abonnement Unibet Coolblue
pi_147204883
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:59 schreef Blik het volgende:
Update, ik ga per januari beginnen met indexbeleggen hij Meesman
Waarom meesman? Duur! Bij bijvoorbeeld BND betaal je geen switch of verkoopkosten...Bij Meesman iedere keer 0,25%.
Whaaaat???? No money?
  maandag 1 december 2014 @ 23:14:18 #77
62913 Blik
The one and Only!
pi_147205070
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 22:51 schreef Johnny-V het volgende:

[..]

Waarom meesman? Duur! Bij bijvoorbeeld BND betaal je geen switch of verkoopkosten...Bij Meesman iedere keer 0,25%.
Bij BND betaal je ieder jaar minimaal 0,09%-0,30% meer aan TER, dus duur wil ik Meesman zeker niet noemen. Die TER betaal je jaarlijks en de transactiekosten alleen bij inleg.
  maandag 1 december 2014 @ 23:16:30 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_147205121
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als je nu een rekening opent, heb je dan al het voordeel van de nieuwe regels per 1-1-2015?

https://www.meesman.nl/kosten

Weinig zin om 25 euro te betalen als ik dat met een maand wachten kan besparen.
Rekening wordt pas geopend begin januari bij de eerste inleg.

Overigens heb ik nergens in de voorwaarden die je krijgt bij het openen van een rekening die 25 euro meer gezien, dus mochten ze dat wel berekenen hebben ze een probleem.
pi_147211106
Hoorde laatst dat je bij De Giro gratis kan beleggen in fondsen en indextrackers? Lijkt op onderstaande pagina gewoon te kloppen ook. De Giro lijkt verder toch gewoon veilig of zie ik iets over het hoofd?

https://www.degiro.nl/tarieven/
pi_147211298
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:50 schreef Graankorrel het volgende:
Hoorde laatst dat je bij De Giro gratis kan beleggen in fondsen en indextrackers? Lijkt op onderstaande pagina gewoon te kloppen ook. De Giro lijkt verder toch gewoon veilig of zie ik iets over het hoofd?

https://www.degiro.nl/tarieven/
Ik heb ook na DeGiro gekeken, qua risico kwam ik op deze tekst uit, ik citeer:

Verschillende partijen (en concurrenten) wezen op de risico’s die een beleggingsportefeuille aangehouden bij DeGiro zou lopen, onder meer vanwege het uitlenen. DeGiro biedt sinds kort ook een effectenrekening waarbij geen effecten worden uitgeleend.

De belegger levert daar wel iets voor in: geen gratis realtime koersen meer, een hogere debetrente en er worden kosten voor dividend gerekend. De transactiekosten blijven hetzelfde. Gaat men akkoord met het uitlenen van effecten, dan zijn er risico’s indien er een tekort ontstaat bij een lenende partij.

Hiervoor wordt eerst de lener zelf aangesproken, daarna DeGiro en vervolgens alle mensen met een positie in het uitgeleende aandeel. "Bijstorten is absoluut uitgesloten", bezweert DeGiro desgevraagd.
  dinsdag 2 december 2014 @ 10:15:35 #81
62913 Blik
The one and Only!
pi_147211636
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:00 schreef Goesten het volgende:

[..]

Ik heb ook na DeGiro gekeken, qua risico kwam ik op deze tekst uit, ik citeer:

Verschillende partijen (en concurrenten) wezen op de risico’s die een beleggingsportefeuille aangehouden bij DeGiro zou lopen, onder meer vanwege het uitlenen. DeGiro biedt sinds kort ook een effectenrekening waarbij geen effecten worden uitgeleend.

De belegger levert daar wel iets voor in: geen gratis realtime koersen meer, een hogere debetrente en er worden kosten voor dividend gerekend. De transactiekosten blijven hetzelfde. Gaat men akkoord met het uitlenen van effecten, dan zijn er risico’s indien er een tekort ontstaat bij een lenende partij.

Hiervoor wordt eerst de lener zelf aangesproken, daarna DeGiro en vervolgens alle mensen met een positie in het uitgeleende aandeel. "Bijstorten is absoluut uitgesloten", bezweert DeGiro desgevraagd.

Ik vind het een beetje schimmig, en daar hou ik niet van bij een instelling aan wie ik mijn geld toe vertrouw.
  dinsdag 2 december 2014 @ 10:51:04 #82
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147212394
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 22:51 schreef Johnny-V het volgende:

[..]

Waarom meesman? Duur! Bij bijvoorbeeld BND betaal je geen switch of verkoopkosten...Bij Meesman iedere keer 0,25%.
Que?
Volgens de site van BND zijn er wel degelijk kosten, en niet zo'n beetje ook :{
beheerkosten 0.59% per jaar
transactiekosten 0.5% per storting

https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html#LeesMeer-Kosten
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:15:05 #83
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_147214204
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:51 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Que?
Volgens de site van BND zijn er wel degelijk kosten, en niet zo'n beetje ook :{
beheerkosten 0.59% per jaar
transactiekosten 0.5% per storting

https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html#LeesMeer-Kosten
Deze beheerskosten zijn 0.5% bij Meesman, en transactiekostne 0.25%.

Vraag mij wel af of ze geen dubbele kosten in rekening brengen bij Meesman. Bij BND in ieder geval niet.
Overal verstand van.
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:52:41 #84
62913 Blik
The one and Only!
pi_147215072
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:15 schreef macondo het volgende:

[..]

Deze beheerskosten zijn 0.5% bij Meesman, en transactiekostne 0.25%.

Vraag mij wel af of ze geen dubbele kosten in rekening brengen bij Meesman. Bij BND in ieder geval niet.
Bij Meesman zijn dat de kosten, niks meer niks minder. En bij de MSCI World fund zit geen dividendlek, waardoor je rendement bij voorbaat al 0,4-0,5% hoger is dan een ander fonds Bij BND zijn de minimale beheerskosten 0,59% tot aan 0,80%. Dus daar verlies je sowieso al iets op, het is niet veel maar toch

Maar de bewering dat Meesman duur is en BND niet is gewoon onwaar.
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:33:07 #85
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_147216326
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Bij Meesman zijn dat de kosten, niks meer niks minder. En bij de MSCI World fund zit geen dividendlek, waardoor je rendement bij voorbaat al 0,4-0,5% hoger is dan een ander fonds Bij BND zijn de minimale beheerskosten 0,59% tot aan 0,80%. Dus daar verlies je sowieso al iets op, het is niet veel maar toch

Maar de bewering dat Meesman duur is en BND niet is gewoon onwaar.
Meesman laat jouw geld beheren door Amerikaanse beheerders (zoals Vanguard), dus hoe zij het dividendlek omzeilen is mij een raadsel. En een outperformance van Nederlandse indexfondsen tegenover Amerikaanse indexfondsen zou je dan moeten zien, en bij mijn weten is dat er niet.

Daarnaast is het dividendlek bij World Stock maximaal 0,25% - dus relatief bescheiden (50% buiten US belegd, 2 procent div rendement, 15% div tax).

Overigens zijn transactiekosten van beiden buitensporig.
Overal verstand van.
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:37:10 #86
62913 Blik
The one and Only!
pi_147216441
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:33 schreef macondo het volgende:

[..]

Meesman laat jouw geld beheren door Amerikaanse beheerders (zoals Vanguard), dus hoe zij het dividendlek omzeilen is mij een raadsel. En een outperformance van Nederlandse indexfondsen tegenover Amerikaanse indexfondsen zou je dan moeten zien, en bij mijn weten is dat er niet.

Daarnaast is het dividendlek bij World Stock maximaal 0,25% - dus relatief bescheiden (50% buiten US belegd, 2 procent div rendement, 15% div tax).

Overigens zijn transactiekosten van beiden buitensporig.
De world index van Meesman wordt beheerd door Northern Trust, niet Vanguard.

https://www.meesman.nl/meesman-indexfonds-aandelen-wereldwijd

En qua transactiekosten vind ik het allemaal wel meevallen, de enige die goedkoper is is degiro en die houdt er bepaalde schimmige praktijken op na die ik niet waardoor. het is in ieder geval een stuk goedkoper dan bijv. een Binck die rustig 6,60 transactiekosten rekent op een inleg van 100 euro per maand. Meesman rekent daar 0,25 euro voor.
  dinsdag 2 december 2014 @ 14:00:19 #87
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_147217139
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:37 schreef Blik het volgende:

[..]

De world index van Meesman wordt beheerd door Northern Trust, niet Vanguard.

https://www.meesman.nl/meesman-indexfonds-aandelen-wereldwijd

En qua transactiekosten vind ik het allemaal wel meevallen, de enige die goedkoper is is degiro en die houdt er bepaalde schimmige praktijken op na die ik niet waardoor. het is in ieder geval een stuk goedkoper dan bijv. een Binck die rustig 6,60 transactiekosten rekent op een inleg van 100 euro per maand. Meesman rekent daar 0,25 euro voor.
Ik schreef ook "zoals Vanguard". Bij World Stock is het idd Northern Trust.

Zelf koop ik gewoon de ETF van Vanguard in de US (code VT). Daar betaal ik ongeveer een dollar voor 10k aan ETF's bij mijn Amerikaanse broker (Interactive Brokers). Kosten zijn $0.005 per aandeel, met een minimum van $1.

Kosten zijn er 0.18% per jaar.

Voor belegging van 10k ben ik dus kwijt 0.19% = 19 dollar (18 dollar beheer, 1 dollar transactie)

Bij Meesman zit ik op 75 euro.
Bij BND op 109 euro.

Die beheerfee hakt er het zwaarste in natuurlijk, want die betaal je elk jaar.
Overal verstand van.
  dinsdag 2 december 2014 @ 14:09:09 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_147217358
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 14:00 schreef macondo het volgende:

[..]

Ik schreef ook "zoals Vanguard". Bij World Stock is het idd Northern Trust.

Zelf koop ik gewoon de ETF van Vanguard in de US (code VT). Daar betaal ik ongeveer een dollar voor 10k aan ETF's bij mijn Amerikaanse broker (Interactive Brokers). Kosten zijn $0.005 per aandeel, met een minimum van $1.

Kosten zijn er 0.18% per jaar.

Voor belegging van 10k ben ik dus kwijt 0.19% = 19 dollar (18 dollar beheer, 1 dollar transactie)

Bij Meesman zit ik op 75 euro.
Bij BND op 109 euro.

Die beheerfee hakt er het zwaarste in natuurlijk, want die betaal je elk jaar.
Ik kan niet zomaar even 10k ophoesten, want dat is de minimum balance. Dus niet van toepassing voor mij. Daarnaast zit je met een minimum monthly fee van 10 dollar. Ik kijk naar de voor mij op dit moment geldende omstandigheden en dat is een lage maandelijkse inleg.
pi_147220878
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:37 schreef Blik het volgende:

[..]

De world index van Meesman wordt beheerd door Northern Trust, niet Vanguard.

https://www.meesman.nl/meesman-indexfonds-aandelen-wereldwijd

En qua transactiekosten vind ik het allemaal wel meevallen, de enige die goedkoper is is degiro en die houdt er bepaalde schimmige praktijken op na die ik niet waardoor. het is in ieder geval een stuk goedkoper dan bijv. een Binck die rustig 6,60 transactiekosten rekent op een inleg van 100 euro per maand. Meesman rekent daar 0,25 euro voor.
Bij Binck Standaard moet je ook niet maandelijks inzetten, maar enkel bij bedragen boven de 1500 euro. Dan is Binck Standaard goedkoper.

Doe je fundcoach, dan is het watmoelijker vergelijken omdat je hogere jaarlijkse kosten heb, maar geen transactiekosten.

Ik leg maandelijks in bij BND en bij Binck selectief op een aantal ETFs bij hogere aankopen.

BND heb ik 4 rekeningen open, elk met andere risico-instellingen (2 pensioen, 2 belegging). Inleg wordt gewoon verdeel over deze rekeningen. Waarom BND? overzichtelijk en makkelijk aan te passen. Kostenstructuur ook duidelijk.
  dinsdag 2 december 2014 @ 16:20:49 #90
62913 Blik
The one and Only!
pi_147220974
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 16:18 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Bij Binck Standaard moet je ook niet maandelijks inzetten, maar enkel bij bedragen boven de 1500 euro. Dan is Binck Standaard goedkoper.

Doe je fundcoach, dan is het watmoelijker vergelijken omdat je hogere jaarlijkse kosten heb, maar geen transactiekosten.

Ik leg maandelijks in bij BND en bij Binck selectief op een aantal ETFs bij hogere aankopen.

BND heb ik 4 rekeningen open, elk met andere risico-instellingen (2 pensioen, 2 belegging). Inleg wordt gewoon verdeel over deze rekeningen. Waarom BND? overzichtelijk en makkelijk aan te passen. Kostenstructuur ook duidelijk.
Daarom zeg ik ook in de post boven die van jou dat ik kijk naar de voor mij op dit moment geldende omstandigheden, en dat is een maandelijkse inleg van 100 euro. Dan is een Binck per definitie voor mij niet interessant.

En de kostenstructuur van BND is misschien duidelijk, maar de goedkoopste zijn ze in ieder geval niet
pi_147261245
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 14:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik kan niet zomaar even 10k ophoesten, want dat is de minimum balance. Dus niet van toepassing voor mij. Daarnaast zit je met een minimum monthly fee van 10 dollar. Ik kijk naar de voor mij op dit moment geldende omstandigheden en dat is een lage maandelijkse inleg.
De werkelijke transactiekosten worden van de maandelijkse 10 dollar fee afgehaald, dus als je elke maand voor $1 kosten maakt, betaal je $9 monthly fee. En boven de $100.000 netto waarde vervalt de 10 dollar fee.

Overigens zijn de transactiekosten voor iShares MSCI Europe wel hoger dan 1 dollar. Ik betaalde 4 euro voor een inleg van 750. Wellicht dat daar nog wat te besparen is door voor unbundled te kiezen, maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik kom toch zelden boven de $10 uit.
pi_147262626
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 16:20 schreef Blik het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook in de post boven die van jou dat ik kijk naar de voor mij op dit moment geldende omstandigheden, en dat is een maandelijkse inleg van 100 euro. Dan is een Binck per definitie voor mij niet interessant.

En de kostenstructuur van BND is misschien duidelijk, maar de goedkoopste zijn ze in ieder geval niet
Precies, dat is het grote voordeel van Meesman; lekker makkelijk consequent maandelijks inleggen met laag bedrag
  woensdag 3 december 2014 @ 22:08:54 #93
62913 Blik
The one and Only!
pi_147263394
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:16 schreef DappereDodo77 het volgende:

[..]

De werkelijke transactiekosten worden van de maandelijkse 10 dollar fee afgehaald, dus als je elke maand voor $1 kosten maakt, betaal je $9 monthly fee. En boven de $100.000 netto waarde vervalt de 10 dollar fee.

Overigens zijn de transactiekosten voor iShares MSCI Europe wel hoger dan 1 dollar. Ik betaalde 4 euro voor een inleg van 750. Wellicht dat daar nog wat te besparen is door voor unbundled te kiezen, maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik kom toch zelden boven de $10 uit.
Ik begrijp dat je graag gelijk wilt hebben, maar je moet roch begrijpen dat voor iemand die maandelijks 100 euro in wilt leggen, een jaarlijkse fee van 120 dollar (t.o.v. 3 euro bij Meesman) niet echt interessant is. En dan ook nog die 100k waarde... :N
pi_147267828
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 10:03 schreef -jos- het volgende:

[..]

"Don’t try to beat the market…and don’t believe anyone who tells you they can"

Hier ben ik het wel mee eens ja.

Maar verder, ik zie niet echt een goed argument om in indexen te gaan beleggen. En al helemaal niet waarom het de beste investering zou zijn.

Ik had al een paar jaar geleden al over Ohpen gehoord, en daar kun je ook in zogenaamde Private Equity Funds beleggen. Dat leek mij dan wel interessant.
Dus je bent het er mee eens dat je niet moet proberen de markt te verslaan, omdat dat je niet lukt. Dat wil dus zeggen dat de markt het beter doet dan jij. Waarom zou de markt volgen dan niet de beste investering zijn...? :+
  donderdag 4 december 2014 @ 09:29:50 #95
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147271387
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:49 schreef nikao het volgende:

[..]

Precies, dat is het grote voordeel van Meesman; lekker makkelijk consequent maandelijks inleggen met laag bedrag
Die 0.5% beheerkosten hakken er op de lange termijn behoorlijk in, dan is Binck een interessantere optie zolang je het aantal transacties per jaar maar tot het minimum beperkt.

Daarentegen heb je bij Meesman geen verdere kosten (voor zover ik weet) dan de 0.25% transactiekosten en 0,5% beheerfee. Bij Binck zit je dan weer met TER dus afhankelijk vna welke trackers je bezit kan dat ook flink in de papieren gaan lopen. Tot slot moet je eigenlijk ook rekening houden met de rendementen, als het Meesman fonds structureel beter performed t.o.v. een ETF tracker dan is bij gelijke kosten Meesman de betere optie. Per saldo zal het wel lood om oud ijzer zijn denk ik.

Lastig lastig!

Ik ga mij eens inlezen in IB waar DappereDodo het over had :P
pi_147271651
Ook met indexbeleggen mag je ook best spreiden over brokers.

Voor grote bedragen (lump slump > 1500) gebruik je dan Binck.
Voor maandelijks sparen doe je een combo van BND en Meesman. Bv. elke broker 100 euro of zo.

BND belegt in Vanguard, Meesman in MSCI. Dus dat is ook weer eens verdeeld.

Ik leg zelf maandelijks 250 vast in BND en Meesman (waarbij Meesman voor de lange termijn is, terwijl BND evt nog redelijk snel/goedkoop geld kan onttrekken)

Per broker doe ik ook nog eens verdeling in risico's.
Bij BND heb ik verschillende rekeningen met andere beleggingsstrategieen. Dat is het voordeel van automatisch beleggen. (2/3 gaat naar 10%obl/ 90% aandelen. 1/3 100% aandelen)

Bij meenam enkel verschillende fondsen.
Hoef je niet meer over na te denken.
  donderdag 4 december 2014 @ 09:49:52 #97
62913 Blik
The one and Only!
pi_147271746
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:29 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Die 0.5% beheerkosten hakken er op de lange termijn behoorlijk in, dan is Binck een interessantere optie zolang je het aantal transacties per jaar maar tot het minimum beperkt.

Daarentegen heb je bij Meesman geen verdere kosten (voor zover ik weet) dan de 0.25% transactiekosten en 0,5% beheerfee. Bij Binck zit je dan weer met TER dus afhankelijk vna welke trackers je bezit kan dat ook flink in de papieren gaan lopen. Tot slot moet je eigenlijk ook rekening houden met de rendementen, als het Meesman fonds structureel beter performed t.o.v. een ETF tracker dan is bij gelijke kosten Meesman de betere optie. Per saldo zal het wel lood om oud ijzer zijn denk ik.

Lastig lastig!

Ik ga mij eens inlezen in IB waar DappereDodo het over had :P
Voor zover ik weet heeft Binckbank ook gewoon beheerskosten, weet alleen niet hoeveel, bij Binckbank zijn de tranactiekosten weer enorm als je gewoon maandelijke een beperkte inleg wilt doen. Als je zoals ik 100 euro per maand wilt inleggen ben je in een jaar tijd bij Binck ruim 70 euro aan transactiekosten kwijt. Bij Meesman is dit slechts 3 euro.
pi_147271837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft Binckbank ook gewoon beheerskosten, weet alleen niet hoeveel, bij Binckbank zijn de tranactiekosten weer enorm als je gewoon maandelijke een beperkte inleg wilt doen. Als je zoals ik 100 euro per maand wilt inleggen ben je in een jaar tijd bij Binck ruim 70 euro aan transactiekosten kwijt. Bij Meesman is dit slechts 3 euro.
Binck heeft ook Fundcoach waarbij je dan weer "gratis" kan inleggen.
  donderdag 4 december 2014 @ 09:56:34 #99
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147271875
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft Binckbank ook gewoon beheerskosten, weet alleen niet hoeveel, bij Binckbank zijn de tranactiekosten weer enorm als je gewoon maandelijke een beperkte inleg wilt doen. Als je zoals ik 100 euro per maand wilt inleggen ben je in een jaar tijd bij Binck ruim 70 euro aan transactiekosten kwijt. Bij Meesman is dit slechts 3 euro.
Binck basis heeft geen beheerkosten maar wel minimum transactiekosten (6.50 + 0.1% met een minimum van ¤10 per transactie) dus 12 keer 100 per maand kost je al ¤120 aan transactiekosten.

Overigens zijn de kosten voor Meesman niet alleen die 3 euro transactiekosten maar daar komt die 0.5% beheerkosten per jaar nog bij. Laten we zeggen ¤1200*0.5% = ¤6. Dus 9 euro per jaar. En die beheerkosten zijn in jaar twee 2391*0.5 = bijna 12 euro + 3 = 15 euro. Enzovoort. Vandaar ook mijn opmerking hierboven dat die beheerkosten er op termijn flink inhakken.
pi_147271920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:56 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Binck basis heeft geen beheerkosten maar wel minimum transactiekosten (6.50 + 0.1% met een minimum van ¤10 per transactie) dus 12 keer 100 per maand kost je al ¤120 aan transactiekosten.

Overigens zijn de kosten voor Meesman niet alleen die 3 euro transactiekosten maar daar komt die 0.5% beheerkosten per jaar nog bij. Laten we zeggen ¤1200*0.5% = ¤6. Dus 9 euro per jaar. En die beheerkosten zijn in jaar twee 2391*0.5 = bijna 12 euro + 3 = 15 euro. Enzovoort. Vandaar ook mijn opmerking hierboven dat die beheerkosten er op termijn flink inhakken.
Die 0.5% beheerkosten van Meesman (en BND, en Ophen) is gewoon de TER. Dat is bij Binck natuurlijk ook gewoon aanwezig. Alleen wordt het verwerkt met de waarde van je ETF.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')