abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 september 2013 @ 21:31:30 #1
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_130928619
Welkom in het grote baktopic! Alles over koekjes, cake, muffins en al je andere bak avonturen.

Met:

Kokos (brrrr :r :D)

Botten

Appels :9


Handig: omrekentabel voor Amerikaanse maten
http://www.culy.nl/inspiratie/culy-legt-amerikaanse-maten-uit-omrekenen-van-cups-pints-en-ounces/

[ Bericht 4% gewijzigd door uniekhoorn op 07-09-2013 21:37:25 ]
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_130929823
@uniekhorn, voor het bladerdeeg wist ik helaas geen recept (niet in me opgekomen dat je dat miss ook zelf kan maken, leuk idee voor de volgende x!!) voorderest is dit het recept:
(en net 1tje op, en ze zijn GRUWLIJK lekker)

voordrest is dit t recept:

2 friszure appels (bijv. goudreinet), geschild
100 g rozijnen
1 tl gemalen kaneel
6 el fijne kristalsuiker
1/2 pak amandelspijs (a 300 g), verkruimeld
1 pak bladerdeeg (pak 10 plakjes, diepvries), ontdooid
1 ei, losgeklopt

1. Verwarm de oven voor op 200 ºC. Snijd de appels in parten, verwijder het klokhuis en snijd het vruchtvlees in blokjes van een 1/2 x een 1/2 cm (brunoise). Meng met de rozijnen, kaneel, 3 el suiker en spijs in een kom. 2. Leg het bladerdeeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Verdeel de vulling over de helft van de plakjes, maar houd de randen vrij. Bestrijk de randen met de helft van het ei. Vouw het bladerdeeg diagonaal over de vulling dicht en druk met de tanden van een vork de randen aan. 3. Bestrijk de flappen met de rest van het ei en bestrooi met de rest van de suiker. Bak in ca. 25 min. in het midden van de oven goudbruin en gaar.
  zondag 8 september 2013 @ 12:35:01 #3
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_130943454
Gisteravond een mini appeltaartje gemaakt (10 cm.)

  zondag 8 september 2013 @ 13:25:40 #4
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_130945294
Lekker Zonnetje!

Ik kwam een heerlijk recept voor frambozencupcakejes tegen (van Katie Quinn Davies) en had gisteren zin om ze te maken. Ik had geen amandelmeel, en toen ik naar het turkse winkeltje ging om te kijken of ze dat daar hadden, kreeg ik zomaar gratis amandelen mee. Hij zei dat ik de amandelen een tijd in warm water moest laten staan, zodat het velletje er zo afgehaald kon worden, en dat ik de amandelen dan kon fijnhakken met een staafmixer/keukenmachine. En dat werkte! :D Ze waren héérlijk!

Zo zag het er uit voor ze in de oven gingen (achteraf had ik ze wel iets voller kunnen doen):



Even laten afkoelen op een rooster:



Mmmm... het lekkerst als ze nog warm zijn!

pi_130946092
Zondag bakdag!



Turkse koekjes, variatie op een recept dat ik een tijdje geleden op allerlei blogs tegenkwam die zich dan weer baseerden op een recept uit dit boekje.

Enfin, standaard zanddeeg maken, dan citroenmeringue (twee eiwitten, 125 gram poedersuiker, beetje cream of tartar, snuf zout en rasp van een hele cirtoen).
Deeg uitrollen tot rechthoek, meringue erover uitsmeren, dat dan samen oprollen (wat een gedoe was dat! }:| ), rol in plakken snijden en de koekjes dan een half uurtje bakken op 155 graden.

Opgegeten met wat gedroogde rozenblaadjes. :9

quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:25 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik had geen amandelmeel, en toen ik naar het turkse winkeltje ging om te kijken of ze dat daar hadden, kreeg ik zomaar gratis amandelen mee. Hij zei dat ik de amandelen een tijd in warm water moest laten staan, zodat het velletje er zo afgehaald kon worden, en dat ik de amandelen dan kon fijnhakken met een staafmixer/keukenmachine. En dat werkte! :D
Wat aardig! O+ En inderdaad, werkt goed. Doe ik ook vaak zat als mijn amandelmeel op is. Erg lekker altijd, baksels met amandelmeel. ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 12:35 schreef Zonnetje1981 het volgende:
Gisteravond een mini appeltaartje gemaakt (10 cm.)
Wel een heel klein taartje ja! Regulier appeltaartdeeg en -vulling, of nog iets bijzonders mee gedaan, afgezien van het originele deegdekseltje? :)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 8 september 2013 @ 13:48:12 #6
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130946176
Nog een foto van de aangesneden ''cheesecake''



Hij was overigens verrukkelijk!
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_130946233
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:48 schreef EnemyRock het volgende:
Nog een foto van de aangesneden ''cheesecake''

[ afbeelding ]

Hij was overigens verrukkelijk!
Ziet er zeer fijn chocoladerig uit! :) Overigens: maple syrup zou ik eerder vervangen door golden syrup (potje bij de AH) en eventueel wat extra palm- of bruine suiker. Blijft het in elk geval nog steeds veganistisch en honing smaakt vaak nogal overheersend, vind ik.
Maar och, zo te lezen was -ie hoe dan ook lekker!
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 8 september 2013 @ 13:52:59 #8
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130946367
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Ziet er zeer fijn chocoladerig uit! :) Overigens: maple syrup zou ik eerder vervangen door golden syrup (potje bij de AH) en eventueel wat extra palm- of bruine suiker. Blijft het in elk geval nog steeds veganistisch en honing smaakt vaak nogal overheersend, vind ik.
Maar och, zo te lezen was -ie hoe dan ook lekker!
Golden Syrup ken ik niet, en ja ik eet zelf helemaal niet veganistisch, glutenvrij of rauw, vond het gewoon een leuk recept om te volgen maar om er dan als laatste achter te komen dat het toch net niet veganistisch is was wel jammer.

Ik heb ook wel een stuk minder honing gebruikt want de textuur is wat dikker dan ahoornsiroop.
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
  Moderator zondag 8 september 2013 @ 13:55:36 #9
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130946467
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:52 schreef EnemyRock het volgende:

[..]

Golden Syrup ken ik niet, en ja ik eet zelf helemaal niet veganistisch, glutenvrij of rauw, vond het gewoon een leuk recept om te volgen maar om er dan als laatste achter te komen dat het toch net niet veganistisch is was wel jammer.

Ik heb ook wel een stuk minder honing gebruikt want de textuur is wat dikker dan ahoornsiroop.
Golden Syrup is een soort lichte stroop. Invertsuikerstroop. Krijg je als je suiker met zuur behandelt, het is nogal een rommeltje. Het is 25% zoeter dan suiker. Is iets vloeibaarder dan pure glucose die je in potjes kunt kopen.
Je kunt het heel goed vervangen voor rijststroop, gerstemoutstroop, maisstroop (reformwinkel), alleen is dat wel minder zoet.
Honing kan eventueel ook. Ahornsiroop is vele malen vloeibaarder dan golden syrup.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130946514
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:55 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Golden Syrup is een soort lichte stroop. Invertsuikerstroop. Krijg je als je suiker met zuur behandelt, het is nogal een rommeltje. Het is 25% zoeter dan suiker en bevat veel fructose.
Je kunt het heel goed vervangen voor rijststroop, gerstemoutstroop, maisstroop (reformwinkel), alleen is dat wel minder zoet.
Maar behalve minder zoet qua smaak ook minder geschikt om maple syrup te vervangen vind ik, vandaar de suggestie :)
Inderdaad wel dikker (maar dat is honing ook), en op te lossen met wat extra vocht.
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator zondag 8 september 2013 @ 14:18:02 #11
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130947334
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Maar behalve minder zoet qua smaak ook minder geschikt om maple syrup te vervangen vind ik, vandaar de suggestie :)
Inderdaad wel dikker (maar dat is honing ook), en op te lossen met wat extra vocht.
Ik heb de context niet gelezen moet ik bekennen, ik wist niet dat iemand ahornsiroop wilde vervangen, want dat moet je gewoon niet vervangen :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130947391
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:18 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb de context niet gelezen moet ik bekennen, ik wist niet dat iemand ahornsiroop wilde vervangen, want dat moet je gewoon niet vervangen :P
Helemaal mee eens, want ahornsiroop is niets minder dan godallemachtig lekker! :9 :Y
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator zondag 8 september 2013 @ 14:24:34 #13
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130947597
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:19 schreef minilot het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, want ahornsiroop is niets minder dan godallemachtig lekker! :9 :Y
Maar evengoed beperken want er zit nog steeds een shitload aan fructose in ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130947755
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:24 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Maar evengoed beperken want er zit nog steeds een shitload aan fructose in ;)
Tsja. Ik doe een half jaar met een pot fles, gebruik het héél af en toe in een toetje of een baksel en dan vind ik dat ik me daar absoluut niet druk over hoef te maken. :7
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator zondag 8 september 2013 @ 14:30:57 #15
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130947828
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:28 schreef minilot het volgende:

[..]

Tsja. Ik doe een half jaar met een pot, gebruik het héél af en toe in een toetje of een baksel en dan vind ik dat ik me daar absoluut niet druk over hoef te maken. :7
Er staat hier een flacon in de voorraadkast maar die is nog dicht. Gekregen van iemand uit Canada.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 8 september 2013 @ 17:20:28 #16
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_130953626
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:46 schreef minilot het volgende:
Wel een heel klein taartje ja! Regulier appeltaartdeeg en -vulling, of nog iets bijzonders mee gedaan, afgezien van het originele deegdekseltje?
Nee, niets bijzonders. Harde wenerdeeg gemaakt, genoeg voor nog een taartje die ik zo ga maken :D
Dekseltje zo gemaakt omdat de slierten braken. Deeg was te zacht geworden en geen geduld om eerst in de koeling te leggen. Deksel zo geleerd in mijn periode bij La Place
  zondag 8 september 2013 @ 17:21:22 #17
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_130953665
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:25 schreef Spuuglokje het volgende:
Lekker Zonnetje!

Ik kwam een heerlijk recept voor frambozencupcakejes tegen (van Katie Quinn Davies) en had gisteren zin om ze te maken. Ik had geen amandelmeel, en toen ik naar het turkse winkeltje ging om te kijken of ze dat daar hadden, kreeg ik zomaar gratis amandelen mee. Hij zei dat ik de amandelen een tijd in warm water moest laten staan, zodat het velletje er zo afgehaald kon worden, en dat ik de amandelen dan kon fijnhakken met een staafmixer/keukenmachine. En dat werkte! :D Ze waren héérlijk!

Zo zag het er uit voor ze in de oven gingen (achteraf had ik ze wel iets voller kunnen doen):

[ afbeelding ]

Even laten afkoelen op een rooster:

[ afbeelding ]

Mmmm... het lekkerst als ze nog warm zijn!

[ afbeelding ]
Prachtig! Deze ga ik volgende week maken!
pi_130986131
Mijn dochter wordt vandaag 4, en dat werd gisteren gevierd, dus ik mocht fijn bakken zaterdag en zondag.

Op haar verzoek: appeltaart:


Cheesecake met aardbeien:


En de 'kindertaart':
pi_130993275
Wauw wat een coole kindertaart!! wat voor taart is dat precies van binnne??

en kan iemand me vertellen wat betekent een spiraalbeweging door het beslag? wat voor beweging is dat
pi_130993601
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:26 schreef casper019 het volgende:
Wauw wat een coole kindertaart!! wat voor taart is dat precies van binnne??

en kan iemand me vertellen wat betekent een spiraalbeweging door het beslag? wat voor beweging is dat
Van buiten naar binnen roeren in rondjes, lijkt me. :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130995396
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:26 schreef casper019 het volgende:
Wauw wat een coole kindertaart!! wat voor taart is dat precies van binnne??

en kan iemand me vertellen wat betekent een spiraalbeweging door het beslag? wat voor beweging is dat
Ik heb nu het recept van een karnemelkse verjaardagstaart van Nigella Lawson (Hoe word ik een goddelijke huisvrouw) gebruikt, maar het kan volgens mij met elke cake. Gebakken in een vierkante vorm, die in stukken gesneden zodat ik er een 4 van kon maken, bestreken met chocoladepasta en toen m&m's erop geplakt.
pi_130995440
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 14:41 schreef Bleie het volgende:
Mijn dochter wordt vandaag 4, en dat werd gisteren gevierd, dus ik mocht fijn bakken zaterdag en zondag.

Op haar verzoek: appeltaart:
[ link | afbeelding ]

Cheesecake met aardbeien:
[ link | afbeelding ]

En de 'kindertaart':
[ link | afbeelding ]
Gefeliciteerd!

Ziet er mooi uit
en nu heb ik zin in chocoladetaart met m&m's met slagroom :@
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 20:01:45 #23
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_130997525
Lyle's Golden Syrup oh zo lekker! Mijn ouders namen het altijd mee uit Engeland voor me :9~

Ik ga me morgen weer wagen aan een Franse fruittaart, nu met frambozen ipv de bramen vorige week.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_131004110
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 14:41 schreef Bleie het volgende:
En de 'kindertaart':
[ link | afbeelding ]
Tof! Doe mij ook maar zo'n taart voor mijn verjaardag!
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
pi_131042816
ik heb nu een paar x een tulband proberen te bakken ,maar elke x word de tulband een beetje drogerig...
vind dat niet echt super lekker, hoort dat zo bij tulband cake dat ie wat drogerig is? Of doe ik miss wat fout in mn recept
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')