Ik ben binnengekomen op 0,5 fte, met nog wat uren op een andere locatie maakte dat 0.8. Daarna tijdelijk 0.6 op één locatie en sinds vorig jaar uitgebreid naar 0,8. In onze sectie werken drie mensen 0.6 vaak icm ouderverlof, rest 0.8 Tot 1.0quote:Op maandag 23 september 2013 17:44 schreef Omentuva het volgende:
Dat het de derde persoon pas is die die grap maakt doet mijn vertrouwen in de mensheid een tikje dalen.
Wel een interessante vraag die ik eruit kan herleiden: Hoe lastig is het om een fatsoenlijke baan (laten we zeggen 0.7 FTE en hoger) te krijgen? Hoe zit dat bij jullie scholen? Zijn het allemaal 0,3-0,4 FTE banen die moeten worden gevuld of is het eerder 0.8-1 FTE?
Welkom bij de club!quote:Op maandag 23 september 2013 18:40 schreef WHATSHESAID het volgende:
Nog steeds geen normjaartaak gezien Inmiddels wel al bijna een maand bezig...
Dat zijn de momenten met een gouden randje. Heerlijk!quote:Op zondag 29 september 2013 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een stilte! Ik heb een weekje in de Ardennen gezeten met 3VMBO. Geweldige week beleefd. Dit soort momenten zijn echt essentieel om een goede band te smeden tussen de leerlingen onderling en met de leraren. Zeker als je, laat op de avond bij het kampvuur, eens ongedwongen over van alles en nog wat kunt kletsen. "Meneer, hoe denkt u nu eigenlijk over mij?".
Humorquote:Op zondag 29 september 2013 21:42 schreef -J-D- het volgende:
De leerlingen van een klas die ik net een maandje heb, hebben een liedje opgenomen met tekst over mij op de melodie van Gangnam Style. Ze willen het ook gaan draaien op het schoolfeest. Schitterend
Dat is leuk. Daar heb je, als je er voor open staat, een heel schooljaar (en langer) profijt van.quote:Op zondag 29 september 2013 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
Donderdag en vrijdag op kamp met de brugklassers, mijn (allereerste) mentorklas incluis. Ook erg benieuwd naar.
http://nos.nl/artikel/556874-basisschool-wordt-superschool.htmlquote:De Rotterdamse scholengemeenschap Hugo de Groot wil een 'superschool' beginnen: één school voor peuter-, basis- en voortgezet onderwijs voor kinderen van 2 tot 18 jaar.
De nieuwe school moet op 1 januari van start gaan. De minister van Onderwijs heeft nog geen licentie afgeven, maar initiatiefnemer Eric van 't Zelfde denkt dat hij de licentie wel krijgt. In Engelstalige landen heeft het onderwijs goede ervaringen met dit systeem, zegt hij. Vanavond besteedt het VPRO-programma Tegenlicht aandacht aan de 'superschool'.
Het plan komt voort uit onvrede over de kwaliteit van het huidige onderwijs. In achterstandswijken blijven de scores van de Cito-toetsen ver achter bij het landelijk gemiddelde en ligt het aantal vroegtijdige schoolverlaters hoger dan elders. De nieuwe school komt in de Rotterdamse achterstandswijk Charlois.
Taalachterstand
Leerlingen die de nieuwe school bezoeken hebben op woensdagmiddag geen vrij meer. "Dat zijn vier lesuren die je nuttig moet gaan besteden", zegt Van 't Zelfde in Trouw.
Op de 'superschool' worden kinderen met een taalachterstand al vanaf 2 jaar intensief begeleid.
Schoolkeuze
In groep 7 wordt al een voorlopige beslissing genomen over schoolkeuze van de leerlingen voor het voortgezet onderwijs: vmbo, havo of vwo. Nu wordt die keuze in groep 8 pas gemaakt.
Het is de bedoeling dat op de 'superschool' leerlingen uit groep 7 en 8 Nederlands, Engels en rekenen krijgen van leraren uit het voortgezet onderwijs.
Dit mag niet, "maar welke minister met gezond verstand kan er tegen zijn dat kinderen les van specialisten krijgen?", zegt Van 't Zelfde.
In het voortgezet onderwijs wil Van 't Zelfde alleen eerstegraadsleraren voor de klas zetten.
Dat druist in tegen alles waar ik in geloof. Nou ja, we zullen het maar weer met belangstelling volgen, I guess.quote:Op maandag 30 september 2013 20:42 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/556874-basisschool-wordt-superschool.html
Zometeen om 21.00u op Nederland 2.
http://www.volkskrant.nl/(...)wijs-verzorgen.dhtmlquote:'Laat de crème de la crème het onderwijs verzorgen'
OPINIE - Eric van 't Zelfde − 01/10/13, 10:00
Maak van docent een beschermd beroep dat alleen universitair geschoolden kunnen uitoefenen. Dat schrijft Eric van 't Zelfde, directeur van een openbare scholengemeenschap in Rotterdam.
Stel je het volgende voor: je dochter moet voor een cruciale ingreep naar de tandarts. Bij binnenkomst meldt de tandarts dat hij sinds een jaar de opleiding tandheelkunde volgt en dat, als alles goed gaat, er nog vijf jaren van zijn studie resteren (de opleiding tot tandarts duurt zes jaar). Staat u toe dat deze tandarts die belangrijke ingreep uitvoert?
Toch staat u dagelijks toe dat uw kind lessen volgt van onbevoegde of onderbevoegde docenten. Is dit minder schadelijk voor uw kind dan de gebitsingreep? Ik ben van mening van niet.
Uitholling van het onderwijs
De roep om goed onderwijs komt, van oudsher, van vakbonden en docenten. Maar misschien is het wel juist uw taak, als ouder, om te eisen dat dit land echte docenten krijgt, van uitmuntende kwaliteit.
De uitholling van ons onderwijs is al jaren aan de gang. Het Rapport Dijkgraaf voorspelt dat in 2015 maar liefst 75 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs (VO) het onderwijs heeft verlaten. Van de geringe aanwas, dus van de startende docenten, verlaat 70 procent na vijf jaar het onderwijs. Hiermee stevenen we af op een groot onderwijskundig drama.
In dit land hoort de crème de la crème van onze intelligentsia het onderwijs te verzorgen. Om dit te realiseren pleit ik voor een aantal maatregelen:
- Maak van het vak van docent een 'beschermd beroep'. Een beschermd beroep heeft een belastingvrije voet van 12.000 euro per jaar. De overheid verhoogt hiermee niet de salarissen maar wel fors de koopkracht. De pijn zit dan niet aan de 'uitgavenkant' maar aan de 'inkomstenkant';
- Een beschermd beroep kent een pensioen op basis van 'eindloon' en niet van 'middelloon';
- Verlaag de werkdruk van de Nederlandse docent binnen de lesgevende taak met 20 procent.
Naar zichzelf durven kijken
Het onderwijs moet ook naar zichzelf durven kijken om een kwaliteitsslag te maken. Tegenover deze stevige arbeidvoorwaarden horen ingrijpende kwaliteitsverbeteringen te staan:
- De tweedegraads opleiding voor het VO moet verdwijnen. Slechts universitair geschoolde docenten krijgen een plaats in het onderwijs;
- Het lerarenregister moet verplicht worden;
- Het ontslagrecht moet sterk worden vereenvoudigd;
- Aantoonbaar slecht functionerende docenten moeten niet kunnen doormodderen op andere scholen, zij moeten hun bevoegdheid kunnen verliezen.
Daarnaast verdient de inrichting van het Nederlandse onderwijs de aandacht. Een universitair geschoolde docent die aan 4 vwo wiskunde geeft, heeft een specialisme in één vak en heeft een groep leerlingen in zijn of haar klas die op één niveau les volgt. Hoe anders is dit voor de pabo-student die zich in vier jaar tijd moet specialiseren in meerdere vakken om deze vakken vervolgens te geven aan een overvolle klas met minimaal vijf niveaus? Is dit niet een grote weeffout in het onderwijs?
Meer tijd
Ik pleit er voor om, vanaf groep zeven, leerlingen in te delen in niveaus zodat de leerkracht maximaal leerlingen van één niveau bedient. Dit geeft de leerkracht meer tijd om zijn leerlingen te scholen, te ontwikkelen en te begeleiden. Zijn leerlingen worden kansrijker om een niveau hoger te eindigen: haal er uit wat erin zit!
Tevens is het hoog tijd dat bevoegde vakdocenten het basisonderwijs intrekken. Een bevoegde docent Engels geeft Engels, een bevoegde docent wiskunde geeft rekenen, een bevoegde docent aardrijkskunde geeft wereldoriëntatie, et cetera. Laat de specialisten aan het werk gaan, ook voor de klas.
Voor verandering is moed nodig. Laten we hopen dat de Minister van het Onderwijs deze moed heeft.
Eric van 't Zelfde is directeur van een openbare scholengemeenschap in Rotterdam.
Tegenlicht (VPRO) zond maandag de film uit over de bevlogen strijd van directeur Eric van 't Zelfde om de beste school van Nederland te worden en daarmee de kinderen van Rotterdam-Zuid toegang te geven tot een succesvol leven.
^^ Dit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
En de "beste school" zal dan wel de school zijn met de meeste vooruitgang op cito-scores of zo? Zucht.
Overigens vind ik het versoepelen van het ontslagrecht prima, al zie ik dat niet als een specifieke onderwijskwestie. Het ontslagrecht zou in het algemeen versoepeld moeten worden.
Dat is helaas wel de insteek die Nederland (in navolging van een aantal landen) op dit moment heeft, ja. Ik denk niet dat van 't Zelfde die insteek heeft (of, nou ja, niet meer dan een gemiddelde schooldirecteur) maar ik denk dat die insteek er wel aan gegeven gaat worden als het ooit door OCW over wordt genomen. Ondanks goede bedoelingen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
En de "beste school" zal dan wel de school zijn met de meeste vooruitgang op cito-scores of zo? Zucht.
Kennis van Galoistheorie en Fourieranalyse voegt in mijn optiek ook niet zoveel toe aan het repertoire van een wiskundedocent in de onderbouw van het vmbo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:48 schreef Sloggi het volgende:
Het feit dat een lerarenopleiding aan een universiteit wordt gegeven voegt niet bijster veel toe mijns inziens. Het gaat om het instroomniveau: je moet academici hebben, geen hbo'ers.
"Je wendt je tot de verkeerde". Verwijs hem naar zijn leidinggevende: dat is de plek om "ik trek het niet even meer" aan te kaarten. En die moet dan ook maar beslissen welke werkzaamheden echt overgenomen moeten worden, en mag met die werkzaamheden bij deze en gene gaan leuren.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft er iemand tips voor hoe om te gaan met collega's die, onder de melding "ik trek het even niet meer", allerlei werkzaamheden in jouw schoot, of die van anderen, droppen?
Dat ben ik met je eens, maar op de havo en het vwo zie ik het liefst alleen academici, ook in de onderbouw.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kennis van Galoistheorie en Fourieranalyse voegt in mijn optiek ook niet zoveel toe aan het repertoire van een wiskundedocent in de onderbouw van het vmbo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |