abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_130522462
Ik zag dat Nepal nog geen eigen topic heeft en aangezien ik van plan ben daar eind volgend jaar naartoe te gaan voor drie tot vier weken, leek het me een goed idee om er eentje aan te maken. De Lonely Planet is besteld, dus nog even en de voorpret kan beginnen! Overigens reis ik alleen en ben ik zwaar slechthorend, dat maakt het natuurlijk wel extra spannend allemaal :)

Ben benieuwd naar jullie do's en dont's :)

Aanvulling: dit is dus mijn eerste soloreis, dus ik sta ook open voor algemene tips!

[ Bericht 3% gewijzigd door _Dido_ op 27-08-2013 19:53:31 ]
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130522690
Luister goed naar naderende tijgers, oh wacht.
pi_130523447
Over een maand of 3 kan ik je er meer over vertellen. 8-)
pi_130523570
Interessant topique in spé. Nepal staat ook op mijn to-do lijstje
pi_130523643
Niet dat je direct om dit advies hebt gevraagd, maar ik zeg het je toch maar even; Indien je de mogelijkheid en de tijd hebt zou ik een uitstap naar Tibet adviseren. Vanaf Kathmandu is het goed te doen en het is echt een geweldige ervaring.

Wij hebben een aantal jaren geleden, na een lange rondreis door China en Tibet, een bezoek gebracht aan het Rongbuk klooster en het op 5200 meter hoogte gelegen Mt Everest Basecamp. In deze regio kun je ook prachtige 4x4 ritten maken door de Tibetaanse hoogvlakten. Zoveel rust - zoveel ruimte. Het was echt een schok toen we vanuit de serene rust via Zhang Mu en grenspost Kodari de hectiek (en de viezigheid) van Kathmandu inreden..

Nepal is overigens wel ontzettend goedkoop (hotels, hostels, restaurantjes, excursies..), dus je kunt het heel makkelijk uitzingen met een zeer beperkt budget.

Heb je al veel ervaring met reizen (en dan met name in Azië)?
Je kunt zeggen wat je wilt.
pi_130524115
@ nerd-4-sale: cool! Ik ben benieuwd! :) Hoelang ga je? En ga je ook alleen?

@ Funkel: concrete plannen? :)

@ Perenijsje: Nee, dit is mijn eerste soloreis. Ben al wel naar Jordanië geweest (ook geweldig O+), maar dat was een groepsreis.

Bedankt voor de tip! Ik ga de komende tijd eerst eens op een rijtje zetten wat ik allemaal wil doen :) En omdat dit m'n eerste niet-groepsreis is en ook nog eens m'n eerste soloreis, sta ik natuurlijk ook open voor tips voor de soloreiziger. Alles is nieuw voor mij :) Ik ben vooral bang dat het me niet lukt een slaapplek te krijgen :') Ben gewend aan Europa waar je weken, zo niet maanden, van tevoren moet boeken om nog een enigszins fatsoenlijk hotel te krijgen :').
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130524985
Nepal is heel leuk! Ik vond het het betere India ;)

Tips: bandipur, chitwan N P (wij zaten in een lodge waar we een all-in prijs betaalde voor een aantal dagen incl excursies en daarmee ook het dorp steunde. Mocht je naam willen weten dan zoek ik het even op!) en pashupatina (of zoiets, de Hindu tempel in Kathmandu). En in bandipur kun je op een heldere dag de Himalaya zien!

En het Everest base camp in Tibet is heel gaaf! Wij zijn er met onze eigen auto heen gereden, echt een gave route. Overigens is (zover inbegrepen heb) alleen in de winter de top echt goed zichtbaar,dus das wel gaaf om te zien (maar ook ontzettend koud!).
pi_130526217
Ik ben er twee jaar geleden geweest. Erg mooi land. Ga naar Pokhara en ga vanaf daar een trekking doen, oktober is de beste tijd. Verder natuurlijk Kathmandu, Bhaktapur en Patan. Vond Chitwan enigszins tegenvallen.
pi_130529716
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:51 schreef _Dido_ het volgende:

@ Funkel: concrete plannen? :)

Nog geen concrete plannen, maar die wil ik wel gaan maken. Daarom ga ik dit topic dan ook zeker volgen :)
pi_130529927
Ooit wil ik eens terug naar mijn roots :) ook ik volg dit topic

Hoewel ik nog geen concrete plannen heb
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 07:47:30 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_130542542
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:11 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nepal is heel leuk! Ik vond het het betere India ;)
Nou inderdaad, na 2 weken India was ik dolblij dat we Nepal in gingen. Een wereld van verschil zeg.

Ik zal nooit de zonsopgang hoog in het Anapurna-gebergte vergeten, wat was dat mooi.


TS, in Kathmandu moet je even gaan eten in The Third Eye. Geweldig goed(en zeer bekend) restaurant.

Dit moet je ook gezien hebben als je in Kathmandu bent:
  woensdag 28 augustus 2013 @ 08:14:51 #12
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130542802
Krijg er al helemaal zin in *O*

Ik las al dat Nepal spotgoedkoop is. Op wat voor budget moet ik rekenen als ik een maand ga? 1000-1500 inclusief vliegticket?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:01:28 #13
295291 Essiejj
Toonaangevend.
pi_130587007
Nepal staat ook heel hoog op mijn to-do list! Ik wil horen hoe het was! *O*
Het is niet wat je denkt dat ik zoek.
pi_130587989
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 08:14 schreef _Dido_ het volgende:
Krijg er al helemaal zin in *O*

Ik las al dat Nepal spotgoedkoop is. Op wat voor budget moet ik rekenen als ik een maand ga? 1000-1500 inclusief vliegticket?
Voor het ticket alleen al ben je meestal zo'n 700 euro kwijt. 800 euro voor een maand is prima haalbaar, dan heb je meer dan 25 euro per dag te besteden.

Tibet raad ik af, tenzij je daarna verder China ingaat en niet naar Nepal terugkeert. Je bent veel tijd en geld kwijt en vaak is het niet eens mogelijk in Tibet te komen. Toen ik er was hadden de Chinezen de grens weer eens dichtgegooid.

Wat wil jij gaan doen? Mijn tip: ga de Himalaya in en bekijk Everest BC van de Nepalese zijde. Je bent een hoop tijd kwijt maar het is een onvergetelijke ervaring.

Wat foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 10:44:53 ]
pi_130591971
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:43 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Voor het ticket alleen al ben je meestal zo'n 700 euro kwijt. 800 euro voor een maand is prima haalbaar, dan heb je meer dan 25 euro per dag te besteden.

Tibet raad ik af, tenzij je daarna verder China ingaat en niet naar Nepal terugkeert. Je bent veel tijd en geld kwijt en vaak is het niet eens mogelijk in Tibet te komen. Toen ik er was hadden de Chinezen de grens weer eens dichtgegooid.

Wat wil jij gaan doen? Mijn tip: ga de Himalaya in en bekijk Everest BC van de Nepalese zijde. Je bent een hoop tijd kwijt maar het is een onvergetelijke ervaring.

Wat foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor je reactie, gave foto's :) ik wil sowieso een trekking gaan doen, maar weet nog niet welke. Lonely Planet is nog niet binnen ;)

Had idd al ontdekt dat een ticket zo rond de 700 euro gaat kosten. Nog tips wat tickets betreft? Ik kan met Arkefly rechtstreeks in 11 uur, maar dan kan ik maar een keer per week vliegen. Bovendien lees ik wat negatieve ervaringen over Arke. Ik kan ook kiezen voor een vlucht met overstap, dan ben ik goedkoper uit. Is vliegen via Delhi een goed idee? En kan ik het ticket voor Delhi - Kathmandu ook van tevoren kopen? Dit is voor het eerst dat ik vlieg met een overstap, dus vind het een beetje spannend allemaal ;)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130593194
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:08 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, gave foto's :) ik wil sowieso een trekking gaan doen, maar weet nog niet welke. Lonely Planet is nog niet binnen ;)
Dit is een aanrader voor de Everest-regio:
http://www.amazon.co.uk/T(...)kking+everest+region

Er staan wel vooral langere trekkings in. De Annapurna-regio is toegankelijk, zowel qua vervoer als qua inspanning.

quote:
Had idd al ontdekt dat een ticket zo rond de 700 euro gaat kosten. Nog tips wat tickets betreft? Ik kan met Arkefly rechtstreeks in 11 uur, maar dan kan ik maar een keer per week vliegen. Bovendien lees ik wat negatieve ervaringen over Arke. Ik kan ook kiezen voor een vlucht met overstap, dan ben ik goedkoper uit. Is vliegen via Delhi een goed idee? En kan ik het ticket voor Delhi - Kathmandu ook van tevoren kopen? Dit is voor het eerst dat ik vlieg met een overstap, dus vind het een beetje spannend allemaal ;)
Het laatste heb ik gedaan omdat ik een paar dagen India wilde verkennen. Achteraf zou ik gewoon een rechtstreeks ticket hebben geboekt naar KTM. Scheelt een hoop stress en tijd, en qua prijs scheelt het niet zo veel.
  dinsdag 3 september 2013 @ 18:41:42 #17
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130784453
Inmiddels heb ik de Lonely Planet binnen en globaal doorgenomen. Wat lastig allemaal :')

[ Bericht 56% gewijzigd door _Dido_ op 03-09-2013 20:45:15 ]
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130803476
Wat is lastig?
  Moderator woensdag 4 september 2013 @ 10:25:58 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_130805765
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:07 schreef _Dido_ het volgende:
Ik zag dat Nepal nog geen eigen topic heeft ...
Ow: TRV / Nepal
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 4 september 2013 @ 13:13:17 #20
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130810321
quote:
11s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:25 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ow: TRV / Nepal
oh das een oudje :P

@Sloggi: beslissen wat ik ga doen :Y de een roept dit, de ander roept dat en Lonely Planet is vooral een boekje met beschrijvingen en plaatjes. En ik haat besluiteloosheid en anderzijds wil ik me ook niet te veel vastleggen. Ik heb iig besloten dat ik deze keer 3 weken ga en als het bevalt, volgend jaar 6 weken. Vind 3 weken lang genoeg voor een eerste keer op reis en ik mag maar eens in de 3 jaar langer dan 3 weken op reis (maximaal 6 weken) dus dan wil ik ook alles eruithalen wat erinzit. Op dit moment is voor het eerst solo reizen al spannend genoeg ;) Bovendien heb ik dit jaar al voldoende extra uitgaven die ik daarna niet meer heb, zoals rugzak, bergschoenen... Ga dus ook een trekking van een paar dagen doen (iemand kwam met Poon Hill) ipv de Annapurnatrekking of de trekking naar het Everest basecamp. Dat kan altijd later nog :)

Dus op dit moment staat dit op de planning: trekking van een dag of 5, Kathamandu, Pokhar (wellicht paragliden), Kathmandu Valley en als ik nog tijd heb naar Chitwan. Zou dit allemaal te doen zijn in drie weken?

[ Bericht 0% gewijzigd door _Dido_ op 04-09-2013 13:20:19 ]
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  Moderator woensdag 4 september 2013 @ 13:26:37 #21
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_130810610
Ik gooi die oude wel op slot en koppel deze eraan. Dan krijgen users uit dat eerste topic als het goed is deze te zien in hun MyAT. :)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 4 september 2013 @ 13:29:40 #22
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130810691
Thx :) damn want duurt het nog lang voor ik kan gaan :(
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130815285
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dit is een aanrader voor de Everest-regio:
http://www.amazon.co.uk/T(...)kking+everest+region

Er staan wel vooral langere trekkings in. De Annapurna-regio is toegankelijk, zowel qua vervoer als qua inspanning.

[..]

Het laatste heb ik gedaan omdat ik een paar dagen India wilde verkennen. Achteraf zou ik gewoon een rechtstreeks ticket hebben geboekt naar KTM. Scheelt een hoop stress en tijd, en qua prijs scheelt het niet zo veel.
dat boekje heb ik ook gebruikt, erg duidelijk en handig. De everest regio is een goede tip, en vreemd genoeg zijn er niet veel Nederlanders die in die regio trekken, de meeste gaan toch naar Anapurna.

Heb afgelopen oktober een 25-daagse trekking door de Khumbu/Everest-regio gedaan. Erg indrukwekkend.
Begonnen in Jiri, doorgelopen via Tengboche/Dingboche naar EBC en Kala Pattar, vervolgens over de Cho-La pas naar Gokyo, en via de Renjo-La pas terug naar Namche en Lukla.

Als je de tijd hebt is starten vanuit Jiri een echte aanrader. Het landschap is schitterend, je ziet de Nepalese en Sherpa cultuur van dichtbij, en je komt bijna geen andere trekkers tegen.

Daarnaast is het de beste training die je kan hebben voordat je het echte hooggebergte in gaat. Het helpt ook met acclimatiseren, want in die eerste week kom je dan al op 3500 meter, wat net zo hoog is als Namche. Het was best apart om de massa's mensen die naar Lukla gevlogen waren met gemak voorbij te lopen, terwijl zij allemaal nog duidelijk in het ritme moeten komen en aan de hoogte moeten wennen.

De Cho-La pas was goed te doen, al was het wel de zwaarste dag van onze trekking. Het water in onze fles was de hele dag bevroren en we moesten een redelijk tempo houden omdat je voor een bepaalde tijd voorbij een punt moet zijn waar ijs naar beneden valt zodra de zon er op staat. We hadden wel mazzel, want de nacht nadat we de pas gedaan hadden had het gesneeuwd en zou de oversteek een stuk zwaarder en misschien wel onverantwoord geweest zijn.

De Renjo-La pas was een mooi toetje. Je laat hier de massa trekkers weer achter je, en het uitzicht vanaf de pas is minstens net zo inrukwekkend als vanaf Kala Pattar of Gokyo Ri.


Zie het ook vooral niet als een retourtje Everest. Het is de reis zelf die het een bijzondere ervaring maakt. Zien hoe de mensen leven, werken op de rijstvelden, de boedhistische cultuur met ontelbaar veel tempeltjes (gompa's en stupa's) en eigenlijk is de Ama Dablam alleen al ook een reden om deze kant te bezoeken. Volgens velen, me included, de mooiste berg ter wereld:


Als je de tijd hebt, nog niet precies weet wat je wil en wel bereid bent om af en toe diep te gaan is dit een absolute aanrader. Ik kijk er nog elke dag met grote trots op terug.

[ Bericht 12% gewijzigd door Drebbelman op 04-09-2013 16:07:12 ]
In the coolest little capital of the world
pi_130816415
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 13:13 schreef _Dido_ het volgende:

Dus op dit moment staat dit op de planning: trekking van een dag of 5, Kathamandu, Pokhar (wellicht paragliden), Kathmandu Valley en als ik nog tijd heb naar Chitwan. Zou dit allemaal te doen zijn in drie weken?
Prima te doen in drie weken. Poon Hill is inderdaad leuk voor een eerste trekking.
pi_130816489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:00 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

dat boekje heb ik ook gebruikt, erg duidelijk en handig. De everest regio is een goede tip, en vreemd genoeg zijn er niet veel Nederlanders die in die regio trekken, de meeste gaan toch naar Anapurna.

Heb afgelopen oktober een 25-daagse trekking door de Khumbu/Everest-regio gedaan. Erg indrukwekkend.
Begonnen in Jiri, doorgelopen via Tengboche/Dingboche naar EBC en Kala Pattar, vervolgens over de Cho-La pas naar Gokyo, en via de Renjo-La pas terug naar Namche en Lukla.
Ik heb min of meer hetzelfde gedaan als jij, alleen heb ik Renjo La overgeslagen. Wel ben ik met een paar man Imja Tse op geweest, dat was ook een mooie ervaring.
  woensdag 4 september 2013 @ 17:58:04 #26
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130818768
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Prima te doen in drie weken. Poon Hill is inderdaad leuk voor een eerste trekking.
cool thanks :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130925154
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 13:13 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

oh das een oudje :P

@Sloggi: beslissen wat ik ga doen :Y de een roept dit, de ander roept dat en Lonely Planet is vooral een boekje met beschrijvingen en plaatjes. En ik haat besluiteloosheid en anderzijds wil ik me ook niet te veel vastleggen. Ik heb iig besloten dat ik deze keer 3 weken ga en als het bevalt, volgend jaar 6 weken. Vind 3 weken lang genoeg voor een eerste keer op reis en ik mag maar eens in de 3 jaar langer dan 3 weken op reis (maximaal 6 weken) dus dan wil ik ook alles eruithalen wat erinzit. Op dit moment is voor het eerst solo reizen al spannend genoeg ;) Bovendien heb ik dit jaar al voldoende extra uitgaven die ik daarna niet meer heb, zoals rugzak, bergschoenen... Ga dus ook een trekking van een paar dagen doen (iemand kwam met Poon Hill) ipv de Annapurnatrekking of de trekking naar het Everest basecamp. Dat kan altijd later nog :)

Dus op dit moment staat dit op de planning: trekking van een dag of 5, Kathamandu, Pokhar (wellicht paragliden), Kathmandu Valley en als ik nog tijd heb naar Chitwan. Zou dit allemaal te doen zijn in drie weken?
O-)

Dat is volgens mij allemaal wel prima te doen hoor, tenzij je heeeeel relaxed wil doen :)
En lekker momo's eten :9 :9~
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  zaterdag 7 september 2013 @ 19:40:41 #28
401956 _Dido_
Remember me!
pi_130925229
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 19:37 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

O-)

Dat is volgens mij allemaal wel prima te doen hoor, tenzij je heeeeel relaxed wil doen :)
En lekker momo's eten :9 :9~
ja, de credits voor Poon Hill gaan naar myxomatosekonijn, mensen :P al heet die trekking volgens mij anders, want kon er niets over terugvinden in de LP.

Komt vast goed, ben benieuwd naar de momo's :Y
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_130925267
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2013 19:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

ja, de credits voor Poon Hill gaan naar myxomatosekonijn, mensen :P al heet die trekking volgens mij anders, want kon er niets over terugvinden in de LP.

Komt vast goed, ben benieuwd naar de momo's :Y
Ssssstttt, niet zo hard ;) Bovendien was je er zelf ook vast wel op gekomen, daar ter plekke of via een andere 'weg' of persoon :)
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:11:47 #30
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_131039259
Ik zocht nog een vakantiebestemming voor 4 weken rond December. Ik zat eerst aan India te denken, maar Nepal klinkt ook leuk. Alleen, is 4 weken niet erg lang voor zo'n klein landje?

Bedankt voor eventuele reacties.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_131046748
Nee, vier weken is niet lang mits je de bergen in gaat,
pi_131053452
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 23:23 schreef Sloggi het volgende:
Nee, vier weken is niet lang mits je de bergen in gaat,
tenzij je de bergen ingaat, bedoel je :P

Voor een grote trekking ben je wel drie weken kwijt, maar zoals je in dit topic kunt lezen zijn er ook kleinere trekkings. Ik ga ook maar vijf dagen trekken.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_131715558
Ik ga in November, wel met een georganiseerde reis (maar veel vrije tijd/zelf in te plannen). Wat heb ik er zin in, voorpretten is al zo leuk *O*
  maandag 30 september 2013 @ 19:00:54 #34
401956 _Dido_
Remember me!
pi_131715692
quote:
17s.gif Op maandag 30 september 2013 18:57 schreef douche-eendje het volgende:
Ik ga in November, wel met een georganiseerde reis (maar veel vrije tijd/zelf in te plannen). Wat heb ik er zin in, voorpretten is al zo leuk *O*
*O*

Wel even posten hoe het was hè :Y
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_131715753
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 19:00 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

*O*

Wel even posten hoe het was hè :Y
Ja, in december dus :+

Volgende week maar eens visum halen in Amsterdam, dan is verder eigenlijk alles wel geregeld. Entingen had ik allemaal nog, buiktyfus was niet voorradig en op een flesje deet en een juiste lonely planet na was eigenlijk alles al in huis van voorgaande reizen.

Owja, en dit:
Reisroute
1 Vertrek Amsterdam
2 Aankomst Kathmandu
3 Kathmandu
4 Kathmandu
5 Pokhara
6 Pokhara
7 Pokhara
8 Chitwan/Sauraha
9 Chitwan/Sauraha
10 Kathmandu
11 Nagarkot
12 Bhaktapur
13 Kathmandu
14 Vliegtuig
15 Aankomst Amsterdam

Ben benieuwd, als ik het echt leuk vind en mn lijf/longen het vol houden deze keer Nepal al, dan wil ik nog eens terug voor de bergjes O+
pi_138927864
Pfff.. Na vorig jaar naar Thailand te zijn geweest (krappe 3.5 week) en daarna helaas doodziek te zijn geweest wist ik alsnog zeker dat ik weer wou gaan reizen. Mede door beginnen van een studie was het idee eventjes niet meer in mij opgekomen.

Maar nadat ik op een verjaardag en na het voetballen met mensen over reizen begon te praten, is het weer ontzettend gaan kriebelen. Thailand heb ik in mijn eentje gedaan en dat vond ik heerlijk.. Nu wil ik dit jaar weer gaan, maar helaas minder goed kunnen sparen dan het voorgaande jaar..

Nu al dagen bezig een land te kiezen.. Het land zelf moet goedkoop zijn en met een 'klein' budget te doen zijn, maar wel mooi. Natuur, cultuur, historie. En toen dacht ik aan Nepal.. Het plan is 3 tot 4 weken.

Ik heb alleen wel het idee dat ik bij Nepal niet aan een 'backpackers'-cultuurtje hoef te denken. Opzich helemaal niet erg is, maar dat maakt het misschien wel minder makkelijk om andere backpackers te onmoeten zoals ik dat in Chiang Mai, Pai en op Koh Tao had. En laat ik het ontmoeten van mede-reizigers en contacten leggen juist zo enorm leuke bijkomstigheid vinden!

Lang verhaal kort: zijn hier mensen die nog tips hebben of aanbevelingen aangaande Nepal? Goed te doen in je eentje? Reizen met een klein budget? Ect.
pi_138929284
Als je mensen wilt ontmoeten, of iig toeristen, een trekking is vaak wel de manier om andere backpackers te vinden.Gezien de tijd die je hebt, doen! Ik vind het erg jammer dat ik dat niet gedaan heb, maar heb wel mooie dagwandelingen gemaakt die ook wel heel bijzonder waren. Echt in kleine dorpjes (bijvoorbeeld vanaf Sarangkot een paar uur gewandeld, ondanks groepsreis veel alleen gelopen want ik ben een rustige wandelaar :P ) waar je contact hebt met Nepalezen.

Ik heb zelf het meest genoten van Pokhara en omgeving, alhoewel Bakthapur ook heel bijzonder was om naartoe te gaan. Kathmandu is bizar, ik heb extreme verschillen daar meegemaakt en foto's zoals velen Nepal niet zullen herkennen (gemotoriseerd voortuigenverbod ivm verkiezingen toen ik daar was, lege wegen, geen smog, bergen kunnen zien).

En de kindjes daar zijn zo schattig O+


In het backpack-topic kun je overigens ook nog wel wat tips vinden, dit topic van SeLang is ook een hele goede:
TRV / [Reisverslag] Nepal & Bangladesh (via India)

Voor mij staat Nepal op de nominatie om weer terug naartoe te gaan, misschien volgend/over 2 jaar. Fantastisch land, vriendelijke mensen en mooie cultuur/natuur.
pi_138941084
Bedankt voor je reactie! Het klinkt al harstikke gaaf, dat reisverslag was ik inderdaad al tegengekomen en was het meest verbaast over het totaal uitgegeven geld over een periode van 56 dagen!

Dan lijkt het met een wat krap budget goed te doen! Alles wat ik lees en zie qua foto's ziet er wel echt prachtig uit hoor..
  woensdag 16 april 2014 @ 17:19:55 #39
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138947832
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 13:51 schreef Belthaus het volgende:
Bedankt voor je reactie! Het klinkt al harstikke gaaf, dat reisverslag was ik inderdaad al tegengekomen en was het meest verbaast over het totaal uitgegeven geld over een periode van 56 dagen!
Dat is SeLang, die is daar nogal goed in, ik zou het knap vinden als jij (of ik) dat gaat halen ;)

Nepal komt ook steeds hoger op mijn lijstje, moet er gewoon heen, de komende jaren!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 19:18:03 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138951643
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:19 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dat is SeLang, die is daar nogal goed in, ik zou het knap vinden als jij (of ik) dat gaat halen ;)
Whehe! Net eergisteravond terug gekomen van mijn tweede reis in Nepal. In 6 weken (ruim 5 weken trekking in de Himalaya's) heb ik ¤498 uitgegeven. En dat is inclusief visumkosten, TIMS kaart en national park toegangsprijzen (bij elkaar ¤105). Afgezien van Kathmandu heb ik nergens meer dan 100 roepies (¤0.75) per nacht betaald voor accommodatie (double room voor één persoon) :7

Uitgebreid verslag staat binnen twee weken in TRV.

quote:
Nepal komt ook steeds hoger op mijn lijstje, moet er gewoon heen, de komende jaren!
Wacht maar tot je mijn verslag hebt gezien
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_138952118
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Afgezien van Kathmandu heb ik nergens meer dan 100 roepies (¤0.75) per nacht betaald voor accommodatie (double room voor één persoon) :7
Heb je in Khumbu ook nog lopen afdingen, ouwe vrek.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 20:08:55 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138953907
quote:
12s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:28 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb je in Khumbu ook nog lopen afdingen, ouwe vrek.
Niet nodig, niemand vroeg meer dan 100 roepies. Al ben ik ze meestal voor met "100 roepies?" en dan zeggen ze altijd okee. Je kunt de accommodatie soms ook gratis krijgen. Het geld wordt toch verdiend met het eten.

In Kathmandu betaalde ik trouwens ook maar 600 (¤4,50) maar dat kan een stuk goedkoper. Maar ik KTM betaal je dan weer bijna niks voor je eten. Ze herkenden me trouwens nog van vorig jaar, zowel in het guesthouse als in restaurants.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 16 april 2014 @ 21:45:39 #43
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138958695
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Whehe! Net eergisteravond terug gekomen van mijn tweede reis in Nepal. In 6 weken (ruim 5 weken trekking in de Himalaya's) heb ik ¤498 uitgegeven. En dat is inclusief visumkosten, TIMS kaart en national park toegangsprijzen (bij elkaar ¤105). Afgezien van Kathmandu heb ik nergens meer dan 100 roepies (¤0.75) per nacht betaald voor accommodatie (double room voor één persoon) :7

Uitgebreid verslag staat binnen twee weken in TRV.

[..]

Wacht maar tot je mijn verslag hebt gezien
Ik wacht het af :)
Maar trekkings van weken doe ik waarschijnlijk toch niet. Dat doe ik graag solo, en daarvoor is Europa geschikter. Dus zal iets duurder worden voor mij, denk ik. Iets, want duiken kun je daar toch niet.

Hoe is Nepal trouwens in mei?
pi_138959162
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:45 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik wacht het af :)
Maar trekkings van weken doe ik waarschijnlijk toch niet. Dat doe ik graag solo, en daarvoor is Europa geschikter. Dus zal iets duurder worden voor mij, denk ik. Iets, want duiken kun je daar toch niet.

Hoe is Nepal trouwens in mei?
Warm, begin regenseizoen maar ook geloof ik de periode dat de 'nationale' bloem (rododendron) prachtig aan het bloeien is overal.
pi_138959742
quote:
10s.gif Op woensdag 16 april 2014 20:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet nodig, niemand vroeg meer dan 100 roepies. Al ben ik ze meestal voor met "100 roepies?" en dan zeggen ze altijd okee. Je kunt de accommodatie soms ook gratis krijgen. Het geld wordt toch verdiend met het eten.

In Kathmandu betaalde ik trouwens ook maar 600 (¤4,50) maar dat kan een stuk goedkoper. Maar ik KTM betaal je dan weer bijna niks voor je eten. Ze herkenden me trouwens nog van vorig jaar, zowel in het guesthouse als in restaurants.
Klopt ook. Tussen Jiri en Lukla was het eten ook nog behoorlijk goedkoop in mijn herinnering, daarboven gingen de prijzen de hoogte in (pun intended). Zat je in Thamel in KTM?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2014 22:02:04 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 23:06:09 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138963522
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:45 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik wacht het af :)
Maar trekkings van weken doe ik waarschijnlijk toch niet. Dat doe ik graag solo, en daarvoor is Europa geschikter. Dus zal iets duurder worden voor mij, denk ik. Iets, want duiken kun je daar toch niet.
Ik heb in Nepal ook alles solo gedaan, inclusief de passen over.

quote:
Hoe is Nepal trouwens in mei?
Vanaf april wordt het zicht slechter en uiteindelijk krijg je in juni de monsoon. Tijdens het teruglopen kon ik al duidelijk merken dat de weersomstandigheden slechter werden, in elk geval in de middle hills.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 23:09:11 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138963687
quote:
17s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:53 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Warm, begin regenseizoen maar ook geloof ik de periode dat de 'nationale' bloem (rododendron) prachtig aan het bloeien is overal.
Dat is in april ook al zo. Vooral toen ik terug liep richting Jiri bloeide er veel rhodondendron, tot grote vreugde van diverse vogeltjes die een feestmaal hadden aan het stuifmeel/ nectar/ insecten op de bloemen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 16 april 2014 @ 23:17:26 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_138964187
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2014 22:01 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Klopt ook. Tussen Jiri en Lukla was het eten ook nog behoorlijk goedkoop in mijn herinnering, daarboven gingen de prijzen de hoogte in (pun intended). Zat je in Thamel in KTM?
De prijzen gaan dan de hoogte in maar het blijft goedkoop, zelfs boven de 5000m. Het allerduurste wat ik heb betaald voor dal bhat was 650 roepies (ca ¤5). En dal bhat is zo'n beetje de duurste maaltijd die je kunt hebben, maar dat blijven ze ook net zolang bij scheppen tot je niet meer op kunt dus in de praktijk is dat onbeperkt eten voor ¤5. Dat blijft dus goedkoop.

In KTM zat ik inderdaad in Thamel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_138984042
Wauw, ik heb zo'n idee dat het zomaar Nepal kan gaan worden als ik het zo lees. Wellicht dat SeLang zijn tips eventueel wil delen ;) ?

Ik heb wel alleen maar de mogelijkheid om in Juli/Augustus te gaan. Volgens mij niet de meest gunstige tijd qua weer in Nepal he?
  donderdag 17 april 2014 @ 18:35:25 #50
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_138985635
Geen idee of het een goede tijd is voor Nepal, maar het is wél ideaal voor de Andeslanden. Al heb ik het idee dat jij daar niet warm voor loopt nu. Komt nog wel ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')