is het op z'n zachtst gezegd frappant om je publiek af te branden. Als ik zometeen lesgeef aan C&M-profielen moet ik ook niet gaan verkondigen dat deze leerlingen er eigenlijk niet behoorden te zijn (want ze zijn gewoon te dom voor hun niveau of niet economisch nuttig). Verder zou ik überhaupt af willen van de profielen, aangezien ze veel te beperkend kunnen werken op zulke jonge leeftijd.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent.
Of is het andersom?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Overigens ben ik het wel met je eens dat de NT leerlingen over het algemeen de slimste kinderen van de klas zijn.
Ze zouden ook andere taalvakken (plusvakken) kunnen aanbieden voor dit profiel net als dat andere wiskunde wordt aangeboden voor de T-profielen (optioneel bij het EM-profiel). Dus meer literatuur, poëzie, grammatica, lessen in stijl, schrijven (fictie en nonfictie), misschien wat taalwetenschap, verplicht 4 vreemde talen, ...quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.
Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou eerder verwachten dat het EM-profiel onder vuur zou zijn komen te liggen aangezien is gebleken dat de mensen die een van de T-profielen volgen beter presteren bij de economische opleidingen.EM is niet alleen voor economische opleidingen. Moet er niet aan denken om nu een T-profiel te doen terwijl ik later niets technisch ga doen. Slecht idee dus gr gr EM-leerling.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?quote:Op zaterdag 14 september 2013 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.
Dus in plaats van 1 middelmatig vak en een supplementair vak (dat is het) een vervangend vak en het liefst 2 zo dat er nog wat meer gedifferentiëerd kan worden. Dit geïnspireerd door het Vlaamse ASO wat ook minstens 3 niveaus van wiskunde aanbiedt: 4 lesuur, 6 lesuur en 8 lesuur per week. Wij hebben nu in feite 2 niveaus: A en C + B en D.
Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:39 schreef Faux. het volgende:
[..]
en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. maar dat was dus niet aan de orde.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.
Ik vind trouwens dat er best wel het een en ander geschrapt kan wordengeschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. maar dat was dus niet aan de orde.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
Je leest niet goed hoor .quote:Op zaterdag 14 september 2013 21:10 schreef Faux. het volgende:
[..]
geschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.
zou goed kunnen.quote:
Waar heb ik gepleit voor het afschaffen van geschiedenis?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |