abonnement Unibet Coolblue
pi_130907114
Ik wil graag twee kippen. Dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn met ervaring met kippen? Waar moet ik op letten? Ik wil het liefst araucana krieltjes, maar hoe weet je waar je die het beste vandaan kunt halen? Ik kom op google wel van alles tegen, maar hoe weet ik dat het gezonde kippen zijn?
pi_130907157
Als ze grieperig lijken zou ik het niet doen.
pi_130907199
Ja ik kan dit soort topic natuurlijk ook beter gewoon overdag maken. :')
pi_130907211
haha ja erg flauw, maar ik kon het niet laten. sorry....
pi_130907228
Ga slapen! Je bent overduidelijk dronken om op het idee te komen om kippen te nemen.
Moeten zij weten
pi_130907278
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 00:53 schreef H0D3NPYL het volgende:
Ga slapen! Je bent overduidelijk dronken om op het idee te komen om kippen te nemen.
Hallo, groene eieren! (maar ik heb net foto's zitten kijken en ik vind dat ze niet zo'n leuk hoofd hebben, ( :') ) dus als iemand nog een andere leuke soort weet, graag)
pi_130907307
kipfilet??

Voordeel: helemaal geen hoofd.
pi_130913593
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 00:57 schreef Discordia het volgende:
kipfilet??

Voordeel: helemaal geen hoofd.
_O-
pi_130916819
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 00:46 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik wil graag twee kippen. Dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn met ervaring met kippen? Waar moet ik op letten? Ik wil het liefst araucana krieltjes, maar hoe weet je waar je die het beste vandaan kunt halen? Ik kom op google wel van alles tegen, maar hoe weet ik dat het gezonde kippen zijn?
Ik heb Araucana's (gehad), heb nu nog één raszuivere Araucana hen en twee kruising Araucana-New Hampshire hennen die er grotendeels uitzien als Araucana's (en ook groene eieren leggen, want dat is een eigenschap die dominant vererft). De mijne zijn relatief tam, ze wennen vrij snel aan mensen. Ze stellen voldoende ruimte om lekker te scharrelen wel op prijs.

Echte kriel Araucana's zijn in NL vrij zeldzaam; een verkoper is dus lastiger te vinden, je hebt minder keus qua kleuren en leeftijd van de kippen, en ze zijn duurder. Gewone Araucana's zijn eigenlijk ook vrij klein van stuk, makkelijker te vinden, en die leggen tenminste een fatsoenlijk formaat ei dus ik zou sowieso daar voor kiezen als je ze wilt. Je moet uiteraard wel zorgen dat je voldoende ruimte en een geschikt hok hebt voor de kippen. En twee is wel wat weinig, ik zou zelf minimaal 3 kippen (of eventueel 2 hennen en een haan) aanraden. Dan heb je een gezellig groepje. En afhankelijk van hoe en waar je woont is het misschien verstandig om even te checken met je buren of zij het zien zitten als je kippen neemt. Want het zijn niet alleen hanen die lawaai maken, ook hennen kunnen er wat van.

Ik kijk zelf voor nieuwe kippen en/of broedeieren altijd op Marktplaats. Ik zou het nooit aanraden voor een hond of kat, maar boerderijdieren kun je daar imo wel goed vinden. Of de verkoper in kwestie betrouwbaar is moet je natuurlijk altijd zelf inschatten. Vaak zijn het gewoon liefhebbers en hobbyfokkers die dit soort rassen kippen aanbieden. Het is wel handig als je je van tevoren een beetje ingelezen hebt zodat je weet waar je over praat en waar je op moet letten.

In de regel kun je (voor kippen) aanhouden dat ze om gezond te zijn goed in de veren moeten zitten, je moet geen beestjes zien lopen tussen de veren, ze moeten geen vieze kont hebben, geen te dikke en verkalkte poten en twee heldere oogjes. Niezen, verkrampte poten, kalkpoten, een scheve kop of diarree zijn allemaal slechte tekenen. En op de leeftijd letten is ook handig, veel fokkers ringen hun kippen met een ring waarop het geboortejaar staat. Als ze dat niet doen weet je nooit zeker hoe oud een volwassen kip precies is, dus dan kun je beter halfvolwassen kuikens kopen. Dan moet je btw wel opletten dat je zelf het verschil tussen haantjes en hennetjes kunt zien zodat je weet wat je mee naar huis neemt.

Mocht je nog meer vragen hebben, er is een speciaal kippentopic hier vol mensen met ervaring met kippen: F&F / [CENTRAAL] Kippen deel 2: elke dag een vers eitje

foto'tje:
Zo zien de eieren van mijn kippen er uit, de groene zijn van de Araucana en de Araucanakruisingen:


En dit is mijn raszuivere Araucana (Annie), als ze de witte emmer (met etensrestjes voor de kippen) ziet vergeet ze dat ze me soms best wel eng vindt:


/megapost :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')