abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130897795
Okee.. waar moet ik beginnen..

Ik heb weinig reiservaring. Met mijn familie gingen we alleen in Nederland op vakantie dus los van school ben ik nooit in het buitenland geweest, en ook dat was niet spectaculairder dan België en grens Duitsland. Met mijn eerste partner was het niet anders, hij was ook liever in Nederland. Met mijn tweede (en huidige) partner trok het wel, maar hebben we de eerste jaren gespaard (en dus veel gewerkt) voor ons droomhuisje. Dat is gelukt, en nu willen we eens wat van Europa zien, gewoon met de auto.

Dus houd in je achterhoofd: geen reiservaring :')

We houden allebei totaal niet van warmte. Naar een warm land, of liggen bakken aan het strand of met 25 graden door een stad banjeren is niet aan ons besteed.
Ons idee is dan ook om in oktober erop uit te gaan.

Cultuur en natuur idee.
Iets wat ik sowieso wil bezoeken is Theresienstadt (bij een volgende trip ooit nog eens naar Auschwitz).
Maar ik heb geen idee wat en hoe in te plannen.
Ik ben bijvoorbeeld geen stadsmens, maar het lijkt me wel mooi om ook een dagje Praag te plannen. Ik hoef niet alles te zien van Praag, want Theresienstadt en het Reuzengebergte staan hoger op mijn verlanglijstje.
Maar om nu naar Tsjechië te gaan zonder Praag te bezoeken.. nee dat wil ik liever ook niet.
Dus, een dagje Praag, beetje sfeer proeven, de stad wat bekijken.. is dat wat? Of skippen voor een volgende, misschien langere stedentrip?

Ik wil namelijk geen weken weg, ik zat eerder te denken aan een dag of 6..
Voor iemand die nooit op vakantie gaat lijkt me dat een mooi begin?

Zoals gezegd staat het Reuzengebergte ook op mijn verlanglijstje.

Ik dacht zelf om in de nacht te gaan rijden, en dan ergens in de ochtend ergens in Duitsland aan te komen. Daar rustig in vakantiestijl komen, daar ook te overnachten en 's ochtends na het uitchecken richting Tsjechië te gaan.

Wie heeft een tip voor de eerste dag in Duitsland? Ik dacht zelf ergens tussen Hannover en Leipzig een dorpje of mooie omgeving? Iemand tips?

Daarna dus richting Tsjechië. Hoe te doen met overnachting? Ik ben niet het type om op een slaapzaal te liggen, dus het worden budget hotelletjes (een duur hotel en er amper zijn is zonde).
We kunnen eerst naar Theresienstadt gaan, daar in de buurt ook een hotelletje te boeken voor 2 nachten. In die 2 dagen dus Theresienstadt en Praag bezoeken.

Dan zijn er al 3 dagen om.. De overige dagen via het Reuzengebergte en Duitsland weer naar huis.

Wie heeft een soortgelijke trip gedaan, weet goedkope, leuke plekjes om te overnachten?
Ik ben niet op zoek naar een bruisend nachtleven :)

Interesses: kastelen, natuurparken, cultuur (bijvoorbeeld hunebedden, kolenmijn, zoutmijn etc)
Postcrossing webshop: Happy Postcrossing.nl
pi_130899882
Ben net een weekje terug uit Tsjechië.
Maar Theresienstadt en Praag liggen best nogal ver uit elkaar.
Echter, met dit kamp kun je binnen 2 uur al klaar zijn. Ook kun je een gids 'huren'.

Op de ontzettend mooie gebouwen en shoppen valt er in Praag weinig te beleven...
Ik schrik vogels af...
pi_130900244
op zich het is acht uur rijden van Amsterdam tot Theresienstadt.
Ik zou je aanraden om over dag te rijden, als je weinig reis ervaring hebt. ( ook rij ervaring?) De duitse autowegen zijn over het algemeen slecht verlicht.

Algemeen is overnachten in Duitsland niet duur, zolang je niet de hotels in de korte nabijheid van de snelweg kiest. Het zelfde geld een beetje voor de restaurants.

Scheelt altijd veel geld om de snelweg af te duiken en een dorpje in te gaan.
Alhoewel je wel er rekening mee moet houden, deze dorpen liggen niet zo vaak langs de snelweg als in Nederland.

Wat betreft hotels, ik zou gewoon booking.com kijken.
bezienswaardigheden weet ik niet, moet ik passen.
pi_130900296
Oh wat tof, ik vind de nieuwsgierigheid die uit je post springt echt ontzettend leuk :) Als je de tijd hebt, ga een week of 2. Genoeg om veel te zien en niet te lang als je je wat onwennig voelt. Reizen went snel, als het leuk is baal je dat je maar 2 weken hebt ;)

Ik zou zelf gewoon lekker doorrijden de eerste dag en meteen in Tsjechie belanden, maar als je het toch graag splitst:

Net na Hannover heb je een kilometer of 50 zuid van de A2 de Harz. Een mooi middelgebergte met leuke dorpen/stadjes. Wernigerode en Goslar zijn zeker de moeite waard, en/of je pakt de stoomtrein de Brocken op.

Wil je nog iets verder rijden, dan zou ik net ten zuiden van Dresden eindigen in het Nationaal Park Sächsische Schweiz. Prachtige zandsteenformaties langs de rivier de Elbe. Check bijvoorbeeld het uitzichtpunt op de Bastei, of als je wat avontuurlijk ingesteld bent kun je een hike langs en over de Schrammsteine doen.

Praag zou ik zeker meenemen, ik ken de stad niet goed maar weet wel dat het de moeite waard is. Twee dagen daar moet genoeg zijn, maar durf ik eigenlijk niet in te schatten.

Het Reuzengebergte ken ik wel, de Poolse kant eigenlijk wat beter dan de Tsjechische. Als het weer het toelaat is Snezka, de hoogste top, een mooie hike. Net onder de Snezka staat een berghut aan de Poolse kant, waar je voor omgerekend 8 euro per persoon kan overnachten. Op de hoofdkam net boven Splinderuv Mlyn heb je ook nog de Sniezne Kotły, een rotswand uitgesleten door de gletsjer en eigenlijk heel anders dan de rest van het gebied. Voor de rest is het eigenlijk een vrij standaard middelgebergte (beboste heuvels, met de hoofdkam net boven de boomgrens), en is het misschien leuk om bijvoorbeeld het rotslabyrint van Adrspach te bezoeken. Ik ben er zelf nooit geweest, maar wel veel over gehoord.

Daar vlakbij, maar al in Polen, bevinden zich nog oude ondergrondse gangen uit WOII. De Duitsers wilden hier praktisch een hele ondergrondse stad maken, interessant om eens te bekijken. Het hele complex heet Projekt Riese, de bekendste gang is Osówka bij Głuszyca.

Mocht je nog tijd en zin over hebben om een stuk te rijden; Kraków is een prachtige stad en heeft een zoutmijn op 15km afstand (Wieliczka). Dan kun je ook nog overwegen Auschwitz mee te nemen.

Dresden en Wrocław liggen voor jullie meer op de route en zijn beide ook erg interessante steden. Dresden heeft prachtige oevers aan de Elbe, waar zo'n beetje de hele stad op een mooie dag ligt te relaxen. Het gebied ten noordoosten van Dresden is/lijkt me ook interessant vanwege de Sorbische minderheid, maar ik ben er zelf eigenlijk nooit gestopt om eens rond te kijken.

Ik denk dat je een prachtig gebied hebt uitgekozen voor je eerste 'echte' reis, de driehoek Dresden/Praag/Wrocław is eigenlijk een gebied waar ik zelf wel zou willen wonen vanwege de grote diversiteit in natuur en de nabijheid van zowel West als Oost-Europa :)

Goedkope hotels kan ik je niet adviseren, maar je kunt eens kijken op Hostelworld; naast slaapzalen hebben hostels tegenwoordig bijna altijd tweepersoonskamers.

P.s. Vooraf geen Tsjechische kronen halen, gewoon lekker pinnen daar. Is makkelijker en voordeliger.
pi_130900720
O, en als je in Praag een blond meisje, korte broek en hoge sokken tegenkomt, geef d'r m'n email ajb!
Ben daar stapelverliefd geworden!! Hahaha.
Ik schrik vogels af...
  vrijdag 6 september 2013 @ 22:11:01 #6
378208 werkman1
lang dun en lekker
pi_130901202
Voor theresienstadt is één dag ruim genoeg. Dit omdat het kamp niet heel groot is en je alles gewoon gezien hebt. Zelfs auschwitz vond ik voor 1 max 2 dagen voldoende.

Daarnaast zijn er Tjechië genoeg andere mooie plekken waar je prima vakantie kan vieren. Zo is de omgeving van het Lipnomeer ook heel mooi (wel iets verder rijden).
pi_130919207
Bedankt voor de leuke reacties!

@devogelverschrikker: ik vrees dat je e-mailadres dan bij veel meisjes terecht gaat komen met deze algemene beschrijving ^^

Jeempie, heb vandaag weer lekker de tijd genomen om wat rond de surfen en ideeën op te doen en ik ben bang dat ik toch teveel heb gewild met het plannen.

Het Reuzengebergte laten we deze eerste trip links liggen.
Ik wil sowieso nog een keer naar Auschwitz en wie weet pakken we dit dan mee.

Je zegt zelf beter direct doorrijden naar Tsjechië. Het klopt dat Theresienstadt 8 uurtjes rijden is. Maar ik ben bang dat ik na 8 uren gigantisch gesloopt ben en dat het autorijden me zo tegen gaat staan, maar ik heb natuurlijk ook geen ervaring met zolang in de auto.
We kunnen het wel splitsen en we kunnen stops inplannen onderweg, maar het blijft een lange tijd..
Bovendien ben je dan inclusief stops ben je met gemak een uurtje of 10 kwijt, en vertraging kunnen we ook nog met gemak krijgen.

Ons idee was, nu het Reuzengebergte is afgevallen het volgende:

Vertrek thuis (circa 4/5 uur 's nachts)
Aankomst Meissen (6,5 uur reistijd, 1,5 uur stops, aankomst hopelijk zonder vertraging 1 uur in de middag)

In Meissen kunnen we dan even rustig bijkomen, wellicht het kasteel daar bekijken als we er zin in hebben en genieten van de mooie omgeving.
Daar ergens eten, overnachten en dan in de ochtend uitchecken op tijd door naar Theresienstadt. Daar de tijd nemen en vervolgens naar Melnik. Ik heb daar een leuk hotelletje gezien, ligt volgens mij in een prachtige omgeving en ook prima bereikbaar vanaf Theresienstadt en Praag.
Melnik boeken we dan voor 2 nachten.
De dag na Theresienstadt kunnen we bijvoorbeeld met openbaar vervoer naar Praag. Dan kunnen we daar rustig de hele dag de tijd voor nemen en in de avond weer terug naar het hotelletje in Melnik.

Dan zitten er al 3 nachten op. Ik had gedacht om vervolgens weer de reis terug te maken, met een stop in de Harz.
Ik heb van alles gelezen over mooie grotten en bergen en beide spreken me aan.
Daar kunnen we dan de laatste 2 nachtjes (of als het bevalt en het werk staat het toe een paar nachtjes langer blijven).

Klinkt dit als te vol geboekt, of als goed haalbaar voor groentjes?

Wernigerode klinkt als een fijn dorpje. Heeft iemand enig idee of de Herz geschikt is voor mensen die het niet gewend zijn (en van plan zijn) om 100km op een dag te lopen?
Ik vind wandelen en fietsen fijn, maar het moet niet te gek worden. Toch zou ik wel graag willen genieten van adembenemende uitzichten.. :)

Ik heb ook gelezen over de stoomtrein inderdaad, maar 32 euro voor een retourtje p.p vind ik wel erg prijzig eigenlijk.

Tips zijn welkom!

[ Bericht 0% gewijzigd door Happy_postcrossing op 07-09-2013 16:40:23 ]
  Moderator zaterdag 7 september 2013 @ 16:47:28 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_130920176

Theresienstadt, in een dag goed te doen :s) !

Zou eigenlijk met de auto naar Praag gaan, ik ken een goedkope camping waar je vlak bij het station zit. Verder zijn wij naar Kutna Hora gegaan (beenderenkerk etc.)

Praag kan je je goed een aantal dagen wel vermaken.

http://www.campingpraha.cz/
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_130943290
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 16:16 schreef Happy_postcrossing het volgende:

Wernigerode klinkt als een fijn dorpje. Heeft iemand enig idee of de Herz geschikt is voor mensen die het niet gewend zijn (en van plan zijn) om 100km op een dag te lopen?
Ik vind wandelen en fietsen fijn, maar het moet niet te gek worden. Toch zou ik wel graag willen genieten van adembenemende uitzichten.. :)

Ik heb ook gelezen over de stoomtrein inderdaad, maar 32 euro voor een retourtje p.p vind ik wel erg prijzig eigenlijk.

Tips zijn welkom!
100km lijkt me wat veel, maar als je 10 bedoelt is het goed te doen. Zelf zou ik ook nooit in die stoomtrein stappen, gewoon omhoog wandelen is veel leuker. Wat je kan doen is met de auto naar Schierke en vanaf daar wandelend de Brocken omhoog en weer terug. Best een pittige wandeling, maar goed te doen, zeker met de beloning van de top :) Wel even het weer checken want het kan echt spoken bovenop, windkracht 9 is geen uitzondering ;) Je hoeft daar niet bang voor te zijn want de top is meer een soort plateau met weerstations, verharde wegen etc., maar het kan wel koud zijn daardoor.

Schierke was trouwens geloof ik hét vakantieplaatsje voor DDR-partijbonzen... ;)
pi_130943460
Bedankt voor je berichtje! Ik las ergens iets over een route van 97km lang, naar de top van de brocken en het treintje doet er 1,5 uur over.

Wij zijn beide geen sporters, dus lopend naar de top van de brocken zag ik niet zitten. Jij heb het gedaan begrijp ik?

[ Bericht 1% gewijzigd door Happy_postcrossing op 08-09-2013 13:42:38 ]
pi_130986425
Dat was misschien deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Harzer_Hexenstieg ?

Ja, ik ben 1x bovenop geweest. Het ligt er maar net aan wat je leuk vindt; hou je van wandelen en een beetje uitdaging dan zou ik het gewoon proberen. Kies je liever voor zekerheid of ben je bang dat je er geen drol aan vindt dan skip je het gewoon ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')