Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 21:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
We zouden zo collega's kunnen zijn als ik dit zo lees...
Ben wel benieuwd naar dat documentje; wat staat daar zoal in?
Als dat het hele bekwaamheidsdossier moet voorstellen, doe je docenten wel tekort zeg!quote:Op zondag 1 september 2013 14:29 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het is niet veel. Heb een printscreen gemaakt van een (heel) oude versie van mij (de up to date versie heb ik hier niet).
[ link | afbeelding ]
Het stelt dus niks voor.
Naamah, lijkt me zwaar om te werken in zulke blokken. Ik vind het wel heel weinig pauze! Wij overwegen op school ook om over te stappen naar langere lesuren. Een lesuur duurt nu 50 minuten. Zeker bij de talen is dat weinig, vind ik: zit je net goed in een tekst, gaat de bel en gaan ze weer op standje aardrijkskunde. Wat is volgens jullie een ideale lesduur?
Hebben ze ooit per niveau per vak op een objectieve manier gemeten na hoeveel minuten de prestaties in een bepaalde mate verminderen of zouden ze dat slechts voor 1 specifieke taak hebben getest voor een sterk heterogene groep mensen? Is er überhaupt rekening gehouden met een trainingseffect?quote:Op zondag 1 september 2013 16:55 schreef Bleie het volgende:
Ik dacht dat die 50 minuten gebaseerd waren op de gemiddelde aandachtsspanne of zo?
ik heb altijd als roosterwens zo min mogelijk blokuren. met een brugklas kom ik een blokuur nauwelijks door in de bovenbouw gaat t wel, maar ik mis huiswerkmomenten vooral voor het gespreide leerwerk, en dat is vervelend.quote:Op zondag 1 september 2013 19:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind 50 minuten prima. Een tijdje geleden was het modern om zoveel mogelijk blokuren te plannen, maar daar zijn ze langzaam weer op teruggekomen. Ik vind 't best. De middagpauze duurt bij ons een half uur. Er zijn leerlingen die dat te lang vinden.
Laat staan het zevende en het achtste...quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Niet echt handig nee.quote:Op zondag 1 september 2013 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
Uren zijn hier zestig minuten, en dat vind ik wel prima. Op vrijdagmiddag het vijfde en zesde uur een blokuur wiskunde met een klas is me toch niet echt een onverdeeld genoegen.
Ik had ooit het 6e, 7e en 8e op vrijdag wiskunde. (50-min rooster). Én de twee uren ervoor tussenuur. Sindsdien nooit geklaagd over shitroosters: ik heb het summum al gehad.quote:Op zondag 1 september 2013 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Laat staan het zevende en het achtste...
Als ze niet luisteren, gewoon slaan.quote:Op zondag 1 september 2013 21:40 schreef Netelig het volgende:
Hallo docenten en aanstaande docenten,
Dinsdag begin ik met lesgeven op vmbo-tl. Ik heb hiervoor (ik heb niet zoveel ervaring) alleen op de havo en het vwo lesgegeven. Hebben jullie tips voor mij?
quote:Staatssecretaris Dekker: 'Onderwijs moet grote talenten meer uitdagen'
opinie Toptalenten verdienen net zo veel aandacht en uitdaging als kinderen die niet goed kunnen meekomen, schrijft staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.
Ieder kind het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de kern van het onderwijs. Helaas slagen we daar in Nederland maar ten dele in. We zijn wereldkampioen als het gaat om de prestaties van moeilijk lerende kinderen. Dankzij de tomeloze inzet van leerkrachten, interne begeleiders, schoolbestuurders en leerplichtambtenaren, halen zij tegenwoordig vaak netjes hun diploma. Maar onze hoogvliegers doen het veel minder goed dan hun leeftijdgenoten in de landen om ons heen. Nergens ter wereld is het verschil tussen hoog en laag presterende leerlingen zo klein als in Nederland.
Onlangs sprak ik met een aantal uitblinkers. Leerlingen met prachtige cijferlijsten - veel achten, negens en tienen. Maar ik schrok van de verhalen dat ze hun opleiding op hun sloffen hadden doorlopen en nooit echt waren uitgedaagd. Bovengemiddelde leerlingen worden blijkbaar vaak aan hun lot overgelaten. Net als leerlingen die gemiddeld scoren en met gerichte aandacht zo veel beter zouden kunnen. 'Die komen er wel op eigen kracht', lijkt het devies. We doen hen daarmee tekort. Zij krijgen niet het onderwijs waar ze recht op hebben. En daarmee laten we talent onbenut.
Ik vind dat onze toptalenten net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen. Ik besef dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het vraagt om een mentaliteitsverandering en een andere manier van werken in het onderwijs. We moeten weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen.
Dit maatwerk vraagt allereerst veel van leraren. Zij moeten kunnen schakelen tussen verschillende niveaus - tussen leerlingen die moeite hebben met leren en leerlingen die juist extra stof nodig hebben om verveling te voorkomen. Dat is niet eenvoudig. Leraren geven in recente studies zelf aan dat zij zich op dat vlak nog kunnen verbeteren. Daarom investeert dit kabinet in de scholing en begeleiding van leraren - zij zijn het immers die de kinderen iedere dag weer een stap vooruit moeten brengen.
Ook moeten we kritisch kijken naar de belemmeringen die samenhangen met de inrichting van ons onderwijs. Op dit moment hangen het niveau en tempo van het onderwijs af van je zwakste vak. Maar waarom zou een vmbo'er met bètatalent niet natuurkunde op havo-niveau kunnen doen? En waarom bieden we klasjes met bollebozen niet de mogelijkheid het vwo in 5 in plaats van 6 jaar te doorlopen?
Naast uitdagender onderwijs moet goed presteren meer gaan lonen. Nu is ieder diploma gelijk en maakt het eigenlijk niet veel uit wat er op je cijferlijst staat. Dat is niet bepaald een stimulans om je best te doen. Zou het niet een idee zijn de beste leerlingen in het voortgezet onderwijs net als op de universiteit af te laten zwaaien met een 'cum laude'? Of samen met het bedrijfsleven beurzen beschikbaar te stellen voor leerlingen die uitzonderlijke prestaties neerzetten?
Het onderwijs is niet af. Zoals de inzet van veel partijen ertoe heeft geleid dat uitval en achterstanden op scholen zijn teruggedrongen, ben ik ervan overtuigd dat we ook in staat zijn onze toptalenten te laten excelleren. De volgende grote stap gaat echter alleen lukken als iedereen die bij het onderwijs betrokken is erin gelooft en meedoet. Her en der zie ik op kleine schaal al veelbelovende initiatieven - nu is het tijd voor een schaalsprong.
Daarom roep ik aan het begin van dit nieuwe schooljaar leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en bedrijfsleven op om met ideeën en initiatieven te komen. Samen kunnen we toewerken naar een onderwijsaanpak die toptalenten meer uitdaagt en beloont voor hun prestaties. Dat zorgt voor meer voldoening bij die leerlingen zelf. En uiteindelijk maakt het heel Nederland sterker.
Sander Dekker is staatssecretaris van Onderwijs
Bron: Volkskrant
Ik ben nog aan het lezen, maar onderstaande is toch niet (meer) zo?quote:Op zondag 1 september 2013 22:52 schreef ShadyLane het volgende:
Leesvoer voor ieder met interesse in het middelbaar onderwijs: Ton van Haperen werkt tien redenen uit waarom het vogens hem niet goedkomt met de middelbare school. Drie redenen, en de proloog, staan al online. Zijn advies: bombarderen en opnieuw beginnen (nooit te beroerd voor een knuppel in een hoenderhok, deze man
http://www.tonvanhaperen.(...)=36:actueel&Itemid=1
quote:Gutting stelt de McKinsey vraag; waarom krijgen leerlingen op een middelbare school amper nog les van docenten die het vak onderwijzen dat ze ook daadwerkelijk gestudeerd hebben?
http://www.tonvanhaperen.(...):artikelen&Itemid=56quote:Het aantal academici verbonden aan een middelbare school neemt razendsnel af. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) constateert in 2006: ‘Bij de docenten in havo/vwo van 55 jaar en ouder is 42 procent academisch geschoold. Bij docenten jonger dan 35 slechts 26 procent. Eén op de vijf docenten heeft helemaal geen lesbevoegdheid.’[ix]
quote:De commissie Rinnooy Kan levert in 2007 de oplossing; nationale salarisschalen oplopend met het opleidingsniveau van hbo bachelor, hbo master, universitair master tot gepromoveerd. In de top van de schalen scheelt een beter diploma elke keer vijfhonderd euro bruto per maand. Een promovendus verdient dan per maand 1.500 euro meer dan een hbo bachelor. Ook als zijn bestuurd en schoolleider dat geen goed idee vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |