abonnement Unibet Coolblue
pi_130341480
quote:
8s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.
Mijn SPD had een stuk minder lesuren dankzij mij maar kon daardoor veel tijd in andere taken steken, zoals het schrijven van nieuwe PTA's.
pi_130342070
Vanaf 28 augustus dus aan de slag als stagiair. Al kennis gemaakt met een heleboel docenten en viel me op hoe collegiaal en vrolijk iedereen met elkaar omging. Niet echt gewend.
pi_130349963
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:05 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.
Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn. ;)
Soms moet je iets gewoon aan de tijd (maturatie) overlaten in plaats van het te willen forceren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je achterover moet leunen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130357119
Over die iPad-scholen: ik las commentaren van mensen die verwachten dat het heus wel een succes zal worden, niet zozeer door het concept maar omdat de ouders die hun kinderen daar nu naartoe doen veelal blanke hogeropgeleide 2x modaal-ouders zijn. Kinderen uit die categorie hebben dankzij die achtergrond al zo'n voorsprong dat ze het waarschijnlijk in elk onderwijsconcept wel aardig zullen doen.

Ik denk dat daar wel wat in zit. De resultaten zullen dus op z'n minst acceptabel zijn en wellicht zelfs ronduit goed. Of dat betekent dat Wesley, matig begaafde zoon van een lageropgeleide alleenstaande bijstandsmoeder, lijdend aan concentratiestoornissen mede doordat ma telkens nieuwe gewelddadige vriendjes heeft, ook gebaat is bij dit type onderwijs valt nog te bezien.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 19:36:12 #30
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130358397
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 11:34 schreef Friek_ het volgende:
Vanaf 28 augustus dus aan de slag als stagiair. Al kennis gemaakt met een heleboel docenten en viel me op hoe collegiaal en vrolijk iedereen met elkaar omging. Niet echt gewend.
Bij onze locatie is dat ook zo. Heel gezellig en vrolijk. Dat straal je dan ook uit naar de leerlingen, waardoor zij ook plezier krijgen in school.
.
pi_130369704
quote:
Over die iPad-scholen: ik las commentaren van mensen die verwachten dat het heus wel een succes zal worden, niet zozeer door het concept maar omdat de ouders die hun kinderen daar nu naartoe doen veelal blanke hogeropgeleide 2x modaal-ouders zijn. Kinderen uit die categorie hebben dankzij die achtergrond al zo'n voorsprong dat ze het waarschijnlijk in elk onderwijsconcept wel aardig zullen doen.

Ik denk dat daar wel wat in zit. De resultaten zullen dus op z'n minst acceptabel zijn en wellicht zelfs ronduit goed. Of dat betekent dat Wesley, matig begaafde zoon van een lageropgeleide alleenstaande bijstandsmoeder, lijdend aan concentratiestoornissen mede doordat ma telkens nieuwe gewelddadige vriendjes heeft, ook gebaat is bij dit type onderwijs valt nog te bezien.
Yep, vervolgens gaan de experimenteerders roepen dat de school een succes is en worden veel meer leerlingen hiermee opgescheept maar nu gewoon de 'normale' leerlingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130376412
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gelukkig blijkt dat voor veel leerlingen 5-15 jaar later heel anders te zijn. ;)
Soms moet je iets gewoon aan de tijd (maturatie) overlaten in plaats van het te willen forceren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je achterover moet leunen.
Dat is inderdaad zeker bij een vak als geschiedenis zo. Hoe vaak ik al niet ouders op bezoek heb gehad die vertellen dat ze geschiedenis vroeger op school niet zo boeiend vonden maar er nu wel veel over lezen en graag naar musea gaan e.d. Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt. :o .

Ik las gisteren ook iets over de i-pad school in Sneek. Maar hun lesmethode is helemaal niet revolutionair of vernieuwend. Dat je alle kinderen een i-pad in de handen duwt in plaats van een boek maakt je school niet meteen een didactische revolutie. Dus eigenlijk is het wat mij betreft gebakken lucht. En zo gaat het vaker bij multi-media in de klas. Het is vaak een soort paradepaardje (kijk ons eens modern zijn!) maar op didactisch gebied stelt het meestal geen fluit voor.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130386132
Maandag weer beginnen maar nog steeds geen rooster bekend. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_130388952
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik zit er al over te denken om een geschiedenis cursus voor volwassenen te ontwikkelen die daar speciaal op in speelt. :o .
Of een goed boek schrijven. Je kan dan ook nog delen als lesmateriaal gebruiken. ;)
Ik zou zo'n boek kopen als ik het ergens zie liggen. Er zijn vaak aanleidingen om ineens nieuwsgierig te worden naar de geschiedenis van iets, dan is het leuk om in zo'n boek een hoofdstuk hierover te kunnen lezen. Natuurlijk kan je ook al die informatie vinden op het internet maar een goed boek leest aangenamer en je zal sneller informatie krijgen. Zo is het vast en zeker interessant voor veel mensen om eens de geschiedenis van het uiteenvallen van Joegoslavië te lezen, om eens te lezen hoe het nu komt dat er zo veel conflicten zijn in Noord-Africa en ZO-Azië (de landsgrenzen die niet 'af' zijn, de invloed van het 'westen'), om eens te lezen waarom de NAZI's er in slaagden om antisemitische gevoelens te stimuleren (er moet een voedingsbodem zijn geweest) etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:17:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130389994
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 10:02 schreef mane het volgende:
Ik las gisteren ook iets over de i-pad school in Sneek. Maar hun lesmethode is helemaal niet revolutionair of vernieuwend. Dat je alle kinderen een i-pad in de handen duwt in plaats van een boek maakt je school niet meteen een didactische revolutie. Dus eigenlijk is het wat mij betreft gebakken lucht. En zo gaat het vaker bij multi-media in de klas. Het is vaak een soort paradepaardje (kijk ons eens modern zijn!) maar op didactisch gebied stelt het meestal geen fluit voor.
Dat gevoel heb ik ook inderdaad.
.
pi_130394829
Het idee dat er één panacee is dat alles beter maakt in het onderwijs is dan ook om te huilen. Digitale middelen, net zoals elk ander ding kunnen* alleen maar werken als je ook gebruik maakt van de mogelijkheden die ze bieden. Als je ze in essentie als een mix van werkboeken, schriften en dies wat zij gebruikt denk ik niet dat je niet kan spreken van een revolutionair gebruik oid... Eerder van een dure vervanging van ouderwetsch pen en papier. :7

*En dan kijk ik nog niet eens naar de discussie over pavlovreacties van eind vorig topic...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:55:13 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130400390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:30 schreef ShadyLane het volgende:
Betekent dit dat meer klassen dan eigenlijk nodig zou zijn onbevoegd les gaan krijgen? Als jij bevoegd bent voor vak A, en je moet een paar klassen van vak A afstaan aan een onbevoegde, en zelf onbevoegd vak B en C gaan geven, dan is dat niet bepaald efficient omgaan met de expertise die de school in huis heeft. Ik vraag me af wat de ouderraad hiervan zou vinden, maar die wordt er waarschijnlijk niet over ingelicht.
Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.

Overigens zijn er twee klassen waar ik zowel vak A, B als C aan ga geven; hopelijk ontstaan hierdoor vraagtekens bij ouders en leggen ze die vraagtekens op de juiste plek neer (en da's dus niet bij mij :P ).
pi_130401169
quote:
*En dan kijk ik nog niet eens naar de discussie over pavlovreacties van eind vorig topic...
Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt maar ik vind het een interessante theorie. Wat ik wel steeds weer merk is dat veel leerlingen en studenten, tenzij ze onder tijdsdruk staan, niet in staat zijn de verleiding te weerstaan om zo'n apparaat voor geheel andere zaken te gebruiken dan wat de docent in gedachte heeft. Op zich is dat gedrag er wel uit te krijgen vanaf een bepaalde leeftijd maar dat gebeurt niet in Nederland.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130401292
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.
Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn. ;)
Als jij er geen affiniteit mee hebt dan neem ik aan dat het andere vak niet in het verlengde ligt van waar jij voor bent opgeleid? Zoiets als dat een wiskundeleraar Nederlands/Engels gaat geven of omgekeerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130401774
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het is allerminst efficiënt, maar blijkbaar ziet men dit anders. Het erge is ook nog dat één van de twee vakken een vak is waar ik totaal geen affiniteit mee heb.

Overigens zijn er twee klassen waar ik zowel vak A, B als C aan ga geven; hopelijk ontstaan hierdoor vraagtekens bij ouders en leggen ze die vraagtekens op de juiste plek neer (en da's dus niet bij mij :P ).
Ik geef ook vak A, B en C en hopelijk worden er hier andere vragen gesteld ;)
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:20:32 #41
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130405767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inmiddels zijn wij nieuwsgierig geworden naar wat die andere vakken zijn. ;)
Als jij er geen affiniteit mee hebt dan neem ik aan dat het andere vak niet in het verlengde ligt van waar jij voor bent opgeleid? Zoiets als dat een wiskundeleraar Nederlands/Engels gaat geven of omgekeerd.
Dat min of meer, maar dan inderdaad omgekeerd.

Wil niet te veel in details treden wegens 'herkenbaarheid'.
pi_130409485
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel en dat gaat naar verloop van tijd nare consequenties hebben voor me.
Dit, dus.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:28:30 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130409655
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel en dat gaat naar verloop van tijd nare consequenties hebben voor me.
Daar had ik vorig jaar, mijn eerste jaar voor de klas, ook erg veel last van. Zeker in de tweede helft van het jaar heeft me dat wel wat problemen opgeleverd. Bij de start van dit schooljaar heb ik voor mezelf echt een plan opgesteld hoe ik wilde beginnen, hoe ik mijn les op wilde bouwen, wat ik wel en niet goed zou gaan vinden en nog wat van die dingen. Tot nu toe heb ik een heerlijke start van het schooljaar gehad, en ik hoop dat zich dat later in het jaar gaat terugbetalen.

Ik ben zó benieuwd hoe jij iemand eruit stuurt
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130410375
Heb ik ook moeite mee.. Gelukkig ben ik nog LIO dus komend jaar goed aan gaan werken! Ik wordt gewoon niet graag boos.. Probleem is denk ik ook dat ik niet snel genoeg reageer op kleinere dingetjes, waardoor het als het een keer mis gaat ik vaak gelijk de hele klas moet aanspreken ipv 1 leerling.
Heb er zin in! *O*
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:52:20 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130412071
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:16 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb nog altijd moeite met de regie in handen nemen, voor mn gevoel negeer ik nog veel te veel
Herkenbaar uit mijn eerste jaar voor de klas. Dan zie je wel dingen, maar om de een of andere reden reageer je niet. Alsof je over je eigen schouder mee aan het kijken bent. In de loop der jaren krijg je daar echter wel een Fingerspitzengefühl voor, waardoor het eigenlijk vanzelf gaat. Alsof je begint met autorijden en aanvankelijk hangt er een dikke mistbank voor je voorruit. Je begint te rijden, knalt af en toe tegen een paal of tegenligger, maar na een tijdje trekt de mist op en kun je genieten van het autorijden en het uitzicht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 11:20 schreef Dragonberry het volgende:
Ik word gewoon niet graag boos..
Tja, soms ontkom je er niet aan :P
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing. ;)

In elk geval veel plezier en succes allebei!
.
pi_130412244
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tja, soms ontkom je er niet aan :P
Altijd nep-boos zijn. Als je helemaal over de rooie gaat voor de klas, kun je niet meer logisch nadenken, plus het maakt totaal geen indruk op de leerlingen. Die vinden het alleen maar leuk. Altijd een paar gradaties vóór je woede-explosie maatregelen nemen. Maar inderdaad, in de beginperiode kan het voorkomen dat je ontploft.
Ik ben overigens meestal teleurgesteld, i.p.v. boos. Soms ook gespeeld, hoor. Maar dat maakt véél meer indruk op leerlingen, dan een ontploffing. ;)

Volledig mee eens! Ik herken mezelf hier in.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130413474
Tnx! Heb ik wel wat aan :) het is denk ik ook nog echt uitvinden welke methode het beste werkt voor mij.
Gelukkig wordt er genoeg over geschreven :P
pi_130413775
Even terugkomend op de discussie over iPadscholen en digitalisering: hier een hbo-docent die zou willen dat er in het bo en vo meer aandacht aan besteed zou worden. Ze doen in het hbo nou eenmaal alles digitaal, maar hebben eigenlijk vaak geen idee. Ik kom regelmatig studenten tegen die niet weten hoe ze dubbele aanhalingstekens moeten maken (en dan dus maar twee enkele doen :'( ). En ze hebben geen idee hoe ze fatsoenlijk informatie moeten zoeken, en moeten beoordelen of websites betrouwbaar zijn of niet. Er is ze vaak wel een pavlov-reactie aangeleerd 'Wikipedia = slecht', maar wat dan wel een goede site is? Ik kom rustig sites van hooligans tegen die moeten onderbouwen dat de Voetbalwet versoepeld moet worden. Tja, daar word ik niet gelukkig van. Voor een deel is dat wellicht ook wel mijn taak als hbo-docent, maar voor een deel vind ik dat eigenlijk ook in het vo thuishoren.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:10:03 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130413787
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:56 schreef Dragonberry het volgende:
het is denk ik ook nog echt uitvinden welke methode het beste werkt voor mij.
Daar heb je je stages voor ;) Maar als ik naar mezelf kijk ben ik tegenwoordig een heel andere leraar dan die uit de beginperiode. Als ik bijvoorbeeld mijn notities uit de LIO teruglees, dan kan ik me daar in sommige gevallen helemaal niet meer in vinden. Ook, omdat je er achterkomt, wanneer je langere tijd les geeft, dat je echt een band met klassen en leerlingen gaat krijgen (míts je je daarvoor open stelt). Ik ken ook docenten die de eerste les van het schooljaar beginnen met: "Boeken open op bladzijde 1". Geen interesse tonen. Tja, het zou niet mijn manier zijn. En die band met klassen, die maakt dat je anders, menselijker, gaat reageren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 14:09 schreef Bleie het volgende:
Ik kom regelmatig studenten tegen die niet weten hoe ze dubbele aanhalingstekens moeten maken (en dan dus maar twee enkele doen :'( ). En ze hebben geen idee hoe ze fatsoenlijk informatie moeten zoeken, en moeten beoordelen of websites betrouwbaar zijn of niet. Voor een deel vind ik dat eigenlijk ook in het vo thuishoren.
Ben ik met je eens, of misschien nóg eerder.. eind groep 7, groep 8 al.
.
pi_130416610
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 01:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wil niet te veel in details treden wegens 'herkenbaarheid'.
Begrijpelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')