Dat denk ik ook, maar wel met een niveaudifferentiatie per vak en misschien ideaal gesproken ook meer modulair onderwijs zodat je ook veel sneller het programma kan doorlopen dan de modale leerling.quote:Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Ik vrees dat dat maar op 1 manier kan: door de bevoegdheid voortaan zowat kado te geven aan elke semi-alfabeet.quote:Op dinsdag 3 september 2013 20:09 schreef Omentuva het volgende:
Volgens het onderwijsakkoord - jullie hebben het gejubel wel gehoord neem ik aan - moeten alle onderwijsgevenden in 2017 gekwalificeerd en bevoegd zijn, overigens (aldus de Rijksoverheidsite).
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.quote:Op dinsdag 3 september 2013 19:53 schreef ShadyLane het volgende:
Sloggi, "amper nog les van docenten die het vak dat ze geven gestudeerd hebben" is flink overdreven inderdaad. Zo'n 30% van de VO-lessen wordt onbevoegd gegeven, dat betekent dat de leraar de minimaal vereiste opleiding om dat vak in die klas te mogen geven niet heeft afgerond. Soms is dat inderdaad omdat een econoom wordt gevraagd ook wat uurtjes wiskunde te geven, maar vaker omdat iemand wel degelijk zijn eigen vak geeft, maar bijv. met alleen een onderbouwbevoegdheid lesgeeft in de bovenbouw, of nog LIO is.
Voor de liefhebbers. Vanavond 21.15 Ned. 2quote:Het maximale uit het kind
In deze eerste live uitzending debatteren we, onder leiding van Arie Boomsma, over de uitdagingen van Nederlandse leerlingen op school. Te gast is Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, die wil dat er meer uit leerlingen wordt gehaald dan nu gebeurt. Maar wie heeft de verantwoordelijkheid hiervoor? De leraren, de ouders of de leerlingen zelf?
Het maximale uit het kind halen is een mooi streven, maar is het wel mogelijk om leerlingen maximaal te kunnen laten presteren? De staatssecretaris heeft al verschillende ideeën over hoe hij talentvolle leerlingen kan motiveren. Zo denkt hij aan een aparte beloning. De uitdaging zou dan zitten in het behalen van een cum laude-titel, zoals op de universiteiten. Of er kan gedacht worden aan vijf jaar vwo in plaats van de zes die er standaard voor staan.
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dertig procent vind ik eerlijk gezegd nog altijd schrikbarend veel.
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:41 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
tsja, ik ben volgens de cijfers ook onbevoegd, en hoor dus bij die dertig procent.
maar ik heb een master Engels, 4 jaar ervaring voor de klas, alles van mijn Lerarenmaster afgerond behalve een scriptie/literatuurstudie van 5000 woorden (waar ik niet voldoende aan toekom omdat ik al drie jaar veel werk en daarnaast mijn proefschrift afmaak).
ik vind dat ik geen slechte invloed heb op het onderwijs, persoonlijk...
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:42 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dat is ook gewoon de open deur van deze hele discussie.
Er zijn onbevoegde docenten die zeer bekwaam zijn, en er zijn bevoegde docenten die dat absoluut niet zijn. Het papiertje is niet altijd heilig. Maar goed, je moet ergens een norm stellen.
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist het papiertje is het bewijs dat je er wat van kan. Althans, in theorie.
Bron, svp. Dit komt niet overeen met mijn ervaring, noch met de ervaringen van mensen om mij heen, noch met de eisen vanuit mijn lerarenopleiding. Tevens weet ik uit diezelfde ervaring dat mijn cohort bijna allemaal door zijn gegaan naar de eerstegraadsopleiding na de afronding van hun studie. (Met uitzonderingen). Tegenpunt: wij waren de eerste groep, dus misschien meer gemotiveerd.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:52 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Hoewel ik die gedachtegang snap, ben ik het er niet helemaal mee eens.
Tegenwoordig kunnen WO-bachelor studenten in een half jaar en na 12 stagedagen en een handvol gegeven lessen hun tweedegraadsbevoegdheid halen. Maar zet die zelfstandig voor een gemiddelde klas uit het tweedegraads gebied en het is vragen om problemen.
Dat papiertje zegt wel:quote:Maar een papiertje zegt niet alles.
Ja, helemaal waar.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Het programma faalt helaas, precies door de reden die jij noemt. In mijn optiek zonde.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:03 schreef Naamah het volgende:
Nog even over opleiding van docenten: het traineeprogramma Eerst de klas heeft als doel excellente academici voor de klas te krijgen. Dat lukt ook echt heel goed. Heeft bij ons op school al fantastische docenten opgeleverd: bevlogen, gemotiveerd, talentvol, héél veel vakkennis, betrokken, keiharde werkers, op ontwikkeling gericht, echt de docenten die je er graag bij wil hebben.
Ze vertrekken echter allemaal na een jaar of twee weer omdat het onderwijs ze gewoon niet genoeg te bieden heeft.
Volgens mij moet er eerst eens goed gekeken worden naar hoe het onderwijs de juiste mensen kan behouden, dan pas heeft het zin om nieuw talent aan te trekken.
Heel herkenbaar, zonder dat ik zwanger ben. Dat is meer iets voor mijn vrouw dan voor mij.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:13 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, helemaal waar.
Ik geef dit jaar weer les aan een paar eerste klassen, dat heb ik twee jaar niet gedaan. En dat is toch van aandoenlijkheid, zeker vergeleken met de leerlingen die ik vorig jaar vooral had: 16/17/18-jarigen in klas 5 en 6. Vanmorgen: ik geef de leerlingen opdracht iets in hun schrift te schrijven. Dan blijkt een jongetje achterin de klas niets te doen. Waarom?, vraag ik. 'Ik ben vergeten een schrift mee te nemen'. Beverig stemmetje en zeer trillende onderlip. Ik dacht echt dat hij in huilen ging uitbarsten.
Het scheelt misschien dat ik nu zwanger ben, maar ik vind dat dan zo lief dat ik bijna zelf moet huilen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |