Bij de kosten van een leaseauto voor de berijder moet je eigenlijk niet alleen naar de bijtelling kijken, maar ook naar het leasetarief. Als je geen leaseauto zou hebben, zou je dat bedrag (deels) bij je salaris krijgen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:45 schreef Blik het volgende:
[..]
Een eigen auto kost je al snel 200-300 euro, dat is het bedrag waar ik in ieder geval op uitkwam bij onze Toyota Yaris van 6 jaar oud. Om je een indruk te geven onder behoud van 1500 km per maand:
33 euro wegenbelasting
35 euro verzekering (half all-risk)
170 euro benzine (bij verbruik van 1 op 15)
25 euro per maand onderhoud
Dit is bij elkaar al ruim 260 euro, zonder maandelijkse afschrijving (waar je ook nog wel 50 - 100 euro per maand voor mag nemen als afschrijving). Dus je overstap heeft wel degelijk zin gehad
Dat ook. Mijn Belgische collega betaalt overigens ongeveer de helft van mijn bedrag aan lease voor een gelijkwaardige auto.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Bij de kosten van een leaseauto voor de berijder moet je eigenlijk niet alleen naar de bijtelling kijken, maar ook naar het leasetarief. Als je geen leaseauto zou hebben, zou je dat bedrag (deels) bij je salaris krijgen.
Men vergelijkt ook altijd van die oude auto's met een nieuwe leasebak. Ga eens kijken wat het kost om 50k te financieren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik reed voorheen LPG. En je vergeet de vergoeding van je werkgever mee te rekenen.
Als die ¤ 200,- is kost de auto iets van ¤ 200,- per maand. Mijn nieuwe leasebak kost meer dan ¤ 400,- per maand
Maar goed, van 10 jaar oude Seat Leon naar nieuwe BMW 3-serie is ook wat waard.
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:19 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Men vergelijkt ook altijd van die oude auto's met een nieuwe leasebak. Ga eens kijken wat het kost om 50k te financieren.
Voor het leasebedrag kun je auto rijden, dat klopt, maar niet een nieuwe van betalen.
Misschien beetje te algemeen maar vooral bedoelt voor mensen die niet snappen waarom je een leaseauto rijdt als je zelf 400 euro moet betalen want met 400 kun je toch wel een oude golf rijden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Duh. Ben het niet eens met je 'men' en 'altijd'. Volgens mij beseffen nagenoeg alle leaserijders dit wel. Maar dat houdt nog niet in dat het goedkoop is. Het is hooguit 'relatief' goedkoop ivm. het zelf aanschaffen van dezelfde auto. Maar dat had ik nooit gedaan.
Zit daar ook onderhoud bij?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden zou ik in mijn handjes klappen hoor.
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.
In die ¤ 500,- / ¤ 600,-? Ja daar zit onderhoud bij. Let wel, dat kan ook zo oplopen naar ¤ 700,- bij onverwachte reparaties.quote:
Als het een mobiliteitsbudget is wel ja, maar dat doet niet iedere werkgever. Je kunt dus niet altijd zomaar klakkeloos het bruto leasebedrag als een bruto salarisverhoging rekenen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.
Niet elke werkgever geeft je de keuze om geen leaseauto te rijden en dan zou je nog niet eens aan de 600 euro komen zoals Mgolovic zijn voorbeeld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar behalve die 200 tot 250 euro bijtelling kost het je ook een deel van je salaris in de vorm van het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij moet betalen.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:31 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Als het een mobiliteitsbudget is wel ja, maar dat doet niet iedere werkgever. Je kunt dus niet altijd zomaar klakkeloos het bruto leasebedrag als een bruto salarisverhoging rekenen.
Als dat wel het geval is kan het er inderdaad anders uit komen te zien.
Klopt helemaal. Ik heb ook geen keuze, hoewel mijn werkgever wel langzaam aan het bijdraaien is. Niet leasen is nog steeds geen optie, maar je kan nu wel goedkoper leasen en dan het restant van je lease-normbedrag laten uitbetalen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:31 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Niet elke werkgever geeft je de keuze om geen leaseauto te rijden en dan zou je nog niet eens aan de 600 euro komen zoals Mgolovic zijn voorbeeld.
En dan rij je een auto uit 2006
Afhankelijk van de afstanden die je rijdt is een wat grotere auto wel handig. Moet er niet aan denken om dagelijks 200km in een Aygo te moeten afleggen met mijn 1,95m.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:32 schreef DroogDok het volgende:
Klopt helemaal. Ik heb ook geen keuze, hoewel mijn werkgever wel langzaam aan het bijdraaien is. Niet leasen is nog steeds geen optie, maar je kan nu wel goedkoper leasen en dan het restant van je lease-normbedrag laten uitbetalen.
Ik betaal geen ¤ 200-250,- maar ¤ 400 - 450,- Nog niet veel geld voor die auto, maar toch. Jouw Passat rijden zou waarschijnlijk goedkoper zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:26 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tenzij je echt een auto op leeftijd rijdt, of weinig kilometers maakt, is het bijna altijd goedkoper. Ter vergelijking: ik rijd een Passat diesel uit 2006, rijd ongeveer 35k per jaar en ben in totaal tussen de ¤ 500,- en ¤ 600,- per maand kwijt aan die auto, waarvan ¤ 150,- door de werkgever wordt vergoedt. Dan reken ik wel alles mee, dus ook afschrijving. Dat vergeten veel mensen. De wegenbelasting alleen is al ¤ 130,- voor die auto, als ik dan voor ¤ 200,- tot ¤ 250,- onbeperkt auto kan rijden en me geen zorgen hoef te maken over onverwachte onderhoudskosten zou ik in mijn handjes klappen hoor.
¤ 400 - ¤ 450 is nog steeds minder dan de ¤ 500 - ¤ 600 (zonder uitschieters) die ik kwijt ben voor een 7 jaar oudere auto die ook nog eens een klasse lager is.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik betaal geen ¤ 200-250,- maar ¤ 400 - 450,- Nog niet veel geld voor die auto, maar toch. Jouw Passat rijden zou waarschijnlijk goedkoper zijn.
Is dit een startfunctie of misschien een rijkstraineeship oid?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:12 schreef Radio-silence het volgende:
01: Bedrijfstak: Rijksoverheid
02: Functie: Juridisch beleidsadviseur bij de rijksoverheid
03: Opleiding: WO-rechten met specialisatie informaticarecht
04: Leeftijd: 27
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 21 + 20 compensatiedagen
07: 13e maand: ja, 8,3%
08: Bruto maand salaris: 3200
09: Netto maand salaris: 2078
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: 1,5 jaar
12: Goodies: Eerste klas OV-kaart 7 dagen per week (ook privégebruik), laptop, smartphone
13: Tevreden?: Zeker, leuk uitdagend werk, leuke collega's en geen slechte arbeidsvoorwaarden voor mijn leeftijd.
Wat?quote:13: Tevreden?: Redelijk. Binnen mijn klas wordt er veel lease gereden en ik merk dat ik daar ook behoefte aan heb aangezien openbaar vervoer om de verkeerde tijden rijdt voor woon-werk verkeer. Moet nu dan ook zelf een auto aanschaffen zogauw ik mijn rijbewijs heb.
Het is een medior functie, na 10 maanden in een startersfunctie beviel ik zo goed dat ik promotie heb gekregen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:41 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is dit een startfunctie of misschien een rijkstraineeship oid?
Dit heeft niks te maken met overschatting. De reden dat de baas geen auto 'onder mijn kont schuift' is omdat niemand bij ons lease rijdt afgezien van de partners. Het kantoor waar ik werk is een uitzondering op alle andere kantoren, daar krijgen de assistenten vanaf het begin al beschikking tot een leaseauto.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 08:10 schreef Mgolovic het volgende:
Je bent 18 en merkt dat je behoefte hebt aan een lease auto? Sorry maar je bent jezelf wel aan het overschatten nu. Vervelend dat je bus/trein niet op de voor jou ideale tijd rijdt, maar dat zal voor je baas echt geen reden zijn om jou een auto onder je kont te schuiven.
Kleine correctie, 36 uur, 24 uur werk, 12 uur college. Je doet nu echt alsof ik in een uitzondering zit, ik ga gewoon af op wat andere mensen om mij heen krijgen. Keuze van mijn baas was geheel voor de schooldag te betalen, het had evengoed maar voor de helft betaald kunnen wordenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 08:30 schreef Mgolovic het volgende:
Buiten dat, krijg je bijna 20% meer betaald (33 uur t.o.v. 40 uur contract) en heb je nog het lef om te klagen ook?
Dat maakt het verhaal al wat anders, je initiële post had het over woon-werk, en niet over zakelijke kilometers. Ik zou als klant overigens niet accepteren dat een consultant te laat is vanwege OV-perikelen. Je baas zou in dat geval in ieder geval pool auto's neer moeten zetten m.i.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:10 schreef LittlemanNL het volgende:
[..]
Dit heeft niks te maken met overschatting. De reden dat de baas geen auto 'onder mijn kont schuift' is omdat niemand bij ons lease rijdt afgezien van de partners. Het kantoor waar ik werk is een uitzondering op alle andere kantoren, daar krijgen de assistenten vanaf het begin al beschikking tot een leaseauto.
We moeten vaak naar klanten toe en dit houdt in dat je zelf vervoer moet regelen. Je hebt natuurlijk risico op file maar met auto zijn bedrijven over het algemeen veel beter bereikbaar dan met OV. Een aansluiting missen betekend al gauw een uur vertraging op specifieke locaties. Meerijden is niet mogelijk in de meeste gevallen.
Ik hoop het hiermee wat opgeheldert te hebben, volgens mij kwam het wat verkeerd over.
Is helaas niet het geval daarom had ik het handig gevonden als er wel zoiets tot beschikking was maar ik heb gelukkig nog genoeg tijd om mijn rijbewijs te halen en zelf een auto aan te schaffen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:15 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Dat maakt het verhaal al wat anders, je initiële post had het over woon-werk, en niet over zakelijke kilometers. Ik zou als klant overigens niet accepteren dat een consultant te laat is vanwege OV-perikelen. Je baas zou in dat geval in ieder geval pool auto's neer moeten zetten m.i.
Jij bent (nog) geen assistent accountant. Ik zou het eerder een stage noemen, gezien de vergoeding en je werkervaring/leeftijd. Niet dat daar iets mis mee is, maar die auto (en rijbewijs ) komt vanzelf wel hoor, je bent heel goed op weg qua opleiding en werkervaring, geniet daar lekker van en die auto komt straks wel. Ik weet zeker dat als jij hier over 5 jaar post dat je tegen de 2,5k zit met auto.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:10 schreef LittlemanNL het volgende:
[..]
Het kantoor waar ik werk is een uitzondering op alle andere kantoren, daar krijgen de assistenten vanaf het begin al beschikking tot een leaseauto.
500 km verderop naar het Oosten verdienen ze 20 euro per dag ipv per uurquote:Op zaterdag 2 november 2013 07:48 schreef JohnSpek het volgende:
Vinden jullie het overigens ook niet vreemd dat in Nederland de 'top' relatief weinig verdient?
In Amerika verdien je, als je van een top universiteit komt, bij een goede werkgever als engineer 120-170k $ bruto per jaar als STARTSALARIS.
Hier verdien je zelfs bij een top consultancy bureau zoals McKinsey pak hem beet 50k euro bruto per jaar als startsalaris.
Dat is toch bijna niet te vergelijken?
Wat zijn je werkzaamheden?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 21:56 schreef Blue_note het volgende:
01: Bedrijfstak: FMCG
02: Functie: Marketing specialist
03: Opleiding: Economie
04: Leeftijd: 27
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 29
07: 13e maand: ja, per maand betaald
08: Bruto maand salaris: 3480
09: Netto maand salaris: 2420
10: Overuren betaald: Nee, maar ik maak ze ook niet
11: Werkervaring: 5 jaar
12: Goodies: lease-auto, iPhone 5, internet thuis, sport abo, bonus uitbetaald in aandelen van bedrijf, laptop, premievrij pensioen, onkostenvergoeding van ¤200,- netto.
13: Tevreden?: Uitermate
Het verschil kan volgens mij voor een groot deel verklaard worden door de sociale lasten die de werkgever in Nederland heeft. Premies voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, ziektewet en pensioen zijn hier (grotendeels) de verantwoording van de werkgever en niet van de werknemer.quote:Op zaterdag 2 november 2013 07:48 schreef JohnSpek het volgende:
Vinden jullie het overigens ook niet vreemd dat in Nederland de 'top' relatief weinig verdient?
In Amerika verdien je, als je van een top universiteit komt, bij een goede werkgever als engineer 120-170k $ bruto per jaar als STARTSALARIS.
Hier verdien je zelfs bij een top consultancy bureau zoals McKinsey pak hem beet 50k euro bruto per jaar als startsalaris.
Dat is toch bijna niet te vergelijken?
klinkt heel bekend hier.quote:Op woensdag 18 september 2013 05:17 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Ik heb een huishoudster, dat is gewoon efficienter (zij vraagt 10 pond per uur, ik verdien grofweg 100 pond per uur, simpel rekensommetje). Daarnaast worden boodschappen bezorgd, en zorgt de baas doordeweeks voor ontbijt/lunch/diner.
Dus ja, ik werk 20 uur meer. Maar ik reis een stuk minder dan meeste mensen (scheelt snel 5 uur per week) en besteed geen tijd aan boodschappen en het huishouden (nog eens 5 uur per week?). Ik heb nog een paar jaar geen kinderen, dus dat is van latere zorg. En ik vind slapen, tv kijken of gamen nou niet echt ontspannend verder. Ik ken genoeg mensen die 10 uur slaap nodig hebben per dag, dan is het natuurlijk andere koek.
Laten we gewoon accepteren dat niet iedereen hetzelfde is? Ik geniet van mijn werk. Reis de hele wereld over, ben bezig met leuke mensen en bedrijven, en verdien er goed mee. Daardoor geniet ik van mijn werk, en kan ik buiten werk een "luxe" leven leiden. Ik zie mijn vrienden veel, reis veel, zit veel op de racefiets en in de gym, etc etc.
Wat mij meer irriteert is dat het in NL door de enorme belastingdruk zo verschrikkelijk moeilijk is om de middelmaat te ontgroeien. Met een goede universitaire opleiding en een mooie baan zit je bruto gerust 2x hoger dan een aardige 13 in het dozijn MBO baan maar haal je belasting er vanaf dan zit je nog maar 1000 euro hoger. Komt neer op net het verschil tussen een rijtjeshuis in een vinexwijk en een halfvrijstaande woning in een iets leukere buurt en een 3 jaar oude auto inplaats van een 6 jaar oude auto.quote:Op zaterdag 2 november 2013 07:48 schreef JohnSpek het volgende:
Vinden jullie het overigens ook niet vreemd dat in Nederland de 'top' relatief weinig verdient?
In Amerika verdien je, als je van een top universiteit komt, bij een goede werkgever als engineer 120-170k $ bruto per jaar als STARTSALARIS.
Hier verdien je zelfs bij een top consultancy bureau zoals McKinsey pak hem beet 50k euro bruto per jaar als startsalaris.
Dat is toch bijna niet te vergelijken?
Onzin. Als je sneller/makkelijker veel wilt verdienen, is Nederland niet het land. Als je echt ambities hebt is het prima, dan kan je ook in Nederland veel verdienen. Gewoon harder werken. Zelfs half jaar terug een job offer in Nederland gehad dat uit kwam op 350k per jaar. En ik ben vroeg in de 30 en hoefde er geen drugs voor te dealenquote:Op zaterdag 2 november 2013 11:34 schreef Hi_flyer het volgende:
Als je ambities hebt, is Nederland absoluut het verkeerde land om te wonen/werken.
Zo, dat is niet mis. Wat doe je dan, advisory oid?quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:37 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Onzin. Als je sneller/makkelijker veel wilt verdienen, is Nederland niet het land. Als je echt ambities hebt is het prima, dan kan je ook in Nederland veel verdienen. Gewoon harder werken. Zelfs half jaar terug een job offer in Nederland gehad dat uit kwam op 350k per jaar. En ik ben vroeg in de 30 en hoefde er geen drugs voor te dealen
Ook niet je kontje verkopen op station?quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:37 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Onzin. Als je sneller/makkelijker veel wilt verdienen, is Nederland niet het land. Als je echt ambities hebt is het prima, dan kan je ook in Nederland veel verdienen. Gewoon harder werken. Zelfs half jaar terug een job offer in Nederland gehad dat uit kwam op 350k per jaar. En ik ben vroeg in de 30 en hoefde er geen drugs voor te dealen
Tja super natuurlijk als je in dat wereldje zit er zijn altijd uitzonderingen, de top 1 a 2%.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:37 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Onzin. Als je sneller/makkelijker veel wilt verdienen, is Nederland niet het land. Als je echt ambities hebt is het prima, dan kan je ook in Nederland veel verdienen. Gewoon harder werken. Zelfs half jaar terug een job offer in Nederland gehad dat uit kwam op 350k per jaar. En ik ben vroeg in de 30 en hoefde er geen drugs voor te dealen
Vooral oid, maar je zit inderdaad in de goeie richting. Maar ik heb de baan geweigerd, was niet mijn ding.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:13 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Zo, dat is niet mis. Wat doe je dan, advisory oid?
Da's enkel voor de hobbyquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:26 schreef kabouter1986 het volgende:
[..]
Ook niet je kontje verkopen op station?
Het hangt natuurlijk enorm van de sector af, maar dat is elders natuurlijk ook zo. Mijn punt was meer dat je wel degelijk carriere kunt maken in Nederland. Mensen die daar over klagen, willen over het algemeen niet zozeer carriere maken, maar liever zo veel mogelijk geld verdienen. Niks mis mee, maar wel anders.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:35 schreef Isee het volgende:
[..]
Tja super natuurlijk als je in dat wereldje zit er zijn altijd uitzonderingen, de top 1 a 2%.
In mijn bedrijfstak haal je dat echt niet ik zit in de top 5-8% en dan valt het toch vies tegen hoeveel meer je kan in vergelijking met een modale MBOer.
Vind ik niet raar, en je mening is je goed recht. Maar ik zit nu per jaar op ongeveer hetzelfde pakket in Londen, en het is een internationale markt. Oh, en het is inclusief bonussen, etc. Een finance job als de mijne is niet hetzelfde als een management job, onze CFO verdient ook minder dan ik bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:17 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Een offer van 350k.
Vind je het heel raar als ik dat niet geloof voor een dertiger? Komt onze CFO niet eens aan (ex bonussen)
Klopt, minimale inspanning voor maximale verdiensten, dat werkt zowat nergens.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:09 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Vooral oid, maar je zit inderdaad in de goeie richting. Maar ik heb de baan geweigerd, was niet mijn ding.
[..]
Da's enkel voor de hobby
[..]
Het hangt natuurlijk enorm van de sector af, maar dat is elders natuurlijk ook zo. Mijn punt was meer dat je wel degelijk carriere kunt maken in Nederland. Mensen die daar over klagen, willen over het algemeen niet zozeer carriere maken, maar liever zo veel mogelijk geld verdienen. Niks mis mee, maar wel anders.
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar dat is nu eenmaal de verzorgingsstaat waarin we leven. Je moet gewoon zorgen dat je niet gaat leven naar salaris, en dus snel geld over hebt om mee te investeren. Daar is de belastingdruk minder, en kunnen de inkomsten sneller meevallen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:47 schreef Isee het volgende:
[..]
Klopt, minimale inspanning voor maximale verdiensten, dat werkt zowat nergens.
Maar dat het in NL goed mogelijk is om een leuk carriere te maken dat klopt helemaal.
Het ging mij vooral om de enorme belastingdruk waardoor het in NL zo verrekte moeilijk is om de middelmaat te ontstijgen qua netto verdiensten en wat je ermee kunt valt al helemaal vies tegen.
Tenzij je uiteraard in de extreme buitencategorie beland.
Elke euro die via een bv of wat voor constructie dan ook op je boterham valt, gaat gewoon max ~52% belasting over.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:52 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar dat is nu eenmaal de verzorgingsstaat waarin we leven. Je moet gewoon zorgen dat je niet gaat leven naar salaris, en dus snel geld over hebt om mee te investeren. Daar is de belastingdruk minder, en kunnen de inkomsten sneller meevallen.
Tsjah, dat hangt af van je definitie van middelmaat.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:47 schreef Isee het volgende:
[..]
Klopt, minimale inspanning voor maximale verdiensten, dat werkt zowat nergens.
Maar dat het in NL goed mogelijk is om een leuk carriere te maken dat klopt helemaal.
Het ging mij vooral om de enorme belastingdruk waardoor het in NL zo verrekte moeilijk is om de middelmaat te ontstijgen qua netto verdiensten en wat je ermee kunt valt al helemaal vies tegen.
Tenzij je uiteraard in de extreme buitencategorie beland.
Ik ben absoluut geen van de PvdA of andere socialisten, maar ergens ben ik met redelijk kleine verschillen toch wel erg blij. Kan mij dood ergeren aan zulk soort omhoog gevallen typetjes. In camping Powned had je ook zo'n stel omhoog gevallen mensen, wel een uitkering maar wel een au pair...quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:24 schreef Isee het volgende:
[..]
Wat mij meer irriteert is dat het in NL door de enorme belastingdruk zo verschrikkelijk moeilijk is om de middelmaat te ontgroeien. Met een goede universitaire opleiding en een mooie baan zit je bruto gerust 2x hoger dan een aardige 13 in het dozijn MBO baan maar haal je belasting er vanaf dan zit je nog maar 1000 euro hoger. Komt neer op net het verschil tussen een rijtjeshuis in een vinexwijk en een halfvrijstaande woning in een iets leukere buurt en een 3 jaar oude auto inplaats van een 6 jaar oude auto.
Doorgaans moeten die investeringen ook ergens vandaan komen?quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:37 schreef Bajskorv het volgende:
Niet compleet waar. Als ik winst maak op investeringen, betaal ik enkel mijn vermogensbelasting?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |