abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:11:42 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130251471
Welkom in deel 32 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-08-2013 21:22:22 ]
.
  maandag 19 augustus 2013 @ 21:12:45 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130251536
Ik gooide het vorige topic dicht. We eindigden met de introductiedag/activiteiten morgen.
.
pi_130251887
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik gooide het vorige topic dicht. We eindigden met de introductiedag/activiteiten morgen.
Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.
pi_130252076
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 21:20 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Om terug te komen op kwakz0r, dat wisselt van sportdag tot (meerdaagse) excursie. Zelf ben ik bij de eerste activiteit aanwezig.
Leuk! Ik was mentor van de derde twee jaar lang, die hadden geen andere activiteit dan rooster halen en kennismaken met mentor. Nu van de vierde, die gaan naar een klim en survival centrum voor teambuildende activiteiten. Ben benieuwd!
Kwak
pi_130267799
quote:
Dat ik het niet zo op digitale zaken in het middelbaar onderwijs heb zegt niets, maar dan ook niets over wat ik vind van jouw kwaliteiten als docente. Ik vind namelijk helemaal NIETS van jouw kwaliteiten op dat gebied, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wel zeg ik dat ik de focus op het digitale, ondanks de 'o zo moderne tijden van tegenwoordig' persoonlijk niet zulke logische en fijne ontwikkelingen vind. Niet meer en niet minder. Dat een en ander verplicht is, daar kom je niet onderuit (soms helaas), en mijn opmerkingen zijn ook, wederom, niet op jou persoonlijk gericht, maar meer op de algemene focus op dat digitale gedoe.

Wij leerden gewoon brieven schrijven met pen en papier, net als jij, ongetwijfeld, en ik hecht daar nog steeds veel waarde aan; waar kán die tablets en laptops vermijden in het onderwijs, of dat nu voortgezet of wetenschappelijk onderwijs is.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik volg een nerdopleiding waarvoor regelmatig met een computer moet worden gewerkt (simulatie, modellering). Soms ontkom je er inderdaad niet aan maar less is more, de computer wordt te veel misbruikt. Ik denk dan ook aan bijvoorbeeld het grafisch rekenmachientje wat er voor zorgt dat je zelf niet nadenkt. Wat eerder werd gezegd over de PP-hell, ook daar ben ik het mee eens. Veel vaker wel dan niet leest de docent/leraar enkel de PP-presentatie, dat werkt didactisch gezien totaal niet. Je kan nu eenmaal niet tegelijkertijd lezen en luisteren en je kan enkel tektsjes in telegramstijl noteren omdat je zo weinig woorden kunt plaatsen op 1 swlide. Waarvoor wel de computer te gebruiken? Als er heel erg veel gerekend moet worden (simulatie, modellering) of als je documentjes maakt.

De kern van de discussie is echter m.i. niet wanneer je wel en niet digitaal kan gaan, de kern van de discussie is of zou moeten zijn wanneer en hoe je wel en niet mag experimenteren met leerlingen/studenten. Ik ben voorstander van evidence-based werken, als er geëxperimenteerd wordt dan vanuit de universiteiten (dus ook gecentraliseerd) en op kleine schaal. Op die manier minimaliseer je het aantal slachtoffers van mislukte experimenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130275980
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:54 schreef kwakz0r het volgende:
Is het nou echt zo raar dat ik het persoonlijk opvat als ik met enthousiaste ideeën kom en vervolgens pagina's lang die ideeën de grond in worden geboord op beargumenteerde of onbeargumenteerde wijze?

Als de discussie ontstaat nadat iemand zegt dat ik leerlingen misbruik voor mijn eigen stokpaardjes?

Als ik gesommeerd word om een deel van het kernprogramma te verdedigen omdat zeggen dat het onderdeel is van de eindtermen niet voldoende reden is om stof überhaupt te behandelen? (Los van de manier waarop)

Als ik ook nog eens degene ben die als enige (of bijna enige) de positieve kanten van iets benadrukt?

Je kan het best niet persoonlijk bedoelen, maar het komt op die manier voor mij wel persoonlijk aan. Sorry.
Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.

Mij is eerder opgevallen hoe jij de neiging hebt meningen en standpunten van anderen op jezelf te betrekken. Ik heb daar ook eens een opmerking over gemaakt en ook in deze discussie valt het op. Dus als je vraagt of het raar is.... Wat raar en normaal is, kan ik niet bepalen maar het maakt het voeren van een discussie wel lastig. Een beetje (zelf)relativering is daarbij immers wel prettig. Zoals je deze post schrijft, klinkt daar wel een beetje slachtofferdenken uit: ar-me ik word door iedereen aangevallen! Niet alleen overdrijf je daarbij naar mijn mening, maar het is ook onnodig om je zo aangevallen te voelen als je je zeker en zelfbewust voelt over wie je bent en hoe je lesgeeft.

En maak aub ook een beetje onderscheid tussen de mensen die eea schrijven. Dit topic trekt al een tijdje ook mensen aan die wel heel uitgesproken meningen hebben en ook een beetje het 'de beste stuurlui staan aan wal'-principe in praktijk brengen. Als je daar elke keer serieus op in gaat, wordt het heel vermoeiend en weinig zinvol. Soms is iets negeren echt beter of een discussie 'laten gaan'. En het is helemaal niet erg als mensen het niet met je eens zijn. Of je niet altijd kunnen volgen in je gedachtegang ook al is die volgens jou nog zo logisch, wel doordacht en genuanceerd.. Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.

Wat betreft het onderwerp van de discussie.. Die discussie leeft nu heel sterk in het onderwijs. Ik vind het een interessante en neig zelf naar de mening zoals verwoord door moterbloempje. Ik vind het persoonlijk een hele uitdaging om enerzijds de nieuwe mogelijkheden die er zijn te gebruiken indien echt handig en nuttig, en anderzijds het 'ouderwetse' lesgeven waarbij het gaat om de persoonlijke interactie tussen leraar en leerling in ere te houden (en moterbloempje noemt daarbij ook terecht de passie waarmee een goede docent lesgeeft), omdat dat laatste volgens mij de kern is van het vak.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130276107
Ik herken me trouwens wel in de Pavlovreactie die Buitendam beschreef. Zodra ik achter een computer zit krijg ik helemaal niks gedaan, maar als ik iets op papier uitwerk ga ik als een speer.

Irritant, aangezien je nogal eens wat nuttigs achter een computer moet doen.
pi_130276369
Ik herken ook iets in die pavlov-reactie. Zodra ik in mijn lessen een filmpje laat zien (al is die nog zo kort en didactisch verantwoord gekozen) zie ik bij de leerlingen vaak een reactie van: oh, leuk, een filmpje, nu kan ik ontspannen en hoef ik niks.

Ik moet ze dan ook heel duidelijk van tevoren instrueren, bijvoorbeeld waar ze op moeten letten tijdens het kijken, of welke vragen ze nav de beelden moeten beantwoorden e.d.
Verder is het natuurlijk frappant dat leerlingen dagelijks zoveel beelden zien, maar echt kijken kunnen ze niet. Dat merk je als je met ze naar een kunstwerk gaat kijken of ook wel, zoals ik dat bij mijn vak vaak doe, prenten/spotprenten/schilderijen analyseren.

En wat me bij maatschappijleer altijd weer opvalt: hoe kritisch leerlingen soms ook lijken, als ze een documentaire zien of een politicus een interview zien doen, herkennen maar zeer weinigen de trucjes van de makers die vaak toch richting een bepaalde mening manipuleren, of de trucjes die een politicus kent om vooral niets te zeggen en de manieren die een interviewer gebruikt om het toch voor elkaar te krijgen.

Leerlingen lijkt zo slim en handig (vooral met media en technologie), maar als ze verder moeten kijken dan oppervlakkigheid zijn ze helemaal niet zo bijdehand en wijs. Zo gemakkelijk te manipuleren dat het eng is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130278176
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:25 schreef mane het volgende:

[..]

Ik heb me niet in de discussie gemengd maar het wel gevolgd.

Mij is eerder opgevallen hoe jij de neiging hebt meningen en standpunten van anderen op jezelf te betrekken. Ik heb daar ook eens een opmerking over gemaakt en ook in deze discussie valt het op. Dus als je vraagt of het raar is.... Wat raar en normaal is, kan ik niet bepalen maar het maakt het voeren van een discussie wel lastig. Een beetje (zelf)relativering is daarbij immers wel prettig. Zoals je deze post schrijft, klinkt daar wel een beetje slachtofferdenken uit: ar-me ik word door iedereen aangevallen! Niet alleen overdrijf je daarbij naar mijn mening, maar het is ook onnodig om je zo aangevallen te voelen als je je zeker en zelfbewust voelt over wie je bent en hoe je lesgeeft.

En maak aub ook een beetje onderscheid tussen de mensen die eea schrijven. Dit topic trekt al een tijdje ook mensen aan die wel heel uitgesproken meningen hebben en ook een beetje het 'de beste stuurlui staan aan wal'-principe in praktijk brengen. Als je daar elke keer serieus op in gaat, wordt het heel vermoeiend en weinig zinvol. Soms is iets negeren echt beter of een discussie 'laten gaan'. En het is helemaal niet erg als mensen het niet met je eens zijn. Of je niet altijd kunnen volgen in je gedachtegang ook al is die volgens jou nog zo logisch, wel doordacht en genuanceerd.. Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.

Wat betreft het onderwerp van de discussie.. Die discussie leeft nu heel sterk in het onderwijs. Ik vind het een interessante en neig zelf naar de mening zoals verwoord door moterbloempje. Ik vind het persoonlijk een hele uitdaging om enerzijds de nieuwe mogelijkheden die er zijn te gebruiken indien echt handig en nuttig, en anderzijds het 'ouderwetse' lesgeven waarbij het gaat om de persoonlijke interactie tussen leraar en leerling in ere te houden (en moterbloempje noemt daarbij ook terecht de passie waarmee een goede docent lesgeeft), omdat dat laatste volgens mij de kern is van het vak.
Ok, daar kan ik in komen, het is een zwak punt van mij. Heb ik "in het echt" overigens minder last van omdat ik mensen beter ken, weet uit welke context en persoonlijkheid ze spreken, of ze me aardig vinden, en ook hoor hoe ze iets zeggen. Dan kan ik wel relativeren merk ik.

En verder ben ik het met je eens (ook in je volgende post) dat er een bepaalde mate van ontspanning ontstaat als ik een filmpje aanzet. Daarom ben ik op zoek naar manieren om leerlingen actief te houden bij het kijken. Heb jij nog tips?
Kwak
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:26:14 #10
372721 thobe
Dream on little dreamer
pi_130283832
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
pi_130283893
Hmmja, zoals ik al schreef: duidelijke instructies geven van tevoren. Het is natuurlijk ook van belang om voor je les al goed te bedenken wat je leerdoel is en hoe je dat doel denkt te gaan bereiken. Vanuit dat doel beredeneer je wat voor opdracht of instructie het beste past bij het filmmateriaal.

Maar mijn belangrijkste tip is toch wel om voordat je het filmpje aanzet duidelijk te maken wat je van de leerlingen verwacht. Of om - bij een langer filmpje/film - de film op een gegeven moment stop te zetten, een scene opnieuw te laten zien, zodat je bijvoorbeeld de leerlingen bewust kan maken van details die ze niet uit zichzelf hadden opgemerkt. Of om iets uit te leggen of om de klas vragen voor te leggen over wat ze nu precies gezien en gehoord hebben, waarna je een klassengesprek hebt.

Het ligt denk ik erg aan het vak: ik geef geschiedenis en maatschappijleer. Dus ik laat bijvoorbeeld een scene zien uit een historische film en laat leerlingen nadenken over anachronismen, over waarom een filmmaker kiest voor een bepaald perspectief, etc. Of ik laat beelden zien van een andere tijd waarbij ik ze laat nadenken over hoe de wereld van toen verschilt met nu, en wat dat betekent. Bij maatschappijleer laat ik dan weer actuele dingen zien, zoals een uitzending van Zembla (heel normatief vaak, dus heel interessant of leerlingen dat doorzien en wat ze daarvan vinden), of een interview of nieuwsitem. Daar heeft het tonen van een filmpje vaak ook als doel om een aanzet te geven (vanuit een actueel voorbeeld) voor een algemene discussie over een onderwerp.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:30:06 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130283984
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:29 schreef Sloggi het volgende:
Ik herken me trouwens wel in de Pavlovreactie die Buitendam beschreef. Zodra ik achter een computer zit krijg ik helemaal niks gedaan, maar als ik iets op papier uitwerk ga ik als een speer.

Irritant, aangezien je nogal eens wat nuttigs achter een computer moet doen.
Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.
.
pi_130291118
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
Ik heb ook met deze regeling te maken en voor mij waren ook een aantal dingen onduidelijk (echter niet jouw specifieke probleem). Even gebeld met de AOb, die konden me prima antwoord geven op mijn vragen over de regeling. Die weten precies wat je rechten zijn en wat je moet doen als je school niet wil meewerken. Probeer dat even zou ik zeggen. :)
pi_130291693
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:26 schreef thobe het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met die 20% reductie voor startende docenten.

Afgelopen zomer heb ik na 5 jaar zwoegen mijn 2de graadsbevoegdheid binnen gesleept op het ILS. Ik werk nu op een leuke school waar ik lesgeef aan 6 klassen.

In totaal 16 lesuren á 45 minuten. Dit is 0,57fte. Nu krijg ik afgerond er 0,14 bij als startersregeling. Hierdoor komt mijn totale jaartaak uit op 0,71fte.

De school heeft me daarom ingepland over 4 dagen en in totaal over 8 dagdelen. Bij een 0,57 aanstelling is dit maximaal 6 dagdelen (3 dagen).

Nu heb ik er geen probleem mee om 4 dagen te werken. Maar omdat het 'maar' 16 uurtjes zijn en omdat ik op de donderdag er daarvan al 7 geef kun je je voorstellen hoe verbrokkeld mijn lesrooster is. Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewoon veel tussenuren zodat al mijn lessen verdeeld zijn over 8 dagdelen. Het liefst zou ik willen dat ik dus een dagje of dagdeel minder werk vanwege die 0,57fte.

Heb het even nagevraagd bij de school zelf, maar kreeg te horen dat ik een 0,71 aanstelling heb en daardoor dus over 8 dagdelen ingeroosterd kan worden. Mijn vraag is eigenlijk, werkt dit daadwerkelijk zo?
De 20% reductie-regeling heeft geen invloed op de afspraken over inzetbaarheid. Die regeling vergroot feitelijk je aanstelling en daarmee val je onder die afspraak. Onderstaande tabel komt uit de CAO:



Helaas moet je dus 8 dagdelen en 4 dagen beschikbaar zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:01:37 #15
372721 thobe
Dream on little dreamer
pi_130292491
Bedankt voor de reacties!
Ik ga er sowieso op school nog een keer over praten. Het rooster verandert in het begin toch regelmatig dus hopelijk voor mij ook.

Ik ga me ook maar meteen verdiepen in de Aob. Ik heb me daar voorheen nooit mee beziggehouden...
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:57:39 #16
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130295826
Nog anderhalve week vakantie en dan mag ik ook weer aan de bak.

Wat ik heel vervelend vind, is dat er een LIO voor mijn vak is aangenomen terwijl we eigenlijk helemaal geen uren hebben. Resultaat: ik mag er nog twee andere vakken naast gaan geven waar ik helemaal niet voor opgeleid ben... -O-
pi_130296972
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat herken ik dan weer niet. Als ik achter de PC zit en ik moet werken, dan doe ik dat ook. Op papier werk ik echt nog maar zelden dingen uit.
Het is ook niet zo dat een pc per definitie die pavlovreactie veroorzaakt. Het gaat met name om leren van een scherm. Kinderen groeien op met de tv als ontspanningsbron. Spelletjes, soaps, films, MTV, south park etc. Op het moment dat dan bij jou in het lokaal de lichten dimmen en het scherm aangaat gaan die hersenen geen gas geven en volop aan de slag.

Achter de pc met een doel gaat die focus natuurlijk veel eerder aan het werk.
Dit, dus.
  Redactie Frontpage woensdag 21 augustus 2013 @ 16:39:36 #18
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_130316708
Vandaag rooster opgehaald, goed te doen. Nog 4 dagen vrij... ;)
  woensdag 21 augustus 2013 @ 19:25:39 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130321614
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat ik heel vervelend vind, is dat er een LIO voor mijn vak is aangenomen terwijl we eigenlijk helemaal geen uren hebben. Resultaat: ik mag er nog twee andere vakken naast gaan geven waar ik helemaal niet voor opgeleid ben... -O-
Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.

Ik heb vandaag de eerste dag gehad. Weer even wennen hoor c_/
.
pi_130322158
quote:
Dat zal in het echte leven ook wel gebeuren maar hier op fok is het al helemaal een gegeven.
Het leuke van een forum zoals het FOK-forum is dat mensen heel erg eerlijk durven te zijn. Face to face zijn mensen veel voorzichtiger met het uiten van hun mening.

quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 15:36 schreef mane het volgende:
Ik herken ook iets in die pavlov-reactie. Zodra ik in mijn lessen een filmpje laat zien (al is die nog zo kort en didactisch verantwoord gekozen) zie ik bij de leerlingen vaak een reactie van: oh, leuk, een filmpje, nu kan ik ontspannen en hoef ik niks.

Ik moet ze dan ook heel duidelijk van tevoren instrueren, bijvoorbeeld waar ze op moeten letten tijdens het kijken, of welke vragen ze nav de beelden moeten beantwoorden e.d.
Verder is het natuurlijk frappant dat leerlingen dagelijks zoveel beelden zien, maar echt kijken kunnen ze niet. Dat merk je als je met ze naar een kunstwerk gaat kijken of ook wel, zoals ik dat bij mijn vak vaak doe, prenten/spotprenten/schilderijen analyseren.
Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.

quote:
En wat me bij maatschappijleer altijd weer opvalt: hoe kritisch leerlingen soms ook lijken, als ze een documentaire zien of een politicus een interview zien doen, herkennen maar zeer weinigen de trucjes van de makers die vaak toch richting een bepaalde mening manipuleren, of de trucjes die een politicus kent om vooral niets te zeggen en de manieren die een interviewer gebruikt om het toch voor elkaar te krijgen.
Ook zo iets wat je volgens mij pas uit jezelf gaat inzien, als dat komt, wanneer je wat meer ervaring hebt. Ik had daar jaren geleden ook geen benul van, op een gegeven moment gaat het opvallen wanneer je kritisch nadenkt.

[ Bericht 77% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-08-2013 19:50:24 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 21 augustus 2013 @ 23:18:53 #21
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_130331857
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Maar is het dan niet zo dat de LIO dan bijvoorbeeld een klas van jou overneemt? Dan hoef je toch niet - als dank - andere vakken te gaan geven? Beetje vreemde constructie als je 't mij vraagt.

Ik heb vandaag de eerste dag gehad. Weer even wennen hoor c_/
Nee, LIO's worden bij ons ingezet op lege plekken. Ze nemen eigenlijk nooit uren over. Alleen in dit geval betreft het geen lege plek, en kan ik een kwart van mijn uren andere vakken staan geven waar nog wel lege plekken waren.
pi_130332266
Betekent dit dat meer klassen dan eigenlijk nodig zou zijn onbevoegd les gaan krijgen? Als jij bevoegd bent voor vak A, en je moet een paar klassen van vak A afstaan aan een onbevoegde, en zelf onbevoegd vak B en C gaan geven, dan is dat niet bepaald efficient omgaan met de expertise die de school in huis heeft. Ik vraag me af wat de ouderraad hiervan zou vinden, maar die wordt er waarschijnlijk niet over ingelicht.
pi_130340003
Vanochtend op de radio: Maurice de Hond die zijn iPad school zit te promoten. Het concept is in ieder geval geweldig zei hij, leerlingen worden vanaf groep een bekend gemaakt met het digitale tijdperk. Schrijven is bijvoorbeeld ouderwets hoorde ik hem zeggen, 4% wordt nog maar met de hand geschreven tegenwoordig.

Ik vind er nogal wat van in elk geval. Zeer dynamische dagen waar geen dag hetzelfde is en leerlingen geen vaste leraren hebben. Kinderen staan natuurlijk bekend om het feit dat zij niet gebaat zijn bij een bekende omgeving... Vond het ook nogal typerend dat hij het niet over leraren had maar over coaches.

Ben echt heel benieuwd hoe deze lichting gaat presteren over 8 jaar in de brugklas...
pi_130340709
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:08 schreef Wizzor het volgende:
Vanochtend op de radio: Maurice de Hond die zijn iPad school zit te promoten. Het concept is in ieder geval geweldig zei hij, leerlingen worden vanaf groep een bekend gemaakt met het digitale tijdperk. Schrijven is bijvoorbeeld ouderwets hoorde ik hem zeggen, 4% wordt nog maar met de hand geschreven tegenwoordig.

Ik vind er nogal wat van in elk geval. Zeer dynamische dagen waar geen dag hetzelfde is en leerlingen geen vaste leraren hebben. Kinderen staan natuurlijk bekend om het feit dat zij niet gebaat zijn bij een bekende omgeving... Vond het ook nogal typerend dat hij het niet over leraren had maar over coaches.

Ben echt heel benieuwd hoe deze lichting gaat presteren over 8 jaar in de brugklas...
Ik vind, zoals Bram al zei, dat ze dit soort nieuwerwetse dingen veel kleinschaliger moeten testen omdat straks anders misschien 11 scholen een onvoorbereide groep 1t/m8 hebben.
Kijk maar naar het 'iederwijs'
pi_130341454
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 19:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij ook enorm sterk met de leeftijd te maken. Ik zag bijvoorbeeld als leerling eens een spotprent van Darwin waarin hij als een monster werd afgebeeld, het is volstrekt normaal dat je als puber nog de historische context niet kent om dat te kunnen duiden gezien de irrationaliteit van de mensen die zo tegen Darwin aankeken em gezien het feit dat je in die fase van je leven nog niet goed beseft dat mensen in die tijd nog geen benul hadden van evolutie aangezien de theorie net was ontwikkeld terwijl wij met deze kennis opgroeien.
Dat is inderdaad ook altijd een groot probleem bij geschiedenisonderwijs, leerlingen hebben erg weinig contextkennis en op de een of andere manier lijkt het er bij de meeste ook niet in te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')