abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 september 2013 @ 15:25:13 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130743101
quote:
15s.gif Op maandag 2 september 2013 13:31 schreef Sloggi het volgende:
quote:
De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.

_O_
Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130743256
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het idee is fantastisch: een WO'er in het onderwijs belonen naar vooropleiding. Het gevolg is minder: een WO'er wordt nauwelijks nog aangenomen in het onderwijs omdat ie niet te betalen is.
Het plan is ook onhaalbaar, zoals in de rest van de alinea is te lezen:

quote:
Dit voorstel wordt door alle partijen eensgezind van tafel geveegd. De overheid wil de verantwoordelijkheid voor het salarisgebouw niet, want de kosten worden bij de belastingbetaler gedeclareerd en dat staat voor een onbeheersbare openeinde regeling. Vakbonden ontkennen het verband tussen opleidingsniveau en kwaliteit. Zij kunnen moeilijk tegen hun leden zeggen; jullie zijn niet zo snugger. Bestuurders omarmen de vakbonden en de overheid. Landelijk opgelegde salarisschalen tasten namelijk hun autonomie aan. Zij maken liever zelf uit wie wat verdient. Zo koopt het koninkrijk loyaliteit.
Maar ja, in een ideale wereld...
pi_130743379
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 11:04 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, het is me weer wat ideologisch geneuzel, die benadrukking van toptalenten en prestatie. Alsof de geliefde economie van de VVD slechts draait op talenten later.
Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
pi_130743585
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2013 15:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het probleem is dat slimme leerlingen vaak slimmer zijn dan de gemiddelde leraar. De laatste staat met zijn bek vol tanden als hij de excellente leerling uit moet gaan dagen. Dit sluit ook aan op wat Ton van Haperen zegt in zijn artikelen: er zijn te weinig echt intelligente leraren (kort door de bocht: academici) in het onderwijs. Om dit tegen te gaan is meer geld beschikbaar gesteld. Meer docenten moeten een eerstegraads bevoegdheid hebben. De grap is echter dat dit geld vooral gaat naar docenten die een tweejarige deeltijdopleiding op het hbo volgen en zich vervolgens eerstegraads docent mogen noemen.
Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.

Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo en iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 15:51:33 ]
pi_130743728
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 15:43 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als ik kijk naar het Finse model (onder voorbehoud dat het ietwat gevaarlijk is om internationale vergelijkingen te maken), zie ik dat zelfs basischooldocenten al universitair geschoold dienen te zijn. Bovendien is dit niet eens de gemiddeld presterende student, maar daar bovenop ook nog eens hoge cijfers en enorm gemotiveerd. Dat is inderdaad wel andere koek dan een gemiddelde docent met een hbo-opleiding. Zodra docenten van dergelijk niveau zijn, verloopt de rest vanzelf: vertrouwen (geen onderwijsinspectie), geen bekwaamheidsdossiers en uitstekend onderwijs zonder dat leerlingen opgehokt worden.
Natuurlijk. Daarbij komt ook nog eens dat de excellente academici bijna niet kiezen voor het docentschap. Die vinden ergens anders wel een baan en worden nog veel beter betaald ook.

quote:
Daarbij kun je ook af van iets als een verdeling van vmbo-havo-vwo, maar iedereen hetzelfde hoogwaardige onderwijs bieden. Dat is echt ideaal.
Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
pi_130743744
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Home is where my frontdoor is
pi_130743801
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:50 schreef Wupper het volgende:
Net op radio 1:
http://www.radio1.nl/item(...)ten?autoplay=2453702
Gaat over nieuwe banen/ behouden banen voor 3000 jonge docenten! Goed nieuws dus eindelijk een keer!
Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.

:')
pi_130743869
quote:
10s.gif Op maandag 2 september 2013 15:51 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat een goed nieuws. Nieuwe banen schuine streep behouden banen. Netto hoeft er dus helemaal niets te veranderen.

:')
Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Home is where my frontdoor is
pi_130743880
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Wupper het volgende:

[..]

Maar is nog altijd een stuk beter dan 'laten we weer lekker wat gaan bezuinigen op het onderwijs'. Vind alleen het signaal dat ze hier afgeven al heel erg positief!
Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
pi_130743892
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:

Bedoel je dat ze allemaal dezelfde docenten hebben (academici) of wil je de verschillende onderwijsniveaus afschaffen?
Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 15:55:44 ]
pi_130743914
quote:
6s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik niet, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
Dat is natuurlijk je goed recht
Home is where my frontdoor is
pi_130743992
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2013 15:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Allebei, ik verwoordde het ietwat verwarrend door mijn schijnbare tegenstelling in het woordje 'maar' (inmiddels gewijzigd). Een Fins model (gelijkheid en zuivere academici) zou ik enorm toejuichen. Op zo'n manier maak je van het onderwijs een prachtplek.
Enkel academici zou ik ook toejuichen, maar of je alles gelijk moet trekken weet ik niet. Ik heb er ook geen duidelijke mening over, ik zal er eens over gaan nadenken. Het heeft natuurlijk flinke voor- en nadelen.
  maandag 2 september 2013 @ 16:01:24 #188
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130744101
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130744153
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
Het is vooral onbetaalbaar, ik ben benieuwd hoe die Finnen dat doen. Je zult een enigszins marktconform salaris moeten bieden om al die academici voor de klas te krijgen.
Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 16:12:51 ]
pi_130745155
http://www.stamos.nl/index.bms?verb=showitem&item=14.63.14

Een Finse docent verdient maximaal 45.900 dollar. Een Nederlandse docent maximaal 66.100 dollar. Als je het corrigeert aan de hand van de PPP verdienen Nederlandse docenten zo'n twintig procent meer.

Als ik het goed heb gedaan. Ik ben geen econoom.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 16:35:39 ]
pi_130746182
Ome Bas leest mee:

Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas

Het is een begin.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 17:06:54 ]
pi_130746906
Ook leuk om m'n vorige reactie mee te staven: 'Beste leerling moet leraar worden' Kijk eens zoal tussen de reacties.
pi_130754822
quote:
12s.gif Op maandag 2 september 2013 17:03 schreef Sloggi het volgende:
Ome Bas leest mee:

Rector Radboud: alleen nog academicus voor vwo-klas

Het is een begin.
De meeste academici die voor de klas staan, zijn voornamelijk actief op de alfa-vlakken. Het valt mij op dat met name de bèta-vakken een enorm tekort hebben aan academisch geschoolde leraren. Er zal toch wel wat meer moeten gebeuren dan de clichés die de rector van het Radboud eruit gooit om dat aan te pakken. Ik mis een echte plan van aanpak. Als ik naar mijn vakgebied kijk, ligt het startsalaris in de private sector al hoger vanaf het begin. Nu zegt salaris niet alles, maar het speelt wel degelijk een rol.

Hetzelfde geldt voor wat de staatssecretaris zegt: roepen dat er meer aandacht moet komen voor "toptalent" lost niks op. Holle verkiezingsretoriek horen we al genoeg.
pi_130756414
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 16:02 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het docentenvak is daar van dezelfde status als een arts of jurist; iedereen wil het graag worden. En vergis je niet: de docenten verdienen daar minder dan wij. Ze hebben het vak gewoon status gegeven. Wat is het onderwijs bij ons? Iets waar je 'op terugvalt' en een plek waar men pubers vooral ziet als een verschrikking.
Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!

Ik ben heel blij dat op mijn school een jonge natuurkunde docent werkt die cum laude is afgestudeerd aan de universiteit en die met zoveel plezier en bevlogenheid voor de klas staat en een heel goede docent is. Dat is zo goed voor het vak en het inspireert mij ook. Als echte alfa kan ik zelfs bevlogen raken over natuurkunde als ik hem bezig zie. Het is zo belangrijk voor leerlingen om zo'n docent voor de klas te zien. Hij heeft echt een voorbeeldfunctie.

Elk schooljaar (drie jaar sinds hij bij ons werkt) hoop ik weer dat hij blijft, want hij heeft genoeg mogelijkheden om over te stappen naar een andere baan. Toch besluit hij iedere keer om te blijven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130757547
Interessante discussie. Ik ken toevallig een paar academici die in t vo werken, en ben daar groot voorstander van.

In het hoger onderwijs heb je trouwens een beetje het omgekeerde probleem: alle docenten hebben een wo-opleiding, en er lopen er aardig wat rond die gepromoveerd zijn, maar je hoeft niet per se didactisch geschoold te zijn. Daar wordt nu wel een inhaalslag mee gemaakt, maar t blijft vreemd.

Vandaag trouwens voor t eerst sinds juni weer echt lesgegeven, drie eerstejaarsklassen. Organisatorisch was er van alles niet in orde (ik zat opeens met een klas met 38 studenten, geen presentielijsten, e.d.), maar verder ging t heerlijk. Nieuwe eerstejaars zijn O+ , en we hebben het mooiste vak ter wereld!
pi_130763012
quote:
17s.gif Op maandag 2 september 2013 21:00 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, precies. Het gaat om meer dan geld. En aan de status van het vak kan overigens niet alleen de overheid iets veranderen, dat moet ook vanuit de sector zelf komen. Uitdragen dat je trots bent op je vak, dat het vakmanschap vereist, en dat een docent daarin gerespecteerd dient te worden. Schoolbesturen en schoolleidingen moeten hier ook voor staan en dit verdedigen!
Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.

Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:03:03 ]
pi_130763183
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130763756
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 22:59 schreef mane het volgende:
Ja, mee eens. Het zou niet zo moeten zijn dat een docent eerst respect moet verdienen. Hij moet dat respect automatisch al krijgen, maar de voorwaarde is dat je de juiste personen voor de klas hebt staan. Dat moet de overheid en dat moeten de scholen waarborgen.
Precies. Zodra dat stevige fundament er is van kwaliteit en respect, volgt ook het vertrouwen dat men kan hebben in een docent. Waarmee ook alle bureaucratische zaken (zoals een bekwaamheidsdossier) van tafel kunnen. Want waarom is inspectie nog nodig wanneer de docent gegarandeerd kwaliteit levert?

Het ideaal is dat onderwijs en (wetenschappelijk) onderzoek kunnen gaan samenvallen. Zodra je dat gedaan hebt, komt een kenniseconomie pas echt op gang. Finland is voor mij het resultaat daarvan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:11:47 ]
pi_130763820
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 22:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is zeker zo, maar de docenten moeten dat respect ook verdienen. We laten ons basisonderwijs runnen door pabo-afgestudeerden die al moeite hebben met een staartdeling en hun ganse opleiding vooral gereflecteerd hebben op wat ze zoal 'voelden'. Dat doet het aanzien van het vak absoluut geen goed. Hier heb ik me regelmatig boos om gemaakt, vooral als ik zag wat er voor de klas stond in het basisonderwijs. Dat was een pure aanfluiting.

Om het vak echt status te geven, zul je de eisen die gesteld worden aan een docent flink moeten opschroeven. Net als in Finland zul je vanaf het basisonderwijs tot aan einde van het voortgezet onderwijs (van 5/6 tot 17/18 jaar ongeveer) academici neer moeten zetten (zowel onderwijskundigen/onderwijspsychologen als vakdocenten). Het achterliggende punt daarvan is niet alleen status, maar ook dat lesgeven gebaseerd moet zijn op wetenschappelijk onderzoek en dat docenten dit wetenschappelijk onderzoek ook dienen te begrijpen en toe te passen. Docentschap is absoluut niet iets dat zomaar uit de losse pols gedaan kan worden; het is iets waarbij men een stevige theoretische basis nodig heeft zodat men kan legitimeren wat hij of zij doet als docent. Juist dan kan er ook maatwerk plaatsvinden, omdat zowel de docent als onderwijskundige een wetenschappelijke visie heeft op hoe zij zowel achterblijvers als toptalenten kunnen stimuleren.
Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken :')
pi_130764184
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 23:11 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Heb jij de lerarenopleiding aan de universiteit al gedaan? Dat was voor mij toch ook een veredelde cursus slap lullen voor gevorderden. De moeilijkheidsgraad/niveau van de master lag onder het niveau van eerstejaars bachelorvakken :')
Ik ben er nu mee bezig. Niveau valt me nog best mee (positief dus). Ik moet gewoon wetenschappelijke artikelen lezen en in mijn eerste jaar WO-bachelor hoefde ik dat nog niet. Althans, dat waren meer inleidende overzichtsboeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 23:46:58 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')