abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 23:05:23 #1
91830 MaximusTG
pi_130763506


Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

Wat resultaten van Fok!kers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Deel 14 alweer!

[ Bericht 4% gewijzigd door MaximusTG op 04-09-2013 14:37:20 ]
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 23:06:16 #2
91830 MaximusTG
pi_130763555
Ik zal morgenochtend de OP verder up to date maken!
pi_130764217
En ach, zolang ik een vermoedelijke sesamallergie heb, lijkt zelf bakken tot het bevestigd is de beste oplossing :+. De beste commerciële bakker die mooi brood bakt kan mij nog niet garanderen dat er ook maar enige mogelijke contaminatie met kan zijn... of hij moet nooit iets van sesam gebruiken.
pi_130772178
Ziet er goed uit allemaal. Wil ik zeker een keer doen.
pi_130772795
En aangesneden én geproefd. Mmmm.
Alleen een heel pakje Backin dr Oetker gebruikt.

  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 12:39:10 #7
91830 MaximusTG
pi_130774069
Bakpoeder is niet hetzelfde als bicarbonate of soda he? Dus op zich wel goed dat je meer gebruikt hebt.
  dinsdag 3 september 2013 @ 14:14:47 #8
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_130776612
Afgelopen weekend voor het eerst stokbrood gemaakt. Wel een werkje hoor, met al die verschillende rijstijden en vouwmethoden. Maar het was erg leuk om te doen en de stokbroden smaakten heerlijk!

Eentje opgegeten met wat roomkaas en peper, de ander werd een Bahn Mi. Excuses voor de belabberde foto's, in het echt zijn de stokbroden stukken lichter. :)



  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 14:29:52 #9
91830 MaximusTG
pi_130776979
Lekker hoor, ziet er goed uit! Waren ze mooi luchtig van binnen?
Insnijden is best lastig, je wil eigenlijk schuinere sneden, meer parallel aan de lengte van de baguette; kijk eens hier: http://www.thefreshloaf.com/handbook/scoring
En als je het mesje dan met een scherpe hoek tov het oppervlak van het deeg houdt krijg je van die mooie randen "oren" in je brood.
  dinsdag 3 september 2013 @ 17:49:09 #10
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_130782885
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:29 schreef MaximusTG het volgende:
Lekker hoor, ziet er goed uit! Waren ze mooi luchtig van binnen?
Insnijden is best lastig, je wil eigenlijk schuinere sneden, meer parallel aan de lengte van de baguette; kijk eens hier: http://www.thefreshloaf.com/handbook/scoring
En als je het mesje dan met een scherpe hoek tov het oppervlak van het deeg houdt krijg je van die mooie randen "oren" in je brood.
Het gisten had wat beter gekund, ik was uitgeschoten met het zout. |:(
Desalnitemin was het lekker luchtig, er waren niet bijzonder veel luchtbellen maar het was zeker geen droge hap!

Het insnijden viel mij ook op, helaas pas toen de stokbroden al in de oven zaten... Bedankt voor de link, erg interessant om de techniek en de redenering erachter te lezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Redcoon op 04-09-2013 09:00:25 ]
pi_130838876
Ook even hier: een tijgerlaag kun je blijkbaar ook prima op naanbrood smeren. *)



Een beetje ongelijk gebarsten omdat één helft van de naan veel verder de lucht in rees dan de andere helft, maar dat mocht de pret niet drukken. :)

Wat ruikt vers tijgerbrood waanzinnig goed als het uit de oven komt. En wat is die korst verschrikkelijk lekker! :9

Recept voor naan: Sea Salt with Food
Recept voor tijgerkorst: Bright-eyed Baker
Let me see you stripped down to the bone
pi_130839235
quote:
Dat ziet er goed uit! O+ Ik heb nog nooit sodabread op, ik ben wel benieuwd. Het lijkt me zo maf: brood bakken zonder rijstijd.

Hoe lang bleef het eetbaar?
Let me see you stripped down to the bone
pi_130843975
Ik ga zo van mijn seed culture een mother starter maken!

En waar ik eerst dacht dat het helemaal niet zo goed was, is hij nu in een dagje echt héél goed omhoog gekomen! En dat zonder gist en alles!

Seed culture gemaakt van citroensap/rogge en een deel volkoren. Heb nog vast niet de beste bloem/meel soorten en moet me daar nog even in gaan verdiepen, maar om het zo eens uit te testen vind ik 't wel superleuk! :9 O+
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2013 @ 12:16:13 #14
91830 MaximusTG
pi_130844138
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:10 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ga zo van mijn seed culture een mother starter maken!

En waar ik eerst dacht dat het helemaal niet zo goed was, is hij nu in een dagje echt héél goed omhoog gekomen! En dat zonder gist en alles!

Seed culture gemaakt van citroensap/rogge en een deel volkoren. Heb nog vast niet de beste bloem/meel soorten en moet me daar nog even in gaan verdiepen, maar om het zo eens uit te testen vind ik 't wel superleuk! :9 O+
Tof! Ga je er al meteen iets mee bakken?

Heb zelf een 1 kg batard en een 750 g boule in de rijs staan. Eigen receptje (experimentje eigenlijk :P). 10% rogge, 60% volkoren, 30% bloem, 2% zout en 70% water. 50 gram bloem en 50 gram water zitten in 100 gram desem. Die heb ik gisteravond gemengd met 330 gram volkoren en 1 flesje Duvel.
Ook heb ik 280 gram volkoren gemengd met 112 gram rogge en 332 gram water (soaker). Volgende ochtend alles bij elkaar + 245 gram bloem en het zout.
Gemengd, kwartiertje laten staan. Gekneed met deeghaken. In geoliede schaal met folie erover. Paar keer S&F. Na iets meer dan 2 uur gevormd in ballen. Kort laten rusten. Kleinste nog een keer gebald en in ronde rijsmandje. Andere batard gevormd en in grotere mand. Ben benieuwd wat het met de smaak doet.

edit:


Heb er ook een leuke naam voor bedacht; Omdat het met Duvel gemaakt is: Duivelse Desem. Of in het Engels: Satan's Sourdough/Lucifer's Loaf.

[ Bericht 28% gewijzigd door MaximusTG op 05-09-2013 16:07:16 ]
pi_130850696
M'n moederstarter doet 't goed O+ _O_ straks even platslaan en dan in de koelkast. Soaker gemaakt ook, en dan nog even een wild yeast starter van de moederstarter. Ben erg benieuwd naar 't resultaat!
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2013 @ 17:39:45 #16
91830 MaximusTG
pi_130853722
Welk recept volg je?

Binnenkant Duivelse Desem:



Erg lekker!
pi_130854021
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:39 schreef MaximusTG het volgende:
Welk recept volg je?

Binnenkant Duivelse Desem:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Erg lekker!
Zit er dan ook nog echt een biersmaak aan of valt dat erg mee? Ik kan niet wachten om die Norwich Sourdough nog eens te proberen, die is erg lekker. Of misschien dat ik voor het origineel ga: de Vermont Sourdough.
pi_130854031
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:39 schreef MaximusTG het volgende:
Welk recept volg je?

Binnenkant Duivelse Desem:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Erg lekker!
Peter Reinhart's wholemeal breads :)
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2013 @ 18:05:04 #19
91830 MaximusTG
pi_130854294
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:51 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Zit er dan ook nog echt een biersmaak aan of valt dat erg mee? Ik kan niet wachten om die Norwich Sourdough nog eens te proberen, die is erg lekker. Of misschien dat ik voor het origineel ga: de Vermont Sourdough.
Ja, je proeft zeker wel dat er Duvel in zit. Of je het een biersmaak moet noemen.. nee, dat denk ik niet.
pi_130878474
OMG wat ziet hij er prachtig uit. Nog 20/30 minuutjes in de oven en dan een uur rusten. Ik hoop dat vlak voor het uur rusten de postbode komt (verwacht een pakketje) en dan kan ik daarna als ik terug ben van de boodschappen meteen aanvallen :9
Ja doei.
pi_130881102
Mag nog (veel) meer de hoogte in, maar toch al superlekker :9



en

Ja doei.
pi_130881769
Ik vind 100% volkoren niet zo lekker.... :@

Maak vaak tot 50% volkoren, en dan vaak een deel volkoren en een deel spelt ofzo. En gewoon witte bleom, en vaak wat rogge er ook doorheen.

Zin om het weekend weer te bakken!

Oh, en meer de hoogte in gaan zal lukken door het brood sterker te vormen, je moet echt zorgen dat er genoeg spanning op het deeg zit. Ik heb veel youtube filmpjes gekeken, en nu kan ik redelijke batards en boules vormen. Nu baguettes nog doorkrijgen.
pi_130889106
Misschien is het al eens eerder gevraagd, maar ik doe het toch.

Ik heb in mijn levensjaren heel wat brood en broodjes gemaakt, gebakken en gegeten.
Alleen nu vraag ik me af, hoe krijg ik lekkere roomboterpuntjes?
Die zachte witte puntjes 10 in een zak, aan elkaar vast.

Ik heb veel geprobeerd, maar niets lukte.

Dus, hoe maak ik simpele witte puntjes?
pi_130889256
quote:
4s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:42 schreef fotostarter het volgende:
Misschien is het al eens eerder gevraagd, maar ik doe het toch.

Ik heb in mijn levensjaren heel wat brood en broodjes gemaakt, gebakken en gegeten.
Alleen nu vraag ik me af, hoe krijg ik lekkere roomboterpuntjes?
Die zachte witte puntjes 10 in een zak, aan elkaar vast.

Ik heb veel geprobeerd, maar niets lukte.

Dus, hoe maak ik simpele witte puntjes?
Dát heb ik me ook al eens afgevraagd! Ik kan prima lekkere bolletjes met knapperige korst maken, maar ze lijken nooit op gewone witte bolletjes.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_130889328
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dát heb ik me ook al eens afgevraagd! Ik kan prima lekkere bolletjes met knapperige korst maken, maar ze lijken nooit op gewone witte bolletjes.
Ik schaamde me al om te posten, maar ben gelukkig niet de enige :D
pi_130889329
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:10 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vind 100% volkoren niet zo lekker.... :@

Maak vaak tot 50% volkoren, en dan vaak een deel volkoren en een deel spelt ofzo. En gewoon witte bleom, en vaak wat rogge er ook doorheen.

Zin om het weekend weer te bakken!

Oh, en meer de hoogte in gaan zal lukken door het brood sterker te vormen, je moet echt zorgen dat er genoeg spanning op het deeg zit. Ik heb veel youtube filmpjes gekeken, en nu kan ik redelijke batards en boules vormen. Nu baguettes nog doorkrijgen.
Vind het lastig dit te doen/testen met het recept van reinhart dat ik gebruik. Het moest nog heel tacky/soepel zijn, waardoor het uiteraard ook wat uitloopt, ookal zet je het op spanning. Tussenweg vinden denk ik dan maar tussen m'n eigen gevoel en zijn recept!
Ja doei.
  † In Memoriam † vrijdag 6 september 2013 @ 20:08:14 #27
91830 MaximusTG
pi_130894103
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dát heb ik me ook al eens afgevraagd! Ik kan prima lekkere bolletjes met knapperige korst maken, maar ze lijken nooit op gewone witte bolletjes.
Dan moet je een deeg hebben met melk en boter en ei, en niet te heet bakken. Bv iets zoals dit:
http://uitdekeukenvanarde(...)te-broodjes.html?m=1

@motorbloempje: een rijsmandje helpt wel bij het bij elkaar houden van je deeg. De huid van je deeg wordt ook wat steviger.
pi_130929783
Ik ga eens even kijken of ik weer een norwich sourdough kan maken... straks over in banneton, dan nog 1.5 uur buiten koelkast. Overnacht in koelkast, morgenochtend bakken :9
pi_130932205
Hier twee Vermont zuurdesems in de koelkast staan; beiden zijn hompen klei. Snap er geen drol van; ze doen helemaal niets. Morgen maar eens de oven in gooien en dan zien wat er gebeurt.
pi_130932409
Hier al een redelijk goed resultaat, als in: deeg veert netjes terug. Straks de koelkast in, morgen bakken.
pi_130942042




Norwich sourdough; 2e keer. Geen beginnersgeluk de vorige keer dus :7 En ik merk al verschil in smaak met desem van 1 week of 2 weken oud... dit brood is al een heel stuk smaakvoller O+
pi_130945000
Mijn brood van gisteravond. Vermont Sourdough, maar mijn desem was niet meer op zijn hoogtepunt toen ik aan de starter begon en de vloeibare starter stond denk ik ook iets te lang. Zelfs na uren rijzen waren het twee klompen deeg. Miraculeus kwam het in de oven nog redelijk goed. Direct vanuit de koelkast in de oven met als resultaat een heerlijke korst.



Er staat nu een maisbrood met een tijgervelletje te rijzen.
pi_130945092
Dat ziet er allemaal lekker uit. Ik vind het geweldig om te zien hoe mensen eten maken. Het onderstreept mijn onkunde heel goed.
pi_130945317
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 13:20 schreef Peunage het volgende:
Dat ziet er allemaal lekker uit. Ik vind het geweldig om te zien hoe mensen eten maken. Het onderstreept mijn onkunde heel goed.
Ik bakte 5 maanden geleden mijn eerste broodje (iers sodabrood) en vorige week mijn eerste desembrood. De allereerste was geen fantastische, maar van onkunde is altijd kunde te maken :P
pi_130945480
quote:
17s.gif Op zondag 8 september 2013 13:26 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik bakte 5 maanden geleden mijn eerste broodje (iers sodabrood) en vorige week mijn eerste desembrood. De allereerste was geen fantastische, maar van onkunde is altijd kunde te maken :P
Het is inderdaad een kwestie van veel doen en lezen om te snappen hoe het proces precies in elkaar zit. Was steeds een beetje bang voor het boek van Hamelman omdat het er allemaal zo ingewikkeld uitziet. Nu ben ik in de avonden alle recepten aan het omrekenen naar broden van 400 gram meel en blijkt het allemaal logisch en snap ik het beter. Gewoon simpel beginnen. :)
pi_130950120
Ik heb volkorenmeel, tarwebloem en een gistblokje. Wat is de verhouding hiervoor voor 1 brood?

300gr volkorenmeel
300gr tarwebloem
300gr/ml warm water
7gr zout
7gr gist (geen verse)

Zoiets?
pi_130952889
De percentages zijn standaard: 100% meel, 1% droge gist, 2% zout, 5% vet, 63% vocht.

Je zou het zout pas na 5 minuten kunnen toevoegen, dan vormen de gluten zich wat beter.

Ik heb ook een vraagje voor hier. Stel, ik heb een broodbakblik van 30 cm. De meeste recepten die ik tegenkom zijn voor kleinere bakblikken geschikt. Hoe bereken je hoeveel meel of deeg je nodig hebt voor zo'n broodbakblik? Ook voor recepten uit de losse pols, zoals van de user boven mij.
Tot nu toe gebruik ik een recept wat ik x1,3 heb gedaan (het 100% volkorenbrood van Levine), maar ik vind het brood nog steeds vrij laag...

[ Bericht 31% gewijzigd door Postbus100 op 08-09-2013 17:13:00 ]
Somebody that I used to know
pi_130959494
Ik heb op verzoek van douche-eendje het recept van de Vermont Sourdough ingescand. Als er nog meer gegadigden zijn hoor ik dat via een DM :-)
pi_130960414
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:16 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb op verzoek van douche-eendje het recept van de Vermont Sourdough ingescand. Als er nog meer gegadigden zijn hoor ik dat via een DM :-)
Top *O*
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 14:27:00 #40
91830 MaximusTG
pi_130985605
quote:
2s.gif Op zondag 8 september 2013 17:00 schreef Postbus100 het volgende:
De percentages zijn standaard: 100% meel, 1% droge gist, 2% zout, 5% vet, 63% vocht.

Je zou het zout pas na 5 minuten kunnen toevoegen, dan vormen de gluten zich wat beter.

Ik heb ook een vraagje voor hier. Stel, ik heb een broodbakblik van 30 cm. De meeste recepten die ik tegenkom zijn voor kleinere bakblikken geschikt. Hoe bereken je hoeveel meel of deeg je nodig hebt voor zo'n broodbakblik? Ook voor recepten uit de losse pols, zoals van de user boven mij.
Tot nu toe gebruik ik een recept wat ik x1,3 heb gedaan (het 100% volkorenbrood van Levine), maar ik vind het brood nog steeds vrij laag...
Dat is inderdaad lastig, vooral omdat er vaak niet bij wordt gezegd hoe groot de gebruikte vorm precies is. Je moet je deeghoeveelheid schalen op basis van de verhouding tussen de volumes (of oppervlakte) van de bakvorm in het recept en je eigen bakvorm.
Dat recept wat je linkt, zij gebruikt een vorm die 24 cm lang is en, geschat, 12 cm breed. Jouw vorm was 30 lang zeg je; Nou, als ik dan van dezelfde verhouding uitga, 30 lang, 15 breed, zit je al met een grondvlak dat 1,5 keer zoveel oppervlakte heeft.
Je kunt het ook anders zien; als het deeg in de kleinere vorm x hoog zo worden, dan wordt het nog maar (24*12)/(30*15) * x hoog in de grotere vorm.
Als je eenmaal weet welk deeggewicht bij jouw vorm hoort, kan je dat als basis gebruiken om recepten om te rekenen.
pi_130987841
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 14:27 schreef MaximusTG het volgende:
Je kunt het ook anders zien; als het deeg in de kleinere vorm x hoog zo worden, dan wordt het nog maar (24*12)/(30*15) * x hoog in de grotere vorm.
Als je eenmaal weet welk deeggewicht bij jouw vorm hoort, kan je dat als basis gebruiken om recepten om te rekenen.
Thanks! Ik zag ook al een recept bij Levine dat uitgaat van 600 gram bloem voor een bakblik van 30 cm. Misschien moet ik dat eens naast de hoeveelheid bloem in mijn eigen recept leggen en kijken of ik toch te weinig gebruik. (volgens mij niet, volgens mij gebruik ik 750 gram ofzo. Maar ik heb het recept hier niet bij de hand).

Blijkbaar is experimenteren het toverwoord.
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 15:44:31 #42
91830 MaximusTG
pi_130988170
Experimenteren ja, dat is natuurlijk altijd goed. Maar je moet ook logisch nadenken en soms gewoon even uitrekenen hoe het zit. Dan kan je op basis daarvan experimenteren en vervolgens weer aanpassingen doen als dat nodig blijkt te zijn.
Verder heb je het trouwens over dat 100% volkorenbrood. Dat zal nooit zo ver rijzen als een 100% tarwebloembrood natuurlijk, dus het verschil is bij zo'n brood extra merkbaar als je te weinig deeg gebruikt. Was het wel net zo luchtig als bij Levine?
pi_130988432
Op basis van een globale berekening kwam ik tot de x1,3, maar misschien kan x1,5 ook wel.
Mijn deeg is denk ik niet zo luchtig als dat van Levine. Ik heb wel foto's en ik wil ze hier ook wel een keer posten, maar ik weet niet hoe dat moet O-) . Moet dat via zo'n fotosite als Flickr? Of kan je ze ook gewoon direct uploaden vanaf de computer?
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 16:07:36 #44
91830 MaximusTG
pi_130988800
Je moet je foto's ergens online hebben staan ja, en dan neem je de url van je plaatje en kies je hier op fok voor "voeg een afbeelding toe" en plak die url. Dan heb je alleen geen thumbnails, dus liever upload je dan een thumbnail (kleine versie) en de grote. Vervolgens plaats je de thumbnail via "voeg een afbeelding toe". Dan selecteer je wat er komt te staan ([img]...) en kiest "maak een link van de tekst". Dan plak je de url naar je grote plaatje.
Wat je ook kan doen is je grote plaatje uploaden naar imgur.com. Die geeft dan na het uploaden rechts een aantal opties. Kopieer de BBcode en plak die hier. Pas vervolgens wel even de eerste [img] tag bij elk plaatje aan, bv naar [img=400]. Daardoor wordt ie kleiner weergegeven.

Wat betreft die vorm dus; ik heb een vorm van 24 cm, bij 11 cm bij 6. Volume van 24x11x6 = 1584 cm^3. Hoe groot is jouw vorm precies?

Edit: als ik uitga van dezelfde verhoudingen is jouw vorm 30 cm bij 15,7 cm bij 7,5 cm. Dat is 3532,5 cm^3.

Dat scheelt dus een factor 2,23! Je moet dus 2,23 keer zoveel deeg hebben voor jouw vorm. Jij hebt volgens mij alleen de verhouding van de lengtes gebruikt (want 30/24 = 1,25).
pi_130989066
Ik ben niet thuis dus ik kan het niet opmeten, maar ik heb deze. Het zou wel eens kunnen dat die verhoudingen kloppen.

Ik kan vanavond dan ook meteen proberen om die foto's te uploaden.
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 16:21:23 #46
91830 MaximusTG
pi_130989262
Ah, die heb ik ook. Die is 30 bij 12,5 bij 8,5. Dan kom je op een factor 2 verschil. Gewoon het recept verdubbelen dus.
pi_130989301
Oh, dat is mooi makkelijk :) Doe ik dat de volgende keer, kijken of dat beter gaat.
Somebody that I used to know
pi_131005011
Oke, dan nu de foto's (mijn eerste op Fok :) )

Dit was mijn eerste brood, enkele weken geleden. You see, niet hoog. Wel gaar èn lekker :)


Twee weken later ofzo heb ik nog een keer brood gebakken volgens hetzelfde recept, dat zag er soortgelijk uit, maar daar heb ik geen foto van.
Toen heb ik ook bolletjes gebakken (naar het recept van Levine, witte bolletjes (5)). Ik dacht dat ik genoeg tarwebloem in huis had, maar dat bleek niet het geval te zijn. Toen heb ik de bloem maar aangevuld met volkorenmeel. Bij gebrek aan een derde ei heb ik ze afgestreken met melk. De bolletjes liggen nog steeds in de vriezer en ik eet elke ochtend eentje, ook erg lekker!


En afgelopen weekend heb ik wederom het volkorenbrood geprobeerd. Dit keer had hij meer moeite om gaar te worden in de oven, terwijl ik niets bijzonders met de oventemperaturen had gedaan. Dit is de foto van de ochtend daarop, waarbij de kleuren niet helemaal overeenkomen met de echte kleur van het brood.


Ik vind het nog lastig om de broden goed in te snijden. Heb er ook niet echt een scherp mesje voor (behalve een aardappelmesje). Verder vraag ik me af of de poolish lang genoeg heeft gestaan. Door hetzelfde recept een aantal keren te proberen hoop ik te begrijpen wat ik doe.

Iemand commentaar/tips? :)
Somebody that I used to know
pi_131007872
Mijn 2e brood aka eerste échte succes:



400gr Volkorenmeel en 200gr Tarwebloem gebruikt.

(al heb ik nog geen idee hoe het zal smaken, want hij moet eerst wat afkoelen...)

Hij komt ietsjes boven het bakblik uit en bovenop zijn sesamzaadjes, maar die vallen er snel af. Hoe kan ik dit beter laten "plakken"?
  † In Memoriam † dinsdag 10 september 2013 @ 09:18:09 #50
91830 MaximusTG
pi_131014860
Als je je deeg gevormd hebt voor de laatste rijs, ff iets nat sprayen en dan door de zaadjes rollen met de bovenkant.

Gisteravond Norwichje opgezet, vannacht in koelkast laten staan. Nu gebakken:

pi_131020434
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 09:18 schreef MaximusTG het volgende:
Als je je deeg gevormd hebt voor de laatste rijs, ff iets nat sprayen en dan door de zaadjes rollen met de bovenkant.
Thanks, zal het proberen!
pi_131047476
quote:
2s.gif Op maandag 9 september 2013 22:13 schreef Postbus100 het volgende:
Oke, dan nu de foto's (mijn eerste op Fok :) )

Dit was mijn eerste brood, enkele weken geleden. You see, niet hoog. Wel gaar èn lekker :)
[ afbeelding ]

Twee weken later ofzo heb ik nog een keer brood gebakken volgens hetzelfde recept, dat zag er soortgelijk uit, maar daar heb ik geen foto van.
Toen heb ik ook bolletjes gebakken (naar het recept van Levine, witte bolletjes (5)). Ik dacht dat ik genoeg tarwebloem in huis had, maar dat bleek niet het geval te zijn. Toen heb ik de bloem maar aangevuld met volkorenmeel. Bij gebrek aan een derde ei heb ik ze afgestreken met melk. De bolletjes liggen nog steeds in de vriezer en ik eet elke ochtend eentje, ook erg lekker!
[ afbeelding ]

En afgelopen weekend heb ik wederom het volkorenbrood geprobeerd. Dit keer had hij meer moeite om gaar te worden in de oven, terwijl ik niets bijzonders met de oventemperaturen had gedaan. Dit is de foto van de ochtend daarop, waarbij de kleuren niet helemaal overeenkomen met de echte kleur van het brood.
[ afbeelding ]

Ik vind het nog lastig om de broden goed in te snijden. Heb er ook niet echt een scherp mesje voor (behalve een aardappelmesje). Verder vraag ik me af of de poolish lang genoeg heeft gestaan. Door hetzelfde recept een aantal keren te proberen hoop ik te begrijpen wat ik doe.

Iemand commentaar/tips? :)
Als je hulp wil moet je eerst vertellen hoe je bereidingswijze is. Vertel je recept van het brood en knedingstijd en hoevaak je gekneed hebt enzo. Zonder dit is het gokken.
pi_131055412
Argh! Ik ben nu voor de tweede keer de Vermont Sourgdoug aan het maken en zowel tijdens de eerste als de tweede rijs gebeurt er zeer weinig. Pas in de oven komt het tot leven en rijst het, maar voor die tijd niet. Wat is er verkeerd? Ik heb mijn desem ververst en op het meest actieve punt gebruikt voor de levain. De levain heeft een 125% hydratatie waardoor ik lastig vind in te schatten wanneer het rijp is. Vanmorgen dreef er na 12 uur rijpen een klein laagje water op. -O- Hoe kan het zo snel over zijn hoogtepunt heen zijn terwijl het helemaal zo warm niet is?
  † In Memoriam † woensdag 11 september 2013 @ 12:59:43 #54
91830 MaximusTG
pi_131056246
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 12:19 schreef bloempje-moi het volgende:
Argh! Ik ben nu voor de tweede keer de Vermont Sourgdoug aan het maken en zowel tijdens de eerste als de tweede rijs gebeurt er zeer weinig. Pas in de oven komt het tot leven en rijst het, maar voor die tijd niet. Wat is er verkeerd? Ik heb mijn desem ververst en op het meest actieve punt gebruikt voor de levain. De levain heeft een 125% hydratatie waardoor ik lastig vind in te schatten wanneer het rijp is. Vanmorgen dreef er na 12 uur rijpen een klein laagje water op. -O- Hoe kan het zo snel over zijn hoogtepunt heen zijn terwijl het helemaal zo warm niet is?
Zou sowieso naar 100% gaan dan, is ook makkelijker verversen. Verder; met hoeveel heb je ververst? Verdubbeld? Verdriedubbeld? Hoe meer oude desem er nog inzit, hoe sneller ie op zn hoogtepunt is. Bewaar je em buiten de koelkast?

Nog eentje van mij:



Echt rechtstreeks uit de koelkast gebakken, na 12 uur rijzen in de koelkast.
pi_131056354
mooi, Maximus!

Werk jij vanuit huis ofzo, dat je zoveel tijd hebt voor brood bakken? Ik kom er eigenlijk alleen maar in het weekend en op een sporadische thuiswerkdag aan toe. dus,in het weekend moet ik altijd vier broden maken zodat ze in de vriezer kunnen om de week door te komen...
pi_131056430
De korst ziet er heel hard uit, is dat ook zo?
  † In Memoriam † woensdag 11 september 2013 @ 13:13:48 #57
91830 MaximusTG
pi_131056577
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:04 schreef Jagärtrut het volgende:
mooi, Maximus!

Werk jij vanuit huis ofzo, dat je zoveel tijd hebt voor brood bakken? Ik kom er eigenlijk alleen maar in het weekend en op een sporadische thuiswerkdag aan toe. dus,in het weekend moet ik altijd vier broden maken zodat ze in de vriezer kunnen om de week door te komen...
Bedankt! Verder ben ik vaak thuis aan het werk ja, student he; Bijna niet meer, dus dat wordt dan weer anders plannen :P. Hoewel ik ook vooral 's avonds met brood bezig ben hoor. Dit brood heb ik bv gisteravond gemaakt, alleen vanochtend ff in de oven geschoven. Kost niet veel tijd, maar das toch wel handig als je dan thuis bent ja :P.
Om nu de wekker om 4 uur snachts te zetten gaat me wat te ver.

@Peunage; Ja, de korst is best hard, maar dat hoort dan ook zo bij zulke broden. Al wordt ie wel zachter als je het bv in een plastic zak zou bewaren.
pi_131056916
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:13 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Bedankt! Verder ben ik vaak thuis aan het werk ja, student he; Bijna niet meer, dus dat wordt dan weer anders plannen :P. Hoewel ik ook vooral 's avonds met brood bezig ben hoor. Dit brood heb ik bv gisteravond gemaakt, alleen vanochtend ff in de oven geschoven. Kost niet veel tijd, maar das toch wel handig als je dan thuis bent ja :P.
Om nu de wekker om 4 uur snachts te zetten gaat me wat te ver.

@Peunage; Ja, de korst is best hard, maar dat hoort dan ook zo bij zulke broden. Al wordt ie wel zachter als je het bv in een plastic zak zou bewaren.
Ja, voor mij is het inderdaad 's morgens opstaan, ontbijten en de deur uit, dan zou ik geen brood meer maken. En om het 24 uur in de koelkast te hebben staan vind ik nog lastiger timen....
pi_131056944
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 12:59 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Zou sowieso naar 100% gaan dan, is ook makkelijker verversen. Verder; met hoeveel heb je ververst? Verdubbeld? Verdriedubbeld? Hoe meer oude desem er nog inzit, hoe sneller ie op zn hoogtepunt is. Bewaar je em buiten de koelkast?

Nog eentje van mij:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Echt rechtstreeks uit de koelkast gebakken, na 12 uur rijzen in de koelkast.
Mijn 'oerdesem' in een pindakaaspotje is standaard 30 gram 'oude' desem, 50 meel/50water. Die had in 12 uur van tevoren ververst en was vol actief. Daarmee heb ik de starter gemaakt: 24 gram desem, 120 bloem en 150 water. En na 12 uur dreef er wat water op en was dus blijkbaar al weer ingestort oid? Ik heb mijn brood nu al bijna 2 uur in de tweede rijs buiten de koelkast en er gebeurt niets en voelt aan als een homp klei. Dit was vorige ook zo en toen begon het in de oven pas te leven. Misschien moet ik het gewoon veel langer laten rijzen?
  † In Memoriam † woensdag 11 september 2013 @ 13:43:34 #60
91830 MaximusTG
pi_131057402
Hmm, tis natuurlijk wel een flinke verversing, van 24 gram desem, en dan naar bijna 300 gram totaal. Je kunt natuurlijk prima gewoon je eigen desem 1:1 verversen en dat in het recept gebruiken. Haal je de hoeveelheid water wat naar beneden in de levain, en voeg je dat later weer toe bij de uiteindelijke mix.
Maar wat bedoel je met "al bijna 2 uur in de tweede rijs buiten de koelkast"? Het brood rijst 2,5 uur buiten de koelkast, dan vorm je het en dan weer 2,5 uur, of korter en dan de koelkast in. Maar het is toch niet de bedoeling dat het dan na de koelkast nog een paar uur rijst?
pi_131089470
Nu heb ik ''gewoon wit brood meel'' bij de bakker gekocht, weet iemand hoeveel gister, water (zout?) ik erbij moet doen voor de broodbakmachine?
  † In Memoriam † donderdag 12 september 2013 @ 11:56:54 #62
91830 MaximusTG
pi_131090228
Ligt er een beetje aan hoeveel deeg er in je machine past; Reken op ongeveer 7 gram gedroogde gist op een deeggewicht van een kg voor de rijstijden in een broodbakmachine. Hoeveel water; probeer eens 65% (bakkerspercentage). Maar er is ook een broodbakmachinetopic he. Dit topic is voor echt brood :*

edit: http://www.broodrecepten.(...)_basis_recepten.html, maar ik zou er wat meer water in doen.

[ Bericht 21% gewijzigd door MaximusTG op 12-09-2013 13:02:09 ]
pi_131106165
Uit het vorige topic:
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:59 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een desem ga starten. M'n broer komt over drie weken een paar nachten logeren, het lijkt me wel leuk om hem dan heerlijk zelfgebakken brood te kunnen serveren :).
Anderhalve week heb ik een desem opgestart en dat ging best voorspoedig. Mijn broer is hier binnen een uur, en het brood is zojuist de oven uit gekomen. Het is een zuurdesembrood met rozijnen en hazelnoten geworden. Afgezien van de verbrande rozijnen bovenop (brrrr, dat doet me denken aan oliebollen) is het verder een lekker brood. Vooral de combinatie van de koekkruiden en de zoete rozijnen bevallen me wel.

Foto's:




Voor de volgende keer wil ik het toch weer gewoon met de hand kneden. Ik deed het nu met zo'n handmixertje met deeghaken maar volgens mij ging dat toch niet helemaal goed... Ik kon er weliswaar een vliesje van trekken maar ik vraag me af of die handmixer het nog wel aan kon.
Somebody that I used to know
pi_131172348
Zo, weer een norwich sourdough in de maak :') 3e keer alweer. Volgend weekend maar eens een ander zuurdesempje maken.
pi_131173328
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 september 2013 19:37 schreef douche-eendje het volgende:
Zo, weer een norwich sourdough in de maak :') 3e keer alweer. Volgend weekend maar eens een ander zuurdesempje maken.
Ik heb hier nu zowel een Norwich als een Vermont in de maak. Eens zien of er verschil is. Wordt wel wat krap in mijn koelkast. En een van de drie zal een busbrood moeten worden want ik heb maar twee rijsmandjes :')
pi_131173680
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:01 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb hier nu zowel een Norwich als een Vermont in de maak. Eens zien of er verschil is. Wordt wel wat krap in mijn koelkast. En een van de drie zal een busbrood moeten worden want ik heb maar twee rijsmandjes :')
Misschien komend weekend eens de Vermont proberen inderdaad... dat lijkt mij ook wel een leuke.

En ik heb bij de molen nu maar een groter zak tarwebloem gehaald, 2.5 kg. De vorige kilozak was na 2 broden ook al bijna leeg... :') . En omdat het open monumentendag was ook nog in de molen mogen kijken, vet tof :D
pi_131173769
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:09 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Misschien komend weekend eens de Vermont proberen inderdaad... dat lijkt mij ook wel een leuke.

En ik heb bij de molen nu maar een groter zak tarwebloem gehaald, 2.5 kg. De vorige kilozak was na 2 broden ook al bijna leeg... :') . En omdat het open monumentendag was ook nog in de molen mogen kijken, vet tof :D
O+ Ik heb hier ook twee korenmolens in de buurt. Een is slechts een keer in de maand open, de andere iedere week. Het meel is echt zo anders dan van Demeter, veel grover. Sowieso: molens O+
pi_131174242
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:11 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

O+ Ik heb hier ook twee korenmolens in de buurt. Een is slechts een keer in de maand open, de andere iedere week. Het meel is echt zo anders dan van Demeter, veel grover. Sowieso: molens O+
Die hier is dagelijks open, iig de grutterij die erbij zit. Daar ook nog meer andere spulletjes als pasta, honing, bakproducten maar ook vers brood. Ruikt er zo lekker O+
Ze werken via een bepaalde stichting, er is in de stad een lunchroom en om de hoek van mn werk een bakkerij waar mensen met een beperking aan het werk mogen. Een aantal werken ook in de molen. Erg leuk om te zien :Y
http://www.raphaelstichti(...)-molen-t-roode-hert/
pi_131174635
Molen 't Roode Hert klinkt een stuk gezelliger dan die twee van mij: de Zwarte Hengst en de Bleeke Dood. :D
pi_131174764
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:27 schreef bloempje-moi het volgende:
Molen 't Roode Hert klinkt een stuk gezelliger dan die twee van mij: de Zwarte Hengst en de Bleeke Dood. :D
Hahaha :D Er zijn hier best veel molens :P maar dit is geloof ik de enige die een grutterij/winkel-achtig iets heeft. Meest bekende is de Molen van Piet hier, maar dat komt geloof ik door vooral de toeristen die een bezoekje aan oa de kaasmarkt brengen :P
pi_131174959
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:30 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hahaha :D Er zijn hier best veel molens :P maar dit is geloof ik de enige die een grutterij/winkel-achtig iets heeft. Meest bekende is de Molen van Piet.
Hier ook, maar ik woon dan ook naast de Zaanse Schans ;) Volgens mij doen mijn broden eindelijk wat ze moeten doen. Normaal laat ik mijn levain een nacht staan en ben ik steeds te laat. Nu heb ik er vandaag als een havik boven gehangen en ze minder dan 12 uur laten staan omdat ze al rijp waren.
pi_131176810
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:34 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hier ook, maar ik woon dan ook naast de Zaanse Schans ;) Volgens mij doen mijn broden eindelijk wat ze moeten doen. Normaal laat ik mijn levain een nacht staan en ben ik steeds te laat. Nu heb ik er vandaag als een havik boven gehangen en ze minder dan 12 uur laten staan omdat ze al rijp waren.
Ow, we wonen dus niet eens zo ver van elkaar vandaan :P
pi_131189816
Vermont #1



Vermont #2


[ Bericht 22% gewijzigd door bloempje-moi op 15-09-2013 10:52:39 ]
pi_131191043
Mooi geworden bloempje!

Mijn brood was een fiasco, denk dat het komt doordat ik een paar keer mn desem vergeten was te voeden (oeps :@) waardoor hij gewoon niet zo mooi actief meer is/was. Ga hem nu dus even weer goed aandacht geven tot goed actief, dan de koelkast maar in... komt wel goed, denk ik.
pi_131191366
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 10:15 schreef bloempje-moi het volgende:
Vermont #1
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Vermont #2
[ afbeelding ]
Norwich


Deze heeft een nachtje in een kom doorgebracht waardoor het anders gerezen is en de korst ook een andere structuur heeft. Ik heb hem ingeknipt maar op een of andere manier is een kant helemaal opengebarsten.

En met z'n allen


Eindoordeel:
Ik heb de binnenkant nog niet gezien, maar het enige echte verschil dat ik tot nu toe merkte was dat de levain van de Vermont met 125% hydratatie veel sneller rijp was dan de Norwich met 100% hydratatie, wel een paar uur verschil. Deze heb ik na +/- acht uur al kunnen gebruiken wat meteen verklaard waarom het de vorige keren niet goed ging. Na 12uur was het echt over zijn piek heen. Dus om de levain een nachtje te laten staan kun je denk ik beter de Norwich maken.
pi_131201031
Hier mijn oogst van vandaag: 2x brood, gist met cranberries. 2x zuurdeeg, vermont with increased wholegrains en 8x bolletjesvoor hamburgers, van enriched wit deeg...

Tijdens het bakken van het cranberry brood zaten er ook rode bieten te roosteren in de oven. Dit bepaalde de temperatuur nogal. En ze waren wat overrezen. Ben vooral benieuwd naar de vermont van binnen!



pi_131202828
:D
pi_131203956
quote:
8s.gif Op zondag 15 september 2013 17:36 schreef Peunage het volgende:
:D
:?
pi_131212593
quote:
5s.gif Op zondag 15 september 2013 18:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:?
Ziet er lekker uit :D

:D :D :D :D
pi_131213160
quote:
8s.gif Op zondag 15 september 2013 21:07 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit :D

:D :D :D :D
:D
  † In Memoriam † maandag 16 september 2013 @ 17:12:49 #81
91830 MaximusTG
pi_131243993
Ziet er lekker uit allemaal!

Heb net wat hamburgerbroodjes gebakken met yoghurt erin.



Straks nog wat Indiaas-gekruide hamburgers + saus erbij maken.
pi_131444362
Wauw wat maken jullie een prachtige broden!!

Ik heb net een van de OPrecepten gebruikt die je 2 x moet latern rijzen eerst een uur dan 45 min.
Hij staat nu 55 minuten te rijzen (eerste keer). Heb even gekeken en is helemaal niet gegroeid... iets zachter geworden, maar verder niks. Wat moet ik doen

De boel wat verwarmen en nog een halfuurtje laten, of is het normaal?

Ik heb volkorenmeel gebruikt met lijnzaad en een paar kleine stukjes havermout
pi_131445438
Welk recept uit de OP heb je gemaakt Sandous?
pi_131445922
de volkorenbrood
pi_131466380
Ze zagen er prima uit, maar waren heel erg zwaar (dat hoort toch niet, ik ben lichte luchtige broden gewend).

Verder de stomme fout gemaakt, er zal al zout in de meel zelf.. en ik heb er een halve theelepel bijgedaan. veels te zout.. daarom geef ik ze aan de eendjes.. heb net een hap genomen en je proeft meteen het zout.

Het zware en het niet rijzen, ligt dat aan het niet goed kneden?
  † In Memoriam † maandag 23 september 2013 @ 00:23:06 #86
91830 MaximusTG
pi_131466592
Nah, dat is gewoon een klote"recept". Heb afgelopen keer nieuw deel openen van het topic al een boel rotzooi er uit gevist, maar die had eigenlijk ook wel weg gekund..
Sowieso moet je niet met een 100% volkoren brood beginnen, dat wordt altijd namelijk een dichter en zwaarder brood. En je moet niet zo hard vasthouden aan gegeven tijden in een recept.
En de tijden in deze zijn ook erg krap hoor.
  maandag 23 september 2013 @ 07:12:38 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131468779
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 00:15 schreef Sandous het volgende:
Ze zagen er prima uit, maar waren heel erg zwaar (dat hoort toch niet, ik ben lichte luchtige broden gewend).

Verder de stomme fout gemaakt, er zal al zout in de meel zelf.. en ik heb er een halve theelepel bijgedaan. veels te zout.. daarom geef ik ze aan de eendjes.. heb net een hap genomen en je proeft meteen het zout.

Het zware en het niet rijzen, ligt dat aan het niet goed kneden?
Niet aan de eendjes geven, weggooien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131470115
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 00:23 schreef MaximusTG het volgende:
Nah, dat is gewoon een klote"recept". Heb afgelopen keer nieuw deel openen van het topic al een boel rotzooi er uit gevist, maar die had eigenlijk ook wel weg gekund..
Sowieso moet je niet met een 100% volkoren brood beginnen, dat wordt altijd namelijk een dichter en zwaarder brood. En je moet niet zo hard vasthouden aan gegeven tijden in een recept.
En de tijden in deze zijn ook erg krap hoor.
Ik vind een linkje naar Norwich Sourdough wel op zn plaats in de OP :+ :P
pi_131471595
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 07:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet aan de eendjes geven, weggooien
Dit dus.

Ik krijg elke keer spontaan honger van dit topic, maar in mijn combi magnetron wil het niet echt met brood bakken. Ooit, als ik een fatsoenlijke oven heb... O+
pi_131471843



Hij smaakt weer voortreffelijk. Had hem wel wat langer af moeten laten koelen maar hongerrrrrr :9
pi_131472351
Ziet er weer heerlijk uit d-e!

Ik wil die Norwich ook weleens proberen, maar dan moet ik eerst weer een zuurdesem opstarten.
  † In Memoriam † maandag 23 september 2013 @ 11:07:13 #92
91830 MaximusTG
pi_131472518
Huh, hoezo "weer" een zuurdesem opstarten; jij had toch al een zuurdesem gemaakt?
pi_131472546
Ja, maar toen gingen we drie weken op vakantie, en heb ik m weggedaan...
  † In Memoriam † maandag 23 september 2013 @ 11:09:23 #94
91830 MaximusTG
pi_131472582
Wat zonde! Gewoon in de koelkast parkeren.. Heb em wel eens na langer dan een maand weer gevoerd, en binnen een dag was ie weer helemaal actief.
pi_131472649
Ja, ik las later ook dat ik hem waarschijnlijk best weer had kunnen reanimeren. Weet ik dat voor een volgende keer. Heb inmiddels wel een beter potje. :P
pi_131474879
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 11:00 schreef Bleie het volgende:
Ziet er weer heerlijk uit d-e!

Ik wil die Norwich ook weleens proberen, maar dan moet ik eerst weer een zuurdesem opstarten.
Hij smaakt ook voortreffelijk. Hij is aan binnenkant wel wat geliger dan normaal, maar heb nu weer een andere zak bloem. Ligt misschien wel daar aan :P

Vorige week was het vreselijk mislukt, lag echt aan het desem. Was niet actief genoeg. Heb hem nu op zaterdag uit de koelkast gehaald, gevoed en gistermiddag begonnen met het deeg. Overnacht in de koelkast, vanmorgen gebakken. Weet ik dat ook voor de volgende keer.
pi_131480644
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 07:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet aan de eendjes geven, weggooien
Wegens het zout? Of per definitie niets aan eendjes geven?
  maandag 23 september 2013 @ 15:33:48 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131480847
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:28 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Wegens het zout? Of per definitie niets aan eendjes geven?
Per definitie niets aan eendjes geven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131481218
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Per definitie niets aan eendjes geven
:o Waarom niet?
  maandag 23 september 2013 @ 15:44:40 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131481327
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:42 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:o Waarom niet?
Wilde dieren moeten hun eten in de natuur vinden
Verder
http://www.oost.amsterdam(...)endjes-voeren-doe-!/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131481555
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wilde dieren moeten hun eten in de natuur vinden
Verder
http://www.oost.amsterdam(...)endjes-voeren-doe-!/
^O^ Ik zat inderdaad laatst in het park en in een half uur tijd kregen die beestjes meer voedsel dan een bejaardentehuis in een week kan wegkauwen.
pi_131630658
Keuringsdienst van waarde:
http://keuringsdienstvanw(...)everingen/26-09-2013
quote:
Zuurdesem gaat als zoete broodjes over de toonbank. Bijna overal te krijgen, ietsje anders en ook ietsje duurder. Brood zoals het vroeger was. Maar ouderwets brood kun je in de fabriek ook nieuwerwets maken. Maar hoe? De Keuringsdienst staat vroeg op, want de truc van de industriële bakker is moeilijk te achterhalen.
Ik ga het eens kijken :s)
pi_131632003
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 september 2013 21:49 schreef douche-eendje het volgende:
Keuringsdienst van waarde:
http://keuringsdienstvanw(...)everingen/26-09-2013

[..]

Ik ga het eens kijken :s)
^O^ Dank voor de tip!
pi_131632089
Ow my. Ik bak mn desem nu alleen nog maar zelf na het zien van dit.
pi_131639401
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 september 2013 22:24 schreef douche-eendje het volgende:
Ow my. Ik bak mn desem nu alleen nog maar zelf na het zien van dit.
Idd! :o Uiteraard niet geheel onverwacht dat er mee gesjoemeld werd. Mensen proeven en ruiken toch geen verschil blijkbaar. Die zuurdesempoederspecialist was geweldig! Alle bakkers lekker verlinken terwijl hij gewoon zijn waar eerlijk staat aan te prijzen. En Bakker Bart heeft denk ik geen baan meer... :')
pi_131673350
Als bakker zijnde moest ik erg hard lachen om Bakker bart. Eerste shot al dat tie in z'n neus aan het peuteren was:)

Helaas is het nou eenmaal zo dat denk in elke sector wel de consument bedonderd word met iets.
pi_131674030
Aflevering net gekeken.. Met gekromde tenen! Ik heb voor mijn werk zeer regelmatig met Bakker Bart en de mensen in die winkels te maken (niet op voedselgebied hoor, ik beheer de technische helpdesk voor diverse apparatuur die in de winkels gebruikt wordt) en hoewel het voor mij natuurlijk allemaal geen verrassing was, was het wel erg pijnlijk om te zien. :X

Zodra ik over een maandje verhuisd ben ga ik trouwens ook eindelijk aan de zuurdesem! *O*
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:10:08 #108
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_131842940


Bolletjes! :)

Niet zo luchtig als ik had gehoopt maar wel erg lekker
pi_131862089
Keuringsdienst van Waarde blijft een geniaal programma :Y En ik ga dat recept eens volgen. Kan ik de instant gist uitzwaaien, is roggebloem trouwens overal verkrijgbaar in elke super? Nooit echt op gelet omdat ik vaak gewoon bloem en volkorenmeel pak :)

Nog zo'n mooie uitzending over brood in het algemeen van de Keuringsdienst van Waarde :D

[ Bericht 25% gewijzigd door Joosie200 op 04-10-2013 23:48:01 ]
mag het weten
pi_131869383
Te laat wakker waardoor mijn zuursdesemplanning in de soep loopt. Nu maar een German Famers Bread van Hamelman staan, maar het lijkt wel pannenkoekenbeslag. Hydratatie van 70% met 7% yoghurt. Iemand ooit gemaakt? Weet niet hoe ik hier een strech-and-fold mee moet doen.
pi_131870562
Ik lees bij alle zuurdesem recepten dat je voor het verversen 100 gram moet weggooien. En dat komt zodat de verhouding zuren/bacteriën in evenwicht blijft. Maar ik vind het zonde om per dag 100 gram weg te gooien. Zou je daar niet met aanvulling van 100 gram bloem + 100 gram water minibroodjes of mini-bolletjes, voor mij part een mini-pizza van kunnen maken? :) En anders hetgeen wat je weggooit gebruiken als nieuwe starter zodat je op den duur 7 starters hebt? :? En hoe zit het trouwens als je het bijvoeren en verversen 7 dagen hebt volgehouden en je het brood wilt afbakken. Kun je dan zeg 1/4e deel apart houden voor een nieuwe kweek?

Vanmiddag maar even langs de natuurwinkel, omdat ik bij de reguliere supers geeneens roggemeel kan kopen :') Het jammere is alleen dat ik daarvoor wel mooi de stad kan doorkruisen en menig super in een straal van 1/2km van mij vandaan zitten :P Voor mijn eerste kweek ga ik trouwens geen gebruik maken van sinaasappelsap/ananassap/citroensap zoals Reinhart in zijn boek als tip meegeeft. Gewoon from scratch: beetje rogge, beetje bloem en beetje lauwwarm water.

En oh.. een andere vraag. Op welke stand zetten jullie de koelkast? Want ik krijg echt het idee dat mijn koelkast te goed koelt, waardoor een regulier gistdeeg geen kans krijgt om mooi na een nachtje eerste rijs gluten te ontwikkelen. Alsof het doodslaat door de kou zeg maar. Daarom hou ik mijn brooddeeg altijd buiten de koelkast op kamertemperatuur. Ik kan mijn koelkast qua temperatuur instellen op 5 standen: waarbij ik hem standaard op 4 hou, voor de verandering eens op 3 gezet en toen de beslagkom erin.. geen verschil.
mag het weten
pi_131870718
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:40 schreef Joosie200 het volgende:
Ik lees bij alle zuurdesem recepten dat je voor het verversen 100 gram moet weggooien. En dat komt zodat de verhouding zuren/bacteriën in evenwicht blijft. Maar ik vind het zonde om per dag 100 gram weg te gooien. Zou je daar niet met aanvulling van 100 gram bloem + 100 gram water minibroodjes of mini-bolletjes, voor mij part een mini-pizza van kunnen maken? :) En anders hetgeen wat je weggooit gebruiken als nieuwe starter zodat je op den duur 7 starters hebt? :? En hoe zit het trouwens als je het bijvoeren en verversen 7 dagen hebt volgehouden en je het brood wilt afbakken. Kun je dan zeg 1/4e deel apart houden voor een nieuwe kweek?

Het zuurdesemstartersdilemma. Ik zou het toch maar doen want anders heb je een babybadjes vol desem. Of je maakt er pannenkoeken of wafels van, want daarvoor hoeft de desem niet actief te zijn.
http://uitdekeukenvanarde(...)n-met-zuurdesem.html
pi_131870950
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:49 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Of je maakt er pannenkoeken of wafels van, want daarvoor hoeft de desem niet actief te zijn.
http://uitdekeukenvanarde(...)n-met-zuurdesem.html
Dat is nog eens een leuk idee :D Moet ik eerst maar eens zo'n wafelijzer op de kop tikken. V.w.b. mijn koelkast schijnt stand 3 goed te zijn voor -18 in het vriesvak en koelvak max +5. Zet je hem op stand 4 of 5 dan zal de compressor aan de slag moeten om het nog kouder te laten zijn in het vriesvak en koelvak. Kennelijk is max. +5 te koud voor mijn gistdeeg?
mag het weten
pi_131871765
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 14:48 schreef Revje1 het volgende:
Als bakker zijnde moest ik erg hard lachen om Bakker bart. Eerste shot al dat tie in z'n neus aan het peuteren was:)

Helaas is het nou eenmaal zo dat denk in elke sector wel de consument bedonderd word met iets.
Verdorie, wat een lompe vent idd. En dan aan dat bevroren brood met zn vingers
pi_131872071
Brioche :)


BTW, weet iemand of het kwaad kan de tijd in de koelkast van 24 uur (tijdens 1e rijs) nog een nachtje te verlengen?

[ Bericht 15% gewijzigd door Sts op 05-10-2013 14:10:01 ]
pi_131884279
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 23:32 schreef Joosie200 het volgende:
Keuringsdienst van Waarde blijft een geniaal programma :Y En ik ga dat recept eens volgen. Kan ik de instant gist uitzwaaien, is roggebloem trouwens overal verkrijgbaar in elke super? Nooit echt op gelet omdat ik vaak gewoon bloem en volkorenmeel pak :)

Nog zo'n mooie uitzending over brood in het algemeen van de Keuringsdienst van Waarde :D
Ja, fantastisch. Ik heb een tijdje op de broodafdeling van een supermarkt gewerkt waar ze ook Oerbrood verkochten. Dat was inderdaad een kwestie van afbakken. Interessant om met terugwerkende kracht te zien hoe dat allemaal werkt in die fabriek.
Dat van die broodmixen voor bakkers is ook schokkend om te zien maar tegelijkertijd niet verbazingwekkend. En die Pain de Madeleine heb ik nooit lekker gevonden, ik snap nu ook waarom.

Dank voor de link! Ook al is die bijna 10 jaar oud... (wow, dat er nog uitzendingen van toen op internet staan!)
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 6 oktober 2013 @ 21:10:39 #117
91830 MaximusTG
pi_131914653
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 12:40 schreef Joosie200 het volgende:
Ik lees bij alle zuurdesem recepten dat je voor het verversen 100 gram moet weggooien. En dat komt zodat de verhouding zuren/bacteriën in evenwicht blijft. Maar ik vind het zonde om per dag 100 gram weg te gooien. Zou je daar niet met aanvulling van 100 gram bloem + 100 gram water minibroodjes of mini-bolletjes, voor mij part een mini-pizza van kunnen maken? :) En anders hetgeen wat je weggooit gebruiken als nieuwe starter zodat je op den duur 7 starters hebt? :? En hoe zit het trouwens als je het bijvoeren en verversen 7 dagen hebt volgehouden en je het brood wilt afbakken. Kun je dan zeg 1/4e deel apart houden voor een nieuwe kweek?

Vanmiddag maar even langs de natuurwinkel, omdat ik bij de reguliere supers geeneens roggemeel kan kopen :') Het jammere is alleen dat ik daarvoor wel mooi de stad kan doorkruisen en menig super in een straal van 1/2km van mij vandaan zitten :P Voor mijn eerste kweek ga ik trouwens geen gebruik maken van sinaasappelsap/ananassap/citroensap zoals Reinhart in zijn boek als tip meegeeft. Gewoon from scratch: beetje rogge, beetje bloem en beetje lauwwarm water.
...
Je moet wel beseffen dat dit weggooien van je zuurdesem alleen gebeurt tijdens het opkweken/opstarten van de cultuur. Inderdaad omdat je anders met veel te veel desem komt te zitten. Het hoeft niet hoor, als je maar zorgt dat je elke keer de hoeveelheid verdubbelt. Dus gooi je niks weg, dan moet je de ververshoeveelheid aanpassen.
Iets ermee bakken kan ook niet, want het doet nog helemaal niks.
Dit starten, wat minstens een week wel duurt is dus iets dat je maar 1 keer hoeft te doen (als het goed is). Het mengsel/de desem/de cultuur bewaar je vervolgens altijd!
Als je vaak bakt op kamertemperatuur, minder vaak in de koelkast. Je bakt meestal op het toppunt van de verversingscyclus.
Pas als je desem leeft, stabiel is, en goed rijst; Dán ga je vervolgens met een deel een deeg maken.
Stel dus, je hebt je desem, die staat al een tijdje (onaangeraakt) in de koelkast. Er zal dan een vloeistoflaag bovenop vormen. Je wil weer eens een brood bakken. Er zit bv nog 200 gram desem in je bakje. Bij een desem die pas nog gebruikt is, is verdubbelen prima. In dit voorbeeld zou ik minstens verdrie/vervierdubbelen. 800 gram is een beetje veel, dus je gooit 100 gram weg (wil je dit dus niet, dan moet je vaker bakken).
Je hebt dan 100 gram over. Om dat te verviervoudigen vul je aan met 150 gram bloem en 150 gram water. Laat het op kamertemperatuur staan, nachtje of zo, daarna is ie weer actief en kan je er weer mee bakken. Een deel gebruik je om te bakken, de rest doe je weer in de koelkast etc.
Nooit alles opmaken. Dat zou zonde zijn.
Als je je benodigde desem wat strakker uitrekent en op basis daarvan ververst hoef je in principe niks weg te gooien.
Oh, en ik zou gewoon ananassap oid gebruiken, dat is net zo 'from scratch' als zonder. Maar wel een stuk slimmer.
pi_131915439
Ik ben vanavond ook weer begonnen met een desemstarter *O* . Ik volg, net als vorige keer, het recept van Levine. Dat ging toen prima.


Maximus, begrijp ik nou uit jouw post dat als je starter eenmaal goed is, je die in de koelkast kunt bewaren, zonder verversen? En dat je dat pas doet als je ermee gaat bakken?
  † In Memoriam † zondag 6 oktober 2013 @ 21:25:24 #119
91830 MaximusTG
pi_131915637
Ja, dat klopt. Staat bv nu alweer bijna twee weken in de koelkast. Heeft wel langer gestaan zonder verversing. Naderhand gewoon weer verversen; hoe langer ie heeft gestaan hoe langer voor je er weer mee kan bakken. Meestal ververs ik dan dus 1:3 of meer. En soms dan daarna nog een keer (maar dan bv gewoon verdubbelen).
Tijdens het verversen en dat ie gaat rijzen natuurlijk wel op kamertemperatuur.
Je moet dus niet denken dat je het zo uit de koelkast kan pakken alsof het gist is. Plannen!

Als het op een gegeven moment echt lang is dan wil ik nog wel eens een verversing doen en em daarna gewoon weer terugzetten in de koelkast (wel nadat ie dus is gerezen en weer wat ingezakt).
Maar verder niet veel omkijken na hoor.
pi_131915998
Goed om te weten, dank!
pi_131917179
Vraagje: kennen jullie het zuurdesembrood van La Place? Was deze week in de aanbieding (prijzencircus: 2 voor 4 euro). Ik dacht: ik waag het er eens op en heb er twee gekocht. Hoe beoordelen jullie dit brood?

En nog een andere vraag: ik had wederom een brood gebakken volgens het 100%-volkorenbroodrecept met een poolish van Levine. Dit keer het recept verdubbeld en het paste inderdaad veel beter in de vorm! Maar dit keer had ik de poolish een nachtje in de koelkast gezet, 's ochtends eruit gehaald, nog vier uur ofzo buiten de koelkast gehad en daarna alle ingrediënten toegevoegd, gekneed (enz.) Dit brood was alleen niet te eten. Het zag er grauw uit, de smaak was niet lekker, ik heb een klein stukje geprobeerd maar het toch maar weggegooid omdat ik het niet vertrouwde. Klopt het dat je een poolish niet in een koelkast moet laten rusten?
Somebody that I used to know
pi_131917202
-Dubbel-
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 6 oktober 2013 @ 22:15:05 #123
91830 MaximusTG
pi_131919077
Maar was het dan wel goed gerezen? Heb je de poolish meteen na mengen in de koelkast gezet?
Hoe smaakte het dan precies?
pi_131920064
Ik zal even een fotootje uploaden. Het ziet er op de foto wel beter uit dan dat het was.



Ik heb de poolish direct na het mengen in de koelkast gezet (rond 23.00u), en 's ochtends om 8.30u er weer uitgehaald. Rond 13.30 ben ik er vervolgens mee aan de slag gegaan en toen zag het er wel goed uit: allemaal bubbeltjes en glutenstrengen.

Of het goed was gerezen weet ik niet precies, dat beoordelingsvermogen heb ik nog niet zo, maar volgens mij wel. Ook de tweede keer: hij verdubbelde netjes in volume.

Maar zoals je op de foto ziet, is hij nogal brokkelig en compact en smaakte hij wat bitter. Ik kan de smaak niet goed uitdrukken, maar als kleuren smaken waren, zou ik zeggen: hij smaakte grauw :p. Ik had in ieder geval het idee dat ik elk moment ziek kon worden van het brood.
Somebody that I used to know
pi_131920198
Want zou het theoretisch gezien wel moeten kunnen, een poolish in de koelkast?
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 6 oktober 2013 @ 22:34:03 #126
91830 MaximusTG
pi_131920344
Jahoor, dat kan prima; daar zal het denk ik niet aan gelegen hebben. Snap alleen niet waarom je de poolish meteen in de koelkast schuift, terwijl ie 6-8 uur bij kamertemperatuur moet staan. Dan kan je em beter eerst bij kamertemperatuur laten staan en als je dan pas later er wat mee wil doen dan doe je em in de koelkast tot je het nodig hebt.
Misschien was ie niet gaar? Lastig te beoordelen zo..
pi_131921127
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 22:34 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, dat kan prima; daar zal het denk ik niet aan gelegen hebben. Snap alleen niet waarom je de poolish meteen in de koelkast schuift, terwijl ie 6-8 uur bij kamertemperatuur moet staan. Dan kan je em beter eerst bij kamertemperatuur laten staan en als je dan pas later er wat mee wil doen dan doe je em in de koelkast tot je het nodig hebt.
Misschien was ie niet gaar? Lastig te beoordelen zo..
Jij zou 'm eerst 6-8 uur laten staan en daarna pas in de koelkast zetten? Kan natuurlijk ook. En dan? Weer eruit halen, terug op kamertemperatuur laten komen (of niet?) en dan ermee werken?
Mijn gedachte was juist om 'm eerst op een lage temperatuur iets minder actief te laten werken en vervolgens nog even een spurt geven door 'm buiten de koelkast te zetten. Precies andersom dus.

Punt is namelijk dat ik op één dag poolish èn brood bakken eigenlijk te krap vind. Liever laat ik de poolish 's nachts staan en ga ik er de volgende ochtend rond 11.30u mee aan de slag.

Gaarheid zou ook kunnen hoor, dit was natuurlijk ook een grotere hoeveelheid deeg. Maar toch had ik wel gecheckt of hij hol klonk (eerste keer niet, dus 10 minuten extra) en een thermometer gebruikt. Volgens mij was dat wel goed.
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 6 oktober 2013 @ 22:55:23 #128
91830 MaximusTG
pi_131921398
Nou ja, iig eventjes op gang laten komen buiten de koelkast. Want veel zal ie nu niet gedaan hebben in de koelkast, en vervolgens krijgt ie maar 5 uur. Maar goed, dat zal het niet geweest zijn.
Hmm, wat het dan nog kan zijn... Dan zou het aan de ingrediënten gelegen hebben of zo? Je geeft aan dat je het gevoel had ziek te worden van het brood; misschien ranzige boter?
pi_131921808
Ingrediënten waren volgens mij prima. De roomboter van de Euroshopper (die er nog niet zo lang lag en er prima uitziet), deel volkorenmeel van de toko, deel volkorenmeel van de Appie (in eerdere broden gebruikte ik overigens alleen het volkorenmeel van de toko, maar dat was nu bijna op).
Oh, wat me trouwens nog wel te binnen schiet, ik schoot bij de poolish uit met het water! Toen was het geen 500 om 500 meer, maar 565 gram water om 500 gram meel (hydratatie van 110% dus). Dat heb ik maar zo gelaten, maar vervolgens bij het samenvoegen van alle ingrediënten weer 65 gram water minder gedaan. Kan dat een oorzaak zijn?
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † maandag 7 oktober 2013 @ 16:54:03 #130
91830 MaximusTG
pi_131940401
Tja, dan kan ik je zo niet zeggen waar het aan gelegen heeft.. Heb nog nooit zoiets gehad.

Net zelf broodje uit de oven gehaald; Bruin brood, deel volkoren meel en deel bloem, lijnzaad, sesamzaad, en heb er ook stroop doorheen gedaan!

pi_131942482
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 21:10 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Pas als je desem leeft, stabiel is, en goed rijst; Dán ga je vervolgens met een deel een deeg maken.
Oh, en ik zou gewoon ananassap oid gebruiken, dat is net zo 'from scratch' als zonder. Maar wel een stuk slimmer.
Ik heb nu roggemeel en was op zoek naar ananassap. Is geconcentreerde sap goed genoeg? En ik zal dan moeten verdubbelen naar 500 gram bloem, 350 gram water wat mijn normale verhouding is voor 1 brood. Dus bouw je dan na 7 dagen weer af naar de beginhoeveelheid waar je mee start?

[ Bericht 17% gewijzigd door Joosie200 op 07-10-2013 18:20:45 ]
mag het weten
  † In Memoriam † maandag 7 oktober 2013 @ 18:47:36 #132
91830 MaximusTG
pi_131943889
Hmm, als ie maar niet gezoet is; kan ik zo niet beoordelen natuurlijk. Heb zelf toen versgeperst (zelfgeperst) sinaasappelsap gebruikt.

quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:00 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

En ik zal dan moeten verdubbelen naar 500 gram bloem, 350 gram water wat mijn normale verhouding is voor 1 brood. Dus bouw je dan na 7 dagen weer af naar de beginhoeveelheid waar je mee start?

Que? Wat bedoel je hier mee?
pi_131952501
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 18:47 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, als ie maar niet gezoet is; kan ik zo niet beoordelen natuurlijk. Heb zelf toen versgeperst (zelfgeperst) sinaasappelsap gebruikt.

[..]

Que? Wat bedoel je hier mee?
Sinaasappelsap kan dus ook? Zolang het maar een goede zuurtegraad heeft? Wat ik ermee bedoel.. als je een desembrood wilt bakken na 7 dagen en je moet niet alles op gebruiken, dan zul je het deeg-soon-to-be brood moeten aanvullen niet? Het is toch zo dat je na 7 dagen 7x200 (100 water/100 rogge/bloem) = 1400 - 7x100 weggooien voor verversen = 700 gram eindproduct overhoudt? Hou daar 200 gram van apart voor de nieuwe kweek en ik heb een brood van 500gram, terwijl mijn doorsnee brood 350 water + 500 meel en paar gram zout/gist dus een ruime 850gram weegt. Met nieuwe kweek eraf mis je dus 350 gram in je soon-to-be desem brood. :?
mag het weten
pi_131952654
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:03 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Sinaasappelsap kan dus ook? Zolang het maar een goede zuurtegraad heeft? Wat ik ermee bedoel.. als je een desembrood wilt bakken na 7 dagen en je moet niet alles op gebruiken, dan zul je het deeg-soon-to-be brood moeten aanvullen niet? Het is toch zo dat je na 7 dagen 7x200 (100 water/100 rogge/bloem) = 1400 - 7x100 weggooien voor verversen = 700 gram eindproduct overhoudt? Hou daar 200 gram van apart voor de nieuwe kweek en ik heb een brood van 500gram, terwijl mijn doorsnee brood 350 water + 500 meel en paar gram zout/gist dus een ruime 850gram weegt. Met nieuwe kweek eraf mis je dus 350 gram in je soon-to-be desem brood. :?
Je gebruikt maar 20 gram desem in een brood van 500 gram! De rest is gewoon meel, water en brood. Desem gebruik je op dezelfde manier als gist!
  † In Memoriam † maandag 7 oktober 2013 @ 22:05:59 #135
91830 MaximusTG
pi_131952665
Nee man, je begrijpt het niet. Je bakt niet meteen een brood van de complete desemcultuur..
Je neem slechts een klein deel, zoals bv bij deze http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/ 360 gram desem op 2 kg totaal deeg.

Na die initiele periode van 7 dagen waarin je de desem opstart, waarin je een stabiele cultuur maakt van gisten en melkzuurbacterien is de desem veel sneller weer hersteld.
Stel dat je idd elke dag die 360 gram nodig hebt; Vul je desem zo aan dat je 720 gram hebt, en je kan elke dag weer 360 gram eraf halen en aanvullen met 180 gram bloem en 180 gram water. En de volgende dag weer hetzelfde.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:18:36 #136
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_131976306
Gisteren ook weer eens bezig geweest :)

Links een 50/50 volkoren/rogge brood. Tevens mijn eerste desembrood :)
Rechts een 50/50 volkoren/bloem brood.

~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_131988637
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Desem gebruik je op dezelfde manier als gist!
*kwartje valt*

Ahaaaaa! :@

Come to think of it, eigenlijk best logisch :') Maar al het begin is moeilijk, morgenochtend dus maar echt vers sap scoren en beginnen met mijn eigen desem cultuur. In de tussentijd op conventionele wijze brood blijven bakken om wat op de plank te hebben liggen voor ontbijt en lunch. Desem is dus echt slowfood :D

[ Bericht 10% gewijzigd door Joosie200 op 08-10-2013 22:37:05 ]
mag het weten
pi_131990250
En dat linkje van Maximus, de norwich sourdough, is echt een hele leuke om mee te starten zodra je desem goed actief is :Y
pi_132006757
Zo hier staan de eerste zuurdesemstarters eindelijk!

Ik wil er ook een beginnen met de pineapple solution (met vers geperst sinaasappelsap) maar hoe belangrijk is "ongebleekte" tarwebloem? En indien erg belangrijk, waar vind ik dat?
  † In Memoriam † woensdag 9 oktober 2013 @ 15:47:19 #140
91830 MaximusTG
pi_132007501
Hmm, nou, volgens mij is de meeste bloem die je hier kan kopen niet gebleekt. Maar als je zeker wil zijn kan je "biologische" bloem kopen. Ik gebruik tegenwoordig voor brood veel de Biologische tarwebloem van AH, die is daar zeer geschikt voor.
Maar denk dat gebleekt vs ongebleekt vooral in de USA een groter "probleem" is, omdat ze daar bepaalde stoffen mogen gebruiken om te bleken die hier niet zijn toegestaan.
Ik zou wel biologische roggemeel halen om mee te beginnen; het aantal gisten en bacterien dat daar al inzit is veel groter dan gewone meel.
  † In Memoriam † woensdag 9 oktober 2013 @ 16:39:59 #141
91830 MaximusTG
pi_132009203
Ik had al biologisch roggemeel dus dat kwam goed uit. Mooi dat het niet zo'n probleem is, jammer dat ik net het biologisch tarwebloem van de ah heb opgemaakt.
Maar komt goed dus! :)
pi_132026257
Zojuist ben ik begonnen aan mijn desemexperiment. 100 gram ongezoete ananassap van de super i.c.m. 100 gram biologische roggemeel van de natuurwinkel, goed voor 100% hydratatie. Omdat ik verder geen spul had staan wat toereikend genoeg was om het goed te kunnen afsluiten heb ik de theepot maar gekaapt voor dit doel :P Had ook de koffiepot kunnen pakken though, die had nog meer inhoud zodat het desem zonder problemen kan rijzen en inzakken zoals gebruikelijk is. Ben er nu pas aan begonnen, zodat ik altijd op dit tijdstip voor het naar bed toe gaan de boel kan voeren en verversen.
mag het weten
pi_132030258
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 16:39 schreef MaximusTG het volgende:
Pitabroodjes!

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 16:39 schreef MaximusTG het volgende:
Pitabroodjes!

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
:9 Ik hoop hier aankomend weekend toch ook wel weer een zuurdesem te kunnen maken. Zit nu aan de crackers omdat ik weiger brood te kopen :D
pi_132054800
Inmiddels 100 gram weggegooid en 200 gram toegevoegd. Toch vond ik er weinig aan veranderd al is de geur wel meteen kenmerkend zuurdesemerig :D We gaan stug door, eens zien wanneer er echt verandering te zien valt :)
mag het weten
pi_132109125
dag 4 van de drie desems die ik gestart ben maar tot dusver weinig activiteit. Een enkel bubbeltje maar absoluut niet de verdubbeling die er zou moeten zijn.. Bij de pineapple solution moet ik nu nog 12 tot 24 uur geduld hebben dus dat ik doe ik dan maar, met tegenzin!

Meer mensen met trage desems? Het is hier wel vrij koud s nachts in huis en gister en vandaag overdag weg geweest dus ook niet veel de verwarming aan gehad, zou het te koud kunnen zijn?
  † In Memoriam † zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:06:36 #147
91830 MaximusTG
pi_132109537
Nou, je moet gewoon wat meer geduld hebben hoor, dat gaat nu eenmaal niet altijd even snel. Kan goed zijn dat het een paar dagen langer duurt. Keertje omroeren alleen kan ook geen kwaad trouwens.
Temperatuur is natuurlijk wel van invloed ja. Hoe kouder hoe langzamer ze groeien.
pi_132109641
Hier gaat t ook niet heel hard, hoewel er vandaag wat meer gebeurd is.
pi_132109754
Ik heb mijn ververste desempotje vandaag in een dekentje gewikkeld zodat ik vanavond nog mijn starter kan maken. Beetje smokkelen en morgen eindelijk weer eens desem!
pi_132117308
Gisteren voor het eerst stokbrood gemaakt. Normaal gesproken bak ik ons dagelijks brood, maar voor deze keer wilde ik wat anders. De broden waren een beetje krom in de oven geëindigt, maar al met al erg tevreden voor een eerste keer.

pi_132117987
Ziet er lekker uit Loldor!

Vraagje nog over mijn desemstarter: ik ben nu 5 dagen bezig, hij groeit elke dag wel wat, maar verdubbelt zeker niet. Moet ik voorlopig gewoon doorgaan met elke dag verversen? Of kan ik beter opnieuw beginnen?
  † In Memoriam † zondag 13 oktober 2013 @ 11:42:20 #152
91830 MaximusTG
pi_132118746
Ik zou juist nu even wachten met verversen, om de dag doen. Dan kunnen de gisten en melkzuurbacterien wat in concentratie toenemen.
Zeker niet op nieuw beginnen zeg.. Het is echt niet zo dat dit altijd precies in dat 5 dagen schema past..
  zondag 13 oktober 2013 @ 11:43:49 #153
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_132118780
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 11:02 schreef Bleie het volgende:
Ziet er lekker uit Loldor!

Vraagje nog over mijn desemstarter: ik ben nu 5 dagen bezig, hij groeit elke dag wel wat, maar verdubbelt zeker niet. Moet ik voorlopig gewoon doorgaan met elke dag verversen? Of kan ik beter opnieuw beginnen?
Ik heb precies hetzelfde, hij begint wat te doen! Bubbels *O* ik dacht vandaag nog even af te wachten ivm de 24 uur wachten tot verdubbeld. Ik hoop dat ie zo ineens begint

Mooie stokbroden loldor!
pi_132119188
Dank, dan laat ik hem wat langer staan.
pi_132127399
Ik heb mijn desem nu 4 keer ververst, de eerste twee dagen met ananassap en de laatste twee dagen met lauwwarm water. Ik spiekte zojuist (heb hem ook in dekens gewikkeld want koelkast en huiskamertemperatuur is te koud) en het is nu goed actief aan het zijn. Bubbels overal en hij is zeker 2x over de kop gegaan qua grootte :) Vanavond voor de vijfde keer verversen, ik zie er naar uit om met dit ananassaproggemonster brood te bakken :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Joosie200 op 13-10-2013 16:45:03 ]
mag het weten
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:45:25 #156
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_132127630
Yes, bijna verdubbeld! Geduld word toch wel snel beloond :) dus zo nog eenmaal de helft eruit en weer vers meel en water, hoop dat ie dan goed doorzet en ik de barm kan maken, zuurdesembrood bakken komt gestaag dichterbij
pi_132140226
Laatst ook weer eens een simpel witbroodje gebakken.



Hij was lekker.
pi_132148515
Vaste prik, voor naar bed gaan desem verversen, in deken wikkelen en slapen maar. Vaste prik 's ochtends, spieken hoe actief de desem is. Na vijf keer verversen is de desem 3 keer de kop over gegaan en uit de theepot gerezen. Als je het hebt over uit de pan rijzen.. _O- Enfin, de boel dus maar overzetten naar een groter geheel, zat te denken aan de grootste kookpan die ik heb. Want anders krijg ik nu elke dag hetzelfde voor de kiezen, ook niet handig :P
mag het weten
pi_132148932
Gisteren eindelijk mijn broodjes gebakken, maar het is niet helemaal gelukt :( Misschien was mijn desem niet actief genoeg of mijn levain nog niet rijp. Tijdens de eerste en tweede rijs rezen ze niet. In de oven wel enigszins maar toen scheurde het brood aan de onderkant ( :? ) waardoor de bovenkant nu vlak is en de onderkant een enorme pukkel heeft. Maar, het smaakt weer heerlijk, eigen zuurdesem :9
  † In Memoriam † maandag 14 oktober 2013 @ 09:59:45 #160
91830 MaximusTG
pi_132149150
Hmm, dat is jammer ja. Welk recept had je gebruikt? En was je desem koud of gewoon op kamertemperatuur toen je het gebruikte?
Scheuren in de oven is een teken dat het brood niet voldoende gerezen is; er zit als het ware nog zoveel "rijs" nog in het brood dat de korst scheurt op de plek van de minste weerstand (waarschijnlijk was dat bij jou een naad van het vormen van het brood).
pi_132149269
Zojuist ook voor het eerste leven gezien in mijn starter die ik zaterdag begonnen was. Verdubbeld in grootte, maar erg zure lucht. Ben benieuwd hoe dat zich ontwikkeld over de komende dagen.
pi_132149444
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:59 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dat is jammer ja. Welk recept had je gebruikt? En was je desem koud of gewoon op kamertemperatuur toen je het gebruikte?
Scheuren in de oven is een teken dat het brood niet voldoende gerezen is; er zit als het ware nog zoveel "rijs" nog in het brood dat de korst scheurt op de plek van de minste weerstand (waarschijnlijk was dat bij jou een naad van het vormen van het brood).
De Norwich. Ik had mijn desem netjes 12 uur van tevoren ververst voordat ik het gebruikte voor de levain. Het had daarvoor wel een week ofzo in de koelkast gestaan, dus misschien dat ik het nog een extra keer had moeten verversen. Mijn levain was na 12 uur ook nog niet helemaal rijp denk ik. Misschien was het iets te koud in mijn keuken. Volgende keer beter; de smaak is er gelukkig niet echt minder om.
pi_132153883
Even crosspost uit het baktopic :) Ik heb gisteren mijn eerste brood gebakken en hij is, al zeg ik het zelf, erg goed gelukt. Alleen werd hij nogal snel bruin bovenop terwijl de onderkant erg bleek bleef. Ik had hem in de oven gezet met boven- en onderwarmte en dan in het midden. Ik heb hem nog even onderin gezet zodat ook de boven wat meer kon bruinen en dat ging wel redelijk, maar waar in de oven moet je nu eigenlijk je brood zetten?

En ik had bij het kneden eigenlijk mijn machine willen gebruiken, maar het deeg rolde zich gewoon om de haak heen. Of gebeurt er dan toch iets? Er stond in het recept dat ik moest kneden totdat het niet meer kleverig was en mooi zacht, maar dat mooi zachte was al erg snel en het kleverige bleef ook... Of had ik echt nog langer moeten kneden? Ik denk dat ik nu zo'n 10-15 min bezig ben geweest.

En het bewijs *)

  † In Memoriam † maandag 14 oktober 2013 @ 13:46:46 #164
91830 MaximusTG
pi_132154042
Welk recept heb je daar voor gebruikt? Dat ie om je haak heen draait doet me denken dat het een vrij droog deeg was. Zit zeker ook boter en suiker in?
Wat voor oven hebben we het over? Gebakken op bakpapier op de bakplaat denk ik?
Je moet toch uitvinden wat voor jouw oven goed werkt; zou het brood idd niet te hoog in de oven doen, en als je dus ziet dat ie dan te snel bruin wordt, de volgende keer wat lager in de oven zetten.
Maar als er idd suiker in zit; dat zorgt ook voor meer bruining.
pi_132154187
Nee, geen suiker, wel boter. Het was het enige broodrecept dat ik in een boek had, van Nigella Lawson. 500 gr bloem, 1 zakje gist, 2-3 dl lauw water, eetlepel boter en een eetlepel zout. Het was idd niet echt nat, ik heb ook niet al het water erin gedaan.

Ik heb hem idd gebakken op een dichte bakplaat met bakpapier en laten afkoelen op het rooster. En de oven is een Ikea-keuken oven. Ik heb ook een optie boven- onderwarmte met blazer, maar ik las dat die niet zo geschikt is voor brood? Of misschien toch eens proberen...
  † In Memoriam † maandag 14 oktober 2013 @ 14:06:34 #166
91830 MaximusTG
pi_132154627
Nee, geen blazer gebruiken. Je wil juist dat de buitenste huid van je deeg/brood zo lang mogelijk vochtig en flexibel blijft, zodat het zoveel mogelijk kan rijzen in de oven.
Dan zou ik em gewoon wat lager in de oven doen dus. En voor nog beter resultaat zorg je voor stoom in de oven; giet wat water in een mee voorverwarmd oud bakblikje en/of spuit met een plantenspuit water de oven in als je brood de oven in gaat.
Oh, als je niet al het water erin had was het inderdaad een vrij droog deeg. Hoe natter je deeg hoe luchtiger/meer open het brood wordt.
Ter vergelijking; voor ciabatta zit je aan 3,5-4 dl water op 500 gram bloem!
Maar euh, niet slecht voor de eerste keer hoor ;) Lekker?
pi_132155026
Oh ja, goed plan zo'n bakje water! Dat had ik in onze vorige oven ook altijd. Ik vind het erg lekker! Het is wel wat stevig, maar dat zal dan dus misschien door het gebrek aan vocht komen :)
  † In Memoriam † maandag 14 oktober 2013 @ 14:32:43 #168
91830 MaximusTG
pi_132155308
Ja, maar wel dus een leeg, metalen bakje mee verwarmen. Door daar dan een scheut water op te gieten krijg je instant stoom, die je hele brood bedekt. Een schaaltje water zo erbij zetten heeft niet hetzelfde effect.
pi_132182992
Gisteren met het restje van de initiële starter pannenkoeken gebakken, dat was al een lekker begin.

En nu staat er een simpel tarwebloem zuurdesembrood te rijzen en een levain de campagne variant (allebei uit How to Make Bread by Emmanuel Hadjiandreou.

Heb daarna nog veel barm over en dacht daar deze: http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/ nog van te maken, (half recept) dan heb ik even ruim genoeg brood, gelukkig ook een grote diepvries :)
pi_132193403
Owh jeetje, klassieke beginnersfout? Ik heb nog geen rijsmandjes en daarom lagen de, overigens prachtig gerezen, broden in een vergiet en schaal bekleed met een theedoek.... Met blijkbaar te weinig bloem :{
ze plakte vast bij het keren en daarom verloren ze luchtigheid en een mooie bovenkant }:|

Hopelijk smaken ze wel goed! Nog even moed verzamelen om project twee te starten. Zou ik de batards op een (heel ruim bebloemde) thee doek kunnen laten rijzen met plooien tussen de broden of er boulards van maken en de kom methode nogmaals?
  † In Memoriam † dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:48:46 #171
91830 MaximusTG
pi_132193586
Kan allebei ja (boules neem ik aan dat je bedoeld?). Theedoek, echt goed met bloem inwrijven, extra bloem, wat griesmeel erbij. En dan aan de zijkant steunen met een opgerolde doek oid.
Zoals ik hier gedaan had:



Niet al je desem opmaken he!
pi_132194174
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:48 schreef MaximusTG het volgende:
Kan allebei ja (boules neem ik aan dat je bedoeld?). Theedoek, echt goed met bloem inwrijven, extra bloem, wat griesmeel erbij. En dan aan de zijkant steunen met een opgerolde doek oid.
Zoals ik hier gedaan had:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Niet al je desem opmaken he!
Boules inderdaad maar jou constructie lijkt me ook wel wat!

Er staat al honderd gram veilig in de koelkast van mn desem :D
  † In Memoriam † dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:19:58 #173
91830 MaximusTG
pi_132194438
Oh, en je moet de naad van je brood ook als je een theedoek gebruikt bovenop houden! Als het dan klaar met rijzen is, leg je je broodschieter (of een andere plank) bebloemd strak langs de lange zijde van je batard. Door het doek nu aan de andere kant op te tillen rol je je brood zo op de plank.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 09:53:39 #174
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132218109
Hey mensen,

ik zit al een tijdje vol bewondering te kijken naar al die schitterende broden die jullie maken. Ik heb ondertussen zo iets, dat wil ik ook!

Ik ben alleen totaal niet bekend met brood bakken, of wat dan ook. Daarbij heb ik echt een mini keuken, geen tools en een magnetron/oven waar ik op zich geen wonderen van verwacht.

Wat heb ik nodig om te kunnen beginnen met het maken van een basis brood?

Ik heb niet eens een deegroller :@ Een grote kom? Een keukenmachine of kneden jullie het deeg zelf? Misschien kennen jullie een goede winkel of webshop waar ik kan neuzelen?
pi_132218504
Yes, drie keer is scheepsrecht! na een nachtje omringd door doeken in de kou, kwam deze Norwich net uit de oven!

  † In Memoriam † woensdag 16 oktober 2013 @ 11:08:22 #176
91830 MaximusTG
pi_132219778
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 09:53 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Hey mensen,

ik zit al een tijdje vol bewondering te kijken naar al die schitterende broden die jullie maken. Ik heb ondertussen zo iets, dat wil ik ook!

Ik ben alleen totaal niet bekend met brood bakken, of wat dan ook. Daarbij heb ik echt een mini keuken, geen tools en een magnetron/oven waar ik op zich geen wonderen van verwacht.

Wat heb ik nodig om te kunnen beginnen met het maken van een basis brood?

Ik heb niet eens een deegroller :@ Een grote kom? Een keukenmachine of kneden jullie het deeg zelf? Misschien kennen jullie een goede winkel of webshop waar ik kan neuzelen?
In de basis heb je ook helemaal niet veel nodig voor een brood!

- bloem en/of meel
- water
- zout
- gist
- oven

Voor een simpel wit brood moet je dan denken aan bv
500 gram bloem
300-350 gram water
10 gram zout
7 gram gist (=1 pakje dr oetker)

Dan heb je wel een heel simpel wit brood hoor. De hoeveelheid water is best belangrijk, want dat bepaalt o.a. hoe luchtig je brood wordt. 300 gram op 500 gram bloem is nog best droog, 350 gram op 500 gram bloem is al een heel stuk natter; je zit dan al bijna in het gebied van ciabatta.
Kneden kan je met de hand doen, maar met een keukenmachine of handmixer met deeghaken is wel een stuk makkelijker - vooral als je met wat natter deeg werkt.
Als je een nat deeg nl. met de hand kneedt is het verleidelijk om er meer bloem bij te doen, maar dat is dus niet de bedoeling.

De hoeveelheid gist kun je ook varieren - hoe minder gist hoe langer het brood moet rijzen, hoe meer smaak er aan het brood komt te zitten.

Verder; wil je in een vorm bakken of los? En wat voor een oven heb je? Een ovensteen is wel een aanrader, zeker als je niet zo'n goede oven hebt.
pi_132222488
:'( :'( :'( Mijn starter is toch mislukt. Gisteravond wilde ik weer verversen, zat er opeens overal schimmel. Dus toen toch maar weggegooid. Volgende week ben ik even weg, dus daarna maar weer een nieuwe poging doen.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 16:32:44 #178
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132230186
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:08 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

In de basis heb je ook helemaal niet veel nodig voor een brood!

- bloem en/of meel
- water
- zout
- gist
- oven

Voor een simpel wit brood moet je dan denken aan bv
500 gram bloem
300-350 gram water
10 gram zout
7 gram gist (=1 pakje dr oetker)

Dan heb je wel een heel simpel wit brood hoor. De hoeveelheid water is best belangrijk, want dat bepaalt o.a. hoe luchtig je brood wordt. 300 gram op 500 gram bloem is nog best droog, 350 gram op 500 gram bloem is al een heel stuk natter; je zit dan al bijna in het gebied van ciabatta.
Kneden kan je met de hand doen, maar met een keukenmachine of handmixer met deeghaken is wel een stuk makkelijker - vooral als je met wat natter deeg werkt.
Als je een nat deeg nl. met de hand kneedt is het verleidelijk om er meer bloem bij te doen, maar dat is dus niet de bedoeling.

De hoeveelheid gist kun je ook varieren - hoe minder gist hoe langer het brood moet rijzen, hoe meer smaak er aan het brood komt te zitten.

Verder; wil je in een vorm bakken of los? En wat voor een oven heb je? Een ovensteen is wel een aanrader, zeker als je niet zo'n goede oven hebt.
Bedankt!

Okay. Dan ga ik eerst maar eens opzoek naar een deeghaken en een ovensteen. Daarna lekker experimenteren.
pi_132230364
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:32 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Bedankt!

Okay. Dan ga ik eerst maar eens opzoek naar een deeghaken en een ovensteen. Daarna lekker experimenteren.
Ik zou het brood gewoon met de hand kneden. Binnen één à twee minuten heb je al een hanteerbaar deeg, na ongeveer 15 minuten kan je er als het goed is een vliesje van trekken, en dan is het klaar voor de eerste rijs. Zoek een paar filmpjes op op Youtube voor technieken en dergelijke, en gaan met de banaan :)
Hoef je ook niet zo moeilijk te doen met deeghaken en oververhitte mixers (wat ik laatst had :P)
Somebody that I used to know
  woensdag 16 oktober 2013 @ 16:39:07 #180
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132230434
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:37 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik zou het brood gewoon met de hand kneden. Binnen één à twee minuten heb je al een hanteerbaar deeg, na ongeveer 15 minuten kan je er als het goed is een vliesje van trekken, en dan is het klaar voor de eerste rijs. Zoek een paar filmpjes op op Youtube voor technieken en dergelijke, en gaan met de banaan :)
Hoef je ook niet zo moeilijk te doen met deeghaken en oververhitte mixers (wat ik laatst had :P)
Hmm.. Ook als je niet zo handig bent? :-)

Maar ik kan het in elk geval een keer proberen inderdaad. Het klinkt wel ambachtelijker :P
pi_132230666
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:39 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Hmm.. Ook als je niet zo handig bent? :-)

Maar ik kan het in elk geval een keer proberen inderdaad. Het klinkt wel ambachtelijker :P
Het is vooral een work-out :P Maar met een stevig tafelblad/aanrechtblad is het prima te doen.
Somebody that I used to know
pi_132261227
Goed, ik heb nu een barm gereed gemaakt, die mag nu 6 uur rijzen en daarna 8 uur in de koelkast. Morgenvroeg dus mijn eerste desem no-knead brood bakken :D Voor die barm heb ik 200 gram van de cultuur gepakt, maar ik heb nog zeker 400 gram cultuur over. Die barm mag ik nu toch gewoon opmaken aan broden zolang ik de cultuur maar niet opmaak toch? Want met een beetje cultuur en verversen kan je dan een nieuwe barm maken, genoeg voor x broden.
mag het weten
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 14:55:11 #183
91830 MaximusTG
pi_132261840
Je moet dat niet los zien joh, dat is gewoon hetzelfde barm en cultuur. Noem het gewoon je zuurdesem of je desemcultuur.
Het enige wat die stap doet is de relatieve concentratie van het ananassap, de rogge etc. nog verder naar beneden brengen tot het eigenlijk alleen nog water en tarwebloem is. Door middel van een grote verversing.
Stop deze cultuur die je nu gemaakt hebt in een bakje in de koelkast.
Ga bakken met de "barm" verversing die je nu gemaakt hebt, maar maak die niet helemaal op. Vul díe weer aan met bloem en water.
Mocht dat nu niet meer willen rijzen (zou niet weten waarom hoor) heb je nog die oorspronkelijke cultuur om opnieuw mee verder te gaan. Als je nou over een aantal weken nog een goed werkende desem hebt kan je dat eerste bakje wel een keer omspoelen.
pi_132262525
Oh, nu ja, in dat geval heb ik nu het restant aan cultuur ververst met 100 bloem/water en in de koelkast gezet om 1x per 7 dagen opnieuw te verversen, na dat 7x dagelijks gedaan te hebben afgelopen week. En het mengelmoesje van 200 cultuur + 450 bloem/water ga ik gebruiken om mee te bakken morgenvroeg. Zou voor de grap ook weleens desempannekoeken en desempizza willen proberen als ik toch bezig ben :P
mag het weten
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 16:30:38 #185
91830 MaximusTG
pi_132265247
Maar euh, hoeveel brood ga je bakken dan dat je daar meer dan een kg aan desem nodig hebt?
Desempizza is iig erg lekker.

Net zelf weer twee naan gebakken; vriendin zit in VS op moment en wil graag naan maken, maar heeft niet veel tools daar, dus ff een receptje getest in cups en tsp/tbsp dat makkelijk met de hand kneedbaar is en in een pan gebakken kan worden.
Deze wel zelf in de oven gebakken trouwens;

pi_132268274
mooi maximus! Ik wil morgen ook naan maken voor bij de curry maar wil nu natuurlijk het liefst mijn nieuw verworven zuurdesem gebruiken, heb je daar ook nog een beproefd recept voor? Misschien iets met grammen juist (ik vind cups juist minder handig, lijkt zo onbetrouwbaar)

Er staan hier trwns twee van deze in de oven! :) Gaan in de vriezer om zondag op de verjaardag van m'n mama met een kaasplankje geserveerd te worden :9
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 18:09:10 #187
91830 MaximusTG
pi_132268562
Hmm, naan maak ik nooit met zuurdesem eerlijk gezegd. Maar dat is zo omgezet natuurlijk..

Wat ik hier gebruikt heb;

150 gram bloem (AH bio tarwe)
1 tbsp olie
1 flinke tbsp yoghurt
1 tsp gist
1 tsp suiker
1/2 tsp zout
60-65 gram water (licht lauw)

Dan zit je zeg maar op 220-240 gram deeg, voor 3 kleinere of twee flinke naans (deze had ik wat dunner gerold dan normaal, ong 15 bij 20 cm). Dit dus met de hand gekneed.
Normaal is het dan rijzen tot verdubbeld in volume, verdelen in balletjes, 10 minuten wachten, uitrollen, half uurtje wachten (alles wel steeds afgedekt), bakken op steen in oven op max tot gerezen en begonnen te bruinen.
Als je dit met desem wil doen kan je het gewoon omzetten. Vaak zie je ong. 1/3 qua hoeveelheid bloem als desem.
Dus bv (ga ik uit van een 100% hydratie desem):

130 gram bloem (AH bio tarwe)
1 tbsp olie
1 flinke tbsp yoghurt
1 tsp gist
1 tsp suiker
1/2 tsp zout
40-45 gram water (licht lauw)
40 gram desem

Dan gewoon hetzelfde, alleen zal je eerste rijs wat langer duren.

[ Bericht 1% gewijzigd door MaximusTG op 17-10-2013 18:25:37 ]
pi_132268606
Top! Dat ga ik proberen :)
pi_132269847
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:30 schreef MaximusTG het volgende:
Maar euh, hoeveel brood ga je bakken dan dat je daar meer dan een kg aan desem nodig hebt?
Desempizza is iig erg lekker.
Gewoon twee broden? Bloem/water zit er al in, gerezen heeft het dan toch al. Gist is dus niet nodig, zout evenmin. Tis nogal dubbelop om dit te bereiden

quote:
Barm/Motherstarter
454 gram ongebleekte tarwebloem
454 gram (bron)water, op kamertemperatuur
200 gram seedculture
En daar dan slechts weer 100 gram mee te pakken in een brood naast 400 bloem/volkorenmeel en 350 water. Want dan zit je het keer op keer te verdunnen met weer meer bloem en water. En als dit wel nodig is, nou dan kan ik zonder problemen 10 broden bakken dus :o
mag het weten
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 19:04:08 #190
91830 MaximusTG
pi_132270072
Wat? Geen zout nodig? :?
Steeds verdunnen?? Je desem leeft toch! Die groeit constant. Door te voeden krijgt ie nieuwe energie, wordt ie weer volop actief, en kan je er weer een deel afhalen om mee te bakken.
De rest bewaar je weer. Je hoeft er dan niks van weg te gooien hoor..
Wat ben je nu precies van plan dan? Wat voor brood ga je er mee maken, en hoe?
pi_132270931
Ik ga eerst zo'n Norwich maken, maar ik was ook van plan gewoon een volkoren desembrood of wit desembrood te maken. Maar in the end heb ik dus vanaf het begin gewoon tien keer te veel aan meel/water meegenomen. Als ik was begonnen met 10 gram meel/ananassap en later meel/water had ik nou niet zo'n overschot aan desem. Want op een Norwich van 500 gram heb je dus maar 180 gram desem nodig. Aangezien je volgens Levine die barm na het rijzen maar 3 dagen kan gebruiken, zit ik straks met een overschot aan brood en te weinig vriesruimte. Weet ik iig voor de volgende keer, maar met 10 gram beginnen, anders heb je echt veels te veel voor een eenpersoonshuishouden aan desem.
mag het weten
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2013 @ 19:39:50 #192
91830 MaximusTG
pi_132271316
Nou, succes om te roeren met 10 gram meel/ananassap - dat zijn spatten op de rand van je bakje...
Je hebt nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid nodig om praktisch te zijn..
1kg norwich is 180 gram desem trouwens he. Je hebt nu 1100 gram desem, als je er dan meteen nog twee van die broden mee bakt zit je op de helft over. Kun je eventueel twee invriezen, en dan 1 of 2 dagen later nog 1 bakken, zit je op ong. 400 gram over. Ververs dat dan niet meteen naar het dubbele (het is toch pas 1/2 dagen daarvoor ververst), maar zeg, maak er totaal 600 gram van....dus 100 bloem, 100 water erbij. Bak je nog een brood voor direct gebruik.
Ook al zou je nu een deel weggooien, dat is maar eenmalig. Vervolgens kan je het prima binnen de perken houden, je moet het wel een beetje plannen natuurlijk.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:42:10 #193
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132293488
Even een vlug vraagje tussendoor. Ik ben nu druk bezig, mijn deeg is nu bijna een uur rijzen verder. En volgens de bereiding moet ik het dadelijk nog 10 minuten kneden en daarna in de oven laten rijzen. Kan ik er nu al bijvoorbeeld rozijnen en stukjes noot of zaden toevoegen aan het deeg, of moet dit op een later stadium.

quote:
Volkorenbrood:

Ingredienten:

500 gr. volkoren tarwemeel
desertlepel zout
7 gr. droge gist van de supermarkt
4 dl. lauw water

Gooi het meel in een kom en maak een kuil in het midden.
Strooi het zout op het meel, maar zo dicht mogelijk tegen de rand, zodat het niet in de kuil valt.
Strooi gist in de kuil.
Schenk het water op de gist en laat het 5 minuten borrelen
Begin met je handen te kneden, tot het deeg redelijk aan elkaar plakt
Strooi wat bloem op het aanrecht en kneed het deeg hier verder (deeg van je af duwen, dubbelvouwen en weer van je af duwen etc.) 10 minuten is voldoende.
Maak een bal van je deeg en laat het 60 minuten rijzen in een kom (met een theedoek erover) op kamertemperatuur.
Kneed het deeg vervolgens weer 10 minuten op het aanrecht
Laat het deeg nog 45 minuten rijzen in een lauwwarme oven op een bakplaat (oven 5 minuten voorverwarmen op 30 graden, vervolgens uit!)
Zet de oven op 220 graden en bak het brood in 30/40 minuten bruin.
Je kunt dit brood natuurlijk nog opsexen, door er een eitje door te gooien , wat olijfolie, of hele granen/zaden, maar het smaakt zo ook prima. (tip: koop wel goed, volkoren meel!)
  † In Memoriam † vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:46:58 #194
91830 MaximusTG
pi_132293612
Je had het er zelfs al beter meteen door kunnen doen. Overigens; slecht recept.
Niet nog een keer kneden. Gewoon uitstorten op werkblad (beetje bloem) plat drukken en vormen. Of nu dan even de rozijnen e.d. er door vouwen.
Verder zou ik het gewoon ook op kamertemperatuur laten rijzen, ook de tweede rijs dus.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:52:53 #195
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132293811
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:46 schreef MaximusTG het volgende:
Je had het er zelfs al beter meteen door kunnen doen. Overigens; slecht recept.
Niet nog een keer kneden. Gewoon uitstorten op werkblad (beetje bloem) plat drukken en vormen. Of nu dan even de rozijnen e.d. er door vouwen.
Verder zou ik het gewoon ook op kamertemperatuur laten rijzen, ook de tweede rijs dus.
Dat recept stond in de OP :D

Kan je me uitleggen waarom het een slecht recept is trouwens?
  † In Memoriam † vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:01:01 #196
91830 MaximusTG
pi_132294055
Ja, overblijfsel van vorige delen. Nog maar keer snoeien.
Nou, het is een 100% volkoren recept, dat met best veel gist snel gerezen wordt. Dat levert geen smakelijk brood op.
Zit op mn mobiel, dus ga er verder niet zo diep op in nu. Watergehalte van dat recept is wel prima. Ga je het los bakken of in een vorm?
Als los, en je hebt geen steen zou ik wel bakpapier gebruiken.
Oven goed voorverwarmen, brood erin en een beetje stoom creëren.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:02:37 #197
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_132294112
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, overblijfsel van vorige delen. Nog maar keer snoeien.
Nou, het is een 100% volkoren recept, dat met best veel gist snel gerezen wordt. Dat levert geen smakelijk brood op.
Zit op mn mobiel, dus ga er verder niet zo diep op in nu. Watergehalte van dat recept is wel prima. Ga je het los bakken of in een vorm?
Als los, en je hebt geen steen zou ik wel bakpapier gebruiken.
Oven goed voorverwarmen, brood erin en een beetje stoom creëren.
Bedankt voor je uitleg! Ik heb net een steen gekocht gelukkig maar ik ga het losbakken. Stoom creëren door wat water op de steen te doen of ?
pi_132294169
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:02 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitleg! Ik heb net een steen gekocht gelukkig maar ik ga het losbakken. Stoom creëren door wat water op de steen te doen of ?
nee, een oud bakblik ofzo meeverwarmen met de oven, en daar kokend water ingieten nadat je het brood in de oven gedaan hebt!
  † In Memoriam † vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:05:54 #199
91830 MaximusTG
pi_132294210
Nee, dan kan ie knappen. Met een plantenspuit op de ovenwand en over het brood heen, en/of oud metalen bakje mee voorverwarmen en daar dan wat water in gieten als het brood erin gaat. Door de stoom blijft de huid van je deeg langer flexibel en rijst je brood meer in de oven.
Brood insnijden is ook verstandig; google maar op 'scoring loaf'.
pi_132312614
Goed, er staan nu vier batards te rijzen ala Norwich recept. Nog een hompje over gehouden voor desempizza v/h weekend :) Ik gooi drie batards straks in de koelkast, eentje ga ik afbakken. Zo heb ik v/h weekend brood. Voor maandag er weer eentje bakken zo uit de koelkast en eentje cadeau doen aan iemand die ik dan ga bezoeken. Ben benieuwd hoe het zal smaken :9

edit:



Zuurdesem at last. Twee woorden, negen letters: duurt lang! Maar het resultaat is er dan ook naar. Lekker crunchy met een ziltige nasmaak, me likes :9~

[ Bericht 51% gewijzigd door Joosie200 op 19-10-2013 11:57:42 ]
mag het weten
pi_132352101
Hier staat de Pain au levain van Hamelman op het programma. Eerste keer gewerkt met een levain van 60% hydratatie. Eerste foutje al gemaakt, maar dat zal niet zo'n probleem zijn hoop ik.
pi_132352378
Hier staan krentenbollen te rijzen, ben benieuwd.
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 12:12:40 #203
91830 MaximusTG
pi_132354055
Hmm, krentenbollen, dat moet ik ook maar eens proberen. Welk recept volg je?
pi_132355910
Dit recept: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/07/krentenbollen.html. Heb geen melkpoeder, maar volgens de comments kon melk (ipv melkpoeder + water) ook, dus dat gedaan. En ze zijn heerlijk!

pi_132356094
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 13:27 schreef Bleie het volgende:
Dit recept: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/07/krentenbollen.html. Heb geen melkpoeder, maar volgens de comments kon melk (ipv melkpoeder + water) ook, dus dat gedaan. En ze zijn heerlijk!

[ afbeelding ]
Zo zien er goed uit zeg!
  † In Memoriam † donderdag 24 oktober 2013 @ 14:16:43 #206
91830 MaximusTG
pi_132512513
Heb ook de krentenbollen gemaakt! Heb helft recept genomen en er daar 4 mee gemaakt.



edit: wat extra foto's en de binnenkant. Ze zijn inderdaad érg lekker.



[ Bericht 17% gewijzigd door MaximusTG op 24-10-2013 15:46:14 ]
pi_132520400
Even jubelen hoor.

Zuurdesem is zo leuk! *O*
pi_132525783
Ziet er goed uit Maximus! Ik kan inmiddels trouwens bevestigen dat ze zich uitstekend laten invriezen, dus erg geschikt om in wat grotere aantallen te bakken. J :+
pi_132533082
Zo, tijd voor een tweede keer Norwich en meteen mooi aanleiding om mijn desem te verversen. Ditmaal in twee boules van 800 gram verdeeld en de rest voor pizza v/h weekend. De eerste kwam er zeer mooi goudbruin uit in 30min@250 graden eerste afbak en 15min@250 graden tweede afbak. :) In vergelijking met de tweede is die eerste niet zo goed gerezen als gehoopt. Die tweede daarentegen :D Die heb ik nu 45min@250 graden erin gehad, als desem no-knead bread. Kwestie van afbakken en ik heb mijn eerste, echte geslaagde desembrood :)

[ Bericht 36% gewijzigd door Joosie200 op 25-10-2013 00:10:24 ]
mag het weten
pi_132543557
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:02 schreef Joosie200 het volgende:
Die heb ik nu 45min@250 graden erin gehad, als desem no-knead bread. Kwestie van afbakken en ik heb mijn eerste, echte geslaagde desembrood :)
Foto's!
Somebody that I used to know
pi_132543671
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:02 schreef Joosie200 het volgende:
Zo, tijd voor een tweede keer Norwich en meteen mooi aanleiding om mijn desem te verversen. Ditmaal in twee boules van 800 gram verdeeld en de rest voor pizza v/h weekend. De eerste kwam er zeer mooi goudbruin uit in 30min@250 graden eerste afbak en 15min@250 graden tweede afbak. :) In vergelijking met de tweede is die eerste niet zo goed gerezen als gehoopt. Die tweede daarentegen :D Die heb ik nu 45min@250 graden erin gehad, als desem no-knead bread. Kwestie van afbakken en ik heb mijn eerste, echte geslaagde desembrood :)
je ververst je desem toch wel voordat je het gebruikt, en geeft het dan tijd om weer te groeien?

En begrijp ik nu goed dat je je broden 2x afbakt?
pi_132543784
Ik heb mijn desem gisteren en vanmorgen ververst want wil vanavond/morgen bakken... maar hij leek niet zo actief meer. Hmpf.
pi_132543981
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:33 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

je ververst je desem toch wel voordat je het gebruikt, en geeft het dan tijd om weer te groeien?

En begrijp ik nu goed dat je je broden 2x afbakt?
Ik ververs de desem de dag van te voren, laat het buiten de koelkast aangroeien. Daarna neem ik het pas mee en ga ik aan de slag. En ik bak in twee keer af ja. 45 min in de braadpan met stoom en 15 min buiten de braadpan in de oven om droog te bakken.

quote:
2s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:28 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Foto's!



[ Bericht 41% gewijzigd door Joosie200 op 25-10-2013 11:53:14 ]
mag het weten
pi_132544774
Laat je het brood afkoelen voordat je het voor de 2e keer bakt? Of de ovendeur lang open?
pi_132544861
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:14 schreef douche-eendje het volgende:
Laat je het brood afkoelen voordat je het voor de 2e keer bakt? Of de ovendeur lang open?
Ik doe hem uit de pan, klop het bloem v/d onderkant af en schuif hem meteen terug de oven in. Laatste vijf minuten ovendeur open.
mag het weten
pi_132545230
En toch vermoed ik dat hij te lang uit de oven is, waardoor hij ingezakt is. Ik haal zelf na 40 minute alleen de deksel van de pan en laat het brood dan in de pan nog een tijd bakken.
pi_132545745
Vanavond mijn eerste brood voorbereiden.. Spannend! Zaterdag bakken, kleine witte broodjes wil ik voor bij de soep.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:58:53 #218
91830 MaximusTG
pi_132545898
Succes! Welk recept ga je gebruiken? Zachte witte broodjes of harde witte broodjes?
pi_132547821
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 12:58 schreef MaximusTG het volgende:
Succes! Welk recept ga je gebruiken? Zachte witte broodjes of harde witte broodjes?
Harde witte broodjes, een van de 'cheat' recepten van Matt Preston.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:19:08 #220
91830 MaximusTG
pi_132548049
Hmm, dat is vergelijkbaar met een no knead recept, waarbij je het deeg niet kneedt, lang laat rijzen met weinig gist? Maar dan ipv zoals bij no knead waarbij je nog wel het brood vormt en een tweede rijs hebt, bak je het meteen?
pi_132549021
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:19 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dat is vergelijkbaar met een no knead recept, waarbij je het deeg niet kneedt, lang laat rijzen met weinig gist? Maar dan ipv zoals bij no knead waarbij je nog wel het brood vormt en een tweede rijs hebt, bak je het meteen?
Ik heb geen idee, geen verstand ervan. Dit wordt mijn allereerste keer dus ik zocht een heel makkelijk recept maar het gaat me vast en zeker alsnog mislukken hoor haha.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_132551051
O+
quote:
The sourdough hotel: a cultural centre



So, the holiday's booked, bags are packed, the cat's being fed by the neighbours, and then it hits you - who's going to look after your artisanal sourdough culture? Help may be at hand ...

The sourdough hotel at the Urban Deli in Stockholm
Guests enjoying their stay at the sourdough hotel in Stockholm. Photograph: Urban Orzolek

Sourdough breadmaking has had a real renaissance in recent years, with specialist artisan bakeries rolling out across Europe and the US, and more and more people cultivating their own batches at home. In Sweden the craze has been particularly intense and Stockholm is now home to the, let's face it, somewhat gimmicky "sourdough hotel". Located in the Urban Deli in the painfully hip Sofo district, the "hotel" charges 300 Swedish Crowns (£27) a week (a week!) to keep sourdoughs thriving while their owners go on holiday.

Sourdough bread baking started in ancient Egypt, went out of fashion in the Middle Ages, had a revival during the Gold Rush and became all but obsolete with the dawn of commercial bread production. To make your own sourdough bread you first need to whip up a blend of water and flour and leave it to ferment in room temperature for a couple of days. This is your so-called "starter batch" and it requires daily care. By "feeding" it regularly with flour and water, the dough keeps growing bacteria that act like yeast and give the bread its tangy flavour. A portion of the batch can be used to make a new loaf of bread with the same flavour.

According to Jesper Konstantinov, part-owner of the Urban Deli, sourdough baking is popular among what he calls the socially conscious. And, he adds, "it's huge among stay-at-home-dads. They have really been a driving force in the Swedish sourdough craze. They are the same dads who come to us for tips on how to make their own sausages because they don't want to give their kids the commercially produced stuff. They don't trust it."

But, Konstantinov admits, the hotel hasn't been a commercial success. It really started as a bit of fun when the deli teamed up with a local artist Josefin Vargö, who had collected sourdoughs from around Sweden as part of an art project. Vargö asked Urban Deli to use her samples to bake bread. Konstantinov and his co-workers agreed and also decided to house some of Vargö's samples, all packed in neat jars and labelled with their owners' names. The sourdough hotel was born.

As trends go, the sourdough fad seems rather quaint. Having batter prepared at all times was pretty important for people like the ancient Egyptians who couldn't just pop down to the supermarket for a tin loaf. For the same reason it was also the preferred breadmaking method of gold prospectors in the wild west who would simply carry a starter with them and bake loaves without having to track down ingredients like yeast or baking powder.

During the California and Klondike gold rushes "sourdough" became a nickname for prospectors, who, according to legend, were so protective of their batches that they slept with them under their blankets to keep them from freezing. "Sourdough Sam", the mascot of American football team San Francisco 49ers, is testament to just how entwined sourdough is with California's history - and it's all the rage there once again.

It might seem that sourdough is becoming a bit of a status symbol for make-do-and-mend-minded consumers, eco-worriers and locavores. But it would be a shame if it was a passing fad - it's as far away from mass produced as you can get. And the bread simply tastes better - and lasts longer - than other breads.
http://www.theguardian.co(...)otel-cultural-centre
pi_132551904
Dat is wel erg grappig zeg!
pi_132555026
Ik ben net thuis en mn desem heeft echt maar weinig activiteit getoond. Wat bubbels, maar niet zoals ik gewend ben van hem. Hmpf :X
pi_132576301
Ik vrees met grote vrezen voor mn desem :X En ik weet ook waarom hij verprutst is, verkeerd gevoed. Dacht dat de pot 575 gram was, bleek 475 te zijn... dus teveel water/bloem in verhouding tot desem.

Dus maar een no-knead met gist gemaakt, moest toch iets.
Dit trof ik vanmorgen aan, gisteravond rond een uur of 6 alle ingredienten bij elkaar gemikt. Een deel tarwebloem vervangen door 50g roggemeel omdat lekker :9

En dan maak je zoiets O+ Zie die luchtbel O+

Om het uiteindelijk zo te krijgen:


Dit was mijn eerste no-knead van afgelopen mei, wat een verschil en vooruitgang in mijn broodbakkunsten :P
pi_132576499
Mag ik straks mijn broodjes bakken op mn ovenrek (met die horizontale gaten) of moet t echt op n bakplaat?

Verder heeft mn deeg vannacht gestaan. Mag/kan nu zeker niks meer er doorheen doen zoals stukjes olijven en zongedroogde tomaat?

Thnx alvast.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_132576537
Broodjes op een bakplaat, ze zullen anders door de gaten zakken en je kan er nu inderdaad niks meer door doen. Succes!
pi_132576719
Dankjewel Zo-is-dat :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:21:37 #229
91830 MaximusTG
pi_132591706
Hoe waren ze geworden FFT? Als je er nog dingen in wil doen, dat kan wel, maar dan moet je het daarna nog laten rijzen; dat was juist niet de bedoeling van het recept dat je volgde?
@douche-eendje; met hoeveel op hoeveel had je em dan ververst? Ik ververs em ook vaak ineens flink. Duurt het alleen wat langer voordat ie terug actief is.
pi_132592841
Deeg ging uitdijen op bakplaat, werd plat. Proberen te redden maar rotzooi ervan gemaakt. Eenmaal in de oven met nog 20 min te gaan maar eruit gehaald want zou niet meer goedkomen. Daarna voor de grap maar opengesneden en toen was het gewoon luchtig en het rook goed :') Alleen natuurlijk nog niet helemaal gaar en wel opengesneden dus alsnog weggeknikkerd.

Ik word geen bakker :N
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:18:50 #231
91830 MaximusTG
pi_132594254
Welke had je nu precies gevolgd dan? Vond het ook al een beetje een typisch recept eerlijk gezegd. Matt Preston is niet eens bakker. Probeer nu dan volgende keer een noknead recept, bv die van Vincent Talleu. Die kan je ook prima in kleine broodjes verdelen! Ong. 100 gr deeg per broodje dan.
pi_132594807
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 21:18 schreef MaximusTG het volgende:
Welke had je nu precies gevolgd dan? Vond het ook al een beetje een typisch recept eerlijk gezegd. Matt Preston is niet eens bakker. Probeer nu dan volgende keer een noknead recept, bv die van Vincent Talleu. Die kan je ook prima in kleine broodjes verdelen! Ong. 100 gr deeg per broodje dan.
Matt Preston had het van een bevriende chef. Zijn recepten zijn normaal niet te mislukken en bij veel mensen is het brood ook wel gelukt.
Recept
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:33:59 #233
91830 MaximusTG
pi_132594924
Mja, maar dat is bijna 1:1 water op bloem. Ik vind dat niet gek dat dat uitloopt op de bakplaat hoor...
Heel raar recept. Gaat het misschien om volkoren meel dan? Wit noknead brood is meestal 700 gram water op 1 kg bloem. En dat is al nat!
pi_132595138
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 21:33 schreef MaximusTG het volgende:
Mja, maar dat is bijna 1:1 water op bloem. Ik vind dat niet gek dat dat uitloopt op de bakplaat hoor...
Heel raar recept. Gaat het misschien om volkoren meel dan? Wit noknead brood is meestal 700 gram water op 1 kg bloem. En dat is al nat!
Ik vond het al nat... volgende keer (mocht dat er komen) met de helft minder dus?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:47:35 #235
91830 MaximusTG
pi_132595486
Probeer dit dan: http://kookkompas.nl/high-hydration-rustic-white-bread/
En dan voor kleine broodjes ipv een grote bol moet je na de 11-13 uur rijs er kleine bolletjes van maken. Misschien maak ik dit zondag wel, kijk wel of ik een filmpje kan maken. En dan nog twee uur rijzen op bakpapier en bakken. Dit is dan voor 8-10 broodjes.
pi_132598976
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 21:47 schreef MaximusTG het volgende:
Probeer dit dan: http://kookkompas.nl/high-hydration-rustic-white-bread/
En dan voor kleine broodjes ipv een grote bol moet je na de 11-13 uur rijs er kleine bolletjes van maken. Misschien maak ik dit zondag wel, kijk wel of ik een filmpje kan maken. En dan nog twee uur rijzen op bakpapier en bakken. Dit is dan voor 8-10 broodjes.
Zo weinig gist maar? En dat is wel ook bijna evenveel water als bloem he? Ik snap het recept niet helemaal maar zal er nog een keer heel langzaam naar kijken. Dankje :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_132600400
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 21:47 schreef MaximusTG het volgende:
Probeer dit dan: http://kookkompas.nl/high-hydration-rustic-white-bread/
En dan voor kleine broodjes ipv een grote bol moet je na de 11-13 uur rijs er kleine bolletjes van maken. Misschien maak ik dit zondag wel, kijk wel of ik een filmpje kan maken. En dan nog twee uur rijzen op bakpapier en bakken. Dit is dan voor 8-10 broodjes.
Ik heb zojuist dit recept ook even klaargezet. Enig nadeel is dat onze weegschaal kapot is ( :( ) maar ik heb nu met behulp van maatbekers geprobeerd om de gewichten te benaderen. Ben benieuwd!

[ Bericht 4% gewijzigd door Postbus100 op 26-10-2013 23:57:30 ]
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 00:01:06 #238
91830 MaximusTG
pi_132601058
Das best lastig ja, met bekers!

@FFT: nee hoor, dit is 405 water op 580 bloem dat is 70% vocht dus.
Die jij gemaakt had was 950 op 1000; 95% vocht dus
Dat verschil merk je echt hoor! En is echt heel simpel recept; tis in feit alles bij mekaar mikken en roeren. Heel lang wachten. Dan vormen en nog een keer laten rijzen. En dan bakken!
pi_132602009
Laten rijzen met alufolie op kamertemperatuur of koelkast?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 00:42:06 #240
91830 MaximusTG
pi_132602281
Dit recept is helemaal buiten de koelkast. Je begint dus met een flinke kom, want je deeg zal ook flink rijzen. Daar meng je alles in. Daar doe je dan een deksel/vochtige doek/huishoudfolie op. Na die 11-13 uur (ongeveer he) stort je het deeg uit op een bebloemd werkblad. Leg een vel bakpapier op een bakplaat. Verdeel het stuk deeg nu in bv 10 stukjes. Maak daar bolletjes van bv. Leg die zo ruim mogelijk van de rand en elkaar. Dat dek je vervolgens af met huishoudfolie. Daarvoor plak je het makkelijkste een aantal stroken aan elkaar, en smeer je er dan een beetje zonnebloemolie over uit met je hand of zo. Dan blijft het niet plakken. Dat dus over de bolletjes. 2 uur rijzen, en dan afbakken (oven wel op tijd laten voorverwarmen).
pi_132609036
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 00:42 schreef MaximusTG het volgende:
Na die 11-13 uur (ongeveer he) stort je het deeg uit op een bebloemd werkblad. Leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Daartussen moet je toch 'stretch and fold techniques' toepassen? Hoelang eigenlijk en tot welke consistentie?
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 11:54:45 #242
91830 MaximusTG
pi_132611592
Nee, dat is juist het idee van no-knead he ;). Mengen, rijzen, vormen, rijzen en bakken.
pi_132611692
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 11:54 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, dat is juist het idee van no-knead he ;). Mengen, rijzen, vormen, rijzen en bakken.
Er staat anders bij puntje 7 van dat Rustic white flour bread wel het volgende:
"After this period, empty the bowl on a floured worksurface. The dough is quite sticky, so use some stretch and folds to build the gluten in the dough. Basically, you stretch the dough out, and fold it back onto itself."

Mijne is overigens op dit moment soep, dus ik laat het nog maar eventjes verder staan. Misschien toch een te hoog vochtigheidspercentage.
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 12:47:57 #244
91830 MaximusTG
pi_132613205
Nou, dat is meer als onderdeel van het vormen van het deeg bedoeld; ik dacht dat jij bedoelde dat je tijdens die 11-13 uur ook s&f moest doen.
Is je deeg te nat ja? Ik gebruik hiervoor altijd AH biotarwebloem, daarbij is 70% hydr. Goed te doen. Oh maar je had geen weegschaal he?
Dan zou ik er maar nog wat bloem doorheen kneden. Dat gaat niet steviger worden van laten staan.
pi_132620281
Gisteren voor het eerst een zuurdesem brood gemaakt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Norwich sourdough omdat ik op verschillende plaatsen goede reviews van dit recept tegenkom. Na de eerste rijs had ik mijn twijfels of de starter actief genoeg was. Er zaten zeer kleine belletjes gas in het deeg, maar naar mijn mening erg weinig. Voor de tweede rijs heb ik de batards 14 uur in de koelkast gelegd. Uiteindelijk vanochtend om 6 uur opgestaan om de broden te bakken voor het ontbijt.

De starter is twee weken geleden begonnen. Het duurde wat langer dan verwacht voor hij op gang kwam. Ondertussen hadden de katten hem ook nog twee keer 's nachts over de grond gegooid. Vast essentieel voor de juiste aroma's. Al met al was ik zeer verrast met het uiteindelijke resultaat:



  zondag 27 oktober 2013 @ 16:09:10 #246
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_132620496
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 16:04 schreef Loldor het volgende:
Gisteren voor het eerst een zuurdesem brood gemaakt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Norwich sourdough omdat ik op verschillende plaatsen goede reviews van dit recept tegenkom. Na de eerste rijs had ik mijn twijfels of de starter actief genoeg was. Er zaten zeer kleine belletjes gas in het deeg, maar naar mijn mening erg weinig. Voor de tweede rijs heb ik de batards 14 uur in de koelkast gelegd. Uiteindelijk vanochtend om 6 uur opgestaan om de broden te bakken voor het ontbijt.

De starter is twee weken geleden begonnen. Het duurde wat langer dan verwacht voor hij op gang kwam. Ondertussen hadden de katten hem ook nog twee keer 's nachts over de grond gegooid. Vast essentieel voor de juiste aroma's. Al met al was ik zeer verrast met het uiteindelijke resultaat:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooooi!
pi_132639394
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 00:42 schreef MaximusTG het volgende:
Dit recept is helemaal buiten de koelkast. Je begint dus met een flinke kom, want je deeg zal ook flink rijzen. Daar meng je alles in. Daar doe je dan een deksel/vochtige doek/huishoudfolie op. Na die 11-13 uur (ongeveer he) stort je het deeg uit op een bebloemd werkblad. Leg een vel bakpapier op een bakplaat. Verdeel het stuk deeg nu in bv 10 stukjes. Maak daar bolletjes van bv. Leg die zo ruim mogelijk van de rand en elkaar. Dat dek je vervolgens af met huishoudfolie. Daarvoor plak je het makkelijkste een aantal stroken aan elkaar, en smeer je er dan een beetje zonnebloemolie over uit met je hand of zo. Dan blijft het niet plakken. Dat dus over de bolletjes. 2 uur rijzen, en dan afbakken (oven wel op tijd laten voorverwarmen).
Zo ver mogelijk van elkaar bolletjes maken en daarna stroken aan elkaar plakken met zonnebloemolie erover? Snap dat alleen niet helemaal, verder thanks! :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 22:44:28 #248
91830 MaximusTG
pi_132639622
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 22:39 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Zo ver mogelijk van elkaar bolletjes maken en daarna stroken aan elkaar plakken met zonnebloemolie erover? Snap dat alleen niet helemaal, verder thanks! :)
Nee, nee, ik was al bang dat dat verkeerd over zou komen, ik type altijd nog beknopt op mn mobiel ;)

Je hebt je bakplaat dus he, met bakpapier. Nou, bolletjes die je daarop legt leg je natuurlijk zo ver mogelijk uit elkaar zodat ze niet tegen elkaar aankomen als ze gaan rijzen en in de oven.
Maar ze mogen natuurlijk niet uitdrogen tijdens de rijs. Dus dan neem je huishoudfolie, plak je een aantal stukken overlappend op elkaar (gewoon met de plakkracht van het folie dus) totdat het ruim over de bakplaat past.
Om dan te voorkomen dat je folie aan je deeg gaat plakken giet je een drupje olie op je folie (dus je legt het folie eerst op je aanrecht of tafel) en smeer dat uit. Dan leg je vervolgens dat hele stuk met de geoliede kant naar beneden op je bakplaat met bolletjes deeg!
Na het rijzen haal je het er dan makkelijk af en schuif je de bakplaat zo de oven in.
pi_132639851
Ik had voor mijn no-knead van gisteren overigens deze aangehouden:
http://www.simplysogood.com/2013/03/artisan-no-knead-bread.html

Werkte erg goed ^O^ . Had hem alleen wat langer mogen bakken, hij was nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben. Maar dat doet er nu niet toe want mijn desem is -gelukkig!- weer activiteit aan het vertonen na 3x voeden O+

Loldor, mooie norwich! Hoe vond je de smaak?
pi_132640890
quote:
17s.gif Op zondag 27 oktober 2013 22:49 schreef douche-eendje het volgende:
Loldor, mooie norwich! Hoe vond je de smaak?
De smaak was heerlijk. Voor het eerst dat een niet-100% witbrood het wint van een witbrood bij mij thuis. Gisteravond alvast wat gesnoept van een boule die ik had gebakken na een tweede rijs buiten de koelkast met wat camembert en dat maakte toch wel een erg lekkere funky combinatie.
pi_132652453
Tweede batch norwich vers uit de oven, OMG zoooo lekker! mn zuurdesem word volwassen O+ luchtiger van structuur nu ook
pi_132656030
Ik heb afgelopen donderdag ook weer eens brood gebakken. Bij mij rijst dat altijd veel te snel naar mijn zin, dus ik zet het zo koud mogelijk weg, maar niet in de koelkast.
Nu zou het qua timing oorspronkelijk zo uitkomen dat mijn deeg gerezen zou zijn onder lunchtijd, en dat vond ik niet handig ivm drukte in de keuken en geen tijd om de volgende stap te doen.

Ik bedacht toen om mijn deeg toch even in de koelkast te zetten, om het proces wat te vertragen, en het er na de lunch weer uit te halen, zodat ik toch 's middags nog kon bakken.

Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan, ik ben wat later begonnen met deeg maken zodat het rijzen tijdens de lunch plaatsvond en ik na de lunch verder kon.

Mijn vraag is, gaat dat goed, tijdens het rijzen uit de koelkast halen en op een minder koele plek verder laten rijzen?
  † In Memoriam † maandag 28 oktober 2013 @ 14:53:08 #253
91830 MaximusTG
pi_132656219
Jahoor, dat gaat wel goed, alleen is de rijstijd dan wat lastig te voorspellen. Dat is dan afhankelijk van temperatuur koelkast, hoeveelheid deeg, temperatuur omgeving etc. etc.
Je kunt natuurlijk ook de hoeveelheid gist wat verminderen he.
  † In Memoriam † maandag 28 oktober 2013 @ 15:35:29 #254
91830 MaximusTG
pi_132657600
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 22:39 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Zo ver mogelijk van elkaar bolletjes maken en daarna stroken aan elkaar plakken met zonnebloemolie erover? Snap dat alleen niet helemaal, verder thanks! :)
Zoiets dus:


Bakplaat met bakpapier, gerezen deeg in kom na 12 uur rijzen

'
Deeg uitstorten op bebloemd werkblad, opbollen


Verdelen in 4 stukken met deegsteker (dit was 500 gram deeg), opbollen en folie met olie


Gevormd van bolletjes (hoeft niet per se) naar langwerpige broodjes; is wat lastig, plakt nogal aan bakpapier, maar moet wel ondersteund worden aan zijkant. Voor rijzen, na rijzen, en na bakken


Gebakken broodjes
pi_132718446
Wat adviseren de rijsmandjes gebruikers, riet, houtvezel, plastic? Geen verschil?
Ik wil graag van mn kadogeld mandjes kopen :)
  † In Memoriam † woensdag 30 oktober 2013 @ 11:33:13 #256
91830 MaximusTG
pi_132718645
Plastic heb ik geen ervaring mee. Als ik moet kiezen tussen houtvezel of rotan (dus geen riet, is iets anders! In Duits heet het Peddigrohr), dan kies ik voor rotan. Niet alleen vind ik ze visueel mooier, ik vind ze ook prettiger in het gebruik. Doordat houtvezel helemaal dicht is blijft het vochtiger in de vorm, en plakt het deeg sneller aan de wand. Bij rotan rijsmandjes krijg je een heeeeeele lichte uitdroging van het deeg, waardoor het ook beter zn vorm houdt tijdens het uitstorten en in de oven schuiven.
Daarnaast zijn de prijzen ook weer niet dusdanig veel lager voor houtvezel om echt een verschil te maken, als je mandjes koopt voor thuisgebruik.
pi_132719675
Ah mooi! Jij had dacht ik zo'n start set gekocht bij weekendbakkery? Goed bevallen? Ik zag ze bij broodbakshop ook maar daar zijn de lames op en die wil ik er dan ook wel erg graag bij

Een linnen rijsdoek is denk ik ook wel aan te raden voor stokbroden enzo?
  † In Memoriam † woensdag 30 oktober 2013 @ 12:06:03 #258
91830 MaximusTG
pi_132719824
Dat was een cadeau dat ik aan mn moeder had gegeven; maar dat was bevallen ja. Zo'n rijsdoek ga ik ook nog eens bestellen idd, ook handig voor kleine broodjes.
Qua rotan rijsmandjes heb ik nu een ovalen voor 1 kg deeg (die is heel fijn) een ronde voor ong. 1.5-2 kg deeg (is vrij groot, is mn eerste mandje, van een Duitse vrijmarkt voor 2 euro). Heb ook nog een ronde en ovalen houtvezel mandje, die worden verkocht voor 750 gram deeg, maar dat klopt niet helemaal. Iets minder past er beter in.
pi_132720396
Ik gebruik twee rotan rijsmanden voor brood van 800-1000g per stuk. Daarnaast heb ik mijn vriendin gevraagd of ze een aantal doeken kon maken van deze stof. http://www.lindehofboerde(...)-lichtbruine-streep/,

Dat is de stof die je in een aantal foto's terug onder de Norwich kunt zien liggen. Gebruik het voor het afdekken van deeg tijdens het maken van het brood, heb het als couche gebruikt bij het maken van stokbroden en gebruik het tevens om het brood waar we die dag van eten in te wikkelen.

e: Misschien handig om te vermelden dat ik zeer te spreken ben over de doeken en de rotan rijsmanden. Samen met een brede metalen mengkom, plastic deegschraper, weegschaal en scalpel is het alles wat ik op het moment gebruik om naar tevredenheid brood te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Loldor op 30-10-2013 16:30:18 ]
pi_132732092
Kun je in de 1 kg vormen ook kleinere broden goed laten rijzen of is dat niet handig? Tot nu toe vooral broden van 500 g tot 1 kg gemaakt. De kleine broden eten we met z'n tweeën in max twee dagen op dus blijft er geen oud brood over dus ik denk dat ik vooral klein zal blijven bakken, maar als klein ook kan in een grotere vorm dan heb ik daar meer aan. Moeilijk moeilijk ;)
pi_132732442
Wanneer een rijsmand te groot is zal het deeg enigzins uit de vorm vallen wanner je deze omdraait op je schietplank. Het luistert niet nauw, maar ik zou geen rijsmanden kopen voor broden van een kilo wanneer ik voornamelijk broden van 500g zou bakken.
pi_132734868
Dankjewel Maximus voor je fotoverslag! :*
Dit weekend heb ik er helaas geen tijd voor. Volgende week ga ik het proberen! :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_132736650
Vandaag heel lekkere hamburgerbroodjes gebakken en rozijnenbollen beide recepten van levine (dezelfde krentenbollen als de vorige pagina)

pi_132739289
Mooi verslag Maximus!

Zo-is-dat: zien er goed uit! Smaken ze ook?

Ik heb vandaag een rogge-tarwebroodje gemaakt. Beviel maar matig, eigenlijk...



pi_132742658
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 21:07 schreef Bleie het volgende:
Mooi verslag Maximus!

Zo-is-dat: zien er goed uit! Smaken ze ook?

Ik heb vandaag een rogge-tarwebroodje gemaakt. Beviel maar matig, eigenlijk...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Want? Niet lekker? Ik heb zojuist ook een volkorenbrood in elkaar gedraaid. Niet mijn favoriet maar ik had niets meer in huis.
pi_132742958
Ik weet niet zo goed, beetje typisch smaakje.
pi_132751919
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 22:16 schreef Bleie het volgende:
Ik weet niet zo goed, beetje typisch smaakje.
Metalig? Dat heb ik altijd met volkoren dat op de 'snelle' manier is gemaakt. Maar een plak kaas doet vaak wonderen :)
  † In Memoriam † donderdag 31 oktober 2013 @ 17:11:12 #268
91830 MaximusTG
pi_132765112
Hoeveel rogge zat er in op het totaal Bleie?
pi_132788690
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 20:22 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vandaag heel lekkere hamburgerbroodjes gebakken en rozijnenbollen beide recepten van levine (dezelfde krentenbollen als de vorige pagina)

[ afbeelding ]
Wat zien je krentenbollen er goed uit! Ik heb ook dat recept van Levine gevolgd, maar zo mooi bruin krijg ik ze niet (niet zonder dat ze keihard zijn als ze uit de oven komen :')

On a sidenote: wil proberen dit weekend voor het eerst zelf zuurdesembrood te maken, heb 't starter receptje van Levine. Nu nog op zoek naar een lekker zuurdesembrood recept :Y
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_132792006
Als ik mijn brood atijd in de oven bak (90cm boretti) dan doe ik het deeg op een bestuifde bakplaat doe dan wordt al het meel bruin en dat stinkt enorm. Wat kan ik hier aan doen?
Ik denk een te grote oven voor zo'n klein broodje van 500gr meel?

Ik wil graag in een ketel bakken maar de vorige dat ik dat deed bleken de handvatten (die wel hitteproof waren volgens het etiket) helemaal te bubbelen en dat was ook geen aangename geur *) .

Gaat dat misschien in een terracotta oven schaal (pan heb ik niet)? Ik heb 2 schaaltjes van: diameter*hoogte: 23x5 en 17x10. Op de hoge zou een deksel kunnen op de lage niet. En deze moeten warm zijn voor ik het deeg er in doe denk ik? Welke zou geschikter zijn voor wat natter brood? 500/350-380


Zou ik de oven te hoog hebben misschien op 250 Graden? Het is namelijk een hetelucht (wel een hele snelle, pizza's lukt briljant) en het brood is op zich wel goed van binnen, los gestort op een plaat. Ga het zondag weer eens proberen, heb nu net het deeg gemaakt en nu laten rijzen.
  † In Memoriam † vrijdag 1 november 2013 @ 15:31:43 #271
91830 MaximusTG
pi_132795337
Nou, er zijn wel broden die op 250 graden gebakken worden, maar voor het meeste brood is het wel wat heet. Ik zou sowieso de heteluchtfunctie uitzetten; dat droogt je deeg te snel uit waardoor ghet minder rijst in de oven.

Dus jij verwarmt je oven voor met de bakplaat erin, gooit er dan bloem op en je brood? Die bloem verbrandt dan, dat is wat je ruikt. In plaats van die terracotta potten e.d. kan je veel beter een mooie broodbaksteen kopen!
Als je op de bakplaat wil blijven bakken zou ik je adviseren bakpapier te gebruiken.
pi_132802060
Er zat zo'n pizza steen bij maar die heeft mijn vader verpest door te hard te schuren met een afwasborstel (is nu helemaal fijn geworden in plaats van grof). Als ik hem nog wil gebruiken moet die wel van te voren in de oven toch?

Nee de ijzeren bakplaat doe ik natuurlijk niet voorverwarmen, want die is in 10 seconden weer afgekoeld/opgewarmd. Ik bedoel gewoon dat ik het deeg zo op de bakplaat doe met alleen wat meel. Maar meel wat er rondom ligt wordt altijd bruin. Enigste optie is dan dat de hele bakplaat schoon is.

Als ik de hetelucht uit moet zetten bedoel je dan de ventilator? En alleen op onder en boven verwarmen dus?
Ik bedoelde gewoon dat het een heteluchtoven is, geen gas in iedergeval. Bedankt alvast!

Trouwens, die keer dat ik het in de ketel had gedaan was het wel echt perfect brood! Alleen zijn de handvatten daar van nu helemaal gebobbeld :p .
  † In Memoriam † vrijdag 1 november 2013 @ 19:36:04 #273
91830 MaximusTG
pi_132802318
Ja, steen moet idd mee voorverwarmen; maar wat is er mis mee dan? Geeft ie steengruis af of zo? Volgens mij weet ik wel wat voor een je bedoelt, zon vrij dunne met licht opstaande randen he? En idd met hetelucht uit bedoel ik alleen onder- en bovenwarmte.
pi_132808691
Als je oven ook onderwarmte heeft vermindert dat de noodzaak van een baksteen enigzins - hoewel ik het nog steeds kan aanraden. Ik denk overigens dat je prima je pizzasteen kunt proberen. Als het niet werkt weet je dat ook weer.
pi_132811749
Hierbij verklaar ik mijn vorige week op sterven na dood zijnde desem, gereïncarneerd:

pi_132813289
Als ik het mij goed kan herinneren heb ik die zelfs ook een keer gebruikt. Alleen het meel wat dus iets te ver weg ligt van het brood zelf wordt helemaal bruin en dat vind niemand hier in huis lekker ruiken, ik vind het persoonlijk niet zo erg. Misschien is het niet vochtig genoeg in de oven (grote oven klein brood)?

Het is precies deze steen (alleen dan geler, maar zou aan de foto liggen):
Alleen eerst had die een heel grof oppervlakte, bijna schuur papier. Alleen nu is die helemaal glad en zo zacht als gepolijst marmer een betonnen muur (wat een creativiteit ;( ). Ik had het idee dat die juist ruw moet zijn?

Morgenvroeg bak ik mijn brood af en zal het eens op de voorverwarmde(1) steen proberen op een iets lagere temperatuur(2) zonder de ventilator(3) aan.
Dat zijn al 3 verschillende dingen. Tevens is dit brood vochtiger ik dacht zo'n 60-70% water, niet helemaal goed afgemeten. Het is iig zo plakkerig dat het niet meer te herkneden was zonder te plakken aan mijn handen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Opblaaspop077 op 02-11-2013 00:30:04 ]
  † In Memoriam † zaterdag 2 november 2013 @ 07:26:37 #277
91830 MaximusTG
pi_132816793
Verwarm dan een oude metalen bakvorm mee, zet die bv naast de steen. Als je brood dan de oven in gaat giet je daar een flinke scheut water in. Krijg je stoom.
Hoeveel bloem/meel komt er dan bik jou mee de oven in?
Ik bak meestal met brood uit een rijsmandje; dat stort je dan op een schietplank, die je met bv wat griesmeel bestuift, daarna schuif je het de steen op. Dan komt er wel wat mee, maar geen extreme hoeveelheden hoor.
pi_132818291
Oh ok. Ja ik doe aan de onderkant altijd best veel meel. Bang dat het aan dat metalen blik blijft bakken. Dat is bij een steen minder denk ik.

Ik zoek al eeuwen naar een grote schietplant, waar je ook bv pizza's op kunt maken en dan meteen op het blikt kunt schuiven. Maar echt goed vind ik er een niet.
Als ik die zou hebben zou er nauwelijks meel meekomen.
Want ook nu moet ik eerst de steen er uit huilen en dan daar het deeg op leggen en dan weer terug schuiven.
Achja we zien wel :) .

edit:/
Ik wou het net in de oven doen en omdat het zo nat was wou ik nog even stretchen en folden. Ging wel maar werd daarna meteen weer een koeienvla. Nu is 't wel een erg groot brood geworden vrees ik.
Maar toen ik het deeg weer deed kneden rook ik zo'n bier geur :7 . Heeft een fokker toevallig er bier bij gegooid vannacht?
Ik denk dat de gist toch iets over de datum was en/of er wat schimmel is meegekomen... Maar dat kan geen kwaad toch? Met zuurdesem doe je niks anders naar dat ik begrijp.

[ Bericht 33% gewijzigd door Opblaaspop077 op 02-11-2013 11:14:49 ]
pi_132818800
Driemaal is.. een goed desembrood? 7.gif





mag het weten
pi_132820309
Ziet er goed uit van jou!
Hier mijn creatie dus (was vergeten te zeggen dat er boekweit bij zat, gewoon eens om te proberen):



Hij was een beetje uitgelopen op de tegel, had liever een hoger en kleiner brood gezien. En een beetje wit/bleek brood.
Volgende keer 1 kilo proberen ipv 500 gram en toch een iets lager vochtpercentage.
Nu de smaak nog!
pi_132820839


Norwich O+
pi_132841700
Mijn brood is best wel 'zwaar'. Compact brood zeg maar. Hoe kun je dit tegengaan zodat de structuur meer richting een wit brood uit de winkel gaat? Zo'n luchtigere structuur? Had helaas ook een hoger brood gezien maar dan heb ik een vorm nodig denk ik, met zo'n nat deeg iig. Hoe hoger het vochtpercentage hoe beter toch!?

Wel ideaal broodje voor bij de soep :) !
pi_132841804
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 23:49 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Mijn brood is best wel 'zwaar'. Compact brood zeg maar. Hoe kun je dit tegengaan zodat de structuur meer richting een wit brood uit de winkel gaat? Zo'n luchtigere structuur? Had helaas ook een hoger brood gezien maar dan heb ik een vorm nodig denk ik, met zo'n nat deeg iig. Hoe hoger het vochtpercentage hoe beter toch!?

Wel ideaal broodje voor bij de soep :) !
Wat voor broodje had je gemaakt? Maximus heeft vast wel tips vor je.
pi_132842621
Die hierboven, die plattere.
Ik had gelezen dat de vochtigheid in de oven ook nog van grote invloed is op 't rijzen in de oven (best logisch). Ik denk dat 't schaaltje in de oven niet genoeg was. Volgende keer water op de bakplaat gooien voor echt wat stoom zodat 't brood de hoogte in kan!
Tevens zie ik net dat er verschil zit in bloem en meel. Morgen eens kjjken wat ik uberhaupt heb gebruikt en een fatsoenlijk bloem aanschaffen.
pi_132842991
Maar heb je daarvoor een bepaald recept gevolgd en zo ja, welke? Bloem en meel is ook nogal een verschil en zo is er ook duidelijk verschil te merken tussen net gemalen of al een tijd in de schappen.... ik haal zelf inmiddels
alles bij eeen molen :)
pi_132846233
quote:
17s.gif Op vrijdag 1 november 2013 23:34 schreef douche-eendje het volgende:
Hierbij verklaar ik mijn vorige week op sterven na dood zijnde desem, gereïncarneerd:

[ link | afbeelding ]
Yes, het werkt weer :D



Net uit de oven O+
pi_132848176
Ik moet echt gaan werken aan een werkende desemcultuur, wat ziet dat er allemaal lekker uit!

En twee vragen:
1. Ik zou het leuk vinden om eens een workshop broodbakken te volgen. Heeft iemand tips? Liefst in Amsterdam, of vanuit daar makkelijk bereikbaar met ov. Of anders: waar moet ik op letten als ik op internet zoek naar cursussen?

2. Ik heb echt een betere mixer nodig. Ik hou gewoon niet van kneden met de hand, en mijn huidige handmixertje trekt brooddeeg niet. De consumentenbond is nogal gecharmeerd van de Bosch MUM52110 en de MUM54320. Die laatste is ook een foodprocessor, wat ik eigenlijk niet nodig heb, want ik heb een maximix. Heeft iemand hier ervaring met standmixers? Welke zijn goed?
pi_132848189
Ik verlang ook weer naar een Norwich -O- Heb wegens tijdgebrek wel het een en ander aan gistbroden in elkaar geknutseld, maar dat is het toch niet hoor :N
  † In Memoriam † zondag 3 november 2013 @ 11:49:19 #289
91830 MaximusTG
pi_132848217
Mooie broodjes hoor!

@Opblaaspop; ja je moet even wat meer bijhouden wat je precies doet als we je willen helpen. Dus dan bedoel ik idd wat voor bloem of meel, gewicht van elk ingrediënt, hoe lang gekneed en waarmee, hoe lang rijzen en waarop of waarin?
Ik zie dat je boekweit gebruikt hebt;
Boekweit bevat vziw geen gluten, dus de structuur van je deeg wordt minder. Dan wordt ie dus ook compacter en slapper. Een goed gekneed deeg met veel gluten kan een flinke hoeveelheid water vasthouden.
Verder zeg je dat je een luchtiger brood wil, meer zoals de supermarkt? Bedenk je wel dat als je brood maakt met alleen water, gist/desem, zout en bloem/meel, dat je dan altijd de meer Franse broden krijgt. Vaak hardere korst, liefst grote gaten in het kruim; je kent het wel.
Wil je een zachter kruim dan moet je dingen als melk, boter, soms ei toe gaan voegen.
pi_132859153
Zojuist een briochedeeg afgedekt wegezet voor twaalf uur om te rijzen als no-knead bread. Ben benieuwd, is eens wat anders dan volkoren tarwe/desemboule :)
mag het weten
pi_132860380
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 11:46 schreef Bleie het volgende:
Ik moet echt gaan werken aan een werkende desemcultuur, wat ziet dat er allemaal lekker uit!

En twee vragen:
1. Ik zou het leuk vinden om eens een workshop broodbakken te volgen. Heeft iemand tips? Liefst in Amsterdam, of vanuit daar makkelijk bereikbaar met ov. Of anders: waar moet ik op letten als ik op internet zoek naar cursussen?

2. Ik heb echt een betere mixer nodig. Ik hou gewoon niet van kneden met de hand, en mijn huidige handmixertje trekt brooddeeg niet. De consumentenbond is nogal gecharmeerd van de Bosch MUM52110 en de MUM54320. Die laatste is ook een foodprocessor, wat ik eigenlijk niet nodig heb, want ik heb een maximix. Heeft iemand hier ervaring met standmixers? Welke zijn goed?
Ik heb een Kenwood chef. Ben er erg tevreden mee.

Verder heb ik al een hele tijd geen brood meer gebakken wegens geen tijd, stom!
pi_132885541
Tip : Brood met Marmite erdoor is zeer lekker :9
br@m
  † In Memoriam † maandag 4 november 2013 @ 14:04:51 #293
91830 MaximusTG
pi_132887819
Weer eens wat gebakken; Had mn desem na een paar weken in de koelkast weer eens ververst gistermiddag. Flinke verversing, dus hij begon pas laat weer te bubbelen.
Wou toch een deegje maken, dus heb ff wat uitgerekend, 75% bloem, 25% volkoren meel, 70% water.
160 gram desem genomen, dus 80 gram van de bloem en 80 gram water vervangen daarmee.
Gekneed, nachtje laten rijzen. Vanochtend in rijsmand. Ongeveer 4-5 uur laten rijzen daarna.





Mooi voorbeeld van hoe je kan spelen met tijd met een brood. Omdat de desem nog niet zo actief was duurde het gewoon wat langer :).

edit: binnenkant;



Hij is echt heerlijk, zeker met wat roomboter!

[ Bericht 12% gewijzigd door MaximusTG op 04-11-2013 15:18:34 ]
pi_132893462




Ja dat ziet er toch een stuk beter uit! Ook die van jou maximus!
Heb een iets anders recept gebruikt. Heerlijk beetje zuur en zoet door klein beetje melk.
  maandag 4 november 2013 @ 20:04:59 #295
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132901180
Lieve mensen.

Ik heb maar een kleine combi magnetron oven. Magnetron en hetelucht dus. Maar ik wil wel graag een brood bakken :)

Nu heb ik dat al vaker gedaan maar dan in de brood bak machine. Wat ik nu echter wil maken zijn bolle broden ter grootte van een flinke soepkom. Het brood dient van binnen heel zacht en luchtig te zijn en de buitenkant heel knapperig, zonder dat het zo heel hard is. Welk recept zou hier voor geschikt zijn? Het is bedoeld om kapje er af te snijden, deels uit te hollen en te vullen met knoflooksoep. Mhhhhh

Kan ik dit uberhaupt wel bereiken in mijn oventje? (kan natuurlijk wel kom water bij zetten) En moet ik het dan op bakpaper zo de oven in schuiven op het rooster of onderin op de glasplaat?
  † In Memoriam † maandag 4 november 2013 @ 20:27:13 #296
91830 MaximusTG
pi_132902463
Ik had je toch al een recept gegeven in het andere topic?

Het zal niet perfect worden in zo'n oven nee; probeer het gewoon eens. Hier bv nog een recept, komt op iets vergelijkbaars neer.
http://allrecipes.com/rec(...)/?scale=8&ismetric=1
Is met wat meer gist, omdat je het meeste brood toch niet opeet, dus voor de smaak hoef je niet een heel complex brood te bakken.

En bakken doe je dan op de glasplaat met bakpapier eronder ja.
pi_132904974
Het recept wat ik vanmiddag had gebruikt:
500 gr meel (type 405) gezeefd
260 ml water
50 ml melk
10 gr gist
10 gr zeezout

Eerst het zout met 50 ml water gemend en de rest van het water met de melk en gist en 100 gram meel (lauw).
Het zout loste voor geen drol op in het water. Dit 10 minuten laten staan zodat de gist al begon te werken.
Het gistdeeg bij het meel gegooid en met de handen gekneed. Als laatste het zoutmengsel er bij gedaan. Het deeg had een aparte textuur. Als ik het uiteen trok ging het meteen kapot, een vliesje maken ging wel. Maar het deeg was niet elastisch en scheurde eigenlijk.
2 uur in de koelkast laten rijzen tot het dubbele volume. Gekneed tot een mooi balletje, bestrooid met meel en in een schone kom gedaan en bovenkant nat gemaakt. Uurtje of 18 in de garage gestaan bij ~10C denk ik?
En vanmiddag kon ik hem zo uit de kom gooien bleef niks plakken en zo in de oven geschoven en een glas water op de bakplaat gedaan (die ik vergeten was schoon te maken haha).
Iig een zeer goed gelukt brood, behalve dat de onderkant eigenlijk wat zacht was... Wel hard maar je kon er gewoon op duwen en het veerde terug (zal wel door de melk komen).

Heb alleen het idee dat zulk soort broden enorm stopt (à la WC), heb ik dat juist?

Bijna het einde van dit topic. Waarom maar 13 pagina's!?
pi_132905966
Wat een heerlijke combinatie.Eigen brioche met Mona bitterkoekjespudding als sandwichspread. :9 Zo waar je eigen puddingbroodje :D
mag het weten
  dinsdag 5 november 2013 @ 18:57:46 #299
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132933755
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 20:27 schreef MaximusTG het volgende:
Ik had je toch al een recept gegeven in het andere topic?

Het zal niet perfect worden in zo'n oven nee; probeer het gewoon eens. Hier bv nog een recept, komt op iets vergelijkbaars neer.
http://allrecipes.com/rec(...)/?scale=8&ismetric=1
Is met wat meer gist, omdat je het meeste brood toch niet opeet, dus voor de smaak hoef je niet een heel complex brood te bakken.

En bakken doe je dan op de glasplaat met bakpapier eronder ja.
hoe bedoel je et niet opeet?
  † In Memoriam † dinsdag 5 november 2013 @ 19:09:19 #300
91830 MaximusTG
pi_132934185
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 18:57 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

hoe bedoel je et niet opeet?
Ik bedoelde dat je de binnenkant van het brood er toch uit haalt, en de smaak van de soep is veel sterker dan die van het brood. Dus je kunt hiervoor best een wat sneller recept nemen.
  † In Memoriam † dinsdag 5 november 2013 @ 19:09:34 #301
91830 MaximusTG
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')