abonnement Unibet Coolblue
pi_130279911
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden..
pi_130280189
En de cijfers: Halfjaar bericht 2013
pi_130281638
Ik ben ondertussen met vrouw en kinderen naar Polen op en neer geweest. Erg leuk, en zeker niet alleen vanwege de treinreis, maar laat ik hier toch even wat vertellen over hoe de treinreis ging.

De heenreis ging prima. Wel vreemd dat ook bij een trein die om 18 uur vertrekt de bedden al zijn neergeklapt. We deelden de coupé met twee Polen, van wie zich een al in een middelste bed genesteld had. Gelukkig konden we aan de andere kant nog zitten met onze broodjes.

Vanaf Poznan of zo hadden we de coupé voor onszelf. Een nachttrein die pas om 11 uur aankomt, da's luxe. Dat had je in mijn jeugd, maar ik ben het niet meer zo gewend, sinds er geen rechtstreekse treinen meer naar Ancona rijden... Dit was lekker rustig wakker worden (en dan ontbijten met de tafel die onder de bank ligt).



Op Warszawa Wschodnia was het even zoeken naar het juiste perron. Er zijn in Polen zowel perron- als spoornummers, en die lijken elkaar volkomen te kruisen. Verder klopt van de gele borden geen hout, je moet afwachten tot er informatie op de schermen verschijnt, of het vragen aan een Pools spoormannetje dat uiteraard alleen Pools spreekt.



Recht tegenover de aankomende nachttrein stond overigens de vertrekkende nachttrein naar Minsk en Moskou klaar. Blijkbaar is de doorgaande verbinding veranderd in een makkelijke overstap.

Vanaf Warschau hadden we de trein naar Czeremcha. Dat is net zo onbekend als het klinkt. De stationnnetjes waar je langs komt worden steeds kleiner, en op een gegeven moment houdt ook de bovenleiding op (het is dan ook een dieseltrein).



In het mooie Czeremcha hadden we zes minuten om de trein naar Hajnówka te halen. Althans, volgens bahn.de. In het echt bleek de aansluitende trein alleen in juni te rijden. Er rijden tussen Hajnówka en Czeremcha twee treinen per dag, de ene kant op om 5 uur 's morgens en om 2 uur 's middags, de andere kant op om 11 uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Het station ligt er dan ook een beetje verlaten bij.



Er is een enorme stationshal in dat vol optimisme opgetrokken modernistische bouwsel, maar die staat dus echt helemaal leeg. Wel is er aan het perron grenzend een hok van een paar vierkante meter met een piepklein loketje, en jawel, daar zit zowaar iemand de hele dag geen kaartjes te verkopen. Deze mevrouw wist ons wel te melden dat er over een uur aan de overkant van het spoor een bus zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk gedana.

Op de volgende foto zie je wat het station in zijn gloriedagen allemaal gekend moet hebben:



Dat was het voor nou. Misschien heb ik er later nog een paar van de terugreis.
pi_130281746
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef b2py het volgende:
Rikus, je bent op Tv bij RTL-Z! De celebrity.
breedsprakiger op BNR:

"De NS is als een loodgieter die geen badkuip wil aanleggen"

http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:blogitems
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:02:21 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130282956
quote:
Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buitengebruik gestelde Fyra treinen, plus nog eens 122 miljoen euro op de contracten voor de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel.
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
pi_130283134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
pi_130283152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:08:25 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geïntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm gepland
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:09:38 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283400
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:19 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
ja. Financiën eist een x rendement van de NS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:43 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283533
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
pi_130283588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA 8)7.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22:57 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283704
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283721
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:05 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:23 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren.
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:55 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283782
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder.

Echter, de projecten die ik opnoem hebben (voor mijn gevoel) minder prioriteit dan het oplossen van het HSL-probleem: het Nederlandse spoor ís veilig, en PHS is echt niet noodzakelijk. Met voldoende rollend materieel kan NS de vraag óók opvangen.
pi_130283799
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumentering van MVBOV als het gaat om het opschorten van de HSL-concessie en de daarbij horende financiële gevolgen voor de rijksoverheid. Hoe moeten we dan verder als NS de HSL-concessie verliest? Ik mis een beetje de langetermijnvisie (constructief bedoeld).
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:28:15 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283904
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:46 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130284004
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen.

Moet wel de voor de HSL geldende kilometervergoeding ook wat omlaag, anders wordt het nog niks
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130284057
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
pi_130284092
James88 en Peterselieman: dat dus. :Y
pi_130284272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:32 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:45:54 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130284634
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft.
pi_130284820
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')