abonnement Unibet Coolblue
pi_144032648
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:06 schreef zaka07 het volgende:
Hallo mensen,

Vraagje. Ik heb een HBO propedeuse Accountancy op zak. Hoe hoog zal in mijn geval gemiddeld de salaris zijn als Junior Associate bij een van de big4? Alvast bedankt!
Tip: ga eerst je HBO afmaken. Juniortraject bij Big-four heeft heel hoog uitvalpercentage en ook bij enkele kantoren helemaal afgeschaft.
pi_144627552
Beste forumleden,

Zouden jullie mij een update kunnen geven over de huidige grote klanten per big four.

Alvast bedankt.
pi_144627610
Een link ernaar mag ook uiteraard!
  woensdag 17 september 2014 @ 17:44:57 #279
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144630395
Wat? :')
Zoiets kan je zelf toch ook opzoeken, eventueel juist omgekeerd door de top 10/20/etc beursgenoteerde ondernemingen op te zoeken en in hun jaarverslagen de controleverklaring erbij te pakken?
Dan nog wat nieuwsartikelen over "Multinational X stapt over van KPMG naar PwC" erbij en je hebt je update.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144636630
Elke grote onderneming neemt diensten af van alle big 4.
Zo ook weer opgelost.
  Moderator woensdag 17 september 2014 @ 22:26:10 #281
257132 crew  Awsom
pi_144641707
Met wat voor (bachelor/)master maak je een goede start bij de big4 als IT auditor? Zoeken ze echt naar die hard informatica studenten of valt dit wel mee en leer je het meeste op de werkvloer/ in je postdoc? :P
pi_144645537
quote:
99s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:26 schreef Awsom het volgende:
Met wat voor (bachelor/)master maak je een goede start bij de big4 als IT auditor? Zoeken ze echt naar die hard informatica studenten of valt dit wel mee
Botweg gezegd, doet er niet toe. We hebben zelfs iemand rondlopen die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd. Uiteindelijk gaat het er om dat je analytisch vermogen hebt (voor begrip van data structuren), organisatie-inzicht of management skills (voor je begrip over hoe afdelingen werken, AO/IC, project management etc.) technische vaardigheden zodat je begrijpt hoe ICT werkt of tenminste dat je het niet 'eng' vindt om er mee bezig te zijn.

Al is dit veel te veel in hokjes geplaatst:
Informatica, Wiskunde, Econometrie (up: technische kennis & analytisch vermogen, down missen de link met waarom je het doet)
Economie / accountancy / bedrijfskunde (up: organisatiekennis, belangen & focus, down: technische begrippen)

Wat ik zelf heel leuk vind, is dat het de mogelijkheid geeft zowel met audit bezig te zijn als met advieswerkzaamheden. (Assess & report of Assess & improve)

quote:
en leer je het meeste op de werkvloer/ in je postdoc? :P
werkvloer, 100%.
postdoc stelt door je ervaring op de werkvloer niet echt veel voor.
pi_144657450
Wat mag ik voor een senior positie bij Deloitte als proeftijd verwachten?
graag verwijderen
  donderdag 18 september 2014 @ 14:33:07 #284
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144658634
Grappig, voor een inhousedag van Deloitte voor 3e- en 4ejaars hbo-accountancystudenten moet je je CV en een motivatiebrief opsturen om deel te mogen nemen...
Een motivatiebrief moeten maken om een dagje een indruk te krijgen van de mensen en werksfeer bij Deloitte...
Zegt dat eigenlijk al genoeg?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:10:45 #285
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_144664860
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:54 schreef fyah het volgende:
Wat mag ik voor een senior positie bij Deloitte als proeftijd verwachten?
1 maand bij jaarcontract, 2 maanden bij vast contract. Zo was het in elk geval altijd.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_144798646
Wat is gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden als IT auditor?
Starter met MSc, ik hoor ergens 2500 + auto, elders meer (ik zou dan ergens rond december beginnen). Vind voor het qua startsalaris wel een beetje tegenvallen, zeker omdat traineeships vaak een stuk hoger zitten (tegen de 3k).

Hoe zit het met de contracten, ik hoor dat je na 1e (half)jaar met een post-initiele master moet beginnen. Teken je daar direct al voor? Hoeveel moet je eventueel terugbetalen als je eerder stopt?
Wat is gebruikelijk voor een 1e jaars?

Omdat ik te laat ben voor vrijwel alle traineeships vroeg ik mij af wat een eventuele termijn is, omdat ik bij een van big4 in december kan beginnen, maar de meeste traineeships eerder (september) beginnen en ik dus misschien geen heel jaarcontract kan afmaken, geldt er dan een opzegtermijn voor een maand of (kwam op een ander forum een topic tegen waarbij iemand geen opzegtermijn had in zijn jaarcontract)?

Verder hoe zit het met de uitstroom van IT auditors, kan je makkelijk overstappen naar een andere zijtak (strategie of IT management), of blijf je altijd een beetje vast in de audit hoek. Wat is carrieretechnisch handig? Heb in dit topic wel iets voorbij zien komen, maar geen concrete ervaringen (behalve viavia).

Heeft iemand een antwoord op een van deze vragen? _O_
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 20:25:09 #287
257132 crew  Awsom
pi_144801017
Traineeships met 3k? Welke traineeships bedoel je? Ook bij de big4?
pi_144802047
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:25 schreef Awsom het volgende:
Traineeships met 3k? Welke traineeships bedoel je? Ook bij de big4?
Tegen de 3k (vaak er wel net onder)*, bij diverse bedrijven, maar wel buiten de big4

*geldt natuurlijk lang niet voor alle traineeships, maar wel vaak voor de betere
pi_144802132
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik in dit topic mee, maar aangezien ik nog met vragen blijf zitten hebben ik een maar eens een FOK account aangemaakt :)

Ik studeer momenteel een master Accountancy in Maastricht. Ik ben begin september gestart en ik hoop in februari aan mijn scriptie te beginnen. Dit laatste wil ik graag bij een accountantskantoor doen. Vorige week heb ik daarom voor de eerste keer aan een recruitment event deelgenomen. Daar deden BDO, EY, KPMG en PWC aan mee. Het was een mooie gelegenheid om de bedrijven wat beter te leren kennen (voor zover dat mogelijk is aan de hand van een aantal korte gesprekken met een recruiter en een partner).

Ik kreeg die avond de indruk dat KPMG en EY het beste bij me zouden passen. De vertegenwoordigers van beide bedrijven waren erg enthousiast en leken oprecht geïnteresseerd. Ik vond PWC te glad overkomen en BDO te onprofessioneel. Uiteraard begrijp ik dat het moeilijk is een goed oordeel te vormen na een paar korte gesprekken, maar de eerste indruk en het gevoel is toch belangrijk.

Nu weet ik dat er veel kapers op de kust liggen en er maar een beperkt aantal scriptie-plaatsen zijn. Het is dus zaak snel te solliciteren. Maar bij welk kantoor solliciteer ik nu? Ik weet het, het is een persoonlijke keuze, maar wat is in jullie optiek het grootste verschil tussen EY en KPMG? Hoe past Deloitte daartussen?

Alvast bedankt!

P.S. ik heb de contactgegevens van de recruiters van EY en KPMG. Stel dat ik nu besluit te solliciteren bij een van deze bedrijven, is het dan slim dat gewoon via internet te doen zoals er verwacht wordt, of door de recruiter te mailen?
pi_144802820
Ik ken iemand die onlangs van manager naar senior manager is gepromoveerd bij KPMG Audit. Hij had het over een salarissprong van ca. ¤ 500,- per maand. Ben wel benieuwd aan welke maand- of jaarsalarissen moet ik dan ongeveer moet denken? Hij is trouwens RA en werkt inmiddels 11 jaar bij KPMG.
pi_144809357
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:30 schreef adriaan85 het volgende:
Wat is gebruikelijk qua arbeidsvoorwaarden als IT auditor?
Starter met MSc, ik hoor ergens 2500 + auto, elders meer (ik zou dan ergens rond december beginnen). Vind voor het qua startsalaris wel een beetje tegenvallen, zeker omdat traineeships vaak een stuk hoger zitten (tegen de 3k).
Dat is inderdaad de range waar je aan moet denken.
Vergeet overigens niet even de secundaire arbeidsvoorwaarden er bij te pakken voor een goede vergelijking. Zo'n studie, leaseauto, pensioen etc is ook allemaal iets waard. Ik zal niet roepen dat dit de best betaalde baan is die er te krijgen is, maar je moet naar meer dan alleen het nominale salaris kijken.
quote:
Hoe zit het met de contracten, ik hoor dat je na 1e (half)jaar met een post-initiele master moet beginnen. Teken je daar direct al voor? Hoeveel moet je eventueel terugbetalen als je eerder stopt?
Wat is gebruikelijk voor een 1e jaars?
De kantoren hebben daar geen universeel beeld op. Sowieso is er een aparte studieregeling die je afsluit waarin meestal iets staat over de kosten (volledig vergoed met potentieel een terugbetalingsregeling wanneer je binnen 3 jaar weg gaat) en iets over de uren. Meestal is het 50-50, dus krijg je voor 36 uur uitbetaald.

Afhankelijk van het kantoor en in hoeverre advies en controle strak gescheiden zijn doe je wel of niet de RE opleiding (of een andere executive master). In jouw tekst zal je wel post-doc bedoelen, maar die term dekt de lading niet helemaal aangezien je niet voor een dr titel gaat :)

Meestal doe je de opleiding na 1 jaar, zodat je al een vast contract hebt en/of je ook gaat voldoen aan de overige eisen om RE te worden, zoals 3 jaar aantoonbare werkervaring.

quote:
Omdat ik te laat ben voor vrijwel alle traineeships vroeg ik mij af wat een eventuele termijn is, omdat ik bij een van big4 in december kan beginnen, maar de meeste traineeships eerder (september) beginnen en ik dus misschien geen heel jaarcontract kan afmaken, geldt er dan een opzegtermijn voor een maand of (kwam op een ander forum een topic tegen waarbij iemand geen opzegtermijn had in zijn jaarcontract)?
Ik denk dat een maand er bijna altijd wel in zit. Alleen met proeftijd niet natuurlijk. Meer dan een maand mag toch niet met een jaarcontract.

quote:
Verder hoe zit het met de uitstroom van IT auditors, kan je makkelijk overstappen naar een andere zijtak (strategie of IT management), of blijf je altijd een beetje vast in de audit hoek. Wat is carrieretechnisch handig? Heb in dit topic wel iets voorbij zien komen, maar geen concrete ervaringen (behalve viavia).
Vanalles is het antwoord inderdaad. Strategie (consulting?) zal je wellicht iets minder snel zien, maar IT management, project management, security management, risk management, internal audit zullen de meest logische stappen zijn. Meer aan het begin van je carriere kan je ook alle functionele hoeken nog op (business analist etc) of de BI hoek.
pi_144809424
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 21:05 schreef Moogwai10 het volgende:
Ik ken iemand die onlangs van manager naar senior manager is gepromoveerd bij KPMG Audit. Hij had het over een salarissprong van ca. ¤ 500,- per maand. Ben wel benieuwd aan welke maand- of jaarsalarissen moet ik dan ongeveer moet denken? Hij is trouwens RA en werkt inmiddels 11 jaar bij KPMG.
http://www.accountant.nl/Accountant/Wat_verdien_ik.aspx
pi_144811418
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:36 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de range waar je aan moet denken.
Vergeet overigens niet even de secundaire arbeidsvoorwaarden er bij te pakken voor een goede vergelijking. Zo'n studie, leaseauto, pensioen etc is ook allemaal iets waard. Ik zal niet roepen dat dit de best betaalde baan is die er te krijgen is, maar je moet naar meer dan alleen het nominale salaris kijken.
Dank voor de reactie. Wellicht zou er wel iets bij kunnen, ik moet nog met HR praten over het salaris.
[..]

quote:
De kantoren hebben daar geen universeel beeld op. Sowieso is er een aparte studieregeling die je afsluit waarin meestal iets staat over de kosten (volledig vergoed met potentieel een terugbetalingsregeling wanneer je binnen 3 jaar weg gaat) en iets over de uren. Meestal is het 50-50, dus krijg je voor 36 uur uitbetaald.

Als die drie jaar ingaan, nadat je begint met RE opleiding lijkt me op zich prima (die opleiding zelf duurt zelf twee jaar). Ik neem aan dat je niks terug hoeft te betalen als je nog niet begonnen bent met de RE opleiding.

quote:
Afhankelijk van het kantoor en in hoeverre advies en controle strak gescheiden zijn doe je wel of niet de RE opleiding (of een andere executive master). In jouw tekst zal je wel post-doc bedoelen, maar die term dekt de lading niet helemaal aangezien je niet voor een dr titel gaat :)
Ik begreep dat het verplicht was. De advieskant lijkt me leuk, de audit kant iets minder. Maar een RE was verplicht na je eerste jaar en om er dan nog drie jaar te zitten. Tja, ik twijfel nog heel erg.

Met post-doc bedoelde ik een opleiding na je doctoraalstudie (= tegenwoordig master, verwarrend want in alle andere landen betekent post-doc iets anders dan in NL) ;)

quote:
Ik denk dat een maand er bijna altijd wel in zit. Alleen met proeftijd niet natuurlijk. Meer dan een maand mag toch niet met een jaarcontract.
Opzegtermijn en proeftijd zijn twee verschillende dingen en beide mogen in een jaarcontract. Proeftijd is je eerste maand. Opzegtermijn (vaak het gunstig voor de werknemer) gaat over je laatste maand, eigenlijk kan je eenjaarcontract niet opzeggen, tenzij deze een opzegclausule bevat. Ik zou dus graag willen weten of je inderdaad beide krijgt

quote:
Vanalles is het antwoord inderdaad. Strategie (consulting?) zal je wellicht iets minder snel zien, maar IT management, project management, security management, risk management, internal audit zullen de meest logische stappen zijn. Meer aan het begin van je carriere kan je ook alle functionele hoeken nog op (business analist etc) of de BI hoek.
Zit helemaal aan het begin van mijn carriere, dus ik vermoed dat ik na 1 jaar vrij makkelijk nog kan wisselen als ik het zo hoor.
pi_144837320
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 01:00 schreef adriaan85 het volgende:
Dank voor de reactie. Wellicht zou er wel iets bij kunnen, ik moet nog met HR praten over het salaris.

Als die drie jaar ingaan, nadat je begint met RE opleiding lijkt me op zich prima (die opleiding zelf duurt zelf twee jaar). Ik neem aan dat je niks terug hoeft te betalen als je nog niet begonnen bent met de RE opleiding.
Bij mijn kantoor is de regeling dat elk jaar 1/3e van je studieschuld wordt kwijtgescholden. Als je niet begint heb je natuurlijk ook geen schuld.

quote:
Ik begreep dat het verplicht was. De advieskant lijkt me leuk, de audit kant iets minder. Maar een RE was verplicht na je eerste jaar en om er dan nog drie jaar te zitten. Tja, ik twijfel nog heel erg.

Met post-doc bedoelde ik een opleiding na je doctoraalstudie (= tegenwoordig master, verwarrend want in alle andere landen betekent post-doc iets anders dan in NL) ;)
Het ligt dus een beetje aan het kantoor. Recentelijk was het bij ons nog verplicht, nu niet meer. Kan niet met 100% zekerheid zeggen hoe het bij anderen zit.

quote:
Opzegtermijn en proeftijd zijn twee verschillende dingen en beide mogen in een jaarcontract. Proeftijd is je eerste maand. Opzegtermijn (vaak het gunstig voor de werknemer) gaat over je laatste maand, eigenlijk kan je eenjaarcontract niet opzeggen, tenzij deze een opzegclausule bevat. Ik zou dus graag willen weten of je inderdaad beide krijgt
Proeftijd is inderdaad je eerste maand en is voor beide partijen gunstig. Vergeet niet dat je ook plots gemeld kan krijgen dat je niet meer hoeft terug te komen. En verder weet ik dat wij in ieder geval hanteren 1 maand opzegtermijn.

quote:
Zit helemaal aan het begin van mijn carriere, dus ik vermoed dat ik na 1 jaar vrij makkelijk nog kan wisselen als ik het zo hoor.
Wisselen kan natuurlijk altijd :)
pi_144839280
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:16 schreef snabbi het volgende:

[..]

Bij mijn kantoor is de regeling dat elk jaar 1/3e van je studieschuld wordt kwijtgescholden. Als je niet begint heb je natuurlijk ook geen schuld.
Bedankt voor je reactie :)

Op zich is dat wel een redelijk, want naar mijn weten duurt die hele opleiding (RE/EDP auditor) meestal 2,5 jaar. Dan zou je maar een half jaar door hoeven te werken na het halen van je RE titel. Dat is best redelijk. Of is het 3 jaar na het behalen (maar dat lijkt me wel erg lang, dan zou je in totaal zes jaar eraan vast zitten)?

quote:
Het ligt dus een beetje aan het kantoor. Recentelijk was het bij ons nog verplicht, nu niet meer. Kan niet met 100% zekerheid zeggen hoe het bij anderen zit.

Proeftijd is inderdaad je eerste maand en is voor beide partijen gunstig. Vergeet niet dat je ook plots gemeld kan krijgen dat je niet meer hoeft terug te komen. En verder weet ik dat wij in ieder geval hanteren 1 maand opzegtermijn.
Heel erg bedankt voor je info. :)
Interessante informatie, zou ik misschien weten om welk big4 kantoor het precies gaat?
pi_144841958
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:52 schreef adriaan85 het volgende:
Bedankt voor je reactie :)

Op zich is dat wel een redelijk, want naar mijn weten duurt die hele opleiding (RE/EDP auditor) meestal 2,5 jaar. Dan zou je maar een half jaar door hoeven te werken na het halen van je RE titel. Dat is best redelijk. Of is het 3 jaar na het behalen (maar dat lijkt me wel erg lang, dan zou je in totaal zes jaar eraan vast zitten)?
Eigenlijk volgt het het facturatieproces van de instelling. De meeste instellingen betaal je per jaar. Dus na 1 jaar is het 66% van het eerste jaar +100% van het tweede jaar. Of wanneer je stopt met de studie en jaar 2 niet betaalt, zou het alleen 66% van het eerste jaar zijn.

En het is de eerste uit het rijtje van dit topic-titel.

[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 24-09-2014 00:10:35 ]
pi_144842386
Weet iemand hoe het zit met de carrièreperspectieven voor een actuaris vs. accountant?
Ik heb het idee dat je met accountant na circa 10 jaar veel meer mogelijkheden hebt om door te groeien richting andere financiële functies en dat je bij actuaris meer in dezelfde hoek blijft (verzekeringen/pensioenen), klopt dit beeld beetje? Heeft iemand toevallig ook ervaring met beide functies? Het gaat overigens over een functie bij de big 4.
pi_144843076
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 00:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Eigenlijk volgt het het facturatieproces van de instelling. De meeste instellingen betaal je per jaar. Dus na 1 jaar is het 66% van het eerste jaar +100% van het tweede jaar. Of wanneer je stopt met de studie en jaar 2 niet betaalt, zou het alleen 66% van het eerste jaar zijn.

En het is de eerste uit het rijtje van dit topic-titel.
Helder, bedankt voor je inzicht. :)
  woensdag 24 september 2014 @ 11:41:26 #299
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_144848893
quote:
11s.gif Op woensdag 24 september 2014 00:21 schreef uvastudentje het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de carrièreperspectieven voor een actuaris vs. accountant?
Ik heb het idee dat je met accountant na circa 10 jaar veel meer mogelijkheden hebt om door te groeien richting andere financiële functies en dat je bij actuaris meer in dezelfde hoek blijft (verzekeringen/pensioenen), klopt dit beeld beetje? Heeft iemand toevallig ook ervaring met beide functies? Het gaat overigens over een functie bij de big 4.
Ik heb totaal geen ervaring of kennis van een actuaris, maar je hebt wel het pyramidemodel van accountancy, veel mensen beginnen onderaan in de accountancy en groeien naar boven maar een enkeling wordt partner en blijft écht openbaar accountant. Veel stromen uit naar een financiële functie in een bedrijf (kan ook een oud-klant zijn), juist omdat je zoveel ervaring hebt opgedaan in de accountancy en een AA- of RA-diploma hebt ben je dan erg gewild.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_144874662
Dus in principe hoef je je geen zorgen te maken over je carrièrekansen als je de accountancy ingaat?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')