abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:01:08 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130273138
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273155
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:05:54 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130273290
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:01 schreef b2py het volgende:
Amai, ik had net een leuke topiquetitel bedacht die er wel bij past.. :P
Deze was gewoon WEER veel te laat door eoa staker :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130273399
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:
eoa
Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_130273417


[ Bericht 100% gewijzigd door _serial_ op 20-08-2013 14:09:48 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:17:45 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130273660
Ik was ook al bezig met een topic toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had, maar mijn pc liep vast.... :')
pi_130273694
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Sja, als je even telefoon krijg tussendoor...er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Lagen er laadjes op de F5?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:27:08 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130273916
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:09 schreef _serial_ het volgende:
er zijn belangrijkere zaken in het leven.
Niet waar :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:27:42 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130273930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:
toen ik zag dat serial al even niet meer een pagina verfrist had
Wacht wat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:34:24 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274189
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht wat? :?
Hm?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:37:28 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130274296
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:34 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hm?
Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274658
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Disney zit overal!... 8-)
dag
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:50:49 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130274759
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij kan zien wie wanneer een pagina ververst? :?
Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:52:16 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130274802
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Op fok ja, als je het aan hebt staan, jij kan dat ook!
Ik hou niet van die ongein :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130274976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:47 schreef Peter het volgende:

[..]

Disney zit overal!... 8-)
En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk

[ Bericht 3% gewijzigd door Ireyon op 20-08-2013 14:58:38 ( ) ]
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:08:12 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:58 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En ik zit 't weekend van 20 september 3 dagen in Disney. 2 nachten lekker decadent in Hotel New York, bam 8-)

Ohja treintopic.. ik zal wel een foto maken van het treintje om het park als ik eraan denk
Welke aanbieding?
pi_130275463
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:08 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Welke aanbieding?
Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:14:01 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130275527
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Vriendin van een vriend werkt bij een of ander reisbureau. Ze zei alleen "als je heel goedkoop 3 dagen naar Disney wilt moet ik het binnen 10 minuten weten", verder heb ik nergens naar gevraagd :P
Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:21:28 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130278110
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130278707
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
Waar moet je zijn voor een leuke aanbieding voor een lang weekend? Tips?
dag
pi_130278981
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Gewoon boeken op de reizigers die over zijn, die mogen tenslotte in hun handjes klappen dat er überhaupt treinen rijden. Ze hebben tevens allemaal gevraagd om speculatie met de Fyra en te dure OV-chipkaart.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_130279136
Oef, dat klinkt niet mooi, maar in een 'normaal' jaar (zoals vorig jaar) wordt een miljoen of 200 winst geboekt dus daartegenover valt het mee. Niet mooi maar hopelijk vanaf nu herstel.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:48:41 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130279163
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130279768
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, ze willen niet nogeens met 330 M winst om de oren geslagen worden. Denk dat er nog wel meer op die Fyra's afgeboekt gaat worden. In plaats van proberen het terug te krijgen, zoals de Belgen. Dit komt NS gewoon beter uit ^O^
Conclusie die je nog niet kan trekken. Er lopen al rechtszaken.
Bier.
pi_130279911
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
In het eerste half jaar heeft de NS een verlies van 76 miljoen euro geleden. Komt door het afboeken van 125 miljoen euro op de Fyra, hogere operationele kosten en minder reizigers

http://nos.nl/artikel/542(...)alfjaar-voor-ns.html
Achja, op een eigen vermogen van ¤4,5 miljard kan er wel wat lijden..
pi_130280189
En de cijfers: Halfjaar bericht 2013
pi_130281638
Ik ben ondertussen met vrouw en kinderen naar Polen op en neer geweest. Erg leuk, en zeker niet alleen vanwege de treinreis, maar laat ik hier toch even wat vertellen over hoe de treinreis ging.

De heenreis ging prima. Wel vreemd dat ook bij een trein die om 18 uur vertrekt de bedden al zijn neergeklapt. We deelden de coupé met twee Polen, van wie zich een al in een middelste bed genesteld had. Gelukkig konden we aan de andere kant nog zitten met onze broodjes.

Vanaf Poznan of zo hadden we de coupé voor onszelf. Een nachttrein die pas om 11 uur aankomt, da's luxe. Dat had je in mijn jeugd, maar ik ben het niet meer zo gewend, sinds er geen rechtstreekse treinen meer naar Ancona rijden... Dit was lekker rustig wakker worden (en dan ontbijten met de tafel die onder de bank ligt).



Op Warszawa Wschodnia was het even zoeken naar het juiste perron. Er zijn in Polen zowel perron- als spoornummers, en die lijken elkaar volkomen te kruisen. Verder klopt van de gele borden geen hout, je moet afwachten tot er informatie op de schermen verschijnt, of het vragen aan een Pools spoormannetje dat uiteraard alleen Pools spreekt.



Recht tegenover de aankomende nachttrein stond overigens de vertrekkende nachttrein naar Minsk en Moskou klaar. Blijkbaar is de doorgaande verbinding veranderd in een makkelijke overstap.

Vanaf Warschau hadden we de trein naar Czeremcha. Dat is net zo onbekend als het klinkt. De stationnnetjes waar je langs komt worden steeds kleiner, en op een gegeven moment houdt ook de bovenleiding op (het is dan ook een dieseltrein).



In het mooie Czeremcha hadden we zes minuten om de trein naar Hajnķwka te halen. Althans, volgens bahn.de. In het echt bleek de aansluitende trein alleen in juni te rijden. Er rijden tussen Hajnķwka en Czeremcha twee treinen per dag, de ene kant op om 5 uur 's morgens en om 2 uur 's middags, de andere kant op om 11 uur 's morgens en om 7 uur 's avonds. Het station ligt er dan ook een beetje verlaten bij.



Er is een enorme stationshal in dat vol optimisme opgetrokken modernistische bouwsel, maar die staat dus echt helemaal leeg. Wel is er aan het perron grenzend een hok van een paar vierkante meter met een piepklein loketje, en jawel, daar zit zowaar iemand de hele dag geen kaartjes te verkopen. Deze mevrouw wist ons wel te melden dat er over een uur aan de overkant van het spoor een bus zou vertrekken. Dat hebben we natuurlijk gedana.

Op de volgende foto zie je wat het station in zijn gloriedagen allemaal gekend moet hebben:



Dat was het voor nou. Misschien heb ik er later nog een paar van de terugreis.
pi_130281746
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 12:26 schreef b2py het volgende:
Rikus, je bent op Tv bij RTL-Z! De celebrity.
breedsprakiger op BNR:

"De NS is als een loodgieter die geen badkuip wil aanleggen"

http://www.bnr.nl/nieuws/(...)s_cid=home:blogitems
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:02:21 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130282956
quote:
Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buitengebruik gestelde Fyra treinen, plus nog eens 122 miljoen euro op de contracten voor de Fyra verbinding Amsterdam-Brussel.
Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geīntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
pi_130283134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:
Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
pi_130283152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geīntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
Ik praat morgen met NS en dit onderwerp komt ook aan de orde. Ik zet dan beslist in op het op peil houden van kwaliteit en service.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:08:25 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hiermee de HSL-concessie wordt bedoeld? Tussen 1 januari en 30 juni kreeg NS zelfs nog een korting van 15% op het concessiebedrag.

Nu de V250 is weggevallen, alternatieven over de HSL op korte termijn niet in zicht zijn, en is gebleken dat het verdienmodel dat NS met Fyra voor ogen had niet bleek te werken, vraag ik me af of het ooit nog wat kan worden met de HSL-concessie - zowel in de huidige vorm als geīntegreerd in de volgende HRN-concessie.

Ik ben bang dat deze verliezen straks gemerkt gaan worden door alle reizigers...
is nu al het geval. Er wordt veel meer dan vroeger op de absolute volnorm gepland
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:09:38 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
klopt en het gaat daarom ook niet gebeuren. I&M zou wel willen, maar zit in de tang bij Financiën. Ze hebben het geld van de HSL-concessie nodig om hun begroting rond te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283400
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:19 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
ja. Financiën eist een x rendement van de NS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:18:43 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283533
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:07 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Of de belastingbetaler. Als HSA de concessie alsnog zou verliezen (wat MVBOV wil), dan is dat een gigantische tegenvaller voor I&M. Alleen al om die reden zie ik geen enkele reden waarom het ministerie de NS van de HSL zou willen halen.
Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
pi_130283588
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Maar, als ik even een paar cijfertjes naast elkaar zet, NS blijft wel gewoon winst draaien ook als ze meer moeten uitgeven aan de concessie (dus HRN + HSL). Dan is er op zich toch geen direct probleem wat de reiziger direct zou moeten merken? Of ben ik te optimistisch?
Minder winst is verlies. Zie ook de RIAA 8)7.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22:57 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283704
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat de huidige situatie houdbaar zal zijn tot 2025. Geplande verdienmodellen bleken niet te werken, het materieel is er niet, en er zijn onzekere factoren bijgekomen, bijvoorbeeld door het afschaffen van de OV-studentenkaart (=wegvallende inkomstenbron).

NS en I&M zullen moeten kiezen of delen: of een NS dat het financieel niet rondkrijgt (ook in de nieuwe concessie moet men nog ¤ 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL) en de daarbij horende gevolgen (volgepropte treinen, minimaal onderhoud, minder personeelswerving, loonmatiging, enz) of kiezen voor het beëindigen van de HSL-concessie.

I&M zal hier een zware dobber aan hebben, omdat geraamde inkomsten wegvallen. Dit zou I&M kunnen opvangen door een aantal geplande projecten te schrappen of gedeeltelijk uit te stellen. Qua projecten denk ik aan:
- Schrappen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): ik heb ernstige twijfels aan de noodzaak voor 'iedere 10 minuten een trein'. In de ons omringende landen zijn halfuurdiensten al een luxe, wij hebben zelfs op zondag op veel trajecten ieder kwartier een intercity.
- ERTMS: Het Nederlandse spoor ís veilig, met seinverdichting valt veel winst te behalen, en de systemen zijn nog niet dusdanig verouderd dat landelijke vervanging aan de orde is. Door het ERTMS-programma te herstructureren (eerst de 'ATB-eilanden' dichten, dan de belangrijkste corridors, en pas na 2025 in het hele land) kunnen de kosten onder controle worden gehouden en hoeft materieel dat nog meer dan 10 jaar meekan niet op stel en sprong uitgerust te worden met ERTMS-hardware.

Daarnaast zijn er nog een aantal wegenprojecten die geschrapt of uitgesteld zouden kunnen worden (afhankelijk van de gesloten contracten, natuurlijk).
als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130283721
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren. Als het zo ver komt, zal er wel zowel in auto- als in spoorprojecten worden geschrapt. In mijn ogen komt het spoor er in Nederland al tamelijk karig vanaf dus wat mij betreft zouden er ook inderdaad meer wegprojecten moeten worden geschrapt maar ja.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:05 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:23 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik denk dat de autolobby dat niet zomaar zal accepteren.
Die zijn in de afgelopen jaren zo verwend dat ze een keer niet moeten miepen als ze nee te horen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:24:55 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283782
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Mee eens, en ook de verbreding van de A27 kan wel met wat rijstroken minder.

Echter, de projecten die ik opnoem hebben (voor mijn gevoel) minder prioriteit dan het oplossen van het HSL-probleem: het Nederlandse spoor ís veilig, en PHS is echt niet noodzakelijk. Met voldoende rollend materieel kan NS de vraag ķķk opvangen.
pi_130283799
Overigens ben ik wel benieuwd naar de argumentering van MVBOV als het gaat om het opschorten van de HSL-concessie en de daarbij horende financiële gevolgen voor de rijksoverheid. Hoe moeten we dan verder als NS de HSL-concessie verliest? Ik mis een beetje de langetermijnvisie (constructief bedoeld).
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:28:15 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130283904
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:46 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130284004
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat de strekking van het verhaal van MVBOV vooral bedoeld is als 'stop met de huidige waanzin, want het werkt niet'. Door de HSL-concessie te beëndigen en opnieuw te beginnen kan een nieuw plan worden opgesteld, tabula rasa zegmaar. :)
Precies. Een plan gebaseerd op realistische cijfers, verbindingen en doelstellingen.

Moet wel de voor de HSL geldende kilometervergoeding ook wat omlaag, anders wordt het nog niks
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130284057
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als I&M moet schrappen dan kijken ze eerst maar eens bij de wegenprojecten zoals de Blankenburgtunnel.
Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
pi_130284092
James88 en Peterselieman: dat dus. :Y
pi_130284272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:32 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wilma wikt
Melanie beschikt

:(
Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:45:54 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130284634
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Melanie? Ik wist niet dat Dijsselbloem ergens Melanie als doopnaam had. Vast katholiek.
Mansveld is de staatssecretaris, Melanie Schultz de minister. Schultz heeft wat meer te zeggen dan Mansveld wat geld betreft.
pi_130284820
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:18:40 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130285920
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
pi_130285936
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:18 schreef greavy het volgende:
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
Ja en jij bent niet objectief. :+
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:25:54 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130286276
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:18 schreef greavy het volgende:
In VIRM4 wil je ook niet eerste klas gevonden worden :r
Geef mij dan toch maar die andere series.
Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:30:40 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130286493
VIRM 4 is een prima treinserie. Stukken beter dan de eerdere versies. Schommelt veel minder, zit beter en het doet veel degelijker aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130287180
Weer die discussie..? :'(
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:45:22 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130287337
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:43 schreef b2py het volgende:
Weer die discussie..? :'(
Natuurlijk. B-)
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:53:45 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130287975
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
VIRM4 in de eerste klas met die gladde rode bekleding? Heb ik liever de stoffen bekleding terug zoals in de andere deelseries in de eerste klas.
Gelukkig zijn die bloedirritante leeslampjes in de VIRM4 wel weg.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:55:40 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130288112
Doetinchem Stoomstad heeft dit jaar geen moeite gedaan om een stoomlocomotief over het spoor te laten rijden, na de vele problemen in de afgelopen jaren. Het bestuur lijkt ook niet van plan om in volgende edities weer een stoomlocomotief te gaan huren.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:29:29 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130290526
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:55 schreef greavy het volgende:
Doetinchem Stoomstad heeft dit jaar geen moeite gedaan om een stoomlocomotief over het spoor te laten rijden, na de vele problemen in de afgelopen jaren. Het bestuur lijkt ook niet van plan om in volgende edities weer een stoomlocomotief te gaan huren.
erg jammer. Denk dat het vanwege Stavoren lastig wordt om zo'n evenement te houden op een baanvak met ATB-NG
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:36:17 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130290961
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:53 schreef greavy het volgende:

[..]

VIRM4 in de eerste klas met die gladde rode bekleding? Heb ik liever de stoffen bekleding terug zoals in de andere deelseries in de eerste klas.
Kwestie van smaak, ik zit liever op gladde stoelen, jij liever op stoffen. In de Fyra zoek ik ook meestal een Prio-bak op (blauwe bekleding) en laat ik die goudkleurige stoelen lekker voor wat ze zijn. :)
quote:
Gelukkig zijn die bloedirritante leeslampjes in de VIRM4 wel weg.
Het nut van die dingen is me altijd ontgaan. Je had er niks aan. :')
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:37:28 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130291026
VSM mag op de lijn rijden, maar de SSN niet. Maar de VSM wel met max. 40km/h, en dat is vrij lastig in te plannen, ondanks de uursdienst.
En inderdaad, er ligt ATB-NG en de VSM heeft alleen ATB-E, dus max. 40 km/h
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:42:15 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130291323
Op 20 Oktober 2013 gaan er mogelijk 4 ritten(2x heen en 2x terug) van Arriva niet verreden worden met GTW's tussen Leeuwarden en Harlingen, maar met historisch materieel. Dit om het 150 jaar spoor Leeuwarden-Harlingen te vieren. Indien dit niet in te passen is in een fatsoenlijke dienstregeling, zal er als Extra Trein gereden worden naast de GTW's. Exacte details zullen later bekend gemaakt worden.

En Omrop Fryslân had er vandaag een item over in het nieuws: http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-grut-jubileumfeest-spoar
pi_130291599
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik vind VIRM 4 toch wel het beste van de vier series. Eindelijk af van dat vieze plakkerige skai en die bloedirritante vierzitters op de benedenverdieping in de tweede klas, en lekker comfortabele stoelen in de eerste klas i.p.v. die gevallen met die smoezelige harige stoffen bekleding.
Alleen jammer dat de vierzitters volgens de nieuwe NS-formule eigenlijk in de benedenverdieping horen en de coach-opstelling boven (zie DDZ). :') Idem trouwens voor de bakken waarmee het IRM is verlengd waar de coach-opstelling eveneens beneden te vinden is.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:50:32 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130291839
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:42 schreef greavy het volgende:
Op 20 Oktober 2013 gaan er mogelijk 4 ritten(2x heen en 2x terug) van Arriva niet verreden worden met GTW's tussen Leeuwarden en Harlingen, maar met historisch materieel. Dit om het 150 jaar spoor Leeuwarden-Harlingen te vieren. Indien dit niet in te passen is in een fatsoenlijke dienstregeling, zal er als Extra Trein gereden worden naast de GTW's. Exacte details zullen later bekend gemaakt worden.

En Omrop Fryslân had er vandaag een item over in het nieuws: http://www.omropfryslan.nl/nijs/gjin-grut-jubileumfeest-spoar
zou mooi zijn als er toch nog iets zou komen te rijden.

Moet nodig weer eens naar Harlingen, dus dit zou wel een geschikte dag ervoor zijn ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 augustus 2013 @ 21:51:35 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130291910
en het ligt mooi tussen de F1-races van Japan en India in
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130295886
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:50 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Oja, nu weet ik weer waarom ik de eerste serie VIRM haat. Mijn rug. :{ In tegenstelling tot VIRM IV _O_
Zal wel aan je eigen zithouding liggen, heb nooit ergens last van (en reis vrijwel dagelijks met VIRM) :P

Een groot pluspunt aan VIRM IV t.o.v. de andere series vind ik trouwens het lichtere interieur. Geldt ook voor de cabines waar gewoon een stuk meer daglicht binnenkomt.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:56:12 #67
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130298857
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:51 schreef Peterselieman het volgende:
en het ligt mooi tussen de F1-races van Japan en India in
*O*
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:57:38 #68
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130298912
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:36 schreef James1988 het volgende:
Het nut van die dingen is me altijd ontgaan. Je had er niks aan.
Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
pi_130299229
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 23:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
Ze zaten naar mijn weten alleen in de VIRM-4, de nieuwste serie, gemakkelijk te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klas en de rode in de eerste klas. Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de vorige series, maar die zal ik hier niet opsommen: die kun je op Wikipedia vinden.

Eén van die wijzigingen was echter de toevoeging van leeslampjes in de eerste klas bij de stoelen. Die leeslampjes waren volgens de FOK!'ers hier weinig nuttig en je kon er ook nog eens je hoofd aan stoten als je niet oplette. Om die reden zijn ze simpelweg volledig verwijderd. Je kan nog zien waar ze hebben gezeten aan het afdekplaatje.
pi_130299545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:14 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat is dan een dikke foei voor haar! Tenzij ze je als 2e kamer geboekt heeft.... En das nog een stomme keus ook New York, want voor de zelfde prijs had je Golden Forest club lakeside gehad 8-)
Ik heb sowieso altijd het idee dat zodra ik boek er altijd een betere aanbieding is :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 04:26:29 #71
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130303165
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 23:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor gekloot de laatste tijd met die leeslampies in VIRM, eruit, erin, eruit, wat wordt er precies bedoeld? VIRM 4? Heb ik die serie nog meegemaakt?
Deze dingen:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 09:09:14 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130304197
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:30 schreef Peterselieman het volgende:
VIRM 4 is een prima treinserie. Stukken beter dan de eerdere versies. Schommelt veel minder, zit beter en het doet veel degelijker aan
Dat ja ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 20:43 schreef b2py het volgende:
Weer die discussie..? :'(
Nee, gewoon de feiten. Greavy is geschift :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:10:55 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130304220
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 09:09 schreef Dr_Flash het volgende:

Nee, gewoon de feiten. Greavy is geschift :P
Feit. :+
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:36:22 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130304670
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 04:26 schreef dennistd het volgende:

[..]

Deze dingen:

Thx ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 12:35:24 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130309105
interessant project in Engeland: http://railjournal.com/in(...)emu.html?channel=542

Ze gaan een Class 379 uitrusten met accu's en deze testen op Old Dalby-lijn, waarna bij succes deze een tijdje op een geëlektrificeerd deel van de Greater Anglia-lijn zal rijden. Er wordt gekeken hoe het geheel zich in de dienstregeling houdt. Bij problemen kan de panto gewoon omhoog.

Kan voor de toekomst best interessant zijn, zeker als je het geheel ook met bijvoorbeeld snelladers werkend krijgt. Dan kun je onderweg de accu's opladen en hoef je niet overal waslijn aan te leggen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130310020
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 00:05 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ze zaten naar mijn weten alleen in de VIRM-4, de nieuwste serie, gemakkelijk te herkennen aan de blauwe stoelen in de tweede klas en de rode in de eerste klas. Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de vorige series, maar die zal ik hier niet opsommen: die kun je op Wikipedia vinden.

Eén van die wijzigingen was echter de toevoeging van leeslampjes in de eerste klas bij de stoelen. Die leeslampjes waren volgens de FOK!'ers hier weinig nuttig en je kon er ook nog eens je hoofd aan stoten als je niet oplette. Om die reden zijn ze simpelweg volledig verwijderd. Je kan nog zien waar ze hebben gezeten aan het afdekplaatje.
Ik heb een 50% score met eerste klas reizen en mijn hoofd stoten.
pi_130310076
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb een 50% score met eerste klas reizen en mijn hoofd stoten.
Ik heb een 50% score met reizen in DDZ en mijn hoofd stoten
pi_130310415
Als je bovenin een dubbeldekstrein gaat zitten (ongeacht klasse) heb je sowieso een kans om je hoofd te stoten als je niet oplet ja.. We've all been there ;)
pi_130310457
Hoe vaak ik in DDAR mijn hoofd wel niet gestoten heb is niet meer op twee handen te tellen..
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:28:27 #80
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_130310593
Hadden ze bij het bouwen van de SLT gedacht dat er alleen mensen van <1.50 meter op de 4 persoons plekken gingen zitten trouwens. Verbaas mij er elke keer weer over hoe krap die zijn.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_130310793
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:22 schreef KnightSolaire het volgende:
Als je bovenin een dubbeldekstrein gaat zitten (ongeacht klasse) heb je sowieso een kans om je hoofd te stoten als je niet oplet ja.. We've all been there ;)
Bij mij was het onderin :+
pi_130311144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:23 schreef b2py het volgende:
Hoe vaak ik in DDAR mijn hoofd wel niet gestoten heb is niet meer op twee handen te tellen..
Mijn knie in ICM-3 vanwege die prullenbak in het midden :(.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 13:47:57 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130311172
de vierzits in een DM'90 is ook behoorlijk krap
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130311323

Fyra OVC paal? Gezien op perron 13/14 te Amsterdam ter hoogte van de middentunnel.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 14:39:14 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130312774
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:52 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Fyra OVC paal? Gezien op perron 13/14 te Amsterdam ter hoogte van de middentunnel.
Zou zomaar kunnen. Ik zag zaterdag ook van die compleet witte palen op Schiphol staan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 14:42:34 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130312855
is wel slim om zo de toeslagen te kunnen innen. Scheelt voor mensen een hoop gedoe bij de automaat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130312906
Tof, erg handig inderdaad. Hopelijk worden ze snel in gebruik genomen. Als de palen inderdaad daarvoor bestemd zijn :P (maar dat moet haast wel.)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 15:16:56 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130313833
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:42 schreef Peterselieman het volgende:
is wel slim om zo de toeslagen te kunnen innen. Scheelt voor mensen een hoop gedoe bij de automaat
En wat natuurlijk NIEMAND ziet aankomen O-) Sprinterforenzen naar Hoorn Kersenfuckingboogerd die per ongeluk bij de verkeerde paal inchecken en OF niet meer uit kunnen checken OF ten onrechte toeslag betaald hebben etc _O-

Want dat onderscheid maken is natuurlijk "technisch niet mogelijk" :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130313927
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 15:21:12 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130313962
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:19 schreef Ireyon het volgende:
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
Dat zag er wel erg hoerig uit trouwens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 15:31:02 #91
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130314354
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat natuurlijk NIEMAND ziet aankomen O-) Sprinterforenzen naar Hoorn Kersenfuckingboogerd die per ongeluk bij de verkeerde paal inchecken en OF niet meer uit kunnen checken OF ten onrechte toeslag betaald hebben etc _O-

Want dat onderscheid maken is natuurlijk "technisch niet mogelijk" :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nah, zolang maar duidelijk is dat de reis tussen Schiphol en Amsterdam CS toeslagvrij is ben je al een heel eind.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 15:32:06 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130314403
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nah, zolang maar duidelijk is dat de reis tussen Schiphol en Amsterdam CS toeslagvrij is ben je al een heel eind.
Dat weet echt niemand.

Als ik er eerder aan gedacht had had met dat zaterdag ook een half uur kunnen schelen :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 15:34:24 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130314477
quote:
13s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat weet echt niemand.
ik vertel het je toch, dus dan is er in ieder geval iemand die het weet :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130314529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:19 schreef Ireyon het volgende:
Vond de witte paaltjes met donkerrode omlijning mooier, uit de concepten die ze ergens in maart rondstuurden. Hopelijk komt dat nog want dit is maar saai :s)
Er zal ongetwijfeld nog een sticker op geplakt worden. Op de reguliere NS-paaltjes zit tegenwoordig ook zo'n mooie gele, dus hier zal wel iets roods op komen en met het Fyra-logo om duidelijk te maken dat het daarvoor bestemd is (om ook even op Dr. Flash te reageren).
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 15:50:44 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130315066
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:35 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Er zal ongetwijfeld nog een sticker op geplakt worden. Op de reguliere NS-paaltjes zit tegenwoordig ook zo'n mooie gele, dus hier zal wel iets roods op komen en met het Fyra-logo om duidelijk te maken dat het daarvoor bestemd is (om ook even op Dr. Flash te reageren).
Moet je wel zeker weten dat je je Fyra nooit gaat spoorwijzigen.

En in aanmerking nemende hoe storingsgevoelig de Schipholtunnel is.
En in aanmerking nemende hoe niet-ophefbaar de Fyra is.

Jij doet de wiskunde :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130315931
Waarom spuugt de reisplanner geen Fyra's uit tussen Rotterdam en Amsterdam maar wel naar Breda? Er staat ook niets bij wijzingen/problemen.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19:06 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130316066
Vielleicht umdass da ein gigantischer Bug in die Rajsplaner sitzt :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24:01 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130316227
of omdat de Fyra in de spitsen te vol zit :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130316312
Bij mij staan ze er gewoon in
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 16:29:17 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130316406
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:26 schreef KnightSolaire het volgende:
Bij mij staan ze er gewoon in
hier ook, alleen vallen ze niet op door de gewone treinen die ook rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130316468
Potverpielekes, ze staan er nu wel weer in, ik heb zelfs een collega erbij gehaald net om met me mee te kijken of ik nou zo blind was :S
Bier.
pi_130317148
Ik ga ook een keer met dat schuivende ijzer, weer een storing. Zucht.
pi_130317743
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hier ook, alleen vallen ze niet op door de gewone treinen die ook rijden.
Er staat een tamelijk groot en opvallend Fyra-logo bij
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:06:00 #104
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130319350
Wacht es fftjes... Begrijp ik het nou goed dat naast iedere vervoerder die zijn eigen paal krijgt ook nog eens iedere toeslag een eigen paal gaat krijgen? (Fyra, ice, hond) :X
pi_130319587
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wacht es fftjes... Begrijp ik het nou goed dat naast iedere vervoerder die zijn eigen paal krijgt ook nog eens iedere toeslag een eigen paal gaat krijgen? (Fyra, ice, hond) :X
neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:18:32 #106
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130319622
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 18:19:29 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130319647
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
paaltjes gaan de wereld veroveren
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 18:21:33 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130319690
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Dat zou wel handig zijn trouwens ja. En dan ook geen borg gezeik en verschil terug storten, maar gewoon alleen bij inchecken ook nog even langs de fyra paal. Tsja, kleinigheidje hou je toch waarschijnlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130319693
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
de tijd zal het leren. Ik dacht in eerste instantie aan paaltjes voor mensen die in een thalys stappen of er juist uitkomen en hun reis met binnenlandse trein voortzetten die zo niet eerst naar de ingang hoeven om in te checken
pi_130319958
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

neuh als het goed is check je gewoon in bij het poortje en als je met de fyra gaat kun je op het perron bij dat fyrapaaltje de toeslag betalen door in te checken. Gsat dan van je saldo af ipv dat je de toeslag bij de automaat moet halen
Sowieso bizar dat je nog steeds niet gewoon bij de automaat met je OV-Chipkaart Saldo kunt betalen.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 18:34:18 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130320023
Die naam-/merkloze paaltjes zijn inmiddels ook in Rotterdam te bewonderen (spoor 3/4)
pi_130320261
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maar die fyratoeslag paal is nog maar het begin natuurlijk... Of zie ik dat verkeerd?
ik wil een upgrade-naar-eerste-klas paal!
pi_130320345
Zal wel bij binnenlandse HST-toeslagpalen blijven, voor al die andere dingen kun je beter naar de kaartautomaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:31 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Sowieso bizar dat je nog steeds niet gewoon bij de automaat met je OV-Chipkaart Saldo kunt betalen.
Misschien is daar toestemming van de Nederlandsche Bank voor nodig?
pi_130320420
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:43 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

ik wil een upgrade-naar-eerste-klas paal!
Ze zouden een OV chippaal moeten maken met een paar knoppen erop, waarbij je eerst de knop indrukt voor de benodigde toeslag, en dan je kaart ervoor houdt zodat de toeslag erop wordt geladen.,
pi_130320943
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:46 schreef KnightSolaire het volgende:
Zal wel bij binnenlandse HST-toeslagpalen blijven, voor al die andere dingen kun je beter naar de kaartautomaat.

[..]

Misschien is daar toestemming van de Nederlandsche Bank voor nodig?
Je kan op sommige stations bij sommige winkels ook betalen met je OVC, dus dat lijkt mij het probleem niet zo..
pi_130321006
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:49 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ze zouden een OV chippaal moeten maken met een paar knoppen erop, waarbij je eerst de knop indrukt voor de benodigde toeslag, en dan je kaart ervoor houdt zodat de toeslag erop wordt geladen.,
Ja hķ even, daar kan de gemiddelde gehandicapte niet mee overweg dus is dit geen optie. (Niets tegen gehandicapten, maar in NL regeltjes land moet wel ieder clubje zijn plasje doen.)
pi_130321449
Aanstaande vrijdag wil ik met de trein naar antwerpen en ik wil graag de fiets meenemen.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een fietsdagkaart voor de belgische treinen te kopen in roosendaal?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:21:31 #118
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130321495
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:19 schreef sandsucker het volgende:
Aanstaande vrijdag wil ik met de trein naar antwerpen en ik wil graag de fiets meenemen.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een fietsdagkaart voor de belgische treinen te kopen in roosendaal?
Je kan hem hier online alvast kopen https://www.belgianrail.b(...)e-biljet-stap-1.aspx
pi_130321715
Dankje voor de info:-). Ik had al gezien dat je enkele reizen voor de fiets via internet kan kopen (5¤). Op de site van nmbs staat ook dat je een dagkaart kan kopen (8¤), maar niet online.

Dus misschien dat het mogelijk is om bij de conducteur een dagkaart te kopen? Of in een nmbs automaat op roosendaal (als die er staat)?

Dat scheelt 2 euro:-p.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 19:29:21 #120
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130321752
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Je kan hem hier online alvast kopen https://www.belgianrail.b(...)e-biljet-stap-1.aspx
Wat weer een terminaal falende konkosite ook :')

Je moet eerst je vertrekstation aangeven

dan je aankomststation

dan je voornaam

dan je achternaam

EN DAN PAS zie je de prijs. Die overigens in elk mogelijk geval hetzelfde namelijk 5 euro is 8)7

Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:31:45 #121
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130321817
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Een land zuidelijker is het allemaal veel beter geregeld :{w
pi_130321986
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Of je nou Essen - Kalmthout als Kees Kuttelikker reist of Essen - Arlon als Miep Horlepiep. Handig joh, die Belgen :')
Dan is het nog de vraag of hij Arlon überhaupt pakt, het is Aarlen in het Nederlands ;)
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:37:41 #123
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130322065
http://www.treinreiziger.(...)vriendelijker-145537

Wat is dit nou weer voor baggergelul, in het begin van het artikel zeggen dat werkzaamheden nog gewijzigd kunnen worden tot 2 weken van te voren en onderaan lopen te huilen dat werkzaamheden lang van te voren vaststaan en blablabla...

Paupers.... :')
pi_130322214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:06 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kan op sommige stations bij sommige winkels ook betalen met je OVC, dus dat lijkt mij het probleem niet zo..
Ja dat zou inderdaad ingevoerd worden maar ik heb het nog niet gezien. De proeffase op iig Amersfoort telt niet :P
pi_130322275
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:41 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ja dat zou inderdaad ingevoerd worden maar ik heb het nog niet gezien. De proeffase op iig Amersfoort telt niet :P
Ze moeten er toch een bankvergunning voor hebben dan?
dag
pi_130322366
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ja hķ even, daar kan de gemiddelde gehandicapte niet mee overweg dus is dit geen optie. (Niets tegen gehandicapten, maar in NL regeltjes land moet wel ieder clubje zijn plasje doen.)
Oja sorry, ik zal nooit meer met een gehandicaptenonvriendelijk idee komen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 19:46:53 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130322425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:42 schreef Peter het volgende:

[..]

Ze moeten er toch een bankvergunning voor hebben dan?
volgens mij wel ja. En ik denk niet dat veel mensen blij zullen zijn als TLS bankier uit gaat hangen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 19:55:19 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130322725
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:35 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dan is het nog de vraag of hij Arlon überhaupt pakt, het is Aarlen in het Nederlands ;)
Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:07:43 #129
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130323165
quote:
11s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
De site mag daar niet over vallen trouwens, net zoals het Hannover Consulting Fahrplan-Auskunfts-System . Die valt daar ook niet over :)
pi_130323252
quote:
11s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Denk je dat ik het niet echt geprobeerd heb soms }:|
Ik weet niet hoeveel nutteloze tijd jij hebt :P Er zijn overigens nog wat mooie inconsequenties ook, wanneer je via de website een kaartje van Maastricht naar Wezet koopt komt dat op het kaartje te staan, maar daaronder staat dan wél de verplichting om te reizen via Visé-frontičre :')
pi_130323763
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:27:45 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323828
In Brussel een ticket kopen van Wezet naar Wezet Grens, dan kijken ze je aan of ze spoken zien :')
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28:00 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323838
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
Helaas is het al vaker voorgekomen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 20:28:13 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130323844
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:25 schreef b2py het volgende:
StationschefBMO twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:16:14 L4aanrijding persoon in Nederland door #Thalys 9369 (Paris 17.25 - A’dam 20.41)Omleidig via L12/Essen + 30’ per trein#nmbs reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:14:27 Dordrecht-Lage Zwaluwe: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO DdrZlw reageer retweet
NS_online twitterde op woensdag 21-08-2013 om 20:18:42 HSL Breda-Rotterdam: er rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon. http://t.co/axyyfHaEPO #BdRtd reageer retweet
Trieste primeur, eerste HSL aanrijding persoon ooit?
voor Nederland lijkt me wel ja ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:31:03 #135
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130323954
Is bij Zevenbergschenhoek gebeurd.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 20:33:38 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130324040
Maar was het nou op de HSL of op het oude spoor? Hoeft niet allebei plat denk ik dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:50:42 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130324688
Is thv het viaduct zuidelijk van station Lage Zwaluwe gebeurd, en daar heb je van het reguliere spoor ook zicht op de HSL ...
Rondom Lage Zwaluwe nu geen treinverkeer meer.
pi_130325058
Om het feest compleet te maken, Visé-frontičre ligt niet in Wallonië maar in Vlaanderen; om precies te zijn in Moelingen :P
pi_130325183
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:50 schreef greavy het volgende:
Is thv het viaduct zuidelijk van station Lage Zwaluwe gebeurd, en daar heb je van het reguliere spoor ook zicht op de HSL ...
Rondom Lage Zwaluwe nu geen treinverkeer meer.
Meltdown! Alles uit de kast!
  woensdag 21 augustus 2013 @ 21:12:14 #140
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130325632
Maar dit moet wel gruwelijke opzet zijn, want daar staan 2-3 meter hoge hekken, zelfs op de viaducten ...
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22:11 #141
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329210
Vraag...

Situatieschets:Stel ik woon in Amsterdam en besluit een dagje Rotterdam te doen en ga sochtends met de reguliere trein 2e klas.

Na afloop van mn dagje Rotterdam jat ik een fiets, en koop ik een Hond (of andersom) en ik besluit met de Fyra 1e klas het hazepad te kiezen.

Vraag: Wat moet ik er nu bij kopen? bij welke paal moet ik me melden? En moet ik ook nog eens iets met papieren kaartjes doen? :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 22:22:55 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130329240
je mag niet met je rijwiel in de Fyra
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:26:16 #143
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329411
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:22 schreef Peterselieman het volgende:
je mag niet met je rijwiel in de Fyra
I beg your pardon :')
pi_130329415
Fietsen mogen inderdaad niet mee in Fyra; honden wel naar mijn weten. Dan laad je een klassewissel op je chipkaart en check je vervolgens in bij NS, of koop je een papieren eersteklas kaartje. Daarnaast laad je een Fyra-toeslag én een toeslag Hond op je chipkaart, of koop je de papieren varianten daarvan.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 22:27:31 #145
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130329482
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:26 schreef KnightSolaire het volgende:
Fietsen mogen inderdaad niet mee in Fyra; honden wel naar mijn weten. Dan laad je een klassewissel op je chipkaart en check je vervolgens in bij NS, of koop je een papieren eersteklas kaartje. Daarnaast laad je een Fyra-toeslag én een toeslag Hond op je chipkaart, of koop je de papieren varianten daarvan.
Dus het kan allemaal wel :P ? Wauw!
pi_130329742
Het kan allemaal! Enige wat ik niet zeker weet, is of je een Dagkaart Fiets/Hond nog op je chipkaart kan laden als je reeds bent ingecheckt. Iemand daar ervaring mee?
pi_130331227
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)vriendelijker-145537

Wat is dit nou weer voor baggergelul, in het begin van het artikel zeggen dat werkzaamheden nog gewijzigd kunnen worden tot 2 weken van te voren en onderaan lopen te huilen dat werkzaamheden lang van te voren vaststaan en blablabla...

Paupers.... :')
Als je dingen toezegt, word je er dadelijk nog op afgerekend. Dat moet je uiteraard ten alle tijde proberen te voorkomen. Zeker van selfloading cargo waar je toch niets mee te maken hebt als ProRail.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_130331240
1-0 voor de instructeur :(

Vandaag een werkbezoek gebracht aan het opleidingscentrum van NS in Amersfoort.

Een dik halfuur op de VIRM-simulator gereden. Teleurgesteld beken ik: het is me niet gelukt om geen STS op mijn geweten te hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, de meneer van het trainingscentrum vertelde mij na afloop dat hij wel alles uit de kast had moeten halen om dat voor mekaar te krijgen.

Waar ben ik niet ingetrapt: Ik ben niet klakkeloos voorbij een gedoofd sein gereden, maar ben gestopt om eerst de verkeersleider te bellen. Waar ben ik ook niet ingetrapt: Op zeker moment reed ik langs een snelheidsbord 11, terwijl de wijzer van de ATB 13 zei. Ik heb voor de veiligste snelheid gekozen. En ik reed langs een geel sein zonder cijferbak terwijl mijn ATB-wijzer later toch 13 aangaf. Dat vertrouwde ik niet en dus ben ik fijn toch 40 gaan rijden. En terecht, want het volgende sein stond op rood. Dus door gedoofde seinen en ATB-storingen heb ik mij niet van de wijs laten brengen. En ook telefoontjes van de treindienstleider op onhandige momenten hebben mij niet van de wijs gebracht.

Waarom toch een STS? Op de vrije baan reed ik ondanks die ATB-storing dus zo’n 35 km/h. Een volle perronlengte voor het rode sein zette ik de remming in. Het sneeuwde en het werd een verschrikkelijke glijpartij. Ik kwam twee meter tekort. De mededeling van de meneer van het trainingscentrum, dat de verkeersleider dit niet zou hebben gezien omdat het geen bediend sein was, vond ik maar een schrale troost.

Hoe dan ook: ik had er een erezaak van gemaakt om geen STS te maken. (Dat had ik aan het begin, bij de kennismaking misschien ook maar beter niet moeten zeggen…) Toch een beetje een kater…
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 augustus 2013 @ 23:10:34 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130331472
als ik dit zo lees zou ik minimaal 1-1 zeggen, omdat je de instructeur flink hebt laten werken :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130331924
Denk dat die instructeur een wedje had lopen met Wilma.

Wilma: 'Als dhr. Spithorst perfect een trein kan besturen zonder STS-passages, trek ik de HSL-concessie van NS in.'
Instructeur: 'En omgekeerd mag NS op de HSL blijven rijden als ik dat wél voor elkaar krijg.'

Dus we weten welk nieuws we de komende maand kunnen verwachten. :P
pi_130332062
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:20 schreef KnightSolaire het volgende:
Denk dat die instructeur een wedje had lopen met Wilma.

Wilma: 'Als dhr. Spithorst perfect een trein kan besturen zonder STS-passages, trek ik de HSL-concessie van NS in.'
Instructeur: 'En omgekeerd mag NS op de HSL blijven rijden als ik dat wél voor elkaar krijg.'

Dus we weten welk nieuws we de komende maand kunnen verwachten. :P
*zachtjes huilt*
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:33:09 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130332363
quote:
15s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

voor Nederland lijkt me wel ja ...
Op de noordsectie heeft een Fyra ook al eens een persoon aangereden.

@Driek: klinkt als een hele leuke ervaring, en als het je gelukt is om al die problemen te ontwijken heb je het zeer goed gedaan, zeker voor iemand die nog nooit een machinistenopleiding heeft gedaan of ben je stiekem Mcn volledig bevoegd? :+
pi_130332780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:05 schreef DriekOplopers het volgende:
1-0 voor de instructeur :(

Vandaag een werkbezoek gebracht aan het opleidingscentrum van NS in Amersfoort.

Een dik halfuur op de VIRM-simulator gereden. Teleurgesteld beken ik: het is me niet gelukt om geen STS op mijn geweten te hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, de meneer van het trainingscentrum vertelde mij na afloop dat hij wel alles uit de kast had moeten halen om dat voor mekaar te krijgen.

Waar ben ik niet ingetrapt: Ik ben niet klakkeloos voorbij een gedoofd sein gereden, maar ben gestopt om eerst de verkeersleider te bellen. Waar ben ik ook niet ingetrapt: Op zeker moment reed ik langs een snelheidsbord 11, terwijl de wijzer van de ATB 13 zei. Ik heb voor de veiligste snelheid gekozen. En ik reed langs een geel sein zonder cijferbak terwijl mijn ATB-wijzer later toch 13 aangaf. Dat vertrouwde ik niet en dus ben ik fijn toch 40 gaan rijden. En terecht, want het volgende sein stond op rood. Dus door gedoofde seinen en ATB-storingen heb ik mij niet van de wijs laten brengen. En ook telefoontjes van de treindienstleider op onhandige momenten hebben mij niet van de wijs gebracht.

Waarom toch een STS? Op de vrije baan reed ik ondanks die ATB-storing dus zo’n 35 km/h. Een volle perronlengte voor het rode sein zette ik de remming in. Het sneeuwde en het werd een verschrikkelijke glijpartij. Ik kwam twee meter tekort. De mededeling van de meneer van het trainingscentrum, dat de verkeersleider dit niet zou hebben gezien omdat het geen bediend sein was, vond ik maar een schrale troost.

Hoe dan ook: ik had er een erezaak van gemaakt om geen STS te maken. (Dat had ik aan het begin, bij de kennismaking misschien ook maar beter niet moeten zeggen…) Toch een beetje een kater…
Goed bezig!
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:48:21 #154
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130332956
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that

Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
pi_130333216
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:48 schreef de__vakantieman het volgende:
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that

Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
Je ziet hier hoe je geld terug kan krijgen bij vertraging:
http://www.nshispeed.nl/n(...)vertraging_met_fyra_
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:01:10 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130333425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:48 schreef de__vakantieman het volgende:
Zou net de 22:55 fyra van Rotterdam naar Amsterdam pakken, staat de trein klaar maar toch opgegeven. Aanrijden in Lage Zwaluwe is nu mijn probleem geworden? What... fuck that
Zou misschien gereden worden door personeel dat in die Fyra zat, of in Breda stond en niet in Rotterdam kon komen.
quote:
Ik heb overigens een fyra toeslag retour. Ik zit nu in de reguliere IC, kan ik dat nog ergens makkelijk zonder extreme rompslomp terugregelen?
Formuliertje invullen (vergeet de postzegel niet) en je krijgt het binnen 6 tot 8 weken teruggestort. :')
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 00:17:36 #157
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130334020
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zou misschien gereden worden door personeel dat in die Fyra zat, of in Breda stond en niet in Rotterdam kon komen.
Ja. Of in Geleen-Lutterade. Leve de pretroosters.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:20:10 #158
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130334087
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Of in Geleen-Lutterade. Leve de pretroosters.
Nah, dat geldt niet voor Fyra-medewerkers. Die doen niks anders dan Amsterdam - Breda, of soms Amsterdam - Rotterdam of Rotterdam - Breda. :s)
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:32:25 #159
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_130334458
Ik sprak de hc van de fyra waar ik in had moeten zitten. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Zijn reden was"prorail"
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 00:34:43 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130334517
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nah, dat geldt niet voor Fyra-medewerkers. Die doen niks anders dan Amsterdam - Breda, of soms Amsterdam - Rotterdam of Rotterdam - Breda. :s)
WAT??! OP de barricades! Die hebben natuurlijk ook recht op Marseille, Frankfurt, Basel, Budapest alles :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 00:49:54 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130334930
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:32 schreef de__vakantieman het volgende:
Ik sprak de hc van de fyra waar ik in had moeten zitten. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Zijn reden was"prorail"
Ook een goede reden _O-

Vraag me wel af waarom, de HSL gaat pas na middernacht dicht en de geplande werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag begonnen pas iets voor middernacht. :?
  donderdag 22 augustus 2013 @ 08:53:50 #162
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130338660
NS gaat per 1 september 2013 een nieuw ticket via E-ticket verkopen: De Groepsretour.
Voor 4 personen voor ¤49,95 kan je een retourtje kopen. De reizigers mogen wél vanaf verschillende stations opstappen. Wil je met meer dan 4 personen reizen, kan je voor elke extra reiziger ¤2,50 extra betalen tot een maximum van 10 reizigers totaal.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 09:04:41 #163
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130338819
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 08:53 schreef greavy het volgende:
NS gaat per 1 september 2013 een nieuw ticket via E-ticket verkopen: De Groepsretour.
Voor 4 personen voor ¤49,95 kan je een retourtje kopen. De reizigers mogen wél vanaf verschillende stations opstappen. Wil je met meer dan 4 personen reizen, kan je voor elke extra reiziger ¤2,50 extra betalen tot een maximum van 10 reizigers totaal.
Daluren only zeker?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:06:40 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130338849
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daluren only zeker?
Daluren en weekends, inderdaad.

edit: er kwam zojuist een dubbele Thalys langs Lombardijen richting Rotterdam :o
pi_130338931
Daluren klassiek of modern?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 09:22:48 #166
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130339094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:
Daluren en weekends, inderdaad.
Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:33:24 #167
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130339288
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
soort shoenetagticket ;) alleen is dat volgensmij nog goedkoper :)
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:35:17 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130339325
Een Quer-Durchs-Land ticket (geldig vanaf 9:00) is te koop voor ¤ 42, iedere meereizende persoon (tot een maximum van 5) betaalt ¤ 6 meer. Het NS-aanbod is dus al snel goedkoper dan een QDL. :)
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 09:36:20 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130339347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:35 schreef James1988 het volgende:
Een Quer-Durchs-Land ticket (geldig vanaf 9:00) is te koop voor ¤ 42, iedere meereizende persoon (tot een maximum van 5) betaalt ¤ 6 meer. Het NS-aanbod is dus al snel goedkoper dan een QDL. :)
Nee.

Het NS-aanbod is een retourtje. Met QDL of STT kun je je de hele dag lang het licht uit je ogen rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130339590
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daluren en weekends, inderdaad.

edit: er kwam zojuist een dubbele Thalys langs Lombardijen richting Rotterdam :o
Zal wel door die storing komen van gisteravond. :)
Toch wel heel gaaf hoor! :D
pi_130339730
Overigens beweert een maat van mij dat het gewoon een dagkaart is, dat retour.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 09:55:41 #172
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130339766
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:12 schreef KnightSolaire het volgende:
Daluren klassiek of modern?
Rare vraag, modern natuurlijk.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 10:00:41 #173
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130339851
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
pi_130339922
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:00 schreef ReisT het volgende:
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
Waarschijnlijk poortje uitrusten met barcodescanner?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_130340267
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:00 schreef ReisT het volgende:
Wel opmerkelijk trouwens dat ze nu toch weer nieuwe formules als E-ticket introduceren. Hebben ze dan al bedacht hoe je daar straks mee door de poortjes kan?
Nieuw? E-tickets bestaan al jaren hoor!
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 10:29:33 #176
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130340430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:53 schreef b2py het volgende:
Overigens beweert een maat van mij dat het gewoon een dagkaart is, dat retour.
Kan natuurlijk nooit. Het aantrekkelijk maken voor mensen om de trein in te stappen op het moment dat er al een "reizigersoverschot" is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:06:13 #177
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341458
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan is dit dus vooral gericht op nieuwe reizigers. Mensen die ook in de daluren het volle pond zouden moeten betalen. En dan is het nog best aantrekkelijk ook. Zelfs voor minder dan 4 personen:

Bij 2 reizigers is het lonend vanaf 75 km enkele reis
Bij 3 reizigers is het lonend vanaf 48 km enkele reis
Bij 4 reizigers is het lonend vanaf 35 km enkele reis
Bij 5 reizigers is het lonend vanaf 28 km enkele reis
Bij 6 reizigers is het lonend vanaf 24 km enkele reis
Bij 7 reizigers is het lonend vanaf 21 km enkele reis
Bij 8 reizigers is het lonend vanaf 19 km enkele reis
Bij 9 reizigers is het lonend vanaf 17 km enkele reis
Bij 10 reizigers is het lonend vanaf 16 km enkele reis

Linkje
wilde het net posten. Het kan al snel uit, tenzij je met van die 'goedkope' dagkaarten reist, dan duurt het iets langer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 11:13:57 #178
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130341629
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Nieuw? E-tickets bestaan al jaren hoor!
Ja, dat weet ik ook, maar er komen nu dus blijkbaar weer nieuwe varianten van e-tickets bij. Terwijl ze eerst juist bezig van alles uit het e-ticket-assortiment te schrappen. (De dagkaart is afgeschaft en ook e-tickets met korting zouden gaan verdwijnen.)

Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwe producten alleen nog in verchipte vorm (of als wegwerpchipkaartjes) aangeboden zouden worden.
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:15:12 #179
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130341652
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 09:12 schreef KnightSolaire het volgende:
Daluren klassiek of modern?
Modern, inclusief het beginnen voor de spits en doorreizen in de spits: http://www.treinreiziger.(...)_groepsretour-145538
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 22 augustus 2013 @ 11:23:23 #180
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130341857
Ik vind het wel bijzonder dat het principe "incheckmoment is bepalend" nu blijkbaar ook kan worden toegepast bij E-tickets.

(Ik kan wel bedenken hoe dat zou kunnen gaan: als je voor vertrek dat papiertje voor een barcodescanner houdt en de conducteur die vervolgens ook kan scannen waarna die railpocket via internet achterhaalt wanneer jij dat papiertje hebt gescand. Maar het lijkt wat omslachtig. En niet voor september geregeld.)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:25:14 #181
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341896
mja, je kunt de HC's zo wel aan het werk zetten. Mogen ze gaan rekenen hoe laat je van het beginstation vertrokken bent :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 11:27:43 #182
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130341957
Dat systeem is wel te tillen trouwens, want stel je wilt om 16.31 uur vanaf Amsterdam CS naar Zwolle, dan moet je gewoon op je kaartje hebben staan dat je vanaf Amsterdam Sloterdijk komt. Problem solved :7
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 11:30:25 #183
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130341997
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:13 schreef ReisT het volgende:
Ik had eigenlijk verwacht dat nieuwe producten alleen nog in verchipte vorm (of als wegwerpchipkaartjes) aangeboden zouden worden.
Er wordt nog eerder een achtbaan om de maan EN Mars heen gebouwd dan dat zoiets als dat Groepsretour verchippen "technisch mogelijk" zal zijn :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130342448
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er wordt nog eerder een achtbaan om de maan EN Mars heen gebouwd
En dan wachten tot NS High Orbit een belachelijk hoog bedrag biedt tijdens de openbare aanbesteding.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_130342778
Geweldig dat zoiets nu ook in Nederland beschikbaar komt! *O*
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 12:02:20 #186
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130342789
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

En dan wachten tot NS High Orbit een belachelijk hoog bedrag biedt tijdens de openbare aanbesteding.
En AnsaldoKuttelikker voor een tientje geschikt materieel belooft te bouwen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:19:09 #187
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130343258
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:21:46 #188
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343323
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En AnsaldoKuttelikker voor een tientje geschikt materieel belooft te bouwen _O_
je moet er dan wel rekening mee houden dat de levertijd ∞ is
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 12:22:53 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130343350
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:19 schreef dennistd het volgende:
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
Gaan er komende half december nog meer lijntjes van NS naar iemand anders eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:23:51 #190
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gaan er komende half december nog meer lijntjes van NS naar iemand anders eigenlijk?
nee. Alleen Almelo - Mariënberg wisselt van XX (uitgevoerd door Syntus) naar Arriva
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 12:31:00 #191
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130343628
Laat Syntus Zutphen - Oldenzaal dan ook maar meteen overdoen aan Arriva, dan zijn we daar ook weer vanaf :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:34:07 #192
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130343717
Laat dat lijntje nu deel uit maken van de nieuwe concessie Twente die door Syntus gewonnen is
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 12:41:16 #193
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130343967
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:34 schreef Peterselieman het volgende:
Laat dat lijntje nu deel uit maken van de nieuwe concessie Twente die door Syntus gewonnen is
Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:48:00 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344175
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
dat kun je wel stellen ja.

Leuk voorbeeldje is Achterhoek-Rivierenland. Groot gebied waar Arriva zowel met bussen als op het spoor rijdt, maar de treinverbinding Arnhem-Doetinchem hoort dan weer bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130344231
Zolang het maar rijdt toch!
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 12:55:32 #196
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130344425
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:49 schreef KnightSolaire het volgende:
Zolang het maar rijdt toch!
Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:58:18 #197
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344526
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
gebeurt in de toekomst meer, want het NS net zal in de toekomst wel opgeknipt gaan worden vanwege Europese regels
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 12:59:17 #198
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130344547
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat indelen van die concessies is dus ook maar willekeurig gegoochel :{
Er was voorheen een concessie ZHO (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Dit was de trein met een aantal omliggende buslijnen. Die concessie is opgeheven, waarbij de trein en de buslijnen in Twente bij de concessie Twente zijn gekomen, een aantal buslijnen naar Arriva (Achterhoek) is gegaan en een aantal naar Syntus (West-overijssel)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 13:01:02 #199
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130344595
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

gebeurt in de toekomst meer, want het NS net zal in de toekomst wel opgeknipt gaan worden vanwege Europese regels
Mooi moment om zo'n groepsretour te introduceren waar je over een paar jaar dus geen kut meer aan hebt ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:02:46 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130344641
ik ben benieuwd wat er richting 2025 zal gaan gebeuren op het spoor.

Eén ding is wel duidelijk: bij opknippen zal er een grotere regierol voor de (centrale) overheid nodig zijn. En laat met name de centrale overheid hier op dit moment niet echt toe in staat zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 13:06:22 #201
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130344745
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:02 schreef Peterselieman het volgende:
ik ben benieuwd wat er richting 2025 zal gaan gebeuren op het spoor.

Eén ding is wel duidelijk: bij opknippen zal er een grotere regierol voor de (centrale) overheid nodig zijn. En laat met name de centrale overheid hier op dit moment niet echt toe in staat zijn
Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130344827
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:19 schreef dennistd het volgende:
Het is alleen wel jammer dat het NS-only is, en je dus een aantal plaatsen helemaal niet kunt bereiken en anderen alleen met een omweg...
Ook geldig bij de regionalen hoor!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:10:57 #203
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130344915
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook geldig bij de regionalen hoor!
Nou, dan is hier mee de regel "Bij de OVC weten precies hoe veel geld naar wie wat waar moet" Ook weer keihard onderuit gesjefd.

Ik juich het initiatief toe, echt heus waar! Maar jammer dat ze hun eigen beargumentering onderuit schoppen. Want je blijft personeel nodig hebben op poortjesstations, of hoe wou je anders met 1 barcodescan met 6 mensen door een poortje? :')
pi_130344939
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja man, kan jou het schelen. Lekker elke dag een ander tarief betalen en drie keer zo vaak overstappen als nodig is, omdat één of andere flapdrol met chauffeur vanuit een nuffig kantoor de kaart van Nederland als een messenwerper in vakjes verdeeld heeft. Top! ^O^
Ik bedoelde waar de boel al gedecentraliseerd is, daar is het mij om het even welke naam er rijdt, als ze het maar goed doen :). Verder decentraliseren lijkt me momenteel geen goede zaak dus als e.e.a. echt Europees verplicht wordt zie ik dat met argusogen tegemoet..
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:12:56 #205
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130344995
Oh wacht, we gaan natuurlijk die gleufjes terughangen waarmee je met een stukje karton de poortjes kan openen, die hebben we nog liggen uit de tijd dat "De reiziger aan de poortjes kon wennen" *O*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:14:48 #206
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345065
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
als ze op de weg hetzelfde zouden doen als nu op het spoor gebeurt, dan heb je een behoorlijke warboel. Overal tolpoortjes met andere tarieven, anders gekleurde wegen en een janboel in de berm, omdat iedere bestuurder er een ander reclamebord wil hebben staan :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:15:17 #207
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345076
Ik weet natuurlijk ook wel dat je poortjes kan openhouden en kan laten tellen hoeveel self loading cargo er doorheen gaat voordat het weer sluit... dat heb ik al weleens gezien ergens. Maar dat zal in Nederland wel technisch niet mogelijk zijn... -O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:16:55 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345127
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik weet natuurlijk ook wel dat je poortjes kan openhouden en kan laten tellen hoeveel self loading cargo er doorheen gaat voordat het weer sluit... dat heb ik al weleens gezien ergens. Maar dat zal in Nederland wel technisch niet mogelijk zijn... -O-
in Rome zijn we wel eens onder toeziend oog van het personeel met 27 man op slechts negen kaartjes door de poortjes gegaan :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:17:53 #209
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345157
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in Rome zijn we wel eens onder toeziend oog van het personeel met 27 man op slechts negen kaartjes door de poortjes gegaan :P
Heb je dan ook met 27 man op een staplaats voor 9 op een bodemplaat gestaan? :s)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:19:01 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345196
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Heb je dan ook met 27 man op een staplaats voor 9 op een bodemplaat gestaan? :s)
geloof dat de metro waar wij mee reden niet van Ansaldo was :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:20:58 #211
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345277
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geloof dat de metro waar wij mee reden niet van Ansaldo was :+
Jawel, alle 41 stelletjes zijn van Ansaldo _O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:23:45 #212
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345377
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jawel, alle 41 stelletjes zijn van Ansaldo _O-
is niet waar, want er rijdt nu ook veel van CAF rond, maar toen ik er was zal het spul idd nog wel van Ansaldo geweest zijn. Kennelijk maakten ze toen degelijker spul
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:24:31 #213
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130345407
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is niet waar, want er rijdt nu ook veel van CAF rond, maar toen ik er was zal het spul idd nog wel van Ansaldo geweest zijn. Kennelijk maakten ze toen degelijker spul
Ja, verdorie, je hebt gelijk,sorry :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 13:29:19 #214
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130345608
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, verdorie, je hebt gelijk,sorry :)
het mag wel opvallend genoemd worden dat ze niet weer voor Ansaldo gekozen hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 13:35:08 #215
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130345862
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Oh wacht, we gaan natuurlijk die gleufjes terughangen waarmee je met een stukje karton de poortjes kan openen, die hebben we nog liggen uit de tijd dat "De reiziger aan de poortjes kon wennen" *O*
Ja, jouw ex die met het kartonnetje van een pakje kauwgom rondliep, alleen maar daarvoor O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130347109
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies. Dus gaan Provinciale overheden en allerlei quasi-hippe tussenlaag-clubjes als Stadsregio's het vol enthousiasme overnemen. Iedereen gaat zijn eigen wiel uitvinden, het ene is vierkant en het andere zeshoekig. En over 20 jaar zijn we heel veel geld verder en heel veel tijd terug O+ Goed he? *O*
En dan roepen ze dat het nodig gecentraliseerd moet worden en dat er één tarief moet komen en dan vinden ze een kaart uit. Een kaart met stempelvakjes . Voor een reis stempel je dan een aantal vakjes. Die vakjes noemen we strippen. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 14:16:35 #217
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130347381
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 14:09 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En dan roepen ze dat het nodig gecentraliseerd moet worden en dat er één tarief moet komen en dan vinden ze een kaart uit. Een kaart met stempelvakjes . Voor een reis stempel je dan een aantal vakjes. Die vakjes noemen we strippen. ^O^
Nee dat is ontwikkeling de verkeerde kant op. We geen gewoon steeds meer versnipperen totdat we in Nederland 30.000 vervoerders hebben die allemaal een stukje lijn van 200 meter berijden en beheren. En dan stoppen ze er gewoon allemaal mee want dat is kut natuurlijk. En dan gaat iedereen weer lekker met zijn koets overal heen.

Nog wat later flikkeren al die koetsen uit elkaar want van onderhoudscontracten wil niemand weten, dus gaan we achterop de paarden zelf zitten.

Dan gaan de paarden dood en blijft de benenwagen over.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 15:15:16 #218
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130349388
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, jouw ex die met het kartonnetje van een pakje kauwgom rondliep, alleen maar daarvoor O+
Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
pi_130350187
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
Zolang het geen gezamenlijk ex wordt/is...
dag
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 16:27:55 #220
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130351724
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Jij weet soms meer van mijn ex te herinneren dan ikzelf. Zegt dat wat over jou of over mij O-)
Over mij :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130351758
Ik was er vorige week en heb me vergaapt aan het metronetwerk. Lang niet zo overzichtelijk als Londen, Parijs of Berlijn maar wel echt heel tof. Sommige stukken gewoon grotendeels viersporig en express diensten: New York. Voor de liefhebber de sporenplannen.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 16:39:03 #222
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130352045
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130352285
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
En lui hier vonden het nog steeds gek dat ik niet met de trein naar Schiphol ging.. :P
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 16:51:03 #225
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130352360
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:48 schreef b2py het volgende:

[..]

En lui hier vonden het nog steeds gek dat ik niet met de trein naar Schiphol ging.. :P
Ja net of je een keuze hebt :P Ofjah, JIJ misschien wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130352417
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja net of je een keuze hebt :P Ofjah, JIJ misschien wel.
Ik maak gewoon de keuze! :D
pi_130353680
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
Is er al een verbod op Dora-ballonnen in de winkels op Schiphol Airport afgekondigd?
pi_130355979
Vanavond gaat De Rekenkamer over die OV-Shitkaart. Met kritiek van een zekere Rikus Spithorst. KRO, Nederland 3, 20:25 uur. Spannend!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 18:43:14 #229
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130356336
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed om te weten. De schipholtunnel een halve dag plat leggen kost je maar een paar euro: http://www.prorail.nl/nieuws/een-ballon-en-een-tunnel
ik had toch wel eens een foto gepost van de "verboden voor ballonen" bordjes bij ons op het tgv station? Dit ivm met het grote aantal aluminum mickey mouse ballonnen die kortsluting maakten en als het even tegenzat ook nog even voor een stevige steekvlam zorgden.

Overigens heb ik bij de rer al met de regelmaat van de klok een trein zien vertrekken met een ballon tussen de deur :P
pi_130359843
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat kun je wel stellen ja.

Leuk voorbeeldje is Achterhoek-Rivierenland. Groot gebied waar Arriva zowel met bussen als op het spoor rijdt, maar de treinverbinding Arnhem-Doetinchem hoort dan weer bij Stadsregio Arnhem-Nijmegen :')
En Arriva stelde in het contract alvast een vervolgorder voor zes treinstellen extra die in gebruik zijn voor de Stadsregio Arnhem - Nijmegen. Dat traject wordt weer uitgevoerd door Breng en is gewonnen door Hermes :'). Snapt u het nog 8)7.

Toevoeging: Dan zijn we er nog niet, Hermes is onderdeel van Connexxion, dat op haar beurt weer onderdeel is van Veolia. De concurrent van Arriva :P.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 20:13:49 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130359866
Ik niet. Ik word er helemaal pornomisselijk van :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:18:18 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130360024
Gemeente Apeldoorn is ook een beetje weird qua gemeente .......

De vuiltrein tussen Apeldoorn en Apeldoorn VAM mag van de gemeente niet meer in de avondspits rijden, want zorgt voor een te groot verkeersinfarct, omdat de overwegen vrij lang dicht zijn. Maar de VSM mag wel vol in de spits met een stoomtreintje voorbij tuffen .....

De vuiltrein rijdt daarom nu rond 20:00 ongeveer van de VAM richting Apeldoorn "station", losse loc daarvoor naar de VAM. Tijden wisselen nogal eens, want zodra de machinist aanwezig is en zijn 9702 warm geprutteld is, gaat hij op pad.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 20:23:26 #233
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130360249
die stoomtrein rijdt alleen in het weekend. Of in de vakantieperiode. Als er toch vrij weinig mensen last van hebben.

en hey. EN de stoomtrein EN de VAMtrein, nee DUH dat kan natuurlijk niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:25:02 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130360329
De VAM-vuiltrein vertrok vanaf Apeldoorn losweg richting de VAM als de stoomtrein zo ongeveer in Beekbergen was (althans, de stomer moet uit het baanvak zijn, en einde bediend gebied ligt voorbij Apeldoorn VAM).
pi_130360548
Een Vechtdal-Lintje:



  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:35:48 #236
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130360724
toch weer wat op de baan, GekkeHaan? Lijkt me niet dat je anders zo dicht bij de werkplaats kunt komen namelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:38:56 #237
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130360820
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:13 schreef Brembo het volgende:

[..]

En Arriva stelde in het contract alvast een vervolgorder voor zes treinstellen extra die in gebruik zijn voor de Stadsregio Arnhem - Nijmegen. Dat traject wordt weer uitgevoerd door Breng en is gewonnen door Hermes :'). Snapt u het nog 8)7.

Toevoeging: Dan zijn we er nog niet, Hermes is onderdeel van Connexxion, dat op haar beurt weer onderdeel is van Veolia. De concurrent van Arriva :P.
negen stuks zelfs.

Breng is gewoon de merknaam waaronder Herpes haar diensten uitvoert. De naam Veolia gaat over enkele jaren uit Nederland verdwijnen. Er wordt ingezet op wat nu nog xx en haar dochterbedrijven is, terwijl het deel dat uit de BBA voortkomt momenteel in de verkoop staat.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130360939
quote:
11s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:35 schreef Peterselieman het volgende:
toch weer wat op de baan, GekkeHaan? Lijkt me niet dat je anders zo dicht bij de werkplaats kunt komen namelijk
Nee via een oud-collega. Helaas geen werk in de spoorsector. Werk sinds 3 weken bij Phillips Indal Services in Emmen. Armaturen voor straatverlichting fabriceren. Zowel LED als conventionele verlichting.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:45:55 #239
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361023
jammer zeg
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 20:48:35 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130361091
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:45 schreef Peterselieman het volgende:
jammer zeg
Een baan is een baan tegenwoordig ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 20:50:21 #241
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130361147
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130361182
quote:
3s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een baan is een baan tegenwoordig ^O^
Toch kan ik me wel voorstellen dat je de baan mist.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 20:55:19 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361297
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
op de railbussen is al behoorlijk wat afgeschreven en ik denk niet dat in het bestek zeer zware eisen aan het materieel voor Almelo - Mariënberg gesteld zijn, gegeven de enorme drukte die op het traject heerst. Dan is het leasen van bestaand materieel al snel goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meuk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130361516
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op de railbussen is al behoorlijk wat afgeschreven en ik denk niet dat in het bestek zeer zware eisen aan het materieel voor Almelo - Mariënberg gesteld zijn, gegeven de enorme drukte die op het traject heerst. Dan is het leasen van bestaand materieel al snel goedkoper dan de aanschaf van nieuwe meuk
Daarnaast zijn de coupe's volledig leeggehaald en word alles compleet vernieuwd. Zal ook wel weer het nodige schelen in vergelijking met aanschaf nieuw materieel.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:02:23 #245
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361540
ook een technische revisie of dat niet?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130361557
quote:
11s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:02 schreef Peterselieman het volgende:
ook een technische revisie of dat niet?
Dat durf ik niet te zeggen.

Foto van de binnenkant van een maand geleden:
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:06:35 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130361680
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

negen stuks zelfs.

Breng is gewoon de merknaam waaronder Herpes haar diensten uitvoert. De naam Veolia gaat over enkele jaren uit Nederland verdwijnen. Er wordt ingezet op wat nu nog xx en haar dochterbedrijven is, terwijl het deel dat uit de BBA voortkomt momenteel in de verkoop staat.
Ik zou Veolia Nederland best willen kopen, heb er helaas het geld niet voor. :s)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
En verder zie ik liever stadlerspul dan die Lintjes. Lintjes zijn echt het laagste wat we hebben in NL. Sinds de Wadlopers, de A32 en de DE2 eruit zijn.
De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.

De Lintjes die DB heeft rijden (bijvoorbeeld op de Dortmund-Sauerland-Express) zijn van een wat hogere klasse. Toen ik daar (anderhalf jaar geleden alweer :') ) bijna 2 uur (1e klas) in heb gezeten vond ik het zeer goed te doen. :Y
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:09:52 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130361806
Klopt ja die zijn beter afgewerkt. Comfortabelere stoelen, een toiletruimte, een fietsenruimte, en een 1e klasgedeelte. En dat allemaal ook in de enkelbaks variant.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:11:39 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130361877
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:02 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Dat durf ik niet te zeggen.

Foto van de binnenkant van een maand geleden:
[ afbeelding ]
leuk klusje tussen alle onderhoudswerkzaamheden van de andere stellen door :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:12:15 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130361908
Ik weet niet meer of er nou eigenlijk een stopcontact in zat, volgens mij wel.

Ik heb tijdens die rit de hele tijd mijn laptopje gebruikt, met mijn telefoon als modem voor internet. Ik zat heel zuinig te doen, FOK! in text only mode te bekijken, want ik had maar 35 MB aan data (Vodafone Dagbundel op Reis). En dat voor een rit van 4 uur vanaf Arnhem _O-
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:16:00 #251
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362060
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:12 schreef James1988 het volgende: ik had maar 35 MB aan data (Vodafone Dagbundel op Reis).
Heb ik ook. Is altijd meer dan zat bij mij :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:16:07 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362066
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik zou Veolia Nederland best willen kopen, heb er helaas het geld niet voor. :s)
Moet je niet willen ook. Na 2016 is het een lege huls met alleen wat materieel
quote:
De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.
Het was het eerste nieuwe dieselmaterieel op de onrendabele lijntjes sinds deze afgestoten werden door de NS, dus ja, dan is het logisch dat je niet te veel wilt investeren. Syntus heeft mede door te snijden in de busdiensten de stellen vol gekregen, waardoor ze veel DM'90 bij moesten huren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:17:14 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362116
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef Peterselieman het volgende:
Moet je niet willen ook. Na 2016 is het een lege huls met alleen wat materieel
Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:18:33 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362177
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb ik ook. Is altijd meer dan zat bij mij :)
Voor mij ook wel. Soms ga ik er overheen, maar dat is niet meer dan een megabyte of 3, dat is niet zo heel duur meer (in vergelijking met vroeger dan).
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23:22 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362402
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:06 schreef James1988 het volgende:
[..]

De Lintjes die we in Nederland hebben zijn de goedkoopste uitvoering voor zover ik weet, toen ze besteld werden waren de lijntjes waarop ze sindsdien zijn ingezet op sterven na dood. Net als met de Wadlopers eigenlijk - "zo goedkoop mogelijk, en als het dan nog onrendabel is wordt het verbust", dat idee.

De Lintjes die DB heeft rijden (bijvoorbeeld op de Dortmund-Sauerland-Express) zijn van een wat hogere klasse. Toen ik daar (anderhalf jaar geleden alweer :') ) bijna 2 uur (1e klas) in heb gezeten vond ik het zeer goed te doen. :Y
Ja, die Lint'jes zijn goed te vertoeven, en DB gaat zelfs nog dichterbij huis met Lint rijden (ipv Talent of BR628). Het Dieselnetz Köln:
quote:
RE 12 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Gerolstein – Trier Hbf
RE 22 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Gerolstein
RB 24 Köln Messe/Deutz – Euskirchen – Kall/Gerolstein
RB 83 Jünkerath – Gerolstein – Trier Hbf
RB 23 Bonn Hbf – Euskirchen – Bad Münstereifel
RB 25 Köln–Hansaring – Gummersbach – Marienheide – Meinerzhagen
RB 30 Bonn Hbf – Ahrbrück
gaat nu integraal Lint'54(tweedelig) of Lint'81(driedelig) worden.

Lint'54 en Lint'81 schijnen ook een stuk beter te zijn dan de Lint'41en die wij in Nederland hebben. Mét toilet, mét eerste klas enz.

Zie ook het Alstom Datenblatt für Lint'54 und Lint'81 Kölner Dieselnetz PDF
pi_130362418
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
Die worden in 2015 aanbesteed (start nieuwe concessie december 2016).
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:23:41 #257
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362419
quote:
5s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat gebeurt er met de Limburgse concessies dan? :?
opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25:03 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362483
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Jammer dat Brabant geen spoor heeft dat ze mogen aanbesteden :(
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:25:20 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362495
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

opnieuw aanbesteed, net zoals Noord-Brabant, al is die laatste volgend jaar al
Dan hebben ze daar ook niet lang plezier van gehad :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362505
Jawel hoor, 10 jaar.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:26:03 #261
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:23 schreef greavy het volgende:
Ja, die Lint'jes zijn goed te vertoeven, en DB gaat zelfs nog dichterbij huis met Lint rijden (ipv Talent of BR628). Het Dieselnetz Köln:
Vind ik niet dichter bij huis :+ Maar okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:26:35 #262
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362559
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:25 schreef Zug-Chef het volgende:
Jawel hoor, 10 jaar.
Ja maar dat is natuurlijk een lachertje als je materieel koopt met het idee dat het 30 jaar meegaat op zn minst.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362601
Zou me niets verbazen als de nieuwe vervoerder ze gewoon over moet nemen in de nieuwe concessie en er verder mee moet rijden.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:27:44 #264
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362612
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vind ik niet dichter bij huis :+ Maar okee :)
Hm, ik las even iets anders dan Dortmund[...].... Maar Köln is ook niet eens zover weg hoor :p
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:28:16 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362635
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Zou me niets verbazen als de nieuwe vervoerder ze gewoon over moet nemen in de nieuwe concessie en er verder mee moet rijden.
Schrijft er gelijk niemand meer in natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362664
Die GTW's zijn prima hoor. En die concessie omvat meer dan alleen de Maaslijn en Heuvellandlijn.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:10 #267
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362751
Maar stoptreinen Limburg zouden toch ook aanbesteed worden? En die zouden - voor zover ik weet - onder dezelfde concessie als Maas- en Heuvellandlijn gaan vallen. Dus dan moet er vast ergens meuk besteld worden.

En dan gaan doorkoppelen ^^
- Sprinter Roermond -> Maastricht Randwyck
- Sneltrein Maastricht Randwyck -> Heerlen
- Stoptrein Heerlen -> Sittard
Ofzo :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:36 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362771
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:25 schreef Zug-Chef het volgende:
Jawel hoor, 10 jaar.
je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:31:53 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130362790
Volgens mij worden vrijwel alle stoptreinen in Limburg losgehaald van het Hoofdrailnet, op verzoek van de provincie Limburg. Zal wel een mengeling van oud en nieuw materieel worden dan. :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:32:44 #270
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130362824
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef greavy het volgende:
Maar stoptreinen Limburg zouden toch ook aanbesteed worden? En die zouden - voor zover ik weet - onder dezelfde concessie als Maas- en Heuvellandlijn gaan vallen. Dus dan moet er vast ergens meuk besteld worden.

En dan gaan doorkoppelen ^^
- Sprinter Roermond -> Maastricht Randwyck
- Sneltrein Maastricht Randwyck -> Heerlen
- Stoptrein Heerlen -> Sittard
Ofzo :')
eerst moet de nieuwe concessie van de NS nog er doorheen, tot die tijd worden de Limburgse stoppers niet losgehaald van de rest
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:33:18 #271
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362853
Beste zou zijn om Syntus en CXX eruit te flikkeren en het land gelijkelijk tussen Arriva en NS te verdelen. Dan wordt Arriva ook eens een keer serieus genomen. Allebei een discontinu netwerk, dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130362855
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Noh ik krijg het al druk zat met andere gebieden waar we voorlopig nog wel ff rijden, zit niet op de tenderafdeling alhoewel dat ook weer zo kan veranderen :P Noord-Brabant sluit over een paar weken dus die is bijna klaar.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:34:41 #273
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130362920
Owja. Syntus hadden we ook nog. Wanneer verloopt hun laatste concessie op treinengebied eigenlijk?
En hoe zit het eigenlijk met die Valleilijn (trein)concessie?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:35:43 #274
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362966
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Zug-Chef het volgende:

zit niet op de tenderafdeling
Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:36:20 #275
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130362994
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:34 schreef greavy het volgende:
Owja. Syntus hadden we ook nog. Wanneer verloopt hun laatste concessie op treinengebied eigenlijk?
En hoe zit het eigenlijk met die Valleilijn (trein)concessie?
Die hebben er dus net eentje gewonnen weer in Twente :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130363009
CXX op de Valleilijn loopt tot eind 2016. Syntus rijdt tot 2023 op Oldenzaal-Zutphen.

quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
Gniffel _O-
  donderdag 22 augustus 2013 @ 21:38:10 #277
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130363071
quote:
13s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die hebben er dus net eentje gewonnen weer in Twente :{
Hadden ze daar niet veel te laag ingeschreven wat ze zowat tot een faillissement bracht?
pi_130363145
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je krijgt het volgend jaar met Arriva druk nu Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee, Zeeland en Noord-Brabant (minus stadsregio Eindhoven) aanbesteed gaan worden.

En mogelijk ook Zwolle - Enschede, al weet ik niet hoe dat precies met die aanbesteding zit
Als ik het zo zie;
http://www.destentor.nl/r(...)e-en-regio-1.3773137
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=168500

Zullen ze denk ik eerst kijken of elektrificatie doorgaat, en dan aanbesteden. Kan snel gaan, met de nadruk op kan :')
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:42:08 #279
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130363262
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:36 schreef Zug-Chef het volgende:

Gniffel _O-
BOERUH!!! BOERUH!! :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130363569
quote:
10s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tering die rijden nog met stoom ergens zag je dat? :o
:')
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 21:48:30 #281
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130363593
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:39 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als ik het zo zie;
http://www.destentor.nl/r(...)e-en-regio-1.3773137
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=168500

Zullen ze denk ik eerst kijken of elektrificatie doorgaat, en dan aanbesteden. Kan snel gaan, met de nadruk op kan :')
Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:53:04 #282
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130363864
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hadden ze daar niet veel te laag ingeschreven wat ze zowat tot een faillissement bracht?
nee, dat was de Veluweconcessie waar ze te laag ingeschreven hadden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 21:54:02 #283
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130363912
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Noh ik krijg het al druk zat met andere gebieden waar we voorlopig nog wel ff rijden, zit niet op de tenderafdeling alhoewel dat ook weer zo kan veranderen :P Noord-Brabant sluit over een paar weken dus die is bijna klaar.
ah ja.

Dat Noord-Brabant er vroeg bij is zal ook wel komen vanwege de rommelprocedure die het de vorige keer was met xx dat zich veel te laag ingeschreven had en zich terugtrok.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 22:00:55 #284
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130364277
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Maar voordat je met een Buffeltje op 140 zit ben je al kilometers en minuten verder...
quote:
beter te zijn dan de Lint'41en die wij in Nederland hebben. Mét toilet
Die hebben de Linten 36, 41 en 43 inmiddels ook, de rest van Syntus volgt nog.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 22:12:52 #285
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130364870
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:00 schreef dennistd het volgende:
Maar voordat je met een Buffeltje op 140 zit ben je al kilometers en minuten verder...
Ja, en met e-mat sneller. Wat zonder spoorverdubbeling alleen maar resulteert in langer wachten op je kruising 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130364910
Of verderop in het baanvak kruisen ;)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 augustus 2013 @ 22:16:40 #287
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130365090
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:13 schreef b2py het volgende:
Of verderop in het baanvak kruisen ;)
mja, met name Zwolle - Heino is bepalend voor de dienstregeling als je in de knoop in Zwolle wilt blijven. Is een behoorlijk lang stukje nog waar wat moet gebeuren qua dubbelspoor en/of snelheidsverhoging als je ergens het spoor wilt verdubbelen, kruisingen wilt verleggen en meer treinen wilt laten rijden.

Volgens mij had Klaasje daar al eens een heel stuk over neergezet hier
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130365748
quote:
15s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik snap niet zo waarom er zo klaargekomen wordt op electrificatie eigenlijk. Met spoorverdubbeling kun je toch veel meer winnen op het gebied van capaciteit en robuustheid van je dienstregeling? De buffels kunnen nu ook al 140 :?
Volgens mij is het ook goedkoper rijden. Heb volgens mij ergens gelezen dat de investering hiermee gedeeltelijk terug kan worden verdiend (doorbelasten aan de vervoerder)
pi_130366553
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Beste zou zijn om Syntus en CXX eruit te flikkeren en het land gelijkelijk tussen Arriva en NS te verdelen. Dan wordt Arriva ook eens een keer serieus genomen. Allebei een discontinu netwerk, dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen _O_
Tot dat je van Deventer naar Zwolle moet en alleen reist op een Arriva 10 euro-kaartje. Dan blijk je met de stoptrein naar Enschede te moeten overstappen en weer terug :').
pi_130367434
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 22:28 schreef Viezze het volgende:

[..]

Volgens mij is het ook goedkoper rijden. Heb volgens mij ergens gelezen dat de investering hiermee gedeeltelijk terug kan worden verdiend (doorbelasten aan de vervoerder)
Het is wel goedkoper rijden maar de investering zoals bij de Emmerlijn is eigenlijk totaal nutteloos met de komst van GTW-treinen. Dat spul trekt voor mijn gevoel bijna net zo snel op als elektrische treinen en zijn qua comfort prima. Vergeleken met DM'90 is het een verademing. Ik zie meer nut in totale / noodzakelijke verdubbeling van het traject.
pi_130368774
Verdubbel eerst olst-Deventer dan maar...
dag
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 23:35:55 #292
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130369054
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:30 schreef Peter het volgende:
Verdubbel eerst olst-Deventer dan maar...
Niet nodig voor de drgl, en "trekt goederenverkeer aan" zeggen ze. Weet niet of dat echt zo is, maar beter niet het risico nemen, want het is dus niet nodig :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 23:39:18 #293
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130369206
Oeh ja, goederentreinen, eng!

Gejank.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 23:40:00 #294
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130369233
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:39 schreef James1988 het volgende:
Oeh ja, goederentreinen, eng!

Gejank.
Ach, mij zal het op zich jeuken hoor. Behalve als daardoor de dienstregeling voor het reizigersverkeer in gevaar komt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130369401
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 23:44:56 #296
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_130369442
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:44 schreef b2py het volgende:
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
Dude ik woon BOVENOP een tankstation waar iedereen zijn reet veegt met het rookverbod. Dat staat nog tussen mij en het spoor in.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130369491
Oh, maar eens opletten de volgende keer :')
  donderdag 22 augustus 2013 @ 23:57:33 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130369942
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 23:44 schreef b2py het volgende:
En al die gevaarlijke stoffen langs je raam dan?
Mensen moeten er niet zo paniekerig over doen. De kans dat er iets fout gaat met gevaarlijke stoffen is klein*, de wagons zijn gemaakt om een ongeval te weerstaan en de kans dat er precies bij jou voor de deur iets misgaat met een goederentrein is nķg kleiner. :s)

*Wat er in Canada is gebeurd is zeer ernstig, maar totaal andere omstandigheden. Het ongeval in Wetteren is waarschijnlijk veroorzaakt door te snel rijden, en dat is in Nederland afgevangen door ATB.
pi_130370061
Ik was licht ironisch, maar alsnog bedankt voor de uitleg. ;)
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02:05 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130370098
Was ook niet zo zeer tegen jou bedoeld, maar tegen al die paniekerende "AAHH GOEDERENTREINEN ZIJN DES DUIVELS"-NIMBY's in het algemeen.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:02:48 #301
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130370129
En dat gezegd hebbende, hier is een olifant met een grote snuit:



En die blaast dit topic... uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')