abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 augustus 2013 @ 09:39:58 #1
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130048784


laatste update 15/08/2013

Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:

(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn.
Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...

Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden), vetverbranding en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure . Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen.
HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine

Peptides: peptides zijn aminozuurketens die de bouwstenen vormen van proteïnen. Peptides zijn de nieuwe generatie van dopingmiddelen te noemen.
- GHRP: afkorting voor growth hormone releasing peptide.
aminozuurketens die ons lichaam triggeren om meer groeihormoon af te geven waardoor het lichaam de voordelen van extra groeihormoon krijgt. Worden blijkbaar vrij snel gemetaboliseerd en zijn daardoor niet makkelijk op te sporen.
Bv. GHRP - 6, CJC 1295, TB-500, ...

- GW1516:een stofje dat zich bind aan de PPARdelta receptor en er voor zorgt dat er meer proteïnen vrijkomen die helpen bij de energie uitstoot. In combinatie met AICAR zou het een erg goede verbetering moeten geven van het uithoudingsvermogen.
Bij ratten hielp GW1516 bij het vetmetabolisme en bescherming tegen zwaarlijvigheid. Omdat het erg kankerverwekkend was, werd deze stof niet meer verder ontwikkeld en is enkel op de zwarte markt te verkrijgen. Ze is zo gevaarlijk dat het WADA atleten specifiek voor deze stof waarschuwt , maar ondanks deze waarschuwing zijn er toch al meerdere atleten betrapt op het gebruik ervan.

- SARM: afkorting voor Selective Androgen Receptor Modulator.
SARMs binden aan de androgeen receptor, maar hebben weefselafhankelijke effecten door bijv. de verschillen in co-expressie van relevante cofactoren. Streven in het kader van sport is hierbij het maximaliseren van androgene activiteit in skeletspierweefsel, maar het minimaliseren in bijv. de prostaat om zodoende sportprestaties te maximaliseren, en tegelijkertijd androgene bijwerkingen te minimaliseren.

- AICAR afkorting voor amino-imidazole carboxamide ribotide
een stof die de aanmaak van nucleotiden stimuleert. Nucleotiden spelen een rol bij het doorgeven van signalen in en tussen cellen en de energielevering in cellen. Het zorgt voor een verandering naar spiervezeltype 1 dat belangrijk is bij duursporten, zorgt voor een betere doorbloeding en heeft effect op het koolhydraat en vetmetabolisme. Gebruik is moeilijk te traceren omdat het een lichaamseigen stof is, maar ondertussen zijn er wel limieten vastgesteld.

- GAS6 een lichaamseigen eiwit dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Is ontwikkeld om nierpatiënten met anemie, die slecht of niet reageren op EPO, te helpen om hun hematocriet terug richting een normaler niveau te brengen. Als GAS6 werd gebruikt, reageerde de patient ook beter op EPO. Terwijl bij EPO voorzichtig moet omgesprongen worden met de dosering om geen trombose te veroorzaken, is dit bij GAS6 minder het geval en dus veiliger in gebruik. dan EPO. Volgens de onderzoeken gaf de combinatie van de 2 de beste resultaten in functie van het hematocrietniveau.

EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden.
Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA

Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.

Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker.
efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...

Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen.
Clenbuterol, Salbutamol

Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.

Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen.
Furosemide, Xipamide, ...

Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.

Dopingtesten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Docu's, interviews en lezingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Filmpjes van legendarische prestaties op doping :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opgelet!
OP is tot aan de nok gevuld, dus er kan niet echt meer iets bijgevoegd worden.


[ Bericht 0% gewijzigd door kl1172 op 15-08-2013 20:48:48 ]
pi_130049037
"Waar we" topictitels :')
  woensdag 14 augustus 2013 @ 09:58:58 #3
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130049112
quote:
13s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:55 schreef kikoooooo het volgende:
"Waar we" topictitels :')
Weg uit het topic jij :6
pi_130049131
Wel leuk,

Herzog verwijderd alles van haar FB dat met kritiek te maken heeft.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:40:55 #5
14505 OProg
A Life in Music
pi_130049941
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:08 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Idd. Heb The Secret Race gelezen. Dat kwam nogal wat professioneler over ;)
Ik vond dat eigelijk allemaal wel meevallen qua professionaliteit.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:56:46 #6
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130050388
quote:
9s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:40 schreef OProg het volgende:

[..]

Ik vond dat eigelijk allemaal wel meevallen qua professionaliteit.
Natuurlijk gaat er niets boven de benchmark die Oost-Duitsland destijds gezet heeft. Met blijkbaar West-Duitsland als potentiële runner up (naast Amerika of Rusland). Maar Lance zit toch ook ergens in de top volgens mij, als je na kanker doping gaat gebruiken, ga je niet als een loose canon jezelf in de doping storten om de absolute top te halen. Alles moest ook onder de dopingradar blijven natuurlijk, waardoor plotse 'amateuristische' oplossingen soms niet anders kunnen.
pi_130054802
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:56 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat er niets boven de benchmark die Oost-Duitsland destijds gezet heeft. Met blijkbaar West-Duitsland als potentiële runner up (naast Amerika of Rusland). Maar Lance zit toch ook ergens in de top volgens mij, als je na kanker doping gaat gebruiken, ga je niet als een loose canon jezelf in de doping storten om de absolute top te halen. Alles moest ook onder de dopingradar blijven natuurlijk, waardoor plotse 'amateuristische' oplossingen soms niet anders kunnen.
En hoe meer mensen ervan af weten, hoe zekerder je er van kan zijn dat het uiteindelijk een keer uit gaat komen. In een gesloten omgeving als de oude communistische landen lag dat misschien nog iets gemakkelijker.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_130055701
quote:
2s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:59 schreef kikoooooo het volgende:
Wel leuk,

Herzog verwijderd alles van haar FB dat met kritiek te maken heeft.
Wel opvallend dat haar facebook helemaal open is voor iedereen om te reageren, zou ik niet snel doen onder deze omstandigheden.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:00:13 #9
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130055714
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:30 schreef nostra het volgende:

[..]

En hoe meer mensen ervan af weten, hoe zekerder je er van kan zijn dat het uiteindelijk een keer uit gaat komen. In een gesloten omgeving als de oude communistische landen lag dat misschien nog iets gemakkelijker.
Dat was inderdaad wat makkelijker om alles binnenskamers te houden. Vooraleer Oost-Duitsland haar atleten naar het buitenland stuurde voor een wedstrijd, moesten ze eerst een negatieve dopingtest afleggen. Waren ze positief, dan was er naar het buitenland toe sprake van een blessure en konden ze niet meedoen aan de wedstrijd.
Langs de andere kant, Amerika gebruikte het eerste IOC dopinglab als zijn eigen testbank bij de voorbereiding van de spelen in LA '84. Zij waren eigenlijk nog straffer om zulke zaken onder de mat te vegen (en te houden).
pi_130056640
Herzog blijft ontkennen. Zou ik ook doen. Er is namelijk geen hard bewijs. Een hard bewijs zou zijn dat ze bewijzen dat iemand met haar IP inderdaad mails heeft verstuurd waarin om doping wordt verzocht.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 augustus 2013 @ 14:48:55 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130057500
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:43 schreef marcodej het volgende:
En hoezo is dit geen bewijs dat ze daadwerkelijk gebruikt heeft? Ze geeft toch ook in die mails aan dat ze weer EPO wilde omdat de vorige levering zo goed werkte?
Volgens Herman Ram is dit voldoende om haar te schorsen als aannemelijk is dat de mails van haar zijn.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_130057761
quote:
Herzog ontkent gebruik van doping

Adriënne Herzog
Adriënne Herzog
ANP
Toegevoegd: woensdag 14 aug 2013, 12:33
Update: woensdag 14 aug 2013, 12:41
Atlete Adriënne Herzog ontkent dat ze systematisch doping gebruikt heeft. Het weekblad Vrij Nederland zei dinsdag te beschikken over honderden e-mails, die dat dopinggebruik aantonen.

Aan atletenmanager Rob Druppers liet de veldloopster weten dat de bewuste mails niet van haar zijn. Volgens Herzog is ze ook altijd beschikbaar geweest voor dopingcontroles en heeft ze ook trouw haar 'whereabouts' opgegeven.

Vrij Nederland citeert onder meer uit e-mailverkeer tussen Herzog en een dopingverstrekker uit Mexico die via het internet zijn producten aanbiedt en uit mails met een andere atlete, waarin ervaringen over dopinggebruik worden uitgewisseld.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 augustus 2013 @ 14:58:16 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130057842
zou iemand haar nog geloven?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:02:05 #14
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130057963
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:58 schreef rubbereend het volgende:
zou iemand haar nog geloven?
Ik had gisteren nog een fragment (nieuwsuur dacht ik) gezien hoe ze vroeger eerdere beschuldigingen al ontkende, nou ze is niet bepaald Lance Armstrong.
pi_130058307
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:02 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Ik had gisteren nog een fragment (nieuwsuur dacht ik) gezien hoe ze vroeger eerdere beschuldigingen al ontkende, nou ze is niet bepaald Lance Armstrong.
dus? toen al niet geloofwaardig?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:28:19 #16
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130058784
godver, de OP is verkloot (zal het straks proberen recht te zetten, als jullie het topic tenminste niet te snel voltypen (3 pagina's, daarna kan ik niet meer editten)

- edit - Er is precies echt iets mis. of is er een maximum van grootte in de OP dat misschien overschreden wordt?

[ Bericht 4% gewijzigd door kl1172 op 14-08-2013 15:50:14 ]
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:11:02 #17
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130060274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:13 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

dus? toen al niet geloofwaardig?
Nou, het is een beetje dubbel, de laatste 10 jaar hebben we al wat topleugenaars aan het werk gezien en daardoor lijkt haar reactie een beetje slapjes. Zo wat angstig om zich heen kijkend en een beetje 'ik sta hier nu toch' brabbelen. Maar ik ben ook geen gedragspsycholoog, dus kan er even goed volledig naast zitten.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 16:13:09 #18
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130060368
quote:
8s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:28 schreef kl1172 het volgende:
godver, de OP is verkloot (zal het straks proberen recht te zetten, als jullie het topic tenminste niet te snel voltypen (3 pagina's, daarna kan ik niet meer editten)

- edit - Er is precies echt iets mis. of is er een maximum van grootte in de OP dat misschien overschreden wordt?
Wel/niet kunnen editen heeft met tijd te maken, niet hoeveelheid pagina's.

Denk dat er nu te veel in stond ja.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:15:38 #19
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_130060455
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:13 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Wel/niet kunnen editen heeft met tijd te maken, niet hoeveelheid pagina's.

Denk dat er nu te veel in stond ja.
jammer, dan moeten we verder met een 'cleanere' OP. Werd inderdaad wel redelijk groot. bedankt voor de info. :s)
  woensdag 14 augustus 2013 @ 17:34:57 #20
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_130063134
Deze niet voorbij zien komen, voor diegene die er bij kunnen:
http://www.ntvg.nl/publicatie/sneller-hoger-sterker
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_130063385
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:55 schreef marcodej het volgende:

[..]

Tuurlijk :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_130065044
@Giggs_Boson gaat weer behoorlijk los over de zogenaamde bloedarmoede van Neymar.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_130065432
http://nos.nl/video/54021(...)nclusies-herzog.html

Zegt Alberda nou dat er geen hoor- en wederhoor is toegepast in het artikel? _O-
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_130065707
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 18:59 schreef marcodej het volgende:
http://nos.nl/video/54021(...)nclusies-herzog.html

Zegt Alberda nou dat er geen hoor- en wederhoor is toegepast in het artikel? _O-
"De sport wordt aangevallen, dat vind ik heel vervelend", wat voor een plaat voor je kop heb je dan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_130066415
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:11 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Nou, het is een beetje dubbel, de laatste 10 jaar hebben we al wat topleugenaars aan het werk gezien en daardoor lijkt haar reactie een beetje slapjes. Zo wat angstig om zich heen kijkend en een beetje 'ik sta hier nu toch' brabbelen. Maar ik ben ook geen gedragspsycholoog, dus kan er even goed volledig naast zitten.
Heb het ook even gezien ja, kwam niet echt sterk over.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')