abonnement Unibet Coolblue
pi_133060152
Ik heb nog nooit een noodstop hoeven maken of overdreven hoeven uitwijken in de praktijk.

Gelukkig.
pi_133060871
Oefen je het wel eens?

Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten maar ik vind het wel prettig minimaal eens per maand eens wat goede remproeven te doen. Skills een beetje op niveau houden :7

Uitwijken moet ik wel vaker. Een echt loeiharde noodstop tot slippen aan toe een keer of 4, 5 moeten doen denk ik. Twee keer, en dat weet ik nog wel zeker, was omdat ik zelf niet op zat te letten :X
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_133061113
Nee, ik oefen het nooit. Zodra het moet, doe ik het wel.

Als het dan fout gaat door middel van een glijer, dan is dat maar zo (been there done that :') ), zolang ik maar nergens tegenaan knal (en gelanceerd word ofzo).
pi_133069196
Als een belegen "newbie" ben ik begonnen aan zo een antislip cursus.
Is wel wennen maar uiterst zinvol moet ik zeggen met het koude en natte weer in het vooruitzicht. :s)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2013 00:28:34 ]
pi_133070283
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 november 2013 00:27 schreef Iwanius het volgende:
Als een belegen "newbie" ben ik begonnen aan zo een antislip cursus.
Is wel wennen maar uiterst zinvol moet ik zeggen met het koude en natte weer in het vooruitzicht. :s)
Lijkt me zeker :Y volg je de KNMV cursus?

Ik wil die, na 40.000km op de motor, ook kon steeds graag gaan volgen. Samen met circuit training eigenlijk.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_133072258
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:50 schreef Anne het volgende:

[..]

Je staat erbij! Volgend keer even een TR ([ afbeelding ]) doen, dat zien we sneller ;) :P.
Dank je en ik zal het onthouden voor do volgende keer! :)
pi_133072371
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Stomme vraag, maar ik vroeg me af of je toch ook niet de volle les betaalt allebei, gezien je de motor moet delen :@ ?

En no worries, ik heb ook wel eens een les alleen aan 1 oefening besteedt, aangezien ik 'm maar niet onder de knie kreeg. Zolang het inderdaad maar niet elke keer gebeurt.
Nee hoor, hele goede vraag zelfs. Alleen de eerste les hebben we de fiets moeten delen, toen hebben we idd de helft betaald. Nu hebben we ieder een "eigen" fiets.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 21:16 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ach, noodstop is heel belangrijk he :) Hele les is wellicht wat overdreven maar je instructeur zal goed in kunnen schatten wat nodig is. En als je er volgende keer weer mee begint gewoon wat van zeggen.

Bij je noodstop kweek je echt gevoel voor de motor. Dan pas voel je wat het gewicht van de fiets in combinatie met de vering doet.

Vollgens mij ben ik destijds wel een hele dag bezig geweest met de uitwijkoefening. Althans, ik meen dat het die was. Aanrijden met 50 in 3 (?), afremmen naar 30, terugschakelen en dan links om een pion heen? Die kon ik dus echt niet en heb ik ook verneukt op het examen. Maar goed, je krijgt in het verkeer als motorrijder kans zat om die te oefenen samen met de noodstop :D
Ik geloof best dat de instructeur daar oog voor heeft, ik vertrouw dan ook dan ook op het zijn oordeel. Toch heb ik geen zin om nogmaals een hele les te noodstoppen, maar dat zien we vanmiddag wel. Ik zal morgen wel weer zo'n kort verslagje schrijven als jullie dat leuk vinden om te lezen in ieder geval ;)
pi_133073298
Uiteraard :Y doen!
pi_133139084
Zaterdag weer 2 uurtjes mogen rijden op de motor.

Dit keer ook zelf op de motor naar de parkeerplaats gereden waar we de AVB oefenen, zo lekker rond rijden is toch echt wel leuk :D Mijn vriendin moest nog in de auto mee rijden en haar motor ging dus achterop de aanhanger mee.

Voor mijn vriendin is het helaas geen leuke les geworden.. Zij heeft niet zo heel veel kracht in d'r handen en daardoor lijkt ze dus niet goed te kunnen noodstoppen. Het lukt haar gewoonweg niet om de handrem helemaal in te knijpen. Heeft een van jullie misschien tips voor haar? Ze leunt nu namelijk al op de gedachten te stoppen.. :(

Ik heb wel een leuke les gehad. Begonnen met noodstoppen, maar dat ging weer goed. Daarna ben ik begonnen met de slalom, eerst met 20 dan met 25 en uiteindelijk met 30 km/h tussen de pylonen door sjeezen. Gewoonweg leuk om te doen, het is ook helemaal niet eng om die motor een beetje plat te drukken tijdens de slalom. Het lastigst vond ik nog om mijn gashendel in dezelfde stand te houden..
Aan de andere kant van het rondje mocht ik beginnen met de precisie stop. Man man man, dat vind ik wel een lastige oefening. Gewoon doordat je niet harder mag remmen als je ziet dat je niet uit gaat komen. Wat is de gedachten daar achter?
Op een gegeven moment heeft de instructeur de slalom ingewisseld voor de uitwijkproef. Ik weet niet of de pylonen nog dichter op elkaar komen te staan, maar dat was eigenlijk ook niet zo'n moeilijke oefening..

Al met al heb ik een erg leuke en productieve les gehad. Mijn vriendin daar in tegen niet en dat vind ik heel erg jammer. Volgende les gaat voor haar ook de BMW mee (noodstoppen leerden we op oude suzuki's) die remmen wat fijner en hopelijk lukt het haar daarmee wel te noodstoppen!
pi_133139140
Zijn die remmen wel goed? Zo zwaar hoort de voorrem echt niet te gaan.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken bij een psychische blokkade om de rem harder aan te halen..

Ik zou het inderdaad ook maar eens op een andere motor proberen :) niet elke motor gebruikt dezelfde remdruk.

Gashendel op dezelfde stand houden kun je wat helpen door bijvoorbeeld twee vingers op de rem te leggen, of het handvat samen met een stukje van het bar-end vast te houden. :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_133140393
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 08:52 schreef BlackLining het volgende:
Zijn die remmen wel goed? Zo zwaar hoort de voorrem echt niet te gaan.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken bij een psychische blokkade om de rem harder aan te halen..

Ik zou het inderdaad ook maar eens op een andere motor proberen :) niet elke motor gebruikt dezelfde remdruk.

Gashendel op dezelfde stand houden kun je wat helpen door bijvoorbeeld twee vingers op de rem te leggen, of het handvat samen met een stukje van het bar-end vast te houden. :)
Bedankt voor de tips!

Ze geeft aan dat ze helemaal geen angst heeft om die rem verder in te knijpen, maar het lukt d'r gewoon niet :/ Hopelijk gaat het op de BMW wel lukken!

Ik zal je tips voor de gashendel morgen eens uitproberen!
:)
pi_133181222
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 08:46 schreef Scheringa het volgende:
-knip-
Aan de andere kant van het rondje mocht ik beginnen met de precisie stop. Man man man, dat vind ik wel een lastige oefening. Gewoon doordat je niet harder mag remmen als je ziet dat je niet uit gaat komen. Wat is de gedachten daar achter?
-knip-
Dat je van tevoren kun inschatten/bepalen hoe hard je moet remmen om ergens specifiek te stoppen B-).
Maar een kleine (!) correctie mag wel hoor.
pi_133214128
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 01:00 schreef BlackLining het volgende:

Lijkt me zeker :Y volg je de KNMV cursus?

Ik wil die, na 40.000km op de motor, ook kon steeds graag gaan volgen. Samen met circuit training eigenlijk.
Ik zeg doen. Je hebt er uiteindelijk in de praktijk best wel veel aan en het betaalt zich sowieso op de lange duur terug = betere rijstijl.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2013 12:52:31 ]
pi_133214229
Gister avond mochten we weer!

Zoals gezegd, dit keer voor mijn vriendin de BMW op de aanhanger mee genomen naar het oefenterrein. Dit bleek de juiste keuze te zijn geweest. De noodstop ging nu wel vrij snel goed. Daarna deed ze ook de snelle slalom en de uitwijk proef mee. Uitwijken ging d'r iets beter af dan de slalom, omdat ze af en toe nog naar de pylonen zat te kijken. Ze heeft ook op de harde manier geleerd dat je niet plotseling op de voorrem moet remmen in een haakse bocht. Gelukkig verder alles goed, maar ze loopt nu wel een beetje mank ;)

Bij mij ging het in het begin van de les allemaal prima. Dankzij de tips van BlackLining lukte het me beter mijn snelheid constant te houden bij de snelle slalom, nogmaals dank hiervoor. De precisie stop ging ook al beter, ik heb het trucje denk ik een beetje door. Al doe ik hem nog niet iedere keer goed.
Hierna kwam het lastige deel, de langzame slalom en het achtje. Die langzame slalom heb ik geen ene keer goed uitgevoerd. de ene keer te weinig koppel dan weer te veel rem gevolgd door niet voldoende sturen. Hier ga ik denk ik nog wel de nodige tijd aan spenderen. Het achtje ging eigenlijk de eerste keer best aardig. Helaas regelde ik mijn snelheid te veel met het gas en dat bleef ik eigenlijk doen. Ik had het zelf ook iedere keer weer door, maar door te willen corrigeren werd het er niet beter op. Gelukkig heb ik wel door wat ik moet doen, dus ik gok dat het volgende keer een stuk soepeler gaat.

Is het al morgen?! *O*
pi_133220810
Mocht je echt moeite hebben met bepaalde onderdelen (had ik heel erg met de langzame slalom), vraag dan eens of de instructeur het voordoet met jou achterop. Dat heeft bij mij enorm geholpen.
  zondag 17 november 2013 @ 12:09:02 #216
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_133338693
Zo na een paar maandjes buitenland ga ik in december weer aan de slag.
Winterpakkie uit de mottenballen trekken en dan na een les of 3 avd doen.
pi_133382388
Nou de AVB is binnen! Afgelopen week gehaald!
2 Oefeningen over moeten doen,
Noodstop: Ik noodstopte niet echt.
Uit een parkeervak rijden: Ik stuurde al in toen in stil stond.

Maar daarna heb ik ze ook allebei goed uitgevoerd.

Nu op naar AVD, deze ga ik doen op 19 December, spannend!
pi_133543423
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 18:18 schreef Tijgerbroodje het volgende:
Nou de AVB is binnen! Afgelopen week gehaald!
2 Oefeningen over moeten doen,
Noodstop: Ik noodstopte niet echt.
Uit een parkeervak rijden: Ik stuurde al in toen in stil stond.

Maar daarna heb ik ze ook allebei goed uitgevoerd.

Nu op naar AVD, deze ga ik doen op 19 December, spannend!
Gefeliciteerd! Succes met je AVD. Hoop voor je dat het weer een beetje goed blijft. Al kan het heel waardevol zijn om eens met een instructeur in winterse omstandigheden te rijden. Kijk in ieder geval extra goed uit met putdeksels en witte vlakken, tegen het vriespunt in vochtig weer met blaadjes zijn die écht killing en niet meer zomaar een 'oeps' momentje.

Scheringa, wil je vriendin nu toch weer verder nu het op de BMW wel lukt? :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 23 november 2013 @ 13:44:41 #219
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_133544040
Je weet pas hoe belangrijk die remoefeningen zijn als je zelf een daadwerkelijke noodstop heb moeten doen. Als in, zo snel mogelijk van 80 naar 0, zonder ABS, in een afstand waarvan je zelf denkt 'dat kan nóóit'.

Ik durf best te zeggen dat de AVB m'n leven heeft gered tijdens m'n afgelopen reis.
pi_133544633
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 november 2013 13:44 schreef Dekatria het volgende:
Je weet pas hoe belangrijk die remoefeningen zijn als je zelf een daadwerkelijke noodstop heb moeten doen. Als in, zo snel mogelijk van 80 naar 0, zonder ABS, in een afstand waarvan je zelf denkt 'dat kan nóóit'.

Ik durf best te zeggen dat de AVB m'n leven heeft gered tijdens m'n afgelopen reis.
Daarom ook na het behalen van het rijbewijs maandelijks remoefeningen doen in verschillende omstandigheden :Y

Verbazingwekkend hoe snel een motor stil kan staan af en toe. En tevens ook hoe weinig waarschuwing je krijgt voordat het voorwiel wegschiet :{

[ Bericht 13% gewijzigd door BlackLining op 23-11-2013 14:21:18 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 25 november 2013 @ 20:17:58 #221
399455 Pinkdwarf
Free the Boobies
pi_133620717
Donderdag AVD examen :) Heb mijn AVB in 1x gehaald met 100% score.
Wel koud zeg dat lessen nu, maar daar heb ik het zeker voor over ;)
You can only have the sunshine after the rain..
pi_133622217
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:17 schreef Pinkdwarf het volgende:
Donderdag AVD examen :) Heb mijn AVB in 1x gehaald met 100% score.
Wel koud zeg dat lessen nu, maar daar heb ik het zeker voor over ;)
Nice ^O^

Ach, het is nog boven nul, valt allemaal nog wel mee :) Ik ga zo naar huis rijden.. 3 graden schijnt het hier te zijn.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_133836719
Het is al even geleden dat ik wat van me heb laten horen, maarja dat krijg je met zo'n vakantie he!

BlackLining, mijn vriendin wilt nu zeker verder met het halen van haar rijbewijs. Ze gaat het ook steeds leuker vinden om te rijden.

Afgelopen lessen zijn we voornamelijk bezig geweest met de wat langzamere oefeningen. Langzame slalom, achtje en wegrijden uit parkeervak. Ik heb een hele tijd lopen kutten met de langzame slalom, maar de laatste les had ik hem ineens door! Het probleem was dat ik hem te langzaam wilde doen. Achtje gaat naar mijn idee ook wel aardig en het wegrijden naar rechts lukt ook prima, naar links is een ander verhaal. Doordat die bocht wat onwennig aanvoelt lukte dat niet helemaal lekker, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Ook ben ik er de laatste les achter gekomen dat ik echt niet bang ben om met de snelle slalom de motor plat te leggen, ik raakte namelijk het asfalt met een van de stepjes :D
De remoefeningen moet ik wel blijven oefenen, want ik leg de ene keer te snel aan en dan weer te langzaam. Of ik bouw niet gecontroleerd genoeg op... Maar gaat ook wel goed komen.

7 januari staat de AVB ingepland, er was niet eerder plaats :(
Hopelijk hebben we dan goed weer en gaan we dat examen fluitend halen!
pi_133881896
Dat is toch al redelijk vlot :P ?
Als je pech hebt gaat het vriezen deze maand en met ijzel wordt er helaas (of gelukkig, het is maar net hoe je het bekijkt) niet gelest.
  vrijdag 6 december 2013 @ 23:07:27 #225
417254 BumBunny
huppelend het leven in
pi_134002771
HI!

Ik heb vandaag mijn 5de les AVB gehad en ben heel erg benieuwd hoeveel lessen de meeste mensen hebben gehad voor AVB & AVD?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')