Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 14:06 schreef Flodder450 het volgende:
Nou was mijn vraag, heeft iemand meer info over de tram in Rhenen? ik weet dat de vader van mij opa daar conductuer geweest is, maar verder dan een paar fotos van de traceverlegging in het centrum kom ik niet
Dankuquote:Op maandag 19 augustus 2013 22:58 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En voor informatie zijn er natuurlijk ook wat boeken en DVD's beschikbaar:
[ afbeelding ]
top! bedankt!quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 14:54 schreef MREn het volgende:
Die lijst boeken komt uit de bibliotheekcatalogus, trefwoord 'NBM', te vinden op http://nvbs.com/toon.php?pag=Bibliotheek
De beeldbank wordt nog gevuld en is nog niet online beschikbaar. Het wordt sowieso een ledendienst. Wellicht later vanavond nog wat plaatjes als je wil. Info beeldbank: http://nvbs.com/toon.php?pag=Beeldbank
Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:32 schreef Bitlord het volgende:
Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.
De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).
Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.
[ afbeelding ]
We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.
[ afbeelding ]
We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.
We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.
[ afbeelding ]
Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.
[ afbeelding ]
Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.
[ afbeelding ]
We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.
Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.
[ afbeelding ]
In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.
[ afbeelding ]
De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.
[ afbeelding ]
Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.
[ afbeelding ]
De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.
[ afbeelding ]
Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.
[ afbeelding ]
Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.
[ afbeelding ]
Het interieur van een van de Powell-trams.
[ afbeelding ]
Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.
[ afbeelding ]
Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.
[ afbeelding ]
Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.
Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.
Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.
Uiteraard eigen plaatjes!quote:Op woensdag 18 september 2013 12:49 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.
Herken er veel van (trams & ritjes) tijdens mijn verblijf in San Francisco.
(heb ook nog ergens foto's liggen geschoten indertijd met mijn analoge foto-camera)
auw!quote:
Persoonlijk hoop ik dat het Alstom Citadissen worden. Imo de perfecte tram.quote:Op woensdag 18 september 2013 14:00 schreef bork het volgende:
http://www.uithoflijn.nl/home/
Website over de sneltram naar de Uithof, BRU heeft een tender uitstaan voor 27 trams. De precieze vorm en uitvoering van de Uithoflijntrams staat nog niet vast, maar het zullen in ieder geval moderne lagevloertrams worden van circa 32 meter lang en 2,65 meter breed. De nieuwe trams worden goed toegankelijk en zullen worden voorzien van airconditioning en moderne reisinformatiesystemen.
Ben benieuwd wat er uit komt rollen, stiekem hoop ik op CAF.
[ afbeelding ]
Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkigquote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:18 schreef Fiorano het volgende:
Metro bestuurster op lijn 54 vindt het nodig om bij elk perron te claxoneren. Lijkt me niet echt normaal?
de Kusttram doet dat ook altijd maar ik vind het best veiligquote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig
Kun je ff op DM reagerenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig
Zo hé, dat is echt een project zonder eind!quote:Op donderdag 5 december 2013 15:11 schreef bork het volgende:
Eerste tram in Edinburgh sinds 50 jaar.
[ afbeelding ]
Leuk, in Amsterdam maar waarom in het Engels die tekst vraag ik me dan afquote:
http://www.regio15.nl/act(...)dstadrail-voertuigenquote:Op de Meppelweg zijn twee voertuigen van de Randstadrail met elkaar in botsing gekomen. Het lijkt op het eerste gezicht om een kop-staart aanrijding te gaan.
Beide voertuigen liepen behoorlijke schade op; één voertuig kwam door de klap zelfs met een wielstel buiten de rails terecht. Omdat de trams (na de spits) relatief weinig passagiers vervoerde, viel het aantal gewonden mee. 4 personen werden ter plaatse door de ambulancebemanning onderzocht, maar uiteindelijk is niemand vervoerd.
Volgens ooggetuigen is de achterste tram met een behoorlijke snelheid achterop zijn voorganger gereden. De VOA is ter plaatse gekomen om een ongevalsonderzoek te doen.
Nadat de sporen van het ongeval zijn vastgelegd, zal de tram herspoord moeten worden. Dat betekent dat de stremming van het tramverkeer op de Meppelweg vermoedelijk langdurig zal zijn.
Boem!quote:
in het stadse gebied is geen beveiliging aanwezig, enkel buitengebied (vanaf Den Haag CS -Zoetermeer v.v.)quote:
Dat is dan een behoorlijke rotklap geweest. Misschien glad spoor?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
in het stadse gebied is geen beveiliging aanwezig, enkel buitengebied (vanaf Den Haag CS -Zoetermeer v.v.)
Voorste RR stond te halteren en daar is een RR bovenop geknald
Dat sowieso toeval of niet, de slijpwagen reed achter de RR om te gaan slijpen daarquote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is dan een behoorlijke rotklap geweest. Misschien glad spoor?
Dat zal wel duidelijk worden uit de ritregistratie dan.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat sowieso toeval of niet, de slijpwagen reed achter de RR om te gaan slijpen daar
Mijn vermoeden is wat anders gezien ik bepaalde collega ken maarja dat kan ik niet hier plaatsen
Of een blaasproef..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 14:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zal wel duidelijk worden uit de ritregistratie dan.
HOVM heeft er meerdere, waaronder een partytram. Ook HTM infra gebruikt er enkele als slijp/meetwagen.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef James1988 het volgende:
Ik zag vanavond rond 18:30 een gele PCC rijden ter hoogte van Den Haag HS. Op het schermpje op de zijkant stond dat hij reed voor lijn 7, het ding zat vol reizigers en ging richting Rijswijkseplein/Bierkade.
Een PCC had ik nog niet eerder gezien in Den Haag, ik zie normaalgesproken alleen maar GTL's en Citadissen rijden.
Historisch voertuig met een historisch lijnnummer dus.quote:Op donderdag 23 januari 2014 21:50 schreef James1988 het volgende:
Op het schermpje op de zijkant stond dat hij reed voor lijn 7,
Oh, er bestaat tegenwoordig geen tram 7 in Den Haag?quote:Op donderdag 23 januari 2014 22:32 schreef ReisT het volgende:
[..]
Historisch voertuig met een historisch lijnnummer dus.
Voor de bestuurder was er voldoende ruimte, alleen de eerste rij achter de bestuurderquote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:07 schreef Duvel het volgende:
Toch slordig hoe weinig ruimte er overblijft voor de bestuurder, bij zo'n aanrijding. Of zie ik dat verkeerd?
Maar die blijft nog in Duitsland staan. Wel zijn er in Duitsland 8 HTM-instructeurs opgeleid voor Avenio en dus bevoegd ermee te rijden.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:40 schreef Peter het volgende:
HTM heeft de eerste nieuwe Avenio overgedragen gekregen van Siemens onlangs..
Daar op de moerweg bij de S-bochtquote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:55 schreef Peter het volgende:
Op de moerweg is de helft van het spoor op de kruising maar vernieuwd.. De kant ri Zuiderpark nog niet, is dat het knelpunt?
En ach, de koninginnegracht is ook nog lang niet af.. Geen haast
Nice, wel jammer nu kan John Rebus niet meer over de bouwwerkzaamheden zeuren van de tram in Edinburghquote:Op vrijdag 20 juni 2014 23:31 schreef ReisT het volgende:
Twee "nieuwe" CAF-trams in Edinburgh, op 31 mei, de eerste exploitatiedag van deze tramlijn.
(De eerste trams zijn al in 2010 afgeleverd, maar ze zijn nu pas in dienst gekomen.)
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 26 juni 2014 00:48 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nadde zomer krijg ik eindelijk mijn Avenio opleiding
nice, aparte lensquote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even mijn nieuwe cheapass actioncam uitgeprobeerd
Is een 120 graden lens (Denver AC-5000W) en daarbij ook rekening houden uiteraard met de bolling van mijn voorruitquote:
Hoogstwaarschijnlijke type Urbosquote:UTRECHT - De Uithof-tramlijn in Utrecht wordt aangelegd door aannemer BAM en de trams worden geleverd door het Spaanse CAF, zo is besloten na een uitvoerige aanbestedingsprocedure. Dat meldt het Bestuur Regio Utrecht (BRU). .
De opdracht aan BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De opdracht aan de Spaanse leverancier CAF betreft 27 'lagevloertrams' van circa 32 meter lang.
De Uithoflijn rijdt in 17 minuten van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof. De aanleg kost in totaal circa 440 miljoen euro.
Het is de bedoeling dat de tram naar het universiteitsterrein vanaf medio 2018 gaat rijden.
quote:Op dinsdag 2 december 2014 07:45 schreef Duvel het volgende:
Ik moest hier ff vermelden dat BAM de infra gaat doen.
NS-tram, ben benieuwd hoe de reacties morgen zullen zijn .quote:Op zondag 14 december 2014 17:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nieuwe HTM/NS reclametram
https://twitter.com/Jeroen_117/status/544156291296690176?s=03
Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doenquote:Op zondag 14 december 2014 20:23 schreef bork het volgende:
[..]
NS-tram, ben benieuwd hoe de reacties morgen zullen zijn .
Dat was vroeger gewoon normaal.quote:Op zondag 14 december 2014 20:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doen
Ja maar vroeger reden ze eens per half uur en was het netwerk niet zo uitgebreid. Nu vertrekt er iedere 4 minuten wel een GTL van Holland Spoor richting Centrum en Scheveningenquote:
staan ze dan op het eindpunt van 11/12 te wachten? Of bij de nieuwe overloopwissel bij de wouwermanstraat?quote:Op zondag 14 december 2014 20:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Het gaat om een proef van GTL wagens, 3 stuks, die vanaf Holland Spoor naar Scheveningen gaan maar wachten op bepaalde treinen. Als de NS vertraging heeft wacht de GTL ook om zo betere aansluiting voor passagiers te realiseren. Althans dat willen ze doen
Wel okquote:Op vrijdag 30 januari 2015 12:59 schreef ReisT het volgende:
En zo gaan de trams voor de Uithoflijn er dus uit zien:
[ afbeelding ]
Al roept de gemeente bij de plannen over de (al gereed zijnde) wissels en inhaalspoor bij de Wouwermanstraat dat het hier ook voor is..quote:Op zondag 14 december 2014 21:42 schreef Peter het volgende:
[..]
staan ze dan op het eindpunt van 11/12 te wachten? Of bij de nieuwe overloopwissel bij de wouwermanstraat?
-edit- Laakweg/kade lees ik elders
quote:Op dinsdag 21 april 2015 21:23 schreef Peter het volgende:
Uit de oude doosch: FOT / [Showcase] GVB Remise
Ik kijk nog steeds happy terug op het nachtelijke fotobezoek aan een Amsterdamse Remise .
quote:Op woensdag 20 mei 2015 17:32 schreef Peter het volgende:
Is er al zicht op ingebruikname van de nieuwe Haagse trams? In het verleden werd trots geroepen dat men in 2015 er mee zou rijden, maar ik zie nog niets..
quote:
Dusseh... Gaan ze nog gebruikt worden?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 21:15 schreef Peter het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Planning is dat de eerste voor het einde van de maand met passagiers rijdt... maarja, planningen zijn er om te wijzigen..quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 22:41 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Dusseh... Gaan ze nog gebruikt worden?
21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staanquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 23:22 schreef Peter het volgende:
[..]
Planning is dat de eerste voor het einde van de maand met passagiers rijdt... maarja, planningen zijn er om te wijzigen..
Ik heb er al in meegereden
Lijn 11 als eerste?quote:Op woensdag 2 september 2015 21:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staan
Nope, lijn 2quote:
de rijden ook nog maar niet op de foto gekregenquote:Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef Duvel het volgende:
Zo, best modern! In 2012 reed dit er nog!
[ afbeelding ]
Nice , En Vacances?quote:Op vrijdag 18 september 2015 23:01 schreef Duvel het volgende:
Sinds 2011 rijden er trams in Reims (F). Om die keilelijke bovenleiding in het visueel aantrekkelijke centrum te voorkomen, rijden de trams tussen de haltes Gare Centre en Comédie via "Alimentation par Sol" (APS, https://fr.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol). Dit systeem van Alstom voorziet via een soort derde rail midden tussen de spoorstaven, de trams van energie. Omdat je natuurlijk niet wil dat dit systeem permanent onder spanning staat, zitten er ondergrondse schakelaars om alleen de stroomraildelen onder de tram onder spanning te zetten.
Op de foto zien we tramstel 103 (één van de 18) rijden op lijn B (https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_B_du_tramway_de_Reims). Slim genoeg start deze bij TGV-station Champagne-Ardennes, zodat je vanuit Parijs in 45 minuten in Reims bent (althans, dat beweert de gemeente Reims). De tram is, net als het APS-systeem, gebouwd door Alstom. De kop is ontworpen om te lijken op een champagneglas (tja, Reims).
[ afbeelding ]
Veel plezier dan en hopelijk een beetje lekker weer .quote:
Sinds gisteren rijdt de nieuwe Haagse tram in reizigersdienst op lijn 2. Heeft iemand ( buiten mijzelf) er al mee gereden?quote:Op woensdag 2 september 2015 21:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
21 september is de planning, zijn al collega's die een avenio dienst in hun rooster hebben staan
nopequote:Op dinsdag 3 november 2015 13:23 schreef Peter het volgende:
[..]
Sinds gisteren rijdt de nieuwe Haagse tram in reizigersdienst op lijn 2. Heeft iemand ( buiten mijzelf) er al mee gereden?
Vandaag in een drukke spits op Den Haag Centraal ingestapt. Ik hoop dat het publiek nog moet wennen, want men blijft schaapachtig bij de deur in de buurt staan. Onhandig ook dat de deuren niet tegenover elkaar liggen en er maar 1 deur per bak is. In de Spits in de binnenstad lijkt dat te weinig..quote:
Hij is wel mooi! Ik heb er al ingereden en vond hem echt fijn.quote:
Ik vind het een imposant apparaat.quote:Op zondag 15 november 2015 06:59 schreef Banaantjevoordedorst het volgende:
[..]
Hij is wel mooi! Ik heb er al ingereden en vond hem echt fijn.
Denk het niet nee, 'helaas' heb ik de Randstad voor mijn deur rijden en niet de Avenio.quote:Op maandag 16 november 2015 02:20 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik vind het een imposant apparaat.
Ik hoop dat ze snel op lijn 9 komen te rijden, maar dat zal wel niet...
Schattig.quote:Op woensdag 2 september 2015 21:06 schreef Duvel het volgende:
Zo, best modern! In 2012 reed dit er nog!
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 10 maart 2016 12:48 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Hoe vaak gebeurt het dat een tram bestuurder een bekeuring krijgt dan
Doe eens vertellen, misschien leer ik nog watquote:Op donderdag 10 maart 2016 12:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zelden maar ook wij hebben ons aan regels te houden en hebben ook niet overal en altijd voorrang wat men wel denkt
Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.quote:Op donderdag 10 maart 2016 12:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[..]
Doe eens vertellen, misschien leer ik nog wat
Ik (opgegroeid in 010) heb altijd geleerd dat trams altijd voorrang hebben, en ik geef ze dat ook altijd wel.. trams zijn hard
Hoe word je staandegehouden op plekken waar de tramrails los liggen en dus niet in het asfalt?quote:Op donderdag 10 maart 2016 13:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.
Maar ook wij moeten stoppen bij haaientanden, stopborden en verkeerslichten. Het overige verkeer denkt vaak zoals jij en stopt automatisch als we kruizingen naderen. Vaak nemen we dan voorrang om niet te lang oponthoud te veroorzaken want sommige automobilisten lijken van angst te bevriezen totdat we voorbij zijn
Wij hebben te maken met RVV, HBT (Handboek TramBestuurder) en het VOR (Voorrangregels Onderling Railmateriaal)
OK, maar dat zijn dan idd redelijk standaard regels die je ook zou mogen verwachten. Wat er in dat handboek en die VOR staat weet ik niet. Ik weet wel, in Rotterdam vanaf de Zaagmolenstraat de Bergweg op, daar komen trams van rechts en daar staan ook haaientanden volgens mij Zaagmolenstraat uit, maar daar kun je beter niet blind doorrijdenquote:Op donderdag 10 maart 2016 13:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bij gelijkwaardige kruizingen hebben trams altijd voorrang, ongeacht van welke kant ze komen. Ook op voetgangers hebben we voorrang.
Maar ook wij moeten stoppen bij haaientanden, stopborden en verkeerslichten. Het overige verkeer denkt vaak zoals jij en stopt automatisch als we kruizingen naderen. Vaak nemen we dan voorrang om niet te lang oponthoud te veroorzaken want sommige automobilisten lijken van angst te bevriezen totdat we voorbij zijn
Wij hebben te maken met RVV, HBT (Handboek TramBestuurder) en het VOR (Voorrangregels Onderling Railmateriaal)
Guided trams op rubberbanden... eigenlijk gewoon een trolleybus.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dus de eerste Tramtunnel in de Regio Parijs is een feit. Als spreekt men daar eerder over Metrotram
Misschien wel de eerste Translohr Metrotram ter wereld
Ik vind het een stomme keuze, mag ik dat zeggen?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:19 schreef Q. het volgende:
[..]
Guided trams op rubberbanden... eigenlijk gewoon een trolleybus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:43 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ik vind het een stomme keuze, mag ik dat zeggen?Werkt ook voor geen meter. Die dingen rammelen uit elkaar overal waar ze rijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
De dames moeten inderdaad een sport BH dragen in dat dingquote:Op woensdag 1 juni 2016 18:09 schreef Karrs het volgende:
[..]
Werkt ook voor geen meter. Die dingen rammelen uit elkaar overal waar ze rijden.
Volgens mij bestaat Translohr niet eens meerquote:Op woensdag 1 juni 2016 18:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
De dames moeten inderdaad een sport BH dragen in dat ding
tevens is het gewoon niet uitwisselbaar, pluk je niet zomaar ergens een andere tram vandaan en als Translohr op de fles gaat heb je gewoon 0 support...
Het is nu goedkoop in aanleg misschien, maar later ga je gewoon problemen krijgen met je vloot... links of rechtsom...
Gelukkig is Bombardier wél een fatsoenlijke leverancier die klachten serieus neemt en problemen onderzoekt en ze oplost. Dat kun je van de Italianen niet zeggenquote:Op donderdag 30 juni 2016 09:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Nieuws van onze Zuiderburen. http://www.gva.be/cnt/dmf(...)e-fyra-van-antwerpen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |