abonnement Unibet Coolblue
pi_130108119
Een veelgestelde vraag. Toch stel ook ik hem.

Ik blijf maar twijfelen tussen beide technieken mbt het reinigen van onze gevel.
Het gaat om een woning uit 1921 met een rode steen.

Ik heb al diverse bedrijven over de vloer gehad maar de verhalen zijn zo verschillend.

Wie o wie heeft hier verstand van en kan mij van een objectief advies voorzien??
Of eventuele ervaringen??
pi_130128429
Ik heb een huis uit 1923, mijn buurman wilde samen met mij voegen laten vervangen en de gevel laten reinigen. Ik heb iemand van Monumentenwacht ingeschakeld om ons te adviseren. Heeft ons samen ongeveer ¤700 gekost, maar dan heeft de inspecteur niet alleen naar de gevel gekeken, maar naar de gehele staat van onze beide woningen.

Voor de duidelijkheid, onze huizen zijn niet aangewezen als monumenten, maar de monumentenwacht heeft enorm veel ervaring met vooroorlogse huizen.

Wat betreft gevelreiniging raden zij aan zo weinig mogelijk te veranderen. Gevelreiniging kan de gevel, stenen en voegen flink beschadigen. Het lastige is dat per type steen (kleisoort, hardheid, etc) er verschillende behandelmethoden zijn. In ons geval waren onze stenen keihard en de staat van de voegen (ondanks bijna 100 jaar oud) best wel goed. Oud metselwerk heeft een andere samenstelling dan nieuw, oud metselwerk is veelal duurzamer dan nieuw metselwerk vanwege verboden stoffen / andere samenstelling van de mortel.

Al in al laten de buurman en ik alleen beschadigde voegen repareren door een bedrijf die ze in de kleuren van het oude metselwerk kan maken. De gevel laten we niet reinigen want een huis van 100 jaar hoort er eigenlijk niet uit te zien alsof het net gebouwd is (kwestie van smaak) en het voorkomt ook eventuele problemen / beschadigingen in de toekomst.

quote:
Gevelreiniging brengt in alle gevallen een zeker schaderisico met zich mee. Reiniging kan de gevel mechanisch of chemisch beschadigen wat kan leiden tot afzanden, verpoederen, schilferen en afbrokkelen. Metselwerk en vele soorten natuursteen zijn na reiniging door het verwijderen of aantasten van de bakhuid veelal meer poreus wat leidt tot grotere wateropname van de gevel, meer kans op vorstschade en een snellere en diepere vervuiling van de gevel. Wat voor de ene gevel en/of materiaal een geschikte reinigingsmethode is, kan bij een andere gevel en/of materiaal ernstige schade opleveren. Het is derhalve onmogelijk om een uniforme reinigingsmethode aan te geven. Het is aan te bevelen voorafgaand aan de reiniging een reinigingsproef te vragen.
Zoek anders eens op google: "monumenten gevelreiniging" over de risico's, do's en dont's.

[ Bericht 15% gewijzigd door Metzie op 16-08-2013 13:30:56 ]
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_130148991
Ik heb heel vaak gezien bij huizen die gereinigd waren dat de stenen helemaal beschadigd waren, ik zou het ook zeker afraden. Zag er ook niet goed uit van dichtbij, leek veel poreuzer geworden. Ik zou vooral even naar de risico's kijken zoals Metzie ook zegt, en mocht je toch willen doorgaan ermee een bedrijf uitzoeken wat met heel veel zorg het werk uitvoert, en niet snel en met een harde straal. Lijkt mij dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Voordelen: ik denk dat jij het mooier en verzorgder vind (anders zou je het niet laten doen lijkt mij).
Nadelen: Stenen kunnen ernstig beschadigen, kost geld...
pi_130151512
Je sloopt de natuurlijk waterafstotende laag eraf. Je maakt een grote spons van je huis. Dat wordt impregneren, dan krijg je weer vochtproblemen, dan krijg je weer dit dat zus....

Ik zou het lekker zo laten tenzij je goede motieven hebt....
Laat die handjes wapperen!
pi_130161407
Met de hogedruk haal je een beschermingslaag weg, en je spuit de voegen erut, je creeert vaak meer problemen dan dat het oplost

dus lekker laten zitten, zorg idd dat de voegen waar nodig hersteld worden, schilderwerk goed in de verf en dan kan het er weer prima tegen
pi_130282314
Dank voor jullie reacties. Hier kan ik in zekere zin wel wat mee.
Het is inderdaad puur voor het uiterlijk van de woning.
Hier en daar zijn de voegen erg slecht. Deels ben ik het eens met dat de woning in de staat moet blijven zoals die is. Deels is het doel wel om de woning in de staat terug te brengen zoals deze voorheen was. Nu twijfel ik nog meer haha.

Antwoord op hoe slecht het werkelijk is voor de woning krijg ik eigenlijk nergens.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 04:18:04 #7
182073 invine
blablabla etc.
pi_130407988
Als je de gevel gaat reinigen kan het zijn dat je voeg werk nog verder beschadigd wordt.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_130414613
Je haalt de beschermlaag weg met het reinigen, het huis wordt dus een stuk kwetsbaarder voor vocht, er kunnen scheuren etc ontstaan in de stuc aan de binnekant en vochtproblemen. Niet doen is mijn advies!
pi_130431082
bij mij hebben ze namens de woning stichting de gevels gezandstraald en de voegen uitgebikt.

nu moeten ze alleen nog weer even voegen en impregneren :+
pi_130436299
Slechte voegen/stenen uitbikken en vullen met een mortel/steen die gelijk is aan de oude mortel/steen; meestal is er kalkmortel gebruikt. Verder niets doen aan de gevel; kan nog 100 jaar mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130436767
Buiten dat inderdaad de stenen veel kwetsbaarder worden, veranderd ook het uiterlijk enorm. De oude stenen zijn toen ze gemaakt werden gebakken in een over op kolen of soms hout. Dit laat aan de buitenkant van de stenen een laagje achter wat en beschermd en een donkerdere kleur met veel kleur nuances geeft. Deze laag haal je er af met reinigen. Daardoor zijn de stenen een stuk lichter en egaler van kleur dan dat zo ooit geweest zijn. Voeg werk beschadigd ook altijd en moet dan geheel opnieuw gedaan worden. Huizen uit die tijd hebben altijd een gesneden of geknipte voeg. Een boel bedrijven hervoegen altijd met een platte voeg. Dit geeft een heel ander uiterlijk. Om je gevel toch weer met een gesneden voeg of geknipte voeg te laten doen, moet je algauw op het 4 voudige van de prijs rekeknen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')