Bedoelde überhaupt een md11 van KLMquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
PH-KCF: Named Annie Romein, Stored 10/2012
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt. Over iets van 2 maanden gaat er weer een uit. Volgend jaar de rest.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:50 schreef Piles het volgende:
[..]
Bedoelde überhaupt een md11 van KLM
Die staat op de wel bekende scrapyard lijkt het.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
Waarom is 'KLM' op de romp en staart overgeschilderd?
Dit gebeurd bij alle toestellen die uitgefaseerd worden. De exacte reden weet ik niet.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
Waarom is 'KLM' op de romp en staart overgeschilderd?
De volgende is PH-KCK 'Ingrid Bergman'. Gaat op 27 oktober met pensioen en op 25 november naar Victorville.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:53 schreef Iemand91 het volgende:
Klopt. Over iets van 2 maanden gaat er weer een uit. Volgend jaar de rest.
Jammer. Weer minder variatie.
In dit geval waarschijnlijk omdat de kist niet meer eigendom is van KLM (of teruggegeven aan de leasemaatschappij).quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
Waarom is 'KLM' op de romp en staart overgeschilderd?
En omdat KLM (en maatschappijen in het algemeen) na miljoenencampagnes waarin ze hun maatschappij de hemel in prijzen niet geassocieerd wiillen worden met een kist die overduidelijk niet meer kan vliegen. Raar, maar waar.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 21:34 schreef OEM het volgende:
In dit geval waarschijnlijk omdat de kist niet meer eigendom is van KLM (of teruggegeven aan de leasemaatschappij).
De PH-KCC staat naast hangaar 9 geparkeerd. Aan de wielcovers, motor covers en pitot sleeves te zien gaat daar voorlopig echt niks mee gebeuren. Zal van de week ff een foto maken als ik er aan denk.quote:[b]Op dinsdag 20 augustus 2013 18:49 schreef Iemand91 het volgende:
PH-KCC staat al een paar maanden op Schiphol niets te doen
Ik gok dat deze daar staat om een van de volgende redenen;quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:07 schreef blingbling11 het volgende:
De PH-KCC staat naast hangaar 9 geparkeerd. Aan de wielcovers, motor covers en pitot sleeves te zien gaat daar voorlopig echt niks mee gebeuren.
quote:Zal van de week ff een foto maken als ik er aan denk.
Bedoel je wachtende op onderdelen of dat ze hem gebruiken om te kannibalen?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:32 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik gok dat deze daar staat om een van de volgende redenen;
- Uren sparen zodat deze niet nog door een check moet.
- Voor onderdelen. (ik geloof hiervoor)
Dat laatste.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:38 schreef blingbling11 het volgende:
Bedoel je wachtende op onderdelen of dat ze hem gebruiken om te kannibalen?
Dat kan inderdaad. Ze worden een stuk minder populair maar onderdelen blijven nodig.quote:Hoor verschillende verhalen dat de onderdelen voor de MD-11 steeds slechter te leveren zijn dus dat laatste zou me niks verbazen
Dat is de 707? waarmee Oranje in 1974 na de WK-finale van München naar Nederland vloog en waar ze op het laatste moment nog het woord 'hip' bij geschilderd hebben.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 12:51 schreef Iwanius het volgende:
Even iets uit mijn eigen jeugd en waar ik voor het eerst de Atlantische oceaan mee overvloog.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)70848.jpg]afbeelding[/url] ]
DC-8 (KLM heeft nooit met de 707 gevlogen)quote:
1978 vanuit Argentinie.quote:waarmee Oranje in 1974 na de WK-finale van München naar Nederland vloog en waar ze op het laatste moment nog het woord 'hip' bij geschilderd hebben.
Apart vliegtuig die ik van onderstaande foto's/filmpjes ken.quote:Op maandag 19 augustus 2013 22:59 schreef Nemephis het volgende:
Gaat dit topic per se over burgerluchvaart of ook over mooie klassiekers zoals deze?..
Die kist staat nu ook alweer 3,5 jaar weg te branden in Pinal Airpark: http://goo.gl/maps/pkOVhquote:
Jep:quote:Op zondag 1 september 2013 13:31 schreef OEM het volgende:
Die kist staat nu ook alweer 3,5 jaar weg te branden in Pinal Airpark: http://goo.gl/maps/pkOVh
Een ex-KLM 747.quote:Op zondag 1 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jep:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)21713.jpg]afbeelding[/url] ]
Het gaat met name om onderdelen voor de cabin. Omdat KLM zo ongeveer de enige is die nog passagiers met MD11 vliegt (sowieso de enige die er nog lijndiensten mee vliegt), worden die onderdelen wat schaars.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:38 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Bedoel je wachtende op onderdelen of dat ze hem gebruiken om te kannibalen?
Hoor verschillende verhalen dat de onderdelen voor de MD-11 steeds slechter te leveren zijn dus dat laatste zou me niks verbazen
En geloof ik ook alleen maar op die route gebruikt wordt vreemd genoeg. Staat om de zoveel dagen een dag stil.quote:Op zondag 1 september 2013 16:50 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Een ex-KLM 747.
Vervangen door een ex-AF A340, die bijna dagelijks op Schiphol staat.
KLM is idd de enige die er lijndiensten mee doet en samen met World Airways de enige maatschappij die er nog passagiers meevliegt.quote:Op zondag 1 september 2013 16:53 schreef nerd4sale het volgende:
Het gaat met name om onderdelen voor de cabin. Omdat KLM zo ongeveer de enige is die nog passagiers met MD11 vliegt (sowieso de enige die er nog lijndiensten mee vliegt), worden die onderdelen wat schaars.
Andere onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar, want de MD11 is nog volop in gebruik als freighter.
Het is dan ook de enige longhaul route die ze hebben. De rest zijn korte routes in de Caribbean.quote:Op zondag 1 september 2013 17:01 schreef Iemand91 het volgende:
En geloof ik ook alleen maar op die route gebruikt wordt vreemd genoeg.
Ze hebben er schijnbaar net een motor uit gesloopt. Die staat er voor op een karretje of zo.quote:Op zondag 1 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jep:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)21713.jpg]afbeelding[/url] ]
Hoe bloedheet moet het wel niet worden in zo'n kist in de woestijn ...
- Opslaan in de woestijn om eventueel later weer te gebruiken (als ze dus tijdelijk niet nodig zijn)quote:Op maandag 2 september 2013 16:14 schreef Mylene het volgende:
Waar komen Airbus toestellen dan terecht als ze uitgerangeerd zijn?
Een flinke verzameling A300's van American Airlines staat bijvoorbeeld te verstoffen in Roswell: http://goo.gl/maps/q8oh5quote:Op maandag 2 september 2013 16:14 schreef Mylene het volgende:
Waar komen Airbus toestellen dan terecht als ze uitgerangeerd zijn?
Ten eerste worden vliegtuigen bekleed met aluminium, ergo; ze roesten niet.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:50 schreef Iwanius het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd wat de grond niet allemaal te verwerken krijgt met al dat roest.
Moet m.i.ook vervuilt zijn tot en met.
Het corrodeert wel natuurlijk...quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:58 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ten eerste worden vliegtuigen bekleed met aluminium, ergo; ze roesten niet.
Ja, een klein beetje ja. Een dun dicht laagje over het metaal wat er gelijk voor zorgt dat het niet meer corrodeert. Maar sowieso niet zo veel als Iwanius zegt.quote:Op dinsdag 3 september 2013 17:49 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het corrodeert wel natuurlijk...
In januari vlieg ik van ATL naar AMS voor het eerst met een A330-200 (KLM), heel benieuwdquote:Op dinsdag 3 september 2013 17:53 schreef ShaoliN het volgende:
[ afbeelding ]
Deze Airbus A330-200 heeft mij naar Aruba gebracht enkele weken geleden. Voorheen altijd met de MD11, maar ook over deze was ik goed te spreken. Mooi fris toestel.
Ach, locatie wil ook helpen hè. Genoeg 'graveyards' gezien met prachtige auto's die nog in aardige tot uitstekende staat waren terwijl je ze al jaren tot tientallen jaren hebben stilgestaan. Handig zo'n lage luchtvochtigheid.quote:Op dinsdag 3 september 2013 18:59 schreef blingbling11 het volgende:
Er zit evengoed een hoop staal in zo'n kist verwerkt, denk aan de landing gears (HSLA staal), en nog genoeg andere componenten.
Maar verflagen zouden de corrosie wel moeten weren
Het entertainment systeem van KLM is dik in orde. Het eten en de service sowieso was goed op orde. Alleen de beenruimte houd iets te wensen over. Maargoed dat vind ik van veel maatschappijen in de economy.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:01 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
In januari vlieg ik van ATL naar AMS voor het eerst met een A330-200 (KLM), heel benieuwd
Daarom kan KLM mijn rug op en ik ben maar 1.85quote:Op woensdag 4 september 2013 09:35 schreef ShaoliN het volgende:
Alleen de beenruimte houd iets te wensen over. Maargoed dat vind ik van veel maatschappijen in de economy.
Die zul je daar niet zien hoorquote:Op woensdag 4 september 2013 23:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nee, dan deze
http://www.earthcam.com/frenchwestindies/stbarts/
Zon zee strand bikini's en af en toe een 747 door het beeld
Alhoewel ik er geen gezien heb moet ik er bij zeggen...
Ik zou er in ieder geval niet in willen zitten als die daar wil landen.quote:Op woensdag 4 september 2013 23:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik inmiddels ook achter..
Het personeel was nu overdreven behulpzaam en vriendelijk. Echt opvallend gewoon. Ik denk dat ze de concurrentie hard voelen en een mentaliteitsverandering doorgevoerd hebben. Ik kon kiezen uit pasta of rijst & kip, maargoed het blijft vliegtuig voer natuurlijk. Vond het redelijke kwaliteit. Het entertainment systeem is echt heel erg verbeterd. De beeldkwaliteit houd niet over, maar de keuze is enorm.quote:Op woensdag 4 september 2013 23:31 schreef APK het volgende:
[..]
Daarom kan KLM mijn rug op en ik ben maar 1.85
Veel te duur, lomp personeel, keuze uit vis of vis om te eten, oude roestige 747's naar Azie (okay, dat was 5 jaar geleden met een VHS-tape als inflight entertainment )
Ik zie zelf voorlopig (en dan bedoel ik ook voor héél lange tijd) niets groters komen dan de A380. De markt is er nu niet voor en het kost ontzettend veel geld om zoiets te ontwikkelen. Airbus heeft nog lang niet genoeg A380's verkocht om de kosten eruit te halen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:50 schreef Woods het volgende:
Hoe gaat de volgende generatie vliegtuigen eruit zien? Zal dit nog groter en efficiënter worden of hebben grote fabrikanten er geen baat meer bij om door te ontwikkelen?
Dat vindt ik ook wel.quote:Op zaterdag 7 september 2013 18:42 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het zou toch verdomd jammer zijn al de Boeing 747 uit de luchtvaart zou verdwijnen.
Zo'n beetje nog het enige herkenbare vliegtuig voor de gemiddelde toerist.
Dat is ook de/een reden dat een 747-8 Combi voor KLM is afgeketst. KLM heeft geloof ik wel interesse in zo'n toestel gehad maar kost te veel geld/moeite om dat voor een zo weinig toestellen te doen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 18:49 schreef Piles het volgende:
Voor de Antonov 225 verwacht ik echt niks nieuws. Veel te duur om te ontwerpen voor enkele toestellen en net zo weinig vluchten.
Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo is. Nu en op de iets lange termijn heb je bij de grotere kisten de 777 en A330 (en - toekomstige - varianten daarvan), bij Airbus de A350 en bij Boeing de 787 (en varianten daarvan).quote:Maar het wordt wel eenheidsworst allemaal ja.
Geluk is dat KLM een deel van hun 747's leased (10 v.d. 22) is de kans groot dat die nog wel even blijven vliegen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:03 schreef blingbling11 het volgende:
Klopt, vind het ook superjammer dat de 747 op den duur gewoon bijna niet meer vliegt. Maar moet zeggen dat ik de 787 ook wel een mooie kist vind.
De 747 is er binnen 10 jaar zeker uit, die 10 jaar gaan ze niet meer volmaken. De 777/787 nemen het over op de lange afstanden en met de A330/350 voor de "kortere" afstanden, waarbij de A330 op een gegeven moment ook verdwijnt, maar dat duurt nog wel even.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:50 schreef Iemand91 het volgende:
Geluk is dat KLM een deel van hun 747's leased (10 v.d. 22) is de kans groot dat die nog wel even blijven vliegen.
De lease zal ondertussen wel zo weinig zijn, leasebedrijf kan dat spul toch niet aan de straatstenen kwijt (veel -400's gaan er nu uit en bijster efficiënt zijn ze niet meer in gebruik) en pas is nog van een de lease met 10 jaar verlengd.
Klopt, heb het ook niet over een paar jaar, maar als type zijn ze al best oud. De A350 komt in drie uitvoeringen waarbij de "kleinste" prima de a330 kan opvolgen. Na de 747 is dit het eerste type dat gaat verdwijnen bij KLMquote:Op zaterdag 7 september 2013 21:05 schreef blingbling11 het volgende:
De A330-300 is pas net in gebruik, dus die gaan nog wel een aantal jaren mee
Niet klakkeloos verkeerde info van andere sites overnemen voor wat SPL movements betreftquote:Op zaterdag 7 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
Oude kist vandaag op Schiphol. De C-GNLN (was de CN-RMN) die voor Royal Air Maroc vliegt.
Eerste vlucht was op 15 juni 1983! Overigens ook de eerste keer dat deze op Schiphol kwam.
Tikfout, zie flightradar. Dit was de CN-RNM, een doodgewone 737-700 die de reguliere vlucht Casablanca-Amsterdam vloog. De ex-CN-RMN vliegt ergens in Canada voor Nolinor zoals je op Tweakers al gelezen hebt.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
Oude kist vandaag op Schiphol. De C-GNLN (was de CN-RMN) die voor Royal Air Maroc vliegt.
Eerste vlucht was op 15 juni 1983! Overigens ook de eerste keer dat deze op Schiphol kwam.
Telt uiteraard mee, maar ik zou niet verbaasd zijn ls ze die e190's helemaal uitmelken. Zowel de F50 als de F70 hebben ze veel langer in gebruik gehad dan dat ze zelf initieel dachten en tot nu toe is er niet echt een alternatief op die markt. Natuurlijk net weer 6 van die embraers gekocht/overgenomen, die dingen blijven nog wel even.quote:Op zaterdag 7 september 2013 22:57 schreef blingbling11 het volgende:
Ik zie de E-190 nog wel een stuk eerder verdwijnen, of telt KLC niet mee?
Die Fokkers zijn oersterke kisten. Ik begreep dat die een lifespan meekregen van rond de 20 jaar.quote:Op zondag 8 september 2013 10:11 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Telt uiteraard mee, maar ik zou niet verbaasd zijn ls ze die e190's helemaal uitmelken. Zowel de F50 als de F70 hebben ze veel langer in gebruik gehad dan dat ze zelf initieel dachten en tot nu toe is er niet echt een alternatief op die markt. Natuurlijk net weer 6 van die embraers gekocht/overgenomen, die dingen blijven nog wel even.
Tenzij er ineens een wonder op de markt verschijnt, maar dat is er nu niet. De bombardier mag nu pas gaan testen en ziet er niet uit als een vliegtuig wat zoveel beter is dat het als vervanging kan dienen, de fokker next gen is een doodgeboren kindje, boeing en airbus gaan niet kleiner en de Russen en Chinezen doen nog niet mee.
Onderhouds technisch vallen die embraers wel mee. Wat het grootste probleem is, is dat de mannen van de TD niet meer kunnen sleutelen, maar veel met computers mogen oplossen en dat is minder leuk. Ook die 8 jaar is niet helemaal juist, dat "gerucht" doet al de ronde sinds de aanschaf bij KLC, maar is niet op juiste feiten gebaseerd. Dat een fokker gebouwd is om langer rond te vliegen is juist, maar 8 jaar is dan weer onjuistquote:Op zondag 8 september 2013 10:49 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Die Fokkers zijn oersterke kisten. Ik begreep dat die een lifespan meekregen van rond de 20 jaar.
Die Embraertjes daarentegen maar 8 jaar. Dat zou dus betekenen dat na 8 jaar de onderhoudskosten gigantisch omhoog schieten. Ik heb sowieso al gehoord van verschillende mensen dat de Embraers onderhoudstechnisch echt een drama zijn.
Ik zou niet weten wat dit vliegtuig op de tafel legt om de e190 te doen vervangen. Ik denk zelf dat embraer een verbeterde versie gaat brengen (hebben ze al/zijn ze mee bezig) wat omscholing, certificering en gewoon gedoe scheelt. plus die kun je waarschijnlijk door elkaar vliegen, dus e190 en e190 next gen, wat heel veel personeel scheelt.quote:Die Fokker NG gaat nooit van de grond afkomen inderdaad. Maar ik heb nog wat hoop op de Bombardier CS.
Ik volg zelf een luchtvaart gerelateerde opleiding en het is all about efficiency tegenwoordig.. niet alleen in de lucht maar ook op de grond. Bezetting van kisten is momenteel om en nabij 80% dus ik ben benieuwd of je voorlopig grotere kisten dan de a380 gaat zien. Brandstof is een grote kostenpost die in de toekomst alleen maar gaat stijgen in prijs, dus ik verwacht dat ze daar ook nog wel grote stappen gaan maken het komende decennium.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:58 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zie zelf voorlopig (en dan bedoel ik ook voor héél lange tijd) niets groters komen dan de A380. De markt is er nu niet voor en het kost ontzettend veel geld om zoiets te ontwikkelen. Airbus heeft nog lang niet genoeg A380's verkocht om de kosten eruit te halen.
Boeing had het voordeel dat ze voor de 747-8 gewoon de 747 konden door ontwikkelen wat kosten bespaart, maar de verkoop van de -8 is dramatisch. Deels vanwege de economie, deels vanwege efficiënter spul (waaronder hun eigen 777).
Ter vergelijking; van de -8 zijn er zo'n dikke 100 orders binnen en voor de A380 260 waarvan veruit de meeste (90 stuks) voor Emirates.
Efficiënter zijn ze altijd mee bezig en dergelijke ontwikkelingen zullen nooit stoppen.
Mij zou het ook wel verbazen hoor dat ze over 10 jaar nog vliegen, zeker nu alle kosten stijgen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 20:24 schreef The_stranger het volgende:
De 747 is er binnen 10 jaar zeker uit, die 10 jaar gaan ze niet meer volmaken. De 777/787 nemen het over op de lange afstanden en met de A330/350 voor de "kortere" afstanden, waarbij de A330 op een gegeven moment ook verdwijnt, maar dat duurt nog wel even.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat de A330 oorspronkelijk is bedoelt als korte tussenoplossing. Maar kan altijd veranderen natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 september 2013 22:54 schreef The_stranger het volgende:
Klopt, heb het ook niet over een paar jaar, maar als type zijn ze al best oud. De A350 komt in drie uitvoeringen waarbij de "kleinste" prima de a330 kan opvolgen. Na de 747 is dit het eerste type dat gaat verdwijnen bij KLM
quote:Op zaterdag 7 september 2013 23:19 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Niet klakkeloos verkeerde info van andere sites overnemen voor wat SPL movements betreft
Ah, leek me opzich al raar om zo'n toestel hier te zien.quote:Op zondag 8 september 2013 10:11 schreef OEM het volgende:
Tikfout, zie flightradar. Dit was de CN-RNM, een doodgewone 737-700 die de reguliere vlucht Casablanca-Amsterdam vloog. De ex-CN-RMN vliegt ergens in Canada voor Nolinor zoals je op Tweakers al gelezen hebt.
Eens. Ik zie het in ieder geval voorlopig nog niet gebeuren, zelfs nog geen geruchten hierover.quote:Op zondag 8 september 2013 13:32 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ik volg zelf een luchtvaart gerelateerde opleiding en het is all about efficiency tegenwoordig.. niet alleen in de lucht maar ook op de grond. Bezetting van kisten is momenteel om en nabij 80% dus ik ben benieuwd of je voorlopig grotere kisten dan de a380 gaat zien. Brandstof is een grote kostenpost die in de toekomst alleen maar gaat stijgen in prijs, dus ik verwacht dat ze daar ook nog wel grote stappen gaan maken het komende decennium.
Mooi toestel, en inderdaad in -600 variant door z'n vorm echt een sigaar.quote:
Que? Dat ding komt elke dagquote:Op zondag 8 september 2013 19:46 schreef Janeiros het volgende:
Gister even voor de gein langs de polderbaan gaan staan. Bleek dat de A380 net zijn landing aan het inzetten was. 4e keer dit jaar als ik de berichten mocht geloven. Vroeg me al af waarom het zo druk was.
Leuk om eens te zien. Gigantisch..
[ afbeelding ]
Misschien omdat dit toestel (A6-EDC) gisteren voor de 5e keer op Schiphol kwam.quote:
Ah, dat zou kunnen, geen idee. Registraties boeien me echt niksquote:Op zondag 8 september 2013 19:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Misschien omdat dit toestel (A6-EDC) gisteren voor de 5e keer op Schiphol kwam.
(Als die bron dus klopt die dat zegt )
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.quote:Op zondag 8 september 2013 19:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maar de A340 heeft hetzelfde probleem als de 747; mindere efficiënte door o.a. het gebruik van 4 motoren. Ook een handige feature (grootste vliegbereik) heeft hij ook niet meer.
Dat ligt nu bij de 777-200LR al verbroken (17.000km.) en de toekomstige A350-900R zou zelfs de 19.000km. moeten kunnen bereiken.
Dan vlieg je vrolijk verder op 1 motor.quote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevondenquote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
Mja, aan de andere kant: als het een keer of vaker misgaat wordt ETOPS strenger en moet je opeens toch weer over op 4 motoren. Wie zal het zeggenquote:Op zondag 8 september 2013 20:20 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevonden
Maar als er zo vaak 1 motor uitvalt is het slechts een kwestie van tijd totdat er een keer 2 motoren uitvallen.quote:Op zondag 8 september 2013 20:19 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dan vlieg je vrolijk verder op 1 motor.
Gebeurd zo vak dat 1 motor wegvalt of uitgeschakeld moet worden.
Op papier zetten dat het mag wil nog niet zeggen dat ook altijd goed gaat.quote:Op zondag 8 september 2013 20:20 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevonden
De kans dat beide motoren wegvallen is gewoon erg klein. Doorvliegen met 1 motor kan prima en je hebt meestal wel uitwijkmogelijkheden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Mja, aan de andere kant: als het een keer of vaker misgaat wordt ETOPS strenger en moet je opeens toch weer over op 4 motoren. Wie zal het zeggen
Dit dus.quote:Op zondag 8 september 2013 20:34 schreef blingbling11 het volgende:
Dan is het geen ETOPS meer. (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards)
En voor ETOPS wordt uitgegeven moet een kist eerst over flink wat veiligheidssystemen beschikken,
en een aantal test ondergaan. Dus het zal echt niet snel fout gaan.
Op een ETOPS vlucht het je niet meestal, maar altijd een uitwijk mogelijkheid. Zodra je het gebied invliegt waar de ETOPS regels gelden, moet er gechecked zijn of de uitwijkmogelijkheden nog voldoen (weer, open, brandweer, etc).quote:Op zondag 8 september 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De kans dat beide motoren wegvallen is gewoon erg klein. Doorvliegen met 1 motor kan prima en je hebt meestal wel uitwijkmogelijkheden.
De wet van de luchtvaarteconomie zegt dat we nooit meer terug gaan naar 4 motoren. Te duur. Die paar kisten die uit de lucht vallen, zullen voor lief genomen worden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
Zo had ik het inderdaad beter kunnen verwoorden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:58 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Op een ETOPS vlucht het je niet meestal, maar altijd een uitwijk mogelijkheid. Zodra je het gebied invliegt waar de ETOPS regels gelden, moet er gechecked zijn of de uitwijkmogelijkheden nog voldoen (weer, open, brandweer, etc).
Elke twin moet op 1 motor kunnen opstijgen met een bepaalde minimale performance (eigenlijk is het: elke kist moet met 1 engine out kunnen opstijgen)quote:Op zondag 8 september 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar was de GE90 al niet krachtig genoeg om de 777 in z'n eentje van de grond te krijgen?
Behalve als er een consumentenstaking komt, dan gelden ineens heel andere economische wetten.quote:Op zondag 8 september 2013 20:59 schreef OEM het volgende:
[..]
De wet van de luchtvaarteconomie zegt dat we nooit meer terug gaan naar 4 motoren. Te duur. Die paar kisten die uit de lucht vallen, zullen voor lief genomen worden.
Die staking is zo over als de consumenten horen hoe duur de tickets dan worden.quote:Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Behalve als er een consumentenstaking komt, dan gelden ineens heel andere economische wetten.
Een enkel type is even wat anders dan de gehele etops-twin markt. Zeg maar dag tegen de hele luchtvaartsector als ETOPS wordt afgeschaft.quote:Op een bepaald moment wilde niemand meer in een DC10 vliegen toen ze het euvel hadden dat er een luik uitvloog en de vloer inklapte.
Dat lijkt me kras. Nu staan 4 motorigen ook niet aan de grond. En overleven is altijd meer waard dan 100 euro.quote:Op zondag 8 september 2013 21:11 schreef OEM het volgende:
[..]
Die staking is zo over als de consumenten horen hoe duur de tickets dan worden.
Na 11 september wilde ook niemand meer vliegen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat lijkt me kras. Nu staan 4 motorigen ook niet aan de grond. En overleven is altijd meer waard dan 100 euro.
Die overigens nog steeds ingezet wordt. Geweldigquote:Op dinsdag 10 september 2013 13:09 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Doet mij erg denken aan de DC-8 van weleer.
Ik vind 4 motorige vliegtuigen er altijd geweldig uitzien en wat anders dan de andere met doorgaans 2 motoren, die zijn wat moeilijker uit elkaar te halen.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:24 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Die overigens nog steeds ingezet wordt. Geweldig
[ afbeelding ]
Lachen zegquote:Op woensdag 11 september 2013 20:04 schreef OEM het volgende:
Wat dacht je van 5 motoren? Testkist natuurlijk, maar zo zie je het niet vaak.
jep, de 777 heeft een vrij breed scala aan engine options:quote:Op woensdag 11 september 2013 22:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Heeft Pratt&Whitney ook een eigen versie van de General Electric GE90 die onder de 777 hangt en doet Rolls Royce ook nog mee?
quote:777-200-------------------------------------------------------------------
GE90-77B: 77,000 BET
RR Trent 875: 73,400 BET
RR Trent 877: 76,000 BET
PW4074: 74,400 BET
PW4077: 77,000 BET
777-200ER-----------------------------------------------------------------
GE90-85B: 84,700 BET
GE90-90B: 90,000 BET
GE90-94B: 93,700 BET
RR Trent 884: 83,600 BET
RR Trent 892: 90,000 BET
RR Trent 895: 93,400 BET
PW4084: 84,400 BET
PW4090: 90,000 BET
777-200LR-----------------------------------------------------------------
GE90-110B1: 110,100 BET
777-300-------------------------------------------------------------------
GE90-94B: 93,700 BET
RR Trent 884: 83,600 BET
RR Trent 892: 90,000 BET
RR Trent 895: 93,400 BET
PW4090: 90,000 BET
PW4098: 97,900 BET
777-300ER-----------------------------------------------------------------
GE90-115B: 115,300 BET
Ziet er bizar uit. Maar omdat het apart is =quote:Op woensdag 11 september 2013 20:04 schreef OEM het volgende:
Wat dacht je van 5 motoren? Testkist natuurlijk, maar zo zie je het niet vaak.
Bizar was voor vliegtuig in de video met de motor naast de co-piloot.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:53 schreef APK het volgende:
Wat is daar zo bizar aan?
Ik zie gewoon een cockpit
Er zijn waarschijnlijk een tig redenen waarom hij daar is geplaatst (mij lijkt namelijk het meest logisch om een van de 4 motoren te wisselen voor deze of er gewoon bij te hangen) maar hij is speciaal daar geplaatst zodat die zo min mogelijk invloed had op het toestel.quote:Op donderdag 12 september 2013 22:56 schreef Woods het volgende:
Duwt die 5e motor hem niet naar een bepaalde richting op en ook omdat hij voorop het toestel zit? Denk niet dat dat zomaar gaat.
Ik dacht dat de eerste commerciële vlucht met een 747 met de Clipper Victor (N736PA) van Pan Am was. Het was een vervangend toestel omdat het oorspronkelijk geplande toestel technische problemen had. De Clipper Victor werd daarom omgedoopt tot Clipper Young America omdat de persberichten al die naam hadden gebruikt. Althans, dat herinner ik mij van een stuk research over de Clipper Victor voor een schrijfstuk.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: kwam ook weer de allereerste 747 die commercieel vloog (en de 2e 747 ooit gebouwd) tegen. Ik had 'm al eerder in die toestand gezien.
Vloog op 11 april 1969 (!) voor het eerst en kwam in dienst voor Pan Am en werd vernoemd naar diens oprichter Juan T. Trippe. Heeft ook nog wisselend gevlogen tussen Air Zaire, Aeroposta, Aeroposta en is uiteindelijk in Seoul "geland" als restaurant. 't restaurant liep niet en vliegtuig kwam nog verder in verval. Is trouwens ook nog op Google Maps te zien.
Is uiteindelijk op 12 december 2010 volledig ter plaatste gesloopt.
In juli 1969 (testvlucht):
[ afbeelding ]
In 2009 (menu kaart hangt aan de neppe motor die aan de neppe vleugel hangt):
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)71902.jpg]afbeelding[/url] ]
Ik geloof dat ik het woord 'vloog' moest vervangen met 'gebouwd' inderdaad.quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:38 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik dacht dat de eerste commerciële vlucht met een 747 met de Clipper Victor (N736PA) van Pan Am was. Het was een vervangend toestel omdat het oorspronkelijk geplande toestel technische problemen had. De Clipper Victor werd daarom omgedoopt tot Clipper Young America omdat de persberichten al die naam hadden gebruikt. Althans, dat herinner ik mij van een stuk research over de Clipper Victor voor een schrijfstuk.
Eh nee. Dit is een PW1200G die exclusief onder de Mitsubishi Regional Jet komt. Onder de 320neo komt een PW1100G en die heeft een veel grotere fan diameter (81" vs 56"). Die worden getest door een reguliere motor te vervangen:quote:
quote:Op vrijdag 13 september 2013 00:53 schreef Dingest het volgende:
Ik heb het zelf al uitgezocht omdat ik het nu ook exact wilde weten; dat toestel wat jij postte is inderdaad de N747PA en heette oorspronkelijk de Clipper America - pas later de Clipper Juan T. Trippe - dus dat zal wel het toestel geweest zijn waar Pan Am eigenlijk de eerste commerciële vlucht mee had willen doen (vandaar dat de Clipper Victor werd omgedoopt). Als gevolg werd het pas eind 1970 door Pan Am in gebruik genomen. Maar verder weet ik er ook niet zoveel van hoor
Ik weet verder alleen dat de Clipper Victor ook de twijfelachtige eer heeft gehad de eerste 747 te zijn geweest om gekaapt te worden (onder de naam Clipper Young America; als gevolg van alle sensatie hebben ze hem weer Clipper Victor gedoopt), en dat het eigenlijk vooral beroemd is als de tweede partij bij de grootste vliegtuigramp in de geschiedenis, op Tenerife met de Rijn van KLM. Waar ik met name over geschreven had en er vandaar wat vanaf wist
Was in verwarring met een bericht waarin werd gezegd dat die kist nu inderdaad met die PW1100G vliegt (een A320 motor) maar op die foto dus nog niet...quote:Op vrijdag 13 september 2013 09:14 schreef OEM het volgende:
Eh nee. Dit is een PW1200G die exclusief onder de Mitsubishi Regional Jet komt. Onder de 320neo komt een PW1100G en die heeft een veel grotere fan diameter (81" vs 56"). Die worden getest door een reguliere motor te vervangen:
[ afbeelding ]
Hickupje? Hier vliegt ie de normale route. Flightradar is sowieso een kansloze bende als je iets wilt naspelen.quote:Op zondag 15 september 2013 18:57 schreef Adrie072 het volgende:
Kijken hoe het weer in Frankrijk is?
[ afbeelding ]
Playback is niet altijd geweldig nee, maar voor de rest is het wel een bazensite!quote:Op zondag 15 september 2013 19:31 schreef OEM het volgende:
[..]
Hickupje? Hier vliegt ie de normale route. Flightradar is sowieso een kansloze bende als je iets wilt naspelen.
Bron: Nu.nlquote:China heeft dinsdag het hoogste vliegveld ter wereld geopend. Op een hoogte van 4400 meter moet het nieuwe vliegveld het afgelegen westen van het land een stimulans geven.
De luchthaven ligt in de autonome regio Tibet en zou de reistijd naar Chengdu, de hoofdstad van de aangrenzende regio Sichuan, verkorten van 2 dagen naar 65 minuten, zo meldt AP.
De Chinese overheid probeert de onrust in de regio te temperen door toerisme en economische ontwikkeling te stimuleren. Eerder werden al meer vliegvelden geplaatst en er werd 3,68 miljard dollar uitgegeven om de hoogste spoorweg ter wereld te bouwen.
De enorme hoogte van het nieuwe vliegveld zorgt voor een aantal unieke omstandigheden. Vliegtuigmotoren hebben bijvoorbeeld minder kracht door de dunnere lucht en daardoor zijn langere startbanen nodig.
Verder moeten reizigers rekening houden met duizeligheid en andere symptomen van hoogteziekte.
Over het algemeen inderdaad een bazensite, maar het qua playback is soms echt afzien op die site.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:10 schreef Iemand91 het volgende:
Playback is niet altijd geweldig nee, maar voor de rest is het wel een bazensite!
Zou die ene telefoon (op de voorgrond) nu echt alleen maar zijn om de stewardessen wat eten en drinken te laten brengen?quote:Op woensdag 11 september 2013 23:30 schreef Iemand91 het volgende:
Ziet er bizar uit. Maar omdat het apart is =
De vraag stellen is 'm beantwoordenquote:Op woensdag 18 september 2013 13:01 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zou die ene telefoon (op de voorgrond) nu echt alleen maar zijn om de stewardessen wat eten en drinken te laten brengen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie dit leest is gek
Dat is een skid om een tailstrike te voorkomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:13 schreef jesse-010- het volgende:
Ik heb een vraag: waarom zit er een soort bult onder de staart van sommige 737es?http://upload.wikimedia.o(...)400_Centralwings.JPG
Een tail strike voorkom je niet met een tail skidquote:Op woensdag 25 september 2013 14:55 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat is een skid om een tailstrike te voorkomen.
Ja goed, dabedoellikquote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef BritchesAndHose het volgende:
[..]
2. Het biedt (beperkte) bescherming van de romp bij een tail strike
bronquote:Wittebroodsweken met Etihad voorbij
De liefde tussen Air France KLM en het uit de Arabische Golf afkomstige Etihad is danig bekoeld. De samenwerking dreigt vroegtijdig op de klippen te lopen als Etihad niet bijdraait, melden gezaghebbende bronnen rond het Air France KLM-bestuur in Parijs.
Zij bevestigden gisteravond aan deze krant de groeiende irritatie omdat Etihad tot nu toe meer wil nemen dan geven. „We zijn niet gek. Het toewerken naar een moderne joint venture kan alleen op basis van een gelijk speelveld. Verschillen in waarde moeten eerlijk verrekend worden.”
„Etihad wil te snel profiteren van ons wereldnetwerk. Maar dat doen we niet als wij daar niks voor terug krijgen. We zullen een uitverkoop in Europa aan de Arabieren nooit toestaan. Ook de Europese Commissie zou daar veel alerter op moeten zijn”, klinkt het in Air France KLM-kringen.
De samenwerking met Etihad is belangrijk voor Air France KLM om in te kunnen spelen op de expansie van concurrent Emirates. Dit is een vliegreus van de Verenigde Arabische Emiraten.
Etihad-topman James Hogan wilde gisteren op het FVW-luchtvaartcongres in Keulen niet ingaan op de heikele kwestie. „We zitten pas in de eerste fase van de samenwerking.”
Wel liet Hogan weten in te zijn voor meer strategische investeringen in vliegmaatschappijen. Zo heeft Etihad nu al een belang in Air Berlin (29%).
De 400/800/900 zijn langer dan de andere types, waardoor de kans op een tail strike groter is.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:29 schreef jesse-010- het volgende:
Oke, dankjullie wel. maar waarom hebben niet alle 737 vliegtuigen zo`n tail skid?
100 kias, das makkelijk te onthouden.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:24 schreef BergGeit95 het volgende:
Zeg, vraagje
Als je met een B1900D wil landen op TFFJ, hoeveel knopen moet je dan aanhouden als landingsnelheid met wind
090. 05 kts?
(Flaps 30%)
Zelf wel eens approach gedaan op St. Barts?quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
100 kias, das makkelijk te onthouden.
Wat wil maar niet? Wil die niet zakken?quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:35 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Zelf wel eens approach gedaan op St. Barts?
Ik zit nu te oefenen op de sim, maar het wil maar niet
Maar ik ging dan ook 120 kts kias
Die 20 knopen is niet de reden dat het niet zou gaan.. Je kan een nadering met 200 knopen doen, wordt alleen wat sneller...quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:35 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Zelf wel eens approach gedaan op St. Barts?
Ik zit nu te oefenen op de sim, maar het wil maar niet
Maar ik ging dan ook 120 kts kias
Is geen typfoutje, je kan een nadering doen met elke snelheid. Is normaal gezien niet de bedoeling en op st Barths ook niet slim, maar een hogere snelheid is geen reden dat het fout gaat. Er werd gezegd dat "het niet ging" maar "hij ging dan ook 120 knopen". Dat laatste is geen reden waarom "het niet ging".quote:Op zaterdag 28 september 2013 22:21 schreef niels0 het volgende:
200 knopen? zal wel een typefoutje zijn. Rond de 20 knopen boven stall speed ivm onverwachte windvlagen op St barths. Zo heb ik het geleerd. Tijdens de duik op de treshold motor(en) in idle.
Wel, FSX en x-plane 10quote:Op zondag 29 september 2013 16:53 schreef Woods het volgende:
Zijn die simulators wat om te doen en welke is het leukst?
Lijkt mij meer iets voor hiero: TRV / Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #28quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:43 schreef Iemand91 het volgende:
Zo, wie het goedkoop wil: dit in combinatie met een goedkope ticket naar Boekarest heb je retour naar Dubai voor nog geen ¤250 (afhankelijk van wat je voor retour NL - Boekarest betaalt).
of TRV / [TRV] Nieuws en aanbiedingen #8quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:45 schreef APK het volgende:
[..]
Lijkt mij meer iets voor hiero: TRV / Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #28
Die was idd beterquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:46 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
of TRV / [TRV] Nieuws en aanbiedingen #8
Maar ik post daar nooit
quote:Boeing 787 van LOT strandt met defecte transponder in IJsland
WARSCHAU - Een Boeing 787 Dreamliner van LOT Polish Airlines is zondag tijdens een transatlantische vlucht uitgeweken naar de IJslandse luchthaven Keflavik. De reden van de ongeplande tussenlanding was een defecte transponder. Het Poolse toestel was onderweg van Toronto naar Warschau.
Tot een tussenlanding op IJsland werd besloten omdat Noorwegen het toestel niet in haar luchtruim wilde toelaten met een defecte transponder, zo meldt een woordvoerder van de Poolse luchtvaartmaatschappij. De transponder zorgt ervoor dat het toestel door de luchtverkeersleiding kan worden geïdentificeerd.
Het probleem kon niet onmiddellijk na de landing in Keflavik worden verholpen. LOT stuurde daarom twee kleinere vliegtuigen naar IJsland om de gestrande passagiers op te halen.
Alles technische problemen met Boeing 787's liggen onder een vergrootglas, nadat de wereldwijde Dreamliner-vloot eerder dit jaar vier maanden aan de grond moest blijven vanwege oververhitte accu's. NorwegianAir Shuttle nam dit weekend zelfs een toestel uit de dienstregeling om het door Boeing te laten inespecteren.
Ook nadat het vliegverbod werd opgeheven kwamen er nog diverse technische problemen aan het licht, hoewel dat niet ongewoon is bij een nieuw vliegtuigtype. In de 787 worden bovendien veel nieuwe systemen toegepast.
Eerder deze maand moest LOT twee Dreamliners korte tijd aan de grond houden vanwege twee verdwenen brandstoffilters in de Rolls-Royce motoren van twee toestellen. Alle vijf 787’s van LOT werden daarop geïnspecteerd.
Een defecte transponder kan volgens mij bij elk toestel voorkomen, dat lijkt mij gewoon pech.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:12 schreef Mylene het volgende:
Kun je het nog wel kinderziekten noemen?
In hoeverre is die A350 eigenlijk revolutionair tov de 787?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:27 schreef blingbling11 het volgende:
Men moet niet vergeten dat de 787 een vliegtuig is die uit heel veel nieuwe systemen bestaat. Minder hydrauliek, meer elektronica etc. Daarnaast is de 787 vanuit technisch opzicht de eerste écht revolutionair nieuwe kist sinds decennia.
Ja dan vind ik het niet gek dat er wat meer kinderziektes in zitten dan normaal.
Waar ik wel bang voor ben dat gaat komen zijn grote problemen met de composieten structure.
Ziet er spannend uit maar wat kun je er mee?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
[ link | afbeelding ]
Hmmm dat er bepaalde onderdelen aangedreven worden door luchtstroom lijkt me toch een stuk stabieler dan onderdelen die electronisch aangedreven worden. Luchtstroom is er altijd als je vliegt en elektronica kan uitvallen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:58 schreef blingbling11 het volgende:
Maar Boeing heeft gekozen voor bleedless engines, wat Airbus niet heeft gedaan.
Alle systemen die in conventionele types op bleed air werken, werken in de 787 elektrisch.
(alleen de motorinlaat de-icing gebruikt nog bleed air). Dit maakt zo'n kist een stuk simpeler, goedkoper in onderhoud, en ook een stukje efficiënter.
Heb je zo'n slecht ontvangst in jouw regio? En zelf gekocht of gekregen van Flightradar24?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
[ link | afbeelding ]
Bleed air krijg je alleen als je motoren draaien, bleed air kan dus ook uitvallen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hmmm dat er bepaalde onderdelen aangedreven worden door luchtstroom lijkt me toch een stuk stabieler dan onderdelen die electronisch aangedreven worden. Luchtstroom is er altijd als je vliegt en elektronica kan uitvallen.
Is het niet zo dat als de motoren allebei uitvallen (komt sowieso bijna nooit voor) de fan wel door de luchtstroom blijf draaien?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:23 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
[..]
Bleed air krijg je alleen als je motoren draaien, bleed air kan dus ook uitvallen.
Hiermee help je mee data te vergaren welke gebruikt word op Flightradar24. Een ontvanger voor vliegtuigdata.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:15 schreef Sunri5e het volgende:
Ziet er spannend uit maar wat kun je er mee?
Valt mee denk ik. Maar zit tussen een aantal vliegvelden in, en schijnbaar zit ik op een interessante locatie, heb dus deze spullen van Flightradar24 gekregen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:23 schreef blingbling11 het volgende:
Heb je zo'n slecht ontvangst in jouw regio? En zelf gekocht of gekregen van Flightradar24?
Wel leuk spul
Kun je jezelf daar bij ze voor aanmelden?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:36 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Hiermee help je mee data te vergaren welke gebruikt word op Flightradar24. Een ontvanger voor vliegtuigdata.
[..]
Valt mee denk ik. Maar zit tussen een aantal vliegvelden in, en schijnbaar zit ik op een interessante locatie, heb dus deze spullen van Flightradar24 gekregen.
Dat kun je doen idd. Maar is geen garantie dat je spullen krijgt. Je moet alles doorgeven, van precieze locatie, foto's van plaatsing antenne etc. En dan bekijken ze je aanvraag.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:37 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Kun je jezelf daar bij ze voor aanmelden?
Bij 1 engine failure kan de andere motor het bleedsysteem relatief makkelijk op druk houden. Bij het uitvallen van beide motoren loopt de cabine langzaam leeg qua druk.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:29 schreef blingbling11 het volgende:
Ja klopt, maar op een veel lager toerental.
Ik weet eigenlijk niet zeker of de bleedvalves in de compressor open blijven of dicht gaan tijdens een engine failure
Cool. Mag ik vragen welke regio je woont? Nederland is bijvoorbeeld voorzien zie ik.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
[ link | afbeelding ]
Tilburg, dus nog in NL.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Cool. Mag ik vragen welke regio je woont? Nederland is bijvoorbeeld voorzien zie ik.
Ah oke. Dacht dat de dekking in 'onze' regio wel goed was, maar misschien dus niet.quote:
Mooi pakketje. Was je er veel voor kwijt en waar bestelt?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
Lees jij überhaupt berichten of plaats je gewoon maar random berichten?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 10:49 schreef Iwanius het volgende:
Mooi pakketje. Was je er veel voor kwijt en waar bestelt?
Trump met z'n vierdehands 757. Kom op zeg. De sjeiks lachen hem uit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:15 schreef Woods het volgende:
Nu op discovery channel Trump zijn prive 757.
Zal wel goedkoop in onderhoud plus kosten zijn dan? Ook zei die dat hij specifiek dit vliegtuig wilde hebben i.c.m. de stille RR motoren. Leuke inkijk wel waaronder het wegen van dat vliegtuigquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:42 schreef OEM het volgende:
[..]
Trump met z'n vierdehands 757. Kom op zeg. De sjeiks lachen hem uit.
Precies, want als je ziet hoe hij het heeft ingericht dan kun je niet zeggen dat hij op de inrichting bespaart heeft.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:33 schreef Iemand91 het volgende:
Het is met 22.5 jaar niet de jongste meer nee.
Maar goed, er vliegt nog genoeg (veel) ouder spul rond, en ik zou het niet erg vinden om daar een retourtje in te maken.
In theorie is de aanschaf wel lager voor een oudere kist maar onderhoud stijgt juist weer. De 757 is niet meer de meest efficiënte kist in z'n soort en wordt langzamerhand vervangen door nieuwere types (en/of verbouwd naar vracht).quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:32 schreef Woods het volgende:
Zal wel goedkoop in onderhoud plus kosten zijn dan? Ook zei die dat hij specifiek dit vliegtuig wilde hebben i.c.m. de stille RR motoren.
Dat was wel geinig inderdaad. Voor de rest weinig aan. Hoop geblaat dat die 757 zo ongeveer het beste is wat er rondvliegt, dat Trump een controlfreak is en (zoals altijd bij Discovery) constant gezeur dat iets net niet/net wel op tijd klaar is.quote:Leuke inkijk wel waaronder het wegen van dat vliegtuig
Leuk spul! Waar komt'ie te staan?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
[ link | afbeelding ]
Ja ik vind het ook een beetje over the top om jezelf voor een opening van je golfbaan en een kleine speech met een 757 te laten vervoeren. Buiten dat dit onnodig veel geld kost en het ik het zelf onzin vind moet hij het natuurlijk zelf weten maar een kleine jet voldoet eigenlijk ook, voor de afstanden die hij er mee reist.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
In theorie is de aanschaf wel lager voor een oudere kist maar onderhoud stijgt juist weer. De 757 is niet meer de meest efficiënte kist in z'n soort en wordt langzamerhand vervangen door nieuwere types (en/of verbouwd naar vracht).
[..]
Dat was wel geinig inderdaad. Voor de rest weinig aan. Hoop geblaat dat die 757 zo ongeveer het beste is wat er rondvliegt, dat Trump een controlfreak is en (zoals altijd bij Discovery) constant gezeur dat iets net niet/net wel op tijd klaar is.
Voor de meeste mensen voldoet een Smart ook prima als auto, en toch rijden ze in wat groters. En daarnaast is een 757 veel toffer dan een Gulfstream of Learjetquote:Op woensdag 9 oktober 2013 15:15 schreef Woods het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook een beetje over the top om jezelf voor een opening van je golfbaan en een kleine speech met een 757 te laten vervoeren. Buiten dat dit onnodig veel geld kost en het ik het zelf onzin vind moet hij het natuurlijk zelf weten maar een kleine jet voldoet eigenlijk ook, voor de afstanden die hij er mee reist.
Ja tuurlijk als je het jezelf kan veroorloven en er ook nog regelmatig mee op en neer kan vliegen waarom niet Er zullen ook mensen zijn die een privé 747 bezitten.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:44 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen voldoet een Smart ook prima als auto, en toch rijden ze in wat groters. En daarnaast is een 757 veel toffer dan een Gulfstream of Learjet
Een Saudi sjeik had een prive A380. Had als in had hem besteld, maar nooit afgeleverd en inmiddels weer verkocht. http://www.bloomberg.com/(...)ddle-east-firms.htmlquote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:48 schreef Woods het volgende:
[..]
Ja tuurlijk als je het jezelf kan veroorloven en er ook nog regelmatig mee op en neer kan vliegen waarom niet Er zullen ook mensen zijn die een privé 747 bezitten.
Dat bedoelde ik ook niet met die laatste alinea, maar zo'n eigen jet heeft wel z'n voordelen hoor.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 15:15 schreef Woods het volgende:
Ja ik vind het ook een beetje over the top om jezelf voor een opening van je golfbaan en een kleine speech met een 757 te laten vervoeren. Buiten dat dit onnodig veel geld kost en het ik het zelf onzin vind moet hij het natuurlijk zelf weten maar een kleine jet voldoet eigenlijk ook, voor de afstanden die hij er mee reist.
Dan had ik nog steeds een bewezen ontwerp (747) of kleiner ontwerp gekozen. Met zo'n A380 ben je niet zo flexibel als met bijv. een 747 of A350/787 (of 777, A330 enz.)quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:03 schreef Thetallguy het volgende:
Een Saudi sjeik had een prive A380. Had als in had hem besteld, maar nooit afgeleverd en inmiddels weer verkocht. http://www.bloomberg.com/(...)ddle-east-firms.html
Staat hier netjes thuis. Zo ver ik weet kan ik hem niet doorschakelen. Zijn standalone ontvangers waar ik iig verders niets mee kan. Maar ik denk dat een zwever met ADS-b wel door zal komen. Zal het weekend eens goed opletten of ik hier op vlb Gilze/Rijen iets kan zien bij de zwevers.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:08 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Leuk spul! Waar komt'ie te staan?
Gooi je 'm ook op glidertracking? http://www.glidertracking.com/netwerk-uitbreiden/
nooit geweten dat die van hem was, regelmatig op het vliegveld van Nice gezien. Vond 'm in het echt een beetje gedateerd uitzien, beetje te retro...quote:Op woensdag 9 oktober 2013 23:33 schreef OEM het volgende:
En die livery van die Trump 757 ook. Hoe goedkoop wil je het hebben. Neem dan een voorbeeld aan The Bandit van Abramovich. Letterlijk een livery.
[ afbeelding ]
Leuk Ik wist helemaal niet eens dat dit soort spullen particulier verkocht worden.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:10 schreef Shaggy8675 het volgende:
Vandaag leuk doosje mogen ontvangen. Deze week eens gaan opzetten
Flightradar24 ontvanger ( Mode-S Beast ontvanger met Beaglebone computer en GPS ) met benodigdheden
[ link | afbeelding ]
Hij heeft 'm zelfs gratis gekregen (als ik het goed heb)quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:32 schreef Leatherface het volgende:
Leuk Ik wist helemaal niet eens dat dit soort spullen particulier verkocht worden.
Zelf zal ik niet zo snel zoiets kopen, maar ik vind hem wel leuk om af en toe de FlightAware of Flightradar24 app te bekijken als ik verder toch niks te doen heb.
En inderdaad, die beide sites zijn wel briljant. Wie had ooit gedacht dat je een vlucht live kan volgen die aan de andere kant van de wereld in de lucht hangt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:40 schreef Shaggy8675 het volgende:
Dat kun je doen idd. Maar is geen garantie dat je spullen krijgt. Je moet alles doorgeven, van precieze locatie, foto's van plaatsing antenne etc. En dan bekijken ze je aanvraag.
Je kunt ook voor een tientje een DVB-T ontvangertje kopen, kun je ook gewoon ADS-B (en meer leuke signalen) mee ontvangen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Leuk Ik wist helemaal niet eens dat dit soort spullen particulier verkocht worden.
Zelf zal ik niet zo snel zoiets kopen, maar ik vind hem wel leuk om af en toe de FlightAware of Flightradar24 app te bekijken als ik verder toch niks te doen heb.
Inderdaad. Maar als je al Flightradar hebt; waarom zou je dan nog zelf een antenne aan je pc hangen om die data te ontvangen (dus specifiek vliegtuigen volgen).quote:Op donderdag 10 oktober 2013 11:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook voor een tientje een DVB-T ontvangertje kopen, kun je ook gewoon ADS-B (en meer leuke signalen) mee ontvangen.
Voor betere ontvangst Zeker op lage hoogte is de dekking van flightradar e.d. redelijk beroerd.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar als je al Flightradar hebt; waarom zou je dan nog zelf een antenne aan je pc hangen om die data te ontvangen (dus specifiek vliegtuigen volgen).
In other news; PH-KCE maakte afgelopen maandag weer even een korte trip naar London; eerdere vlucht was gecancelled dus was er meer capaciteit nodig. Afgelopen mei ook al een keer; ook dezelfde kist. Toch best bijzonder nog om daar zo'n kist te zien:
Daarover gesproken, deze jongen (PH-KCK) gaat over 17 dagen alweer met pensioen
[ afbeelding ]
De ontvangers zijn gewoon vrij te koop. Alleen best prijzig. Maar zoals Iemand9 al melde, ik heb hem gratis gekregen ( een setje als dit kost rond de ¤600+ als ik me niet vergis ). Het is officieel bruikleen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:32 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Leuk Ik wist helemaal niet eens dat dit soort spullen particulier verkocht worden.
Zelf zal ik niet zo snel zoiets kopen, maar ik vind hem wel leuk om af en toe de FlightAware of Flightradar24 app te bekijken als ik verder toch niks te doen heb.
De laatste passagiers DC-10's gaan er ook binnenkort uit. Biman Bangladesh vliegt nog met 2 dc10's.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:08 schreef Iemand91 het volgende:
Daarover gesproken, deze jongen dame (PH-KCK) gaat over 17 dagen alweer met pensioen
Appart dat de DC10 en MD11 bijna tegelijk van het toneel verdwijnen als zijnde PAX toestel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:29 schreef OEM het volgende:
[..]
De laatste passagiers DC-10's gaan er ook binnenkort uit. Biman Bangladesh vliegt nog met 2 dc10's.
Begin december gaan die ook verdwijnen.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)84590.jpg]afbeelding[/url] ]
Wiki zegt van niet; maar het zou me niet verbazen als ze nog in Iran o.i.d. zouden vliegen. Daar vliegen ze nog dagelijks met 707's, 747-100's etc.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:29 schreef OEM het volgende:
De laatste passagiers DC-10's gaan er ook binnenkort uit. Biman Bangladesh vliegt nog met 2 dc10's.
Begin december gaan die ook verdwijnen.
2nd that.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:06 schreef Shaggy8675 het volgende:
Blijven prachtige rondingen op beide modellen. Erg jammer dat ze verdwijnen. Ik hou wel van dit type toestellen. Net als de 747, blijf ik het mooiste vliegtuig vinden wat er ooit gemaakt is.
Er staan ook al een aantal -8 versies in storage.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:38 schreef OEM het volgende:
Het kan ook andersom: een 747-400F die gloedje nieuw direct naar Pinal Airpark gevlogen is voor storage, heeft na 4,5 jaar weer gevlogen: http://nl.flightaware.com/live/flight/N797BA
Die 747 in welke vorm dan ook is op dit moment een dood paard. Ik snap niet dat Boeing daar nog een 800 versie van uitgebracht heeft. De vrachtversie heeft nog wel enige toekomst vanwege de cockpit die boven de neus zit maar als PAX versie is hij helemaal niet concurrerend. Boeings eigen 777 en 787 zijn veel economischer.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:44 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Er staan ook al een aantal -8 versies in storage. Maar hier nog een topic over de N797BA.
Markt is gewoon aardig dood op het moment, vracht is ook vrij beroerd.
Maar gelukkig zijn er tekenen van herstel.
En nog meer slecht nieuws; KLM doet binnen 7 jaar alle 747-400M (de combi toestellen) weg.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 16:08 schreef Iemand91 het volgende:
Daarover gesproken, deze jongen dame (PH-KCK) gaat over 17 dagen alweer met pensioen
quote:The Air France-KLM group (AF-KL) has pledged to remain in the maindeck cargo business, despite further reductions in its freighter complement. In a media briefing at Amsterdam’s Schiphol Airport, Erik Varwijk, executive VP of Air France-KLM-Martinair Cargo, said that over the next two years, the group will shed four of its current 14 freighters.
By 2015 there will be eight KLM and Martinair freighters based at Schiphol and two Air France freighters based at Paris Charles de Gaulle. Air France is phasing out its last B747s while Martinair is losing a B747-400ERF, operated on lease from KLM, and an MD-11 freighter.
KLM’s B747-400 combi fleet, of which 15 are currently operational, will also be phased out between 2016 and 2020. They are due for retirement, and neither Boeing nor Airbus is bringing new planes of this type to market. “We are still contemplating how we deal with that,” Varwijk admitted.
Van emirates die elke dag komt?quote:
Zonde!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef blingbling11 het volgende:
En nog een MD van Martinair eruit. Zo komt het einde van Martinair ook steeds meer in zicht.
Tip: http://www.flickriver.com/photos/nustyr/quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:10 schreef Yvesss het volgende:
Ik als mobile-flightradar24 verslaafde kan het vaak niet laten om even dikke kisten te checken die zich door het zwerk begeven. Je ziet ze op 100km aankomen. Trail is anders. Middels flightradar kun je doorklikken op het vliegtuig zelf en zodoende vond ik volgende foto. Deze is geloof ik genomen op Heathrow. Er moet toch een combinatie van baangebruik/zonnestand/bewolking enzovoort zijn waarbij je op Schiphol ook zo'n shot kunt maken? Hoe dan ook, prachtig.
[ afbeelding ]
Helder weer, sneeuw wil ook wel eens helpen (licht de kist van onder op) maar vooral je settings goed hebben en wat Lightroom. En oefenen. Heel veel oefenen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:10 schreef Yvesss het volgende:
Ik als mobile-flightradar24 verslaafde kan het vaak niet laten om even dikke kisten te checken die zich door het zwerk begeven. Je ziet ze op 100km aankomen. Trail is anders. Middels flightradar kun je doorklikken op het vliegtuig zelf en zodoende vond ik volgende foto. Deze is geloof ik genomen op Heathrow. Er moet toch een combinatie van baangebruik/zonnestand/bewolking enzovoort zijn waarbij je op Schiphol ook zo'n shot kunt maken? Hoe dan ook, prachtig.
[ afbeelding ]
quote:Dallas Campbell delves into the Horizon archives to chart the deadly disasters that have helped make air travel today the safest it has ever been. It's a macabre paradox, but almost every advance in aviation safety has been driven by a crash. After every crash, investigators determine its cause and scientists make every effort to ensure the same mistakes never happen again.
Heb ik ook last van; altijd slecht weer als ik weer eens ga kijken.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Sneeuw werkt fantastisch. Een superreflector op de grond. Settings kom je wel uit. Maar je moet dat magical moment hebben. (vliegtuig net onder een dikke grijze buienlucht, zon van achteren. Beetje regenboogweer). Als ik al naar Schiphol ga is het meestal grauw/grijs.
Briljant gefotografeerd.quote:Op maandag 14 oktober 2013 22:17 schreef Piles het volgende:
[..]
Tip: http://www.flickriver.com/photos/nustyr/
Die special livery van Cathay is wel mooi.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 09:07 schreef Thetallguy het volgende:
Deze groep staan ook altijd toffe foto's in (ook van nustyR)
https://www.facebook.com/groups/dutchaviationphotographersgroup/
Nog een mooie plaat van de KCC.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 00:47 schreef Iemand91 het volgende:
Wordt PH-KCC ook nog eens gebruikt. Blijkbaar hebben de overige MD11's geen onderdelen nodig, alles ziet er nog gewoon uitstekend uit; niets lijkt erop dat deze kist al weken stil heeft gestaan en weg moet.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 21:08 schreef Iemand91 het volgende:
Tip; nu op National Geographic docu over Dubai Airport. (21:00 - 22:00 uur)
Dat gaat nog wat worden FL195quote:Op donderdag 17 oktober 2013 21:52 schreef KomtTijd... het volgende:
Pfft, dat wordt een stille bedoeling in Den Haag, volgend jaar maart.
http://www.ais-netherland(...)2013-05-A-en-GB.html
Gelukkig valt Biddinghuizen net buiten de 50 mile radius.
Vooral de onderlimiet GND vind ik idioot. Watvoor bedreiging verwachten ze in hemelsnaam van een Piper Cub die in het cirquit hangt bij hilversum?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef BergGeit95 het volgende:
[..]
Dat gaat nog wat worden FL195
Oh ja, dat is ook rond deze periode. Wintertijd en een week lang panoramaterras nog open met zomertijden met als gevolgd dat je foto's kunt maken in het donker.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 21:36 schreef Sunri5e het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)13476.jpg]afbeelding[/url] ]
Volgende week dus!quote:20 t/m 26 oktober 2013 is de laatste week van de zomertijd dit jaar.
In deze periode is het 's avonds al donker tussen 19:00 en 21:00, tijdstip waarop het panorama terras op Schiphol dan nog open is. Zodra de wintertijd op 27 oktober in gaat, is dat afgelopen. Dan sluit het terras om 17:00.
Inderdaad. Maar daar heb je direct de reden; vakantiegangers. Oftewel die kisten werden geleased aan bijvoorbeeld Martinair.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef Sunri5e het volgende:
Wat me trouwens opvalt is de verschuiving van het type vliegtuig per bestemming. Voor een jaar of 10/15 geleden ging er nog best vaak grote vliegtuigen zoals de 747 van Amsterdam naar bijvoorbeeld Faro om vakantiegangers weg te brengen.
Inderdaad, slaat nergens opquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Vooral de onderlimiet GND vind ik idioot. Watvoor bedreiging verwachten ze in hemelsnaam van een Piper Cub die in het cirquit hangt bij hilversum?
Een 747 heeft te kleine vleugels om snel naar ijle hoogtes te klimmen waardoor er te lang tegen de dikke wind in gebeukt moet worden om nog rendabel te vliegen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef Sunri5e het volgende:
Wat me trouwens opvalt is de verschuiving van het type vliegtuig per bestemming. Voor een jaar of 10/15 geleden ging er nog best vaak grote vliegtuigen zoals de 747 van Amsterdam naar bijvoorbeeld Faro om vakantiegangers weg te brengen.
Is dat zo ja? Wat dat betreft zou de MD11 dan ideaal zijn voor korte vluchten. Die gaat echt als een idioot omhoog.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Een 747 heeft te kleine vleugels om snel naar ijle hoogtes te klimmen waardoor er te lang tegen de dikke wind in gebeukt moet worden om nog rendabel te vliegen.
(heb ik wel eens gelezen...)
Meeting bij dakota's?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Volgende week dus!
Lijkt me wel gaaf om op zo'n tijdstip daar rond te lopen en wat foto's te gaan maken. Maar woon vééél te ver weg ...
Kunnen ze het Aviodrome niet blijmaken met een MD11?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:39 schreef Iemand91 het volgende:
Lees net een artikel hier dat inderdaad álle MD11's van KLM naar de sloop gaan. Kan niet meer omgebouwd worden naar vracht omdat de ombouwkits niet meer geleverd kunnen worden. Dus oktober 2014 einde verhaal. ] ]
Mijn eerste vliegvakantie was met dat toestelquote:
Zou wel mooi zijn inderdaad, maar na die 747 staat het al goed volquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:42 schreef jesse-010- het volgende:
[..]
Kunnen ze het Aviodrome niet blijmaken met een MD11?
Of zeg ik nu iets heel raars?
Maak er anders studentenwoningen van. Voor C-class betaal je wel meer huur natuurlijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:42 schreef jesse-010- het volgende:
[..]
Kunnen ze het Aviodrome niet blijmaken met een MD11?
Of zeg ik nu iets heel raars?
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:42 schreef jesse-010- het volgende:
Kunnen ze het Aviodrome niet blijmaken met een MD11?
Of zeg ik nu iets heel raars?
Ik denk dat Aviodrome inderdaad wel blij zou zijn en zo'n MD11 past er ook nog wel bij; maar je moet wel bedenken dat zowel KLM als Aviodrome nou niet echt in de situatie zitten om dergelijke dingen te gaan doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:55 schreef blingbling11 het volgende:
Zou wel mooi zijn inderdaad, maar na die 747 staat het al goed vol
Mijne ook. In 1989.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:52 schreef charon het volgende:
[..]
Mijn eerste vliegvakantie was met dat toestel
Eentje maar? Er staan hier alweer 23 schaalmodellenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik heb nog steeds een schaalmodel dat ik aan boord gekocht heb op de schoorsteenmantel staan.
Oke daar heb je wel gelijk in. Alleen dacht ik als ze toch gesloopt worden kunnen ze er beter 1 schenken aan het aviodrome. Of verdient klm er nog wat aan als ze gesloopt worden? Ik vind de PH BUK er inderdaad ook verwaarloosd bijstaan. Vooral het landingsgestel en alles. ziet er allemaal vies uit. Ze kunnen er van binnen ook wel wat meer mee doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:11 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat Aviodrome inderdaad wel blij zou zijn en zo'n MD11 past er ook nog wel bij; maar je moet wel bedenken dat zowel KLM als Aviodrome nou niet echt in de situatie zitten om dergelijke dingen te gaan doen.
Ja, KLM maakt nog steeds winst maar vette jaren hebben ze niet. En Aviodrome is juist al een keer failliet gegaan (omdat aantal bezoekers tegenviel) en zowel Schiphol als KLM er geen geld meer in wilden investeren.
Ik denk dat er wel iets bijzonders met Aviodrome mag gebeuren voordat daar weer wat kisten heen gaan. Want met het faillissement nog vers in het geheugen ga je daar niet zo maar even een kist heen sturen die nog miljoenen waard is.
Als ik trouwens de foto's van PH-BUK zie, vindt ik hem er maar vrij verwaarloosd bij staan
Oud-ijzer/onderdelen zijn ook wat waard ja Maar volgens mij zijn de MD-11's ook geen eigendom van KLM maar worden ze allemaal geleased. Het uitfaseren betekent dan dus eigenlijk alleen teruggeven aan de leasemaatschappij, en die besluit vervolgens wat er mee gedaan wordt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:45 schreef jesse-010- het volgende:
[..]
Oke daar heb je wel gelijk in. Alleen dacht ik als ze toch gesloopt worden kunnen ze er beter 1 schenken aan het aviodrome. Of verdient klm er nog wat aan als ze gesloopt worden? Ik vind de PH BUK er inderdaad ook verwaarloosd bijstaan. Vooral het landingsgestel en alles. ziet er allemaal vies uit. Ze kunnen er van binnen ook wel wat meer mee doen.
Is dat wel zo over de lease? Op Scramble lees ik namelijk dat ze allemaal (op 2 na, waaronder een die al naar de sloop is) van KLM zélf waren.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:03 schreef Thetallguy het volgende:
Oud-ijzer/onderdelen zijn ook wat waard ja Maar volgens mij zijn de MD-11's ook geen eigendom van KLM maar worden ze allemaal geleased. Het uitfaseren betekent dan dus eigenlijk alleen teruggeven aan de leasemaatschappij, en die besluit vervolgens wat er mee gedaan wordt.
Ah ok, in dat geval is het helemaal makkelijk. Een paar miljoen voor het oud-ijzer, of niks en aan het Aviodrome geven wat veel geld kost en waar toch geen plek voor isquote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Is dat wel zo over de lease? Op Scramble lees ik namelijk dat ze allemaal (op 2 na, waaronder een die al naar de sloop is) van KLM zélf waren.
Maar vliegtuigen leveren nog wel flink wat op ja. Denk niet alleen aan materiaal als aluminium maar ook inderdaad onderdelen. Motoren, flightdeck-spul, onderstel etc. etc.
Ook die MD11's leveren nog wel een paar miljoen op.
Daarnaast kost het vliegtuig in het geval van weggeven aviodrome nog steeds geld. Dat ding moet toch weer in "museum staat"gebracht worden en ook soort van onderhouden worden. En dat geld is er niet. En je kan me niet vertellen dat een MD11 voor zoveel nieuwe bezoekers zorgt dat het kostenneutraal kan.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:58 schreef jesse-010- het volgende:
Oke dat is duidelijk, nu snap ik waarom ze er geen 1 weggeven aan het aviodrome bedankt.
Als ik dat filmpje dat ik eerder gepost heb bekijk ziet PH-KCC er heel wat beter uit dan PH-BUK op Aviodrome. Terwijl die ook al een paar maand stil staat.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:05 schreef The_stranger het volgende:
Daarnaast kost het vliegtuig in het geval van weggeven aviodrome nog steeds geld. Dat ding moet toch weer in "museum staat"gebracht worden
En daar heb je wel helemaal gelijk. Aviodrome is met veel gedoe/moeite nog open weten te blijven/heropend worden na faillissement; daar kunnen geen extra kosten bijkomen die met zoiets gepaard gaan.quote:en ook soort van onderhouden worden. En dat geld is er niet. En je kan me niet vertellen dat een MD11 voor zoveel nieuwe bezoekers zorgt dat het kostenneutraal kan.
Voorlopig nog de ideale spare kist. Vandaag deed er nog een een retourtje Stockholm omdat de BVD daar met engine trouble gestrand was.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:45 schreef blingbling11 het volgende:
Helaas moeten we de MD's allemaal vaarwel zeggen
Had de BVD problemen vandaag?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:58 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Voorlopig nog de ideale spare kist. Vandaag deed er nog een een retourtje Stockholm omdat de BVD daar met engine trouble gestrand was.
http://www.aeroinside.com(...)-2013-engine-problemquote:
quote:KLM B773 near Stockholm on Oct 20th 2013, engine problem
A KLM Boeing 777-300, registration PH-BVD performing flight KL-868 from Osaka Kansai (Japan) to Amsterdam (Netherlands), was enroute at FL340 about 30nm northeast of Stockholm's Arlanda Airport (Sweden) when the crew declared PAN PAN due to engine (GE90) problems and deviated to the right to get out of the airway, then began to drift down to FL260. The aircraft landed safely on Arlanda's runway 01L about 40 minutes after leaving FL340.
KLM is about to dispatch a McDonnell Douglas MD-11 registration PH-KCE to Stockholm to resume the flight as KL-1120.
Ook al 2 keer dit jaar naar Londen toen daar problemen waren.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:58 schreef Thetallguy het volgende:
Voorlopig nog de ideale spare kist. Vandaag deed er nog een een retourtje Stockholm omdat de BVD daar met engine trouble gestrand was.
-> 777-300ER KLM maakt voorzorgslanding in Zwedenquote:
quote:ARLANDA – Een Boeing 777-300ER van KLM heeft zondag een voorzorgslanding gemaakt in Arlanda nadat het toestel op FL340 (10.363 m) ongeveer 50 km ten noordoosten van Stockholm te kampen kreeg met motorproblemen.
Door deze problemen moest vlucht KL-868 die onderweg was van Osaka naar Amsterdam naar rechts uit wijken en naar FL260 (7.925 m) dalen. Het toestel (de in Sky Team kleuren gespoten PH-BVD Amboseli National Park) landde veertig minuten na het incident zonder problemen op RWY 01L in Stockholm-Arlanda.
KLM gaatt een MD-11 naar Zweden sturen om de gestrande passagiers op te halen. Deze zullen maandag rond 12:00 uur in Amsterdam arriveren.
Maar 2 bestemmingen met (nu nog) 5 kisten*; dan kunnen ze niet allemaal aan het werk hè.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:11 schreef blingbling11 het volgende:
Die MD's worden écht weinig gebruikt nu. Zag er vandaag 3 op de buffer langs de A4 staan, dan nog de KCC op Oost, en er stonden ook nog 3 Martinairs bij de Cargo niks te doen.
Kai Tak.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook rond deze periode. Wintertijd en een week lang panoramaterras nog open met zomertijden met als gevolgd dat je foto's kunt maken in het donker.
EDIT #3: ah, van Tweakers:
[..]
Volgende week dus!
Lijkt me wel gaaf om op zo'n tijdstip daar rond te lopen en wat foto's te gaan maken. Maar woon vééél te ver weg ...
[..]
Inderdaad. Maar daar heb je direct de reden; vakantiegangers. Oftewel die kisten werden geleased aan bijvoorbeeld Martinair.
Zoals hier; Palma de Mallorca, 1975; een 747 van KLM gecharterd door Martinair voor vakantiegangers:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)52817.jpg]afbeelding[/url] ]
Of ruim 28 jaar later in 2003, zelfde luchthaven wederom voor Martinair:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)97572.jpg]afbeelding[/url] ]
Zit soms eens op Airliners.net te kijken (je kunt daar uren blijven hangen ) en dan is het toch een apart gezicht om een KLM 747 in Europa te zien (buiten AMS) of zelfs in Australië.
Melbourne Australië; oktober 1973.
PH-BUF; velen zullen wel weten wat hier mee is gebeurd.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)89268.jpg]afbeelding[/url] ]
Dezelfde kist hier in Shannon Ierland; juni 1972 voor crewtraining. 8 maanden maanden na de levering aan KLM op 19 oktober 1971.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)78409.jpg]afbeelding[/url] ]
Andere kist (PH-BUB) ook in Shannon voor training; hier in april 1971, slechts 1 maand na levering in maart 1971:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)50181.jpg]afbeelding[/url] ]
Niet zo heel bijzonder (ze vliegen nog steeds op Hong Kong) maar dit is natuurlijk ook heel erg bruut. Voor mijn gevoel niet heel lang geleden (luchthaven sloot in 1998) maar als je even gaat rekenen is dat toch alweer 15 jaar geleden
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)67412.jpg]afbeelding[/url] ]
En tot slot gewoon omdat het een mooie foto is en enorme nostalgie waarde heeft: Stockholm oktober 1972.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)16238.jpg]afbeelding[/url] ]
Heb het helaas (nog) nooit mee mogen maken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:46 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Kai Tak.
Die nieuwe luchthaven in HK is wel mooi, maar een beetje geïsoleerd daar op dat eiland. Kai Tak was uniek.
Van Tweakers.quote:20 t/m 26 oktober 2013 is de laatste week van de zomertijd dit jaar.
In deze periode is het 's avonds al donker tussen 19:00 en 21:00, tijdstip waarop het panorama terras op Schiphol dan nog open is. Zodra de wintertijd op 27 oktober in gaat, is dat afgelopen. Dan sluit het terras om 17:00.
Ik eerlijk gezegd Kai Tak ook niet. Ben alleen maar op de huidige luchthaven HKIA geland.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:20 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Heb het helaas (nog) nooit mee mogen maken.
En voor de liefhebbers van iets unieks:
[..]
quote:Het wordt spannend: motoren, lading en bouwmaterialen raken zoek. Hoe lang kan een bijna overbelaste luchthaven dit volhouden?
Thnx! Ik vond de vorige aflevering niet zo interessant. Te "gemaakt". Hopelijk is deze beter.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:56 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de liefhebbers straks (21:00 - 22:00 uur) weer:
[ afbeelding ]
Ultimate airport Dubai
[..]
Hoe hoog zit hij daar? En met wat voor een lens maak je zo'n foto?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:37 schreef Yvesss het volgende:
In het kader van plaatjes, de emirates vandaag boven Amersfoort. Het was immers helder weer. Verder saaie foto.
[ afbeelding ]
Vanaf de polderbaan gaan ze dan ook vaak met een flinke bocht richting het noorden waardoor hij rond Amersfoort dan dus ook hoger is dan wanneer hij bij de Kaagbaan naar het oosten gaat en dan al snel bij Amersfoort is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:47 schreef Yvesss het volgende:
Een kilometer of 3 a 4. Dit lukt alleen als hij start vanaf de Kaagbaan. Startende vanaf de Polderbaan vliegt hij hier niet recht over en pakt hij veel meer hoogte. Terwijl het traject niet veel langer is. Misschien iets met flightpaths, iemand anders weet hier wellicht veel meer van. Lens is 400mm op crop-slr..
Ja, maar ze maken daar vaak wel een veel scherpere draai. Als je aan het eind van de kaagbaan staat zie je ze met het blote oog nog sowieso richting het oosten gaan en soms zelfs nog wel richting het noorden; zo scherp.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:07 schreef Yvesss het volgende:
Ja, de "Purmerend" bocht. Toch start je vanaf de Kaagbaan in eerste instantie ook in de verkeerde richting.
Ook eens hier kijken. Komen vaak langs.quote:Over de fotomeuk: toch maar eens zo'n extender overwegen. In principe vergroot hij 2x, maar je krijgt 4x zoveel pixels. Wel lastiger focussen dan. En best aan de prijs. Maar heerlijk loos tijdverdrijf. Helemaal op Schiphol zelf.
Nee hoor. Ik ben geen kenner, maar best goed gefotografeerd. Mooi centraal in het beeld gevangen. Wat voor camera gebruikte je eigenlijk en hoe ver heb je gezoomd?quote:
->quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:12 schreef Leatherface het volgende:
Nee hoor. Ik ben geen kenner, maar best goed gefotografeerd. Mooi centraal in het beeld gevangen. Wat voor camera gebruikte je eigenlijk en hoe ver heb je gezoomd?
quote:
LAX inderdaad en Hong Kong (die laatste sinds afgelopen dinsdag).quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:13 schreef Leatherface het volgende:
Naar LAX toch? Ik wist niet dat ie al in gebruik is.
Surinam Airways doet 't met 1quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
met 1 kist begin je niet veel op een (long-haul) route.
Wat een bazen airline is dat! Daar zou ik graag nog een keer mee willen vliegen. Als ik veiligheidsintructiefilm op YouTube zien Geniaal gewoon.quote:
Klopt, maar dat vindt ik maar een rare.quote:
Kan wel, je kunt die vlucht dan alleen niet dagelijks vliegen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat vindt ik maar een rare.
Ding staat meerdere dagen per week stil; maar misschien is het juist daardoor weer mogelijk dat ze het met 1 kist redden.
Plus je hebt mensen als Desi Bouterse die de kist zo even opeisen.
Maar een Heathrow - Hong Kong gaat niet met 1 kist; een vlucht duurt ongeveer 12 uur, dus deze zou 24/7 in de lucht moeten hangen om dat te redden.
Heeft zeker te maken dat een vliegtuig niet 24/7 gebruikt kan worden?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Kan wel, je kunt die vlucht dan alleen niet dagelijks vliegen.
Klopt, maar wat doe je dan anders met de kist? Dan moet je die op een vrij korte route inzetten tussen de long-haul vluchten door. Het liefst heb je een kist namelijk 24/7 in de lucht hangen, of in ieder geval zo veel mogelijk.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Kan wel, je kunt die vlucht dan alleen niet dagelijks vliegen.
Juist andersom dus.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:08 schreef Woods het volgende:
Heeft zeker te maken dat een vliegtuig niet 24/7 gebruikt kan worden?
je zit altijd met je turn-around tijden. Maargoed dan kies je een traject dat je met vrij veel zekerheid binnen 10 uur kunt afleggen of je maakt inderdaad een combinatie met een ander traject of je maakt er een driehoeksvlucht van.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:08 schreef Woods het volgende:
[..]
Heeft zeker te maken dat een vliegtuig niet 24/7 gebruikt kan worden?
Norwegian en de 787 is een mooi voorbeeld wat er gebeurt als je longhaulroutes gaat vliegen en uitgaat van 100% betrouwbaarheid.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Grootste probleem is denk ik dat je altijd een charter nodig hebt op het moment dat je onderhoud doet of storingen/schades hebt.
Hou ook rekening met het tijdsverschil he, de vlucht vertrekt uit Hong Kong om 23:30 en komt aan in Londen om 04:50, nog geen 5,5 uur dus.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat vindt ik maar een rare.
Ding staat meerdere dagen per week stil; maar misschien is het juist daardoor weer mogelijk dat ze het met 1 kist redden.
Plus je hebt mensen als Desi Bouterse die de kist zo even opeisen.
Maar een Heathrow - Hong Kong gaat niet met 1 kist; een vlucht duurt ongeveer 12 uur, dus deze zou 24/7 in de lucht moeten hangen om dat te redden.
Ehm, misschien ben ik even dom maar dat klopt niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:09 schreef Thetallguy het volgende:
Hou ook rekening met het tijdsverschil he, de vlucht vertrekt uit Hong Kong om 23:30 en komt aan in Londen om 04:50, nog geen 5,5 uur dus.
Dat is dus het nadeel voor mij; ik moet het van internet hebben en kan niet even om de hoek kijken bij Schipholquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 23:49 schreef blingbling11 het volgende:
Ze heeft de hele week naast de KCC gestaan, dus had al het vermoeden dat het klaar was
Is er zoveel vraag naar tickets naar Johannesburg dan? Dat BA eerder een A380 op die route inzet dan naar NY of Peking vind ik wel enigszins verrassend.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
->
[..]
[..]
Vanaf februari ook naar Johannesburg
Blijkbaar. Is natuurlijk ook een zeer goed afgewogen besluit en rekensom om zoiets te bepalen.quote:Op zondag 27 oktober 2013 08:42 schreef Leatherface het volgende:
Is er zoveel vraag naar tickets naar Johannesburg dan? Dat BA eerder een A380 op die route inzet dan naar NY of Peking vind ik wel enigszins verrassend.
Het is natuurlijk een toeristenspot die meer dan een miljoen binnenkomende passagiers krijgt te verwerken per jaar; dat zijn gemiddeld ruim 2700 per dag. Dubai ligt t.o.v. andere grote maatschappijen zeer gunstig t.o.v. Mauritius.quote:Op zondag 27 oktober 2013 08:44 schreef Leatherface het volgende:
Emitates laat dus gewoon een A380 in vaste dienstlijn naar Mauritius vliegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |