abonnement Unibet Coolblue
pi_130026430
Geachte FOK leden!

8 augustus is het contract van mij verlopen bij de Jumbo. Ik zat 1,5 jaar bij Super de Boer en toen na de overname van Jumbo nog 1,5 jaar. Na 3 jaar ga je er dus uit.

Volgens mijn ouders heb ik recht op een uitkering bij de UWV. Ik kan dan nog gewoon geld ontvangen voor 3 maand? (Of dit 3 maand is weet ik niet, misschien was het wel een voorbeeld).

Mijn uren waren vaak afwisselend. De ene week 18 uur in totaal, dan 10, en soms ook wel eens 3 uur in de week.

Ik vraag daarom een van jullie of iemand het kan uitleggen hoe dit werkt :).

#Robert
pi_130026542
Woon je nog thuis en hebben je ouders een behoorlijk inkomen?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:18:56 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130026559
Probeer het eens in WGR.

Maar heel in het kort: 3 jaar werken is voldoende voor een WW-uitkering, maar het gaat erom hoeveel uren je gemiddeld hebt gewerkt. Hiervoor zal het UWV waarschijnlijk loonstrookjes en een contract van je willen zien. Vanuit Super de Boer en/of Jumbo zul je wel een 2-12 contract gehad hebben, dus dat wordt nog even wat werk.

Meer info:
http://www.uwv.nl/Particu(...)_werkloos/index.aspx
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130026656
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:18 schreef JoPiDo het volgende:
Woon je nog thuis en hebben je ouders een behoorlijk inkomen?
Ik woon nog tuis. Ben 19 jaar en mijn ouders werken. Mijn vader werkt als een chauffeur voor een buitenlands bedrijf en mijn moeder werkt in een kleding winkel.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:25:12 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130026774
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:21 schreef galaxy366 het volgende:

[..]

Ik woon nog tuis. Ben 19 jaar en mijn ouders werken. Mijn vader werkt als een chauffeur voor een buitenlands bedrijf en mijn moeder werkt in een kleding winkel.
Maakt voor een ww-uitkering niet uit, en bijstand krijg je toch niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130026779
Wat een vreemde ouders. Ik had zelf het idee om een uitkering aan te vragen op mijn 19e na twee jaar fulltime werken. Nou, dat ging niet gebeuren volgens mijn ouders. Indien wel dan niet meer wonend bij mijn ouders.

En jouw ouders stimuleren het gewoon. :')
pi_130026802
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:25 schreef ColtZ40 het volgende:
Wat een vreemde ouders. Ik had zelf het idee om een uitkering aan te vragen op mijn 19e na twee jaar fulltime werken. Nou, dat ging niet gebeuren volgens mijn ouders. Indien wel dan niet meer wonend bij mijn ouders.

En jouw ouders stimuleren het gewoon. :')
Ik snap hem een klein beetje maar wat bedoel je precies?
pi_130026852
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:26 schreef galaxy366 het volgende:

[..]

Ik snap hem een klein beetje maar wat bedoel je precies?
Niet werken, geen geld/uitkering. Zoek iets anders! w/
pi_130026898
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:28 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Niet werken, geen geld/uitkering. Zoek iets anders! w/
Oh haha :p
Is het beter dat ik eerst ga rond zoeken naar nieuw werk voordat ik iets aanvraag? Heeft dat ook effect als ik het later aanvraag? Bijvoorbeeld het bedrag?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:48:49 #10
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_130027652
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:29 schreef galaxy366 het volgende:

[..]

Oh haha :p
Is het beter dat ik eerst ga rond zoeken naar nieuw werk voordat ik iets aanvraag? Heeft dat ook effect als ik het later aanvraag? Bijvoorbeeld het bedrag?
Je hebt een werkhistorie dus: je kan WW aanvragen.
Voorwaarde is wel dat je opzoek gaat naar werk. Dat zou ik nu al doen. Je ww is namelijk minder dan je verdiende. Maar dat staat allemaal op UWV.nl

Daarvoor moet je je ook aanmelden op www.werk.nl.

Je kunt iig de uitkering gewoon gaan aanvragen, of hij toegewezen wordt hoor je binnen 4 weken.

nog even je vragen:
Is het beter dat ik eerst ga rond zoeken naar nieuw werk voordat ik iets aanvraag? Dat doe je tegelijk met het aanvragen van je WW. Wie weet vind je al snel werk, en anders krijg je WW

Heeft dat ook effect als ik het later aanvraag? Bijvoorbeeld het bedrag?
Je moet uiterlijk 1 week na je eerste werkeloze dag WW aanvragen via bovenstaande link
Het bedrag wat je krijg hangt er dus niet vanaf maar OF je het krijgt wel.
Het leven is wat je ervan maakt!
pi_130030823
Een verandering. Er word mij net verteld dat ik eens geen recht heb op WW. Onze leraar had ons altijd verteld dat je pas vanaf je 27e een uitkering kan aanvragen? vervolgens dat ik de enige ben volgens hem die begint over een uitkering terwijl ik nog naar school ga.

Volgens hem kan ik ook niks krijgen omdat ik gewoon studiefinanciering krijg? Nu weet ik het eigenlijk niet eens meer wat het nu is :/
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:23:49 #12
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_130034072
Hi

Je kan het beste gewoon WW aanvragen; als het niet wordt toegekend hoor je dat vanzelf. Het is in ieder geval niet zo dat je vanaf 26 jaar ww kan aanvragen.

De minimum leeftijd is 18 jaar.
Wel moet je aan de wekeneis voldoen, maar dat merk je allemaal als je ww aanvraagt. Niet geschoten....

Succes!
Het leven is wat je ervan maakt!
  Moderator woensdag 14 augustus 2013 @ 12:03:26 #13
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_130052304
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:11 schreef galaxy366 het volgende:
Een verandering. Er word mij net verteld dat ik eens geen recht heb op WW. Onze leraar had ons altijd verteld dat je pas vanaf je 27e een uitkering kan aanvragen? vervolgens dat ik de enige ben volgens hem die begint over een uitkering terwijl ik nog naar school ga.

Volgens hem kan ik ook niks krijgen omdat ik gewoon studiefinanciering krijg? Nu weet ik het eigenlijk niet eens meer wat het nu is :/
Niet luisteren naar mensen die denken er verstand van te hebben. Zoals tomic al schreef moet je gewoon lekker een WW aanvragen en laat het UWV dan maar beoordelen of je recht hebt of niet. Zolang jij beschikbaar bent voor werk (naast school) zul je waarschijnlijk gewoon een WW kunnen krijgen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:10:59 #14
378192 -mandy-
I am who I am
pi_130060269
Als je nu pas ww aanvraagt nadat je contract al verlopen is heb je dikke kans dat je een maatregel (tijdelijk minder ww) krijgt opgelegd omdat je te laat aanvraagt.
Gewoon ww aanvragen idd zoals iedereen zegt. Hun beoordelen idd of je geld krijgt van hun ja of nee. Maar als je contract normaal afliep zul je gewoon ww krijgen denk ik.

Zoek zeker al maar al je loonstrookjes van de afgelopen tijd bij elkaar en je contract ed, en dan maar snel aanmelden bij uwv als werkzoekende!
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:32:47 #15
407126 Jv1994
Aardige knul.
pi_130061154
Je hebt wel recht op WW, maar waarom zoek je geen ander werk of heb je niet voortijdig al een andere baan gezocht? Je wist toch dat je contract ging verlopen? De WW is niet als kadootje omdat je een tijdje hebt gewerkt :')
Het is gewoon voor als jij geen werk kan vinden, en je dus in de problemen komt met financiën, maar jij hebt niet eens geprobeerd ander werk te zoeken zo lijkt het .
Centrum van het universum ben ik..
pi_130063865
Laten we even alle "van horen zeggen" en andere versies weglaten en richten waar het omgaat.

@ galaxy366

Je hebt recht op een uitkering maar of je die in deze tijd krijgt toegewezen ga maar uit van niet.
Wat men wel doet is je pushen dat je maar via je ouders geld leent o.i.d. en ondertussen je moet onderwerpen aan hun beleidplan inzake je toekomst,iets wat raar is,want eigenlijk zeggen ze dat ze je geen geld geven maar dat je wel onder de verantwoording van de gemeente valt.

Het allerbeste hoe moeilijk ook is zorgen dat je iets van inkomsten krijgt en dan ben je eigenlijk van een hoop gezeur af want...geen werk hebben levert je alleen maar continue aanvaringen op met gemeenteambtenaren die je achter je broek aanzitten en je om tig voudige duplicaties van allerlei bewijzen vragen die men voor dossiers nodig heeft. M.a.w men doe er alles aan om je te ontmoedigen iets van een uitkering aan te vragen en gebruiken allerlei hande sluwigheidjes onder het mom van "voorstellen/beleidsbepalingen" om je zoveel mogelijk naar hun pijpen te laten dansen.

Dus wil je werk hebben: Als een speer alle opties tot je laten komen want elke seconde dat je wacht is verloren tijd en heeft een ander al je plaats ingenomen gezien de hoeveelheid aan mensen die momenteel zonder baan zitten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2013 18:00:24 ]
pi_130064433
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 17:58 schreef Iwanius het volgende:
Laten we even alle "van horen zeggen" en andere versies weglaten en richten waar het omgaat.

@ galaxy366

Je hebt recht op een uitkering maar of je die in deze tijd krijgt toegewezen ga maar uit van niet.
Wat men wel doet is je pushen dat je maar via je ouders geld leent o.i.d. en ondertussen je moet onderwerpen aan hun beleidplan inzake je toekomst,iets wat raar is,want eigenlijk zeggen ze dat ze je geen geld geven maar dat je wel onder de verantwoording van de gemeente valt.

:')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 18:26:07 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130064613
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 18:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

:')
En in dit geval weten we niet eens of hij dit post om TS nog verder in de war te brengen, of dat hij dit echt serieus meent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130064670
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 18:26 schreef Janneke141 het volgende:

of dat hij dit echt serieus meent.
Dit.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 19:32:45 #20
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130066250
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 20:11 schreef galaxy366 het volgende:
Een verandering. Er word mij net verteld dat ik eens geen recht heb op WW. Onze leraar had ons altijd verteld dat je pas vanaf je 27e een uitkering kan aanvragen? vervolgens dat ik de enige ben volgens hem die begint over een uitkering terwijl ik nog naar school ga.

Volgens hem kan ik ook niks krijgen omdat ik gewoon studiefinanciering krijg? Nu weet ik het eigenlijk niet eens meer wat het nu is :/
Jij (of je leraar) verwart een WW-uitkering (werkloosheidsuitkering) met een WWB-uitkering (Wet Werk en Bijstand; kortweg bijstand).
Het idee van WWB is dat je dat pas krijgt als je nergens anders recht op hebt. Aangezien jij studeert, of in ieder geval een vorm van onderwijs geniet waarvoor je studiefinanciering krijgt, heb je al 'recht' op studiefinanciering en dus niet op bijstand. En voor mensen onder de 27 gelden andere regels voor de bijstand dan voor mensen die 27 jaar of ouder zijn. WW staat hier los van.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:33:23 #21
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130068706
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 19:32 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Jij (of je leraar) verwart een WW-uitkering (werkloosheidsuitkering) met een WWB-uitkering (Wet Werk en Bijstand; kortweg bijstand).
Het idee van WWB is dat je dat pas krijgt als je nergens anders recht op hebt. Aangezien jij studeert, of in ieder geval een vorm van onderwijs geniet waarvoor je studiefinanciering krijgt, heb je al 'recht' op studiefinanciering en dus niet op bijstand. En voor mensen onder de 27 gelden andere regels voor de bijstand dan voor mensen die 27 jaar of ouder zijn. WW staat hier los van.
Dit dus. Jammer dat ik iedere keer weer zie dat mensen de WW- en de WWB-uitkering door elkaar smijten, terwijl het gaat om substantieel verschillende regelingen. Iwanius, trolololol :')

De WW is een werknemersverzekering, waar je dus als ex-werknemer recht op hebt omdat je daar gedurende je werkzame leven premie voor hebt afgedragen. De duur en hoogte van de uitkering zijn afhankelijk van je arbeidsverleden en het loon dat je verdiend hebt. Aangezien je nog jong bent zal dit niet meer zijn dan een paar maanden, dus ja - uiteraard meteen op zoek naar ander werk. (Succes, bij-de-weg! :Y )

De WWB, oftewel de bijstand, is een regeling voor als alle andere regelingen niet (meer) van toepassing zijn, een ultiem vangnet dus voor als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput, en wordt betaald uit de algemene middelen, oftewel de belastingopbrengsten. Hier geldt dus wèl dat je minimaal 27 jaar oud moet zijn voordat je er een beroep op kunt doen (uitzonderingen daargelaten), aangezien er een voorliggende voorziening bestaat in de vorm van de studiebeurs/lening bij DUO.

Gewoon aanvragen die WW-uitkering, TS. En wel zo snel mogelijk, anders loop je inderdaad wellicht het risico op een korting wegens 'te laat aanvragen'.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:34:50 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130068776
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Hier geldt dus wèl dat je minimaal 27 jaar oud moet zijn voordat je er een beroep op kunt doen, aangezien er een voorliggende voorziening bestaat in de vorm van de studiebeurs/lening bij DUO.
Dat is niet per se zo, trouwens
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:35:26 #23
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130068801
quote:
3s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:34 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Dat is niet per se zo, trouwens
Klopt, heb m'n post al aangepast. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130069075
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:25 schreef ColtZ40 het volgende:
Wat een vreemde ouders. Ik had zelf het idee om een uitkering aan te vragen op mijn 19e na twee jaar fulltime werken. Nou, dat ging niet gebeuren volgens mijn ouders. Indien wel dan niet meer wonend bij mijn ouders.

En jouw ouders stimuleren het gewoon. :')
Jij / je werkgever heeft wel jaren de premie ervoor betaald. Uiteraard moet hij meteen gaan solliciteren voor een nieuwe baan. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:43:35 #25
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130069208
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:41 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Jij / je werkgever heeft wel jaren de premie ervoor betaald. Uiteraard moet hij meteen gaan solliciteren voor een nieuwe baan. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk.
Je hebt gewoon sollicitatieplicht bij de WW hoor (net als bij de WWB overigens). Inschrijven en een opgave doen van je sollicitaties bij die site van het UWV - en dan maar hopen dat die site ook werkt, want er is nogal wat gedonder mee geweest de afgelopen tijd... :')
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130069317
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Je hebt gewoon sollicitatieplicht bij de WW hoor (net als bij de WWB overigens). Inschrijven en een opgave doen van je sollicitaties bij die site van het UWV - en dan maar hopen dat die site ook werkt, want er is nogal wat gedonder mee geweest de afgelopen tijd... :')
Het is zelfs zo dat hij op het moment dat hij weet dat hij werkloos raakt al moet beginnen met solliciteren. Anders kunnen ze alsnog zeggen dat hij verwijtbaar werkeloos is omdat hij te laat is gaan solliciteren. Meestal loopt dat niet zo'n vaart maar het kan wel.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:50:41 #27
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_130069571
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:45 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Het is zelfs zo dat hij op het moment dat hij weet dat hij werkloos raakt al moet beginnen met solliciteren. Anders kunnen ze alsnog zeggen dat hij verwijtbaar werkeloos is omdat hij te laat is gaan solliciteren. Meestal loopt dat niet zo'n vaart maar het kan wel.
Klopt inderdaad. De regels zijn behoorlijk wat strenger geworden de afgelopen jaren, 'vroegah' was dat niet zo (de NL Staat is allang niet meer die 'Sinterklaas' zoals zo vaak door ignorami wordt gesteld ;) ).
Vandaar ook mijn aansporing om zsm die WW aan te vragen, en natuurlijk vanaf het eerste begin te solliciteren, om die sollicitaties ook te kunnen overleggen als bewijs dat je meteen je best hebt gedaan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_130094083
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Dit dus. Jammer dat ik iedere keer weer zie dat mensen de WW- en de WWB-uitkering door elkaar smijten, terwijl het gaat om substantieel verschillende regelingen. Iwanius, trolololol :')
Dank voor je uitleg i.i.g. en je kan niet zeggen dat ik geprobeerd heb de TS te helpen.. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2013 13:49:00 ]
pi_130096354
Lekkere ouders :') Werken voor je geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')