Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden..quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers
http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
breedsprakiger op BNR:quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef b2py het volgende:
Rikus, je bent op Tv bij RTL-Z! De celebrity.
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.quote:Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buitengebruik gestelde Fyra treinen, plus nog eens 122 miljoen euro op de contracten voor de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel.
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.
Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm geplandquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.
Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
ja. Financiën eist een x rendement van de NS.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA .quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).
NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.
I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.
Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:23 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren.
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar.
Wilma wiktquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.quote:
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |