abonnement Unibet Coolblue
pi_129904993
Als je kijkt naar de gevolgen van chiptuning voor o.a. de verzekering, de RDW en de fabrieksgarantie zijn er ontelbare verhalen die allemaal iets anders zeggen. Ik vraag mij dus af hoe het nu echt zit in Nederland.

De een zegt dat je het wel moet melden bij de verzekering, de ander zegt van niet. De een zegt dat je het niet hoeft te melden als je vermogen (pk's) met minder dan 20% toeneemt, de ander zegt van wel. Dit geldt natuurlijk ook voor de fabrieksgarantie. Persoon A zegt dat hij wel geldig blijft en persoon B zegt weer van niet.

Is er iemand die dit een keer heeft uitgezocht? Google geeft mij alleen maar antwoorden als 'de kans dat ze het vinden is zeer klein'. Maar echt betrouwbare theoretische antwoorden ben ik niet tegen gekomen.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:31:51 #2
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_129905590
Bij zelf spelen is fabrieksgarantie weg. Simpel.
Indien je auto een vermogen toename heeft van meer dan 20% moet je het melden ja.
Eronder, met zelfde (type) motor hoeft dat niet.
Verzekering kan ik weinig over zeggen, dat weet ik niet.

Ik heb het zelf eens gedaan, maar vanwege een te hoge CO snel weer naar fabriekswaarden gegaan.

Dit is wat ik je kan melden en wat RDW ook aangeeft.
pi_129906429
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:31 schreef beware_reageerd het volgende:
Bij zelf spelen is fabrieksgarantie weg. Simpel.
Indien je auto een vermogen toename heeft van meer dan 20% moet je het melden ja.
Eronder, met zelfde (type) motor hoeft dat niet.
Verzekering kan ik weinig over zeggen, dat weet ik niet.

Ik heb het zelf eens gedaan, maar vanwege een te hoge CO snel weer naar fabriekswaarden gegaan.

Dit is wat ik je kan melden en wat RDW ook aangeeft.
Bedankt voor je reactie!
Als ik ervoor kies om dit te laten doen, laat ik het doen bij een tuner die zich op het terrein van een dealer bevindt en ook daar onder valt. Ik denk dus dat op het gebied van garantie wel iets te regelen moet zijn.

Het verhaal over de verzekering is voor mij totaal niet duidelijk, al kijken zij natuurlijk naar de gegevens van het RDW, dus als ik bij het RDW niets hoef te melden, zal dat daar ook niet nodig zijn lijkt me. Maar dit is natuurlijk maar creatief denken, hoe het theoretisch zit weet ik nog steeds niet, ook weinig over kunnen vinden.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:00:10 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129906559
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:13 schreef eXclusiv het volgende:
Als je kijkt naar de gevolgen van chiptuning voor o.a. de verzekering, de RDW en de fabrieksgarantie zijn er ontelbare verhalen die allemaal iets anders zeggen. Ik vraag mij dus af hoe het nu echt zit in Nederland.

De een zegt dat je het wel moet melden bij de verzekering, de ander zegt van niet. De een zegt dat je het niet hoeft te melden als je vermogen (pk's) met minder dan 20% toeneemt, de ander zegt van wel. Dit geldt natuurlijk ook voor de fabrieksgarantie. Persoon A zegt dat hij wel geldig blijft en persoon B zegt weer van niet.

Is er iemand die dit een keer heeft uitgezocht? Google geeft mij alleen maar antwoorden als 'de kans dat ze het vinden is zeer klein'. Maar echt betrouwbare theoretische antwoorden ben ik niet tegen gekomen.
Fabrieksgarantie komt gewoonlijk te vervallen. Er zijn uitzonderingen, per merk en motor. Zo handhaaft VW voor bepaalde motoren de garantie indien de chiptuning door een door VW erkend bedrijf wordt uitgevoerd, voor de 1e 2 van de 3 mogelijke niveaus. Als je chiptuning op het 3e niveau laat doen, dan vervalt de fabrieksgarantie (een voorbeeld wat ik kende was een 180 pk motor, die mocht wel naar 220 pk, maar niet naar 240 pk).
Reputabele chiptuning-bedrijven nemen de garantie op de motor over, maar de discussie kan heftig worden als er daadwerkelijk wat fout gaat, zeker als de fout ook bekend is bij niet-getunede motoren.

De verzekering is niet geinteresseerd.

Voor de RDW is een vermogens-toename tot 20% niet herkeurings-plichtig :
quote:
r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
bron: Regeling voertuigen, artikel 6.3

Wel is het natuurlijk zaak om een tuning te nemen waarbij de emissie-waarden binnen de wettelijke grenzen blijven. Voor een nieuwe auto heb je daar niet direct last van, maar zodra je na 4 jaar de APK-cyclus ingaat, krijg je daar jaarlijks mee te maken, afhankelijk van de methode kun je t.b.v. de keuring soms de oude chip terugzetten of het oude programma tijdelijk weer laden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_129907006
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 19:00 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Fabrieksgarantie komt gewoonlijk te vervallen. Er zijn uitzonderingen, per merk en motor. Zo handhaaft VW voor bepaalde motoren de garantie indien de chiptuning door een door VW erkend bedrijf wordt uitgevoerd, voor de 1e 2 van de 3 mogelijke niveaus. Als je chiptuning op het 3e niveau laat doen, dan vervalt de fabrieksgarantie (een voorbeeld wat ik kende was een 180 pk motor, die mocht wel naar 220 pk, maar niet naar 240 pk).
Reputabele chiptuning-bedrijven nemen de garantie op de motor over, maar de discussie kan heftig worden als er daadwerkelijk wat fout gaat, zeker als de fout ook bekend is bij niet-getunede motoren.

De verzekering is niet geinteresseerd.

Voor de RDW is een vermogens-toename tot 20% niet herkeurings-plichtig :

[..]

bron: Regeling voertuigen, artikel 6.3

Wel is het natuurlijk zaak om een tuning te nemen waarbij de emissie-waarden binnen de wettelijke grenzen blijven. Voor een nieuwe auto heb je daar niet direct last van, maar zodra je na 4 jaar de APK-cyclus ingaat, krijg je daar jaarlijks mee te maken, afhankelijk van de methode kun je t.b.v. de keuring soms de oude chip terugzetten of het oude programma tijdelijk weer laden.
Bedankt! Ik zal er dus op moeten letten dat er voldaan wordt aan emissie-waarden en de daarbij behorende grenzen.

'De verzekering is niet geïnteresseerd' betekent dus dat ik niet illegaal bezig ben als ik het niet meld en dus gewoon goed verzekerd ben? En dat geldt dan dus voor elke verzekeraar?
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:40:18 #6
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_129907676
Als het oude programma erop moet om door de keuring te komen dan heb je wel behoorlijke beun software te pakken :')

Ga sowieso naar een een tuner die gespecialiseerd is in het merk auto waarin je rijdt. Bekende voor VAG is JD, voor auto's uit de fiat groep Squadra-tuning of Savali en zo zullen er vast wel meer zijn.
Life's like music, get the rhythm..
pi_129908103
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 19:40 schreef NoComment het volgende:
Als het oude programma erop moet om door de keuring te komen dan heb je wel behoorlijke beun software te pakken :')

Ga sowieso naar een een tuner die gespecialiseerd is in het merk auto waarin je rijdt. Bekende voor VAG is JD, voor auto's uit de fiat groep Squadra-tuning of Savali en zo zullen er vast wel meer zijn.
Ja ik zat dus aan Savali te denken omdat zij ook onder een dealer vallen.
pi_129945673
Nog meer mensen met ervaring met chiptuning en die dit hebben uitgezocht?
pi_129958802
Bij turbodieselblokken kan vermogen en koppel wel met 30% toenemen. Niet iedere koppeling, drukgroep of versnellingsbak kan dat aan. Het kan zeker geen kwaad om uit te zoeken welke type autos met dezelfde versnellingsbak rijden zodat je weet welk koppel er fabrieksaf op wordt losgelaten.
Om wat voor motor/auto gaat het eigenlijk? NA blokken zijn niet de moeite waard om te chippen.
pi_129961161
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 19:00 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Wel is het natuurlijk zaak om een tuning te nemen waarbij de emissie-waarden binnen de wettelijke grenzen blijven. Voor een nieuwe auto heb je daar niet direct last van, maar zodra je na 4 jaar de APK-cyclus ingaat, krijg je daar jaarlijks mee te maken, afhankelijk van de methode kun je t.b.v. de keuring soms de oude chip terugzetten of het oude programma tijdelijk weer laden.
APK is idd een geplande momentopname waar je wel omheen kunt 'faken', maar stel dat je een onaangekondigde controle krijgt? Die kans is natuurlijk heel klein, maar soms heb je van die politieacties waarbij ze iedereen van de weg halen en papieren en technische staat van de auto controleren. Als ze er dan achter komen dat je auto niet aan de apk-eisen voldoet heb je wel een groter probleem....
pi_129964167
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:54 schreef the85mc het volgende:
Bij turbodieselblokken kan vermogen en koppel wel met 30% toenemen. Niet iedere koppeling, drukgroep of versnellingsbak kan dat aan. Het kan zeker geen kwaad om uit te zoeken welke type autos met dezelfde versnellingsbak rijden zodat je weet welk koppel er fabrieksaf op wordt losgelaten.
Om wat voor motor/auto gaat het eigenlijk? NA blokken zijn niet de moeite waard om te chippen.
Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.
pi_129967730
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 00:53 schreef eXclusiv het volgende:

[..]

Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.
Ja de motor kan het aan, maar de rest ook?
Als voorbeeld: Ik rij een laguna diesel (200nm) met 5 versnellingsbak. Na chiptunen kom je rond 260 nm uit. Ik heb versnellimgsbak type opgezocht en mijn motor is qua koppel al de zwaarste met deze bak. Ik heb naar wat ervaringen gevraagd op laguna forum en meerderen hebben em gechipt, maar na 50-60.000 km liggen de versnellingsbaklagers eruit.
Als je bijvoorbeeld een 120 pk laguna (6bak) tuned dan klapt koppeling met drukgroep eruit, maar dan houdt de bak het wel.
Dus de motor trekt het tunen wel, maar vraag dus naar ervaringen van anderen hoe het met de rest vd aandrijving is gegaan. Het liefst als ze al 100.000+ kms na tuning hebben gereden. Bovendien feeft een tuner geen garantie op versnellingsbak dacht ik.
  maandag 12 augustus 2013 @ 08:40:08 #13
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_129967814
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 00:53 schreef eXclusiv het volgende:

[..]

Fiat Punto 1.3 Multijet (een diesel dus). Volgens google is het zeker de moeite waard en is 85 naar +- 100pk mogelijk.
Ik heb wel eens gehoord dat die Mito's van Alfa Romeo standaard gechipt zijn bij aflevering.. Aangezien daar hetzelfde blok in ligt. Dat is al wel anderhalf jaar geleden dat ik het gehoord heb, dus 100% zeker weet ik het niet of het klopt. Lijkt me wel stug trouwens, aangezien die dingen juist zijn afgeknepen om belastingvrij te mogen zijn.

De eigenaar had ook een Punto 1.3, en die had ie ook gechipt. Maar ook dat is anderhalf jaar geleden, en weet dus niet of die auto nu nog zonder problemen rondrijdt.
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:34:32 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_129970000
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:44 schreef Palomar het volgende:

[..]

APK is idd een geplande momentopname waar je wel omheen kunt 'faken', maar stel dat je een onaangekondigde controle krijgt? Die kans is natuurlijk heel klein, maar soms heb je van die politieacties waarbij ze iedereen van de weg halen en papieren en technische staat van de auto controleren. Als ze er dan achter komen dat je auto niet aan de apk-eisen voldoet heb je wel een groter probleem....
Ik heb nog nooit zo'n geel kuiken met een CO-meter bij een fuik zien staan, jij wel?

Overigens lijkt het me dat de verzekering het wel degelijk interessant vindt met hoeveel vermogen je rond rijdt; meer vermogen, snellere auto, hogere premie, en voor meer geld binnenhalen zijn ze altijd te porren. Net als voor niet- of minder uitbetalen als het achteraf niet blijkt te kloppen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:39:02 #15
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_129970129
Als je de motor laat tunen, zorg er dan wel voor dat de auto voor en na het tunen op de rollenbank gaat. Heel wat chiptunebedrijven geven prachtige cijfers hoeveel meer PK er uit een motor te halen valt, maar doen dat zonder dat dat fatsoenlijk is na te gaan.

Zo ben ik een keer op een meeting geweest bij een chiptuner met eigenaren van dezelfde auto, allemaal zijn we toen op de rollenbank gegaan. En daar bleek dat er onderling al flinke verschillen waren in het vermogen. Het verschil liep toen op van -4,4% tot +11,8% van het door de fabrikant opgegeven vermogen. En dat was dus zonder dat er wat aan die motoren waren gedaan.

Zonder dat je voor en na tunen op de rollenbank bent geweest, weet je gewoonweg niet of de claim van dat bedrijf wel klopt.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_129972870
Als je het laat doen door een bekende in de wereld(elk merk heeft zijn eigen specialisten), weten ze ook wat ze doen. Een bedrijf dat alle merken kan tunen, kan nooit alle kennis hebben van elke auto. En Henk om de hoek die wat cijfertjes vervangt is vaak ook geen optie.

Groot deel van de VAG diesels rijden gechipt rond, en vaak gaan ze netter lopen en worden de dipjes die er af fabriek al inzitten gelijk glad gestreken. Tevens zijn deze chippers vaak nog beter in diagnose stellen dan welke dealer dan ook :)

Extra onderhoud? Nee...
pi_129977206
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 12:04 schreef geertpeeters het volgende:

Extra onderhoud? Nee...
Extra onderhoud? Ja. Met dezelfde auto ga toch continu meer vragen van turbo/koppeling/bak/assen/remmen/banden. Het gaat gewoon meer slijten. En als je zegt dat je het extra vermogen toch niet gebruikt kun je net zo goed niet chippen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 14:21:30 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129977522
Soms kan tunen wel heel zinnig zijn, omdat sommige merken opzettelijk omlaag getunede motoren leveren. Soms is dat gedaan om een auto in een bepaalde emissie-categorie te krijgen, maar soms is het niets anders dan om met minimale inspanning een auto te kunnen leveren in een lagere prijsklasse, maar wel een duidelijk verschil in specificaties te houden.

Een heel duidelijk voorbeeld ontstond met de Volvo 850/V70. Van het roemruchte 2.5l 5-cylinderblok bestonden aanvankelijk een 10-kleppen versie met 140pk, en een 20-kleppen versie met 170pk. Toen de 10-kleppen versie werd afgeschaft (om de verbruiks- en emissie-cijfers), zat Volvo met het ontbreken van het 140pk instap-model, met name in trek bij de wat oudere kopers die niet op "grote vermogens" zaten te wachten. De oplossing was simpel : het standaard 170pk blok werd met de ECU afgezwakt tot 140pk. Als er dus ergens een motor is die om een chiptuning vroeg ...

Maar dit gebeurt bij meer merken, zoals door .Neovo. al aangegeven voor motoren binnen het Fiat/Alfa-concern.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_129977617
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:13 schreef eXclusiv het volgende:
Als je kijkt naar de gevolgen van chiptuning voor o.a. de verzekering, de RDW en de fabrieksgarantie zijn er ontelbare verhalen die allemaal iets anders zeggen. Ik vraag mij dus af hoe het nu echt zit in Nederland.

De een zegt dat je het wel moet melden bij de verzekering, de ander zegt van niet. De een zegt dat je het niet hoeft te melden als je vermogen (pk's) met minder dan 20% toeneemt, de ander zegt van wel. Dit geldt natuurlijk ook voor de fabrieksgarantie. Persoon A zegt dat hij wel geldig blijft en persoon B zegt weer van niet.

Is er iemand die dit een keer heeft uitgezocht? Google geeft mij alleen maar antwoorden als 'de kans dat ze het vinden is zeer klein'. Maar echt betrouwbare theoretische antwoorden ben ik niet tegen gekomen.
De ene autofabrikant is de andere niet dus fabriekgarantie? vraag het de dealer.
Verzekeraars hebben niet allemaal dezelfde voorwaarden...Verzekering? bel je verzekering.
Voor RDW vragen? bekijk de RDW site.

Dat is een optie. of je wacht even en gaat alle elkaar tegensprekende antwoorden hier volgen ;)
pi_129997254
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:12 schreef the85mc het volgende:

[..]

Extra onderhoud? Ja. Met dezelfde auto ga toch continu meer vragen van turbo/koppeling/bak/assen/remmen/banden. Het gaat gewoon meer slijten. En als je zegt dat je het extra vermogen toch niet gebruikt kun je net zo goed niet chippen.
Mijn auto rijd nu 250.000km gechipt rond, turbo/koppeling/bak/assen zijn nogsteeds orgineel. Het is maar net hoe je met de auto omgaat, slijtage heb je toch wel als je contineu het vermogen vraagt.
pi_130000599
Als je constant het vermogen gebruikt, ga je het wel merken. Ik heb mijn chiptuning er nu zo'n 75k in zitten (auto staat ruim over twee ton) en geen problemen. Koppeling is nog oké, turbo geeft geen problemen en ook de versnellingsbak niet. Punt is vooral dat je goed om moet gaan met je auto en niet constant in dat vermogen moet jakkeren, want dan krijg je wel stevige slijtage ja. Kennis van me rijdt al 100k met dezelfde setup en heeft ook geen problemen.

Maar ik heb wel van tevoren opgezocht welk vermogen de bak aan kan en gezorgd dat de waarden ruim binnen die marge liggen.

Mijn volgende diesel wordt in de basis wat pittiger, maar zal zeer waarschijnlijk ook wel een chipkuurtje krijgen.
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')