abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:30:28 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_129897077
Volgens mij was dat jarenlang vaste prik. Dat je voor het tandenpoetsen en pyjamaatje nog met pa en ma tv keek. Was vlak voor 19.00 uur.

De Minimolen

In 1963 bedenkt de Fransman Serge Danot ‘Le Manège Enchanté’. In 1965 bewerkt de Engelsman Eric Thompson de serie, hernoemt de figuurtjes en de serie heet daar ‘The Magic Roundabout’. Wim Meuldijk is verantwoordelijk voor de Nederlandse bewerking en hier heet de serie De Minimolen.

Er zijn meer dan 500 afleveringen gemaakt van deze kleuterserie voor het slapengaan, welke ongeveer 5 minuten duren.
Binnen de korste keren is het programma razend populair, zowel bij volwassenen als kinderen. De bekendste figuurtjes uit de serie zijn Floris (de hond) en Meneer Zebulijn (het mannetje op de springveer). Verder spelen o.a. Flappie het konijn, Ermintrude de roze koe, Gijs de slak en Margootje er ook in mee.


Ti-Ta Tovenaar

TiTa Tovernaar is een Nederlandse kindertelevisieserie oorspronkelijk uitgezonden door de NOS in de jaren zeventig.

De hoofdrollen werden onder anderen gespeeld door Ton Lensink, Maroesja Lacunes, Henk Votel, Tim Beekman, Riet Wieland Los, Sies Foletta, Ab van der Linden, Barrie Stevens, Maélys Morel en Corry van der Linden. De regisseur was eveneens Ton Lensink.

Ti-Ta Tovernaar werd in 1972 op het Nederlandse scherm gebracht. Het was een dagelijkse serie en iedere aflevering duurde ongeveer 5 minuten en werd uitgezonden om 18.45 of 18.55 uur vlak voor de bedtijd van de kinderen. Een bekende zin uit de serie is de tekst waarmee Ti-Ta Tovernaar elke aflevering afsloot: "Dat zien we morgen dan wel weer".

De hoofdrollen in de serie waren Ti-Ta Tovernaar (Ton Lensink), Tika (Maroesja Lacunes), Kwark, Grobelia, Tato toveraap, de Grobbebollen, het Grobbekuiken en mensen op aarde zoals de buurvrouw (Riet Wieland Los), het heertje, de politieagent, het boertje en de kelner en kok van het eethuisje.

De serie was populair en er verschenen boeken, platen, poppen en later ook magische toverlantaarns en dergelijke. De serie heeft maar twee jaar gelopen (van 1972 tot 1974) maar is sindsdien al vele malen herhaald.


De Bereboot

De Bereboot was een televisieserie geschreven door Lo Hartog van Banda.

De serie gaat over een boot met een bemanning bestaande uit drie beren: Kapitein Brom, Maatje en Brilbeer. Ze beleven allerlei avonturen, waarbij ze vele vreemdsoortige eilanden aandoen. Na hun avonturen komen ze aan in de thuishaven, alwaar ze een glas limonade drinken in het zeemanshuis van Tante Neel. De afleveringen werden geschreven door Lo Hartog van Banda, die ook bekend was als schrijver van Ti-ta Tovenaar en van zijn werk bij de Toonder Studio's.

De serie werd vanaf 1976 uitgezonden door de NOS, en vanaf 1977 door de AVRO. In totaal zijn er 407 afleveringen van de serie gemaakt. Toen de AVRO de serie in 1977 overnam, werden er nieuwe poppen en decorstukken gebruikt.


De Fabeltjeskrant

De Fabeltjeskrant is een dagelijks terugkerende korte uitzending juist voor kinderbedtijd op de Nederlandse televisie over de gebeurtenissen in het Grote Dierenbos in Fabeltjesland. Het nieuws werd voorgelezen door Meneer de Uil. Ook in Vlaanderen groeide een hele generatie op onder de vleugels van Meneer de Uil. In 2005 werd het programma in Nederland verkozen tot Beste Kinderprogramma Aller Tijden. Momenteel is de kinderserie op RTL 8 bij Telekids te zien.


Calimero

Calimero is een tekenfilmfiguur; een klein zwart kippenkuiken in een gezin met verder enkel gele kuikens. Op zijn kop draagt hij een halve eierdop (met een barst).

Calimero werd in 1963 voor het eerst getekend door de in 2001 overleden Italiaanse tekenaar Toni Pagot. Calimero verscheen voor het eerst in een wasmiddel-reclame (Ava), en was niet zwart maar erg vuil. Hij zou dan ook door het wasmiddel weer schoon worden. De naam Calimero is ontleend aan de kerk in Milaan waar Pagot was getrouwd: San Calimero. Er bestaan twee tekenfilmversies van Calimero. Allereerst de oorspronkelijke versie van de gebroeders Nino en Toni Pagot zelf die in 1963 debuteerde. Later werd in Japan van 1974 tot 1975 een nieuwe serie gemaakt, gevolgd door een nieuwe bewerking van 1992 tot 1993.

Calimero staat bekend om zijn beteuterde uitspraak: "Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee". Deze uitspraak komt echter alleen voor in de oude afleveringen van Calimero.

Wanneer een partij (persoon, organisatie, land) het gevoel heeft door zijn kleine omvang ten opzichte van een andere partij niet serieus te worden genomen, dan wordt dit wel ook wel het Calimero-effect of een Calimerocomplex genoemd.


Peppi en Kokki

Peppi en Kokki was een Nederlands komisch duo en televisieserie, gespeeld door Gerard van Essen (de dikke Peppi) en Herman Kortekaas (de dunne Kokki). Het werd geschreven door Imme Dros, Herman Kortekaas, en Nan de Vries.

Hun act was geïnspireerd op de Dikke en de Dunne maar ook enigszins op het Canadese clownsduo Sol en Gobelet. Net als zij gebruikten ze slapstick humor. Dat deze humor van een veel simpeler niveau was dan bij Laurel en Hardy komt doordat Peppi en Kokki zich voornamelijk richtten op kinderen net als Sol en Gobelet, terwijl hun Amerikaanse collega's een volwassen publiek voor ogen hadden. Net als de eerste Laurel & Hardy-films, waren Peppi & Kokki ook stom. De filmpjes werden wel voorzien van een pianomuziek en een voice-over (Will van Selst en Bob Verstraete) die uitlegden wat er precies gebeurde.

De eenvoudige verhaaltjes draaien om twee matrozen die korte avonturen beleven op zoek naar een baantje om 'centjes te verdienen'.


Barbapapa

Vanaf 1973 werd Barbapapa als tekenfilmserie geproduceerd. Deze eerste serie bestaat uit 45 afleveringen van 5 minuten (eerst met de Nederlandse stem van Leen Jongewaard; Wieteke van Dort leende haar stem voor de liedjes). De tweede serie telt 48 afleveringen van 5 minuten (met de stemmen van Edwin Rutten, Aart Staartjes, Leen Jongewaard en Marijke Merckens). Hierdoor werd Barbapapa bij een veel groter publiek bekend.

De Barbapapa's kunnen hun gedaante in iedere gewenste vorm brengen. Vlak voordat ze naar een nieuwe vorm veranderen roepen ze vaak: "Huup, huup, Barbatruc". Dit gebeurt niet voor elke gedaanteverwisseling.


Beertje Colargol

Beertje Colargol is een fictieve beer, oorspronkelijk een personage uit een Franse kinderboekenreeks door Olga Pouchine uit 1960. Van 1968 tot 1975 werd er rond Beertje Colargol een poppentelevisieserie gemaakt.

Het verhaal van de televisieserie Beertje Colargol is een jong beertje dat wil zingen. Zijn ouders zijn er niet blij mee, want beren zingen nu eenmaal niet. Bovendien zingt Beertje Colargol vals. In het bos ontmoet Beertje Colargol een nachtegaal die héél mooi zingt. De nachtegaal vertelt dat dat komt door een fluitje in zijn keel. De Koning der Vogels maakt deze fluitjes, maar alleen voor kleine vogeltjes. Beertje Colargol besluit hem te bezoeken. Dat lukt hem met behulp van een vliegend tapijt en hij weet een fluitje te krijgen van de Koning der Vogels. Weer thuis vinden zijn ouders het maar niets, en hij loopt daarom weg.


Paulus de Boskabouter

Paulus de boskabouter was een Nederlandse tekststripreeks en kinderboekenreeks, geschreven en getekend door Jean Dulieu, een pseudoniem van de concertviolist Jan van Oort. Hij tekende in 1946 de eerste Paulusstrip in Het Vrije Volk. De serie werd al snel een succes en werd ook in boekvorm gepubliceerd. Later volgden ook een radiohoorspelserie en een televisiepoppenserie. De boekjes werden ook vertaald, onder andere in het Duits, Engels, Zweeds en Japans.


Pipo de Clown

Pipo de Clown is een personage bedacht door Wim Meuldijk (1922-2007) dat vooral bekend werd door de gelijknamige Nederlandse televisieserie, eveneens geschreven door Meuldijk. Hiernaast zijn er ook boeken, platen (zoals hoorspelen) en overige merchandising verschenen.

De vertolking is het meest bekend door de originele Pipo-acteur, de Amsterdammer Cor Witschge, die de rol in de televisieserie vertolkte van 1958-1968 en 1974-1980. De vaste cast van Pipo, soms aangevuld met andere acteurs/actrices, trad veelvuldig op in theaters in het land en bij openingen van bedrijven.


:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:40:16 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_129897358
Calimero O+
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:47:49 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_129899205
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:40 schreef Fok-it het volgende:
Calimero O+
Ken je de rest ook ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:50:48 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_129899279
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ken je de rest ook ?

:P
Van naam :P
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_129899400
Nou je hebt ze allemaal al genoemd, dus aanvullen kan niet meer.

Topic meteen klaar zo te zien :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:59:25 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_129899520
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:55 schreef vosss het volgende:
Nou je hebt ze allemaal al genoemd, dus aanvullen kan niet meer.

Topic meteen klaar zo te zien :+
De personages uit De Fabeltjeskrant en Pipo de Clown kunnen nog worden besproken. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130080156


Deze is er ook nog een poosje geweest.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  Trouwste user 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 23:56:15 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_130080496
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:50 schreef De_Melkboer het volgende:
[ afbeelding ]

Deze is er ook nog een poosje geweest.
_O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130080584
Meestal voel ik me jong bij tong80 topics, maar nou ken ik er ook enkelen :{
pi_130080674
Ik weet niet of het ook in de vooravond kwam, maar deze had je ook eind jaren 80 op tv.
pi_130080836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:59 schreef JackHerrer het volgende:
Ik weet niet of het ook in de vooravond kwam, maar deze had je ook eind jaren 80 op tv.
Leuk :+
  Trouwste user 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 00:03:07 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_130080839
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 23:57 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Meestal voel ik me jong bij tong80 topics, maar nou ken ik er ook enkelen :{
:D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130080898
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:03 schreef tong80 het volgende:

[..]

:D

:P
nah de helft bewust meegemaakt zeg maar :P
pi_130080927
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:40 schreef Fok-it het volgende:
Calimero O+
Ooh priscillia ;(
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 00:05:55 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_130080944
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:05 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Ooh priscillia ;(
Wie?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_130080964
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:05 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Wie?
Nooit calimero gekeken dus? _O-
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 00:07:02 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_130080998
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:06 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Nooit calimero gekeken dus? _O-
Alsof ik dat allemaal onthou :'(
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Trouwste user 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 00:12:48 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_130081215
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:04 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

nah de helft bewust meegemaakt zeg maar :P
Zo jong ben je dus niet :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130085500
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 00:12 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zo jong ben je dus niet :)

:P
Dat zeg ik toch al zelf, je hoeft het niet zo in te wrijven! :(
  Trouwste user 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 12:58:22 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_130092314
quote:
16s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 06:24 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch al zelf, je hoeft het niet zo in te wrijven! :(
Lange tenen :?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130099098
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 12:58 schreef tong80 het volgende:

[..]

Lange tenen :?

:P
'
's Morgens om half 7 wel :P
  Trouwste user 2022 donderdag 15 augustus 2013 @ 16:37:44 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_130100169
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 16:04 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

'
's Morgens om half 7 wel :P
Jammer. Maar je hebt wel de juiste username gekozen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')