Zuigervering bedoelde ikquote:Op donderdag 29 augustus 2013 16:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als er erg veel gas langs de zuigers naar het carter lekt zou het kunnen dat kunnen dat een goed functionerende carterventilatie tekort schiet. Of bedoel je wat anders met die "zuigerstangen"?
Maar dat is niet erg waarschijnlijk. Waarschijnlijker is dat je carterventilatie dicht zit/niet genoeg capaciteit meer heeft.
Heumeuwquote:Op donderdag 29 augustus 2013 23:41 schreef daNpy het volgende:
Vandaag weer onder een auto lopen kloten, echt een gedoe dat op de grond werken.
Gewoon op de brug scheelt je een heleboel ellende en tijd.
Je weet hopelijk nu toch wel wat ik bedoel Ja, dat bedoel ik.quote:
Goeiekopequote:
Dat is dan tenminste duidelijk.quote:
Elk blok toch?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 11:11 schreef Hyperdude het volgende:
Maar voldoende olie en KVS moet ie wel hebben gehad.
quote:Op maandag 2 september 2013 23:21 schreef Maxco het volgende:
BMW-kenners! Precies wat ik nodig heb
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto (rij nu een Ibiza '06 1.9tdi) en heb onder andere de E90 320i en 320d op het oog (ik had +-10K in gedachten). Mijn andere opties zijn qua kosten misschien iets aantrekkelijker, denk dan aan, om jullie een idee te geven; Volvo S40 d5, Octavia RS tdi/tfsi, Audi A3 SB tfsi
Ik heb even kort gegoogled naar ervaringen/kwaaltjes/voorkomende problemen en kwam vooral bij de 320i wel wat kwaaltjes tegen. Over de 320d kan ik weinig vinden.
Hebben jullie misschien nog tips/advies/wijze raad om juist wel of niet voor de 320 te gaan
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopic.php?f=9&t=552#p4863quote:De aandachtspunten:
Exterieur:
- de normale zaken: naden tussen de panelen, beschadigingen lak e.d. zijn zaken die eigenlijk normaal al bekijkt (en kunt zien of er schade gereden is);
- koplampglazen kunnen beslagen zijn, wanneer onbeschadigd kun je deze nog onder coulance of garantie vervangen krijgen;
- krakend geluid van voor vandaan, kan duiden op loszittende bevestigingspunten anti-roll bar.
- bonkend geluid van achter vandaan kan duiden op versleten of teveel speling op de bevestiging(spunten) van de schokbrekers;
- ratelend geluid van achter kan duiden op versleten remblokken of handrem dient opnieuw afgesteld te worden of kan duiden op versleten uitlaatophanging;
- krakend geluid rondom rubbers en raamrubbers is een veelvoorkomend probleem, probleem is dat er niet echt blijvend werkende oplossingen zijn. Wanneer nodig probeer ze soepel te houden (invetten) of desnoods te vervangen.
- Roest op de remklauwen hoeft geen probleem te zijn. Net als bij de E46 (en andere BMW's) zullen deze er soms roestig uit zien. Met hittebestendige verf zijn ze te op te lappen en maakt ze weer toonbaar.
- kapotte sensoren zijn meestal het probleem wanneer het DSC/DTC lampje permanent gaat branden, soms is daarbij ook de stuurhoeksensor boosdoener.
- deurgrepen kunnen niet goed terugvallen, hiervoor is gemodificeerd onderdeel beschikbaar welke onder garantie/coulance aangebracht kan worden om dit probleem te verhelpen;'
- elektrische ramen kunnen het sneller begeven dan die van voor; elektrisch motortje is meestal de boosdoener.
- handrem kan blijven "plakken"... Even iets brutaler wegrijden, kan dit verhelpen.
- Runflat banden blijven een hekel punt. Let op vreemde slijtagepatronen. Opnieuwe uitlijnen kan een oplossing zijn.
Interieur
- er zijn in het begin wat softwareupdates doorgevoerd, meestal zullen deze bij de onderhoudsbeurten wel doorgevoerd zijn; als je iets geks tegenkomt in de elektronische systemen is dat wellicht de oorzaak;
- let op bevestiging interieurdelen; zit alles nog goed vast en kraakt er niets;
- de "elektronische oliepeilstok" kan verkeerde aanduidingen geven (juist peil, wanneer te laag en andersom), de betreffende sensor is dan meestal de oorzaak;
- krakende stoelen komen regelmatig voor; de sledes of de leuning zijn meestal de oorzaak. Vervangen is vaak een tijdelijke oplossing.
- de compressor units van de airco zijn bekend om hun uitvallen, test de airco of deze volledig zijn werk doet;
- problemen met radio en nav.-systeem zijn meestal van software-matige aard, update is meestal beschikbaar;
- bijgeluiden vanaf het stuur / de stuurkolom kan verholpen worden met wat smering
Motoren
- 4 cilinder motoren zowel in diesel als in benzine uitvoering zijn zeer betrouwbaar; let bij de 318d/320d op de toestand van de turbo, die vroegtijdig de geest kan geven (vermogensverlies, of gebrek aan trekkracht zijn voortekenen);'
- 6 cilinder motoren zijn eveneens zeer betrouwbaar; ratelend geluid bij de zescilinders kan optreden na koude start, deze motoren zijn heel gevoelig wat betreft oliepeil, wanneer te laag dan kan het ratelend geluid bij koude motor meer aanwezig zijn. Zo lang dit weg gaat bij warm worden is er niets aan de hand; anders kan de Valvetronic of het Vanos de oorzaak zijn; meestal loos alarm. Bij de 325d/330d kan eveneens de turbo vroegtijdig de geest geven.
- (Electronische) thermostaten zijn net als bij de E46 een zwak onderdeel
http://www.autoblog.nl/ni(...)-aankoopadvies-58637quote:Aandachtspunten
Natuurlijk kan er ook een hele boel stuk aan een E90. BMW’s hebben een redelijke naam hoog te houden, zijn vrij degelijk maar absoluut niet onfeilbaar. Van kapotte turbo’s tot distributiekettingen en verstopte tankontluchting, er kan een hoop mis gaan. Rij je een duur merk dan zijn reparaties ook duur. Zorg je echter goed voor de BMW dan behoeft die weinig reparaties. Daarom is een volledige en kloppende onderhoudshistorie zo belangrijk. Omdat turbo’s langer heel blijven met regelmatig verse olie. Het is nuttig te weten of de vorige eigenaar ooit problemen heeft gehad met de uitlaatgasrecirculatie (EGR). Wellicht zijn er grote reparaties uitgevoerd in het verleden.
Swirl-kleppen is iets waar BMW-rijders wat zenuwachtig van kunnen worden. Kleppen in het inlaatspruitstuk die de luchtstroom kunnen veranderen. Met name aanwezig, opnieuw, bij diesels. Net zoals de EGR-klep kunnen swirl-kleppen flink vervuilen. Dat kan lang door gaan, zo lang dat de kleppen vast gaan zitten, afbreken en in de motor terecht komen met schade aan zuigers, cilinderkoppen en turbo’s tot gevolg. Het probleem trad bij de E46 3-serie regelmatig op, de E90 is al veel beter, maar helemaal verholpen was het probleem niet. Een specialist kan de swirl-flaps verwijderen, BMW kan ook nieuwe monteren.
Wees scherp op bandenslijtage. Binnenste schouders kunnen het met name bij sportonderstellen op de achteras zwaar hebben. Een band die er van buiten af goed uitziet kan van binnen kaalgesleten zijn. Let ook goed op het functioneren van de koppeling. E90′s gebruiken een ‘vertragingsklep’ in de koppeling. Als deze klep slecht is grijpt de koppeling niet lekker aan of kan deze schokken. Door het ontbreken van de motortemperatuur op het dashboard wordt dikwijls de thermostaat vergeten. Zowel de motor- als egr-thermostaat zijn belangrijke onderdelen voor een soepele loop en lange levensduur.
Tot zover bekende technische mankementen. Verder kan een E90 interieur hard slijten. Kijk of de kleur nog origineel is en gebruik het interieur ook om de getoonde kilometerstand te ‘bevestigen’. Standaard hebben E90′s eigenlijk altijd runflat banden. Deze presteren bij lange na niet zo goed als een fatsoenlijke set sportrubber. Auto’s waar al normale banden met eventueel een plaksetje of thuiskomer bij zitten kunnen interessant zijn.
Hahaquote:Op dinsdag 3 september 2013 08:22 schreef daNpy het volgende:
Juist wel, de andere auto's die je noemt zijn
1) voor ouwe lullen
2) voor goedkope harries
3) voor proleetjes
Die op autoblog had ik idd al gevonden, die andere nog niet thanksquote:Op dinsdag 3 september 2013 09:22 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
[..]
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopic.php?f=9&t=552#p4863
En:
[..]
http://www.autoblog.nl/ni(...)-aankoopadvies-58637
Schijnt echt een eitje te zijn, maar kijk even hier: http://bmw.workshop-manuals.com/quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:08 schreef Catch22- het volgende:
Iemand wel eens de kleppendekselpakking van een m50 vervangen? Is dat lastig?
Dat denk ik ook wel ja Maar doe voorzichtig, want na 18 jaar zal de kop ook wel niet heel makkelijk losgaan.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:25 schreef Catch22- het volgende:
Het lastige zal zijn om die oude er af te bikken gok ik, na 18 jaar
nee ga ik om denkenquote:Op dinsdag 3 september 2013 19:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel ja Maar doe voorzichtig, want na 18 jaar zal de kop ook wel niet heel makkelijk losgaan.
nee ga t met mijn oom doen en die sleutelt vaker aan oude auto's. Is nu bezig met een porsche 924 uit '76quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:28 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Een afgebroken bout moet je niet willen denk ik
Zoek wel even het aandraaimoment op, en de aandraaivolgorde. Het moment staat ook ergens in de TIS, de volgorde weet ik niet waar je die kan vinden.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:29 schreef Catch22- het volgende:
[..]
nee ga t met mijn oom doen en die sleutelt vaker aan oude auto's. Is nu bezig met een porsche 924 uit '76
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |